برای مهاجرت به کانادا روش‌های بسیاری وجود دارد؛ از ثبت شرکت در کانادا گرفته تا راه اندازی استارت‌آپ در کاناداکه به سرمایه گذاران خارجی این فرصت را می‌دهد تا در زمینه ای تجاری به سرمایه گذاری در کانادا بپردازند و از این طریق نیز برای اقامت کانادا اقدام کنند. اما باید به‌طور کامل با مشکلات خرید بیزینس در کانادا نیز آشنا باشید تا بتوانید به بهترین نحو آن را انجام داده و وسوددهی بالایی داشته باشید.

داشتن یک بیزینس خوب با سودآوری بالا در کشوری اقتصادی مانند کانادا رویایی است که می‌توان آن را به حقیقت رساند. البته در این مسیر مهم است که علاوه بر داشتن سرمایه موارد مختلف دیگر نیز بررسی شوند تا نتایج عالی برایتان ایجاد گردد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل این مبحث را برایتان باز کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

مشکلات خرید بیزینس در کانادا

در کنار تمام مزایایی که برای خرید بیزینس در کانادا وجود دارد، معایب و مشکلاتی هم هست که باید قبل از اقدام به خرید هر نوع بیزینسی در کانادا به آن‌ها توجه کامل داشته باشید تا با انجام این کار متضرر نشوید.

در کانادا، صاحبان مشاغل باهوش باید چالش‌های بالقوه را نیز در نظر بگیرند. یکی از این موارد بررسی کامل و آگاهی نسبت به قوانین استانی در کانادا است. استان‌های کانادا بسیار شبیه ایالت‌های ایالات‌متحده هستند و هرکدام دولت‌های خود را دارند. به‌این‌ترتیب، شرکت‌های درحال‌توسعه باید نه‌تنها قوانین، مقررات و مالیات‌های فدرال، بلکه قوانین و مالیات‌هایی را که توسط استان‌ها تصویب و اجرا می‌شوند، در نظر بگیرند.

ازجمله مهم‌ترین مشکلات خرید بیزینس در کانادا که باید به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارت‌اند از:

مشکلات خرید بیزینس در کانادا
  • تفاوت در قوانین کاری در ایالت‌های مختلف این کشور

قوانین کار بر اساس روال کاری هر استان در کانادا متفاوت است و بر ماهیت قراردادهای کارمندان تأثیر می‌گذارد. اساسی‌ترین تمایز مربوط به کبک با زبان رسمی فرانسوی است که به جای سیستم قانون کامن لا، دارای سیستم قانون مدنی است.

هنگام فعالیت در کبک، تمام فرم‌ها و پرونده‌ها باید به زبان فرانسوی تکمیل شوند و همه کارگران محلی باید به این زبان مسلط باشند. علاوه بر این، مالیات بر فروش کبک باید توسط شرکت‌های مستقر در کبک علاوه بر مالیات استاندارد کالاها و خدمات کانادا (GST) پرداخت شود.

  • تفاوت‌های فرهنگی

درحالی‌که فرهنگ‌های متفاوتی در کانادا وجود دارند و به‌خوبی باهم سازگار می‌شوند، شرکت‌ها و بیزینس‌های تازه‌کار باید نسبت به تفاوت‌های کلیدی حساس باشند. به‌ویژه، ایالت کبک دارای تفاوت‌های فرهنگی قابل‌توجهی است که در آن مردم اغلب رسمی‌تر و محجوب‌تر هستند.

کارت ویزیت در این ایالت همچنین باید شامل ترجمه انگلیسی و فرانسوی به همراه عناوین و مدارک تحصیلی قابل اجرا باشد تا قابل‌قبول شهروندان این منطقه جهت استفاده از بیزینس شما باشد و به‌نوعی اعتبار داشته باشد.

  • آشنایی با الزامات صدور مجوز کسب‌وکار

الزامات صدور مجوز تقریباً در همه جای کانادا مشابه است و شامل مقررات اساسی برای صنایعی مانند معماری یا مهندسی است.

