در دنیای امروز، یکی از بهترین راه های افزایش سرمایه، خرید سهام شرکت های مختلف است. بازار گسترده سرمایه به هر فرد فرصت می دهد تا با استفاده از سرمایه گذاری بلند مدت، ثروت خود را افزایش دهد.

در گذشته، خرید سهام برای افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه می شدند بسیار سخت و البته خسته کننده بود اما امروزه و با ظهور حساب های کارگزاری آنلاین در کانادا تجارت سهام بسیار آسان شده است.

این یک فرصت فوق العاده برای افراد است که بتوانند بدون نیاز به مراجعات حضوری، و از خانه خود سهام های مورد نظر را خریداری کرده یا بفروشند و البته هزینه ای بسیار اندک برای آن پرداخت کنند که در برخی از مواقع نیز رایگان و بدون نیاز به پرداخت کمیسیون است. البته خرید سهام با استفاده از کارگزاران آنلاین تنها راه سرمایه گذاری در بازار سهام کانادا نیست.

اگر به دنبال خرید سهام در کانادا هستید، ما در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا نحوه سرمایه گذاری در این بازار و ابزارهایی که در این مسیر می تواند به شما کمک کند را به طور کامل تشریح کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری به این بازار ورود پیدا کنید.

منظور از سهام چیست؟

سهام که از آن با واژه هایی مانند “shares”، “equities” یا “stocks” یاد می شود، یکی از مهم ترین روش های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران است.

زمانی که شما صاحب سهام یک شرکت هستید یا سهام آن را خریداری می کنید، به این معنی است که شما اکنون قدرت مالکیت (مالک جزئی) در آن شرکت دارید و نسبت به برخی از سودآوری های آن نیز سهیم خواهید بود. در برخی از مواقع ممکن است قدرت رای دادن در مجامع سهامداران را نیز در اختیار داشته باشید.

زمانی که سهام یک شرکت را نیز به فروش می رسانید، ممکن است ارزش آن بیشتر یا کمتر شده باشد و این زمانی است که مشخص می شود شما سود برده اید یا در این رابطه ضرر کرده اید.

خرید سهام می تواند ریسک فراوانی را به نسبت برخی دیگر از روش های سرمایه گذاری به همراه داشته باشد اما در بلند مدت می تواند سودآوری فراوانی را به همراه داشته باشد.

برای مطالعه درباره بهترین کشورها برای سرمایه گذاری ایرانیان این مقاله را از دست ندهید.

چگونه در کانادا سهام خریداری کنیم؟

سرمایه گذاری در کشور کانادا بسیار ساده انجام می شود. برای شروع معاملات در سهام، شما به مبلغ هنگفتی نیاز نخواهید داشت و کافی است یک حساب در کارگزاری های آنلاین افتتاح کنید.

در حالی که شما می توانید با 100$ فعالیت خود را آغاز کنید، توصیه می شود تا از پول بیشتری برای سرمایه گذاری استفاده کنید چراکه مبالغ کمتر، کمسیون بیشتری برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی از کارگزاری ها، حداقل مقدار سرمایه گذاری خود را برای خرید سهام مشخص کرده اند. در ادامه مراحل اصلی برای شروع خرید سهام در کانادا را بررسی خواهیم کرد.

در صورتی که درباره سرمایه گذاری در کانادا از طریق خرید سهام سوال دارید با مشاوران ما در موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت مهیار حلاج پور، وکیل مهاجرتی کانادا تماس حاصل فرمایید.

مرحله اول: افتاح یک حساب کارگزاری آنلاین

به سرمایه گذارانی که مستقیما از طریق کارگزاری سهام می خرند، سرمایه گذاران هدایت شده گفته می شود. این رویکرد مستلزم آن است که قبل از انتخاب سهام، تحقیقات لازم در رابطه با آن را انجام داده باشید.

شما به راحتی می توانید دارایی های خود در سبد سرمایه گذاری را تقسیم کنید و تنوع کافی در خرید سهام شرکت های مختلف را داشته باشید.

