کارفرماهای انگلیسی، در صورتی که تمایل به استخدام یک نیروی کار ماهر خارجی داشته باشند، باید مجوزی به اسم مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) دریافت کنند. مجوزهای حمایت، معمولا در دسته‌ی مجوز نیروی کار (Worker Licence) و یا مجوز نیروی کار موقت (Temporary Worker Licence) قرار می‌گیرند. نوع شغلی که سازمان مورد نظر قصد دارد استخدام کند، مشخص می‌کند که کارفرما باید برای اخذ چه نوع مجوز حمایتی درخواست دهد.

برای اطمینان از دریافت مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) ، باید به اداره مهاجرت انگلیس درخواست دهید و کلیه هزینه‌های مورد نیاز را هم پرداخت کنید. اداره مهاجرت انگلیس این مجوز را تنها به سازمان‌هایی می‌دهد که بتوانند نشان دهند هم موقعیت‌های شغلی که به دنبال استخدام افراد در آن‌ها هستند، و هم نیروهای کاری که قصد دارند اسپانسر آن‌ها شوند، شرایط مورد نیاز را در اختیار دارند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به‌دست بیاورید.

مجوز حمایت انگلیس چیست؟

این مجوز (که قبلا به عنوان مجوز حامی سطح 2 یا Tier 2 sponsor licence شناخته می‌شد)، به شرکت‌های مستقر در انگلیس اجازه می‌دهد تا نیروهای کار ماهری را که در خارج و یا داخل این کشور مستقر هستند، استخدام کنند (متقاضیان می‌توانند اکثر ویزاهای دیگر از جمله Tier 4 Student و یا سایر ویزاهای Tier 2 را به ویزای نیروی کار ماهر یا Skilled Worker تبدیل کنند).

سازمان‌ها باید به عنوان کارفرمای نیروی کار خارجی، چه قبل و چه در حین استخدام، برخی وظایف و تعهدات را انجام دهند.

یکی از این وظایف، این است که ابتدا باید تصمیم بگیرند که کدام عضو یا اعضای شرکت نماینده‌ شرکت خواهند بود. هر عضوی که به عنوان نماینده‌ شرکت معرفی شود، باید یکی از اعضای اجرایی یا ارشد شرکت باشد، نه جزو سهام‌داران. همچنین به عنوان بخشی از فرآیند درخواست، از شما خواسته می‌شود که ثابت کنید یک بیزینس قانونی هستید که نیاز به استفاده از استعدادهای مهاجر دارد.

مجوز حمایت انگلیس چیست؟

شرایط دریافت مجوز حمایت انگلیس

شما به عنوان کارفرما برای اینکه واجد شرایط دریافت مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) باشد، باید شرایط زیر را در اختیار داشته باشید:

  • نباید هیچ‌گونه محکومیت کیفری گذرانده نشده برای جرایم مهاجرتی و سایر جرایم مانند کلاهبرداری داشته باشید.
  • سابقه عدم انجام وظایف اسپانسرشیپ نداشته باشید.
  • سازمان شما باید در انگلیس حضور داشته باشد و به‌طور قانونی در این کشور فعالیت یا تجارت کند.
  • باید مدارک کافی و قابل قبول ارائه دهید تا ثابت کنید که استخدام نیروی کار خارجی برایتان ضرورت دارد.
  • در صورتی که چندین شعبه در انگلیس دارید، می‌توانید برای تحت پوشش قرار دادن همه‌ نهادهای مرتبط با کسب‌وکار خود در انگلیس، فقط یک مجوز دریافت کنید. با این حال بسته به شرایط خود، این احتمال هم وجود دارد که برای هر شعبه مجوز جداگانه نیاز داشته باشید.
  • اگر برای فعالیت قانونی در انگلیس ملزم به ثبت‌نام در یک نهاد قانونی یا بازرسی و نظارت توسط یک نهاد قانونی هستید، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد شما (و هر شعبه تحت پوشش مجوز) در سازمان مربوطه ثبت نام کرده‌اید.
  • ممکن است نیاز باشد شواهدی ارائه دهید که نشان دهد شما مجوز برنامه‌ریزی مناسب یا رضایت مقام برنامه‌ریزی محلی را برای اداره کلاس کسب‌وکار خود در آدرس تجاری آن در اختیار دارید.
  • شما باید بتوانید شغلی واقعی با سطح مهارت بالا پیشنهاد دهید.
  • شرکت شما باید فاقد سوابق مهاجرتی و کیفری باشد و هرگز متهم به کلاهبرداری یا پولشویی نشده باشد.
  • شرکت شما نباید هرگز مجوز حمایت مالی را به دلیل نقض الزامات مهاجرت از دست داده باشد.
  • همچنین، باید نرخ مناسبی که توسط اداره مهاجرت انگلیس مشخص شده است، برای دستمزد شغل پیشنهاد شده در نظر بگیرید.
  • به عنوان بخشی از درخواست خود برای کسب این مجوز، باید متعهد شوید که به عنوان دارنده‌ آن به کلیه وظایف مرتبط با آن پایبند خواهید بود.
  • اشخاص حقیقی، معمولا به عنوان اسپانسر به رسمیت شناخته نمی‌شوند و واجد شرایط آن نیستند؛ اما اگر فرد یک تاجر انحصاری باشد که مایل به حمایت از فردی برای کار کردن در بیزینس خود باشد، ممکن است توسط اداره مهاجرت انگلیس به عنوان استثناء در نظر گرفته شود.
  • در صورتی که با درخواست متقاضی برای دریافت مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) موافقت شود، باید مدرکی تحت عنوان گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship به هر یک از نیروهای کار خارجی که قصد دارد استخدام کند بدهد.

