دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال کانادا: یکی از محبوب‌ترین گروه‌های درسی در جهان، گروه مهندسی است و جمعیت قابل توجهی از دانشجویان دنیا تمایل ورود به زیرمجموعه‌های فراوان رشته‌های مهندسی را دارند. در این میان، نگاه تخصصی‌تر به رشته‌های مهندسی موضوعی است که اغلب مورد توجه دانشجویان این رشته قرار دارد و به همین خاطر هم بسیاری ترجیح می‌دهند که تحصیلات خود را در دانشگاه‌های پلی‌تکنیک ادامه بدهند؛ چراکه این دانشگاه‌ها به صورت تخصصی به آموزش رشته‌های مرتبط با گروه مهندسی می‌پردازند و فضای دانشگاه‌های پلی‌تکنیک نیز به گفته دانشجویان آنها، متفاوت از دانشگاه‌های عادی است.

در کشور کانادا نیز دانشگاه‌های پلی‌تکنیک متعددی وجود دارد که امکان تحصیل برای دانشجویان خارجی را فراهم کرده‌ است. یکی از قدیمی‌ترین پلی‌تکنیک‌ها در کشور کانادا، دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» است که  در این گزارش به شرایط و موقعیت این دانشگاه و همچنین تاریخچه آن بیشتر پرداخته می‌شود، به این امید که مورد توجه متقاضیان تحصیل در این دانشگاه قرار بگیرد و شما بتوانید دانشگاه مورد نظر خود برای ادامه تحصیل در کانادا را به‌درستی انتخاب کنید.

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در بین ۱۰ دانشگاه فنی مهندسی برتر کانادا قرار دارد و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آمار موفقیت‌های این مرکز علمی در جهان، چشم پوشید. در ابتدا این نکته مهم را در نظر داشته باشید که برای پذیرش در این دانشگاه نیاز به مدرک فرانسوی دارید و با مدارکی مانند TEF فرانسوی می‌توانید برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه، اقدام کنید.

«پلی‌تکنیک مونترال» در یک نگاه

سال تاسیس: 1873 نام: پلی‌تکنیک مونترال
استان: کبک نوع موسسه: دانشگاه دولتی/ عمومی
شهر: مونترال زبان: فرانسه
تعداد فارغ‌التحصیلان: بیش از 52 هزار نفر تعداد دانشجو: حدود 9 هزار نفر
بودجه تحقیقاتی: بیش از 95 میلیون دلار بودجه سالانه: حدود 800 میلیون دلار
رتبه در کانادا: 11 رتبه بین‌المللی: 83

آدرس سایت دانشگاه: https://www.polymtl.ca/en

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» یکی از قدیمی‌ترین پلی‌تکنیک‌ها در کشور کانادا است که در قرن 19 میلادی کار خود را در عرصه پیشرفت علم و دانش آغاز کرد و حالا از مهمترین مراکز علمی جهان به شمار می‌رود. شعار رسمی این دانشگاه دولتی، «کشش با نیرو نسبت مستقیم دارد» (extension, so the force) است؛ که در حقیقت از یک قانون علم فیزیک به نام «قانون هوک» گرفته شده است.

نقاط قوت و شاخص دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» یک از بهترین مراکز علمی کانادا در رشته فنی و مهندسی است که توانسته در طول سال‌ها فعالیت خود، موفقیت‌های مهمی را در عرصه‌های علمی به دست آورده است.

این دانشگاه که سال 1873 تاسیس شد، هم‌اکنون حدود 9 هزار دانشجو دارد و از ابتدای تاسیس تا کنون میزبان حدود 53 هزار دانشجو از کشورهای مختلف جهان بوده است.

فراموش نکنید که رتبه علمی این دانشگاه در رنکینگ‌های جهانی، از جایگاه خوبی برخوردار است و همچنین توانسته است که با انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی، جایگاه مطمئنی در عرصه علم جهان به دست آورد.

«پلی‌تکنیک مونترال» همچنین به منظور تبدیل علم به عمل، موفق شد تا ساختمان لاسونده، که از ساختمان‌های آموزشی خود است، را با تمامی استانداردهای بین‌المللی طراحی کند و بسازد تا اولین ساختمان دانشگاهی در کشور کانادا باشد که توانست جایزه LEED (پیشرو بودن در طراحی سازگار با محیط زیست و انرژی) را به خود اختصاص بدهد.

بنابراین اگر تحصیل برای شما مهم و به دنبال دانشگاهی می‌گردید که بتوانید به دغدغه‌های علمی خود بپردازید، دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

تاریخچه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

دانشکده علوم کاربردی در هنر و صنعت (École des sciences appliquées aux arts et à l’industrie)، در  سال 1873 در راستای پاسخ به نیازهای به‌وجود آمده پس انقلاب صنعتی، افتتاح شد.

سه سال بعد یعنی در سال 1876، این دانشکده به صورت رسمی توسط دولت استانی به رسمیت شناخته شد و سپس به دانشکده پلی‌تکنیک مونترال (École Polytechnique de Montréal)، تغییر نام داد.

در سال 1895، «پلی‌تکنیک مونترال»، به طور رسمی استقلال اداری و مالی خود را بر اساس قوانین استانی به دست آورد. این دانشگاه در آغاز در مکان‌های مختلفی استقرار پیدا کرد، اما در سال 1958، به مکان فعلی خود منتقل شد.

