کانادا به عنوان یکی از جذاب ترین کشورهای جهان شناخته می شود و افراد مختلفی از سراسر جهان تمایل دارند تا برای کار به این کشور مهاجرت کنند. در برخی از مراحل ممکن است اقامت اولیه فرد از طریق ویزای کاری کانادا به صورت موقت ارائه شود اما بدون تردید همه متقاضیان زندگی در کانادا تلاش خواهند کرد تا اقامت دائمی این کشور را به دست آورند و از این طریق بتوانند برای بلند مدت در کانادا بمانند. دریافت اقامت دائم کانادا امتیازات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت و می تواند کلید دریافت پاسپورت کانادا نیز باشد.

حال این سوال پیش خواهد آمد که آیا کانادا مقصد مناسبی برای رسیدن به اقامت دائم از طریق کار است و این که آیا می توان بعد از دریافت ویزای کاری کانادا، اقامت دائمی این کشور را به دست آورد. در ادامه شرایط رسیدن به اقامت دائم کانادا از طریق کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهاجرت به کانادا از طریق کار

کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای ادامه زندگی است و به همین دلیل است که متقاضیان زیادی آماده مهاجرت به کانادا هستند. مسیرهای مختلفی برای مهاجرت کاری کانادا وجود دارد که هر یک از آن ها را می توان از طرق مختلف به دست آورد.

نرخ بیکاری در کانادا نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و این مسئله به خوبی نشان می دهد که کانادا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که توانسته با بحران های ناشی از پاندمی کرونا مقابله کند. در حالی که نرخ بیکاری در ژانویه 2021 به 9.4% رسیده بود، در تاریخ مشابه در سال 2022، نرخ بیکاری این کشور به 6.5% کاهش پیدا کرده است. در حقیقت تعداد بیکاران در کانادا از حدود 1888000 نفر به حدود 1341800 نفر کاهش پیدا کرده است.

میزان درآمد در کانادا نیز بسیار راضی کننده است و به همین دلیل می توان سطح رفاه اقتصادی در این کشور را مناسب دانست. به طور متوسط کانادایی ها در حدود 9960$ دلار کانادا در ماه درآمد کسب می کنند که با توجه به هزینه های زندگی در این کشور می توان آن را بسیار با ارزش دانست.

این امکان برای اتباع خارجی وجود دارد که در ابتدا با مجوز کار موقت وارد کانادا شوند و سپس برای اقامت دائم این کشور درخواست رسمی خود را به ثبت برسانند. برای رسیدن به اقامت دائم پس از دریافت ویزای کاری کانادا 4 راه اصلی وجود دارد که می تواند این مسیر را برای متقاضیان هموار سازد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که این 4 مسیر تقریبا شناخته شده، چطور بعد از ویزای کار، اقامت دائم کانادا را به ارمغان می آورند.

بررسی برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) در کانادا

در صورتی که برای یکی از کارفرمایان کانادا با استفاده از مجوز کار موقت مشغول به کار هستید، می توانید به اقامت دائمی کانادا دست پیدا کنید. برای این کار، کارفرما باید به شما پیشنهاد کار بلند مدت یا دائمی ارائه کند. البته این دریافت پیشنهاد به این معنا نیست که شما قطعا می توانید به اقامت دائمی این کشور دست پیدا کنید.

این نوع از پیشنهاد را به عنوان پیشنهاد سازمان یافته شده می شناسند. نیروی کاری که قصد دارد از طریق برنامه کارگران ماهر فدرال اقامت کشور کانادا را به دست آورد، باید با قوانین این پروسه آشنایی کافی داشته باشد و آن ها را رعایت کند.

امتیازات مربوط اسکیل ورکر فدرال کانادا باید توسط فرد قابل پوشش باشد و به همین دلیل است که سطح تحصیلات، سازگاری محیطی، سن، تسلط به زبان های فرانسوی و انگلیسی و داشتن پیشنهاد شغلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روند رسیدن به این پروسه، در حدود 12 تا 18 ماه به طول خواهد انجامید.

از وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان چه می دانید؟

استفاده از کلاس تجربه کانادایی برای رسیدن به اقامت دائم کانادا از طریق کار

کارگران موقت در صورتی که مهارت های حرفه ای داشته باشند، می توانند از تجربه کاری خود در کانادا، برای درخواست اقامت بلند مدت این کشور تحت برنامه کلاس تجربه کانادایی استفاده کنند. افرادی که نمی توانند تحت برنامه کارگران ماهر فدرال امتیازات کافی را به دست آورند، معمولا از این برنامه برای دائمی کردن اقامت خود در این کشور استفاده می کنند.

