یکی از مهم‌ترین مدارک برای مهاجرت به کانادا با روش‌های مختلف، داشتن یک مدرک زبان معتبر مانند تافل یا آیلتس است. داشتن مدرک زبان می‌تواند برای برخی از متقاضیان یکی از مراحل سخت اخذ اقامت کشور کانادا محسوب شود، اما خبر خوب این است که راه‌هایی برای اقامت در کشور کانادا وجود دارد که نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند.

روش‌هایی برای اقامت در کانادا بدون مدرک زبان وجود دارد اما معمولاً این روش ها نسبت به روش‌هایی که با مدرک زبان مورد قبول ارائه می‌شود، بیشتر طول می‌کشد و همیشه هم پاسخ مثبت برای شما ارسال نخواهد شد.

بر همین اساس، در این مقاله تلاش شده است که به برخی از مهمترین روش‌های دریافت اقامت کشور کانادا، بدون نیاز به ارائه مدرک زبان، پرداخته شود.

روش‌های اقامت در کانادا بدون مدرک زبان

به‌ طور کلی مهاجرت به کانادا با روش‌های مختلف مانند مهاجرت تحصیلی یا کار مستلزم آن است که مهارت زبان خود را ثابت کنید.

IELTS (برنامه بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی) ، تافل و CELPIP (برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا) سه آزمون رسمی زبان کانادایی هستند که برای آزمایش متقاضیان مهاجر برای کانادا استفاده می‌شوند.

آزمون مهارت زبان تضمین می‌کند که داوطلب می‌تواند به‌اندازه کافی در جامعه کانادا، با افراد دیگر ارتباط برقرار کند و نیازهای روزمره خود را بدون نیاز به مترجم برطرف نماید.

با این ‌حال، برخی افراد هستند که ممکن است در مکالمه زبان یا برخی مهارت‌های دیگر خوب باشند، ولی گرفتن نمره مطلوب از آزمون‌های زبان برایشان سخت باشد.

بر همین اساس، کانادا برای این افراد روش‌های اقامت در کانادا بدون مدرک زبان را در نظر می‌گیرد که شامل موارد زیر هستند:

مهاجرت از طریق حمایت مالی خانواده

اگر یکی از افراد خانواده یا اقوام شما شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، می‌تواند از شما برای اقامت دائم کانادا حمایت مالی کند. در این مورد برای مهاجرت به کانادا نیازی به آزمون زبان ندارید.

در این روش شما باید فقط مدارک کافی برای اثبات رابطه خود با حامی مالی را تهیه کنید و فامیل حامی شما باید ثابت کند که از نظر مالی می‌تواند از شما حمایت کند.

پردازش درخواست‌های حمایت مالی به این روش اگرچه نیازی به مدرک زبان ندارد، ولی تقریباً یک سال یا بیشتر طول می‌کشد.

هنگامی که از طریق حمایت مالی خانواده اقامت دائم خود را دریافت کردید، می‌توانید در کانادا به زندگی، کار و تحصیل بپردازید و هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد.

کار در کانادا بدون مدرک زبان

ویزای کاری کانادا بدون مدرک زبان نیز یکی از روش‌های عالی برای اقامت در کانادا بدون مدرک زبان است. درواقع می‌توان گفت مؤثرترین راه برای مهاجرت به کانادا بدون آزمون زبان محسوب می‌شود.

وقتی یک پیشنهاد شغلی از کانادا داشته باشید، تنها چیزی که باید ثابت کنید این است که سطح زبان شما برای انجام مؤثر وظایفتان در شغل مورد نظر کافی است.

حتی مشاغلی هستند که نیازی به تسلط به زبان ندارند. به ‌عنوان ‌مثال، بیشتر کارهای یدی مانند تعمیرات لوازم در کارخانه‌های بزرگ که نیازی به صحبت شما در طول روز ندارند، جزو این مشاغل محسوب می‌شوند.

ثبت‌نام در دوره‌های زبان

ثبت‌نام در رشته زبان در کانادا یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به کانادا بدون نیاز به شرکت در آزمون زبان در ایران است.

