برنامه تجربه بین‌المللی کانادا (International experience canada) با ارائه مجوز کار (Work Permit) کانادا به افراد جوان از سراسر دنیا، این فرصت را می‌دهد تا به کانادا سفر کنند و در این کشور مشغول به کار شوند.

در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور دنیا در برنامه IEC مشارکت می‌کنند. اگر شما هم پاسپورت یکی از این کشورها را داشته باشید، می‌توانید برای برنامه تجربه بین المللی کانادا اقدام کنید و ویزای کار این کشور را به دست بیاورید.

در این مطلب، ضمن معرفی این ۳۰ کشور، توضیح می‌دهیم افرادی که تابعیت و پاسپورت این کشورها را ندارند، چطور می‌توانند از طریق برنامه IEC ویزای کار  کانادا را بگیرند. با ما همراه باشید.

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC چیست؟

برنامه IEC یا تجربه بین‌المللی کانادا، برای تبادل نیروهای کار جوان بین کشورهای منتخب که عضو این توافق‌نامه هستند به وجود آمده است که بر اساس آن به شهروندان این کشورها اجازه داده می‌شود به مدت حداکثر ۲ سال در کانادا کار کنند.

بنابراین، می‌توان آن را یک توافق‌نامه بین کشورهای عضو آن در نظر گرفت. دولت کانادا با بیش از ۳۰ کشور دنیا توافق‌نامه‌های متقابل IEC امضا کرده است که تحت عنوان توافق‌نامه‌های تبادل نیروهای جوان (Youth Mobility Agreements) نیز شناخته می‌شوند.

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا، باعث می‌شود دریافت ورک پرمیت کانادا برای جوانان خارجی راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. همچنین، سفر و کار کردن در خارج از کانادا را برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور نیز تسهیل می‌کند.

با این اوصاف، برنامه IEC این فرصت را در اختیار جوانان و دانشجویان خارجی قرار می‌دهد تا وارد بازار کار کانادا شوند، بخشی از نیروی کار جهانی باشند، در حین سفر خود به کشورهای عضو این توافق‌نامه درآمد به دست بیاورند و در نهایت تصمیم بگیرند که آیا این مسیر را تا اخذ اقامت دائم کانادا ادامه خواهند داد یا خیر.

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC چیست؟

شرایط برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

برای اینکه بتوانید ویزای کار کانادا را از طریق برنامه IEC به دست بیاورید، باید از شرایط کلی زیر بهره‌مند باشید:

  • سن شما باید بین ۱۸ تا ۳۵ سال باشد.
  • باید شهروند (دارنده پاسپورت) یکی از کشورهایی باشید که دارای توافق IEC با کانادا هستند (در بخش‌های بعد تمام این کشورها را به شما معرفی خواهیم کرد) یا مقیم یکی از مناطقی باشید که دارای توافق دوجانبه تبادل نیروی جوان (Youth Mobility) با کانادا هستند.
  • باید پاسپورت معتبر داشته باشید که حداقل ۲ سال از اعتبار آن باقی مانده باشد (اعتبار ویزای کار شما نمی‌تواند بیشتر از اعتبار پاسپورتتان باشد).
  • باید قادر به گرفتن بیمه درمانی برای مدت اقامت خود در کانادا باشید.
  • برخورداری از حداقل ۲۵۰۰ دلار کانادا تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود در کانادا تا زمانی که کار پیدا کنید. علاوه بر این، شما باید یا بلیط رفت و برگشت یا بودجه لازم برای خرید بلیط رفت و برگشت را در پایان اقامت خود در کانادا داشته باشید.
  • برای ورود به کانادا باید برخی از شرایط پذیرش عمومی را داشته باشید. ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و نداشتن سابقه کیفری یا تخلف مهاجرتی در کانادا برای اثبات این موضوع کفایت می‌کند.
  • برای کار در برخی از مشاغل، مانند مشاغل صنعتی باید مدارک انجام معاینات پزشکی را نیز ارائه کنید.

نکته: موارد فوق، تنها برخی از شرایط کلی برنامه تجربه بین‌المللی کانادا هستند و شما بسته به دسته‌بندی که از طریق آن اقدام می‌کنید، باید شرایط دیگر نیز داشته باشید که در بخش بعد جزئیات کامل آن عنوان شده است.

