برنامه‌های مهاجرت به کانادا برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی با استعدادهای خارجی برای حمایت از بازار کار کانادا و رشد اقتصادی این کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن، طراحی و تدوین شده است. برای تصمیم‌گیری و انتخاب برای مشاغل مورد تقاضا، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا از سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) استفاده می‌کند.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برای بررسی سطح مهارت، سابقه کاری و میزان تحصیلات شما را درباره حرفه‌تان می‌سنجد. یکی از راه‌هایی که دولت کانادا با آن افراد ماهر و حرفه‌ای را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برای صلاحیت آن‌ها برای اقامت دائم تصمیم می‌گیرد، استفاده از سیستم اکسپرس اینتری است.

بر همین اساس، در این مقاله تلاش شده است که شرایط و جزییات سوابق کاری لازم در سیستم اکسپرس اینتری کانادا مورد بررسی قرار بگیرد.

شرایط سابقه کاری برای سه برنامه اصلی مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری محبوب‌ترین سیستم مهاجرت در کانادا و این سیستم براساس امتیازدهی به درخواست‌های آنلاین برای سه برنامه مهاجرتی -کاری نیروی متخصص فدرال کانادا، کارکنان ماهر فدرال کانادا و کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی است.

برای واجد شرایط بودن این سه برنامه، سابقه کار متقاضی تعیین کننده و معیار اصلی پذیرش است. سوابق کاری فرد متقاضی باید در دسته ماهر سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا باشد و پس از دریافت دعوت‌نامه برای درخواست (ITA) اقامت دائم، فرد متقاضی باید مدارک مربوط به سوابق کاری خود را ارائه دهد.

در نتیجه بررسی شرایط و نحوه ارائه درست سوابق کاری همراه با مدارک مورد پذیرش دولت کانادا یکی از عوامل مهم برای داشتن یک مهاجرت کاری موفق است. از این رو مطالعه مقاله راهنمای ثبت نام اکسپرس اینتری کانادا را پیشنهاد می دهیم.

  • شرایط سابقه کار برای برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا

معیارهای واجد شرایط بودن برای برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا یا اسکیل ورکر فدرال کانادا شامل سابقه کاری، مهارت زبان و شرایط تحصیلی را است. فرد متقاضی حداقل باید یک سال سابقه کاری ماهر در 10 سال گذشته داشته باشد.

متقاضی باید از سابقه کاری برای هر برنامه مهاجرتی استفاده کند که مطابق با شغلی اصلی مورد درخواست برای مهاجرت است. وقتی که متقاضی حداقل معیارها برای واجد شرایط بودن را داشته باشد، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا با یک سیستم امتیازدهی مخصوص این برنامه، متقاضیان را ارزیابی می‌کند. متقاضی باید حداقل 67 از 100 را کسب کند. حداقل 15 امتیاز مربوط به سابقه کاری فرد متقاضی است.

متقاضی برای کسب امتیاز مربوط به سابقه کاری خود، باید حداقل یک سال سابقه کار در یک شغل تمام وقت (1560 ساعت) یا معادل آن در کاره پاره وقت در دسته مشاغل ماهر را داشته باشد. سابقه کاری شما در کانادا یا خارج از کشور کانادا، در حین تحصیل یا خوداشتغالی در خارج از کانادا در نظر گرفته می‌شود، اما این مورد برای خوداشتغالی در کانادا صدق نمی‌کند.

برای کسب 15 امتیاز کامل، فرد مقاضی باید حداقل شش سال سابقه کاری واجد شرایط داشته باشد. داشتن حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت کانادایی در دسته مشاغل ماهر 10 امتیاز دیگر تحت عنوان انطباق‌پذیری برای متقاضی به همراه دارد.
برای آشنایی با امتیاز بندی سیستم اکسپرس اینتری کانادا این مقاله را از دست ندهید.

  • شرایط سابقه کار برای کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی

کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی، برای افراد با سابقه کار در کانادا و معیار واجد شرایط بودن سابقه کاری در این برنامه، داشتن حداقل یک سال کار تمام وقت در کانادا در یک شغل ماهر است. همچنین حداقل نمره مهارت‌های زبانی برای زبان انگلیسی یا فرانسوی برای واجد شرایط این برنامه بودن ضروری است.

خوداشتغالی و کار در حین تحصیل در کانادا در نظر گرفته نمی‌شود. برای این برنامه علاوه بر سایر معیارها، متقاضی باید حداقل نمره مهارت‌های زبانی برای زبان انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشد.

