یکی از مشاغل پرتقاضا در سراسر کانادا که نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی دارد، آشپز است. با توجه به اینکه این شغل جزو مشاغل حرفه‌ای با مهارت بالا طبقه بندی می‌شود، می‌تواند مسیر افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را برای اخذ مجوز کار کانادا هموار کند و اجازه دستیابی آن‌ها به سطح بالایی از درآمد را نیز بدهد. بنابراین، مهارت‌های شما در کار آشپزی، می‌تواند برگ برنده شما برای مهاجرت به کانادا و اخذ مجوز کار این کشور و پس از مدتی، اقامت دائم آن باشد.

با توجه به اینکه صنعت توریسیم و گردشگری در کانادا بسیار قوی است، هتل‌ها و رستوران‌های بسیار زیادی در سراسر این کشور وجود دارد که غذاهای محلی کانادایی و انواع غذاهای ملل مختلف از ایتالیایی گرفته تا آسیایی، آفریقایی و… را ارائه می‌دهند.

بنابراین، بازار کار شغل آشپزی در کانادا بسیار پررونق است. شما می‌توانید از این فرصت برای مهاجرت به کانادا استفاده و مجوز کار در این کشور را دریافت کنید. برای آگاهی از نحوه انجام این کار و هرآنچه که باید درمورد شغل آشپزی در کانادا بدانید، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

بر اساس گزارش‌های پایگاه رسمی مشاغل در کانادا با نام Job-Bank، پیش‌بینی می‌شود فرصت‌های شغلی برای سرآشپزها تا سال 2025 حدود 52 تا 55 هزار نفر باشد. این نشانه خوبی برای سرآشپزهایی است که به دنبال مهاجرت به کانادا هستند. با این وجود، به یاد داشته باشید که تعداد متقاضیان زیادی برای این شغل وجود دارد و رقابت سخت است.

با این وجود، داشتن پیشنهاد شغلی پیش‌نیاز الزامی برای مهاجرت به کانادا و اخذ مجوز کار این کشور از طریق شغل آشپزی نیست؛ زیرا امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان را هم در این شغل دارید. این امکان برای شما به عنوان یک آشپز وجود دارد که به‌راحتی از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام کنید و یکی از انواع مختلف ویزاهای کانادا را به دست بیاورید.

با توجه به تقاضای بسیار زیادی که برای شغل آشپز در کانادا وجود دارد، این شغل در طبقه بندی مشاغل ملی کانادا که با نام NOC شناخته می‌شود، قرار گرفته است. کد شغلی آشپزی در لیست مشاغل ملی کانادا NOC 6321 و 6322 است.

چشم‌انداز شغلی آشپز در کانادا

طبق بررسی‌های بانک مشاغل کانادا (Canada job bank)، انتظار می‌رود در بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ مجموعا ۳۳ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی برای آشپزها در کانادا به وجود بیاید. این در صورتی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تعداد نیروهای کار برای تصاحب این مشاغل کم‌تر از فرصت‌های شغلی موجود است.

بنابراین، می‌توان گفت کانادا تا ۱۰ سال آینده به این شغل نیاز دارد. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و ضمن کمک به جبران کمبود نیروی کار در این شغل، فرصت مهاجرت به کانادا را نیز به عنوان آشپز به دست بیاورید.

عناوین شغلی مرتبط با آشپزی در کانادا

اگر قصد دارید به عنوان آشپز به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید در عناوین شغلی زیر که زیرمجموعه کد شغلی ۶۳۲۱ هستند مشغول به کار شوید:

دستیار آشپز آشپز مهمانی و مجالس
سرآشپز شیرینی پز
سرآشپز ضیافت آشپز غذاهای سرد
سرآشپز شرکت سرآشپز مخصوص
آشپز غذاهای رژیمی آشپزغذاهای گریل و کبابی
آشپز بیمارستان آشپز سازمانی
کمک آشپز آشپز سفارشات فوری
سرآشپز اول سرآشپز دوم

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

افرادی که قصد دارند به عنوان آشپز به کانادا مهاجرت و در این کشور کار کنند، باید مجوز کار این کشور را به دست بیاورند. مجوز کار، یک ویزای اقامت موقت است که به افراد اجازه می‌دهد برای مدت مشخصی (معمولا ۲ سال) در کانادا زندگی و کار کنند. صد البته، متقاضیان برای مهاجرت و دریافت مجوز کار، باید شرایط خاصی داشته باشند که در این بخش به آن‌ها پرداخته شده است:

  • برخورداری از حداقل ۳ سال سابقه کار به عنوان آشپز
  • هرگونه مدارک، گواهینامه و مجوز در زمینه آشپزی (برای برخی از مشاغل حوزه آشپزی، آموزش حین کار و دوره‌های آموزشی ارائه می‌شود)
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان
  • حداقل ۱۸ سال سن
  • داشتن پیشنهاد شغلی
  • مدرک زبان حداقل CLB 4
  • نداشتن سوءپیشینه
  • انجام معاینات پزشکی
  • برخورداری از تمکن مالی کافی برای تامین نیازهای خود برای حداقل یک سال زندگی در کانادا