داشتتن جاب افر برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا

دسته‌بندی‌های برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا دارای سه دسته‌بندی مختلف است که شما باید بسته به شرایط خود، یکی از آن‌ها را انتخاب و برای آن اقدام کنید. این سه برنامه، عبارتند از:

  1. برنامه تعطیلات کاری (Working Holiday Program)
  2. برنامه متخصصین جوان (Young Professionals)
  3. برنامه کوآپ بین‌المللی (International Co-op)

در ادامه، ضمن ارائه توضیحات و جزئیات لازم درمورد هر یک از این سه دسته‌بندی، شرایط موردنیاز هر یک از آن‌ها بررسی شده است.

1.   برنامه تعطیلات کاری

اولین دسته‌بندی برنامه تجربه بین‌المللی کانادا که بررسی می‌کنیم، برنامه تعطیلات کاری (Working Holiday Program) است. این دسته‌بندی برای جوانان واجد شرایطی مناسب است که پیشنهاد شغلی (Job offer) کانادایی ندارند یا می‌خواهند در طول اقامت خود در کانادا برای بیش از یک کارفرما کار کنند.

اگر واجد شرایط این دسته بندی باشید، یک مجوز کار آزاد (Open work permit) دریافت خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد برای یک یا چند کارفرما کار کنید. این دسته‌بندی، برای آن دسته از جوانانی مناسب است که می‌خواهند در سراسر کانادا سفر کنند، در این کشور کاوش کنند و از پولی که در کانادا به دست می‌آورند، برای تامین هزینه اقامت خود در این کشور استفاده کنند.

2.    برنامه متخصصین جوان

برنامه متخصصین جوان (Young Professionals) برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده که از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی دارند که می‌تواند به پیشرفت و توسعه حرفه‌ای آن‌ها کمک کند. متقاضیانی که واجد شرایط برنامه متخصصین جوان باشند، نوعی مجوز کار (Work permit) دریافت می‌کنند که منحصر به یک کارفرما است.

یعنی امکان کار کردن برای کارفرمای دیگری را ندارند و در طول اقامت خود در کانادا، باید فقط برای همان کارفرما در یک مکان واحد کار کنند. متقاضیان برنامه متخصصین جوان، باید یکسری شرایط دیگر هم داشته باشند که به شرح زیر است:

  • حتما باید در یکی از مشاغل دسته NOC TEER 0, 1, 2 یا 3 (که قبلا به مشاغل سطح مهارت 0، A و B شناخته می‌شدند) پیشنهاد کار داشته باشید.
  • پیشنهاد شغلی شما باید شامل حقوق و دستمزد باشد و مبلغ دستمزد آن برابر یا بیشتر از حداقل نرخ دستمزد تعیین شده در استان محل اقامت و کارتان باشد.
  • در طول مدت زمان اقامت خود در کانادا فقط باید برای کارفرمایی که به شما پیشنهاد شغلی داده و در یک مکان واحد کار کنید.

3.   برنامه کوآپ بین‌المللی

این دسته‌بندی که برنامه کوآپ بین‌المللی (International Co-op) نام دارد، برای دانشجویانی است که در یک دانشگاه یا کالج خارج از کانادا ثبت نام کرده‌اند و برای دریافت مدرک، دیپلم یا گواهینامه خود نیاز به گذراندن دوره کارآموزی یا کاری دارند. متقاضیان باید یک پیشنهاد شغلی کارآموزی یا کوآپ از یک کارفرمای کانادایی داشته باشند و مجوز کار ویژه کارفرما را دریافت کنند تا واجد شرایط این برنامه باشند. سایر شرایط مورد نیاز این برنامه عبارتند از:

  • شما باید در یک موسسه عالی دانشگاهی در خارج از کانادا ثبت نام کرده باشید.
  • پیشنهاد شغلی کارآموزی شما باید با رشته تحصیلی شما مطابقت داشته باشد.
  • دوره کارآموزی شما در کانادا، باید دوره تحصیلی شما در خارج از این کشور را تکمیل کند.
  • دوره کارآموزی شما بسته به قوانین و مقررات استانی که در آن مشغول به کارآموزی هستید، می‌تواند بدون حقوق یا با حقوق باشد.
  • شما باید در طول مدت اقامت خود در کانادا برای همان کارفرما در یک مکان شغلی ثابت کار کنید.
  • شرکت‌کنندگان این برنامه، باید قبل از درخواست، قرارهای کوآپ را با کارفرمایان کانادایی ترتیب دهند.