پلتفرم های مختلف کارگزاری در کانادا ممکن است مربوط به بخش خصوصی یا شرکت های وابسته به بانک های بزرگ باشند.

برخی از کارگزاری های خصوصی مانند Questrade  و Wealthsimple Trade به شما کمک خواهند کرد تا مبلغ کمتری را به عنوان کارمزد معاملاتی پرداخت کنید.

مزایای سرمایه گذاری در سهام کانادا

مرحله دوم: انتخاب نوع حساب

کانادایی ها می توانند با حساب های ثبت شده و ثبت نشده برای خرید سهام اقدام کنند. برخی از مهم ترین حساب های سرمایه گذاری ثبت شده عبارتند از:

  • حساب های پس انداز بدون مالیات (TFSA): این حساب ها به شما کمک می کند تا بدون نیاز به پرداخت مالیات، سرمایه گذاری کنید. هر فرد می تواند این حساب ها را برای اهداف بلند مدت مانند بازنشستگی یا اهداف کوتاه مدت خود در اختیار داشته باشد. دولت برای هر فرد بالای 18 سال در این نوع از حساب ها محدودیت های سرمایه گذاری اعمال کرده است و در سال 2021 این مقدار 6000$ تعیین شده است.
  • برنامه پس انداز دوره بازنشتگی (RRSP): این طرح پس انداز بازنشتگی در کانادا است و مالیات بر درآمد تا زمان برداشت کردن از این حساب به تعویق خواهد افتاد. حداکثر محدودیت در نظر گرفته شده برای این حساب ها 27830$ است.
  • طرح پس انداز تحصیلی ثبت شده (RESP): این طرح ها به عنوان پس اندازی برای تامین مخارج هزینه های تحصیل پس از دوره دبیرستان یک کودک انجام می شود و دولت نیز تا سقف 7200$ پول بلاعوض را ممکن است ارائه کند.

شما همچنین می توانید سهام خود را در یک حساب ثبت نشده که برای اهداف شخصی یا تجاری است، سرمایه گذاری کنید.

مرحله سوم: تجزیه و تحلیل سهام و سرمایه گذاری

بعد از این که در رابطه با این که در چه حسابی سرمایه گذاری کنید، تصمیم گرفتید زمان خرید سهام برای شما فرا خواهد رسید. تجزیه تحلیل ها را می توان به دو نوع تکنیکال و بنیادی تقسیم کرد. شما باید با استفاده از صورت های مالی شرکت، برخی از شاخص های اساسی را مورد ارزیابی قرار دهید.

خرید سهام در کانادا به صورت آنلاین

بسیاری از افراد تمایل دارند تا سرمایه گذاری خود در بازار سهام کانادا را به صورت آنلاین انجام دهند و همین مسئله سبب شده است تا پلتفورم هایی برای خرید آنلاین سهام در کشور کانادا ایجاد شود.

در ادامه برخی از این پلتفورم ها را معرفی خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید که علاوه بر این کارگزاری ها می توانید از کارگزاری های با خدمات کامل تر، از جمله سرمایه گذاری با سود سهام (DRIP) و خرید مستقیم سهام (DSPP) نیز استفاده کنید.

یکی از کارگزاری های کلیدی در کانادا کارگزاری Wealthsimple Trade است که به عنوان تنها کارگزاری بدون کمیسیون در کانادا شناخته می شود و برای افراد مبتدی بسیار عالی است.

بر خلاف بسیاری از کارگزاری های وابسته به بانک های بزرگ که برای هر معامله در حدود 9.95$ کمیسیون دریافت می کنند، در این کارگزاری معاملات به صورت رایگان انجام می شود.

در این کارگزاری به سهام داران اجازه داده می شود تا بخش های کوچکی از سهام را نیز خریداری کنند و در این صورت امکات خرید سهام های گران تسلا، آمازون، اپل و غیره نیز برای افراد امکان پذیر است.

برخی از مهم ترین ویژگی های این کارگزاری در جدول زیر ارائه شده است.