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

با توجه به اینکه آشپزی یکی از مشاغل پرتقاضای کانادا است، روش‌های مهاجرتی مختلفی برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده تا مجوز کار و یا اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

در بخش‌های بعد، به روش‌های اصلی مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی که برای افراد فعال در این زمینه در نظر گرفته شده است، می‌پردازیم:

  1. سیستم اکسپری انتری (Express Entry System)
  2. برنامه‌های استانی (PNP)
  3. مشاغل پرتقاضا (In-Demand Occupations)

1.   مهاجرت به کانادا به عنوان آشپز از طریق سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری کانادا، سریع‌ترین روش اخذ اقامت دائم کانادا به شمار می‌رود. اکسپرس انتری، از یک سیستم امتیازبندی استفاده می‌کند تا شرایط متقاضیان را بر اساس آن ارزیابی کرده و مشخص کند که آیا واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا هستند یا خیر. در سیستم اکسپرس انتری سه زیرمجموعه وجود دارد که پروفایل متقاضیان بر اساس آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این سه زیرمجموعه عبارت هستند از:

برای اینکه واجد شرایط اخذ اقامت دائم از طریق سیستم اکسپرس انتری باشید، باید حداقل ۶۷ امتیاز در مرحله اول که واجد شرایط بودن شما سنجیده می‌شود، به دست بیاورید. امتیاز شما بر اساس معیارهای مختلفی نظیر سن، سابقه کار، سطح تحصیلات، مدرک زبان، تطبیق پذیری و یکسری از معیارهای دیگر محاسبه خواهد شد.

زمانی که با کسب ۶۷ امتیاز ثابت کردید که واجد شرایط اقدام از طریق سیستم اکسپرس انتری هستید، به شما اجازه داده می‌شود برای یکی از سه زیرمجموعه اکسپرس انتری یعنی کلاس تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و یا مشاغل فنی فدرال اقدام کنید.

سپس بر اساس امتیازی که در یکی از این سه زیرمجموعه به دست می‌آورید، در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) رتبه‌بندی خواهید شد. به افرادی که در پروفایل خود بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، دعوتنامه اپلای (ITA) اعطا خواهد شد که به آن‌ها اجازه می‌دهد درخواست خود برای اخذ اقامت دائم کانادا را به اداره مهاجرت فدرال این کشور (IRCC) ارسال کنند. زمانی که موفق به دریافت دعوتنامه اپلای شدید، باید در عرض ۶۰ روز پرونده خود را به اداره مهاجرت فدرال ارسال کنید.

2.   مهاجرت به کانادا به عنوان آشپز از طریق برنامه‌های استانی

در کانادا، هر یک از استان‌ها دارای برنامه‌های مهاجرتی منحصر به فرد خود هستند. استان‌های کانادا از طریق این برنامه‌های مهاجرتی، افراد خارجی ماهری که در زمینه تخصصی خود پتانسیل بالایی دارند را جذب می‌کنند و به آن‌ها اجازه کار و زندگی کردن در استان مورد نظر را می‌دهند. هدف اصلی برنامه‌های استانی کانادا، توسعه و برطرف کردن نیازهای استان در بازار کار مشاغل مختلف است.

بنابراین، هر یک از برنامه‌های استانی بسته به تقاضاهای بازار محلی خود معیارهای خاصی را در نظر می‌گیرند تا متقاضیانی که موفق به برآورده کردن آن‌ها می‌شوند، واجد شرایط تشخیص داده شوند. اگر قصد دارید برای برنامه‌های مهاجرتی اقدام کنید، دو روش برای انجام این کار وجود دارد:

  1. اولین روش، این است که به طور مستقیم برای اداره مهاجرت استان مورد نظر خود اپلای کنید. در صورتی که قصد دارید در استان خاصی اقامت داشته باشید و کار کنید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که یک حساب کاربری در وبسایت اداره مهاجرت استان مورد نظر خود راه‌اندازی کنید. پس از راه‌اندازی حساب کاربری خود، شرایط شما بر اساس معیارهای مشخصی ارزیابی خواهد شد تا واجد شرایط بودن شما بررسی شود. در صورتی که دارای شرایط و معیارهای مشخص شده باشید، حساب کاربری شما برگزیده خواهد شد و اصطلاحا، نامزدی استانی به شما اعطا خواهد شد که به منزله تایید شما توسط استان مورد نظر است. در مرحله بعد، می‌توانید یک پروفایل اکسپرس انتری در سیستم مهاجرتی فدرال کانادا راه‌اندازی کنید و مدرک نامزدی خود را در پروفایل خود لحاظ کنید.

 

  1. روش دوم، این است که به طور مستقیم از طریق سیستم اکسپرس انتری دولت فدرال کانادا اقدام کنید. برای این منظور، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید، فرم اظهار علاقه خود (EOI) برای مهاجرت به استان مورد نظر را ثبت کنید و استانی که قصد دارید در آن سکونت داشته باشید را انتخاب کنید. سپس پرونده شما به اداره مهاجرت استان مورد نظر ارسال خواهد شد و بر اساس معیارها و شرایط این استان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در صورتی که موفق به کسب امتیاز لازم شوید، نامزدی استانی در پروفایل اکسپرس انتری شما ثبت خواهد شد.

