شاید بنظر برسد کانادا به دلیل آب و هوای سردی که دارد علی‌رغم طبیعت زیبایش برای کشاورزی و باغداری مناسب نباشد. اما باید بدانید که این تفکر نادرست است بطوریکه حرفه کشاورزی و تحصیل در این رشته در کانادا موقعیت خوبی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و مهاجرت  شغلی را برای شما فراهم می‌کند. کانادا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است. توسعه جمعیت و تولید ناخالص داخلی برخی از کشورها باعث شد تا به صنعت کشاورزی توجه کمتری نشان دهند، اما این حرفه در کانادا اصلی‌ترین عنصر اقتصاد کاناداست.

غلات و دانه‌های روغنی (گندم و جو، جو دوسر، چاودار، کتان، دانه کلزا، سویا، برنج و ذرت) از جمله تولیدات کاناداست. تولید غلات هم برای بازار داخلی و هم صادرات است. محصولات لبنی و محصولات باغی هم از دیگر تولیدات کاناداست که صرفا برای بازار داخلی است. دامپروری هم در این کشور سردسیر صرفا برای بازار داخلی انجام می‌شود.

تخصص در حوزه کشاورزی، فرصتی برای مهاجرت به کانادا

ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی کانادا باعث شده تا این حرفه در اقتصاد این کشور اثرگذار باشد. مقدار و نوع مزارع، جغرافیای زیستی: محصول و استفاده از زمین، شیوه‌های مدیریت زمین، تعداد دام و طیور، مهندسی کشاورزی: ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات، سرمایه مزرعه، هزینه‌های عملیاتی مزرعه و آسیب‌های مرتبط با مزرعه از جمله عواملی هستند که در امور کشاورزی کانادا تاثیرگذار و مهم هستند. پیشینه و اهمیت کشاورزی در کانادا باعث شده تا موزه‌ای تخصصی به آن اختصاص دهند.

کشاورزی در همه استان‌های کانادا قابل انجام است. سال 2001 آماری از تعداد زمین‌های کشاورزی در استان‌های کانادا منتشر شد:

تعداد مزارع استان
53 652 آلبرتا
20 290 بریتیش کلمبیا
21071 مانیتوبا
3034 نیوبرانزویک
643 نیوفاندلند و لابرادور
3923 نوا اسکوشیا
59729 انتاریو
1845 جزیره پرنس ادوارد
32139 کبک
50598 ساسکاچوان
30 نواحی شمالی غرب
0 نوناووت
170 یوکان

آمار درج شده در این جدول شاید بسیار چشمگیر و جالب توجه باشد اما همه این اعداد تنها  7درصد از زمین‌های کانادا هستند که برای کشاورزی مناسب است. که عمدتا در غرب کانادا هستند. اما کشاورزی در آلبرتا مناسب‌تر از دیگر مناطق کاناداست. 63.5درصد از کل زمین‌های کشاورزی کانادا در ایالت آلبرتا واقع شده است.

در این میان ایالت ساسکاچوان و مانیتوبا بعد از آلبرتا مهمترین ایالات برای زمین‌های کشاورزی هستند. چند سال گذشته ایالت ساسکاچوان مقام اول کشاورزی کانادا را به خود اختصاص داده بود اما با مهاجرت کشاورزان به مقام سوم رسید.

استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا بخش اعظمی از جمعیت روستایی کانادا را به خود اختصاص داده‌اند. جزیره پرنس ادوارد، به عنوان مثال با تهیه تقریبا 25 درصد سیب زمینی کانادا شناخته شده است. کبک دارای بیشترین مزارع لبنی در کشور است و سالانه 30 میلیون هکتولیتر (100 لیتر) شیر تولید می‌کند.