شرح امکانات
سرمایه گذاری شخصی، TFSA و RRSP حساب های موجود
ندارد محدودیت سرمایه گذاری
صفر کارمزد معاملاتی
$مبلغ50$ با معامله حداقل 150 هدیه
سرمایه گذاران مبتدی توصیه شده برای
 (CIPF)صندوق حمایت از سرمایه گذاران کانادا ایمنی
کارمزد برای مبادلات با دلار آمریکا معایب

علاوه بر این کارگزاری می توان به Questrade به عنوان بهترین کارگزاری این کشور نیز اشاره کرد که از سال 1999 فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده است. در این کارگزاری می توان در بخش های مختلف بازار سرمایه ورود کرد. این کارگزاری بیشتر به افرادی توصیه می شود که دارای تجربه کافی برای کار در این بازارها هستند. اطلاعات تکمیلی در این رابطه در جدول زیر ارائه شده است.

شرح امکانات
حساب شخصی ثبت نشده حساب های موجود
RESP
RRSP
TFSA
حساب های شرکتی
1000$ محدودیت سرمایه گذاری
یک سنت برای هر سهم؛ حداقل 4.95 $ و حداکثر $9.95 کارمزد معاملاتی
زمانی که حساب خود را 1000$ شارژ کرده  و معامله کنید، 50$ دریافت می کنید هدیه
افراد حرفه ای توصیه شده برای
و بیمه های خصوصی CIPF در حمایت ایمنی
خرید با کمیسیون معایب
حداقل 1000$ برای سرمایه گذاری اولیه

در رابطه با خدمات مشتریان، کارگزاری Qtrade یکی از بهترین ها در کانادا است که به صورت مستقل عمل می کند. در بحث ETF ها، بیش از 100 معامله بدون کمیسیون را ارائه می کند. بخشی از مهم ترین ویژگی های این کارگزاری عبارتند از:

شرح امکانات
TFSA حساب های موجود
RSP
RRSP
حساب های سرمایه گذاری شخصی و شرکتی
اگر کمتر از 25000$ سرمایه در اختیار داشته باشید، باید 25$ کارمزد سه ماهه بپردازید هزینه های جانبی
 مبلغ 8.75$ در هر معامله و 6.95$ برای سرمایه گذاران فعال کارمزد معاملاتی
سرمایه گذاری بیش از 10000$ منجر به 50 معامله رایگان هدیه
پشتیبانی از مشتری توصیه شده به خاطر
صندوق حمایت از سرمایه گذاران کانادا (CIPF) ایمنی
کمیسیون بالای معاملات معایب

مزایای سرمایه گذاری در سهام کانادا

برای سرمایه گذاری در کانادا در بخش سهام، می توانید روش های مختلفی از جمله ETF را مورد استفاده قرار دهید و هر یک می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

در این سرمایه گذاری در سهام بدون تردید مزایایی وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سود سرمایه: اگر یک شرکت خوب عمل کند، ارزش سهام آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه ارزش سرمایه ی سرمایه گذاران نیز افزایش می یابد.

 

  • سود سهام: در صورتی که سهام یک شرکت که به طور مداوم سود سهام پرداخت می کند را خریداری کنید، می توانید درآمدی اضافه را نیز دریافت کنید.

 

  • نقدینگی: سهام معمولا در بورس هایی که قدرت نقد شوندگی بالایی دارند معامله می شود و این به این معنی است که شما به راحتی می توانید یک سهم را خریداری کرده یا بفروشید.
خرید سهام بورس کانادا
  • تنوع بالا: این یک حقیقت پذیرفته شده است که سرمایه گذاری در سهام می تواند همراه با ریسک باشد اما شما می توانید سهام شرکت های مختلف در صنایع متفاوت را خریداری کنید تا ریسک های مرتبط با سرمایه خود را کاهش دهید. این سرمایه گذاری را می توان با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مشترک انجام داد.

 

  • مالیات مناسب: فقط 50% از سود سرمایه شامل مالیات می شود و این در حالی است که در اوراق قرضه بر 100% از سود مالیات وارد می شود و در نتیجه خرید سهام در کانادا می تواند از نظر مالیاتی کاملا منطقی باشد.