  • شرایط سابقه کار کارکنان ماهر فدرال کانادا

برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا برای کارگران حرفه‌ای ماهر و معیار واجد شرایط بودن سابقه کاری، داشتن حداقل دو سال سابقه کاری در یک کار تمام وقت یا معادل آن در کار پاره وقت در دسته مشاغل ماهر برای پنج سال قبل از درخواست است.

همچنین متقاضی باید سوابق کاری و شغل مورد درخواست خود را مطابق با سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) و گواهی صلاحیت ارائه دهد. داوطلب به یک پیشنهاد شغلی معتبر برای اشتغال تمام وقت برای حداقل یک سال، یا گواهی صلاحیت در حرفه ماهر که توسط یک مقام استانی، منطقه‌ای یا فدرال کانادا صادر شده باشد، نیاز دارد. همچنین حداقل نمره مهارت‌های زبانی برای زبان انگلیسی یا فرانسوی برای واجد شرایط این برنامه بودن ضروری است.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت تجاری خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی

معیارهای سابقه کار برای سیستم اکسپرس اینتری

برخی از مهمترین معیارهای سابقه کار برای سیستم اکسپرس اینتری به شرح زیر است:

اداره مهاجرت کانادا شغل تمام وقت را برابر 30 ساعت در هر هفته در نظر می‌گیرد. با این حساب، یک سال سابقه کار معادل 1560 ساعت است.  برای مشاغل پاره وقت، ساعات کاری می‌تواند بیشتر یا کمتر از 15 ساعت در هفته باشد، اما در نهایت سابقه کاری با کار پاره وقت باید معادل 1560 ساعت باشد.

همچنین اداره مهاجرت کانادا بیش از 30 ساعت در هفته را محاسبه نمی‌کند. بنابراین، امکان کسب 1560 ساعت در کمتر از یک سال عملا وجود ندارد. بهتر است فرد متقاضی از ثبت همه سوابق کاری خود برای هر برنامه مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری استفاده کند. کار داوطلبانه و کارآموزی بدون دستمزد نیز جزو سوابق کاری به حساب نمی‌آید.

اگر ساعات کاری شما کمتر از 30 ساعت در هفته باشد، باید با استفاده از فرمول زیر تعداد هفته مورد نیاز برای واجد شرایط بودن معادل یک سال سابقه کاری در یک کار تمام وقت 30 ساعته در هفته را به دست آورید. در این فرمول، عدد 30 را بر تعداد ساعات کار خود تقسیم کرده و آن را در 52 ضرب کنید. در ادامه به چند مثال اشاره می‌کنیم:

شما 25 ساعت در هفته کار کرده‌اید: 30/25= 2/1 و 52*2/1=4/62. بنابراین، سابقه کاری برای واجد شرایط بودن باید حداقل 63 هفته باشد.

شما 18 ساعت در هفته کار کرده‌اید: 30/18=7/1 و 52*7/1=4/88. بنابراین، سابقه کاری برای واجد شرایط بودن باید حداقل 89 هفته باشد.

این سابقه کاری می‌تواند مربوط به 3 سال گذشته باشد.

در سیستم اکسپرس اینتری، سطح مهارت از نوع شغل مهم‌تر است. هنگام ارزیابی درخواست شما، اداره مهاجرت کانادا حرفه شما را بر اساس طبقه و تعریف سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) تطابق می‌دهد و بر اساس آن، شغل شما در دسته ماهر یا عدم ماهر قرار می‌گیرد. به طور کلی، پنج سطح مهارت در این سیستم طبقه‌بندی وجود دارد که عبارتند از:

  • نوع مهارت 0 (صفر)؛ مشاغل مدیریتی مانند مدیر رستوران، مدیر معدن و ناخدای دریا.
  • سطح مهارت A: مشاغل حرفه‌ای که افراد معمولا برای دریافت مدرک آن باید در دانشگاه تحصیل کنند؛ مانند پزشکان، دندانپزشکان و معماران.
  • سطح مهارت B: مشاغل فنی و مشاغل ماهر که معمولا افراد این مشاغل دوره دیپلم کالج را گذرانده‌اند یا به صورت کارآموز آموزش دیده‌اند؛ مانند آشپز، لوله‌کش و برقکار.
  • سطح مهارت C: مشاغل متوسط که معمولا در سطح آموزش دبیرستان و/یا محل کار خود هستند؛ مانند قصاب‌های کشتارگاه صنعتی، رانندگان ترانزیت، خدمات‌دهندگان غذا و نوشیدنی.
  • سطح مهارت D: مشاغل کارگری که معمولا افراد در حین کار آموزش می‌یابند؛ مانند میوه‌چین، کارکنان نظافت و کارگران میدان نفت.