3.   مهاجرت به کانادا به عنوان آشپز از طریق مشاغل پرتقاضا

هر یک از استان‌های کانادا به مشاغل خاصی نیاز دارند که به عنوان مشاغل پرتقاضا در آن استان در نظر گرفته می‌شوند. اداره مهاجرت هر یک از استان‌های کانادا یک لیست از مشاغلی که شامل نام عناوین شغلی مورد نیاز آن منطقه هست را منتشر می‌کند. این مشاغل معمولا برای مدت مشخصی مورد نیاز هستند و ممکن است نیاز استان مورد نظر به هر یک از مشاغل قید شده در این لیست پس از مدتی برطرف شود.

این فهرست‌های مشاغل مورد تقاضا، نشان‌دهنده کمبود نیروی کار در آن حوزه کاری است. در صورتی که متقاضیان مهاجرت به کانادا دارای سابقه کار در هر یک از مشاغل قید شده در لیست مشاغل استان مورد نظر باشند، می‌توانند از طریق جریان (Stream) مشاغل پرتقاضا برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنند.

استان‌های کانادا معمولا هرازچندگاهی لیست مشاغل مورد تقاضای خود را به‌روزرسانی می‌کنند و متقاضیان باید این لیست را بررسی کنند تا از مشاغل مورد تقاضای استان‌های مختلف کانادا اطلاع پیدا کنند. در برنامه مهاجرتی مشاغل پرتقاضا نیز در صورت واجد شرایط بودن متقاضیان و برخورداری از سابقه و مهارت کافی در هر یک از مشاغل پرتقاضا، موفق به کسب نامزدی استان مورد نظر خواهند شد که منجر به کسب ۶۰۰ امتیاز در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) برای متقاضی می‌شود.

این ۶۰۰ امتیاز، به تنهایی برای کسب دعوتنامه اپلای کفایت می‌کند. دعوتنامه اپلای نیز متقاضیان را قادر می‌کند که برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

بازار کار شغل فست فودی در کانادا؛ مهاجرت به کانادا با شغل فست فود

مراحل معادل‌سازی مدرک برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

قبل از اینکه مراحل مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی را آغاز کنید، لازم است که مدارک و گواهی‌هایی که در این زمینه دارید را معادل‌سازی کنید. برای معادل‌سازی، باید مدرکی تحت عنوان ECA دریافت کنید.

ECA که به معنی ارزیابی اعتبارنامه آموزشی است، به گزارشی گفته می‌شود که اعتبار دوره‌ها، مدارک و گواهینامه‌های آموزشی شما را ارزیابی و تایید می‌کند که تحصیلات یا آموزش‌های شما معادل مدارک کانادایی است.

برای دریافت مدرک ECA باید مراحل زیر را طی کنید:

 

  1. انتخاب یک سازمان معتبر واجد شرایط صدور ECA

در اولین قدم، لازم است که یک سازمان معتبر و مورد تایید دولت کانادا که مجاز به ارائه ECA باشد، انتخاب کنید. سازمان‌های تعیین‌شده‌ مورد تایید دولت کانادا برای معادل‌سازی مدارک وگواهینامه‌های آموزشی عبارتند از:

  • سرویس آموزش تطبیقی (Comparative Education Service یا CES)
  • سرویس ارزیابی اعتبار بین‌المللی (International Credential Assessment Service یا ICAS)
  • خدمات آموزش جهانی (World Education Services یا WES)

 

  1. اطلاع از شرایط و الزامات مورد نیاز برای دریافت گزارش ECA

سازمان‌های ارائه دهنده گزارش ECA، شرایط و الزامات خاص خودشان را دارند. برای آگاهی از شرایط و الزامات مورد نیاز سازمان مورد نظر خود که برای دریافت گزارش ECA انتخاب کرده‌اید، باید به وبسایت آن مراجعه کنید تا از مدارک مورد نیاز بر اساس کشوری که مدرک خود را از آن دریافت کرده‌اید اطلاع پیدا کنید.

 

  1. جمع‌آوری مدارک مورد نیاز سازمان مورد نظر

در این مرحله، باید کلیه اسناد و مدارکی که سازمان تعیین شده‌ مورد نظر جهت ارزیابی مدرک تحصیلی و گواهینامه‌های شما جهت صدور ECA نیاز دارد را به آن ارائه دهید. این مدارک، می‌توانند شامل هر مدرک دانشگاهی، مجوز یا گواهینامه‌ای باشند. فقط لازم است که توجه داشته باشید حتما باید به یکی از دو زبان فرانسوی یا انگلیسی ترجمه شده باشند.

