در بسیاری از موارد ورزش مورد علاقه مردم یک کشور، ریشه در فرهنگ و همچنین شرایط محیطی زندگی آن ها دارد و به همین دلیل است که در بسیاری از مطالعات فرهنگی و اجتماعی به این موضوع نیز توجه می شود. کانادا به عنوان کشوری با زمستان های خاص، شرایط بسیار مناسبی برای ورزش های زمستانی دارد و به همین دلیل است که این کشور میزبانی مسابقات المپیک را نیز عهده دار بوده است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که محبوب ترین ورزش ها در کانادا کدامند و کدام ورزش به عنوان یک ورزش اصلی در این کشور شناخته می شود.

سابقه برگزاری المپیک در کانادا

المپیک یکی از بزرگ ترین رویدادهای ورزشی در جهان است و ورزشکاران در تمامی رشته ها تلاش می کنند تا بهترین عملکرد خود را در این مسابقات به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی، کانادا تا کنون موفق شده است که در 3 مرحله مجزا، میزبانی مسابقات المپیک را به عهده داشته باشد.

اولین دوره مسابقات المپیک در کشور کانادا در تابستان 1976 در شهر مونترال برگزار شد در سال 1988 نیز کانادا برای اولین بار میزبان المپیک زمستانی شد و شهر کلگری میزبانی این مسابقات را بر عهده گرفت. شهر ونکوور کانادا نیز در سال 2010 میزبانی المپیک زمستانی را بر عهده داشت و یکی از بهترین عملکردهای خود را نیز در این مسابقات به نمایش گذاشت. به دلیل 3 بار میزبانی مسابقات المپیک، کانادا پس از آمریکا با 9 میزبان، فرانسه با 6 میزبانی و ایتالیا و ژاپن با چهار میزبانی، به طور مشترک با استرالیا، بریتانیا و آلمان، در رتبه پنجم قرار گرفته است.

در المپیک زمستانی سال 1988، 17 کشور مختلف موفق به کسب مدال در مسابقات المپیک شدند که کانادا نیز یکی از آن ها بوده است. 2 مدال نقره و 3 مدال برنز سبب شد تا کانادا رتبه 13 جهان در این مسابقات را به خود اختصاص دهد. در مسابقات المپیک زمستانی سال 2010 اما شرایط به طور کلی متفاوت بود. 82 کشور در رشته های مختلف با یکدیگر در این رقابت ها با هم مبارزه کردند که در نهایت 185 مدال در این مسابقات توزیع شد. کانادا با کسب 14 مدال طلا، 7 مدال نقره و 5 مدال برنز، مقام نخست این مسابقات را به دست آورد.

در آخرین المپیک زمستانی که به میزبانی کشور کره جنوبی برگزار شد، کانادا با 11 مدال طلا، 8 مدال نقره و 10 برنز توانست رتبه سوم را به دست آورد. در المپیک تابستانه 2021 توکیو نیز کانادا موفق به کسب 7 مدال طلا، 6 مدال نقره و 11 مدال برنز شد و رتبه یازدهم جهان را به دست آورد. کانادا در المپیک زمستانی چین در سال 2022 به عنوان یک کشور شرکت نخواهد کرد و به دلیل عدم رعایت قوانین حقوق بشر در چین، این المپیک را تحریم کرده است اما ورزشکاران این کشور اجازه دارند در این دوره از مسابقات به مبارزه ادامه دهند.

عملکرد ورزشکاران کانادا در مسابقات المپیک به خوبی نشان می دهد که ورزش در این کشور با وجود جمعیت نه چندان زیاد، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و این کشور در تمامی مسابقات، توانایی کسب مدال و عنوان قهرمانی را دارد اما باید دید کدام رشته در این کشور محبوبیت بیشتری دارد.

گلف، دهمین ورزش محبوب کانادایی ها

گلف اولین بار در نیمه دوم قرن 15 در اسکاتلند به عنوان یک سرگرمی معرفی شد. زمانی که مردمان بومی اسکاتلند به کانادا مهاجرت کردند، ورزش تنیس را که به عنوان یک بازی سلطنتی و باستانی بود همراه خود بردند. اولین باشگاه گلف در کشور کانادا در نوامبر سال 1873 با نام باشگاه گلف مونترال فعالیت خود را آغاز کرد. این باشگاه توسط یک جوان اسکاتلندی با نام الکساندر دنیستون که اولین رئیس باشگاه بود افتتاح شد. از آن زمان تا کنون گلف در کشور کانادا به شدت رونق پیدا کرده است و کانادایی ها اکنون یکی از بهترین ها در بازی گلف هستند. گلفت رتبه 10 را در لیست 10 ورزش برتر کانادا به دست آورده است.

