Misrepresentation چیست؟

در قانون مهاجرت به کانادا اصطلاح Misrepresentation به معنای عدم ارائه اطلاعات درست و یا ارائه اطلاعات اشتباه و کتمان مدارک و اطلاعات واقعی در زمان  ارائه درخواست به اداره مهاجرت کانادا است. در این مورد فرد متقاضی مهاجرت به کانادا با قصد قبلی از ارائه اطلاعات و مدارک خودداری کرده و اطلاعات نادرستی در اختیار سازمان مهاجرت کانادا (IRCC) قرار می دهد.

این کار ممکن است به صورت مستقیم یعنی توسط خود شخص متقاضی مهاجرت به کانادا یا به صورت غیر مستقیم یعنی توسط یک شخص ثالث که می تواند نماینده حقوقی ویا مشاور یا وکیل  مهاجرتی فرد باشد، صورت پذیرد.

برخی از اطلاعات و مدارکی که امکان دارد در آن ها جعل صورت پذیرد

  •  ارائه مدارک تحصیلی تقلبی
  • گواهی های ثبت شرکت های تجاری فیک
  • گزارش اشتغال به کاری که فرد در آن اشتغال نداشته است
  • ارائه مدارک مالی و بانکی جعلی
  • عدم ارائه اطلاعات مربوط به  ویزای ریجکتی یک کشور دیگر
  • عدم ارائه مدارک سوپیشینه
  • و …..

جریمه های Misrepresentation چیست؟

در صورتی که آفیسر مسئول برسی پرونده شما برای مهاجرت به کانادا، به این نتیجه برسد که شما در ارائه اطلاعات و مدارک به اندازه کافی صادقانه عمل نکرده اید یا به ترتیبی سعی در کتمان حقیقت داشته اید، پرونده شما را رد می کند. از نظر اداره مهاجرت کانادا متقاضی اصلی متهم است حتی اگر از این موضوع با خبر نباشد.

در صورت قطعی شدن این حکم فرد متقاضی مهاجرت به کانادا شامل جریمه هایی مانند می شود:

  • ممنوع الورود شدن به کشور کانادا حداقل برای 60 ماه (و نیز نمی تواند در این مدت درخواست ورود به کانادارا بدهد)
  • صلب امتیاز اقامت دائم و شهروندی کانادا
  • اخراج از کشور کانادا

انواع روش ها و راه های رفع Misrepresentation

در صورتی که درخواست فردی توسط سازمان RCIC بررسی شده است و شامل  موارد Misrepresentation قرار گرفته است، در برخی از موارد برای وی این امکان وجود خواهد داشت  که بتواند با ارائه مدارک و اطلاعات کافی از خود دفاع کرده و از خود رفع  اتهام کند که به این مرحله Procedural fairness  می گویند که در طی آن نامه ای با همین عنوان صادر می گردد. بعد از دریافت این نامه متقاضی مهاجرت به کانادا، 30 تا 60 روز فرصت خواهد داشت تا برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

در صورتی که شخص متقاضی برای مهاجرت به کانادا بخواهد زودتر از این 60 ماه وارد خاک کانادا شود، راه هایی وجود دارد که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم.

  1. استفاده از وکیل مهاجرت و شکایت در دادگاه فدرال: در این روش شخصی که پرونده مهاجرتی وی ریجکت شده است از افسر اداره مهاجرت کانادا به دادگاه فدرال این کشور شکایت می کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این کار پرونده شما مجددا باز می شود و به افسر دیگری محول می شود تا مجددا آن را بررسی کند. در این صورت ممکن است همچنان شما را نپذیرند ولی در صورتی که وکیل مهاجرتی شما بتواند از شما دفاع کند و با ارائه دلایل و مدارک خواهدد توانست  از شما درباره کتمان یا جعل واقعیت  (Misrepresentation) رفع اتهام کند.
  2. گرفتن نوت پرونده توسط مشاور یا وکیل مهاجرتی :در صورتی که شخص متقاضی مهاجرت به کانادا تمایلی به شکایت در دادگاه فدرال را ندارد، می تواند از وکیل مهاجرتی خود بخواهد برای اخذ نوت پرونده او اقدام کند.  افسر مامور بررسی پرونده در توضیح دلایل رد کردن پرونده دلایل خود را توضیح داده است. وکیل مهاجرت به کانادا شما در صورتی که دارای صلاحیت های لازم باشد و با قوانین حقوقی کشور کانادا به خوبی آشنا باشد با گرفتن نوت پرونده و مشاهده دلایل رد شدن پرونده در صدد رفع ان ها برمی آیدو تقاضای تجدید نظر در حکم را می نماید.
  3. روش درخواست Authorization to return to Canada: اگر شخصی در زمان  دریافت حکم کتمان یا جعل واقعیت در کانادا  حاضر بوده و  بعد از آن از خاک کانادا اخراج شده است وکیل مهاجرتی وی با این درخواست می تواند برای شما اقدام نماید. در این مورد وکیل مهاجرتی شما باید بتواند افسرهای اداره مهاجرت را متقاعد نماید که برگشتن شما به کانادا دارای منافع بیشتری نسبت به خروج شما از کاناداست و یا موارد اتهامی درباره کتمان یا جعل واقعیت  آنقدرها مهم نبوده است که باعث اخراج شخص متقاضی مهاجرت به کانادا بوده باشد و به این وسیله بتواند باعث بازگشت وی به کانادا شود.
  4. روش درخواست temporary resident permit: اگر شخص متقاضی مهاجرت به کانادا در  زمان دریافت حکم کتمان یا جعل واقعیت یا Misrepresentation ، درخارج ازخاک  کانادا بوده باشد، می تواند به این روش  برای رفع ریجکتی ویزای کانادا و پرونده خود اقدام نماید. این مورد دقیقا مانند مورد قبلی است و در این مورد نیز وظیفه وکیل مهاجرتی شما این است که به افسران اداره مهاجرت ثابت کند که حضور شما از نبود شما در کانادا فایده بیشتری دارد و دلایل عنوان شده برای این حکم آن قدر مهم نیستند که موجب اخراج او از کانادا بشوند.
  5.  روش درخواست Humanitarian and compassionate consideration: این روش در مواقع خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و شانس موفقیت آن نسبت به سایر روش ها پایین تر است. این مورد با استفاده از موارد انسان دوستانه و حقوق بشری انجام می شود و شخص باید دارای شرایط خاصی در این مورد باشد که قابل ارائه باشند. این مورد باید قبل از قطعی شدن حکم  که (30 تا 60 روز) انجام شود.

در صورتی که شخص و یا وکیل مهاجرتی وی نتواند با هیچ روشی موفق به رفع اتهام شود و پرونده شخص با این حکم ریجکت شود، در طی مدت 60 ماه نخواهد توانست برای هیچ کدام از روش های مهاجرت به کانادا شامل ویزای توریستی کانادا ، ویزای تحصیلی کانادا و انواع روش های سرمایه گذاری در کانادا و اقامت دائم کانادا اقدام کند و وارد خاک کانادا شود.

این جاست که ضرورت داشتن یک وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو قانونی دارای صلاحیت  که از طرف دولت کانادا نیز به رسمیت شناخته شود حس می شود.