ساختمان اصلی دانشگاه در سال های 1975 و 1989 دوبار بازسازی و به نوعی وسیع‌تر شد و از سوی دیگر رشد رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه سبب شد تا در سال 2003 نیز سه ساختمان دیگر به دارایی‌های «پلی‌تکنیک مونترال» اضافه شود.

نماد رسمی این دانشگاه یک زنبور عسل است که به نوعی نشان‌دهنده اهمیت نظم و برنامه‌ریزی مهندسان است. همچنین شعاع I استفاده شده در نماد دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»  احتمالا به این علت است که مهندسی عمران اولین رشته آموزشی این دانشگاه بوده است.

چرخ‌دنده نیز نشان‌دهند رونق صنعتی در اواخر قرن 19 است که نقش مهندسان در آن دوره نیز غیرقابل انکار است. حلقه گل در نماد دانشگاه نیز نماد برتری است. این نماد با شعار اصلی این دانشگاه ترکیب شد تا دانشجویانی که در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» حضور چیدا می‌کنند را تحت تاثیر قرار بدهد.

تصویر دانشگاه پلی تکنیک مونترآل

مشاهیر دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

یکی از موضوعات مهمی که تفاوت میان دانشگاه‌ها را به‌ویژه در زمینه رتبه‌بندی رقم می‌زند، درصد تبدیل فارغ‌التحصیلان به نیروهای کار است. هرچه تعداد دانشجویانی که از یک دانشگاه وارد بازار کار مرتبط خود می‌شوند، بیشتر باشد، آن دانشگاه نه تنها از نظر سازمان‌های ارزش‌گذار بلکه در دید متقاضیان تحصیل نیز جایگاه بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند با جذب دانشجوی بیشتر، گوی سبقت را در تولید علم از رقبای خود برباید.

در این بخش برخی از برجسته‌ترین افرادی را که در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»  تحصیل یا تدریس کرده‌اند را معرفی می‌کنیم تا شاید بتوان از این طریق اطمینان حاصل کرد که دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، مکانی مناسب برای تحصیل در رشته‌های مهندسی است.

سِر ژرژ گارتو (Sir Georges Garneau) از جمله برجسته‌ترین شخصیت‌هایی است که در «پلی‌تکنیک مونترال» تحصیل کرده است. او پس از پایان تحصیل در دانشگاه «لاوال» کانادا به تدریس شیمی پرداخت و نقش ویژه‌ای در احداث راه‌آهن شهر کبک به لاک سنت جین، داشت.

آریستاید شامپاین (Aristide Beaugrand-Champagne)، معمار برجسته کانادایی، نام دیگر است که در جمع مشاهیر دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت.

ژوزف ناپلئون بوراسا  (Joseph-Napoléon-Henri Bourassa) نیز که تحصیلات خود را در «پلی‌تکنیک مونترال» به پایان رسانده بود، در سن 22 سالگی شهردار مونته بلو شد و پس از آن با ورود به عرصه سیاست، بیانیه مشهوری را علیه ارسال شبه نظامیان کانادایی برای جنگ در بریتانیا در جنگ بوئر دوم صادر کرد و شهرت فراوانی یافت.

مهندس میشل بوچارد (Micheline Bouchard) فارغ‌التحصیل «پلی‌تکنیک مونترال»، در سال 2000 به اولین زنی تبدیل شد که ریاست آکادمی مهندسی کانادا را برعهده داشت.

یکی از آشناترین نام‌های فارغ‌التحصیل از «پلی‌تکنیک مونترال» برای ایرانیان، محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس پنجمین دوره شورای شهر تهران) است که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

از دیگر افراد سرشناسی که تحصیلات خود را در «پلی‌تکنیک مونترال» به پایان رساندند، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • دیوید سنت جاکوز، فضا نورد
  • ارنست کورمیر، معمار
  • دومینکوئه آنگلاده، رئیس اوپوزیسیون کبک
  • مگدالنا باژازیسکا، مهندس کامپیوتر
  • کلود لاژونسی، مدیر اجرای انجمن صنایع هوافضا در کانادا
  • فیصل لاراچی، مهندس شیمی

نگاهی به معماری دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

ساختمان اصلی دانشگاه، مرتفع‌ترین ساختمانی است که در محوسطع دانشگاه واقع شده است. ساختمانی که احتمالا به محض ورود به دانشگاه می‌توانید آن را شناسایی کنید. اما در کنار ساختمان اصلی، ساختمان J.-Armand-Bombardier قرار دارد که این ساختمان نیز از جمله بخش‌های معروف دانشگاه است.

از این ساختمان عمدتاً برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود و در میان دانشجویان متناسب با اسمی که برای آن انتخاب شده است به مرکز ظهور ایده‌ها و شرکت‌های نوین شهرت دارد. خوب است بدانید که این ساختمان به افتخار جوزف-آرماند بمباردیر، مخترع ماشین برفی نامگذاری شده است.

ساختمان Pierre-Lassonde et Claudette MacKay-Lassonde نیز که محل دپارتمان مهندسی برق و دپارتمان مهندسی کامپیوتر و نرم افزار است، در سپتامبر 2005 افتتاح شد. معماری این ساختمان آنقدر زیبا بود که توانست از مجله معمار کانادا جایزه شایستگی معماری را دریافت کند.