معرفی انواع مجوز حمایت انگلیس

انواع مجوزهای حمایت انگلیس به دو دسته کلی و اصلی تقسیم می‌شوند:

 

  1. مجوزهای حمایت نیروی کار (Worker Sponsor Licenses)

این نوع از مجوزهای حمایت، معمولا برای متقاضیان ویزای نیروی کار ماهر (Skilled Worker Visa) صادر می‌شود که به عنوان کارگران بلند مدتی در نظر گرفته می‌شوند که حق کار کردن در انگلیس به مدت ۳ تا ۵ سال دارند. ویزای نیروی کار ماهر انگلیس نیز دارای چند زیرمجموعه است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ویزای ورزشکاران (Sportsperson Visa)
  • ویزای سفیران دین (Minister of Religion Visa) که به متقاضیان اجازه می‌دهد تا حداکثر ۳ سال در انگلیس کار کنند.
  • ویزای نیروی کار ارشد یا متخصص (Senior or Specialist Worker Visa)

 

  1. مجوزهای حمایت نیروی کار موقت (Temporary Worker Sponsor Licenses)

این نوع از مجوزهای حمایت، برای متقاضیان ویزای نیروی کار موقت (Temporary Worker Visa) در نظر گرفته شده که به صورت موقت استخدام می‌شوند. زیرمجموعه‌های ویزای کار موقت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ویزای نیروی کار خلاق (Creative Worker Visa) با اعتبار حداکثر ۲ سال
  • ویزای ورزشکاران بین‌المللی (International Sportsperson) با اعتبار حداکثر ۱ سال برای ورزشکاران و حداکثر ۲ سال برای هنرمندان و بازیگران
  • ویزای کارمندان خیریه (Charity worker Visa) با اعتبار حداکثر ۱ سال
  • ویزای کارمندان مذهبی (Religious worker Visa) با اعتبار حداکثر ۲ سال
  • ویزای نیروهای کار تحت قرارداد بین‌المللی (International agreement worker Visa) با اعتبار تا زمان اتمام کار تحت حمایت قوانین بین‌المللی
  • ویزای صرافی مجاز دولتی (Government Authorised Exchange)
مجوزهای حمایت نیروی کار (Worker Sponsor Licenses)

انواع نقش‌ها در مجوز حمایت انگلیس

هنگام درخواست برای اخذ مجوز، حتما باید افرادی را در کسب‌وکار خود منصوب کنید تا فرایند حمایت مالی را مدیریت کنند. نقش‌های اساسی که باید مشخص شوند، عبارت هستند از:

  • Key Contact: آن‌ها پل ارتباطی اصلی میان سازمان و اداره ویزا و مهاجرت انگلیس (UKVI) هستند.
  • Authorising officer: آن‌ها مسئول اقدامات کارکنان و نمایندگان هستند و باید یک سمت ارشد در شرکت داشته باشند.
  • Level 1 user: این شخص مسئولیت مدیریت امور روزانه مجوز را بر عهده خواهد داشت.

نکته ۱: همه‌ این نقش‌ها در صورت لزوم، می‌توانند به تنهایی توسط یک نفر انجام شوند. اما شرکت، باید دارای حداقل یک کارمند سطح ۱ باشد. با این حال، سایر کارمندان سطح 1 و سطح 2 را می‌توان از سازمان‌های شخص ثالث به کار گرفت.

نکته ۲: هر فردی که در فرآیند حمایت کار می‌کند، باید تحت بررسی‌های خاصی قرار بگیرد. برخی از این بررسی‌ها، شامل استعلامِ نداشتن محکومیت کیفری و عدم ارائه گزارش مشخصات فرد به اداره مهاجرت و ویزای انگلیس (UKVI)، برای زیر پا گذاشتن قوانین مهاجرتی می‌شود.

سیستم رتبه‌بندی مجوز حمایت انگلیس

دو رتبه بندی کلی برای مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) انگلیس وجود دارد:

  • رتبه A
  • رتبه B

اگر همه چیز به‌درستی انجام شود، تمام مدارک لازم به موقع ارائه شود و تایید شود که شما دارای یک کسب‌وکار معتبر هستید، مجوز رتبه A را دریافت می‌کنید و نام شما و شرکتتان به‌طور رسمی به عنوان حامی به ثبت خواهد رسید. مجوز رتبه A به کارفرما اجازه می‌دهد که گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship را برای نیروهای کار خارجی مورد نظر خود صادر کند و در صورت برآورده شدن سایر شرایط، آن‌ها را استخدام کند.

