تحصیل در کانادا یکی از فرصت های مناسب اقامت موقت در این کشور است. متقاضیان تحصیل در کشور کانادا این فرصت را خواهند داشت که در مدارس این کشور تحصیل کنند و فرصت تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی کانادا نیز برای متقاضیان خارجی فراهم شده است. دانشجویان پس از تحصیل در کشور کانادا این فرصت را خواهند داشت که به عنوان نیروی کار به کشور مبدا بازگردند و با توجه به اعتبار بالای مدرک تحصیلی خود شغل مناسبی پیدا کنند یا بیزینس شخصی خود را آغاز کنند.

زمانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا گرفتید، اولین قدم برای شما آن است که دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل را انتخاب کنید. دانشگاه های بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارد که شما به عنوان یک شهروند خارجی اجازه تحصیل در آن را خواهید داشت.

یکی از این موسسات آموزشی، دانشگاه کارلتون (Carleton University) است که در شهر اتاوا واقع شده است. دانشگاه کارلتون یک دانشگاه دولتی است که در سال 1942 فعالیت خود را با عنوان کالج کارلتون آغاز کرد و امروزه به عنوان یک دانشگاه امکان صدور مدرک دانشگاهی را دارد. در ادامه این گفتار توضیحات لازم در خصوص شرایط تحصیل در این دانشگاه را ارائه خواهیم کرد تا در صورت تمایل به دریافت ویزای تحصیلی کانادا تحصیل در این دانشگاه، آگاهی کافی در رابطه با آن را داشته باشید.

تاریخچه دانشگاه کارلتون

ریشه های دانشگاه کارلتون به عنوان یک کالج غیر فرقه ای که بخشی از آن به واسطه کمک های خیرخواهانه و داوطلبانه مردم اتاوا به وجود آمده است، آن را در میان دانشگاه های استان انتاریو به یک دانشگاه بی نظیر بدل کرده است. کالج کارلتون در سال 1942 تاسیس شد. در آن زمان بسیاری از جوانان در استان اتاوا شغل خود را از دست داده بودند و این کالج می توانست فرصت تحصیل مجدد را در اختیار آن ها قرار دهد تا به ادامه تحصیل بپردازند چرا که در آن زمان فشار های زیادی به دلیل افسردگی به افراد جامعه وارد می شد.

از همان زمان شروع به کار در “خیابان اول اتاوا” کارلتون رشد خوبی در زمینه تحقیقات و آموزش داشته است و همواره به دنبال آن بوده است که در تغییرات از دیگران پیشی بگیرد. این دانشگاه امروز در مساحتی بالغ بر هکتار زمین به دانشجویان خدمات آموزشی ارائه می دهد و در جون محلی بین رودخانه و کانلا ریدئو واقع شده است که فاصله بسیار کمی تا مرکز شهر اتاوا دارد.

زمانی که در تاریخ 18 جون 1942 انجمن اتاوا برای پیشرفت در یادگیری اجازه داد تا کالج کارلتون فعالیت خود را آغاز کند، در همان جلسه نخست به این توافق رسیدند که دکتر تور به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت رسمی خود را آغاز کند. در 21 سپتامبر همان سال اولین کلاس های درس در دبیرستان اقتصاد شروع شدند. در اکتبر 1943 نیز موسسه مدیریت دولتی افتتاح شد و اولین کلاس های درس خود را برگزار کرد.

در طول سال های 1945 و 1946، دانشکده دوره های هنر، علوم، روزنامه نگاری، علوم کاربردی و مهندسی را ادغام کرد و با سازماندهی مجدد موسسه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت عمومی را ایجاد کرد. در اکتبر 1946 اولین مدارک تحصیلی در رشته های روزنامه نگاری و مدیریت دولتی به دانشجویان ارائه شد. در بازه زمانی 30 سپتامبر تا 7 اکتبر 1948 نیز مدرسه کار اجتماعی تاسیس شد. اما آوریل 1952 نقطه عطفی در تاریخ این کالج بود چرا که بر اساس قانون کالج کارلتون به دانشگاه کارلتون تغییر نام داد و اجازه اعطای مدرک دانشگاهی را پیدا کرد.

