کانادا یکی از مهاجر پذیر ترین کشور های جهان است و راه های متنوعی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. در حالی که راه های مهاجرت به اروپا از طریق کار برای ایرانیان بسیار محدود است اما کانادا با در نظر گرفتن مسیر های نسبتا هموار مهاجرت کاری برای شهروندان خارجی، اجازه کار به ایرانیان در این کشور را نیز داده است. یکی از راه های مهاجرت کاری به کشور کانادا، استفاده از برنامه روستایی شغلی این کشور است.

پایلوت مهاجرتی روستایی و شمال کانادا یک برنامه جامعه محور است. این برنامه برای گسترش مزایای مهاجرت های اقتصادی به جوامع کوچک تر با ایجاد راهی برای بدست آوردن اقامت دائم برای کارگران ماهر خارجی که می خواهند در یکی از جامعه های مشخص شده زندگی و کار کنند، طراحی شده است.

به منظور کسب اطلاعات بیش تر در خصوص شرایط مهاجرت به کانادا می توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درباره پروسه مهاجرت به کانادا تحت برنامه روستایی شغلی کانادا

برای این که به فردی تحت پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا اقامت دائمی کانادا اهدا شود، باید 4 گام اصلی طی شود.

  • بند های واجد شرایط شدن توسط IRCC و جامعه محلی را داشته باشد
  • در یکی از جامعه های تعیین شده، از یک کارفرمای معتبر، پیشنهاد شغلی واجد شرایط دریافت کند
  • پس از دریافت پیشنهاد شغلی، درخواست خود برای جامعه را ارسال کند
  • در صورتی که جامعه محلی با تقاضای ارسال شده فرد موافقت کرد، می توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست خود را ثبت کند.

توجه داشته باشید که هر جامعه شرایط خاص خود را دارد و در صورتی که تمایل دارید برای این برنامه تلاش کنید، باید قوانین هر جامعه محلی را به صورت تکمیلی مطالعه کنید.

ویژگی های خاص در هر جامعه محلی عبارتند از:

  • شرایط خاص برای واجد شرایط شدن در برنامه
  • فرایند کاریابی و جستجوی فرصت های شغلی در دسترس
  • فرایند درخواست و همچنین اخذ توصیه نامه مربوط به جامعه محلی

توجه داشته باشید که این اطلاعات به صورت کامل در سایت این جوامع محلی وجود دارد که باید پیش از اقدام به طور کامل آن ها را مطالعه کنید و یا با در ارتباط بودن با کارشناسان ما در این رابطه اطلاعات کامل تری را بدست آورد.

مصاحبه شغلی در کانادا چگونه انجام می شود؟

جوامع محلی شرکت کننده در پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا

افرادی که قصد دارند در پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا شرکت کنند، باید شرایط لازم را در اختیار داشته باشند. باید در نظر داشت که 11 جامعه در کشور کانادا وجود دارند که در این برنامه فعالیت می کنند.

یکی از جوامع محلی که می توان از طریق آن اقدام به مهاجرت به کانادا از طریق این طرح کرد جامعه نورث بی (North Bay) در استان انتاریو کانادا است که بر اساس آخرین سرشماری رسمی در کانادا، 51553 نفر جمعیت دارد.

سادبری (Sudbury) نیز یکی دیگر از این مناطق است که جمعیت آن 161531 نفر اعلام شده است. یکی دیگر از راه های رسیدن به این برنامه منطقه شهری تیمینز (Timmins) در استان اونتاریو است که جمعیتی  بالغ بر 41788 نفر داشته است.

جامعه سو سنت ماری (Sault Ste. Marie) در کنار رودخانه ماریز در استان انتاریو نیز می تواند یکی از مقاصد جذاب برای واجد شرایط شدن در برنامه روستایی کانادا باشد که جمعیت آن در سال 2016 معادل 73368 نفر اعلام شده است.

ثاندر بی (Thunder Bay) نیز آخرین جامعه محلی است که در استان انتاریو امکان پذیرش شهروندان خارجی از طریق برنامه روستایی و مناطق شمالی کانادا را داراست. این منطقه 107909 نفر جمعیت را در خود جای داده است و یک منطقه ساحلی است.

جامعه محلی برندن (Brandon) در استان مانیتوبا کانادا نیز با جمعیت 48859 نفر، در فاصله 214 کیلومتری از غرب وینیپگ مرکز این استان قرار دارد.

آلتونا (Altona) در مانیتوبا نیز دومین منطقه ای است که می تواند از این برنامه استفاده کند. این منطقه شهری در جنوب استان مانیتوبا و در نزدیکی مرز کشور آمریکا واقع شده است و جمعیت بسیار کمی را در خود جای داده است.