کشورهای مشارکت‌کننده در برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

در جدول زیر می‌توانید با کشورهایی که در هر یک از دسته‌بندی‌های برنامه تجربه بین‌المللی کانادا مشارکت می‌کنند، آشنا شوید:

نام کشور مدت زمان اقامت از طریق برنامه تعطیلات کاری مدت زمان اقامت از طریق برنامه متخصصین جوان مدت زمان اقامت از طریق برنامه کوآپ بین‌المللی محدودیت سنی
استرالیا ۲۴ ماه ۲۴ ماه ۲۴ ماه (مگر اینکه این دومین مرتبه‌ای باشد که متقاضی پس از سال ۲۰۱۵ برای این برنامه اقدام می‌کند که در این صورت حداکثر مدت زمان اقامت به ۱۲ ماه کاهش می‌یابد) ۱۸ تا ۳۵ سال
اتریش ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۶ ماه ۱۸ تا ۳۰ سال برای برنامه تعطیلات کاری و ۱۸ تا ۳۵ سال برای برنامه‌های متخصصین جوان و کوآپ بین المللی
بلژیک ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال
شیلی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۰ سال
کاستاریکا ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
کرواسی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
دانمارک ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۵ سال
استونی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
فرانسه ۲۴ ماه ۲۴ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
آلمان ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
یونان ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
هنگ کنگ ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال
ایرلند ۲۴ ماه ۲۴ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
ایتالیا ۶ ماه با ویزای کار با امکان اقامت برای ۶ ماه دیگر به عنوان بازدید کننده در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۵ سال
ژاپن ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال
لتونی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
لیتوانی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
لوکزامبورگ ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
مکزیک ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۲۹ سال
هلند ۱۲ ماه ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال
نیوزیلند ۲۳ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۵ سال
نروژ ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
لهستان ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
پرتغال ۲۴ ماه ۲۴ ماه ۲۴ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
سن مارینو ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۵ سال
اسلوواکی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
اسلوونی ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
کره جنوبی ۱۲ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال
اسپانیا ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
سوئد ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۰ سال
سوییس در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ ماه – مجموع مدت زمان اقامت با دو مجوز نمی‌تواند بیشتر از ۱۸ ماه باشد. ۱۸ ماه – مجموع مدت زمان اقامت با دو مجوز نمی‌تواند بیشتر از ۱۸ ماه باشد. ۱۸ تا ۳۵ سال
تایوان ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
اکراین ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۲ ماه ۱۸ تا ۳۵ سال
انگلیس ۲۴ ماه در این برنامه مشارکت ندارد در این برنامه مشارکت ندارد ۱۸ تا ۳۰ سال

روش‌های اقدام برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

دو روش کلی اقدام برای برنامه تجربه بین المللی کانادا وجود دارد:

  1. اقدام از طریق کشورهای دارای توافق‌نامه IEC با کانادا که شرایط، دسته‌بندی‌ها و کشورهای عضو آن را بررسی کردیم.
  2. اقدام از طریق یک سازمان شناخته‌شده (RO) برای شهروندان کشورهایی که توافق‌نامه IEC با کانادا ندارند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

اقدام از طریق یک سازمان شناخته‌شده برای برنامه تجربه بین المللی کانادا

حتما با دیدن لیست کشورهای دارای توافق‌نامه IEC با کانادا، برای شما هم این سوال پیش آمده که شهروندان کشورهایی که در این توافق‌نامه نیستند، چطور باید برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا اقدام کنند.

شهروندان این کشورها، باید از طریق یک سازمان شناخته‌شده (Recognized organization) اقدام کنند که از جوانان برای سفر و کار در کانادا حمایت می‌کنند. شما باید با یکی از سازمان‌های ثبت شده که به کشور تابعیت شما خدمات می‌دهد تماس بگیرید و اطلاعات لازم برای دریافت خدمات از آن‌ها را نیز با مراجعه به سایت آن‌ها به دست بیاورید.