با این حال، اگر شرکت شما موفق به انجام یک یا چند مورد از وظایف خود به عنوان اسپانسر نشود (به عنوان مثال، نتواند مبلغ حقوق تعیین شده توسط قانون را به نیروهای کار خارجی پرداخت کند)، ممکن است به رتبه B تنزل پیدا کند. در صورت داشتن مجوز رتبه B، کارفرما نمی‌تواند گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship جدید به کسی بدهد؛ اما امکان تمدید گواهی‌های صادر شده، برای وی وجود دارد.

برخی دیگر از نکات مهم درباره سیستم رتبه‌بندی مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) به شرح زیر است:

  • در صورتی که در انجام وظایف خود کوتاهی کنید، فقط رتبه‌ مجوز حمایت شما پایین نمی‌آید، بلکه باید یکسری اقدامات دیگر را نیز انجام دهید.
  • پس از دریافت مجوز رتبه B، باید ظرف مدت ۱۰ روز با اداره مهاجرت انگلیس تماس بگیرید تا طرحی به اسم برنامه اقدام (Plan of Action) را دریافت کنید. این طرح، حاوی دستورالعمل‌هایی است که نشان می‌دهند چطور می‌توانید مجوز حمایت خود را مجددا به رتبه A ارتقاء دهید.
  • در صورتی که در مهلت مقرر ۱۰ روزه با اداره مهاجرت انگلیس تماس نگیرید، مجوز شما باطل خواهد شد.
  • رتبه شما در هر دوره‌ی ۴ ساله، نباید بیشتر از ۲ بار تنزل پیدا کند. در صورت تجاوز از این حد، مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) شما باطل خواهد شد.
  • اگر مجوز شما باطل شود، دریافت یک مجوز دیگر، بسیار دشوار خواهد بود.
  • حتی اگر به دلایل عینی مجوز خود را از دست داده باشید و اداره مهاجرت آن را بپذیرد، فقط برای مدت ۱۲ ماه می‌توانید مجوز حمایت جدید داشته باشید.

با توجه به نکات فوق، باید کلیه اقدامات لازم را انجام دهید که تا حد ممکن از باطل شدن مجوز حمایت خود جلوگیری کنید. به همین دلیل، لازم است از یک مشاور حقوقی باتجربه و ماهر نظیر آقای مهیار حلاج‌پور با تجربه صدها پرونده موفق مهاجرتی و مجموعه تحت مدیریت وی یعنی مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس کمک بگیرید.

ویزای ثبت نمایندگی انگلیس به کارمندان ارشد و سایرین اجازه می‌دهد تا شعبه یک شرکت را در انگلستان تاسیس و در این کشور زندگی و کار کنند.

مدارک مورد نیاز مرتبط با شرکت برای اخذ مجوز حمایت انگلیس

برای پشتیبانی از پرونده خود، باید یکسری مدارک تکمیلی مشخص را ارسال کنید. در اکثر موارد، لازم است که حداقل چهار مدرک ارائه دهید. این مدارک، می‌توانند مدارک نشان دهنده‌ واقعی بودن شرکت شما و یا فعالیت قانونی آن در انگلیس باشند. مدارک مورد نیاز دقیق، به ماهیت کسب‌وکار و موقعیت شغلی خالی که قصد دارید فرد خارجی را برای آن استخدام کنید، بستگی دارد.

فرمی تحت عنوان Appendix A وجود دارد که کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز که باید برای پشتیبانی از پرونده خود ارائه دهید را مشخص می‌کند. با این حال، دستورالعمل‌های ارائه شده در آن برای افراد غیرمتخصص گیج‌کننده هستند و ممکن است برای کارفرماها دشوار باشد که بدانند کدام یک از مدارک، برای پرونده و شرایط آن‌ها مناسب است.

فرم Appendix A شامل چندین جدول مختلف است که کارفرماها باید آن‌ها را به طور دقیق بررسی کنند تا متوجه شوند که کدام یک از مدارک را باید ارائه دهند. بسته به نوع سازمان و مدت زمان فعالیت آن در انگلیس، برخی از این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند؛ اما تنها به همین موارد ختم نمی‌شوند.

  • آخرین حساب‌های سالانه حسابرسی شده
  • گواهی بیمه مسئولیت کارفرما
  • گواهی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده
  • آخرین صورت حساب بانکی شرکت
  • شواهد ثبت شرکت در HMRC، مانند شماره PAYE و شماره مرجع دفتر حساب
  • شواهدی مبنی بر مالکیت یا اجاره اماکن تجاری

همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره شد، ارائه حداقل ۴ مدرک می‌تواند کفایت کند. اما با این حال، ارائه مدارک تکمیلی و بیشتر، می‌تواند پرونده را قوی‌تر کند؛ به‌ویژه، اگر احتمال نگرانی اداره مهاجرت انگلیس درمورد هر یک از اسناد ارائه شده، وجود داشته باشد. علاوه بر ارائه حداقل چهار مدرک، کارفرمایان باید:

  • توضیح دهند که چرا در حال تشکیل پرونده و درخواست برای مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) هستند.
  • صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند را مشخص کنند.
  • ساعات و روزهای کاری شرکت خود در هفته را مشخص کنند.
  • نمودار سلسله مراتب فعلی شرکت خود را با جزئیات کامل و اطلاعات تمام مالکان، مدیران و اعضای هیئت مدیره ارائه دهند.
  • در صورتی که سازمان دارای 50 کارمند یا کم‌تر هست، فهرستی از اسامی و عناوین شغلی همه کارکنان ارائه دهند.
  • نام همه افرادی که به آدرس ایمیل ارائه شده در درخواست آنلاین مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) دسترسی دارند را مشخص کنند.
  • یک شماره تلفن تماس (خط ثابت) ارائه دهند.