 

  1. معادل‌سازی مدارک از طریق دریافت گزارش ECA

پس از ارزیابی مدارک تحصیلی، مجوزها یا گواهینامه‌های شما، می‌توانید گزارش ECA خود که به منزله‌ی معادل سازی مدرک شما می‌باشد را از سازمان تعیین شده‌ی مورد نظر دریافت کنید. این گزارش معادل سازی کانادایی، اعتبار دوره آموزشی یا مدرک شما را تایید می‌کند و به شما اجازه می‌دهد مدرک تایید شده و معتبر خود را در پروفایل اکسپرس انتری خود وارد نمایید.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

برای اینکه با شغل آشپزی از طریق سیستم اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کنید، لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

 

  1. راه‌اندازی حساب کاربری

در ابتدا، با مراجعه این لینک به وبسایت اداره مهاجرت دولت کانادا مراجعه کنید. پس از اینکه یک حساب کاربری برای خود راه‌اندازی کردید، می‌توانید اطلاعات فردی و مشخصات خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که نام کاربری و رمز عبور خود را به خاطر بسپارید.

 

  1. تکمیل حساب کاربری

پس از اینکه یک حساب کاربری در سیستم اکسپرس انتری ایجاد کردید، در اقدام بعد، باید آن را تکمیل کنید. در این مرحله باید یکسری اطلاعات نظیر اطلاعات شغلی، رزومه، مدرک تحصیلی، سوابق کاری، توانایی‌های زبان خارجی و سایر جزئیات را در ارتباط با خود وارد کنید.

دقت کنید که این اطلاعات کاملا صحیح و درست باشند. در صورتی که اطلاعات اشتباه ارائه کنید، با عواقب جدی مواجه خواهید شد. علاوه بر این، باید مدارک مرتبط با این مشخصات از قبیل مدرک زبان و نمره آن و یا نامه‌های مرجع شغلی برای ارائه سوابق کار خود را نیز ارائه دهید.

 

  1. محاسبه امتیاز خود در سیستم جامع رده‌بندی (CRS)

پس از اینکه پروفایل خود را تکمیل کردید، امتیاز شما در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) محاسبه خواهد شد. در این سیستم بر اساس مشخصاتی که وارد کرده‌اید، به شما امتیاز داده می‌شود. با این امتیاز، مشخص می‌شود که آیا واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری هستید یا خیر.

 

  1. ثبت پروفایل

در این مرحله، لازم است که مروری دوباره روی پروفایل خود داشته باشید تا مطمئن شوید تمامی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در آن صحیح، دقیق و به‌روز هستند. در صورتی که شرایط شما دچار تغییر شده‌اند، این مرحله بهترین فرصت برای اعمال این تغییرات در پروفایل‌تان است. در این صورت، می‌توانید آن را در استخر اکسپرس انتری ثبت کنید. پس از آن یک شماره پروفایل و کد اعتبار سنجی جست و جوی کار به شما اعطا خواهد شد که می‌توانید آن را در درخواست‌های خود برای پیدا کردن شغل قرار دهید.

 

  1. دریافت دعوتنامه اپلای (ITA)

در صورتی که شرایط مهاجرت به کانادا از طریق یکی از روش‌های اکسپرس انتری یعنی تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و یا مشاغل فنی فدرال را داشته باشید و موفق به کسب امتیاز لازم در برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام کرده‌اید شوید، دعوتنامه اپلای (ITA) به شما داده خواهد شد.

این دعوتنامه، به شما اجازه می‌دهد رسما برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید. آن دسته از متقاضیانی که امتیاز بیشتری در سیستم جامع رده بندی دریافت کنند، می‌توانند دعوتنامه‌ اپلای دریافت کنند که از طریق قرعه کشی‌های دوره‌ای اکسپرس انتری به آن‌ها اعطا می‌شود.

 

  1. ثبت درخواست برای اخذ اقامت دائم کانادا

در صورتی که دعوتنامه‌ی اپلای را دریافت کردید، ۹۰ روز فرصت خواهید داشت تا پرونده خود را جهت اخذ اقامت دائم کانادا به طور کامل ارسال کنید. برای این منظور، لازم است که کلیه فرم‌های مورد نیاز را تکمیل کرده و مدارک خود را نیز ارسال کنید.

شرایط استخدام آشپز در کانادا

برای اینکه بتوانید به عنوان آشپز به کانادا مهاجرت کنید باید از شرایط حداقلی زیر برخوردار باشید:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی معادل با حداقل CLB 5 یا NCLC 5
  • پیشنهاد شغلی
  • تطبیق پذیری (سابقه کار یا تحصیل در کانادا)
  • معیارهای همسر (مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سن، سابقه سکونت جهت کار یا تحصیل در کانادا)
  • حداقل ۲ سال سابقه کار

همچنین پیش‌نیازهای تحصیلی برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی نیز عبارتند از:

  • اتمام دوره متوسطه
  • سابقه گذراندن یک یا چند دوره آشپزی و دریافت گواهینامه یا دیپلم از این دوره
  • داشتن کلیه مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت به عنوان آشپز یا سرآشپز در سطح شهرداری، استانی و فدرال

پرتقاضاترین استان‌ها و شهرهای کانادا برای استخدام نیروی آشپز

شهرها و استان‌های کانادا که بیشترین تقاضا برای آشپزها در آن‌ها وجود دارد به شرح زیر هستند:

شهر استان
ونکوور بریتیش کلمبیا
ویکتوریا بریتیش کلمبیا
وینیپگ مانیتوبا
ساسکاتون و منطقه روستایی غربی ساسکاچوان
کیپ برتون نوا اسکوشیا
هالیفاکس نوا اسکوشیا
شارلوت تاون جزیره پرنس ادوارد
منطقه موسکوکا انتاریو
منطقه برنتفورد انتاریو
نیاگارا انتاریو
هملیتون انتاریو
کینگستون انتاریو

