همانطور که می‌دانید انگلیس دارای یکی از قوی‌ترین اقتصادهای دنیا و ششمین کشور ثروتمند دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی است و یکی از بالاترین سرانه‌های ثروت در بین تمام ابرقدرت‌های اقتصادی را دارد. با توجه به سیستم اقتصادی بسیار باثبات این کشور، ساختار قانونی مستحکم و بازار متنوع، هر کارآفرینی رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در انگلیس را دارد.

بر همین اساس، در این مطلب، به هر آنچه که باید درمورد ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزینس در انگلیس به عنوان یک فرد خارجی بدانید، پرداخته شده است.

شرایط ثبت شرکت در انگلیس

به طور کلی، شرایط ثبت شرکت در انگلیس به شرح زیر است:

  • انتخاب ساختار شرکت
  • انتخاب نام تجاری
  • تعیین مدیران و سهامداران
  • تعیین افرادی که کنترل قابل توجهی روی شرکت خواهند داشت (به عنوان مثال، کسانی که حق رای و یا بیش از ۲۵ درصد از سهام را در اختیار خواهند داشت)
  • تهیه اسناد و مدارکی در ارتباط با نحوه اداره شدن شرکت (نظیر تفاهم‌نامه و اساسنامه)

انواع شرکت در انگلیس

شرکت‌های انگلیسی دارای ساختارهای متفاوتی هستند که نحوه‌ی فعالیت آن‌ها، قوانین فعالیت، مالیات و سایر مواردی که باید رعایت کنند را مشخص می‌کنند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین ساختارهای شرکت‌ها در انگلیس، معرفی شده است:

·       شرکت سهامی (Limited Company)

شرکت‌های سهامی در انگلیس، باید در اداره ثبت شرکت‌ها (Companies House) که به آن خانه‌ شرکت‌ها نیز گفته می‌شود، ثبت شوند. این نوع شرکت‌ها، دارای پسوند Ltd یا کلمه‌ی Limited در انتهای اسم خود هستند و باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌های انگلیس، برای پرداخت مالیات شرکتی هم ثبت شوند.

شرکت‌های سهامی از نظر قانونی، مستقل از مالکان خود هستند. در واقع اگر شرکت دچار مشکل شود، دارایی‌های شخصی شما برای تامین بدهی یا سایر مشکلات، به خطر نخواهند افتاد. خود شرکت‌های سهامی در انگلیس مجددا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1.    شرکت سهامی خاص (Private Limited Company)

شرکت‌های سهامی، به صورت پیش‌فرض، به عنوان شرکت سهامی خاص در نظر گرفته می‌شوند. مگر اینکه به سهامی عام تغییر ساختار بدهند. شرکت‌های سهامی خاص (Ltd) باید حداقل یک مدیر و یک سهامدار داشته باشند. همچنین، یک نهاد قانونی مستقل و مجزا در نظر گرفته می‌شوند که دارایی‌ها، بدهی‌ها و سودهای مختص به خودشان را دارند.

در این ساختار، سهام شرکت به صورت عمومی معامله نمی‌شود و برای سهام‌دار شدن، لازم به سرمایه‌گذاری به مبلغ خاصی نیست. مسئولیت هر سهام‌دار، محدود به درصد مالکیت آن‌ها در شرکت است.

2.    شرکت سهامی عام (Public Limited Company)

اکثر شرکت‌ها، فعالیت خود را به عنوان شرکت سهامی خاص آغاز می‌کنند و پس از رشد و توسعه، به شرکت سهامی عام (PLC) تبدیل می‌شوند. شرکت‌های سهامی عام نیز مانند شرکت‌های سهامی خاص، دارای مدیر و سهام دار هستند.

اما تفاوت این دو در این است که سهام شرکت‌های عام، قابل‌عرضه عمومی است. این باعث می‌شود که شرکت راحت‌تر قادر به تامین کردن بودجه خود شود. با این حال، الزامات مالیاتی و گزارش‌های مالی پیچیده تری نیز دارند. برای تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام، شرکت باید سهامی با ارزش حداقل ۵۰ هزار پوند برای عموم منتشر کرده باشد.

·       شرکت مشارکتی (Partnership)

در شرکت‌های مشارکتی، دو یا چند نفر با یکدیگر متحد می‌شوند تا یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنند. شرکا در سود و سود سهام شرکت شریک می‌شوند، اما در قبال هرگونه بدهی یا زیان و همچنین بیمه ملی، مسئولیت مساوی دارند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، به این شکل فعالیت می‌کنند و معمولا جزو یکی از سه دسته‌ی زیر هستند:

1.    شرکت تضامنی (General Partnership)

در شرکت تضامنی، کلیه سودها و بدهی‌ها به طور مساوی بین شرکا تقسیم می‌شود. شرکت‌های تضامنی، باید در سازمان درآمد و گمرکات سلطنتی (HMRC) ثبت شوند. یکی از شرکا به عنوان نماینده‌ی تعیین شده معرفی می‌شود و مسئولیت ثبت مالیات شرکت را برعهده می‌گیرد. همه شرکا نیز باید اظهارنامه مالیاتی فردی خود را ارائه کنند.

2.    مشارکت محدود (Limitet Partnership)

در شرکت‌های مشارکت محدود، یک (یا چند) شریک عمومی وجود دارد که هم مسئولیت امور روزمره‌ کسب‌وکار را برعهده دارد و هم مسئول هرگونه بدهی یا ضرر در شرکت است.

علاوه بر این، یک یا چند شریک با مسئولیت محدود وجود دارد که حمایت مالی می‌کنند، اما در مدیریت شرکت دخالتی ندارند. این شرکا فقط مسئول مبلغی هستند که در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

3.    شرکت تضامنی با مسئولیت محدود (Limited Liability Partnership)

در صورتی که هیچ یک از شرکا نمی‌خواهند شخصا مسئول بدهی و ضررهای شرکت باشند، می‌توانند از ساختار شرکت تضامنی با مسئولیت محدود (LLP) استفاده کنند که دقیقا برای چنین اهدافی در نظر گرفته شده است.