موس جاو (Moose Jaw) نیز تنها جامعه محلی است که در استان ساسکاچوان کانادا از این برنامه برای جذب نیروی کار خارجی استفاده می کند. این منطقه چهارمین شهر بزرگ استان ساسکاچوان است و 77 کیلومتر با شهر رجینا فاصله دارد. جمعیت این موس جاو 33890 نفر اعلام شده است.

علاوه بر 9 جامعه محلی یاد شده، دو جامعه محلی نیز در استان بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده اند. ورنون (Vernon) با 40116 نفر جمعیت در جنوب استان بریتیش کلمبیا واقع شده است و فاصله ای 440 کیلومتری با شهر ونکوور دارد. علاوه بر ورنون، وست کوتنی (West Kootenay) در این استان نیز آماده پذیرش نیروی کار خارجی است.

انتظارات از یک جامعه محلی در برنامه روستایی کانادا

برنامه پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا، بر مبنای همکاری جوامع محلی است و این جوامع نیز وظایفی را بر عهده دارند که عبارتند از:

  • ارزیابی داوطلبانی که به بهترین شکل می توانند نیاز آن جامعه را از نظر اقتصادی برطرف کنند، یک توانایی شغلی ویژه داشته باشند که می تواند نیاز شغلی آن جامعه را برطرف کند و همچنین تمایل به ماندن در آن جامعه را داشته باشند.
  • کاندید های دریافت اقامت دائم را برای اخذ تصمیم نهایی به IRCC معرفی کنند
  • برقراری ارتباط میان افرادی که به تازگی به عنوان مهاجر وارد جامعه محلی شده اند و نیازمند دریافت خدمات عمومی هستند با ارائه دهندگان خدمات
جوامع محلی شرکت کننده در پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا

واجدین شرایط استفاده از برنامه روستایی شغلی در کانادا

برای این که بتوانید در برنامه روستایی و شمالی مهاجرت به کانادا واجد شرایط شناخته شوید، باید تمامی شرایط و خواسته های IRCC را فراهم آورید. در حقیقت شما باید:

  • باید تجربه شغلی کافی داشته باشید یا از یکی از موسسات آموزشی در مقطع بالاتر از متوسطه در مناطق تعیین شده مدرک آموزشی دریافت کرده باشید
  • پیش نیاز های تسلط به زبان های رسمی کشور کانادا را داشته باشید
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز را در اختیار داشته باشید
  • ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای ورود به جامعه را دارد
  • تمایل به زندگی در جامعه محلی که برای آن اقدام می کنید را داشته باشید
  • نیازهای اختصاصی جامعه مورد نظر را می توانید برآورده کنید

در صورتی که همه شرایط بالا را در اختیار داشته باشید، می توانید برای مشاغل تعیین شده در جامعه محلی، به جستجوی کار مشغول شوید.

شرایط تجربه کاری در برنامه روستایی کانادا

اشاره کردیم که فردی که قصد شرکت در برنامه روستایی کانادا را دارد، نیازمند تجربه کاری کافی برای شرکت در این برنامه است.

شما به یک سال سابقه کار پیوسته (حداقل 1560 ساعت) در 3 سال گذشته نیازمند هستید. برای اینکه زمان کاری خود را محاسبه کنید:

  • تمام تجربه کاری خود را چه در مشاغل تمام وقت و چه در مشاغل نیمه وقت محاسبه کنید؛ در این جا عنوان شغلی اهمیت دارد و شما باید 1 شغل داشته باشید اما می توانید برای کارفرمایان متفاوتی کار کرده باشد. این سابقه کاری می تواند خارج از خاک کانادا رخ داده باشد اما در صورتی که فرد در کشور کانادا کار کرده باشد، باید برای انجام کار خود اجازه قانونی داشته باشد. همچنین ساعات کاری باید بیش از یک بازه زمانی 12 ماهه باشد.
  • ساعت های کاری که برای آن دستمزد دریافت نکرده اید مانند ساعت های کار داوطلبانه یا کارآموزی را نشمارید
  • ساعت های کاری که به صورت خود اشتغالی مشغول به کار بوده اید را نشمارید

در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ایجاد وقفه در بسیار از مشاغل، اکنون شرط در اختیار داشتن تجربه کاری مداوم و پیوسته حذف گشته است.

برای واجد شرایط شدن در این برنامه کافی است فرد نشان دهد که یک سال سابقه کار تمام وقت (یا مقدار مساوی کار نیمه وقت) در 3 سال گذشته داشته است (خواه این تجربه کاری پیوسته بوده باشد یا خیر) اما دارا بودن سایر شرایط الزامی است.

حداقل های تسلط به زبان برای شرکت در برنامه روستایی کانادا

شرایط دانشجویان بین المللی در برنامه روستایی کانادا

اگر دانشجوی بین المللی در کانادا هستید که فارغ التحصیل  شده اید، نیازی به در اختیار داشتن مواردی که در بخش تجربه کار به آن اشاره شد نخواهید داشت.

