اگر به فکر راه‌اندازی یا خرید یک خشکشویی در کشور کانادا هستید، خوب است بدانید که این صنعت در کشور کانادا جزو صنایع پر درآمد به شمار می‌رود. این بیزینس نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و عمده فعالیت شما نیز در این حرفه به شست‌وشو و لکه‌بری البسه، اتو و پرس پوشاک، ملحفه  و پرده اختصاص دارد. همچنین در کنار این فعالیت‌ها، برخی از خشکشویی‌ها خدمات رنگ کردن یا تعمیر پوشاک نیز انجام می‌دهند.

به طور کلی برای شروع و راه‌اندازی هر نوع بیزینسی در کشور کانادا، ابتدا نیاز به یک برنامه‌ریزی درست و دقیق دارید که تمام جوانب، مزایا و معایب و مراحل انجام کار در آن توضیح داده شده باشد.

در همین راستا، در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به جزیئات راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، هزینه‌ها و مجوزهای لازم و سایر موارد مرتبط با این بیزینس، بپردازیم.

مقایسه خرید و راه‌اندازی خشکشویی در کانادا

در جدول زیر مزایا و معایب خرید و راه‌اندازی خشکشویی در کانادا آورده شده است:

مزایای راه‌اندازی خشکشوییمزایای خرید خشکشویی
شروع با سرمایه پایینداشتن مشتریان ثابت
آزادی عمل برای مدیریت زمان و ساعات کاریوجود تجهیزات لازم
پیاده سازی خدمات و ایده‌های شخصیدریافت وام و تسهیلات آسان‌تر
معایب راه‌اندازی خشکشوییمعایب خرید خشکشویی
زمان‌بر بودن فرآیند درآمدزاییپرداخت حق بیمه سرقفلی تجاری
چالش‌های جذب مشتریاحتمال نیاز به تعویض یا تعمیر تجهیزات
احتمال بالای ضرر و زیاننیاز به سرمایه بالا

مراحل راهاندازی خشکشویی در کانادا

برای راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، پیش از خرید ماشین‌های لباسشویی، خشک‌کن‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز، باید اقدامات دیگری را در اولویت قرار دهید:

1. ارائه یک طرح تجاری (Business Plan)

طرح تجاری یا بیزینس‌پلن، باید حاوی خدماتی که ارائه می‌دهید و همچنین تعیین‌کننده بازار هدف شما باشد. شما باید بتوانید در طرح تجاری خود یک ایده خلاقانه در زمینه کاری خود ارائه و برنامه‌های خود درباره چگونگی حضور در بازار همچون ارائه خدمات متفاوت از سایر رقبا را شرح دهید. طرح تجاری مناسب می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران نیز قرار بگیرد تا در صورت تایید از کسب و کار شما حمایت کنند.

2. مشخص کردن ساختار مالکیتی بیزینس

به طور کلی، ساختار مالکیتی بیزنس معمولا به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود که از بین آنها باید یک نوع را انتخاب کنید: مالکیت انحصاری (Sole Proprietorship)، مشارکتی (Partnership)، سهامی (Corporation) و  تعاونی (Cooperative).

3. پیدا کردن یک مکان مناسب برای کسب و کار خود

در هنگام انتخاب مکان نکاتی را باید در نظر بگیرید که موجب رونق گرفتن کار شما شود؛ مثلا اینکه خشکشویی شما دید خوبی برای عموم داشته باشد. موارد دیگری همچون میزان نزدیک بودن به سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها و مراکز خرید و دسترسی آسان به محل پارک ماشین را نیز در نظر داشته باشید. همچنین محله‌هایی که تعداد زیادی دانش‌آموز و دانشجو دارند نیز می‌تواند مکان مناسبی برای بیزینس خشکشویی باشد.

4. اخذ مجوزهای لازم برای راهاندازی خشکشویی

یکی از مهمترین مراحل راه‌ اندازی بیزنس در کانادا این است که باید تمامی امور قانونی مربوط به گرفتن مجوزهای لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات کامل در زمینه مجوزهای لازم می توانید سایت BizPal را چک کنید.

5. خرید تجهیزات و ملزومات لازم برای راهاندازی خشکشویی

خرید لباسشویی‌های مناسب برای خشکشویی، قدم بسیار مهمی محسوب می‌شود. زمانی که بازار هدف خود را مشخص کنید و نیازهای آن ها را بشناسید، آگاهی پیدا خواهید کرد که چه ملزوماتی و به چه مقدار باید خریداری کنید.

6. تبلیغات و بازاریابی

حتماً برای نمای بیرونی خشکشویی خود تابلوی واضح و بزرگ نصب کنید و آدرس خود را در گوگل‌مپ ثبت کنید. همچنین می‌توانید داخل شبکه‌های مجازی تبلیغ کنید و به صورت همزمان برای تبلیغات محیطی، کارت چاپ و در مناطق نزدیک به خود پخش کنید.

در این تبلیغات باید تلاش کنید تا وجه تمایز خود را با سایر خشکشویی‌ها بیان کنید؛ مواردی همانند فعالیت شبانه‌روزی، ارائه خدمات کامل (شستن، اتو کردن و تا کردن) یا امکان سرو قهوه در خشکشویی.