در این نوع مشارکت، شرکا هر کدام مسئول پرداخت مالیات بر درآمد سهم خود از سود شرکت هستند، اما مسئولیتی در قبال بدهی سایر شرکا ندارند. برخلاف سایر شیوه‌های شراکت، برای ایجاد یک LLP به یک توافق‌نامه کتبی نیاز است و همچنین، کسب‌وکار باید در اداره ثبت شرکت‌های انگلیس ثبت شود.

·       تاجر انحصاری

این ساختار، ساده‌ترین نوع کسب‌وکار است. در این ساختار، هیچ تفاوتی از نظر قانونی بین شما به عنوان یک فرد حقیقی با کسب‌وکارتان وجود ندارد. برای فعالیت تحت این ساختار، نیازی به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌های انگلیس نیست.

اما برای پرداخت مالیات بردرآمد و بیمه ملی، باید در HMRC ثبت شود تا اظهارنامه‌های مالیاتی را دریافت کنید. به عنوان یک ناجر انحصاری، هم می‌توانید کسب‌وکارتان را با استفاده از نام خود اداره کنید و یا یک اسم دیگر برای شرکت خود انتخاب کنید. در این صورت، نمی‌توانید هر اسمی برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید و باید قوانین خاصی را رعایت کنید.

نام شرکت‌هایی که دارای این ساختار هستند، نمی‌تواند حاوی کلمات Limited، limited liability partnership،  public limited company و همینطور شکل مخفف آن‌ها یعنی Ltd، LLP و PLC باشد. همچنین، نباید حاوی کلمات توهین‌آمیز، حساس (نظیر بانک) یا دلالت بر ارتباط با هر مقام دولتی داشته باشد.

می‌توانید پایگاه‌های داده محلی را بررسی کنید و مطمئن شوید که نامی که انتخاب می‌کنید، دارای علامت تجاری ثبت‌شده نیست یا توسط یک کسب‌وکار دیگر استفاده نمی‌شود.

·       شعبه

در صورتی که دارای شرکتی در یک کشور دیگر هستید که در حال فعالیت است و قصد دارید یک شعبه‌ فیزیکی و حضوری از آن را در انگلیس تاسیس کنید، می‌توانید آن را به عنوان شعبه‌ یک شرکت خارجی در اداره ثبت شرکت‌های انگلیس ثبت کنید.

تنها کاری که برای این منظور باید انجام دهید، تکمیل یک فرم ساده (OS IN01)، پرداخت ۲۰ پوند هزینه و ارسال این مدارک به اداره ثبت شرکت‌های انگلیس است. نتیجه‌ی آن در عرض ۴ هفته به اطلاع‌تان خواهد رسید. با تاسیس یک شعبه از کسب‌وکار خود در انگلیس، شرکت شما به عنوان یک نهاد قانونی مجزا در نظر گرفته نمی‌شود.

در واقع، با این کار شرکت شما در انگلیس ثبت می‌شود، تا قادر به انجام بیزینس در این کشور باشید. همچنین، شعبه‌ها نمی‌توانند از مزایایی که شرکت‌های سهامی در انگلیس دارند، برخوردار شوند. باید در نظر داشته باشید که از نظر زمانی، ثبت شعبه معمولا بیشتر از ثبت شرکت‌های سهامی یا ساختارهای دیگر طول می‌کشد، زیرا نیازمند بررسی اسناد و مدارک بیشتری است.

اقامت انگلیس از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در کانادا؛ مهاجرت به کانادا با ثبت شرکت چگونه است؟

مراحل ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزینس در انگلیس

ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزینس در انگلیس، ابتدا کمی پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد؛ اما زمانی که با اطلاعات کافی وارد این پروسه شوید، یک نقشه‌ راه دقیق به دست خواهید آورد که می‌توانید با استفاده از آن قدم به قدم به هدف خود نزدیک‌تر شوید.

در ادامه، کلیه مراحلی که باید برای ثبت شرکت در انگلیس طی کنید توضیح داده شده است:

 

1.    ساختار شرکت خود را مشخص کنید

اولین قدم برای ثبت شرکت در انگلیس، این است که نوع نهادی که قصد دارید شرکت‌تان تحت آن فعالیت کند را انتخاب کنید. پس از آن، بسته به نوع ساختار شرکت خود، باید آن را در HMRC و یا اداره ثبت شرکت‌های انگلیس ثبت کنید. در بخش‌های قبل، به انواع ساختار شرکت‌ها در انگلیس پرداختیم.

اینکه چه ساختاری برای شرکت شما بهتر است، به زمینه کاری و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، تعداد خدمه و نیروهای کاری که دارید، گردش مالی قابل انتظارتان و سایر عوامل وابسته به فعالیت‌های تجاری کسب و کارتان، از جمله میزان و نوع مالیات‌های قابل پرداخت شرکت‌تان بستگی دارد. همچنین، باید بدانید که قصد دارید خودتان به تنهایی این تجارت را پیش ببرید یا به کمک شرکای تجاری.

 

2.    نام تجاری شرکت خود را ثبت کنید

زمانی که یک شرکت LLP یا هر ساختار دیگری راه‌اندازی می‌کنید، قدم بعدی، ثبت نام تجاری آن در Companies House یا اداره ثبت شرکت‌ها است. اما قبل از ثبت نام تجاری شرکت خود، ابتدا باید مطمئن شوید که کسب‌وکار دیگری تحت این اسم فعالیت نمی‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار موجود در سایت اداره ثبت شرکت‌ها، اسم مورد نظر خود را جست‌وجو کنید. در صورتی که شرکت دیگری آن را انتخاب نکرده باشد، بهتر است آن را به عنوان نام تجاری شرکت خود انتخاب کنید تا کسب‌وکار دیگری زودتر از شما این کار را انجام ندهد.