موارد فوق، معمولا باید در قالب یک پوشش نامه (Cover Letter) ارائه شوند.

ویزای مجوز کار انگلیس، روشی پیشرو است که افراد می‌توانند از طریق آن حق کار برای یک شرکت انگلیسی را به‌ دست بیاورند.

مدارک مورد نیاز مرتبط با نیروی کار ماهر برای اخذ مجوز حمایت انگلیس

علاوه بر اسناد و مدارک اجباری مرتبط با شرکت، در صورت استخدام یک نیروی کار ماهر، کارفرما باید اطلاعات خاصی که شامل موارد زیر می‌شوند را در رابطه با موقعیت شغلی مورد حمایت ارائه دهد:

  • عنوان شغل و کد استاندارد طبقه بندی مشاغل (SOC) برای آن
  • توضیحاتی درمورد شغل و ارائه جزئیاتی نظیر وظایفی که باید در آن انجام شوند.
  • جزئیات مهارت‌ها، تجربه و صلاحیت‌های مورد نیاز برای انجام شغل مورد نظر
  • حقوق تضمین شده در صورت خالی بودن شغل در تاریخ درخواست برای مجوز حمایت
  • جزئیات مربوط به جایی که این موقعیت شغلی در نمودار سلسله مراتب سازمانی شرکت، در آن قرار خواهد گرفت.
  • سازمان باید مشخص کند که چه مشاغلی در حال حاضر خالی هستند و قصد دارند برای کدام یک گواهی اسپانسری تخصیص دهند.

ویزای استارتاپ انگلیس؛ مهاجرت به انگلیس با راه اندازی استارتاپ و شرایط ان را اینجا بخوانید.

هزینه درخواست مجوز حمایت انگلیس

هزینه درخواست برای اخذ مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) به مقیاس سازمان بستگی دارد که در جدول زیر مشخص شده است:

هزینه برای شرکت متوسط یا بزرگ هزینه برای شرکت کوچک یا سازمان خیریه نوع مجوز
۱۴۷۶ پوند ۵۳۶ پوند کارگر (Worker)
۵۳۶ پوند ۵۳۶ پوند نیروی کار موقت (Temporary Worker)
۱۴۷۶ پوند ۵۳۶ پوند کارگر و نیروی کار موقت (Worker and Temporary Worker)
۹۴۰ پوند رایگان کارگری که به نیروی کار موقت ملحق شود (Worker added to existing Temporary Worker)
رایگان رایگان نیروی کار موقتی که به کارگر محلق شود (Temporary Worker added to existing Worker)

علاوه بر موارد فوق، درخواست برای مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) برخی هزینه‌های جانبی دیگر نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صدور گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship به مبلغ ۱۹۹ پوند به ازای هر گواهی
  • هزینه مهارت‌های مهاجرتی (Immigration Skills Charge) به مبلغ یک هزار پوند در سال به ازای هر کارگر یا ۳۶۴ پوند برای شرکت‌های کوچک‌تر و موسسات خیریه
  • هزینه درخواست ویزای کارگر تحت حمایت (در صورتی که طبق توافق با خود متقاضی ویزا، پرداخت این هزینه به کارفرما محول شود)

توجه داشته باشید که در صورت داشتن حداقل دو مورد از شرایط زیر، کسب‌وکار شما به عنوان اسپانسر مقیاس کوچک طبقه‌بندی خواهد شد:

  • گردش مالی سالانه شما 10.2 میلیون پوند یا کم‌تر باشد.
  • ارزش کل دارایی‌های شما 5.1 میلیون پوند یا کم‌تر باشد.
  • شرکت شما 50 کارمند یا کم‌تر داشته باشد.
مدت اعتبار مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence)

مدت زمان صدور مجوز حمایت انگلیس

اگر برای اولین بار قصد دارید برای اخذ مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) درخواست دهید، باید حداکثر 8 هفته فرصت دهید تا به درخواست شما رسیدگی شود. اگر پرونده‌ی جامع و صحیحی تشکیل داده باشید، معمولا می‌توان انتظار کوتاه‌تر شدن این پروسه را هم داشت؛ اما در بهترین حالت، تصمیمات درمورد درخواست مجوز، معمولا سریع‌تر از ۴ تا ۶ هفته نخواهد بود.

امکان استفاده از سرویس خدمات اولویت‌دار نیز وجود دارد که به متقاضیان اخذ مجوز حمایت اجازه می‌دهد با پرداخت مبلغ ۵۰۰ پوند بیشتر، در عرض ۱۰ روز کاری نتیجه‌ آن را دریافت کنند. استفاده از این خدمات در مواردی که کارفرما نگران از دست دادن کاندیداتوری خود به واسطه‌ی زمان پردازش طولانی هست، می‌تواند ارزشمند و کاربردی باشد.