درآمد شغل آشپزی در کانادا

درآمد افرادی که به عنوان آشپز در کانادا مشغول به کار هستند به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در درآمد شغل آشپزی شامل شهر و محل فعالیت، مدارک، گواهینامه‌ها و مجوزهای آشپز در این زمینه و مهم‌تر از همه، میزان فرد در این شغل می‌شوند؛ اما به طور کلی، شما به عنوان یک آشپز باتجربه و ماهر، می‌توانید انتظار کسب ۸۱ هزار و ۴۰۰ تا ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ دلار درآمد در سال داشته باشید.

همچنین، در جدول زیر هم می‌توانید میانگین درآمد شغل آشپزی در برخی از استان‌های کانادا را به ازای هر ساعت مشاهده کنید:

نام استان میزان درآمد شغل آشپزی
نوا اسکوشیا ۱۲.۹۵ تا ۲۶.۷۳ دلار در ساعت
انتاریو ۱۵ تا ۲۵ دلار در ساعت
جزیره پرنس ادوارد ۱۳ تا ۲۶.۴۱ دلار در ساعت
آلبرتا ۱۵ تا ۲۸.۸۵ دلار در ساعت
بریتیش کلمبیا ۱۵.۲۰ تا ۳۰ دلار در ساعت
مانیتوبا ۱۱.۹۵ تا ۲۵ دلار در ساعت
نیوفاندلند و لابرادور ۱۳ تا ۲۶.۴۴ دلار در ساعت
ساسکاچوان ۱۳ تا ۳۰ دلار در ساعت
یوکان ۱۶.۵۰ تا ۳۰ دلار در ساعت
کبک ۱۳.۵۰ تا ۳۰ دلار در ساعت

درباره 10 شغل پردرآمد در کانادا در این مقاله بخوانید.

درآمد آشپز در کانادا بر اساس سابقه کار

میزان سابقه کار، یکی از تعیین کننده‌ترین و مهم‌ترین عوامل در میزان درآمد آشپزها در کانادا است. در این بخش درآمد شغل آشپزی در کانادا را بر اساس سابقه کار مورد بررسی قرار گرفته است:

میزان سابقه کار میانگین درآمد میزان تغییرات
کم‌تر از ۲ سال ۴۲۱۰۰ دلار در سال
۲ تا ۵ سال ۵۴۱۰۰ دلار در سال ۲۹ درصد
۵ تا ۱۰ سال ۷۴۷۰۰ دلار در سال ۳۸ درصد
۱۰ تا ۱۵ سال ۹۲۵۰۰ دلار در سال ۲۴ درصد
۱۵ تا ۲۰ سال ۹۹۱۰۰ دلار در سال ۷ درصد
بیشتر از ۲۰ سال ۱۰۶ هزار دلار در سال ۷ درصد

درآمد آشپز در کانادا بر اساس مدرک تحصیلی

معمولا هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، درآمد افراد نیز بیشتر است. اما آیا این موضوع برای شغل آشپزی هم صدق می‌کند؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مدرک تحصیلی میانگین درآمد میزان تغییرات
دیپلم دبیرستان ۵۹۵۰۰ دلار در سال
گواهینامه یا دیپلم آشپزی ۹۸۳۰۰ دلار در سال ۶۵ درصد

درآمد آشپز در کانادا بر اساس جنسیت

با وجود اینکه جنسیت افراد معمولا نباید در میزان درآمد آن‌ها تاثیرگذار باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که اینطور نیست. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کانادا، آقایانی که به شغل آشپزی مشغول هستند به طور میانگین ۷۴ هزار و ۱۰۰ دلار در سال درآمد کسب می‌کنند، در صورتی که آشپزهای خانم به طور میانگین ۷۰ هزار و ۷۰۰ دلار در سال درآمد دارند که نشان می‌دهد درآمد آقایان در این شغل ۴ درصد بیشتر از خانم‌ها است.

پردرآمدترین استان‌های کانادا در شغل آشپزی

استان‌هایی که بیشترین درآمد را برای آشپزها در کانادا به همراه دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

نام استان میانگین درآمد شغل آشپزی
آلبرتا ۸۱۵۰۰ دلار در سال
بریتیش کلمبیا ۸۳۸۰۰ دلار در سال
مانیتوبا ۸۰۰۰۰ دلار در سال
نیوبرانزویک ۶۸۱۰۰ دلار در سال
نیوفاندلند و لابرادور ۶۶۰۰۰ دلار در سال
مناطق شمال غربی ۷۲۴۰۰ دلار در سال
نوا اسکوشیا ۷۴۶۰۰ دلار در سال
نوناووت ۸۱۶۰۰ دلار در سال
انتاریو ۸۶۹۰۰ دلار در سال
جزیره پرنس ادوارد ۶۶۴۰۰ دلار در سال
کبک ۸۳۷۰۰ دلار در سال
ساسکاچوان ۷۲۵۰۰ دلار در سال
یوکان ۶۵۹۰۰ دلار در سال