خرید بیزینس یا ثبت شرکت در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

به سوالات زیر پاسخ دهید، ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

هزینه‌های راه‌اندازی خشکشویی در کانادا

هزینه‌های راه‌اندازی خشکشویی بسته به عوامل متعددی مانند اندازه، تعداد و تنوع تجهیزات و خدمات و موقعیت مکانی آن متفاوت خواهد بود. معمولا حداقل سرمایه لازم برای راه‌اندازی خشکشویی در کانادا 200 هزار تا 500 هزار دلار بسته به اندازه خشکشویی است. 

در جدول زیر، هزینه‌های راه‌اندازی خشکشویی در کانادا به صورت کلی آورده شده است:

هزینه موقعیت مکانیاجاره بلندمدت100 هزار دلار کانادا
خرید700 هزار دلار کانادا
هزینه تجهیزاتماشین لباسشویی تجاری درب جلو3 هزار تا 10 هزار دلار
ماشین لباسشویی تجاری درب بالا1500 تا 3 هزار دلار
خشک کن تجاری2500 تا 6 هزار دلار
میز و صندلی250 تا 600 دلار
هزینه قبوض4 هزار تا 8500 دلار در ماه
هزینه مجوز و بیمهلایسنس و مجوزها200 تا 1000 دلار
بیمه2500 دلار

ویزای استارت آپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

میزان درآمد خشکشویی‌ها در کانادا

میزان درآمد این بخش در سال 2023 ، به یک میلیارد دلار رسید. تعداد بیزنس‌های ثبت شده در این بخش اما با کاهش 8/1 همراه بوده است. 

حقوق کارکنان و پرسنل خشکشویی در کانادا

متوسط ​​حقوق کارکنان خشکشویی در کانادا 34 هزار و 125 دلار در سال یا 50/17 دلار در ساعت برآورد شده است. حقوق مبتدیان در این کار نیز حدودا 30 هزار دلار است و افراد با تجربه نیز تا 38 هزار دلار در سال درآمد دارند.

میزان مالیات خشکشویی در کانادا

صاحبان خشکشویی باید به تعهدات مالیاتی خود عمل کنند. اگر درآمد سالانه خشکشویی از آستانه تعیین شده توسط آژانس درآمد کانادا بیشتر باشد، مالک آن باید برای مالیات کالا و خدمات (GST) یا مالیات فروش هماهنگ (HST) ثبت‌نام کند. 

در جدول زیر، نرخ این مالیات‌ها آورده شده است:

نام استان/ منطقهنوع مالیاتنرخ مالیات
آلبرتاGST5 درصد
انتاریوHST13 درصد
بریتیش کلمبیاGST و PST12 درصد
جزیره پرنس ادواردHST15 درصد
مانیتوباHST12 درصد
نوا اسکوشیاHST15 درصد
نیوبرانزویکHST15 درصد
نیوفاندلند و لابرادورHST15 درصد
کبکGST و QST975/14 درصد
ساسکاچوانGST و PST11 درصد
مناطق شمال غربیGST5 درصد
نوناووتGST5 درصد
یوکانGST5 درصد

مهاجرت به کانادا از طریق راه‌اندازی خشکشویی

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق راه‌اندازی خشکشویی می‌توانند مطابق مراحل زیر عمل کنند:

  1. شناخت برنامه‌های مهاجرتی کلاس اقتصادی زیر و بررسی معیارهای واجد شرایط بودن
  • برنامه‌های فدرال: برنامه مالک – اپراتور، برنامه مجوز کار کارآفرینی (C11)، برنامه استارت‌آپ کانادا و برنامه خوداشتغالی کانادا
  • برنامه‌های استانی: جریان‌های کارآفرینی برنامه‌های نامزدی استانی و پایلوت‌های منطقه‌ای
  1. تعیین ساختار تجاری خشکشویی‌ و تنظیم بیزنس‌پلن
  2. ثبت خشکشویی‌ و دریافت مجوزهای لازم 
  3. اقدام برای دریافت مجوز کار کانادا و مهاجرت برای شروع فعالیت

مجوزهای لازم برای راهاندازی خشکشویی در کانادا

مجوز های لازم برای راه‌اندازی خشکشویی، تا حدودی به استانی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی سازمان‌هایی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند، در صورت رعایت موارد خواسته شده به‌راحتی به شما مجوز می‌دهند.