 

  • عملکرد بهتر از تورم: بازده بلند مدتی که سهام دارد، بیشتر از نرخ تورم است. سرمایه گذاری در سهام به شما فرصت می دهد تا سبد سهام خود را رشد دهید و بازدهی مناسبی داشته باشید.

 پرداخت مالیات در کانادا چه شرایطی دارد؟

معایب سرمایه گذاری در سهام کانادا

طبیعی است که ورود به بازار سهام در کانادا و تمامی کشورهای جهان همراه با ریسک است و در نتیجه می توان گفت معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از مهم ترین معایبی که خرید سهام در کانادا می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  • نوسانات بالا: بازار سهام معمولا می تواند بی ثبات باشد. شایعات، اخبار، باورهای سرمایه گذاران و اطلاعات شرکت ها می تواند سبب شود تا نوساناتی در بازار سرمایه ایجاد شود. در طول رکود اقتصادی، قیمت سهام ممکن است برای مدت طولانی در رکود باقی بماند.

 

  • خطر از دست دادن سرمایه: یک شرکت ممکن است بر اثر عملکرد ضعیف خود ورشکسته شود و پس از تسویه صاحبان اوراق قرضه و سهامداران ممتاز، چیزی برای سهامداران عادی باقی نماند. شرکت ها همچنین ممکن است وارد روزهای سخت اقتصادی شده و نتوانند سود سهام را به سرمایه گذاران پرداخت کنند.
  • نیازمند وقت زیاد: خرید سهام به صورت شخصی نیازمند آن است که تحقیقات کامل در رابطه با یک شرکت انجام شده باشد و فرد نیاز به آن دارد که تنوع کافی را در سبد خرید خود قرار دهد. ایجاد چنین شرایطی نیازمند سپری کردن زمان نسبتا زیادی است. افراد همچنین به این نیاز خواهند داشت تا شخصا نسبت به آموزش نکات علمی در رابطه با سهام و همچنین اصطلاحات موجود در بازار اقدامات لازم را انجام دهند.

زمانی که صحبت از سرمایه گذاری به میان می آید، هرچه ریسک بالاتر باشد، در نتیجه بازده نیز بیشتر است اما تضمینی در این رابطه وجود ندارد.

سهام به نسبت دارایی های نقد یا سرمایه گذاری با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارد و به همین دلیل است که سرمایه گذاران زیادی تلاش می کنند تا با خرید اوراق قرضه یا سایر روش های سرمایه گذاری، ریسک کمتری را متحمل شوند.

آن چه اهمیت بسیار زیادی دارد آنکه سود سرمایه گذاری سهام می تواند بیش از تورم باشد و این به افزایش ثروت افراد کمک خواهد کرد.

سخن نهایی

کلیه مهاجرانی که در کشور کانادا زندگی می کنند، توان خرید سهام را خواهند داشت و تنها چیزی که به آن نیاز خواهند داشت یک شماره SIN و همچنین شرط سنی بالای 19 سال در بسیاری از استان های این کشور است. بیشتر مهاجران در بخش های RRSP و TFSA سرمایه گذاری می کنند. در صورتی که به دنبال آشنایی با مسیرهای سرمایه گذاری در کشور کانادا هستید، می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره خرید سهام در کانادا

خرید سهام بدون کارگزار امکان پذیر است. در واقع، سه گزینه برای استفاده از کارگزاری با خدمات کامل وجود دارد: افتتاح حساب کارگزاری آنلاین، سرمایه گذاری در طرح سرمایه گذاری مجدد سود سهام، و سرمایه گذاری در طرح خرید مستقیم سهام.
شما می توانید با حداقل 1 دلار سرمایه گذاری در سهام را شروع کنید.
شکی نیست که بازار سهام بهترین بازده سرمایه گذاری بلندمدت را در تاریخ ارائه کرده است. از سال 1934، سهام ایالات متحده 11.4٪ در سال بازدهی داشته است، در حالی که سهام کانادا و سهام بین المللی سالانه 9.6٪ و 8.2٪ بازدهی داشته اند.