در جدول زیر می‌توانید با این سازمان‌ها آشنا شوید:

نام سازمان توضیحات نوع ویزای کار افراد تحت پوشش امکان ارائه خدمات به شهروندان
AIESEC Canada یک سازمان غیرانتفاعی است که به توسعه مهارت‌های رهبری در جوانان کمک می‌کند. جوانان متخصص (ویزای کار محدود به کارفرما) برای توسعه مهارت‌های شغلی جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال کشورهای عضو توافقنامه IEC، برزیل و هند
GO International یک سازمان کانادایی است که فرصت‌های کار و سفر را ارائه می‌دهد. ویزای تعطیلات کاری (Open work permit) جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال کشورهای عضو توافقنامه IEC و آمریکا
IAESTE فرصت‌هایی را در مشاغل فنی ارائه می‌دهد. جوانان متخصص (ویزای کار محدود به کارفرما) برای توسعه مهارت‌های شغلی و کوآپ بین المللی (کارآموزی) برای دانشجویان (ویزای کار محدود به کارفرما) جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال کشورهای عضو توافقنامه IEC و سایر کشورهای شریک IAESTE
A-Way to Work سازمان غیرانتفاعی بین المللی Rural Exchange Canada از طریق A-Way to Work فرصت‌هایی را به جوانان در زمینه‌های کشاورزی، مهمانداری، آشپزی، گردشگری و… ارائه می‌دهد. ویزای تعطیلات کاری (Open work permit) و جوانان متخصص (ویزای کار محدود به کارفرما) برای توسعه مهارت‌های شغلی جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال فقط کشورهای عضو توافقنامه IEC
Memorial University of Newfoundland دوره‌های کارآموزی را برای دانشجویان و فارغ التحصیلان جدید ارائه می‌دهد. ویزای تعطیلات کاری (Open work permit) و کوآپ بین المللی (کارآموزی) برای دانشجویان (ویزای کار محدود به کارفرما) جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال فقط کشورهای عضو توافقنامه IEC
Stepwest تجارب کاری اعم از مشاغل دارای حقوق گرفته تا کارآموزی ارائه می‌دهد. ویزای تعطیلات کاری (Open work permit) و جوانان متخصص (ویزای کار محدود به کارفرما) برای توسعه مهارت‌های شغلی جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال فقط کشورهای عضو توافقنامه IEC
SWAP Working Holidays به دارندگان ویزای تعطیلات کاری و متخصصین جوان فرصت‌های سفر و کار ارائه می‌دهد. ویزای تعطیلات کاری (Open work permit) و جوانان متخصص (ویزای کار محدود به کارفرما) برای توسعه مهارت‌های شغلی جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال کشورهای عضو توافقنامه IEC و آمریکا

این سازمان‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا درمورد فرهنگ، قوانین و مقررات، زبان و مالیات در کانادا اطلاعات به دست بیاورید، شغل پیدا کنید. همچنین، هرگونه مشاوره و پشتیبانی که نیاز داشته باشید را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند.

روش های دریافت اقامت دائم با تجربه بین المللی کانادا

اخذ اقامت دائم از طریق برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، برنامه تجربه بین‌المللی کانادا یا IEC منجر به صدور ویزای کار یا Work permit کانادا می‌شود؛ بدین معنی که امکان دریافت اقامت دائم کانادا به طور مستقیم برای متقاضیان این برنامه وجود ندارد، اما این به معنی عدم امکان دریافت اقامت دائم از طریق این روش نیست.

بلکه افراد، پس از دریافت ویزای کار و کسب تجربه کار در کانادا، می‌توانند با گذشت ۱ الی ۲ سال، از طریق سیستم اکسپرس انتری کانادا، برنامه‌های استانی کانادا یا سایر روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا، به این مهم دست پیدا کنند. بنابراین، اگرچه در این روش امکان دریافت اقامت دائم کانادا به طور مستقیم وجود ندارد، اما در نهایت متقاضیان می‌توانند به آن برسند.