صدور مجوز حرفه‌ای در کانادا مستلزم مقدار قابل‌توجهی آموزش و امتحانات دقیق است. علاوه بر این، مجوزها در سطوح مختلف دولتی صادر می‌شوند و کسب‌وکارهای درحال‌توسعه باید اطمینان حاصل کنند که همه الزامات مربوطه برآورده می‌شوند.

زمان انتظار برای صدور مجوز بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت خواهد بود. همان‌طور که در شهرها، شهرستان‌ها و ایالت‌های کشورهای دیگر، هر نهاد تجاری جدید کانادایی باید برای مجوز کسب‌وکار در حوزه قضایی مناسب اقدام کند.

به خاطر داشته باشید که پروسه صدور مجوز در برخی از صنایع کانادا طولانی‌تر نسبت به سایر بیزینس‌ها است. مثلا در بخش ساخت‌وساز، ممکن است تا 9 ماه طول بکشد تا مجوز صادر شود و در برخی ایالت‌ها مانند کبک این زمان حتی طولانی‌تر است.

  • چالش‌های اجرای قرارداد

یکی دیگر از فرآیندهای بالقوه طولانی را می‌توان در اجرای قرارداد در کانادا یافت. درحالی‌که کانادا دارای یک سیستم حقوقی قوی و شفاف است، اجرای به‌موقع قراردادها می‌تواندچالش‌برانگیز باشد.

طبق گزارش بانک جهانی در سال 2019، به‌طور متوسط ​​910 روز طول می‌کشد تا یک قرارداد به تاخیر افتاده در کانادا حل شود.

  • محدودیت‌های صنعت کانادا

اگرچه کانادا یک بازار بزرگ جهانی را در دست دارد، صادرکنندگان دسترسی نامحدود به بازارهای کانادا را ندارند.

درواقع، برخی از بخش‌ها برای واردات محدود یا غیرقابل دسترسی هستندکه بررسی دقیق را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌کند. این شامل ارزیابی کانال‌های فروش موجود، قوانین استانی مختلف، مقررات و فرصت‌های بازار است.

کسانی که به دنبال راه‌اندازیکسب‌وکار در کانادا هستند باید از رعایت قوانین گمرکی و الزامات بسته‌بندی و برچسب‌گذاری دوزبانه اطمینان حاصل کنند تا با قانون بسته‌بندی و برچسب‌گذاری مصرف‌کننده کانادا مطابقت داشته باشند که به برچسب محصولات انگلیسی و فرانسوی نیاز دارد.

علاوه بر این، کانادا قوانین خاصی دارد که بر خرید شرکت‌های داخلی توسط شرکت‌های خارجی حاکم است. این قوانین برای شش صنعت اعمال می‌شود که شامل خدمات مالی، تولید اورانیوم، حمل‌ونقل، مخابرات، صنایع فرهنگی و پخش است. تمام خریدهای شرکت‌های خارجی در این بخش‌ها باید برای تائید، توسط تنظیم‌کننده‌های کانادا بررسی شود.

بااین‌حال، سرمایه گذاران خارجی برای شرکت در مناقصه‌های مختلف در کشور کانادا باید در کانادا ثبت‌نام کرده و تمام الزامات اجباری را برای برنده شدن در قراردادها انجام دهند. در برخی موارد، مناقصه گران ملزم به دریافت گواهی امنیتی قبل از ارائه پیشنهاد هستند. پروژه‌های دفاعی نیز ممکن است الزامات خاص خود را داشته باشند.

  • احراز هویت صحیح سند

مانند همه کشورها، کانادا برای همه اسناد عمومی قبل از استفاده قانونی، نیاز به تأیید مبدأ دارد. برای تکمیل این فرآیند، شرکت‌های در حال گسترش باید احراز هویت را از دفاتر نمایندگی کشوری که سند در آن صادر شده و کشوری(سفارت/کنسولگری) که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریافت کنند.

لازم به ذکر است کانادا عضو کنوانسیون لاهه نیست، به این معنی که مکانیسم‌های آپوستیل اعمال نمی‌شوند و کسب‌وکارهای در حال گسترش باید درخواست احراز هویت کنند. کسب و کارهایی که از روش آپوستیل استفاده می‌کنند، مدارک خود را در داخل کانادا تأیید نخواهند کرد و باید سند جدیدی ایجاد کنند تا به مصرف‌کننده مربوطه ارسال شود.