آنچه «پلی‌تکنیک مونترال» از علم می‌خواهد

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» همانند مهمترین دانشگاه‌های جهان، اهدافی را برای خود تعریف کرده است که بر اساس همان اهداف و شاخص‌های کادر آموزشی و دانشجویان خود را انتخاب و پروژه‌های تحقیقاتی و علمی خود را پیش می‌برد.

در این بخش به برخی از مهمترین اهداف این دانشگاه پرداخته شده است:

  • پرداختن به موضوعات و مسائل مرتبط با توسعه پایدار
  • استفاده کردن از دانش تئوری در راستای انجام پروژه‌های عملی
  • افزایش توانایی‌های دانشجویان برای حل مشکلات مهم و پیچیده و رسیدن به راه‌حل‌های مبتکرانه و جدید
  • آماده کردن دانشجویان برای ورود به جامعه و دنیای کار

بررسی وضعیت کیفی و کمی دانشجویان «پلی‌تکنیک مونترال» 

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، که از سطح علمی خوبی در جهان برخوردار است، با بیش از 200 موسسه جهانی برای انجام پروژه‌های علمی و پژوهشی به توافق رسیده است و فعالیت‌های اقتصادی و تحقیقاتی خود را به همراهی آنها انجام می دهد. به طور کلی، دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» بودجه‌ای بالغ بر 260 میلیون دلار به صورت سالیانه در اختیار دارد که 100 میلیون دلار آن صرف پروژه‌های تحقیقاتی می‌شود.

این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی «پلی‌تکنیک مونترال» جایگاه خوبی دارند؛ به‌طوری که تقریبا 25% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

حدود 9 هزار دانشجو در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» مشغول به تحصیل هستند که 2 هزار و 200 نفر از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان از سراسر جهان، امکان تحصیل در بیش از 140 عنوان رشته تحصیلی را در این دانشگاه را دارند.

بر اساس گزارش دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، از سال 1873 تاکنون، 50 هزار و 975 مدرک فارغ‌التحصیلی به دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند، ارائه شده است. در سال 2019 نیز یک هزار و 706 مدرک پایان تحصیل، از طرف این دانشگاه صادر شده است.

همچنین 294 استاد دانشگاه در «پلی‌تکنیک مونترال» وظیفه آموزش دانشجویان را به عهده دارند و یک هزار و 600 نیروی کار نیز در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

اگر به عنوان یک شهروند غیر کانادایی قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید، جای نگرانی برای اخذ پذیرش برای شما وجود ندارد؛ چراکه 29 درصد از دانشجویان این دانشگاه همچون شما غیرکانادایی هستند و این آمار در نوع خود منحصر به فرد است.

همچنین در سال‌های گذشته نسبت ثبت‌نام زنان در این دانشگاه به صورت چشمگیری افزایش داشته است که نمودار زیر به خوبی این روند را به تصویر می‌کشد.

مقایسه دانشجویان ثبت نام شده در پلی تکنیک مونترئال بر حسب جنسیت

این نموادر به‌خوبی نشان‌ می‌دهد که زنان دانشجو در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در یک دهه گذشته از نظر تعداد ثبت‌نامی‌ها 78.43 درصد، افزایش جمعیت داشته‌اند. از طرف دیگر، نسبت حضور زنان به مردان نیز در طول این دهه از تقریبا یک پنجم به یک سوم ارتقا داشته است. بنابراین می‌توان گفت که میزان تمایل زنان برای حضور در این دانشگاه، بیش از مردان افزایش پیدا کرده است.

رتبه علمی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

یکی از مهمترین مواردی که در معرفی یک دانشگاه باید به آن توجه داشت، جایگاه علمی آن دانشگاه در جهان است. موضوعی که علاوه بر اینکه بیانگر سطح علمی دانشجویان است، تضمین‌کننده جایگاه این دانشجویان در بازار اشتغال است.

باید این نکته را نیز در نظر داشت که رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان صرفا به سطح علمی آنها مرتبط نیست و شاخص‌های دیگری همچون شهرت، وسعت دانشگاه، تعداد دانشجویان، گستردگی رشته‌های تحصیلی، تعداد اساتید و … نیز در تعیین جایگاه دانشگاه‌ها موثر است.

بر همین اساس، در این بخش به جایگاه علمی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در جهان بر اساس آمار و اطلاعات برخی از موسسات پژوهشی پرداخته شده است.

جایگاه علمی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» کانادا

بر اساس اطلاعات سایت “THE“، جایگاه علمی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در میان دانشگاه‌های جهان در سال 2022، 88  ارزیابی شده است. اما به صورت کلی جایگاه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» به شرح زیر است:

جایگاه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در جهان

83 World University Ranking
440 Scimago
680 Webometrics
784 CWUR

جایگاه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در کانادا

11 World University Ranking
26 CWUR
26 Scimago
27 Webometrics

معرفی دانشکده‌های «پلی‌تکنیک مونترال»

یکی از موضوعاتی که باید در هنگام انتخاب دانشگاه به آن توجه داشت، گروه‌های آموزشی آن دانشگاه است. شما باید اطمینان حاصل کنید که رشته تحصیلی مورد نظر شما در دانشگاه مورد علاقه‌تان وجود دارد یا خیر. ضمن آن که باید جایگاه علمی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