مسیر جابه‌جایی تجارت جهانی انگلستان برای آن دسته از کسب‌وکارهای خارج از انگلیس در نظر گرفته شده که قصد دارند فعالیت‌های خود را در انگلیس شروع کنند، توسعه دهند یا از آن حمایت کنند.

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان صدور مجوز حمایت انگلیس

عواملی که می‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند، عبارت هستند از:

  • بازدید قبل از صدور مجوز:

در صورتی که اداره مهاجرت انگلیس تصمیم به بازرسی و انجام ممیزی در محل بگیرد، باید دو هفته قبل از تاریخ آن به کارفرما اطلاع داده شود. نوشتن گزارش بازرسی و پیشبرد مراحل بعدی درخواست، ممکن است شش تا هشت هفته دیگر طول بکشد. معمولا بازدید از سازمان‌های کوچک‌تر و یا سازمان‌هایی که اداره مهاجرت آن‌ها را پرخطر می‌داند، رایج‌تر از دیگر انواع سازمان‌ها است.

 

  • نیازمندی به ارائه مدارک تکمیلی:

در پروسه‌ی درخواست برای مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence)، سخت‌گیری‌های زیادی درمورد مدارک تکمیلی مورد نیاز صورت می‌گیرد. همانطور که اشاره شد، خود این مدارک نیز بسیار متغیر هستند و حتی ممکن است خود کارفرمایان تشخیص ندهند که به چه مدارک تکمیلی نیاز دارند. این اسناد همچنین باید ظرف پنج روز کاری پس از ارسال فرم درخواست آنلاین از طریق پست به اداره مهاجرت انگلیس ارسال شوند. در غیر این صورت درخواست رد خواهد شد. پروسه‌ جمع‌آوری و ارائه این مدارک، می‌تواند مدت زمان صدور مجوز حمایت را طولانی‌تر کند.

 

  • حضور پرسنل کلیدی:

افسر بررسی مدارک، باید در دسترس باشد تا برگه ارسالی همراه با مدارک تکمیلی که ظرف مدت پنج روز کاری به اداره مهاجرت ارسال شده‌اند را امضا کند. عدم حضور وی می‌تواند در پروسه‌ صدور مجوز حمایت تاثیرگذار باشد و آن را طولانی‌تر کند.

 

  • بررسی پرونده نیروی کار حمایت شده:

زمانی که کارفرما مجوز خود را به دست آورد و گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship را صادر کرد، نیروی کار مورد حمایت سه ماه فرصت دارد تا درخواست ویزای خود را به اداره مهاجرت انگلیس ارسال کند. هنگام تعیین تاریخ شروع استخدام، زمان پردازش و رسیدگی به این درخواست در اداره مهاجرت نیز باید در نظر گرفته شود. تصمیم درمورد پرونده ویزای نیروی کار، می‌تواند حدود سه هفته پس از مصاحبه با وی طول بکشد.

برای ثبت شرکت در انگلیس از کجا شروع کنیم را در این مقاله بخوانید.

مدت زمان اعتبار مجوز حمایت انگلیس

مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) زمانی که صادر شود، برای مدت ۴ سال اعتبار خواهد داشت. در پایان این دوره‌ ۴ ساله، امکان تمدید آن نیز وجود دارد؛ اما باید در نظر داشته باشید که پروسه‌ تمدید آن به طور کلی، حتی از پروسه‌ دریافت این مجوز برای مرتبه‌ اول نیز پیچیده‌تر و چالش برانگیزتر است.

زیرا اداره مهاجرت، اکنون اطلاعات و اسنادی از کسب‌وکار کارفرما در اختیار دارد که چهار سال قدمت دارند و با آن‌ها می‌تواند ارزیابی کاملی برای تایید انطباق آن‌ها با وظایف مندرج در مجوز داشته باشد.

در صورتی که اداره مهاجرت بر اساس این اطلاعات و سایر اسناد، هرگونه دلیل مبنی بر این پیدا کند که شما به وظایف حمایتی خود به عنوان یک کارفرما عمل نکرده‌اید، ممکن است مجوز شما را به حالت تعلیق دربیاورد یا به طور کلی باطل کند.

مراحل اخذ مجوز حمایت انگلیس

مراحل اخذ مجوز حمایت انگلیس به شرح زیر است:

  1. بررسی کنید که کسب‌وکار شما واجد شرایط باشد

برای اینکه واجد شرایط باشید، نباید سابقه انجام جرم و جنایت یا جرایم مهاجرتی داشته باشید. همچنین، سابقه‌ عدم انجام وظایف خود به عنوان اسپانسر نیز نباید داشته باشید.

 

  1. مشخص کنید قصد دریافت چه نوع مجوزی را دارید

شرایط نیروی کاری که قصد دارید حمایت کنید، نوع مجوزی که باید دریافت کنید را مشخص می‌کند. شرایط نیروی کار، به معنی این است که آیا یک نیروی کار ماهر است، یا یک نیروی کار موقت در زمینه مذهبی، ورزشی و…

 

  1. معرفی کارمندانی که مسئولیت مدیریت حمایت مالی را بر عهده دارند

این افراد، نمی‌توانند جزو سهام‌داران شرکت باشند و باید شامل اعضای ارشد آن باشند. برای استفاده از سیستم مدیریت حمایت مالی (SMS) باید حداقل دو نفر از اعضای شرکت خود را انتخاب کنید.