علاوه بر Business License یا مجوز کسب و Business Number یا شماره تجاری که برای را‌ اندازی هر کسب و کاری در کانادا الزامی است، شما برای راه‌اندازی خشکشویی خود به سه مجوز زیر نیز احتیاج دارید:

این گواهی را باید از دپارتمان سلامت استان خود دریافت کنید.گواهی سلامت
این مجوز در همه استان‌های کانادا مورد نیاز نیست و می‌توانید با چک کردن لیست استان‌ها، در صورت الزام برای اخذ آن اقدام کنید.گواهی کنترل آلودگی آب
اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که در کنار خدمات خشکشویی، محصولات مرتبط با آن را نیز به فروش برسانید، نیاز به گرفتن این مجوز دارید.مجوز مالیات فروش

راهنمای خرید بیزینس‌های دیگر در کانادا

مزایا و معایب راهاندازی خشکشویی در یک نگاه

در مجموع صنعت خشکشویی در کشور کانادا به دلیل درآمد بالا و وجود مشتریان زیاد هر ساله افراد زیادی را به سمت این بیزنس جذب می‌کند، اما برای سرمایه‌گذاری تجاری در هر زمینه‌ای ابتدا نیاز به بررسی دقیق مزایا و معایب آن است. البته در نظر داشته باشید که هر کدام از این مزایا و معایب، مناسب با سلیقه و نظر افراد، می‌تواند از اهمیت کمتر با بیشتری برخوردار باشد.

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب راه‌اندازی خشکشویی در کانادا را بررسی کنید:

معایبمزایا
مبلغ اولیه سرمایهگذاری بالاتقاضای زیاد و درآمد بالا
بازار رقابتیراهاندازی آسان
هزینههای در حال افزایشامکان دورکاری
مسئولیت بالامقاوم در رکود اقتصادی
وابسته به فصل یا آب و هوا نیست

تعداد خشکشوییهای موجود در کشور کانادا

بررسی تعداد دقیق مراکزی که در کل کشور کانادا خدمات خشکشویی ارائه می‌دهند، به دلیل باز شدن مراکز جدید و تعطیلی برخی از مراکز قدیمی امر دشواری محسوب می‌شود؛ اما طبق آخرین آمار جمع‌آوری شده در سال 2022، تعداد 2 هزار و 754 خشکشویی در کشور کانادا وجود دارد.

این آمار نسبت به سال گذشته رشد داشته که نشان دهنده بازار رقابتی این بیزنس است. همچنین جالب است بدانید که نیمی از این مراکز، خدمات اتوماتیک دارند و بدون پرسنل کار خود را انجام می‌دهند. از این تعداد، بیشترین سهم متعلق به استان پر جمعیت انتاریو است که با 1002 تعداد خشکشویی و 818 نفر پرسنل در صدر لیست قرار دارد.

استان کبک نیز با 447 خشکشویی و 413 نفر پرسنل در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن استان بریتیش کلمبیا با 316 تعداد خشکشویی (276 پرسنل فعال) و استان آلبرتا با 299 خشکشویی (261 پرسنل فعال) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین تعدادی از این خشکشویی‌ها در میان مردم کانادا بسیار شناخته شده هستند که در قسمت زیر به آنها اشاره شده است:

خشکشویی‌های معروف در کشور کانادا

برخی از معروف‌ترین خشکشویی‌های فعال در کانادا عبارتند از:

  • Canada Way Busy Bee Drycleaners
  • Laundry Well
  • Gibson Cleaners
  • Best Eclat Dry Cleaner
  • Spotless Dry Cleaners
  • Dry Cleaners Toronto
مزایای رقابتیمحل شعبه(ها)نام خشکشویی
شست و شو و تعمیر کفششست و شوی پرده و کالای خوابBurnabyPort MoodyCanada Way Busy Bee Drycleaners
بگ های غیر پلاستیکی (Eco Friendly)بازگشت دو برابر پول در صورت ناراضی بودن از خدماتEdmontonLaundry Well
بگ های غیر پلاستیکی (Eco Friendly)بازگشت دو برابر پول در صورت ناراضی بودن از خدماتTorontoEtobicokeGibson Cleaners
جزء سه خشکشویی برتر نیو مارکتعکس قبل و بعد البسه داخل سایتNewmarketBest Eclat Dry Cleaner
بیش از 25 سال تجربه کاریدارای گواهی دوستدار محیط زیستBurlingtonSpotless Dry Cleaners
دریافت و تحویل رایگاندریافت لباس های اهدایی شما و تحویل آن ها به خیریهTorontoDry Cleaners Toronto

سخن آخر

شروع و راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، از جمله اقدامات کم‌ ریسک در این کشور محسوب می‌شود، اما طبیعتا در این مسیر با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد؛ اگرچه ممکن است سرمایه اولیه زیادی برای راه‌اندازی یک خشکشویی نیاز باشد، اما این صنعت از درآمد بالایی بخوردار است و شما می‌توانید با ارائه خدمات ممتاز و جذب مشتری، در مدت زمان کم، هزینه‌های اولیه را پوشش دهید.

سازماندهی، توجه به جزئیات، دانش،  بهره‌وری بالا و رعایت بهداشت از جمله مهمترین عواملی است که برای رسیدن به موفقیت و درآمد بالا به شما کمک می‌کند.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع سرمایه‌گذاری در کانادا و دریافت جزئیات بیشتر درباره راه‌اندازی خشکشویی در کشور کانادا، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

در این مسیر، مهیار حلاج‌پور، وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا که مدیریت این مجموعه مهاجرتی را برعهده دارد و به صورت تخصصی در حوزه برنامه‌های تجاری مهاجرت به کانادا فعالیت می‌کند نیز در کنار شماست.

سوالات متداول درباره راه‌اندازی خشکشویی در کانادا