ارزش زمین کشاورزی در کانادا

مجله ( (FCC) Farm Credit Canada) آماری از 10 سال گذشته تاکنون منتشر کرده است که براساس این آمار ارزش زمین کشاورزی در کانادا 218 درصد افزایش داشته است. ارزش زمین اما برای زمین‌داران و کشاورزان چندان مطلوب نیست چرا که نمی‌توانند آن را گسترش دهند. به همین دلیل چند سال است که آنها به سمت منطقه آتلانتیک در حال مهاجرت هستند چرا که ارزش زمین در آنجا چندان بالا نیست و امکان گسترش و ارتقای آن وجود دارد. در این میان نقل مکان کشاورزان از انتاریو به جزیره پرنس ادوارد موقعیتی را برای مهاجران دیگر فراهم می‌کنند تا از طریق خرید زمین‌های کشاورزی و یا فعالیت کشاورزی بتوانند به کانادا مهاجرت کنند.

در سال 2018 قیمت مزارع کشاورزی در کشور کانادا با رشدی کُند همراه بوده و یا ثابت مانده است. با این حال برخی از حوزه‌های این کشور همچنان شاهد افزایش قیمت است.

قیمت مزارع و زمین های کشاورزی در ابعاد گسترده در تمامی کانادا از پایین ترین قیمت یعنی 950 دلار به ازای هر 405/0 هکتار در ساسکاچوان تا 63 هزار دلار در بخش هایی از فریزر ولی در بریتیش کلمبیا متغیر است. بسیاری از خریداران این اراضی کشاورزانی هستند که قصد دارند عملیات خود را گسترش دهند ولی در سیمکو کانتی در شمال حوزه تورنتو، توسه گران در حال خرید اراضی کشاورزی به قیمت 54 هزار دلار به ازای هر 405/0 هکتار هستند، که بیش از دو برابر قیمت معمولی است که کشاورزان می پردازند.

قیمت زمین کشاورزی در کانادا به تفکیک ایالت

قیمت زمین کشاورزی در ایالت آلبرتا

  • بخش شمالی۱٫۷۰۰ تا ۶٫۳۰۰ دلار
  • بخش مرکزی ۲٫۱۰۰ تا ۹٫۲۰۰ دلار
  • بخش جنوبی ۲٫۹۰۰ تا ۵٫۶۰۰ دلار

قیمت زمین کشاورزی در ایالت بریتیش کلمیبا

  • جزیره ونکوور ۵٫۳۰۰ تا ۸۹٫۱۰۰ دلار
  • ساحل جنوبی ۳۵٫۸۰۰ تا ۱۵۶٫۳۰۰ دلار

قیمت زمین کشاورزی در ایالت ساسکاچوان

  • شمال غربی ۹۰۰ تا ۳٫۴۰۰ دلار
  • غرب مرکزی ۱٫۱۰۰ تا ۴٫۵۰۰ دلار
  • جنوب غربی ۹۰۰ تا ۳٫۲۰۰ دلار

قیمت زمین کشاورزی در ایالت مانیتوبا

  • پارکلند ۷۰۰ تا ۳٫۲۰۰ دلار
  • اینترلیک ۹۰۰ تا ۴٫۲۰۰ دلار
  • وست من ۱٫۲۰۰ تا ۴٫۰۰۰ دلار

 قیمت زمین کشاورزی در ایالت انتاریو

  • بخش شمالی ۲٫۰۰۰ تا ۵٫۰۰۰ دلار
  • بخش شرقی ۳٫۲۰۰ تا ۱۴٫۲۰۰ دلار
  • بخش جنوبی ۸٫۲۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ دلار

درآمد کشاورزی در کانادا

کشاورزی تنها در برخی از مناطق کشور کانادا امکان پذیر است. به همین دلیل، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند با فروش زمین و یا محصولات سالانه سودهای کلانی بدست آورده‌اند. البته گسترش فعالیت‌های شرکتی باعث شده کشاورزی در اختیار شرکت‌های نسبتاً کوچک و خانوادگی باشد. برخی از کشاورزان در این کشور بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند.

در سال 2018 آماری از کاهش درآمد کشاورزی منتشر شد. براساس این آمار درآمد خالص کشاورزان 45.1 درصد کاهش داشته است. ماری رابینسون، رئیس اتحادیه کشاورزی کانادا که در جزیره پرنس ادوارد زندگی می‌کند و شش نسل در خانواده او کشاورز هستند از کاهش عمده درآمد کشاورزان خبر داده است.