 

  1. ارسال درخواست آنلاین برای اخذ مجوز حمایت به اداره مهاجرت انگلیس

در این مرحله، باید هزینه بررسی پرونده و درخواست خود را نیز بپردازید که مقدار آن، به نوع ویزایی که قصد دارید اسپانسر آن شوید و مقیاس کسب و کارتان بستگی دارد.

دلایل ریجکت شدن درخواست مجوز حمایت انگلیس

رایج‌ترین دلایلی که ممکن است باعث ریجکت شدن درخواست مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارائه اسناد و مدارک نادرست یا گمراه کننده
  • ناقص بودن اطلاعات یا مدارک پرونده
  • عدم ارائه مدارک تکمیلی بر اساس نوع و زمینه فعالیت سازمان یا ناقص بودن مدارک یا عدم ارائه آن‌ها در مهلت مقرر
  • سابقه باطل شدن مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) برای سازمان

اقدامات قابل انجام در صورت ریجکت شدن مجوز حمایت انگلیس

به طور کلی، به شرکت‌ها توصیه می‌شود که تا جای ممکن، از رد شدن درخواست مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence)  خود جلوگیری کنند. زیرا هزینه‌ درخواست قابل استرداد نیست و شرکت‌ها نمی‌توانند تا سپری شدن یک دوره‌ی محدود مشخص که به آن اصطلاحا Cooling-down گفته می‌شود، مجددا برای دریافت مجوز حمایت انگلیس  درخواست دهند.

  • مدت زمان دوره‌ Cooling-down به دلیل ریجکت شدن پرونده بستگی دارد.
  • اکثر شرکت‌ها تا حداقل ۶ ماه پس از تاریخ دریافت نامه‌ ریجکتی، قادر به ارسال درخواست مجدد برای مجوز حمایت نخواهند بود.
  • نکته بعدی، این است که اگر درخواست شما برای دریافت مجوز حمایت رد شود، حق اعتراض به این تصمیم را نخواهید داشت.

ممکن است بتوانید برای بررسی اداری درخواست خود اقدام کنید تا مجددا ارزیابی شود؛ اما این تضمین نمی‌کند که تغییری در تصمیم ایجاد شود. بهترین راه برای جلوگیری از رد شدن درخواست، همکاری با یک مجموعه حقوقی مهاجرتی واجد شرایط و شناخته‌شده، نظیر مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس است تا قوی‌ترین پرونده ممکن را داشته باشید. همچنین، با این کار مطمئن خواهید شد که در زمان و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

خدمات کاناداپاس جهت اخذ مجوز حمایت انگلیس

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس با تجربه بیش از صدها پرونده مهاجرتی دارای بهترین وکلا، کارشناسان و مشاوران مهاجرتی است که می‌توانند در فرآیند درخواست برای اخذ مجوز حمایت انگلیس به شما کمک کنند. برخی از خدمات مجموعه کاناداپاس برای اخذ مجوز مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) انگلیس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ما مطمئن خواهیم شد که کسب‌وکار شما واجد شرایط دریافت مجوز حمایت است.
  • ما مطمئن خواهیم شد که تمامی سوابق کارمندان شما به‌روز هستند و کلیه اسناد مورد نیاز برای منابع انسانی را نیز در اختیار دارید.
  • ما مطمئن خواهیم شد که کلیه ددلاین‌ها و مهلت‌های مقرر را رعایت خواهید کرد.
  • ما از طرف شما با اداره مهاجرت انگلیس مکاتبه خواهیم کرد.
  • ما شما را برای دیدار با مقامات اداره مهاجرت آماده خواهیم کرد.
  • ما مطمئن خواهیم شد که کسب‌وکار شما با تمامی استانداردهای اداره مهاجرت تطابق داشته باشد.
  • ما یک پرونده کامل و بی‌نقص با بالاترین استانداردها برای شما تشکیل خواهیم داد تا برای اخذ مجوز حمایت درخواست دهید.

صفر تا صد دریافت ویزا و اقامت انگلیس را در کنارتان هستیم. برای راهنمایی بیشتر با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

کلام آخر

شرکت‌های انگلیسی با داشتن مجوز حمایت مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) می‌توانند نیروهای کار خارجی ماهر را به خدمت بگیرند. مجوز حمایت، باید پیش از اعطای گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship اخذ شده باشد تا کارفرما بتواند با اعطای آن، حمایت خود را از نیروهای کار خارجی ماهر اعلام کند. مجوز حمایت، تا حداکثر ۴ سال اعتبار خواهد داشت و پس از این دوره نیز قابل تمدید است، اما به شرطی که کارفرما به کلیه وظایق و تعهدات خود عمل کرده باشد.

با توجه به اسناد و مدارک متغیری که کارفرماها باید برای دریافت مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) ارائه دهند، توصیه می‌شود که حتما این پروسه را با کمک یک مشاور حقوقی باتجربه و ماهر نظیر آقای مهیار حلاج‌پور و مجموعه وی یعنی مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس طی کنند.