متقاضیانی که قصد استفاده از این برنامه را دارند، باید حداقل 2 سال سابقه کار در کانادا را در اختیار داشته باشند یا این که یک دوره پس از دبیرستان را در کانادا پشت سرگذاشته باشند و پس از دریافت مدرک خود، 1 سال در این کشور سابقه کاری ارائه دهند. در اختیار داشتن شرایط فوق برای ثبت درخواست اقامت دائم از طریق برنامه CEC یک الزام است.

دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ویزای کاری

استفاده از برنامه های نامزدی استانی برای رسیدن به اقامت دائم کانادا

یکی دیگر از برنامه های مناسب برای رسیدن به اقامت دائم کانادا برای شهروندان خارجی در این کشور، استفاده از برنامه های استانی (PNP) است. تقریبا همه استان های کانادا برنامه های استانی خاص خود را دارند که از طریق آن اجازه دارند تا شهروندان خارجی را برای دریافت اقامت دائمی از طریق استان خود معرفی کنند. هر متقاضی که قصد استفاده از برنامه استانی کانادا برای رسیدن به اقامت دائم را دارد، باید در همان استان اقامت داشته باشد.

برنامه استانی کانادا می توانند شرایط متفاوتی را داشته باشند اما این برنامه ها در کلیات شبیه به برنامه های فدرال هستند. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که درخواست آن ها ممکن است به 12 الی 18 ماه زمان برای رسیدگی نیاز داشته باشد.

تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا؛ راه‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا و الزامات مورد نیاز آن

استفاده از برنامه کلاس تجربه کبک (QEC) برای دریافت اقامت دائمی کانادا

یکی دیگر از راه های دریافت اقامت دائم کشور کانادا پس از دریافت ویزای کاری، استفاده از برنامه تجربه کبک است. کلاس تجربه کبک شباهت های بسیار زیادی به کلاس تجربه کانادایی دارد ولی مجموعه ای از الزامات اضافه برای رسیدن به کلاس تجربه کبک وجود دارد.

متقاضیان تحت برنامه QEC باید حداقل به مدت 1 سال در یک موقعیت کار حرفه ای در کبک کار کرده باشند و این درحالی است که در اختیار داشتن مجوز کار موقت برای آن ها الزامی است. آن ها همچنین باید به زبان فرانسوی در سطح متوسط نیز تسلط داشته باشند. به متقاضیان موفق در این برنامه یک گواهی داده خواهد شد که به کمک آن می توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق کار اقدامات لازم را پیگیری کنند.

لازم به ذکر است که شهروندان خارجی در کانادا، با استفاده از ویزای کار در تعطیلات نیز می توانند برای اقامت دائم از طریق برنامه QEC اقدامات لازم را انجام دهند ولی این امکان تنها زمانی به آن ها داده خواهد شد که همه شرایط ذکر شده در قبل را در اختیار داشته باشند. فرایند تبدیل شدن از یک کارگر موقت از طریق QEC به یک فرد با اقامت دائم ممکن است 1 سال یا کمتر زمان لازم داشته باشد.

همه چیز درباره مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت ویزای تحصیلی

مزایای دریافت اقامت دائم کانادا

به عنوان یک شهروند خارجی می توان امتیازات قابل توجهی را در کانادا به دست آورد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی در کانادا
  • اجازه زندگی، کار و تحصیل در هر نقطه از این کشور
  • قرار گرفتن تحت پوشش و حمایت قانون کانادا و حقوق آزادی های مدنی این کشور
  • امکان خروج از مرزهای کانادا و ورود به این کشور تنها با استفاده از کارت اقامت دائم یا اسناد مسافرتی مربوط به اقامت دائم
  • امکان دریافت شهروندی کانادا پس از برآورده شدن کامل شرایط.

زمانی که شخصی برای اقامت دائم کانادا واجد شرایط دانسته شد، می تواند کارت اقامت دائم این کشور را به دست آورد. این کارت نشان دهنده وضعیت شخص در کشور کانادا است و می تواند از آن برای سفرهای داخلی و خارجی از کانادا استفاده کند. هر فرد باید درخواست خود برای دریافت اقامت دائم را به IRCC ارسال کند.

اکثر کارت های مربوط به اقامت دائم در کانادا 5 سال اعتبار دارند ولی برخی از این کارت ها ممکن است اعتبار یک ساله داشته باشند. شهروندان خارجی که این کارت را در اختیار دارند، باید نسبت به تاریخ اعتبار آن حساس عمل کنند و حداقل 6 ماه قبل از اتمام اعتبار این کارت، نسبت به تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهند.