 

3.    آدرس شرکت خود را انتخاب کنید

همه‌ی شرکت‌ها در انگلیس، باید یک آدرس فیزیکی داشته باشند تا در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. شما می‌توانید از آدرس دفتر شرکت خود، محل زندگی‌تان و یا هر جای دیگری استفاده کنید. تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که این آدرس باید فیزیکی و واقعا وجود داشته باشد تا اسناد و مدارک مورد نیاز بتوانند به آن فرستاده شوند و ثابت شود که دریافت شده‌اند.

با این حال، لازم نیست که حتما آدرس محلی باشد که کسب‌وکار خود را در آن انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر از خانه کار می‌کنید و نمی‌خواهید که عموم مردم از آدرس منزلتان اطلاع پیدا کنند، می‌توانید از آدرس افراد یا شرکت‌هایی استفاده کنید که در ازای دریافت مبلغی، آدرس خود را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

4.    تفاهم‌نامه و اساسنامه شرکت خود را تنظیم کنید

اکثر کسب‌وکارهایی که در انگلیس ثبت می‌شوند، باید دو مدرک اساسی و مهم به اسم تفاهم‌نامه (MOA) و اساسنامه (AOA) داشته باشند. پیش از اینکه شرکت خود را در انگلیس ثبت کنید، مدیر (یا مدیران) و سهامدار (یا سهامداران) باید این اسناد را امضا کنند.

هنگامی که کسب‌وکار خود را به صورت آنلاین ثبت می‌کنید، MOA به طور خودکار ایجاد می‌شود. این سند باید توسط سهام‌داران و مدیران اصلی امضا شود تا نشان دهد که آن‌ها با ایجاد این کسب‌وکار موافق هستند؛ پس از ثبت این یادداشت، نمی‌توان آن را ویرایش یا تغییر داد.

AOA نیز اساسا، به عنوان سیاست‌های عملیاتی شرکت در نظر گرفته می‌شود که توسط مدیران، سهام‌داران و منشی (در صورت وجود) تعیین می‌شوند. شما هم می‌توانید اساسنامه منحصربه‌فرد خود را تهیه و هم از یک تمپلیت آنلاین استفاده کنید و زمان ثبت نهاد قانونی خود، آن را برای اداره ثبت شرکت‌های انگلیس ارسال کنید.

 

5.    کد SIC خود را دریافت کنید

به عنوان بخشی از فرآیند ثبت شرکت در انگلستان، باید کد استاندارد طبقه‌بندی صنعتی فعالیت‌های اقتصادی (SIC) خود را نیز پیدا کنید. این کدها برای طبقه‌بندی مشاغل بر اساس صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند استفاده می‌شوند و به عنوان مبنایی برای تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌های آماری در صنایع مختلف عمل می‌کنند. هدف از ایجاد این کدها، این است که به اداره ثبت شرکت‌ها کمک کنید تا دسته‌بندی کسب‌وکاری که در حال انجام آن هستید را شناسایی کند.

 

6.    یک حساب بانکی برای شرکت خود افتتاح کنید

در صورتی که کسب‌وکار خود را به عنوان یک شرکت سهامی ثبت کرده‌اید، باید یک حساب تجاری نیز برای آن افتتاح کنید؛ برای انجام این کار، باید موارد زیر را به بانک ارائه دهید:

  • مدارک شناسایی (نظیر کارت شناسایی، کارت ملی، مجوز اقامت بیومتریک یا گذرنامه) برای همه مدیران و شرکا
  • مدارک مرتبط با آدرس کسب‌وکار
  • شماره ثبت شرکت در Companies House
  • گردش مالی تخمینی سالیانه برای کسب‌وکار

اگرچه برای ثبت یک کسب‌وکار در انگلیس لازم نیست که هیچ یک از مدیران یا سهام‌داران اقامت این کشور را داشته باشند، اما اگر هیچکدام از آن‌ها ارتباطی با انگلیس نداشته باشند، ممکن است افتتاح حساب بانکی برای شرکت، کمی دشوار باشد.

در صورتی که شما هم با چنین شرایطی مواجه هستید، بهتر است شرایط خود را با بانک در میان بگذارید. لازم به اشاره است که برخلاف شرکت‌های سهامی، شرکت‌های مشارکتی و انحصاری، از لحاظ قانونی ملزم به افتتاح حساب تجاری نیستند.

نمی  دانید برای ثبت شرکت در انگلیس از کجا شروع کنید؟ با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

نکات قابل توجه در انتخاب اسم شرکت

زمان انتخاب اسم برای شرکت خود، چند نکته را باید مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال، باید مطمئن شوید که کاملا منحصربه‌فرد است، راحت به ذهن سپرده می‌شود و با صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید نیز کاملا مرتبط است.

از نظر قانونی هم چند نکته‌ قابل‌توجه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • نام شرکت شما نباید با اسم شرکت‌های دیگر یکسان باشد. اگر پس از جست‌وجو متوجه شدید که اسم مورد نظرتان توسط یک شرکت دیگر انتخاب شده، نمی‌توانید حتی با ایجاد تغییرات جزئی هم از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، نمی‌توانید از نماد & یا + به جای and استفاده کنید. مگر اینکه اجازه‌ این کار را از شرکتی که اسم بسیار نزدیکی به شرکت شما دارد، بگیرید.