  • بیش‌ازحد حساب باز کردن بر روی کمک‌های مالی کانادا

یکی از مشکلات مهمی که هنگام خرید بیزینس در کانادا برای برخی از مهاجران وجود دارد این است که به کمک‌های مالی مانند گرفتن وام از کانادا مانند یک معجزه یک شبه نگاه می‌کنند و بیش‌ازحد روی آن حساب باز می‌شود.

درواقع شما باید از قبل، سرمایه موردنیاز را جمع‌آوری کرده باشید و به وام‌ها تنها به‌عنوان یک سرمایه اضافی نگاه کنید که اگر به هر دلیلی انجام نشد شما متضرر یا ورشکست نشوید.

خرید بیزینس و ثبت شرکت یا دریافت ویزای استارتاپ کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

به سوالات زیر پاسخ دهید، ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

هنگام خرید بیزینس در کانادا چه خطراتی را باید در نظر بگیرم؟

کانادا معمولاً به‌عنوان یک کشور بسیار دوست‌دار تجارت در دنیا رتبه‌بندی می‌شود، بنابراین احتمال بروز خطر در صورت خرید بیزینس کم است و سوددهی بیزینس‌ها در صورت انتخاب صحیح و بعد انجام بررسی‌های لازم بخصوص اگر با مشورت یک مشاوره کار بلد در این زمینه باشدمی‌تواند عالی باشد.

بااین‌حال، مانند خرید بیزینس در هر کشوری باید از قبل مشکلات خرید بیزنیس در کانادا را بررسی کرده و راه‌حلی برای مقابله با آن‌ها در صورت ایجاد پیدا کنید. از طرفی خطر کلاه برداری نیز وجود دارد و برای جلوگیری از آن بهتر است از یک مشاور حقوقی مهاجرت به کانادا با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

نرخ مالیات محلی در کانادا در صورت خرید بیزینس

یکی از مواردی که اگرچه مشکل نیست ولی به دلیل اینکه در میزان برآورد هزینه و سرمایه برای خرید بیزینس تأثیر زیادی دارد، ممکن است اگر به آن توجه نشود به مشکل تبدیل گردد، مالیات است.

مالکیت انفرادی بسته به استان 30 تا 50 درصد است. برای شرکت با مسئولیت محدود، هر شریک شخصاً بر اساس سهم خود مشمول مالیات می‌شود و شرکت‌ها پس از کاهش مالیات عمومی 15٪ مالیات فدرال را دریافت می‌کنند.

مجوزهای لازم برای تجارت در کانادا

هر نهادی که در یکی از استان‌های کانادا فعالیت تجاری انجام می‌دهد به مجوزی برای انجام کسب‌وکار خود نیاز دارد. فعالیت‌های حرفه‌ای مانند مهندسی یا معماری مقررات بیشتری دارند و برای دریافت مجوز نیاز به آزمایش و آموزش اضافی دارند.

بهتر است بعد از انتخاب بیزینس موردنظر و خرید آن در کانادا یک گروه تشکل دهید و در خصوص اهداف موجود در شرکت، کارهایی که باید انجام دهید، استراتژی‌های موردنیاز برای انجام در کسب‌وکار و … صحبت کنید. هر چه بیشتر بتوانید با برنامه‌ریزی جلو بروید، بیشتر موفق خواهید شد و کمتر دچار چالش می‌شوید.

نکات مهم برای خرید بیزینس در کانادا

خرید بیزینس در تورنتو؛ مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس در تورنتو

نکات مهم برای خرید بیزینس در کانادا که باید به آن‌ها توجه شود!

برای اینکه کمتر دچار مشکلات خرید بیزینس در کانادا شوید، بهتر است قبل از خرید به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

·         بررسی میزان موجودی در شرکت

درواقع شما باید از قبل نیاز بازار مربوط به کسب‌وکار خود در کانادا را بررسی کنید و مطمئن شوید می‌توانید در زمان لازم نیاز مشتریان خود را برطرف نمایید، در غیر این صورت ممکن است آن‌ها را به‌راحتی برای همیشه از دست بدهید و دیگر از مزیت مشتریان قبلی یک بیزینس برخوردار نخواهید بود.