در «پلی‌تکنیک مونترال»، 8 گروه آموزشی وجود دارد که عبارتند از:

  • مهندسی شیمی  (مهندسی شیمی)
  • مهندسی عمران (عمران، زمین‌شناسی و معدن)
  • مهندسی برق (مهندسی برق، مهندسی پزشکی)
  • مهندسی کامپیوتر (مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار)
  • مهندسی ریاضی (مهندسی ریاضی، مهندسی صنعت)
  • مهندسی مکانیک (مهندسی مکانیک، مهندسی هوا و فضا)
  • مهندسی فیزیک (مهندسی فیزیک)

نگاهی به رشته‌های تحصیلی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در مقاطع مختلف

شما برای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک مونترال می‌توانید متناسب با رشته‌های این دانشگاه در مقاطع مختلف، برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پس از گذراندن دوره تحصیلی خود و دریافت مدرک تحصیلی، می‌توانید در حرفه مرتبط با رشته تحصیلی خود، شغل پیدا کنید.

در واقع داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه پلی‌تکنیک، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به‌عنوان مهندس در کبک یا دیگر استان‌های کانادا و کشورهای دیگری همانند فرانسه، استرالیا، آفریقای جنوبی، آمریکا انگلیس، ترکیه و … مشغول به کار شوید.

مقطع کارشناسی

صنایع فیزیک
زمین‌شناسی مکانیک معدن
برق نرم‌افزار
عمران پردازش اطلاعات
علوم پزشکی شیمی
—- هوا و فضا

مقطع کارشناسی ارشد 

مهندسی پزشکی مهندسی هوا و فضا
مهندسی عمران مهندسی شیمی
مهندسی برق مهندسی کامپیوتر
ریاضی مهندسی صنایع
مهندسی فیزیک مهندسی معدن
—- مهندسی متالوژی

اطلاعات کلی درباره رشته‌های اصلی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

  • مهندسی برق: مهندسی برق از رشته‌های معروف و اصلی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» است که اغلب دانشجویان آن نیز دارای پیشینه علمی خوبی در حوزه‌های فناوری‌های الکترونیکی، فناوری اطلاعات و علوم فیزیکی هستند.
  • مهندسی هوا و فضا: رشته مهندسی هوا و فضا در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» کانادا، شامل آموزش مهندسی هوانوردی (حمل‌ونقل هوایی) و فضانوردی است. دانشجویان پس از پایان تحصیل می‌توانند سیستم‌های مهندسی را طراحی و البته اجرایی کنند. به عنوان مثال افرادی که بتوانند قابلیت و توانایی خود را در این حوزه اثبات کنند، قادر به طراحی، تولید، توسعه و تست هواپیما و فضاپیما خواهند بود. فارغ‌التحصیلان این رشته همچنین می‌توانند در صنایع بزرگ و در زمینه پیمانکاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی مشغول به کار شوند.
  • مهندسی پزشکی: مهندسی پزشکی، بینارشته‌ای و وابسته به چند رشته علمی همانند علوم بهداشت، علوم مهندسی، علوم پایه و ریاضیات است. آنچه رشته مهندسی پزشکی را از رشته‌ پزشکی متمایز می‌کند، این است که توانایی فرد را برای تجزیه‌وتحلیل یک مشکل، هم ازنظر مهندسی و هم ازنظر پزشکی بررسی می‌کند. فارغ‌الاتحصیلان می‌توانند به حوزه پژوهش نیز ورود کنند و موضوعات مهمی که در می‌تواند در ساخت تجهیزات پزشکی تاثیرگذار باشد را مورد بررسی قرار بدهند.
  • مهندسی شیمی: دانشجویان رشته مهندسی شیم در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» به طراحی، توسعه و بهبود تجهیزات صنایع و فرایند‌های کاربردی برای تبدیل مواد خام به کالاهای مفید و مورداستفاده می‌پردازند. زمینه‌های فعالیت‌ مهندسان شیمی دامنه گسترده‌ای همچون حوزه‌های بیوتکنولوژی، پلاستیک، پتروشیمی، شیمی صنعت داروسازی، صنایع غذایی کشاورزی، خمیر و کاغذ و… را در برمی‌گیرد.
  • مهندسی عمران: دانشجویان رشته مهندسی عمران می‌توانند پس از پایان تحصیل، درحوزه‌های همچون طراحی، ساخت‌وساز، مدیریت، تعمیر و نگهداری سازه‌های مختلف، مشغول به کار شوند. دانشجویان مهندسی عمران در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، به آزمایشگاه‌ها و امکانات آزمایشی بسیار پیشرفته‌ای دسترسی دارند.
  • مهندسی زمین‌شناسی: فارغ‌اتحصیلان رشته مهندسی زمین‌شناسی از دانشگاه «پلی‌تکنیک موتترال» می‌توانند در حوزه‌های ژئوتکنیک (زمین‌شناسی در زمینه کار ساخت‌وساز)، محیط‌زیست (ارزیابی و ترمیم مکان‌های آلوده)، هیدروژئولوژی (ارزیابی آب‌های زیرزمینی) و در نهایت، ژئوفیزیک (روش‌های غیرمستقیم ارزیابی زیرخاک) وارد بازار کار شوند.
  • مهندسی صنایع: امروزه مهندسان صنایع می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های تولید، خدمات، حمل‌ونقل یا شرکت‌های توزیع و … مشغول به کار شوند. آموزش مهندسان صنایع به صورتی است که شخص را به پیدا کردن راه‌حل برای بهبود عملکرد سازمان‌‌ها، تجزیه‌وتحلیل مهندسی و ایجاد روش‌های طراحی ترغیب کند.
  • مهندسی کامپیوتر: رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا بر روی موضوعاتی همچون طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های جذب، ذخیره، انتقال، کنترل و در نهایت استفاده از اطلاعات متمرکز است.
  • مهندسی فیزیک: دانشجویان رشته مهندسی فیزیک بعد از پایان تحصیل می‌توانند در حوزه‌های گوناگونی وارد بازار اشتغال متناسب با رشته تحصیلی خود شوند.
  • مهندس مکانیک: دانشجویان  رشته مهندس مکانیک می‌توانند در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های حمل‌ونقل، ساخت، تولید، بهره‌وری انرژی، زمینه‌های ترکیبی مانند رشته مکاترونیک و … به فعالیت می‌پردازند.