به یاد داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای دریافت این مجوز، در هر پرونده بسته به شرایط کارفرما، نوع شرکت یا سازمان و همینطور زمینه فعالیت آن متفاوت است.

سوالات متداول درباره مجوز حمایت انگلیس

مسئولیت‌های زیادی وجود دارد که کارفرمای یک نیروی کار خارجی، باید چه قبل و چه در حین استخدام وی انجام دهد تا مجوز حمایت وی معتبر بماند و پس از اتمام دوره‌ی ۴ ساله اعتبار آن نیز بتواند مجددا آن را تمدید کند. شما به عنوان یک کارفرما باید:

با ارائه اسناد و مدارک قانع کننده‌ی کافی، اطمینان حاصل کنید که نیروی کار خارجی شما دارای مهارت‌ها و صلاحیت‌های لازم برای این موقعیت شغلی است.

تنها زمانی گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship را صادر کنید که مطمئن باشید موقعیت شغلی مورد نظر، برای اسپانسرشیپ مناسب است.

در صورتی که کارمند شما شرایط و الزامات ویزا را رعایت نمی‌کند، آن را به UKVI اطلاع دهید.

این هزینه، باید به اداره مهاجرت انگلیس پرداخت شود و مقدار آن به شرح زیر است:

برای کسب‌وکارهای کوچک و خیریه‌ها:

  • نیروی کار ماهر – 536 پوند
  • نیروی کار موقت – 536 پوند
  • نیروی کار ماهر و نیروی کار موقت – 536 پوند
  • افزودن نیروی کار ماهر به نیروی کار موقت – رایگان
  • افزودن نیروی کار موقت به نیروی کار ماهر – رایگان

برای کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ:

  • نیروی کار ماهر – 1476 پوند
  • نیروی کار موقت – 536 پوند
  • نیروی کار ماهر و نیروی کار موقت – 1476 پوند
  • افزودن نیروی کار ماهر به نیروی کار موقت – 940 پوند
  • افزودن کارگر موقت به نیروی کار ماهر – رایگان

شماره مجوز حمایت، یک شماره مرجع یا کد منحصر به فرد است که به دارندگان Sponsor Licence داده می‌شود. اگر نیروی کار ماهر و یا نیروی کار موقت هستید، می‌توانید شماره مجوز حمایت کارفرمای خود را در گواهی حمایت خود مشاهده کنید.

شما به عنوان یک کارفرما در انگلیس، پیش از اینکه به افراد خارجی پیشنهاد کار بدهید، باید این مجوز را دریافت کنید.

برای اینکه واجد شرایط دریافت این مجوز باشید، باید شرایط مورد نیاز زیر را در اختیار داشته باشید:

  • باید ثابت کنید که یک کسب‌وکار مشروع و قانونی دارید.
  • باید به صورت قانونی در حال فعالیت در انگلیس باشید.
  • شرکت شما یا هر یک از پرسنل کلیدی آن نباید هیچگونه تهدیدی برای کنترل مهاجرت انگلیس ایجاد کنند و نباید مدرکی در این رابطه وجود داشته باشد (به عنوان مثال، هیچ یک از کارکنان شما نباید سابقه تخلفات مهاجرتی داشته باشند).
  • باید ثابت کنید که یک نیروی کار ماهر خارجی برای موقعیت شغلی مورد نظر لازم است.
  • باید ثابت کنید که نیاز شما به نیروی کار خارجی که قصد دارید استخدام کنید، واقعی است. اداره مهاجرت ممکن است این موضوع را با بازدید از شرکت شما در طول فرایند درخواست برای مجوز حمایت ارزیابی کند.
  • باید مطمئن شوید که کارمند یا کارمندان مورد حمایت شما، یک آزمون شخصیتی را پشت سر گذاشته‌اند.
  • نباید هیچگونه محکومیت کیفری داشته باشید.
  • نباید سابقه عدم انجام وظایف خود به عنوان یک اسپانسر داشته باشید.
  • باید نشان دهید که می‌توانید نرخ حقوق مناسبی را برای شغل(هایی) که اسپانسر آن‌ها می‌شوید پرداخت کنید.

در صورتی که با درخواست کارفرما موافقت شود، ضمن ثبت مجوز حمایت وی به طور رسمی، به آن رتبه‌ی A یا B نیز اعطا خواهد شد. پس از آن، شما به عنوان کارفرما، می‌توانید در صورت داشتن موقعیت‌های شغلی قابل حمایت، برای شهروندان غیراروپایی گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship صادر کنید.

در تاریخ صدور، مجوز شما به مدت چهار سال معتبر خواهد بود. اگر به وظایف خود به عنوان حامی پایبند نباشید، ممکن است با تعلیق مجوز یا لغو مجوز خود مواجه شوید و یا توسط اداره مهاجرت انگلیس جریمه شوید.