·         تهیه تجهیزات موردنیاز

اگرچه وقتی یک بیزینس را خریداری می‌کنید بسیاری از موارد در آن از قبل انجام شده است ولی ممکن است به تجهیزات جدیدی هم برای بهبود کار نیاز باشد؛ مثلاً اگر یک رستوران خریداری کنید ممکن است به میز و صندلی‌های جدید نیاز داشته باشد که مشتری‌پسند باشند و به کار شما رونق دهند.

·         انجام مراحل اداری مربوط به اسناد قانونی برای خرید بیزینس

همه قراردادهای قانونی مانند قراردادهای فروش، قراردادهای فرعی، حق امتیاز و کلیه اسناد قانونی باید برای خرید بیزینس موردنظر تهیه شوند تا مشکلی برای انجام فعالیت ایجاد نشود. در غیر این صورت ممکن است در حین انجام کار دچار مشکلات مختلف شوید.

·         بررسی مالیات مربوط به بیزینس موردنظر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به‌طور دقیق بررسی کنید، نرخ مالیاتی است که باید برای بیزینس خود به دولت کانادا بپردازید.

همچنین هنگام خرید یک بیزینس حتماً باید بررسی کنید که آیا مالک قبلی به‌درستی و به‌طور کامل مالیات‌های خود را پرداخته است یا خیر؟ بسیاری از صاحبان بیزینس این کلاه‌برداری را انجام می‌دهند که یک حجم بدهی مالیاتی بزرگ را برای مالک جدید باقی می‌گذارند و از قبل هیچ اطلاعی به او نمی‌دهند. درنتیجه مالک جدید دچار مشکل شده و ممکن است خیلی زود ورشکسته شود.

·         بررسی بدهی‌های بیزینس مورد نظر

شما باید تمامی اسناد و فاکتورهای بیزینس مورد نظر را قبل از خرید،به‌صورت شخصی یا از طریق یک فرد مطمئن در کانادا بررسی کنید؛ زیرا ممکن است شرکت یا بیزینس مورد نظر بدهی‌های هنگفتی به شرکا، مشتریان و … داشته باشد که به شما نگوید و منجر به از دست رفتن کل سرمایه شما شود.

چرا خرید بیزینس در کانادا

خرید بیزینس در کانادا چه فایده‌ای دارد؟

به‌طورکلی تقریباً در هر صنعتی، کانادا بازاری پذیرا، شفاف و باز برای کالاها و خدمات مختلف ارائه می‌دهد. کانادایی‌ها بیش از 60 درصد از درآمد خود را صرف محصولات و خدمات می‌کنند و این موضوع کانادا را به بزرگ‌ترین بازار صادراتی برای شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی تبدیل می‌کند.

تنها ارزش تجارت بین دو کشور کانادا و ایالت متحده تقریباً 1.8 میلیارد دلار در روز است که مجموع تجارت دوجانبه آن به بیش از 714 میلیارد دلار در سالمی‌رسد. حال ببینید وقتی این کشور با تمامی کشورهای اروپایی و آسیایی دارای مراودات تجاری است و بازار جهانی را در اختیار دارد چه حجم عظیمی از سرمایه در آن رد و بدل می‌شود و خرید یک بیزینس خوب و مناسب در این کشور تا چه حد می‌تواند برای شما سودآور باشد.

اگرچه خودتان نیز می‌توانید برای شروع صفر تا صد یک بیزینس در کانادا اقدام کنید ولی خرید بیزینس روشی بهتر است، به این جهت که سرعت شروع کار شما و بازگشت سرمایه تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و در وقتتان صرفه‌جوییمی‌شود.

از طرفی وقتی بیزینسی می‌خرید،مثلاً اگر یک رستوران را خریداری کنید مشتریان قبلی آن را می‌شناسند و از همان شروع کار می‌توانید کسب درآمد و سوددهی داشته باشید. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با خرید یک بیزینس سرمایه‌گذاری خود را شروع کنند تا نیاز به شروع از صفر نباشد و زود هم به سود برسند.