 

  • نباید از اسامی شبیه به هم برای شرکت خود استفاده کنید. علاوه بر اینکه نمی‌توانید از اسامی یکسان با شرکت‌های دیگر استفاده کنید، اسم مورد نظرتان، حتی شبیه به اسم یک شرکت دیگر هم نمی‌تواند باشد. به عنوان مثال، اگر شرکتی با اسم Easy Electrics For You Ltd وجود دارد، شما نمی‌توانید از اسم EZ Electrix 4U Ltd. استفاده کنید. اگرچه که این دو اسم، به شکل متفاوتی نوشته می‌شوند، اما بسیار شبیه به هم هستند و شرکتی که زودتر یکی از آن‌ها را انتخاب کرده باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

 

  • اسم شرکت شما نباید حاوی کلمات توهین‌آمیز باشد؛ اگرچه که شاید نیازی به گفتن نباشد، اما نام تجاری شرکت شما نباید حاوی کلمات نفرت‌آمیز، توهین‌های نژادی، قومی، ملیتی، جنسیتی و… باشد. اگر به فکر این هستید که کمی چاشنی شوخی هم به اسم شرکت خود اضافه کنید، مطمئن شوید که شامل چنین مواردی نباشد. این امر شامل شوخی‌های بزرگسالانه و ناپسند در جامعه هم می‌شود.

 

  • نباید از اسامی حساس استفاده کنید. دولت انگلیس، یک لیست از کلمات حساس ارائه کرده است که برای استفاده از آن‌ها در نام تجاری شرکت خود، باید اجازه بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از کلمه‌ی Insurance استفاده کنید، باید از ناظر امور مالی (Financial Conduct Authority) اجازه بگیرید. استفاده از کلمات مرتبط با خاندان سلطنتی نظیر His یا Her Majesty، Prince، Queen و Windsor نیز نیاز به مجوز ویژه دارند.

 

  • از یک‌سری نام‌های مشخص دیگر هم نباید استفاده کنید. علاوه بر کلمات حساس نظیر مواردی که مثال زدیم، یک لیست از اسامی دیگر هم وجود دارد که شرکت‌ها نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای استفاده از این اسامی هم مجددا نیاز به کسب اجازه دارید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از کلمه‌ی Olympic یا Olympian استفاده کنید، باید از انجمن المپیک انگلیس مجوز بگیرید.

ثبت شرکت در آمریکا ؛ شرایط و هزینه های مهاجرت به آمریکا از طریق ثبت شرکت

اخذ ویزای انگلیس برای ثبت شرکت

اگرچه که صرفا ثبت شرکت در انگلیس نیازی به ویزا ندارد، اما برای اینکه وارد این کشور شوید و کسب‌وکار شرکت خود را انجام دهید، طبیعتا نیاز به ویزا خواهید داشت. پس از ثبت شرکت، دو گزینه برای شما وجود دارد که یکی ویزای استارت‌آپ است و دیگری، ویزای مبتکر که به آن، ویزای نوآوری هم گفته می‌شود.

 

1.    ویزای مبتکر برای ثبت شرکت در انگلیس

  • این ویزا برای افرادی در نظر گرفته شده که قصد دارند یک کسب‌وکار در انگلیس راه‌اندازی کنند.
  • برای ارائه درخواست جهت اخذ این ویزا، باید یک ایده تجاری منحصر به فرد داشته باشید.
  • ایده‌ی تجاری شما باید توسط یک نهاد معتبر تایید شود.
  • باید حداقل ۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری و ثابت کنید که این مبلغ را از راه‌های قانونی به دست آورده‌اید.
  • باید نشان دهید که بودجه و تمکن مالی کافی برای برطرف کردن نیازهای زندگی خودتان و اعضای خانواده‌تان را دارید.
  • قبل از اپلای برای ویزای مبتکر، تبدیل ویزاهای دیگر به این ویزا یا تمدید آن، باید نشان دهید که حداقل ۱۲۷۰ پوند به مدت ۲۸ روز در حساب بانکی خود داشته‌اید.
  • مدرک زبان B2 باید داشته باشید.
  • هزینه صدور این ویزا ۱۰۲۱ پوند است و برای مدت ۳ سال اعتبار خواهد داشت که پس از گذشت این مدت در صورتی که همچنان شرایط آن را داشته باشید، برای ۳ سال دیگر هم می‌توانید آن را تمدید کنید.

2.    ویزای استارت‌آپ برای ثبت شرکت در انگلیس

  • در صورتی که موفق به اخذ نامه تاییدیه از یک موسسه آموزش عالی در انگلیس یا یک سازمان دیگر که سابقه کمک به کارآفرینان در انگلیس دارد شوید، می‌توانید برای اخذ ویزای استارت‌آپ درخواست دهید.
  • باید نشان دهید که ایده کسب‌وکار شما جدید، منحصر به فرد و دارای پتانسیل توسعه است.
  • باید حداقل ۱۲۷۰ پوند برای خود، ۲۸۵ پوند به ازای همسر، ۳۱۵ پوند برای فرزند اول و ۲۰۰ پوند به ازای هر فرزند اضافی تمکن مالی داشته باشید تا بتوانید نیازهای مالی اعضای خانواده خود را برطرف کنید (یعنی برای یک خانواده سه نفره باید ۱۸۷۰ پوند، یک خانواده چهار نفره، ۲۰۷۰ پوند و یک خانواده پنج نفره، ۲۲۷۰ پوند تمکن مالی وجود داشته باشد).
  • هزینه صدور ویزای استارت‌آپ انگلیس حداقل ۳۶۳ پوند است.
  • این ویزا برای مدت ۲ سال اعتبار دارد و قابل‌تمدید هم نیست؛ اما در حین زمانی که در انگلیس هستید، می‌توانید آن را به یک ویزای دیگر تبدیل کنید که بهترین گزینه، تبدیل آن به ویزای مبتکر است.
سرمایه لازم اخذ ویزای مبتکر و ثبت شرکت در انگلیس

مهاجرت به انگلیس از طریق ثبت شرکت

شما با اخذ یکی از دو نوع ویزایی که در بخش قبل به آن‌ها پرداختیم، می‌توانید برای ثبت شرکت به انگلیس مهاجرت کنید. در صورتی که سرمایه کافی برای سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۵۰ هزار پوند دارید، می‌توانید برای ویزای مبتکر اقدام کنید که اقامت ۳ ساله انگلیس با امکان تمدید برای ۳ سال دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در صورتی هم که امکان سرمایه گذاری چنین مبلغی را ندارید، می‌توانید تنها با داشتن ۱۲۷۰ پوند (در صورتی که به تنهایی اقدام می‌کنید)، برای ویزای استارتاپ اقدام کنید که اقامت ۲ ساله انگلیس با امکان تبدیل به ویزای مبتکر را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این صورت، قادر به ۵ سال اقامت در انگلیس خواهید بود و پس از آن می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید.