چندین دلیل مختلف برای ریجکت شدن درخواست اخذ مجوز حمایت و یا مخالفت با تمدید آن وجود دارد که برخی از رایج‌ترین‌هایشان عبارت هستند از:

  • شکست کسب‌وکار در گذراندن ممیزی‌های اداره مهاجرت انگلیس
  • شکست کسب‌وکار در ارائه اسناد کافی درمورد نیروهای کار مهاجر حمایت شده
  • کسب‌وکار، اداره مهاجرت را از تغییرات مهم در وضعیت نیروی کار مهاجر خود مطلع نکرده باشد.
  • کسب‌وکار به موقع به درخواست‌های اداره مهاجرت پاسخ نداده باشد.
  • کسب‌وکار در اثبات واقعی بودن خود موفق نباشد.
  • کسب‌وکار با استانداردهای امنیتی اداره مهاجرت تطابق نداشته باشد.

یکی از دلایل تعلیق، لغو یا تنزل رتبه‌ی مجوز حمایت کسب‌وکارها، این است که تغییرات ایجاد شده را به UKVI اطلاع نمی‌دهند. در صورتی که هرگونه تغییر قابل توجهی که در کسب‌وکار ایجاد می‌شود، باید آن را حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز به اداره ویزا و مهاجرت انگلیس (UKVI) اطلاع داد. برخی از تغییرات قابل توجه، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کسب‌وکار ورشکست شده یا تجارت را متوقف کرده باشد.
  • ماهیت کسب‌وکار به شکل اساسی تغییر کرده باشد.
  • کسب‌وکار درگیر ادغام یا تصاحب شده باشد.
  • محل کسب‌وکار جابجا شود یا نقش‌های مهم آن تغییر کنند.

اعتبار مجوز حمایت، می‌تواند تا سقف ۴ سال ادامه داشته باشد و در صورتی که کارفرما به عنوان اسپانسر، شرایط مورد نیاز را در اختیار داشته باشد، می‌توان آن را تمدید کرد. پس از این دوره‌ ۴ ساله، در صورتی که کارفرما بخواهد به استخدام نیروهای کار غیرانگلیسی ادامه دهد، باید مجوز حمایت خود را تمدید کند.

در مدت زمان مشخصی مانده به اتمام اعتبار مجوز حمایت، اداره مهاجرت انگلیس با ارسال اعلان به کارفرماها یادآوری می‌کند که باید مجوز خود را تمدید کنند. با این حال، طی کردن مراحل لازم برای این کار و انجام سایر اقدامات مورد نیاز، برعهده‌ی خود کسب‌وکارها است.

 

سیستم اسپانسرشیپ انگلیس، تضمین می‌کند که طرف دریافت کننده آماده است تا مسئولیت یک کارمند خارجی را بپذیرد و به وی در تهیه مدارک لازم برای درخواست ویزا کمک کند. کارفرما، با صدور  گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship حمایت خود را از کارمند خارجی اعلام می‌کند.

کارفرمای انگلیسی نیز باید با پرداخت حداقل حقوق مقرر در قانون، نیازهای زندگی یک کارمند خارجی را تامین کند. با این حال، لازم است که توجه داشته باشید هیچ یک از مدارک مجوز حمایت انگلیس (Sponsor Licence) و گواهی حمایت Certificate of Sponsorship به خودی خود تضمین نمی‌کنند که کارمند خارجی موفق به اخذ ویزا و مجوز ورود به انگلیس خواهد شد.

به طور کلی، مجوزهای حمایت به دو دسته‌ی رتبه A و رتبه B تقسیم می‌شوند. در صورتی که کارفرماها موفق به انجام وظایف خود به عنوان یک اسپانسر نشوند، مجوز آن‌ها از رتبه A به رتبه B تنزل پیدا خواهد کرد.

پس از تنزل مجوز به رتبه B، باید ظرف مدت ۱۰ روز با اداره مهاجرت انگلیس تماس بگیرید تا با پرداخت مبلغ مشخصی، طرحی به اسم برنامه اقدام (Plan of Action) را دریافت کنید. این طرح، حاوی دستورالعمل‌هایی است که نشان می‌دهند چطور می‌توانید مجوز حمایت خود را مجددا به رتبه A ارتقاء دهید.

در صورت عدم تماس با اداره مهاجرت، مجوز شما باطل خواهد شد. علاوه بر این، مجوزهای رتبه B فقط یکسری توانایی‌های محدود دارند.

کارفرماها با مجوز حمایت رتبه B نمی‌توانند گواهی حمایت یا Certificate of Sponsorship جدیدی برای نیروهای کار خارجی که قصد دارند استخدام کنند صادر نمایند، اما امکان تمدید این گواهی را خواهند داشت.

در صورت استخدام نیروی کار خارجی بدون داشتن مجوز حمایت، کار شما غیرقانونی تلقی می‌شود و ممکن است با مجازات مدنی و همچنین محکومیت کیفری مواجه شوید. در واقع از دید اداره مهاجرت انگلیس، استخدام نیروی کار خارجی بدون داشتن مجوز حمایت، با استخدام کارگران غیرقانونی هیچ تفاوتی ندارد.

به طور کلی، به غیر از مواردی که شخص دارای ویزای دیگری باشد که به او اجازه کار می‌دهد، شما به عنوان کارفرما، مجاز به استخدام نیروی کار خارجی بدون مجوز حمایت نیستید. ویزای وابسته PBS یا ویزای همسر، برخی از ویزاهایی هستند که با آن‌ها می‌توان اجازه کار در انگلیس بدون نیاز به Sponsor Licence یا Certificate of Sponsorship داشت.