در سیستم اکسپرس اینتری، فقط مشاغل سطوح مهارت 0، A و B به عنوان «ماهر» در نظر گرفته می‌شوند. برای واجد شرایط یکی از سه برنامه اکسپرس اینتری بودن، فرد متقاضی نیاز به سابقه کاری ماهر دارد. میزان مورد نیاز سابقه کاری شما به این بستگی دارد که برای کدام برنامه درخواست می‌دهید.

سابقه کاری کانادایی نامعتبر به موارد زیر مربوط است:

  • سابقه کار سطح مهارت NOC C یا NOC D
  • فعالیت‌های خوداشتغالی
  • سابقه کار در حین تحصیل به عنوان دانشجوی تمام وقت بین المللی یا کار تعاونی
  • کار در حین درخواست برای پناهندگی در کانادا
  • وضعیت کار موقت نامعتبر در کانادا
  • نداشتن مجوز مناسبی برای کار
  • محدود بودن حیطه شغلی شما تحت مجوز کاری شما (به عنوان مثال کار برای صنعت بزرگسالان)

مواردی که مجوز کار و سابقه کاری معتبر نخواهد بود، عبارتند از:

  • مجوز کار شما برای کارفرمای A است، اما شما برای کارفرمای B کار کرده‌اید
  • مجوز کار برای یک کد خاص NOC است، اما شما برای یک کد NOC دیگر درخواستد اده‌اید
  • شما بدون مجوز کار برای کاری نیازمند به مجوز کار، کار کرده‌اید

اثبات سابقه کار برای اکسپرس اینتری

سابقه کاری عامل مهمی در سیستم اکسپرس اینتری کانادا است و باید شرایط و سطوح مهارت خاصی را داشته باشد. با پنج سال سابقه کار در یک زمینه خاص، می‌توان تا 80 امتیاز را در امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع به دست آورد. چندین روش برای اثبات سابقه کاری در زمان درخواست برای اکسپرس اینتری و دریافت تایید از افسران مهاجرت وجود دارد:

به طور کلی، هنگام ارسال درخواست اکسپرس اینتری، باید برای هر سابقه کاری در 10  سال گذشته مدرک ارائه دهید. بهترین راه برای نشان دادن سابقه کاری خود از طریق توصیه‌نامه کارفرمایتان است. متقاضیان خوداشتغال باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اساسنامه یا سایر مدارک مالکیت تجاری
  • اثبات درآمد خوداشتغالی
  • اسناد اشخاص ثالث که خدمات شما را تأیید می‌کند (از جمله جزئیات پرداخت)

در صورتی که موفق به گرفتن توصیه‌نامه از سمت کارفرمایتان نشدید، می‌توانید با مدارک زیر این سابقه کاری را اثبات کنید:

  • قراردادهای کاری
  • نامه‌های ترفیع
  • فیش‌های حقوقی
  • عکس‌هایی از شما در محل کار
  • استشهادنامه همکاران سابق
  • همچنین باید یک اظهارنامه امضا شده برای توضیح دلیل نگرفتن توصیه‌نامه ارائه کنید.

افسر مهاجرت برای پذیرش مدارک سابقه کاری که شما برای درخواست اکسپرس اینتری ارسال کرده‌اید، تصمیم می‌گیرد. به همین دلیل، بهتر است تا حد امکان مدارک بیشتری ارائه کنید تا صداقت در بیان سابقه کاری خود را ثابت کنید. هنگام تایید سابقه کاری، افسران مهاجرت کانادا ممکن است با کارفرمای شما تماس بگیرند تا جزئیات موجود در درخواست شما را بررسی کنند.

ویزای استارتاپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

چه زمانی برای اکسپرس اینتری به یک نامه توصیه‌نامه کاری نیاز دارید؟

سیستم اکسپرس اینتری کانادا یک فرآیند دو مرحله‌ای است:

  1. کاندیداها باید یک پروفایل اکسپرس اینتری را ایجاد و ارسال کنند. نامزدهای واجد شرایط در مجموعه کاندیداهای اکسپرس اینتری پذیرفته می‌شوند.
  2. متقاضیان موجود در استخر اکسپرس اینتری که امتیاز قابل قبولی در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) در قرعه‌کشی اکسپرس اینتری دریافت می‌کنند، دعوت‌نامه درخواست (ITA) دریافت می‌کنند. داوطلبان 60 روز بعد از تاریخ دریافت ITA خود فرصت دارند تا یک درخواست الکترونیکی کامل برای اقامت دائم (eAPR) ارسال کنند.