بودجه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا، از جمله مهمترین دانشگاه‌های کانادا است که نه تنها پروژه‌هلی علمی بزرگی را انجام می‌دهد، بلکه بخش مهمی از نیروهای کار کانادا را نیز تعمین می‌کند. دانشگاهی که با بیش از 52 هزار فارغ‌التحصیل، حدود 20 درصد از جامعه مهندسین کانادا را تشکیل داده است.

بر همین اساس نیز بودجه سالانه دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» حدودا ۸۰۰ میلیون دلار و بودجه تحقیقاتی آن، بیش از ۹۵ میلیون دلار برآورد شده است.

اقدامات اولیه برای پذیرش در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

به طور کلی شما برای درخواست پذیرش در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» نیاز به ارسال مدارک اصلی و همی همچون ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات خود در مقاطع مختلف تحصیلی، داشتن، انگیزه نامه و پر کردن فرم‌های مربوطه است. در بخش‌های بعدی به جزئیات هر کدام از این موارد پرداخته شده است.

اما در این بخش، موارد اصلی، کلی و هم برای درخواست پذیرش در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»، مطرح شده است:

  • معدل شما در مقاطع تحصیلی که پشت سر گذاشته‌اید نباید کمتر از 14 باشد.
  • حتما پیش از هر گونه اقدامی، سایت دانشگاه و شرایط تحصیل در هر یک از رشته‌های مورد نظر خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید.
  • حساب کاربری خود را در پورتال پذیرش آنلاین سایت دانشگاه مونترال فعال کنید.
  • هزینه بررسی درخواست خود را حتما پرداخت کنید. در صورتی که هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت نکنید، درخواست شما اصلا بررسی نمی‌شود.
  • از کامل بودن مدارک خود پیش از ارسال مطمئن شوید. درخواست شما تنها زمانی موردبررسی قرار می‌گیرد که تمامی مدارک مورد نیاز را ارسال کرده باشید.
  • از ارسال اطلاعات اضافه پرهیز کنید. این مورد نیز برخلاف انتظارتان به ضرر شما تمام می‌شود.
  • بهتر است برای ارسال مدارک حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کنید تا فرصت خود را از دست ندهید.

لزوم مکاتبه با اساتید دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

برای پذیرش ادامه تحصیل در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» در قاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) باید حتما با اساتید رشته مورد نظر خود ارتباط و تایید آنها را دریافت کنید.

شیوه ارتباط با اساتید در مقطع تحصیلات تکمیلی و جذب آنها برای پذیرش شما، یکی از مهمترین بخش‌های فرآیند درخواست پذیرش شما محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است در این مرحله نیز حتما مشورت و با دقت پیش بروید.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

برای اینکه بتوانید تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه دهید، طبیعتا لازم است که رزومه تحصیلی خود را برای دانشگاه ارسال کنید. در این میان اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما در تکمیل رزومه خود و ارسال مدارک، به مواردی که مورد تاکید و توجه دانشگاه است، توجه بیشتری نشان بدهید.

بر این اساس، در ادامه به مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» پرداخته شده است:

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشناسی «پلی‌تکنیک مونترال»

ترجمه مدرک هویتی به صورت رسمی
ترجمه ریزنمرات به صورت رسمی
ترجمه و اصل مدرک دبیرستان
انگیزه‌نامه
رزومه
مدرک زبان فرانسه
توصیه‌نامه تحصیلی (در این مقطع الزامی نیست)

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی «پلی‌تکنیک مونترال»

ترجمه مدارک هویتی به صورت رسمی
ترجمه مدارک پایان تحصیلات کارشناسی
ترجمه رسمی ریزنمرات
توصیه‌نامه
انگیزه‌نامه
مقالات علمی معتبر
مدرک زبان فرانسه/ انگلیسی
رزومه
کاورلتر

مدارک زبان لازم برای پذیرش دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

زبان رسمی دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» فرانسه است؛ طبیعتا تمام دانشجویان متقاضی برای اخذ پذیرش تحصیلی باید مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا را داشته باشند. اما دانشجویان دکتری می‌توانند، تحصیل خود را به زبان انگیلسی نیز انجام دهند.