شهروندان خارجی که اقامت دائمی کانادا را در اختیار دارند، می توانند برای سند مسافرتی اقامت دائم کانادا (PRTD) اقدامات لازم را انجام دهند. این کارت معمولا برای یک بار ورود به کانادا قابل استفاده است و به فرد اجازه می دهد که قبل از درخواست برای اقامت دائم کانادا یا تمدید آن به کشور کانادا وارد شود.

برای این که فردی بتواند اقامت دائمی خود در کانادا را حفظ کند، باید نسبت به انجام برخی تعهدات اقامتی در این کشور کوشا باشد. برای این که فردی بتواند این اقامت را در اختیار داشته باشد، باید تعهد کند که برای یک بازه زمانی مشخص در کشور کانادا اقامت خواهد داشت. بر اساس قانون، هر شهروند خارجی باید حداقل 730 روز در یک بازه زمانی 5 ساله در خاک کانادا حضور داشته باشد.

اتباع خارجی مایل به دریافت شهروندی کشور کانادا، باید شرایط مختلفی را داشته باشند و یکی از آن ها در اختیار داشتن اقامت دائمی کشور کانادا است. باید در نظر داشت که شرایط دریافت تابعیت کشور کانادا با شرایط دریافت اقامت دائم مجدد (تمدید اقامت دائم) تفاوت هایی دارد که هر فرد پیش از اقدام باید آن ها را جز به جز مورد بررسی قرار دهد و ترجیحا از یک وکیل در کنار خود برای انجام امور حقوقی استفاده کند.

امکان درخواست اقامت بلند مدت در کانادا برای کارگران موقت

باید به این نکته اشاره داشت که با پایان یافتن اعتبار کارت اقامت دائم کانادا، شرایط اقامت دائم فرد منقضی نمی شود و فرد تنها در صورتی که به صورت رسمی درخواستی برای از دست دادن اقامت دائم کانادا ارائه دهد، می تواند اقامت دائمی خود را باطل کند.

برای از دست دادن اقامت دائم کانادا، کافی است تا فرد به صورت رسمی، درخواستی داوطلبانه برای ترک اقامت دائم خود از کانادا ارائه دهد. این مسئله برای بسیاری از افرادی که نمی توانند اقامت دائم کانادا را به دست آورند و خود از این وضعیت باخبر هستند حائز اهمیت است تا بتوانند در وقت خود در این رابطه صرفه جویی کنند.

کلام نهایی

به طور کلی افراد زیادی هر ساله به عنوان نیروی کار وارد کشور کانادا می شوند و این در حالی است که اقامت آن ها در این کشور کاملا موقتی است و با پایان یافتن مدت قرارداد و همچنین اعتبار ویزای خود، باید خاک این کشور را ترک کنند. باید به این نکته توجه داشت که کانادا فرصت های مختلفی را در اختیار این افراد قرار داده است تا اقامت خود را از طریق کار به اقامت بلند مدت تبدیل کرده و بتوانند از این طریق از مزایای بسیار زیادی که دریافت اقامت دائم در کانادا می تواند به همراه داشته باشد، دست پیدا کنند.

شرایط زندگی در کانادا به گونه ای است که بسیاری از کارگران فصلی نیز در تلاش هستند تا اقامت این کشور را برای خود به ارمغان آورند و بتوانند آزادانه در این کشور زندگی کنند. با این حال باید در نظر داشت که پروسه ورود به کشور کانادا یک پروسه کاملا قانونی است و تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائمی نیز نیازمند طی کردن مراحل متعددی است.

در صورتی که به دنبال هموارتر کردن مسیر مهاجرت خود به کشور کانادا هستید، بهتر است با استفاده از رهنمودهای یک مشاور رسمی و وکیل مهاجرت به کانادا RCIC، شرایط مهاجرت خود به کانادا را به بهترین شکل ممکن طرح ریزی کنید تا در میانه راه دچار مشکلات اقامتی ناشی از ناآگاهی از شرایط قانونی مهاجرت به این کشور نشوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از این نشانی اینترنتی دیدن فرمایید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار

برای واجد شرایط بودن برای اقامت دائم تحت کلاس تجربه کانادایی، باید طی سه سال قبل از درخواست، حداقل: 12 ماه کار تمام وقت : 30 ساعت در هفته برای 12 ماه = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت) را تکمیل کرده باشید.

بله می توانید. فقط زمان قبل از درخواست شما مهم است.

  • دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی در کانادا
  • اجازه زندگی، کار و تحصیل در هر جای کانادا
  • قرار گرفتن تحت پوشش و حمایت قانون کانادا و حقوق آزادی های مدنی این کشور
  • امکان خروج از مرزهای کانادا و ورود به این کشور تنها با استفاده از کارت اقامت دائم یا اسناد مسافرتی مربوط به اقامت دائم
  • امکان دریافت شهروندی کانادا پس از برآورده شدن کامل شرایط.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link