کانادا همیشه یک کشور تجاری بوده و تجارت همیشه موتور رشد اقتصادی این کشور بوده است. کانادایی ها نمی توانستند رفاه و سطح زندگی خوب خود را بدون داشتن تجارت با سایر کشورها حفظ کنند.

در سال 1988 ، کانادا موافقتنامه تجارت آزاد با ایالات متحده را تصویب کرد. مکزیک نیز در سال 1994 در یک موافقتنامه گسترده تر تجاری به نام موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی با 444 میلیون نیروی انسانی و و 1 تریلیون کالای تجاری، شریک تجاری کانادا شد.

امروز کانادا درجایگاه یکی از ده اقتصاد بزرگ جهان قرارداد و یکی از اعضای گروه جی 8 ، متشکل از هشت  کشور صنعتی دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و روسیه که 65 درصد اقتصاد دنیا در اختیار آن هاست، می باشد.

اقتصاد کانادا شامل سه نوع اصلی صنایع است:

صنعت ارائه خدمات، هزاران شغل مختلف را در زمینه هایی مانند حمل و نقل ، آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، ساخت و ساز ، بانکداری ، ارتباطات ، خدمات خرده فروشی ، گردشگری و مدیریت فراهم می کند. بیش از 75 درصد کانادایی های شاغل، در صنایع خدماتی کار می کنند.

صنعت تولیدکالا، محصولات متنوعی را برای فروش در کانادا و سراسر جهان تولید می کند. محصولات تولید شده شامل کاغذ ، تجهیزات پیشرفته ، فناوری هوا فضا ، اتومبیل ، ماشین آلات ، غذا ، لباس و بسیاری از کالاهای دیگر است. بزرگترین شریک تجاری بین المللی کانادا ایالات متحده آمریکا می باشد.

صنایع مربوط به منابع طبیعی، شامل جنگلداری ، ماهیگیری ، کشاورزی ، معدن و انرژی است. این صنایع نقش مهمی در تاریخ و توسعه کشور داشته اند. امروزه اقتصاد بسیاری از مناطق کشور هنوز به توسعه منابع طبیعی بستگی دارد و درصد زیادی از صادرات کانادا، کالاهای منابع طبیعی است.

کانادا روابط نزدیکی با ایالات متحده آمریکا دارد و این دو کشور بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر هستند. بیش از سه چهارم صادرات کانادا به مقصد ایالات متحده آمریکا است. در واقع کانادا و ایالات متحده بزرگترین روابط تجاری دو جانبه در جهان را دارند.

کانادا سالانه به ارزش میلیاردها دلار، محصولاتی مثل انرژی، کالاهای صنعتی ، ماشین آلات ، تجهیزات ، خودرو ، محصولات کشاورزی ، ماهیگیری و جنگلداری و کالاهای مصرفی صادر می کند. میلیون ها نفر از کانادایی ها و آمریکایی ها هر سال  از مرز میان دو کشور که از سال های پیش به آن  “طولانی ترین مرز دفاع نشده جهان” گفته می شود، عبور می کنند.

در بلین در ایالت واشنگتن ، طاق صلح وجود دارد ، که بر روی آن جملات “فرزندان یک مادر مشترک” و “برادران دوقلو که باهم در وحدت زندگی می کنند” نوشته شده است که نماد روابط نزدیک و منافع مشترک کانادا با ایالات متحده آمریکا است.