در سال 1953، مدرسه مدیریت عمومی افتتاح شد. در تاریخ 1955 نیز اولین مدرک کارشناسی ارشد در این دانشگاه اعطا شد. در سال 1957 نیز مدرسه مهندسی در این دانشگاه افتتاح شد. پردیس رودخانه ریدئو در سال 1959 توسط نخست وزیر انتاریو افتتاح شد و کلاس های درس در این مکان آغاز شدند. در سال 1962 اولین مدرک دکتری در رشته های مهندسی به دانشجویان این دانشگاه اعطا شد. اولین خوابگاه های دانشگاهی نیز در سال 1962 احداث شد و به دانشجویان غیر بومی اجازه سکونت دادند. در سال 1968 نیز مدرسه معماری در این دانشگاه افتتاح شد و اولین مدرک آن در سال 1973 اعطا شد. در همین سال مدرسه طراحی صنعتی نیز افتتاح گردید.

در سال 1980 نیز مدرسه علوم کامپیوتر افتتاح شد و یک تحول بزرگ در دانشگاه آغاز شد چرا که در این دهه موسسات علمی و تحقیقاتی زیادی به دارایی های دانشگاه اضافه شد. همچنین در سال 1985 دوره های کارشناسی ارشد در رشته مدیریت نیز آغاز شد. در سال 1987 نیز موسسه مطالعات زنان در دانشگاه کارلتون آغاز به فعایت کرد.

قرن 21 نیز قرن توسعه دانشگاه بود. یک مرکز ورزشی در سال 2013 در دانشگاه به مساحت 11000 فوت مربع در دانشگاه افتتاح شد و تیم فوتبال این دانشگاه نیز بعد از سال 1998 مجدد فعالیت خود را آغاز کرد. از طرف دیگر کتابخانه مک اودروم نیز به دارایی های دانشگاه اضافه شد.

دانشگاه کارلتون (Carleton University)

آشنایی با مشاهیر دانشگاه کارلتون

از ابتدای تاسیس دانشگاه کارلتون تا کنون، افراد برجسته زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شده و مدرک دانشگاهی خود را دریافت کرده اند. زمانی که به مشاهیر یک دانشگاه نگاه می کنیم، می توانیم درک بهتری از جایگاه علمی آن دانشگاه در میان مشاهیر جهان و کانادا داشته باشیم. پتر گرونبرگ (Peter Andreas Grünberg) فیزیکدان مشهور آلمانی و برنده جایزه نوبل یکی از دانشجویان سابق این دانشگاه است که در سال 2018 دیده از جهان فروبست. شهردار فعلی اتاوا جیمز واتسون (James Alexander Watson) در سال 1983 مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه کارلتون دریافت کرد.

رابرت فورد (Robert Bruce Ford) شهردار سابق تورنتو بین سال های 2010 تا 2014 نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. پائول اکالیک (Paul Okalik) اولین نخست وزیر قلمرو نوناووت نیز پس از تحصیل در دانشگاه اتاوا، دانشگاه کارلتون را برای ادامه تحصیل خود برگزید.

کریم رشید (Karim Rashid) طراح مصری و برجسته دنیای مد نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. میشل کوپلند (Michael Cowpland) کارآفرین بریتانیایی نیز بخشی از دوره تحصیلی خود را در دانشگاه کارلتون گذرانده است. عمر شارمارک (Omar Abdirashid Ali Sharmarke) نخست وزیر سابق سومالی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. با همه این تفاسیر باید گفت که علاوه بر این شخصیت های برجسته، دانشگاه کارلتون مهد پرورش خبرنگاران برجسته در جهان بوده است. برخی از مشهور ترین خبرنگارانی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند عبارتند از:

  • امانوئله لاتراورسه
  • باربار پلت
  • میشل کرائوس
  • کرولین مک کنزی
  • ریتا چلی
  • کلودیا مو
  • گرگ ایپ

در این ویدیو از مجموعه کاناداپاس جناب آقای مهیار حلاج پور درباره امکان دریافت work permit و کارکردن دانشجویان پس از اتمام تحصیل صحبت می کنند.