کشاورزان اغلب با بیماری‌های حیوانات و تغییرات آب و هوایی رو به رو هستند و فاکتورهای جدیدی در حال اتفاق است که شرایط را برای کشاورزان سخت‌تر می‌کند.در حال حاضر اتحادیه کشاورزی کانادا حدود 200.000 عضو دارد.

تسهیلات بانکی و انواع وام برای کشاورزان و زمین‌داران

نگهداری یک مزرعه ساده و ارزان نیست. اداره یک مزرعه مستلزم کار و نظارت مداوم است. تامین وام برای آن هم با توجه به اینکه مزارع متشکل از نیروهای انسانی نیز هستند، یک مسئله مهم است. در واقع روند تصویب وام برای هر ملک روستایی، خواه برای کشاورزی و یا اقامت، کمی پیچیده‌تر و گران‌تر از متوسط خانوار در حومه‌ است. با این حال تضمین وام مسکن برای املاک روستایی امکان پذیر است.

وام مرزعه: فرآیند تصویب وام برای کشاورزی پیچیده است. اول از همه، وام‌های مزرعه معمولا نیاز به پرداخت بهره 25 درصد یا بیشتر را دارند. وام دهنده به دنبال رهن وام گیرندگان است که خواهان کشت زمین بیشتری هستند. پس از گذشت زمان بیشتر، پول و منابع برای تامین اعتبار یک عملیات مزرعه کارآمدتر از یک محل زندگی معمولی است. به این معنی که وام گیرنده ممکن است زمان پرداخت وام را طولانی‌تر کند.

کشاورزی در کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در کشاورزی

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در کانادا یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت دائم است. اینکه در چه کشوری چه نوع سرمایه‌گذاری و ایجاد شغلی انجام شود بسیار مهم است. گرفتن اقامت دائم از طریق کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در کانادا یکی از راه‌هایی که است که دولت این کشور هم از آن استقبال می‌کند. همانطور که پیش‌تر گفته شد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در کانادا می‌تواند سودآور باشد. چرا که با توجه به گران شدن زمین و مهاجرت کشاورزان به مناطق دیگر فرصتی را برای غیربومیان ایجاد می‌کند تا در این حوزه وارد شده و سرمایه‌گذاری انجام دهند.

از سویی٬ تحصیلات در رشته مهندسی کشاورزی و رشته‌های مرتبط با ان هم امکان پیدا کردن شغل مرتبط را برای شما فراهم می‌کند که در نهایت می تواند منجر به اخذ اقامت دائم شود. مهندسان کشاورزی برای ورود به این شغل در کانادا باید سه مهارت را به خوبی دارا باشند. مهارت تحلیل، مهارت حل مسئله و مهارت ریاضی.

در این بین اما باید بدانید که شرایط خرید زمین برای خارجیان در هر ایالتی متفاوت است. برخی استان‌ها محدودیت‌های سختی برای در اختیار گذاشتن زمین و تعداد آنها به افراد و شرکت‌های خارجی دارند. در حالیکه برخی استان‌ها به افرادی غیر از ساکنان خود هم اجازه می‌دهند زمین‌های کشاورزی را بدون محدودیت خریداری کنند. به عنوان مثال ایالت ساسکاچوان برنامه‌هایی برای اخذ اقامت صاحبان سرمایه خارجی دارد.

داشتن تجربه قابل اثبات در زمینه کشاورزی، منابع مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در یک پروسه و برنامه کشاورزی٬ سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید یک زمین کشاورزی در ساسکاچوان و فعالیت در این حوزه٬ زندگی خود را آغاز کنند.

شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی برای اقامت در ساسکاچوان

  • تجربه کاری حداقل سه سال
  • میزان دارایی و داشتن مبلغی معادل ۵۰۰ هزار دلار کانادا. در این بین دارایی‌های همسر هم ارزیابی می‌شود. متقاضی باید حداقل ۱۵۰ هزار دلار کانادا را در یک فعالیت کشاورزی جدید یا فعال در استان ساسکاچوان سرمایه گذاری کند.
  • سپرده نقدی قابل برگشت: در صورت موافقت استان با سرمایه‌گذاری متقاضی توافقنامه عملکردی برای او ارسال می‌شود. متقاضی با امضای این توافق نامه، متعهد می‌شود یک زمین کشاورزی در ساسکاچوان خریداری کرده و در آن فعالیت کشاورزی داشته باشد. متقاضی باید مبلغ ۷۵ هزار دلار کانادا را به عنوان یک سپرده قرض الحسنه قابل بازگشت پرداخت کند. در صورتیکه تمام تعهدات موجود در توافق نامه برآورده شود، کل مبلغ سپرده به اضافه سودهای آن به متقاضی باز گردانده می‌شود. اگر SINP متوجه شود متقاضی قصد اقامت دائم کانادا یا سکونت در استان ساسکاچوان را ندارد و قصد ندارد تا شرایط توافقنامه را برآورده کند، سپرده و هر گونه بهره آن از سوی استان ضبط خواهد شد. (برای ارائه درخواست به SINP، برای دریافت مبلغ سپرده، باید درخواست خود را دو سال بعد از سکونت در ساسکاچوان ارائه دهید. همچنین باید نشان دهید به مدت حداقل شش ماه در مزرعه مورد نظر سرمایه‌گذاری کرده و تمامی شرایط توافق نامه را انجام داد‌اید.)
  • متقاضیان واجد شرایط برای خرید زمین و فعالیت کشاورزی باید یک بازدید اکتشافی به مدت حداقل پنج روز کاری به این استان داشته باشند. متقاضیان در طول اقامت خود در این پنج روز، می‌توانند با نمایندگان SINP ملاقات داشته و فرصت‌های تجاری موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند.
  • متقاضیان باید یک پیشنهاد علمی معقول و منطقی برای طرح تجاری-کشاورزی در استان ساسکاچوان ارائه دهند. منظور از فعالیت در حوزه کشاورزی، محدود به کسب و کارهای اختصاصی است که شامل تولید محصولات کشاورزی اولیه است. کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی تحت طبقه بندی کارآفرینی این استان قرار می گیرند.

تخصص فضای سبز و باغبانی در کانادا

تکنسین‌ها و متخصصان در این حوزه، فضاهای سبز را بررسی و ارزیابی می‌کنند. طراحی‌های منظره را مدلسازی می‌کنند؛ احداث و نگهداری باغ‌ها، پارک‌ها، زمین‌های گلف و سایر چشم اندازها بر عهده آنهاست. در مورد مسائل مربوط به باغبانی علمی مانند آبیاری، پرورش و مطالعات گیاهان، به مشتریان مشاوره می‌دهند و درختان و گیاهان آسیب دیده و بیمار را درمان می‌کنند.

ردیف شغل‌های مرتبط با باغداری و فضای سبز:

  • درخت شناس
  • باغبان فضای سبز
  • سرپرست زمین گلف
  • مراقب زمین گلف
  • تکنسین باغبانی علمی
  • باغبان علمی
  • تکنسین کشت هیدروپونیک
  • تکنسین معماری منظره
  • طراح منظره
  • تکنسین فضای سبز
  • منظرساز
  • متخصص مراقبت از چمن
  • تکنسین خدمات درخت
  • متخصص باغبانی علمی

این افراد ممکن است از سوی طراحان و پیمانکاران فضای سبز، موسسات خدمات به کار گرفته ‌شوند و یا خویش فرما باشند.

جدول درآمد شغل متخصص فضای سبز و باغبانی در کانادا

پرسش های رایج درباره کشاورزی در کانادا

قیمت مزارع و زمین های کشاورزی در ابعاد گسترده در تمامی کانادا از پایین ترین قیمت یعنی ۹۵۰ دلار به ازای هر ۴۰۵/۰ هکتار در ساسکاچوان تا ۶۳ هزار دلار در بخش هایی از فریزر ولی در بریتیش کلمبیا متغیر است.

مزارع دانه های روغنی و غلات بیشترین میانگین سود خالص در بین بقیه مزارع کشاورزی را دارند.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link