پردرآمدترین شهرهای کانادا در شغل آشپزی

شهرهایی که بیشترین درآمد را برای آشپزها در کانادا به همراه دارند عبارتند از:

نام شهر میانگین درآمد شغل آشپزی
برمپتون ۷۶۹۰۰ دلار در سال
کلگری ۸۰۷۰۰ دلار در سال
ادمونتون ۷۹۲۰۰ دلار در سال
گتینو ۷۰۹۰۰ دلار در سال
هالیفاکس ۷۱۰۰۰ دلار در سال
همیلتون ۷۸۵۰۰ دلار در سال
کیچنر ۷۱۷۰۰ دلار در سال
مارکهام ۷۳۲۰۰ دلار در سال
میسیساگا ۷۳۸۰۰ دلار در سال
مونترال ۷۷۴۰۰ دلار در سال
اتاوا ۷۵۳۰۰ دلار در سال
کبک ۷۹۲۰۰ دلار در سال
رجینا ۷۰۷۰۰ دلار در سال
ریچموند ۶۵۹۰۰ دلار در سال
ساسکاتون ۶۵۳۰۰ دلار در سال
سوری ۷۴۰۰۰ دلار در سال
تورنتو ۷۹۷۰۰ دلار در سال
ونکوور ۸۱۵۰۰ دلار در سال
ووگان ۷۱۰۰۰ دلار در سال
ویندسور ۶۹۵۰۰ دلار در سال
وینیپگ ۷۴۶۰۰ دلار در سال

وظایف شغل آشپز در کانادا

از افرادی که قصد دارند در شغل آشپزی در کانادا فعالیت کنند، انتظار می‌رود که قادر به انجام وظایف شغلی زیر باشند:

  • تهیه و پخت غذاهای کامل یا بشقاب‌های غذا
  • برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های آماده‌سازی و پخت غذا برای چندین رستوران در یک رستوران زنجیره‌ای بیمارستان‌ها یا سایر موسسات دارای خدمات غذایی
  • مشاوره با مشتریان در خصوص ضیافت‌های عروسی و سایر فعالیت‌هایی که به آشپزی نیاز دارند
  • برنامه‌ریزی منوها و اطمینان از مطابقت غذا با استانداردهای کیفیت
  • تخمین هزینه‌های غذا و نیروهای کار
  • انجام هماهنگی‌های لازم برای خرید تجهیزات آشپزخانه و یا تعمیرات آن‌ها
  • نظارت بر کار سایر کارکنان آشپزخانه
  • نظارت بر کار سایر آشپزها به عنوان سرآشپز
  • تهیه و طبخ غذاهای مخصوص بیماران طبق دستور متخصص تغذیه یا آشپز مخصوص
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر کار دستیاران آشپزخانه
  • نظارت بر عملیات آشپزخانه
  • نگهداری موجودی و سوابق مواد غذایی، لوازم و تجهیزات
  • راه‌اندازی و نظارت بر بوفه‌ها
  • نمایش تکنیک‌های جدید آشپزی و تجهیزات جدید به کارکنان آشپزخانه
  • ایجاد دستورپخت‌های جدید
  • نظافت و ضدعفونی کردن آشپزخانه و محیط کار
  • برنامه‌ریزی منوها، تعیین اندازه بخش‌های غذا، برآورد نیازها و هزینه‌های غذا، نظارت و سفارش تدارکات
  • استخدام و آموزش نیروهای کاری برای آشپزخانه
  • تهیه، پخت و آماده‌سازی غذاهای محلی یا غذاهای خاصی که به تخصص نیاز دارند

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

برای اینکه از طریق شغل آشپزی برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • مدارک هویتی و شناسایی از قبیل شناسنامه و پاسپورت
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • گواهی تولد یا شناسنامه فرزندان در صورتی که دارای فرزند هستید
  • مدارک شغلی برای اثبات برخورداری از حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط با آشپزی
  • رزومه
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی (شامل مدارک دانشگاهی، مجوزها و گواهینامه‌هایی که در زمینه آشپزی دارید) و گواهی ECA برای اثبات اینکه آن‌ها را معادل سازی کرده‌اید
  • مدارک مالی برای اثبات برخورداری از تمکن مالی کافی برای حداقل ۱ سال زندگی در کانادا
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک مبنی بر انجام معاینات پزشکی و برخورداری از سلامت جسمی

ویزای همراه برای مهاجرت به کانادا به عنوان آشپز

افرادی که به عنوان آشپز به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه بگیرند. علاوه بر این، همسر متقاضی می‌تواند مجوز کار باز (Open work permit) بگیرد و برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.

مجوزهای مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی

برخی از مشاغل در کانادا از شما می‌خواهند قبل از شروع به کار در این کشور، گواهینامه یا اعتبارنامه دریافت کنید. برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی، باید گواهینامه مربوطه را از اتحادیه آشپزها در استان مورد نظر خود دریافت کنید. همچنین، باید مطمئن شوید که کار خود را بر اساس فرایندهای نظارتی تعیین شده در استان مورد نظر انجام دهید.