این اتفاق البته در صورتی رخ می دهد که شما با شرایط زیر فارغ التحصیل شده باشید:

  • یک مدرک معتبر از یک برنامه حداقل 2 ساله پس از دبیرستان در اختیار داشته باشید به شرط آن که دانشجوی تمام وقت این دوره باشید و مدرک خود را کمتر از 18 ماه قبل از درخواست برای اقامت دائمی دریافت کرده باشید. همچنین شما باید نشان دهید که در طول 24 ماه گذشته حداقل 16 ماه را در جامعه محلی خود حضور داشته اید تا مدرک خود را دریافت کنید. یا
  • یک مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر را در اختیار داشته باشید به شرط آن که در طول این دوره دانشجوی تمام وقت بوده باشید. مدرک خود را در یک بازی زمانی کمتر از 18 ماه از زمان درخواست اقامت دائم دریافت کرده باشید و در طول دوره تحصیل در جامعه حضور داشته باشید.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که به عنوان دانشجوی بین المللی در صورتی که نیمی از دوره آموزش خود را صرف مطالعه زبان کرده باشید، در دوره های تحصیل از راه دور شرکت کرده باشید یا بورسیه و فلوشیپی دریافت کرده باشید که به واسطه آن باید به کشور خود بازگردید، نمی توانید واجد شرایط این بخش باشید.

شرایط تجربه کاری در برنامه روستایی کانادا

حداقل های تسلط به زبان برای شرکت در برنامه روستایی کانادا

برای این که بتوانید واجد شرایط شرکت در این برنامه مهاجرتی شوید، باید حداقل های آشنایی با زبان های انگلیسی یا فرانسوی را مطابق با لیست مشاغل ملی کانادا در اختیار داشته باشید. بر اساس این دسته بندی شما باید مدرک زبان به شرح زیر را ارائه دهید:

  • NOC 0 یا NOC A نیازمند ارائه مدرک زبان در سطح CLB 6 یا NCLC 6
  • NOC B نیازمند ارائه مدرک زبان در سطح CLB 5 یا NCLC 5
  • NOC C و NOC D نیازمند ارائه مدرک زبان در سطح CLB 4 یا NCLC 4

شرایط تحصیلات برای شرکت در برنامه روستایی کانادا

برای این که فردی واجد شرایط دریافت اقامت دائم از کشور کانادا از طریق برنامه روستایی شغلی شود، نیازمند یک مدرک تحصیلی معتبر است.

برای واجد شرایط شدن در این برنامه شما باید یکی از مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  • یک دیپلم معتبر از دبیرستان های کانادا
  • یک مدرک یا دیپلم معتبر از موسسات آموزش عالی در کانادا
  • یک گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) که از طرف یکی از نهاد های حرفه ای تعیین شده که نشان می دهد فرد یک مدرک معتبر خارجی را که برابر دیپلم آموزشی در کانادا یا مدرک تحصیلات تکمیلی است را در اختیار دارد. گزارش ارائه شده باید در تاریخی کمتر از 5 سال گذشته ارائه شده باشد).

سخن نهایی

کانادا به دنبال راهی است تا مناطق کم تر توسعه یافته این کشور را نیز به کمک نیروی کار متخصص به توسعه کامل برساند. برنامه روستایی کانادا می تواند مسیر مهاجرت به این کشور را برای بسیاری از متقاضیان هموار سازد.

در صورتی که قصد مهاجرت به کشور کانادا با استفاده از برنامه روستایی شغلی را دارید، توصیه می کنیم پیش از اقدام با مشاورین ما و بهترین وکیل حقوقی و رسمی مهاجرت به کانادا در تماس باشید تا ایشان با بررسی رزومه شما، امکان پذیری دسترسی به این خواسته را برای شما مورد ارزیابی قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از این نشانی اینترنتی دیدن فرمایید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره برنامه پایلوت نواحی روستایی و شمالی کانادا

بازه سنی مورد نیاز برای این برنامه از 18 سال تا 47 سال تعیین شده است.

پیشنهاد شغلی باید برای یک موقعیت تمام وقت و دائمی باشد. تمام وقت یعنی کار باید حداقل 1560 ساعت در سال و حداقل 30 ساعت کار با حقوق در هفته باشد.
 بله، آیلتس یا معادل آن برای درخواست RNIP اجباری است . امتیازها در آیلتس بستگی به شغلی دارد که می خواهید در آن درخواست دهید و پیشنهاد شغلی دریافت کنید. برای مشاغل سطح C/D NOC، به ielts سطح clb 4 نیاز دارید که تقریباً 4 تا 4.5 است.