جایگاه علمی دانشگاه کارلتون

یکی از نکاتی که به شدت باید به آن توجه داشت، جایگاه علمی دانشگاه کارلتون است. در شرایط فعلی کارفرمایان توجه ویژه ای به محل تحصیل متقاضیان کار دارند و هر چه یک متقاضی در دانشگاه بهتری تحصیل کرده باشد، کارفرما اطمینان بیش تری حاصل خواهد کرد که فرد حداقل از نظر آکادمیک در شرایط بسیار بهتری قرار گرفته است. منابع فراوانی وجود دارند که هر ساله شرایط علمی دانشگاه های مختلف را مورد بررسی قرار می دهند و آن ها را با توجه به نتایج به دست آمده بر اساس شاخص های مختلف علمی و غیرعلمی مرتبط با دانشگاه مورد سنجش قرار می دهند. در جدول زیر می توانید جایگاه علمی دانشگاه کارلتون در مراجع مختلف را مشاهده کنید.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

21

601-650 18 481 19-20 401-500 20

601-800

نگاهی به رشته های تحصیلی در دانشگاه کارلتون

علاوه بر توجه به جایگاه کلی یک دانشگاه، باید جایگاه علمی رشته های مختلف در آن دانشگاه را نیز مورد بررسی قرار داد چرا که برای تحصیل در رشته ای خاص، رزومه شما صرفا به دپارتمان همان دانشکده ارسال خواهد شد و آن ها در رابطه با شرایط تحصیل شما در دانشگاه تصمیم می گیرند. در همین راستا در این بخش به بررسی شرایط علمی رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه کارلتون به نقل از USN خواهیم پرداخت.

بررسی شرایط علمی رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه کارلتون به نقل از USN

چنانچه از جدول فوق بر می آید رشته مهندسی برق در دانشگاه کارلتون بهترین رشته تحصیلی است چرا که با قرار گرفتن در جایگاه 79 جهانی با برترین دانشگاه های ارائه کننده این رشته رقابت می کند و فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه کارلتون می توانند امیدوار باشند که پس از پایان دوره تحصیلی خود بتوانند در برترین شرکت های مهندسی در جهان مشغول به کار شوند. با همه این تفاسیر، زمانی که قصد ارسال رزومه خود به دانشگاه کارلتون را دارید، حتما به جایگاه علمی رشته مورد نظر خود نیز توجه داشته باشید.

دانشگاه کارلتون (Carleton University)

دانشگاه کارلتون در نگاه آمار و ارقام

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به آمار و ارقام دانشگاه ها نیز توجه ویژه ای داشته باشند. این آمار شامل شرایط کلی دانشجویان و اساتید یک دانشگاه می شود. به گزارش دانشگاه کارلتون 31522 دانشجو به طور کلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. از این میان 25395 دانشجو به طور تمام وقت در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. از میان دانشجویان این دانشگاه 27370 نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر 3610 دانشجوی این دانشگاه در خوابگاه های دانشجویی درون محیط دانشگاه اقامت دارند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دانشجویان در دانشگاه کارلتون به جدول زیر توجه داشته باشید:

اطلاعات تکمیلی در خصوص دانشجویان در دانشگاه کارلتون

در حال حاضر 1317 نفر در محیط دانشگاه مشغول به کار هستند و در کنار این افراد 965 نفر عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل هستند. همچنین 1870 دستیار استاد نیز در دانشگاه مشغول ارائه خدمات هستند. در حال حاضر 105 نفر نیز به صورت اختصاصی در کتابخانه دانشگاه کارلتون مشغول به کار هستند. بیش از 165000 نفر نیز تا کنون مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه دریافت کرده اند.

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط دانشگاه، 95 میلیون دلار کانادا بودجه تخصصی برای تحقیقات در دانشگاه در اختیار موسسات مختلف علمی قرار گرفته است و 25 میلیون دلار کانادا نیز به عنوان کمک هزینه تحصیلی و بورسیه به دانشجویان ارائه شده است.

شهریه دانشگاه کارلتون در کانادا

برای این که به عنوان یک دانشجوی خارجی در دانشگاه کارلتون تحصیل کنید باید شهریه خود را به صورت سالیانه به دانشگاه پرداخت کنید. هزینه تحصیل دانشجویان شامل شهریه ثابت و هزینه های جانبی می شود. این هزینه های جانبی شامل هزینه ثبت نام، بیمه، عضویت در انجمن های مختلف و استفاده از امکانات دانشگاه می شود. کلیه هزینه های جانبی برای دانشجویان بین المللی در حدود 250$ تا 300$ دلار کانادا در سال است. تمام هزینه هایی که در ادامه ذکر خواهد شد، مربوط به سال اول تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه کارلتون و به دلار کانادا است.