گلف ورزش محبوب کانادا

کرلینگ از ورزش های مشهور و محبوب در کانادا

کرلینگ یکی از ورزش های محبوب و شناخته شده در کانادا است که کمتر در ایران شناخته شده است. این ورزش یکی از ورزش های زمستانی به ویژه در آلبرتا، منیتوبا و ساسکاچوان است و تیم های برجسته ای در این رشته در استان مانیتوبا و استان آلبرتا در حال فعالیت رسمی هستند. این ورزش نیز به مانند گلف از کشور اسکاتلند به کانادا آورده شده است. مسابقات قهرمانی ملی مردان در این رشته با نام تیم هورتونز بریر شناخته می شود و لیگ قهرمانی زنان در این کشور نیز با نام تورنتمت اسکاتیس قلب ها شناخته می شود. یکی از پر بیننده ترین ورزش های زنان در تلویزیون همین ورزش است. مسابقات کرلینگ از سال 1995 توسط کمپانی فورد حمایت مالی می شوند.

بسکتبال از ورزش های محبوب در کانادا

بستکتبال یکی از ورزش هایی است که به صورت ریشه ای در کانادا جایگاه خود را باز کرده است. بازی بسکتبال توسط یک فرد کانادایی به نام جمیز نیسمیت در سال 1891 در حالی فعالیت خود را شروع کرد که جمیز یک مربی بسکتبال در آمریکا بود. این بازی به شدت در نوااسکوشیا و به ویژه کالج ها و دبیرستان های این استان محبوب هستند.

بستکتبال حرفه ای در این کشور از سال 1946 آغاز شده است اما در سال 1994، تیم های ونکوور گریزلیز و تورنتو رپتورز مجوز حضور در مسابقات NBA را به دست آوردند و محبوبیت این ورزش به اوج خود رسید. در حال حاضر، 30 تیم به صورت حرفه ای لیگ قهرمانی کشور در این رشته را تشکیل می دهند. بسکتبال را می توان به عنوان هشتمین ورزش محبوب در کانادا معرفی کرد.

راگبی یکی از ورزش های محبوب در کانادا

در رابطه با شکل گیری راگبی اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما احتمالا در سال 1823 توسط نیروی دریایی سلطنتی در کانادا معرفی شده است. این ورزش به سرعت در مناطق مختلف کانادا شناخته شد و توسعه یافت. بعد از مدتی، این ورزش به طور کامل در کانادا محو شد اما با تشکیل تیم ملی و برگزاری مسابقات آماتور، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد.

لیگ راگبی در کانادا میزبان چندین مسابقه داخلی و حرفه ای است. در حال حاضر بیش از 13000 بازیکن حرفه ای، عضو اتحادیه بازیکنان هستند و استان بریتیش کلمبیا در این کشور یکی از استان هایی است که توانسته متقاضیان بسیار زیادی را در این رابطه جذب کند.

تنیس یکی از ورزش های محبوب در کانادا

تنیس یکی دیگر از ورزش های محبوب در کشور کانادا است. قدرت اصلی حاکمیت بر ورزش تنیس در کشور کانادا با نام “تنیس کانادا” شناخته می شود. این نهاد وظیفه دارد با تشویق همگان در سطح محلی و ملی اساس این ورزش را حفظ کند. جالب است بدانید که در سال 1998، در حدود 1.2 میلیون نفر از شهروندان کانادا بیش از 4 بار تنیس بازی کرده بودند و این آمار در سال 2001 به 1.7 میلیون نفر رسید. در این میان 50% از افراد کمتر از 25 سال داشتند. تنیس را می توان به عنوان ششمین ورزش محبوب در کانادا معرفی کرد.

تنیس ورزش محبوب کانادا

کریکت در جمع ورزش های محبوب کانادا

کانادا برای شرکت در مسابقات آزمایشی تحریم نیست و تیم ملی مجاز است تا در مسابقات بین المللی یک روزه شرکت کند. تیم کریکت زنان کانادا از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و تیم زیر 19 سال این کشور نیز توانسته در رقابت های زیر 19 سال در جام جهانی نیز شرکت کند. کریکت کانادا نیز در سال 1892 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. سازمان کریکت کانادا مسئولیت رسیدگی به مسابقات در این رشته را بر عهده دارد.