دلیل این امر، این است که پروسه صدور گواهینامه‌های تخصصی در هر یک از استان‌های کانادا بر اساس مشاغل مختلف متفاوت است. با این حال، صرف نظر از اینکه در چه استانی کار خواهید کرد، آشپزها و سرآشپزها به عنوان مشاغل فنی شناخته می‌شوند و برای کار در کانادا باید گواهینامه دریافت کنند.

یکی از مهم‌ترین مجوزهایی که آشپزها برای کار در کانادا باید داشته باشند، گواهینامه حرفه‌ای Red Seal (مهر قرمز) است. گواهینامه Red Seal یک مجوز حرفه‌ای است که برای مشاغل ماهرانه در نظر گرفته شده که آشپزی و سرآشپزی هم جزو آن‌هاست. بنابراین، اگرچه همه مشاغل نیازی به این گواهینامه ندارند، اما برای اینکه قادر به کار کردن در کانادا به عنوان آشپز یا سرآشپز باشید، حتما باید این گواهینامه را داشته باشید.

با داشتن گواهینامه Red Seal نشان می‌دهید که مهارت‌های حرفه‌ای که در کار خود نیاز پیدا خواهید کرد را در اختیار دارید. مزیت دیگری که کسب این گواهینامه برای شما دارد، این است که اجازه می‌دهد برای استخدام به عنوان آشپز و سرآشپز در مشاغل مختلف شانس بیشتری داشته باشید و کارفرماها به جذب و استخدام شما تمایل بیشتری داشته باشند.

برای دریافت گواهینامه Red Seal لازم است در آزمون رسمی آن که توسط استان مورد نظرتان برگزار می‌شود شرکت کنید و سایر معیارهایی که توسط نهادهای حاکم تعیین شده‌اند را نیز رعایت کنید.

کار در کانادا برای ایرانیان؛ بررسی وضعیت شغل ایرانیان مقیم کانادا

آشنایی با رشته هنر آشپزی در کانادا

رشته هنر آشپزی، روش‌ها و تکنیک‌های آشپزی خاصی را آموزش می‌دهد تا قادر به تهیه غذاهای سالم، خوش‌مزه، منحصر به فرد و خوش رنگ و لعاب با کیفیت در سطح رستوران‌های برتر باشید. رشته هنرهای آشپزی، دانش تجارت و مدیریت را با مهارت در آشپزی، هنر و ارائه ترکیب می‌کند.

دانشجویان رشته هنر آشپزی، این شانس را خواهند داشت که کار در محیط آشپزخانه را تجربه کنند و می‌توانند در دوره‌های کارآموزی در رستوران‌های محلی نیز شرکت کنند. برخی از مباحث و موضوعاتی که در رشته هنر آشپزی ارائه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ایمنی غذا
  • تولید مواد غذایی تجاری
  • طعم‌های جدید
  • برنامه‌ریزی منو
  • مدیریت آشپزخانه
  • آموزش تهیه غذاهای گیاهی، شیرینی و دسر

به طور کلی، دانشجویان رشته هنر آشپزی، در تهیه غذاهایی که مواد بهداشتی و مغذی در آن‌ها به کار برده شده است مهارت کسب می‌کنند و در عین حال، به طراحی کلی یک وعده غذایی نیز توجه می‌کنند. به همین ترتیب، متخصصان آشپزی اصول بهداشتی را در تهیه غذا اعمال می‌کنند و می‌توانند انواع غذاها، نان‌ها و شیرینی‌ها را تهیه نمایند.

دانشجویان رشته آشپزی توانایی‌های خود را در برنامه‌ریزی منو توسعه می‌دهند و برای روبه‌رو شدن با سختی کار در یک آشپزخانه تجاری آماده می‌شوند. فارغ‌التحصیلان رشته هنر آشپزی، در نهایت باید خود را به‌روز نگه دارند و با نوآوری‌های مدرن و آخرین ترندهای دنیای آشپزی در غذاهای بین‌المللی همگام باشند. فارغ‌التحصیلان رشته هنر آشپزی می‌توانند در مشاغل زیادی فعالیت کنند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدیر رستوران
  • سرآشپز
  • کنترل کننده کیفیت غذاها و نوشیدنی‌ها در رستوران، هتل، بیمارستان و…
  • نویسنده و منتقد غذا

لیست مشاغل مورد نیاز کانادا را در این مقاله بخوانید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته آشپزی

در ادامه، می‌توانید با برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته آشپزی در کانادا و جزئیات دوره آشپزی قابل ارائه در آن‌ها آشنا شوید:

نام دوره دانشگاه ارائه دهنده مدت زمان دوره مدرک زبان مورد نیاز شهریه (به دلار کانادا در سال)
Baking and Pastry Arts Management Vancouver Island University ۲ سال ·       IELTS 6.5

·       TOFEL 88

۲۲.۹۲۴
Hospitality Operations – Food and Beverage Conestoga College ۱ سال ·       IELTS 6

·       TOFEL 80

۱۳.۷۵۰
Baking and Pastry Arts Conestoga College ۱ سال ·       IELTS 6

·       TOFEL 80

۱۳.۴۲۹
Culinary Management Co-op Vancouver Island University ۲ سال ·       IELTS 6.5

·       TOFEL 88

۲۵.۱۴۳
Culinary Management Selkirk College ۲ سال ·       IELTS 6.5 ۲۰.۱۹۵
Culinary Management St. Clair College ۲ سال ·       IELTS 6