دانشجویان این رشته می‌توانند با تایید استاد راهنمای خود ارائه مدارک معتبر زبان انگلیسی خود را برای درخواست پذیرش خود را ارسال کنند. این موضوع در مقطع دکتری این دانشگاه  بر اساس نظر و سلیقه استاد شما است.

فراموش نکنید که برای اخذ پذیرش تحصیلی، هر چه نمره شما بیشتر باشد شانس بیشتری در قبولی دارید.

در مجموع دانشجویان متقاضی بای حداقل یکی از مدارک زبان فرانسوی TCF, DALF, TFL یا TEF با سطح B2 را داشته باشند.

مهلت ثبت‌نام در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

برای درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» لازم است که به آخرین مهلت ثبت‌نام و زمان ارسال مدارک، توجه داشته باشید تا از برنامه خود عقب نمانید.

1 november مهلت ثبت‌نام ترم تابستان
1 March مهلت ثبت‌نام ترم پاییز
1 June مهلت ثبت‌نام ترم زمستان

توجه داشته باشد که این تاریخ‌ها کلی است و احتمالا هر کدام از آنها می‌تواند بر اساس رشته، دانشکده و سال تحصیلی شما متفاوت باشد. بر همین اساس، بهتر است برای اطلاعات دقیق و درست‌تر متناسب با پرونده تحصیلی خود، به سایت اصلی دانشگاه مراجعه کنید.

هزینه کلی  تحصیل در «پلی‌تکنیک مونترال»

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مورد توجه متقاضیان تحصیل در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» قرار بگیرد، شهریه‌ای است که باید سالانه پرداخت کنید. البته میزان  شهریه‌ای که هر کدام از دانشجویان پرداخت می‌کنند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال دانشجویانی که شهروند استان کبک هستند، کمترین هزینه را پرداخت می‌کنند.

برای تحصیل در دانشگاه  «پلی‌تکنیک مونترال»، دانشجویان کانادایی برای تحصیل در این دانشگاه باید سالانه تقریبا 3 برابر شهروندان کبک شهریه بپردازند. شهریه برای دانشجویان غیر کانادایی نیز تقریبا 3 برابر شهروندان کانادایی در نظر گرفته شده است.

در این بخش صرفا شهریه دانشجویان بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده شده است:

  • یک دوره عادی در «پلی‌تکنیک مونترال» شامل 9 تا 12 واحد درسی می‌شود. شهریه‌ای که دانشجویان برای دور‌ه‌های بدون پایان‌نامه باید پرداخت کنند، معادل 832 دلار کانادا به ازای هر واحد درسی است. در واقع می‌توان گفت که برای 45 واحد درسی ملزم به پرداخت مبلغی در حدود 37 هزار و 500 دلار کانادا است.
  • در مقطع کارشناسی ارشد، که شامل پایان‌نامه نیز می‌شود، دانشجویان در سال اول موظف به پرداخت 21 هزار و 800 دلار کانادا هستند و در سال دوم، 9 هزار و 600 دلار کانادا پرداخت می‌کنند.
  • در مقطع دکتری، دانشجویان بین‌المللی در سال اول و دوم موظف به پرداخت 3 هزار و 900 دلار کانادا هستند و سال سوم تحصیل در این مقطع تحصیلی، 3 هزار و 800 دلار کانادا هزینه دارد. پس در هر سال حدود 3 هزار و 500 دلار کانادا، هزینه‌ای است که باید توسط دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه پرداخت شود.
  • در سال نخست حضور در «پلی‌تکنیک مونترال» شما موظف به پرداخت هزینه‌هایی هستید که چشم‌پوشی از برخی از آنها غیرممکن است. شما به محض ورود باید برای دریافت اقامت خود به صورت موقت اقدام کنید که 500 دلار کانادا برای شما هزینه دارد.

هزینه تحصیل برای دانشجویان بدون پایان‌نامه

شرایط پرداخت هزینه تحصیلی برای دانشجویانی که توانسته‌اند در رشته‌های بدون پایان‌نامه پذیرش دریافت کنند، با هزینه‌های دیگر تحصیلی متفاوت است. بنابراین در انتخاب نوع پذیرشی که برای آن درخواست می‌دهید، حتما دقت کنیم و پیش از درخواست، تمامی شرایط را مورد بررسی قرار دهید.

دانشجویان کبک دانشجویان بین‌المللی نوع
هر واحد 91 دلار

هزینه کلی: حدود 4 هزار دلار

هر واحد ۸۳۲ دلار/ 37 هزار دلار برای ۳۰ واحد

DESSهزینه

حدود 25 هزار دلار

برنامه‌های بدون پایان‌نامه

هزینه برنامه تحقیقاتی در «پلی‌تکنیک مونترال»

برنامه‌های تحقیقاتی در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» همانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های جهان شامل مقاطع تحصیلات تکمیلی است. بر این اساس تنها دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند در برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه حضور داشته باشند.

دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» برای هر یک از مقاطع در سطوح مختلف، هزینه خاص خودش را تعریف کرده است:

دانشجویان بین المللی(دلار) مقطع تحصیلی
9600 سال دوم کارشناسی ارشد
3900 سال اول دکتری
3900 سال دوم دکتری
3800 سال سوم دکتری
3500 سال چهارم دکتری

بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال»

دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» شانس استفاده از بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه را دارند. مبلغی که دانشجویان برای کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند می‌تواند از هم متفاوت باشد. رزومه کاری و نظر استاد راهنمای شما از عواملی هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند.