توصیه‌نامه کاری برای درخواست نهایی برای اقامت دائم مورد نیاز است، بنابراین برای ارسال درخواست اولیه اکسپرس اینتری به این نامه نیازی نیست.

برای چه مشاغلی برای اکسپرس اینتری به یک توصیه‌نامه کاری نیاز دارید؟

برای دریافت اقامت دائم، باید مدارک لازم برای اثبات سوابق کاری همه مشاغل مرتبط در 10 سال گذشته را همراه با درخواست الکترونیک خود برای اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی ارسال کنید. این درخواست می‌توانند بین متقاضی اصلی و همسر یا شریک زندگی مشترک شما باشد.

چه اطلاعاتی باید در توصیه‌نامه کاری اکسپرس اینتری شما گنجانده شود؟

شما باید بررسی کنید که توصیه‌نامه دریافت‌شده از کارفرمای فعلی یا قبلی خود تمام اطلاعات لازم را داشته باشد. نقص در این اطلاعات ممکن است موجب رد توصیه‌نامه شما خواهد شد. اطلاعاتی که باید در توصیه‌نامه گنجانده شود، عبارتند از:

  • نام
  • تاریخ‌های مربوط به مدت زمان اشتغال شما
  • تعداد ساعات کار در هفته
  • نام موقعیت
  • وظایف و مسئولیت‌های مربوط به موقعیت شغلی شما (این مورد باید با وظایف و مسئولیت‌های ذکر شده در کد طبقه‌بندی ملی شغلی (NOC) برای سابقه کاری ارائه شده در زمان ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری خود، مطابقت داشته باشد).
  • حقوق سالانه به همراه مزایا

اگر شما در چندین موقعیت را در یک شرکت داشته‌اید، می‌توانید تنها یک توصیه‌نامه ارائه دهید، اما باید شامل تمام اطلاعات بالا برای هر موقعیت شغلی باشد. افسر مهاجرت تاریخ‌های اشتغال، هرگونه تغییر احتمالی در پست و موقعیت شغلی، وظایف و حقوق شما را بررسی می‌کند.

علاوه بر این، تمام توصیه‌نامه‌های کاری برای اکسپرس اینتری باید روی سربرگ رسمی شرکت با اطلاعات تماس شرکت (آدرس، شماره تلفن، ایمیل) چاپ شود. نامه باید شامل نام، عنوان و امضای سرپرست یا افسر پرسنل مستقیم شما در شرکت باشد.

سابقه کار در کانادا: اگر مدعی سابقه کار در کانادا هستید، می‌توانید کپی فیش‌های مالیاتی T4 خود را نیز وارد کنید که به عنوان مدرک تکمیلی اشتغال شما پذیرفته می‌شود.

خوداشتغالی: اثبات خوداشتغالی کمی مشکل است. شما باید اسنادی را ارائه دهید که نشان‌دهنده مالکیت کسب و کار شما باشد، همچنین شواهدی مبنی بر درآمد و اسنادی مرتبط با اشخاص ثالثی که محصولات/خدمات ارائه شده شما را دریافت کرده‌اند و جزئیات پرداختی مربوطه را نشان دهد.

سخن پایانی

سیستم اکسپرس اینتری یک سیستم مهاجرتی پیشرفته و مبتنی بر امتیازدهی براساس سیستم امتیازات رتبه‌بندی جامع (CRS) است. این سیستم شامل سه برنامه مهاجرتی – کاری اصلی بوده و داشتن سابقه کاری معتبر برای مهاجرت از طریق این سیستم یک عامل مهم است. سابقه کاری ارائه شده توسط متقاضی باید واجد معیارها و شرایط اعلام شده از طریق این سیستم باشد.

این سابقه کاری علاوه بر این که یک معیار اصلی در هر برنامه مهاجرتی – کاری کانادا است، منجر به کسب امتیازات بیشتر برای دواطلب در استخر سیستم اکسپرس اینتری می‌شود. برای اثبات سوابق کاری شما باید در زمان درخواست برای اقامت دائم، توصیه‌نامه‌های کاری معتبر خود را ارائه دهید.

در مقاله فوق تلاش شد تا شرایط و چگونگی سابقه کار معتبر در سیستم اکسپرس اینتری بررسی شود. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین سایر روش‌های مهاجرتی، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.