·       PTE 51

·       TOFEL 78

۱۷.۱۳۲
Culinary Arts Vancouver Community College ۲ سال ·       IELTS 5.5

·       TOFEL 68

۴۳.۰۸۷
Culinary Skills Humber College ۱ سال ·       IELTS 6

·       PTE 53

·       TOFEL 80

۱۶.۳۹۴
Professional Baking and Pastry Arts Vancouver Island University ۱ سال ·       IELTS 6.6

·       TOFEL 88

۲۲.۹۲۴
Culinary Skills (Co-op) Conestoga College ۱ سال ·       IELTS 6

·       TOFEL 80

۱۳.۷۵۰

درباره مشاغل هنری پردرآمد در کانادا این مقاله را بخوانید.

کلام آخر

آشپزی یکی از مشاغل موردتقاضا در کانادا است که به افراد دارای تخصص و مهارت در این زمینه، اجازه می‌دهد فرصت مهاجرت به کانادا و اخذ مجوز کار این کشور را به دست بیاورند. افرادی که دارای حداقل ۳ سال سابقه کار در زمینه آشپزی هستند، موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی شده‌اند و سایر شرایط بررسی شده در این مطلب را نیز در اختیار دارند، می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی به کانادا مهاجرت کنند.

یکی از روش‌های مهاجرتی در نظر گرفته شده برای این افراد، سیستم اکسپرس انتری است که دارای سه زیرمجموعه است. افرادی که شرایط مورد نیاز هر یک از این سه روش مهاجرتی را داشته باشند، موفق به اخذ اقامت دائم کانادا خواهند شد. روش بعدی، برنامه‌های استانی است که شامل بیش از ۸۰ جریان مهاجرتی (Stream) مختلف می‌شود.

برای اطلاع از اینکه واجد شرایط کدام یک از این ۸۰ جریان مهاجرتی هستید، می‌توانید شرایط خود را با مشاورین کاناداپاس در میان بگذارید تا بهترین روش را بر اساس شرایط منحصر به فردتان به شما معرفی کنند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول بازار کار آشپزی در کانادا

لزوما خیر؛ در صورتی که از طریق برنامه‌های کارآفرینی استان‌های مختلف کانادا اقدام کنید و با تکیه بر سابقه و مهارت خود در کار آشپزی یک کسب و کار راه‌اندازی کنید یا یک رستوران، فست فود، کافی‌شاپ یا هر شغل مرتبط با سوابق کاری خود را خریداری کنید، می‌توانید بدون پیشنهاد شغلی هم به کانادا مهاجرت کرده و اقامت موقت این کشور را از طریق مجوز کار به دست بیاورید.

همانطور که گفتیم، اگر سرمایه و تجربه کافی داشته باشید، ممکن است بدون پیشنهاد شغلی هم قادر به مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی باشید. اما در صورتی که سرمایه کافی برای راه‌اندازی یا خرید یک بیزینس ندارید، با داشتن پیشنهاد شغلی می‌توانید امتیاز خود را به طور قابل توجهی در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) ارتقاء دهید.

برای مهاجرت به کانادا از طریق شغل آشپزی، باید از طریق یکی از روش‌های سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های استانی یا مشاغل پرتقاضا اقدام کنید. سیستم اکسپرس انتری سه زیرمجموعه دارد که هر یک از آن‌ها دارای شرایط مورد نیاز خاصی هستند. برای آگاهی از آن‌ها می‌توانید از مشاورین کاناداپاس کمک بگیرید.

در روش بعدی یعنی برنامه‌های استانی، متقاضیان ابتدا با ارسال فرم اظهارعلاقه (EOI) تمایل خود به کار و زندگی در استان مورد نظر را نشان می‌دهند. این فرم حاوی یکسری اطلاعات شخصی درمورد مشخصات افراد است که اداره مهاجرت استان مورد نظر بر اساس همین اطلاعات به متقاضیان امتیاز می‌دهد و از افرادی که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، دعوت می‌کند تا برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنند.

با توجه به اینکه آشپزی یکی از مشاغل پرتقاضا در کانادا است، توصیه می‌شود که از طریق برنامه مهاجرتی مشاغل پرتقاضا (In-Demand Occupations) اقدام کنید. اگرچه این روش منجر به اقامت موقت از طریق مجوز کار خواهد شد، اما متقاضیان با کسب تجربه کار در کانادا، پس از ۱ الی ۲ سال می‌توانند برای اخذ اقامت دائم از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام کنند.

درآمد آشپزها در کانادا، تا حد بسیار زیادی به میزان تجربه آن‌ها و گواهینامه‌ها و مهارت‌هایی که دارند بستگی دارد. آشپزهای باتجربه، حدود ۸۲ تا بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد هم می‌توانند داشته باشند. اما آشپزهای مبتدی، به طور میانگین ۴۲ هزار و ۹۱۹ دلار در سال درآمد دارند که معادل با تقریبا ۲۲ دلار به ازای هر ساعت است.