ویزای استارتاپ انگلیس؛ مهاجرت به انگلیس با راه اندازی استارتاپ و شرایط ان را اینجا بخوانید.

روش‌های ارسال درخواست ثبت شرکت در انگلستان

متقاضیان با استفاده از سه روش می‌توانند برای ثبت شرکت اقدام کنند:

  • از طریق پست
  • با کمک یک نماینده قانونی مانند وکیل یا مدیر برنامه
  • با استفاده از نرم‌افزار

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که متقاضیان باید طی 3 ماه پس از شروع کسب‌وکار، برای ثبت مالیات شرکت اقدام کنند.

 

  1. ثبت شرکت از طریق پست

برای این روش، متقاضی باید فرم IN01 را از سایت رسمی حکومت انگلیس دانلود، آن را پر و همراه با مدارک از طریق پست به آدرس مندرج در فرم ارسال کند. معمولا ارسال درخواست‌های پستی 8 تا 10 روز طول می‌کشد و هزینه آن برای ثبت شرکت خصوصی یا دولتی 40 پوند و برای ثبت یک شرکت نامحدود 20 پوند است (پرداخت هزینه به صورت ارسال یک چک به هوس کامپانیز (Companies House) است.).

فرم‌های تکمیل شده باید در اندازه کامل روی کاغذ سفید A4 چاپ شوند. زمان پردازش درخواست‌های پستی بسیار بیشتر از حد معمول است و توصیه می‌شود که متقاضی از خدمات آنلاین برای ثبت شرکت استفاده کند.

 

  1. ثبت شرکت با کمک یک نماینده قانونی مانند وکیل یا مدیر برنامه

نمایندگان قانونی می‌توانند به متقاضیان مشاوره و راهنمایی تخصصی و حرفه‌ای برای ثبت یا تاسیس شرکت‌ در انگلیس را ارائه دهند. از جمله خدمات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راهنمایی در مورد نوع شرکتی که به بهترین وجه با نیازها و اهداف متقاضیان مطابقت دارد.
  • کمک به انتخاب نام شرکت به عنوان اولین قدم برای اقدام برای دریافت مجوز
  • حمایت و ارائه خدمات مرتبط با دبیرخانه برای شرکت در حال اقدام به ثبت
  • خدمات نشانی اداره ثبت
  • کمک به راه‌اندازی حساب بانکی برای کسب‌وکار

در سایت زیر لیست اسامی این نمایندگان همراه با شماره تلفن آن‌ها آورده شده است:

https://www.gov.uk/government/publications/formation-and-company-secretarial-agents/company-formation-agents-and-secretarial-agents

در نظر داشته باشید که هوس کمپانیز هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال محتوای این وب‌سایت‌ها یا خدماتی که ارائه می‌دهند، ندارد.

 

  1. ثبت شرکت از طریق نرم‌افزار

متقاضیان می‌توانند از نرم‌افزار برای ثبت حساب‌های شرکت، تغییرات در جزئیات پرونده و دریافت بازخوردهای شرکت به صورت الکترونیکی استفاده کنند.

استفاده از نرم‌افزار یا تشکیل پرونده به صورت آنلاین، مزایای زیر را دارد:

  • کاهش احتمال تاخیر در تشکیل پرونده و دریافت جریمه‌های تاخیر
  • دریافت مستقیم تاییدیه دریافت مدارک
  • دریافت مستقیم نتیجه درخواست (پذیرش یا رد شدن)

از طریق نرم‌افزارهای معرفی شده در سایت زیر (مناسب هر ساختار تجاری)، متقاضیان می‌توانند به صورت آنلاین حساب کاربری ایجاد، فرم‌های لازم را پر و برای ثبت شرکت به هوس کمپانیز ارسال کنند:

https://www.gov.uk/company-filing-software/filing-annual-accounts-returns-and-tax-accounts

اقامت انگلیس از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت به تنهایی، منجر به اقامت انگلیس نمی‌شود؛ یعنی صرفا با ثبت شرکت، نمی‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید، اما امکان آن به‌صورت غیرمستقیم وجود دارد. در واقع، دریافت اقامت انگلیس از طریق ثبت شرکت، به نوع ویزایی که برای آن اقدام کرده‌اید بستگی دارد.

شما می‌توانید با ویزای مبتکر وارد انگلیس شده و یک شرکت ثبت و راه‌اندازی کنید و پس از گذشت مدتی با فراهم آوردن شرایط لازم، برای دریافت اقامت انگلیس درخواست دهید.

ویزای مجوز کار انگلیس، روشی پیشرو است که افراد می‌توانند از طریق آن حق کار برای یک شرکت انگلیسی را به‌ دست بیاورند.

ثبت شرکت در انگلیس به صورت غیرحضوری

برای ثبت شرکت در انگلیس، حتما لازم نیست که به صورت حضوری این کار را انجام دهید. در واقع، افراد غیرمقیم هم می‌توانند به‌صورت آنلاین در انگلیس شرکت ثبت کنند. زیرا ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزینس در انگلیس، اساسا نیازی به داشتن اقامت یا شهروندی این کشور ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید، یک آدرس است که می‌تواند آدرس یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌ هم باشد.

ثبت شرکت در انگلیس به صورت غیرحضوری

ثبت شرکت در عمان؛ مهاجرت به عمان با ثبت شرکت

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در انگلیس

برای ثبت شرکت در انگلیس، نیاز به اثبات برخورداری از مبلغ خاصی به عنوان سرمایه ندارید. البته، این شامل شرکت‌های سهامی عام نمی‌شود. برای ثبت شرکت خود تحت این ساختار، باید نشان دهید که شرکت شما سهامی با ارزش حداقل ۵۰ هزار پوند برای عموم منتشر کرده است.

هزینه ثبت شرکت در انگلیس

اما هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار، تنها به هزینه ثبت آن خلاصه نمی‌شود. شما هزینه‌های متعددی برای راه‌اندازی بیزینس خود خواهید داشت که از این دست می‌توان به هزینه ایجاد شخصیت حقوقی برای شرکت، افتتاح حساب بانکی، هزینه‌های قابل‌پرداخت به دولت، مجوزهای مورد نیاز، هزینه مکان انجام بیزینس (در صورتی که از منزل انجام نشود)، مالیات و عوارض سالیانه، بیمه و موارد متعدد دیگری اشاره کرد.

این موارد، صرفا هزینه‌های شرکت هستند و جدا از هزینه‌های شخصی شما نظیر بلیت هواپیما، صدور ویزا و … است. با در نظر گرفتن همه‌ این موارد، می‌توان گفت که میانگین هزینه برای ثبت شرکت در انگلیس 8 هزار و 963 پوند است. حدود یک هزار ۴۵۰ پوند از آن صرف راه‌اندازی و شروع به کار بیزینس در سال اول می‌شود که در سال دوم به بعد هم به ۶۰۰ پوند می‌رسد. باقی‌مانده‌ آن نیز صرف هزینه‌های جاری که هر بیزینس در ابتدای زمان راه‌اندازی خود دارد و هزینه‌های شخصی شما خواهد شد.

براساس نحوه ثبت شرکت، هزینه‌های ثبت در جدول زیر آورده شده است:

ثبت شرکت پست نرم‌افزار وب‌سایت (آنلاین و نماینده)
هزینه ثبت 40 پوند 10 پوند 12 پوند

مدت زمان ثبت شرکت در انگلیس

ثبت شرکت در انگلیس، هزینه بسیار کمی دارد. انجام این کار به صورت آنلاین، ۱۲ پوند هزینه دارد و در عرض حداکثر ۲۴ ساعت انجام می‌شود. همچنین، در صورتی که ۱۰۰ پوند بیشتر بپردازید، چند ساعت بیشتر طول نخواهد کشید. در صورتی هم که از طریق پست اقدام کنید، ۴۰ پوند هزینه خواهد داشت و ۸ تا ۱۰ روز کاری به طول خواهد انجامید.

ویزای استارتاپ کانادا ؛ شرایط راه اندازی استارتاپ در کانادا برای اخذ اقامت را در این مقاله بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در انگلیس

زمانی که در حال تدارک مقدمات لازم برای راه‌اندازی شرکت خود در انگلیس هستید، باید برخی اسناد و مدارک کلیدی را جمع‌آوری کنید. این مدارک شامل اساسنامه، تفاهم‌نامه و گواهی شرکت می‌شوند. همچنین، باید آدرس ثبت شده‌ دفتر شرکت، میزان سرمایه سهام و مشخصات مدیر از جمله ویزا، پاسپورت و مدارک شناسایی وی را ارائه دهید. در نهایت، باید شماره ثبت شرکت خود را از اداره ثبت شرکت‌های انگلیس دریافت کنید.

ثبت شرکت در انگلیس از جنبه مالیات

همه‌ شرکت‌ها و کارآفرینانی که در انگلیس فعالیت می‌کنند، ملزم به ثبت نام در HMRC برای مقاصد مالیاتی هستند تا بتوانند اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارسال کنند. در این کشور، درآمد حاصل از خود اشتغالی در شرکت‌های انحصاری و مشارکتی نیز مشمول مالیات می‌شود. همچنین، شرکت‌های سهامی و شعبه‌های شرکت‌های خارجی هم ملزم به ثبت نام برای امور مالیاتی هستند.

نرخ مالیات در انگلیس، حدود ۲۰ درصد است که به سود شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. با این حال، تحت برخی از شرایط نادر، ممکن است معافیت مالیاتی صورت بگیرد یا نرخ قابل پرداخت، کم‌تر از نرخ مصوب در نظر گرفته شود. همچنین، در صورت وجود شرایط زیر، باید VAT یا مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت کنید:

  • در صورتی که گردش مالی مورد انتظار شما برای دوره ۳۰ روزه‌ی آینده بیش از ۸۵ هزار پوند باشد.
  • در صورتی که در 12 ماه گذشته بیش از 85 هزار پوند گردش مالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده داشته‌اید.

مجوز حمایت انگلیس(Sponsor Licence) به شرکت‌های مستقر در انگلیس اجازه می‌دهد تا نیروهای کار ماهری را که در خارج و یا داخل این کشور مستقر هستند، استخدام کنند.