متعاقبا می‌توانید در یک برنامه تحصیلی تمام‌وقت ثبت‌نام کنید که به شما امکان می‌دهد تا حداکثر سه سال مجوز تحصیل کانادا را دریافت کنید.

در آن صورت زمان کافی خواهید داشت تا زبان خود را تکمیل کنید و بعد برای اقامت دائم اقدام کنید.

مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی کانادا

چندین استان تحت برنامه‌های نامزد استانی کانادا (PNPs) دارای الزامات مهارت زبان کم هستند یا اصلاً نیازی به مهارت زبان ندارند.

تا زمانی که تجربه کاری داشته باشید و بتوانید مشاغل مورد تقاضا را در آن استان خاص پر کنید، آزمون زبان الزامی نخواهد بود.

بسیاری از استان‌های کانادا مایل‌ هستند تا زمانی که ببینند که فرد می‌تواند مشاغل مورد تقاضا را با تجربه کاری ثابت خود انجام دهد بدون نیاز به مدرک زبان آن‌ها را بپذیرند. با این روش به‌راحتی می‌توانید اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنید.

یکی از مهم‌ترین استان‌هایی که می‌توانید تحت برنامه PNP برای مهاجرت انتخاب کنید، SINP (برنامه نامزد مهاجر ساسکاچوان) است.

استان ساسکاچوان دارای مسیرهای مهاجرتی انحصاری برای اتباع خارجی است. کسانی که آرزوی اقامت دائم کانادا را دارند ولی مدرک زبان ندارند یا با این موضوع مشکل دارند، می‌توانند از این طریق برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم از این کشور اقدام نمایند.

این استان جریان‌های مختلف PNP را اجرا می‌کند که به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • کارگران ماهر بین‌المللی ساسکاچوان
  • تجربه در ساسکاچوان و کارآفرینی
  • مزرعه در ساسکاچوان

با کدام روش قصد اقامت کانادا را دارید؟

ما همراهتان هستیم.

دریافت ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان

از روش‌های بسیار آسان و رایج برای مهاجرت به کانادا اخذ ویزای تحصیلی کانادا است. با اینکه بیشتر دانشگاه‌هایی که شما را در رشته‌های مختلف جهت ادامه تحصیل در کانادا پذیرش می‌کنند، حتماً یک مدرک زبان معتبر مانند تافل یا آیلتس را می‌خواهند، برخی از مؤسسات آموزشی قوانین متفاوتی دارند.

این مؤسسات الزامی برای ارائه مدرک زبان ندارند. البته تعداد مؤسسات و دانشگاه‌هایی که در کانادا این قانون را اعمال می‌کنند، بسیار محدود است و درنتیجه دانشجویانی نیز که با این روش می‌توانند اپلای بگیرند، نسبت به دانشجویانی که مدرک زبان ارائه می‌دهند بسیار کمتر هستند و شانس موفقیت شما کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین سن یک عامل بسیار مهم برای موفقیت به اخذ پذیرش در این موسسات و دانشگاه‌ها است؛ زیرا اکثر آن‌ها تنها افراد در سنین دبیرستان و مقطع لیسانس را بدون مدرک زبان پذیرش می‌کنند و برای مقاطع بالاتر باز هم مدرک زبان می‌خواهند.

به‌هرحال اگر شرایط مورد نظر این موسسات را داشته باشید، می‌توانید اقامت در کانادا بدون مدرک زبان را تجربه کنید.

البته این به این معنی نیست که نیازی نیست هیچ سطحی از زبان را بدانید و اگر بدون مهارت در زبان انگلیسی وارد کشور کانادا شوید حتی اگر کانادا مدرک زبان نخواهد، شما نمی‌توانید سر کلاس‌ها شرکت کنید یا با دیگران ارتباط برقرار نمایید و کاملا سردرگم می‌شوید.

درواقع این روش به این صورت است که شما به‌محض ورود به کانادا در کلاس‌های زبان ثبت‌نام می‌کنید که تقریباً یک سال طول می‌کشند و در پایان از شما یک تست گرفته می‌شود. اگر در این تست قبول شدید می‌توانید به تحصیل خود در آن موسسه ادامه دهید.

نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های کانادا؛ در این مقاله به بررسی نمرات لازم برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای تحصیلی پرداخته شده است.