بیس بال از ورزش های محبوب کانادا

بیسبال سابقه ای بسیار طولانی در کشور کانادا دارد و به همین دلیل است که یکی از محبوب ترین ورزش هایی است که در این کشور به آن توجه می شود. قدیمی ترین ورزشگاه بیسبال در کشور کانادا با نام لابات در انتاریو هنوز هم فعال است. تورنتو بلو جیز لیگ رسمی این کشور در رشته بیسبال است. تعداد تیم های حرفه ای در رشته بیسبال در کانادا زیاد است که در لیگ CAN-AM و اتحادیه آمریکا نیز شرکت می کنند. بیسبال کانادا وظیفه رسیدگی به امور این ورزش را به عهده دارد و در شهر اتاوا فعالیت می کند.

فوتبال در جمع سه ورزش محبوب کانادا

فوتبال محبوب ترین ورزش در جهان است و جمعیت خیره کننده ای به این ورزش علاقه دارند. در طول سالیان متمادی این ورزش در کانادا نیز محبوبیت زیادی را به دست آورده است. قدمت برگزاری مسابقات فوتبال در کشور کانادا نیز زیاد است. می توان گفت که اولین مسابقه فوتبال در کشور کانادا در سال 1876 در کانادا و در شهر تورنتو بین دو تیم محلی برگزار شد. تیم فوتبال مردان کانادا در جهان شناخته شده نیست اما تیم فوتبال زنان کانادا قدرتمندانه تر عمل کرده است و در المپیک 2012 نیز از خود عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت.

در آن مسابقات تیم کانادا به مرحله نیمه نهایی نیز رسید و به مصاف تیم آمریکا رفت اما در یک بازی که تصمیمات داور در آن کمی بحث برانگیز بود، کانادا با حساب 4-3 در وقت اضافه بازی را واگذار کرد و در دیدار رده بندی بر تیم فرانسه غلبه کرد تا به مقام سوم و مدال برنز رقابت ها نیز دست پیدا کند.

مسابقات جام جهانی زنان در سال 2015 نیز توسط کانادا برگزار شد که در این مسابقات، کانادا نیز شرکت کرده بود. اون هارگیروز مشهورترین بازیکن کانادایی تاریخ فوتبال این کشور است که البته ملیت انگلستانی دریافت کرد و برای تیم ملی انگلستان به میدان رفت. الفونسو دیوس بازیکن تیم بایرن مونیخ نیز یکی دیگر از ستارگان شناخته شده دنیای فوتبال در کشور کانادا است. خولیان دگوژمان نیز یکی از شناخته شده ترین کانادایی های تاریخ فوتبال کانادا است که 89 بازی ملی برای تیم کشورش انجام داده است. فوتبال را می توان به عنوان سومین ورزش محبوب در کانادا معرفی کرد.

فوتبال ورزش محبوب کانادا

لاکراس دومین ورزش برتر کانادا

لاکراس در سال 1859 به عنوان یک بازی ملی و در سال 1994 به عنوان یک ورزش تابستانی به رسمیت شناخته شد. تعداد افرادی که این ورزش را انجام می دهند به هزاران نفر می رسد. انجمن لاکراس در کانادا مسئولیت رسیدگی به این ورزش را دارد که در سال 1925 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

دو لیگ حرفه ای لاکراس در این کشور وجود دارد که شامل لیگ ملی لاکراس برای زمین های بسته و لاکراس برای زمین های آزاد. در سال 2006 تیم ملی کانادا موفق شد آمریکا را در فینال مسابقات قهرمانی جهان در این رشته شکست دهد و به 28 سال سلطه این کشور بر این ورزش پایان دهد

هاکی روی یخ ورزش محبوب کانادایی ها

هاکی روی یخ به عنوان محبوب ترین ورزش در کانادا است چراکه این ورزش به عنوان ورزش ملی این کشور نیز در نظر گرفته می شود. لیگ ملی کانادا (NHL) حرفه ای ترین لیگ این رشته در کانادا و ایالات متحده دایر شده است که 7 تیم کانادایی نیز در این لیگ در حال مسابقه هستند. تیم های کلگری، ادمنتون، مونترال، تورنتو، اوتاوا و وینیپگ از تیم های شرکت کننده در این مسابقات هستند.

کانادا چندین لیگ قدرتمند حرفه ای و آماتور هاکی روی یخ دارد. بدون تردید هاکی روی یخ در صدر محبوب ترین رشته های ورزشی قرار دارد و نمی توان به راحتی ورزشی را هم سطح با آن در کانادا در نظر گرفت. این تیم تا کنون 22 بار در المپیک حاضر شده است و 9 مدال طلا، 4 نقره و 3 برنز را به خود اختصاص داده است و یکی از پر افتخارترین ورزش های کانادا به حساب می آید. در مسابقات IHF قهرمانی جهان نیز کانادا 74 بار حضور یافته است و 27 عنوان قهرمانی این مسابقات را نیز در اختیار دارد.