ثبت شرکت در انگلیس از جنبه بیمه

برای اینکه فعالیت‌های کسب‌و‌کار در چهارچوب قانون باقی بماند و از آن در برابر خطرات مختلف محافظت کنید، باید شرکت خود را بیمه کنید. متداول‌ترین انواع بیمه‌های تجاری در انگلیس که برای کسب‌وکارها در نظر گرفته شده‌اند، شامل موارد زیر می‌شوند:

توضیحات نام بیمه
این نوع بیمه، می‌تواند هرگونه ادعایی که کارکنان نسبت به آسیب دیدن یا بیمار شدن در اثر کار خود مطرح می‌کنند را پوشش دهد و همه‌ کسب‌وکارها نیز ملزم به داشتن آن هستند. بیمه مسئولیت کارفرما
اگر به یک شخص ثالث هرگونه صدمه‌ای (منجر به جرح یا فوت) وارد کنید یا به اموال آن‌ها آسیب وارد کنید، بیمه مسئولیت عمومی از کسب‌وکار شما در برابر ادعاهای غرامت و هزینه‌های قانونی محافظت می‌کند. بیمه مسئولیت عمومی هم در محیط کار و هم خارج از محیط کار از شما محافظت می‌کند. در صورتی که شرکت شما مقصر شناخته شود، می‌تواند هزینه‌های قانونی مرتبط با دفاع از ادعاها و همچنین غرامت را بپردازد. بیمه مسئولیت عمومی
بیمه غرامت حرفه‌ای که معمولا به عنوان بیمه PI شناخته می‌شود، نوعی بیمه تجاری برای کسب‌وکارها است که در صورت بروز اشتباه در انجام کاری برای مشتری، از شما در برابر آسیب‌های مالی و اعتبار شرکت محافظت می‌کند. بیمه غرامت حرفه‌ای

ویزای استارتاپ آمریکا ؛ شرایط راه اندازی استارتاپ در آمریکا چگونه است؟

مزایا و معایب ثبت شرکت در انگلیس

مزایای ثبت شرکت در انگلیس به شرح زیر است:

  • فرایند ساده و راحت
  • امکان ثبت شرکت به صورت غیرحضوری و کاملا آنلاین و انجام کلیه مراحل آن در عرض یک هفته
  • امکان ثبت شرکت حتی با وجود تنها یک مدیر و یک سهام‌دار که هر دو هم می‌توانند یک نفر باشند
  • هزینه پایین
  • امکان استفاده از فرصت‌ها برای کسب شهرت جهانی
  • امنیت شغلی بالا و دوام شرکت در طولانی مدت
  • قوانین مالیاتی منصفانه و نرخ پایین مالیات در بین کشورهای اروپایی
  • سود سهامی که به شرکت‌های انگلیسی تعلق می‌گیرد، معمولا معاف از مالیات است
  • امکان برخورداری از اعتبارات مالیاتی برای شرکت‌هایی که در تحقیق و توسعه مشارکت می‌کنند
  • امکان برخورداری از استعداد و مهارت‌های ۳۰ میلیون نیروی کار تحصیل‌کرده
  • امکان برقراری ارتباط و تجارت با بزرگ‌ترین بازارهای دنیا از طریق شهرهایی نظیر لندن، لیورپول، بریستول و سایر شهرها
  • امکان دسترسی به بیش از ۵۰۰ میلیون مشتری بالقوه در اتحادیه اروپا

 

معایب ثبت شرکت در انگلیس نیز به شرح زیر است:

  • به دلیل خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا، برقراری ارتباط، دسترسی و تجارت با کشورهای اروپایی به راحتی سابق نیست و نیازمند انجام یک‌سری اقدامات و الزامات است که باعث به تاخیر افتادن کارها و کند پیش رفتن آن‌ها می‌شود.
  • استخدام نیروی کار از کشورهای اتحادیه اروپا دشوار شده و در صورت تمایل به استخدام نیروهای کار خارجی حتی از کشورهای اروپایی، باید بتوانند ویزای کار انگلیس را بگیرند.
  • اسامی سهام‌داران، سرمایه سهام، مالکان ذی‌نفع و مدیران همه‌ شرکت‌های ثبت‌شده در انگلیس، در وب‌سایت اداره ثبت شرکت‌های این کشور ثبت شده و عموم مردم به آن‌ها دسترسی دارند که می‌تواند ناقض حریم خصوصی افراد و کسب‌وکار آن‌ها باشد.
  • شرایط معافیت از مالیات در انگلیس پیچیده و دشوار است و به ندرت اتفاق می‌افتد.
  • به طور کلی، انگلیس برای زندگی کردن و راه‌اندازی یک کسب‌وکار کشور گران قیمتی است؛ به‌خصوص در شهرهای بزرگ و شناخته شده‌ای نظیر منچستر و لندن. همچنین، دستمزد نیروهای کار در آن بالاتر از همه‌ کشورهای اروپایی است که برای مالکان بیزینس زیاد خوشایند نیست.

مسیر جابه‌جایی تجارت جهانی انگلستان برای آن دسته از کسب‌وکارهای خارج از انگلیس در نظر گرفته شده که قصد دارند فعالیت‌های خود را در انگلیس شروع کنند، توسعه دهند یا از آن حمایت کنند.

بهترین و بدترین شهرهای انگلیس برای ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزینس

پنج شهر برتر انگلیس برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار عبارت هستند از:

  • لیدز
  • کاردیف
  • لیورپول
  • بریستول
  • سوانسی

 

همچنین پنج شهر انگلیس که برای راه‌اندازی کسب‌وکار چندان مناسب نیستند نیز عبارت هستند از:

  • ترورو
  • سنت دیویدز
  • بنگر
  • ولز سیتی
  • استرلینگ

 

به طور کلی در نظر داشته باشید که معیارهای اصلی انتخاب بهترین و بدترین شهرای انگلیس برای راه‌اندازی کسب‌وکار عبارت هستند از:

  • دسترسی به استعدادها
  • کیفیت زندگی
  • رشد و توسعه کسب‌وکار
  • زیرساخت‌ها
  • حمایت مالی
  • توسعه شهری در آینده
  • شبکه‌ها و مراکز تجاری
  • راه‌های ارتباطی برای حمل و نقل
  • سرعت اینترنت
  • تعداد، محل و وضعیت تجارت‌های موجود
  • جمعیت و تعداد نیروی کار بالغ
  • متوسط درآمد ماهانه تمام وقت
  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه
  • دانشگاه و موسسات آموزشی نزدیک
  • نیروی کار تحصیل کرده
  • نرخ دوام کسب و کارها و کارآفرینی

سوالات متداول درباره ثبت شرکت و راه‌اندازی بیزنس در انگلیس

ثبت شرکت در انگلیس، هم می‌تواند به صورت حضوری انجام شود و هم غیر حضوری. در واقع، برای ثبت شرکت در انگلیس، لازم نیست که حتما خودتان حضور داشته باشید. زیرا فرایند آن کاملا آنلاین است و همه‌ مراحل را می‌توانید از راه دور هم انجام دهید. همچنین، انجام این کار از راه دور و به صورت آنلاین، هزینه کم‌تری هم خواهد داشت.