مراحل اقدام برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

افرادی که قصد دارند برای برنامه IEC کانادا اقدام کنند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند:

  1. پرسشنامه Come to Canada را با مراجعه به این لینک تکمیل کنید. این پرسشنامه، به عنوان ارزیابی اولیه از صلاحیت شما برای دریافت ویزای کار IEC استفاده می‌شود. اگر معیارها را داشته باشید، یک کد مرجع شخصی دریافت خواهید کرد.
  2. سپس به این لینک مراجعه کنید و با وارد کردن کد مرجع، یک حساب کاربری برای خود راه‌اندازی نمایید.
  3. حساب کاربری IEC خود را راه‌اندازی کنید.
  4. پروفایل خود را ثبت کنید و استخر یا استخرهایی که می‌خواهید برای آن‌ها اقدام کنید را انتخاب نمایید (این استخرها، همان دسته‌بندی‌های برنامه تجربه بین المللی کانادا که هستند که شامل برنامه تعطیلات کاری، برنامه متخصصین جوان و برنامه کوآپ بین‌المللی می‌شوند). توصیه می‌کنیم برای هر تعدادی از این استخرها که واجد شرایط هستید، درخواست دهید.
  5. در این مرحله، باید منتظر باشید تا شرایط شما بررسی و تایید صلاحیت شوید. برای ادامه این فرآیند، باید دعوتنامه اپلای یا ITA دریافت کنید.
  6. اگر دعوتنامه اپلای یا ITA را دریافت کردید، ۱۰ روز به شما فرصت داده می‌شود تا درخواست خود برای ویزای IEC را ثبت کنید. اگر هم تصمیم خود را تغییر داده‌اید، می‌توانید دعوتنامه اپلای را رد کنید.
  7. پس از پذیرش دعوتنامه اپلای، ۲۰ روز فرصت خواهید داشت تا درخواست خود برای دریافت مجوز کار (Work permit) کانادا را ثبت کنید. همچنین، کلیه هزینه‌های قابل پرداخت را نیز باید در این مرحله بپردازید (در بخش‌های بعد این هزینه‌ها و مقدار آن‌ها را بررسی خواهیم کرد).
  8. اگر برای برنامه‌های نیروی متخصص جوان و کوآپ بین‌المللی اقدام کرده‌اید، کارفرمای شما نیز باید قبل از مهلت ۲۰ روزه‌ای که اشاره کردیم مبلغ ۲۳۰ دلار از طریق پرتال مخصوص خود پرداخت کند. همچنین کارفرما در این مرحله، بعد از پرداخت این مبلغ باید شماره‌ای تحت عنوان پیشنهاد کار (Offer of Employment) که به وی داده می‌شود را در اختیار شما قرار دهد و شما این شماره را در پروفایل خود ثبت کنید.
  9. کلیه اسناد و مدارکی که در بخش بعد نام می‌بریم را جمع‌آوری و در حساب کاربری خود آپلود کنید. اگر برخی از این مدارک (نظیر گواهی عدم سوء پیشینه یا مدارک معاینات پزشکی) هنوز به دستتان نرسیده، می‌توانید مدرکی مبنی بر اینکه برای دریافت آن‌ها اقدام کرده‌اید را به جای آن‌ها آپلود کنید.
  10. کلیه هزینه‌های لازم که در ادامه نام می‌بریم را پرداخت کنید.
  11. بررسی پرونده شما توسط اداره مهاجرت کانادا از اکنون آغاز می‌شود. اگر به مدرک تکمیلی خاصی نیاز باشد به شما اطلاع داده خواهد شد.
  12. در صورتی که پرونده شما موفقیت آمیز باشد، یک معرفی نامه (LIO) برای شما در حساب کاربری‌تان ارسال خواهد شد. این معرفی نامه را باید در زمان ورود به کانادا همراه خود داشته باشید و در فرودگاه (POE) به آفیسر اداره مهاجرت کانادا نشان دهید. با تحویل معرفی‌نامه، ویزای کار کانادا به شما داده خواهد شد و می‌توانید فصل تازه زندگی خود در کانادا را به طور رسمی آغاز کنید.
اعتبار ویزای کار در برنامه IECکانادا