اقامت در کانادا با روش سرمایه‌گذاری

روش دیگری که می‌توانید از آن‌، جهت اقامت در کانادا بدون مدرک زبان استفاده کنید، سرمایه‌گذاری در کانادا است.

البته باید بدانید این برنامه در ایالت‌های مختلف کانادا قوانین متفاوتی دارد. با این ‌حال، اگر فکر می‌کنید سرمایه کافی دارید ولی وقتی برای گرفتن مدرک زبان ندارید و می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، این روش می‌تواند برایتان مناسب باشد.

در این روش شما می‌توانید به طرق مختلف مانند ثبت شرکت در کانادا، کارآفرینی در کانادا و … مهاجرت کنید و برای اقامت خود اقدام نمایید.

یکی از برنامه‌های معروف مهاجرت با روش سرمایه‌گذاری بدون نیاز به مدرک زبان در کانادا Owner Operator است. این برنامه تنها برای افرادی مناسب است که در کشور خود نیز صاحب یک کسب‌وکار موفق با گردش مالی بالا هستند. این مدیران می‌توانند شرکت خود را در کانادا نیز به ثبت رسانده و به آنجا مهاجرت کنند و برای گرفتن اقامت نیازی به مدرک زبان ندارند.

ایالت کبک نیز یکی از ایالت‌های فعال در زمینه جذب سرمایه‌گذاران بدون نیاز به مدرک زبان است.

در ایالت کبک بیشتر از زبان انگلیسی، مهارت شما در زبان فرانسه مهم است ولی باز هم با این روش نیازی به ارائه مدرک زبان فرانسه ندارید و تنها داشتن مهارت‌های لازم جهت برقراری ارتباط با مردم کبک کافی است.

تنها عیبی که اقامت در کانادا بدون مدرک زبان از طریق سرمایه‌گذاری دارد این است که شما باید سرمایه قابل‌توجهی برای پذیرش توسط ایالت‌های مختلف کانادا با این روش داشته باشید و نسبت به روش‌هایی که با ارائه مدرک زبان انجام می‌شوند، بسیار گران‌تر هستند.

اقامت در کانادا به کمک ویزای استارت‌آپ

متاسفانه برخلاف تصور برخی افراد و شایعه‌هایی که وجود دارد شما نمی‌توانید برای اخذ ویزای استارت آپ کانادا بدون ارائه مدرک معتبر زبان اقدام کنید و اگر مدرک زبان نداشته باشید ویزا برایتان صادر نخواهد شد؛ زیرا این ویزا در اکثر مواقع برای افراد تحصیل‌کرده با ایده‌های بسیار خلاق صادر می‌شود که با زبان انگلیسی و برنامه‌نویسی به‌خوبی آشنا هستند.

اما خبر خوب در مورد ویزای استارت‌آپ این است که برای پذیرش مدارک شما و صدور ویزا مانند بسیاری از روش‌های دیگر، نیازی به نمره زبان بالا نیست و حتی نمره 5 آیلتس برای این ویزا مورد تایید سفارت قرار می‌گیرد. در نهایت برای مطالعه درباره مدرک آیلتس برای ویزای استارتاپ کانادا این مقاله را از دست ندهید.

اقامت در کانادا با روش خوداشتغالی

این برنامه بیشتر برای هنرمندان، فرهنگیان و ورزشکارانی طراحی شده است که به هر دلیلی نمی‌توانند زیاد تمرین کنند تا نمرات بالایی در آزمون‌های زبان کسب کنند ولی تصمیم دارند به کانادا مهاجرت کنند.

خوشبختانه برای گرفتن ویزای خوداشتغالی کانادا شما باید یک هنرمند یا ورزشکار باشید و نیاز به سرمایه چندانی نخواهید داشت. در این روش نیز مانند استارت آپ شما نیازی به نمره زبان بالا ندارید و نمره آیلتس 5 برایتان کافی است.

اقامت در کانادابا ویزای مالتیپل ۵ ساله

اگر وقت کافی برای گرفتن مدرک زبان معتبر مانند تافل یا آیلتس را ندارید و یا از لحاظ مالی برایتان مقدور نیست که چندین بار در آزمون‌های زبان شرکت کنید تا نمره قبولی را کسب نمایید، می‌توانید با اخذ ویزای مالتیپل 5 ساله به کانادا مهاجرت کنید.

آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا؛ حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

آیا اقامت در کانادا بدون مدرک زبان توصیه می‌شود؟

به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که مهاجرت به کانادا با داشتن یک مدرک زبان معتبر از هر لحاظ برای شما بهتر است، زیرا شانس بیشتری برای مهاجرت موفقیت‌آمیز به شما می‌دهد و در صورت نیاز، به امتیاز شما در دریافت دعوت‌نامه برای درخواست (ITA) اضافه می‌شود.

مهارت زبان شما برای هماهنگی آسان و موفق با جامعه و زندگی کانادایی بسیار مهم است. شما باید بتوانید به‌درستی با مردم محلی به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارتباط برقرار کنید.

از طرفی اگر مدرک زبان نداشته باشید، حتی با رزومه تحصیلی و کاری بسیار خوب در ایران، ممکن است نتوانید فرصت‌های شغلی مناسب و درخوری در کانادا پیدا کنید؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که علاوه بر مسلط بودن بر زبان به‌صورت تجربی، مدرک آن را در رزومه خود داشته باشند.

در حالت کلی نیز یکی از الزامات دولت کانادا برای اتباع خارجی متقاضی مهاجرت به کانادا، شرکت در آزمون زبان است.

این آزمون می‌تواند یک آزمون زبان انگلیسی (IELTS یا CELPIP) یا یک آزمون زبان فرانسه (TEF یا TCF) باشد. آزمون مهارت زبان و گرفتن مدرک آن، تا حد زیادی شما را به هدفتان برای مهاجرت به کانادا نزدیک می‌کند و توانایی شما برای ادغام موفقیت‌آمیز در کانادا پس از شروع زندگی در این جامعه را بررسی خواهد کرد.

از طرفی معمولاً روش‌های اقامت در کانادا بدون مدرک زبان نسبت به روش‌هایی که با مدرک زبان مورد قبول ارائه می‌شود، بیشتر طول می‌کشد و همیشه هم پاسخ مثبت برای شما ارسال نخواهد شد.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

برای اینکه بتوانید با ویزای تحصیلی بدون نیاز به مدرک زبان به کانادا مهاجرت کنید باید درخواست ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان را بدهید که مراحل آن عبارت‌اند از:

  • تأیید مشاور یا وکیل موسسه مهاجرتی مورد نیاز و امضای قرارداد
  • تهیه و تحویل مدارک خواسته شده به‌طور کامل و دقیق به موسسه مهاجرتی
  • ثبت‌نام برای ویزا، ارسال مدارک و درخواست پذیرش از مراکز آموزشی معتبر کانادا
  • ارائه مدارک و نامه پذیرش به سفارت کانادا و درخواست ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان
  • انجام انگشت‌نگاری جهت صدور ویزا توسط متقاضی در یکی از مراکز انگشت‌نگاری کانادا که در حال حاضر برای مهاجران ایرانی به دلیل تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران، در یکی از کشورهای همسایه دارای سفارت کانادا مانند ترکیه یا ارمنستان انجام می‌شود.
  • دریافت ایمیل تأییدیه انگشت‌نگاری از طرف سفارت کانادا
  • انتظار برای پاسخ سفارت به درخواست ویزای کانادا

سخن آخر

اگرچه یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای مهاجرتی به کانادا به روش‌های مختلف مانند کار و تحصیل، ارائه یک مدرک زبان معتبر است، اما روش‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید اقامت در کانادا بدون مدرک زبان را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که به ‌طور کلی شرایط مهاجرت از نظر میزان موفقیت، فرصت‌های شغلی، کیفیت زندگی و … برای افراد دارای مدرک زبان بسیار بهتر است.

اگر در زمینه مهاجرت به کانادا بدون مدرک زبان سوالات خاص دیگری در ذهنتان وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده نشده است، می‌توانید از طریق مشاوره با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی حقوقی کاناداپاس، بهترین پاسخ‌ها را دریافت نمایید.