اما به طور کلی، کمک هزینه مقطع پست دکتری تا 70 هزار دلار و مطقع دکتری سالیانه معادل 21 تا 50 هزار دلار کانادا است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که تحقیق‌محور هستند نیز می‌توانند شانس استفاده از بورسیه 18 هزار دلاری به بالا را دارند.

این نکته را در نظر نیز داشته باشید که بورسیه تحصیلی به صورت اتوماتیک و همگانی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌گیرد و استاد راهنمای دانشگاه باید واجد شرایط بودن دانشجو را بر اساس سابقه تحصیلی تایید کند.

اما دانشجویانی که به طور کلی نمی‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند، این شانس را دارند که به عنوان نیروی کار در دانشگاه به کار مشغول شوند و از این طریق بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش دهند.

برخی از مشاغل در دسترس برای دانشجویان عبارتند از:

  • سخنرانان
  • دستیاری اساتید
  • تدریس
  • دستیاری آزمایشگاه

توجه داشته باشید که «پلی‌تکنیک مونترال» تنها یکی از گزینه‌های مناسب برای ورود به بازار کار مهندسی در کشور پیشرفته مانند کانادا است و متقاضیان با توجه به رزومه تحصیلی خود می‌توانند گزینه های بیشماری را پیش‌رو داشته باشند.

بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که به تحصیل در کشور کانادا علاقه‌مند هستید، حتما با کارشناسان ما در «کانادا پاس» در تماس باشید تا بتوانند با بررسی رزومه تحصیلی شما بهترین گزینه ممکن را  پیش روی شما قرار دهند تا شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا برای شما افزایش پیدا کند.

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی «پلی‌تکنیک مونترال»

با توجه به اینکه هزینه اجاره خانه در کانادا می‌تواند برای برخی از دانشجویان زیاد باشد، افراد و به‌ویژه دانشجوهای تازه وارد، می‌توانند از خوابگاه‌هایی که زیر نظر دانشگاه است، استفاده کنند.

اما حتما این نکته را در نظر داشته باشید که برای دریافت خوابگاه‌های دانشجویی حتما در موعد مققر اقدام کنید، چراکه با توجه بالا بودن حجم درخواست‌ها، ممکن است در نوبت قرار بگیرید.

البته دانشگاه «پلی‌تکنیک مونترال» علاوه بر خوابگاه‌های دولتی، دارای خوابگاه خصوصی است که هزینه آنها نیز متفاوت است. هزینه این خوابگاه‌های که در ادامه به برخی از اسامی آنها پرداخته شده است، ماهیانه از حدود 700 تا 1000 دلار است.

795$ دارای امکانات خوب

فاصله تا دانشگاه: یک ساعت

Maison du plateu
750$ دارای امکانات خوب

فاصله تا دانشگاه: کمتر از 5 دقیقه

Maison Édouard Montpetit
1090$ دارای امکانات عالی

فاصله تا دانشگاه: بین 1 تا 1 ساعت و نیم

Maison 2020
825$ دارای امکانات خوب

فاصله تا دانشگاه: کمتر از 10 دقیقه

Maison de cote ste-Catherine
650$ دارای امکانات خوب

فاصله تا دانشگاه: کمتر از 15 دقیقه

House Dolbeau

هزینه‌های جانبی زندگی دانشجویان در مونترال

به صورت کلی، دانشجویانی که برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت دارند، باید علاوه بر هزینه‌های دانشگاه، به هزینه‌های دیگری نیز توجه داشته باشند.

  • یکی از این هزینه‌ها، هزینه اقامت در مونترال است. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی، حدود 4 هزار و 725 دلار کانادا و هزینه یک آپارتمان برای دانشجویان در حدود 9 هزار دلار کانادا است. البته دانشجویان می‌توانند با اجاره خانه‌های اشتراکی، هزینه اقامت خود را به 6 هزار و 600 دلار کانادا کاهش بدهند.
  • علاوه بر هزینه مربوط به اقامت، هزینه های زندگی نیز بسیار مهم است. دانشجویان برای تامین خوراک خود سالانه به طور متوسط به 5 هزار و 600 دلار کانادا نیاز دارند. هزینه حمل و نقل عمومی برای دانشجویان خارجی در حدود 648 دلار کانادا در سال است.
  • برای خرید کتاب و تجهیزات آموزشی نیز دانشجویان به حدود هزار دلار کانادا نیاز دارند.
  • هزینه‌های مربوط به موبایل و اینترنت پرسرعت نیز حدودا یک هزار و 600 دلار کانادا در سال خواهد بود.
  • به طور متوسط هزینه‌های مربوط به تفریحات و خرید لباس نیز می‌تواند سالانه در حدود 2 هزار و 500 دلار کانادا باشد.

با همه این تفاسیر، این شما هستید که مشخص می‌کنید به چه هزینه‌هایی نیاز دارید و در حقیقت سبک زندگی شماست که مشخص می‌کند سالانه به چه بودجه‌ای نیاز دارید.

هزینه بیمه برای دانشجویان

هزینه بیمه از دیگر مخارجی است که باید به آن توجه داشته باشید. این هزینه برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است.