مدارک مورد نیاز برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

پس از پذیرش دعوتنامه اپلای یا ITA که در بخش قبل اشاره کردیم، باید یک فرم تکمیل کنید. پس از تکمیل این فرم، یک لیست از مدارک مورد نیاز بر اساس شرایط پرونده شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت که باید آن‌ها را در پروفایل خود آپلود کنید. این مدارک، بر اساس شرایط هر متقاضی ممکن است متفاوت باشند. اما لیست مدارکی که اکثر متقاضیان باید تهیه و ارائه کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • پاسپورت معتبر که حداقل تا زمان خروج شما از کانادا (یک تا دو سال) اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید که تاریخ انقضای ویزای کاری که به شما داده خواهد شد، نمی‌تواند بیشتر از تاریخ اعتبار پاسپورتتان باشد.
  • دو قطعه عکس در سایز ۳.۵ × ۴.۵ (مشخصات کامل عکس مورد نیاز در بخش آپلود مدارک برای شما مشخص می‌شود)
  • تکمیل، امضاء و آپلود فرم IMM 5645 یا IMM 5707 بسته به کشوری که در آن اقامت دارید (در بخش آپلود مدارک مشخص می‌شود که به کدام یک از این دو فرم نیاز دارید).
  • رزومه کامل و به‌روز که شامل اطلاعات مربوط به تحصیلات، سابقه کار، مهارت‌ها و شهر و کشور محل سکونت‌تان باشد.
  • مدارک بانکی و مالی برای اثبات برخورداری از تمکن مالی کافی
  • گواهی عدم سوء پیشینه (شما باید از هر کشوری که بعد از ۱۸ سالگی به مدت بیش از ۶ ماه در آن زندگی کرده‌اید گواهی عدم سوء پیشینه بگیرید)
  • اگر متقاضی کارآموزی بین‌المللی هستید، باید مدرکی از موسسه خود ارائه دهید که نشان دهد هنوز دانشجو هستید. همچنین توافق‌نامه کارآموزی امضا شده را نیز باید ارئه دهید. این توافقنامه باید شامل اطلاعات زیر باشد:
    • عنوان جایگاه شغلی که در دوره کارآموزی خود خواهید داشت.
    • شرح وظایفی که باید انجام دهید.
    • تاریخ شروع و پایان کار
    • آدرس محل کار
    • اطلاعات تماس شرکت
  • اگر از طریق یک سازمان شناخته شده (RO) اقدام می‌کنید، باید یک تاییدیه رسمی از آن‌ها دریافت و در پروفایل خود آپلود کنید.
  • اگر شهروند فرانسه هستید، باید یک نامه رسمی یا گواهی صادر شده از Business France را هم بارگذاری کنید که متقاضی و کارفرما را مشخص می‌کند.
  • اگر شهروند اکراین، کاستاریکا یا هر کشور دیگری هستید که نیاز به ویزای اقامت موقت TRV (یا همان توریستی) دارد، باید فرم IMM 5257 را نیز تکمیل، امضاء و آپلود کنید.
  • اگر نیاز به معاینات پزشکی داشته باشید، باید به یکی از پزشکان مورد تایید اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید. بعد از انجام معاینات، باید مدارکی که پزشک به شما می‌دهد را در بخش Proof of medical exam یا Optional Documents در حساب کاربری خود آپلود کنید (معاینه باید پس از دریافت دعوتنامه اپلای یا ITA انجام شود).

هزینه برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

هزینه‌هایی که برای دریافت ویزای کار از طریق برنامه IEC کانادا باید بپردازید در جدول زیر قید شده‌اند:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
هزینه درخواست برای برنامه IEC کانادا ۱۵۶ دلار
هزینه دریافت Open work permit (فقط برای ویزای تعطیلات کار یا Working Holiday visa) ۱۰۰ دلار
هزینه انطباق کارفرما (فقط برای برنامه‌های متخصصین جوان (Young Professionals) و کوآپ بین‌المللی (International Co-op)) ۲۳۰ دلار
هزینه بیومتریک ۸۵ دلار

نکته: هزینه‌های فوق، باید پس از دریافت دعوتنامه اپلای (ITA) پرداخت شوند.