همه‌ کسانی که قصد انجام هرگونه فعالیت تجاری و شغلی در انگلیس دارند، باید شماره بیمه ملی که با اسم NI و NIC و NINO هم شناخته می‌شود، داشته باشند. داشتن شماره بیمه ملی، جزو الزامات ثبت شرکت در انگلیس نیست؛ اما در طی این پروسه برای ثبت مشخصات شرکت خود در سامانه مالیاتی به این شماره نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از به تاخیر افتادن پروسه ثبت شرکت و مهاجرت‌تان به انگلیس، نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

در انگلیس، کسب‌وکارهای آنلاین هم باید دقیقا همان قوانین و شرایطی که برای کسب‌وکارهای فیزیکی وجود دارد را رعایت کنند؛ بنابراین، بله؛ کسب‌وکارهای آنلاین هم باید ثبت شوند.

با توجه به اینکه دوره گذار برگزیت در 31 دسامبر 2020 به پایان رسید، از اول ژانویه 2021 قوانین جدیدی اجرایی شد. این بدان معناست که شهروندان اتحادیه اروپا نیز باید مانند سایر ساکنین غیراروپایی، برای راه‌اندازی یک بیزینس در انگلیس، شرکت خود را ثبت کنند. همچنین، فقط با داشتن ویزا قادر به ورود به این کشور خواهند بود.

بستگی به ساختار شرکت‌ شما دارد. واضح است که در ساختار شرکت انحصاری، متقاضی به‌عنوان یک فرد خوداشتغال، مدیر شرکت خود نیز در نظر گرفته می‌شود و نیاز به معرفی شخص دیگری به عنوان مدیر ندارد؛ اما انتخاب و معرفی مدیر زمان ثبت شرکت‌هایی که دارای ساختارهای دیگری هستند، ضروری است؛ به‌خصوص شرکت‌های سهامی.

از نظر فنی، بله. شرکت‌های انگلیسی، می‌توانند حساب‌های خارجی هم داشته باشند. حساب بانکی شرکت شما، در هر جایی از دنیا می‌تواند افتتاح شده باشد و متعلق به هر بانکی از سراسر دنیا باشد؛ اما حتما باید به اسم کنونی شرکت‌تان افتتاح شده باشد.

با این حال، داشتن یک حساب بانکی غیرانگلیسی، می‌تواند از نظر ریسک اتهام پولشویی، مشکلاتی را به وجود بیاورد. همچنین، نرخ تبدیل و کارمزد انتقال نیز می‌تواند باعث شود که پول زیادی هنگام انتقال وجه از دست بدهید. توصیه ما، این است که در صورت امکان با پرداخت یک هزینه‌ نه چندان چشمگیر،  یک حساب بانکی تجاری در انگلیس راه‌اندازی کنید؛ زیرا به جلب اعتماد مشتریان‌تان نیز بیشتر کمک می‌کند.

برای تاسیس شعبه در انگلیس تحت ساختار شرکت سهامی، لازم است که حداقل یک مدیر و سهامدار بالای ۱۶ سال وجود داشته باشد. مدیر و سهام‌دار، می‌توانند یک نفر باشند، اما در این صورت، خود وی به تنهایی مسئول تمامی تعهدات تجاری شرکت خود خواهد بود.

تنها مورد دیگری که لازم است، یک آدرس واقعی در انگلیس است. این‌ها، تنها نیازمندی‌هایی هستند که برای تاسیس شعبه یک شرکت خارجی در انگلیس به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

صرفا برای ثبت شرکت، نیازی به بیزینس پلن نیست و داشتن آن جزو الزامات برای ثبت شرکت محسوب نمی‌شود؛ اما بیزینس پلن، یک عضو حیاتی از هر کسب‌وکاری است که به عنوان نقشه راه عمل می‌کند و به شما نشان می‌دهد که در مراحل بعدی راه‌اندازی کسب‌وکار خود چه اقداماتی باید انجام دهید. بنابراین، بهتر است زمانی که خواستید بیزینس خود را شروع کنید، حتما بیزینس پلن تهیه کنید و برای تضمین موفقیت کسب‌وکار خود، مطابق آن پیش بروید.

کلام آخر

با توجه به فرصت‌های بزرگی که در انگلیس وجود دارد، طبیعی است که تقاضا برای ثبت شرکت در این کشور و یا افتتاح یک شعبه در آن بسیار زیاد باشد؛ اما موضوعی که در نهایت افراد را از اقدام برای این کار منصرف یا دچار تردید می‌کند، فرایند آن است که در ابتدا، سخت و پیچیده به نظر می‌رسد.

با توجه به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد، متوجه شده‌اید که این فرایند چندان هم که به نظر می‌رسد، دشوار نیست. فقط نیازمند کسب اطلاعات کافی و درک مناسب نسبت به آن است تا قادر شوید که با یک هزینه‌ نسبتا ناچیز، حتی بدون حضور در انگلیس هم به عنوان یک فرد خارجی شرکت خود را ثبت کنید.