 در جدول زیر هزینه‌های مربوط به بیمه مطرح شده است:

هزینه های دوره های دوم و سوم($) ($)هزینه دور اول نوع بیمه
900 900 هزینه بیمه اجباری سلامت برای دانشجویان خارجی
168 168 بیمه درمانی دندان‌پزشکی
232 232 بیمه سفر

نگاهی کلی به هزینه‌های زندگی در مونترال

هزینه کلی زندگی در شهری که تصمیم دارید به آنجا مهاجرت کنید، می‌تواند تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم قطعی، کلیه هزینه‌های اصلی و فرعی را مورد بررسی قرار دهید و با بودجه خود مقایسه کنید.

بر این اساس، در این بخش برخی از موارد اصلی خرج زندگی روزمره در شهر مونترال مرور شده است تا به صورت کلی ارزیابی از مخارج زندگی در این شهر، داشته باشید:

هزینه رستوران در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
13-35 یک وعده غذا، رستوران ارزان
60-200 غذا برای 2 نفر، رستوران متوسط، سه وعده
3-6 قهوه (کاپوچینو)
1.5-3 یک بطری آب

هزینه خرید روزانه در شهر مونترال

($)هزینه نوع کالا
1.85-4.99 یک لیتر شیر
2.75-5 یک عدد نان (500 گرم)
2.49-6 برنج (یک کیلوگرم)
2.20-6.59 گوجه (یک کیلوگرم)
1-4.44 سیب‌زمینی (یک کیلوگرم)
7-20 مرغ فیله (یک کیلوگرم)
7-25 گوشت گاو (یک کیلوگرم)

هزینه حمل و نقل عمومی در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
3.25-3.50 بلیت یک طرفه (درون شهری)
85-92 حمل و نقل عادی (ماهیانه)
1.70-3 تاکسی (یک کیلومتر_ تعرفه عادی)
1.60-1.95 بنزین (یک لیتر)

مخارج خانه در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
70-182 آب، برق، گاز و غیره
0.3-0.5 تعرفه تلفن همراه (یک دقیقه)
50-80 اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، داده نامحدود، کابل/ADSL)

هزینه‌ برنامه‌های تفریحی و ورزشی در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
20-100 باشگاه بدن‌ساز، یک ماه
12-25 اجاره یک زمین تنیس (آخر هفته، به مدت یک ساعت)
12-20 بلیت سینما

هزینه فرزندان در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
450-1110 پیش‌دبستانی یا مهدکودک، خصوصی، یه ماه
5000-15000 مدرسه دولتی بین‌المللی (هزینه سالیانه)

هزینه‌ خرید لباس در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
50-118 شلوار جین (از برند)
25-75 یک دست لباس تابستانه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
75-150 یک جفت کفش ورزشی

هزینه‌ اجاره خانه در شهر مونترال

($)هزینه نوع خدمات
1000-1600 آپارتمان، یک خوابه، مرکز شهر
800-1200 آپارتمان، یک خوابه، بیرون از شهر
1800-3000 آپارتمان، سه خوابه، مرکز شهر
1350-2200 آپارتمان، سه خوابه، بیرون از شهر

درآمد و حقوق در شهر مونترال

($)3578 میانگین حقوق ماهایانه خالص (بعد از پرداخت مالیات)

«پلی‌تکنیک مونترال» در شبکه‌های اجتماعی

نکته پایانی:

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این دانشگاه یا همچنین تحصیل در کشور کانادا می‌توانید با کارشناسان ما در «کانادا پاس» در تماس باشید تا با بررسی رزومه تحصیلی شما، برترین دانشگاهی که قادر به تحصیل در آنها هستید را به شما معرفی و شما را در مسیر اخذ ویزای تحصیلی کانادا یاری کنند.

همراهی یک مجموعه حقوقی مهاجرتی مجرب و کاردان از اشتباهات متقاضی کاسته و با اطمینان از صحت مدارک و کیفیت تنظیم پرونده ویزا تحصیلی در موفق شدن پرونده نقش تعیین کننده ای داره. مجموعه حقوقی کاناداپاس با کمترین عضو شورای قانونگذاری و نظارات فعالیت مشاوران مهاجرت کانادا آقای مهیار حلاج پور، بهترین وکیل مهاجرت به کانادا، با دارا بودن اجازه فعالیت حقوقی مهاجرتی وفق قوانین دولت کانادا اجازه وکالت پرونده دانشجویی را در اداره مهاجرت دارد.

با استخدام مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس، ضمن قرارداد با شخص آقای حلاج پور و بهره مندی از تجربیات ارزشمند ایشان به تیم متخصص حقوقی هم دسترسی یافته و کلیه نیازهای حقوقی از جمله امکان اعتراض به تصمیم اداره مهاجرت در دادگاه فدرال نیز خواهید داشت.

پرسش های رایج درباره دانشگاه پلی تکنیک مونترئال

دپارتمان مهندسی شیمی، مهندسی عمران، زمین شناسی و معدن، مهندسی الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و نرم افزار، ریاضیات و مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی فیزیک و مهندسی پزشکی

ترم تابستان: اول نوامبر (اوایل مهر)، ترم پاییز: اول مارس (اوایل اسفند ) و ترم زمستان: اول ژوئن (اوایل خرداد)