در جدول زیر به بررسی شهریه دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی می پردازیم.

هزینه به دلار کانادا شهریه دانشگاه
20250.64 $ معماری
14017.14 $ هنر
16702.14 $ بازرگانی
14017.14 $ ارتباطات و علوم رسانه
20362.14 $ علوم کامپیوتر
14017.14 $ اقتصاد
20942.14 $ مهندسی
14017.14 $ علوم بهداشت
20285.64 $ طراحی صنعتی
18979.64 $ تکنولوژی اطلاعات
16021.14 $ روزنامه نگاری
14017.14 $ ریاضی
14547.14 $ موسیقی
14022.71 $ علوم

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در این دانشگاه ارائه می شود. شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه کارلتون در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به مراتب کمتر از مقطع کارشناسی است. برای مثال شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته انرژی های پایدار 7939.83$ دلار کانادا است. در رشته حسابداری نیز هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی 13911.83$ دلار کانادا است. شهریه تحصیل در برخی از رشته های دیگر در مقطع کارشناسی ارشد در جدول زیر ارائه شده است.

شهریه به دلار کانادا رشته تحصیلی
9293.22 $ علوم کاربردی
9063.22 $ معماری
16856.22 $ مدیریت بازرگانی
8584.22 $ علوم شناختی
9567.22 $ علوم کامپیوتر
9063.22 $ طراحی
12025.22 $ مهندسی
12025.22 $ کارآفرینی
10438.22 $ روزنامه نگاری
10438.22 $ مدیریت سیاسی

زمانی که شما برای تحصیل دکتری در دانشگاه کارلتون اقدام می کنید این فرصت را خواهید داشت که با پرداخت هزینه کمتر تحصیلات خود را ادامه دهید از طرف دیگر شانس بسیار خوبی برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه خواهید داشت و می توانید از این طریق بخش عمده ای از هزینه های تحصیل خود را پوشش دهید. در ادامه شهریه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه کارلتون ارائه شده است.

شهریه به دلار کانادا رشته تحصیلی
7703.22 $ معماری
7212.22 $ علوم شناختی
7355.22 $ علوم کامپیوتر
7796.22 $ مهندسی
7796.22 $ تکنولوژی اطلاعات
7212.22 $ سیاست های عمومی
7212.22 $ سایر رشته های دکتری

در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه کارلتون را دارید، باید رزومه ای متناسب با سطح دانشگاه آماده کنید. در صورتی که رزومه شما به اندازه کافی قدرتمند باشد، دانشگاه کارلتون به شما این اجازه را خواهد داد تا در این دانشگاه تحصیل کنید. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه زمان آن خواهد رسید تا شما با دریافت وقت قبلی به سفارت کشور کانادا مراجعه کنید و ویزای تحصیلی خود را دریافت کرده به کشور کانادا سفر کنید تا بتوانید دوره تحصیلی خود را در این کشور آغاز کنید.

همان گونه که در بخش های قبلی اشاره شد، دانشگاه کارلتون یکی از دانشگاه های خوب در کشور کانادا است و فارغ التحصیلان این دانشگاه می توانند امید داشته باشند که پس از پایان دوره تحصیل خود بتوانند در کشور های مختلف جهان به کار مناسب و مورد نظر خود برسند.

برای این که بخواهید در دانشگاه کارلتون تحصیل کنید بهتر است زمان دقیق اخذ پذیرش در این دانشگاه را نیز بشناسید، در این مسیر می توانید از مشاوره های یک وکیل و مشاور مهاجرتی استفاده کنید که می تواند به دقیق ترین شکل شما را در این مسیر همراهی کند. مشاورین و وکلای ما آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در رابطه با تحصیل در کشور کانادا هستند.

 

وب سایت رسمی دانشگاه : carleton.ca

پرسش های رایج درباره دانشگاه کارلتون در کانادا

دانشگاه کارلتون یک دانشگاه دولتی در کاناداست که در شهر اتاوا قرار دارد.

زبان آموزش در کارلتون انگلیسی است.