تمکن مالی لازم برای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

برنامه تجربه بین المللی کانادا، به تمکن مالی چندان زیادی نیاز ندارد. متقاضیان این برنامه، فقط باید ثابت کنند حداقل ۲۵۰۰ دلار تمکن مالی جهت پوشش هزینه‌های زندگی خود (برای حدودا یک ماه) تا زمانی که حقوق خود را می‌گیرند در اختیار دارند. بیشتر از این، لازم نیست، اما اگر تمکن بیشتری هم داشتید، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

مدت زمان لازم برای صدور ویزای برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

صدور ویزای کار از طریق برنامه تجربه بین‌المللی کانادا به حدود ۸ هفته زمان نیاز دارد؛ اما این مدت، هرگز ثابت نیست و می‌تواند بسته به عواملی نظیر شرایط پرونده شما و سایر پرونده‌ها، شلوغی سفارت، ناقص بودن مدارک پرونده، عدم ارائه مدارک در مهلت مقرر و عوامل دیگر متغیر باشد.

بنابراین، احتمال کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شدن این پروسه همیشه وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن نوع درخواست (موقت) و نوع اقامت (کلاس تجربه بین‌المللی یا IEC) از آخرین آپدیتی که درمورد مدت زمان این پروسه توسط اداره مهاجرت کانادا انجام شده، اطلاع پیدا کنید.

ویزای همراه از طریق برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

ویزای همراه از طریق برنامه تجربه بین‌المللی کانادا IEC

یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان برنامه IEC کانادا این است که آیا می‌توانند همسر و فرزندان خود را هم به کانادا بیاورند؟ در پاسخ، باید گفت خیر در برنامه IEC این امکان وجود ندارد؛ یعنی همسر و فرزندان متقاضی، نمی‌توانند از طریق یک پرونده اقدام کنند و ویزای همراه بگیرند.

راهکاری که پیشنهاد می‌کنیم، این است که متقاضی و همسر وی، به صورت جداگانه از طریق دو پرونده مجزا برای برنامه IEC اقدام کنند و فرزندان آن‌ها نیز برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا درخواست بدهند. اگر سن فرزندان زیر ۱۸ سال است، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی ندارند و می‌توانند از طریق پدر یا مادر خود در مدارس کانادا تحصیل کنند.

کلام آخر

برنامه IEC یا تجربه بین‌المللی کانادا با هدف تبادل نیروهای کار جوان بین کشورهایی که عضو این توافق‌نامه هستند، به وجود آمده است. نیروهای کار که از طریق این برنامه اقدام می‌کنند، می‌توانند مجوز کار (Work permit) کانادا را به دست بیاورند. این ویزای کار بسته به کشوری که متقاضیان تابعیت آن را دارند، حداکثر ۲ سال اعتبار دارد و پس از آن نیز امکان اخذ اقامت دائم برای این افراد فراهم خواهد شد.

اگر شما هم علاقه‌مند به دریافت ویزای کار کانادا از طریق برنامه IEC هستید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار دهند.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول ویزای IEC کانادا

متقاضیان برنامه IEC حتما باید دعوتنامه اپلای بگیرند تا موفق به دریافت ویزای کار شوند. اما باید توجه داشته باشید که صدور ITA از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شود و کاملا تصادفی و رندوم است. در واقع، بر اساس صلاحیت صورت نمی‌گیرد. همه متقاضیان واجد شرایط، شانس یکسانی برای دریافت ITA دارند. تنها کاری که برای افزایش شانس خود می‌توانید انجام دهید، این است که بعد از انجام هر قرعه‌کشی، هر چه زودتر برای این برنامه اپلای کنید تا در قرعه‌کشی‌های بیشتری شرکت داده شوید.

برنامه IEC دارای سه دسته بندی است که هر یک از آن‌ها برای گروه خاصی از افراد مناسب هستند. این دسته بندی‌ها و افرادی که مناسب آن‌ها هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برنامه تعطیلات کاری (Working Holiday Program): برای افرادی که می‌خواهند در کانادا کار کنند، پیشنهاد شغلی (Job offer) ندارند، می‌خواهند در بیش از یک مکان کار کنند و می‌خواهند در حین کار در کانادا در این کشور گشت و گذار کنند.
  • برنامه متخصصین جوان (Young Professionals): برای افرادی که دارای پیشنهاد شغلی معتبر از یک شرکت یا کارفرما در کانادا هستند که می‌تواند تجربه کاری آن‌ها را توسعه دهد و همینطور افرادی که قصد دارند فقط برای یک کارفرما در کل مدت اقامت خود در کانادا کار کنند.
  • برنامه کوآپ بین المللی (International Co-op): برای افرادی که دانشجوی فعالی هستند و در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های خارج از کانادا تحصیل می‌کنند، دارای پیشنهاد شغلی در کانادا هستند که برای تکمیل دوره تحصیلی آن‌ها ضروری است و همینطور قصد دارند فقط برای یک کارفرما در کل مدت اقامت خود در کانادا کار کنند.

به دسته بندی که برای آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، دسته بندی تعطیلات کاری نیاز به داشتن پیشنهاد کار از کارفرمای کانادایی ندارد. در صورتی که در دو دسته بندی دیگر یعنی متخصصین جوان و کوآپ بین المللی، داشتن پیشنهاد کار اجباری است.

مجوز کار (Work permit) جزو ویزاهای اقامت موقت کانادا است و دارندگان آن، باید پس از پایان اعتبار آن خاک کانادا را ترک کنند. اما از آنجایی که با ویزای کار می‌توانید تجربه کار در کانادا به دست بیاورید، می‌توانید پس از پایان اعتبار یک یا دو ساله ویزای کار خود، آن را از طریق سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های استانی یا سایر روش‌ها به اقامت دائم تبدیل کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

اعتبار ویزای کار در برنامه IEC بسته به دسته بندی آن و کشور مبداء متقاضیان که شهروندی آن را دارند، متغیر است. اما معمولا بین ۱ تا ۲ سال اعتبار دارد.

خیر این برنامه برای نیروهای کار جوان در نظر گرفته شده و دارای محدودیت سنی ۱۸ تا ۳۰ سال (در برخی از کشورها تا حداکثر ۳۵ سال) است. اگر سن شما بیشتر از ۳۵ سال است، می‌توانید فرم ارزیابی کاناداپاس را تکمیل کنید تا مشاوران ما سایر روش‌های مهاجرتی مناسب شما را به شما معرفی کنند.

خیر، اعضای خانواده متقاضیان برنامه IEC نمی‌توانند از طریق یک پرونده اقدام کنند. همسر متقاضی خودش باید واجد شرایط برنامه IEC باشد و به صورت جداگانه در پرونده دیگری برای آن اقدام کند و فرزندان آن‌ها نیز باید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند. اما اگر زیر ۱۸ سال باشند، می‌توانند از طریق پدر یا مادر خود در مدارس کانادا تحصیل کنند.

بله، شما می‌توانید یک بار با یکی از تابعیت‌های خود اقدام کنید و یک بار هم با تابعیت دیگر. فقط باید پاسپورت معتبر از هر دو تابعیت خود را دریافت کرده باشید و در مرتبه دوم، با یک نامه توضیح دهید که شهروندی دوگانه دارید و قبلا با یکی از تابعیت‌های خود از طریق برنامه تجربه بین المللی کانادا ویزای کار گرفته‌اید.

جای نگرانی نیست. می‌توانید یک رسید رسمی و دولتی به جای آن آپلود کنید که نشان دهد برای دریافت آن درخواست داده‌اید، اما هنوز به دستتان نرسیده.

معمولا تا یک سال پس از تایید پرونده خود فرصت دارید وارد کانادا شوید. پس از تایید پرونده شما، نامه POE برایتان صادر خواهد شد که تاریخ دقیق زمانی که باید وارد کانادا شوید را مشخص می‌کند. نامه POE قابل تمدید نیست و اگر در مهلت مقرر وارد کانادا نشوید، منقضی و بلااستفاده خواهد شد.

خیر، شما نمی‌توانید ویزای کار خود که از طریق برنامه IEC دریافت کرده‌اید را تمدید کنید. اما می‌توانید پس از اتمام اعتبار یک یا دو ساله آن، آن را به یک ویزای دیگر تبدیل کنید یا اقامت دائم کانادا را بگیرید.

بله، شما می‌توانید هر چند باری که می‌خواهید از کانادا خارج و مجددا وارد شوید. اما توجه کنید که در هر بار ورود خود مطمئن شوید پاسپورت و ویزای کارتان حتما همراهتان باشد.