از طرفی کانادا به دلیل شرایط سخت بانکی و نظارتی خود، بهتر از بسیاری از بانک‌هایبین‌المللی از بحران مالی جهانی عبور کرده است. درواقع، کانادا یکی از سالم‌ترینسیستم‌های بانکی در جهان را دارد. این مزیت همراه با نیروی کار تحصیل‌کرده، منابع طبیعی فراوانو ترتیبات سودمند تجارت آزاد، کانادا را به بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری و خرید بیزینس تبدیل کرده است.

برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط ​​که به دنبال دستیابی به بازارهای جهانی و درعین‌حالصرفه‌جویی در هزینه مالیات هستند، کانادا یک کاندید عالی برای توسعه هر نوع تجارتی است.

مزایای خرید بیزینس در کانادا

مزایای خرید بیزینس در کانادا

قبل از اینکه مشکلات خرید بیزینس در کانادا بررسی شود، بد نیست ابتدا با مزایای آن آشنا گردید تا درنهایت با مقایسه مزایا و معایب آن در کنار هم بتوانید تصمیم درست‌تری اتخاذ نمایید. از جمله مهم‌ترین مزایای خرید بیزینس در کانادا عبارت‌اند از:

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود صاحبان مشاغل مختلف از کشورهای متفاوت به سمت تجارت در کانادا گرایش پیدا کنند و یکی از بارزترین آن،وجود فرهنگ‌های مختلف در کنار هم در کانادا و سازگاری خوب آن‌ها با یکدیگر است که در کمتر کشور خارجی مشاهده می‌شود.

شما در کانادا مهاجران بسیار مختلفی با فرهنگ‌های متفاوت را می‌بینید که به‌خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و به یکدیگر احترام می‌گذارند. این مورد می‌تواند رشد کسب‌وکار شما را در کانادا بسیار آسان‌تر از بسیاری از کشورهای خارجی دیگر کند.

علاوه بر این، مزایای بی‌شماری برای شرکت‌هادر کانادا وجود دارد که کمترین آن‌ها شامل نرخ‌های مالیات شرکتی پایین‌تر است. کانادا در مسیر تشویق رشد اقتصادی و جذب تجارت بین‌المللی، به‌تدریج نرخ مالیات خود را طی 9 سال گذشته از 18 درصد به نرخ فعلی 15 درصد کاهش داده است که یکی از رقابتی‌ترین نرخ‌های مالیات شرکتی در جهان است. به‌عنوان‌مثال، این نرخ در ایالات‌متحده 21% است.

صاحبان مشاغلی که قصد دارند تجارت خود را به کانادا گسترش دهند، از شبکه تجاری گسترده آن نیز بهره‌مند خواهند شد، زیرا این کشور دسترسی به بازارهای جهانی و متنوع را فراهم می‌کند.

پیمان‌های تجاری کانادا شامل موافقت‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، توافقنامه جامع اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا (CETA) و توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) است که همگی به گستردگی تجارت و بیزینس شما در کانادا و سوددهی بیشتر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم کمک خواهند کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های تجاری کانادایی تعهد آن‌ها به نوآوری و در حمایت از آن، تلاش‌های این کشور برای بهبود مالکیت معنوی (IP) خود با کاهش روند ادارای و ساده کردن رویه‌ها برای مشاغل کانادایی است.به‌عنوان‌مثال در سال 2018، کانادا به توافقنامه لاهه پیوست.

در چند سال اخیر نیز، این کشور با پیوستن به چندین معاهده بین‌المللی IP موافقت کرده است که از آن جمله می‌توان به پروتکل مادرید، معاهده سنگاپور، توافقنامه نیسو معاهده حقوق ثبت اختراع WIPO اشاره نمود که همگی در گسترش و سوددهی بیشتر بیزینس‌ها در این کشور کمک بزرگی می‌کنند.

کسب‌وکارهایی که به کانادا گسترش می‌یابند، می‌توانند از سطح بالایی از اطمینان در جست‌وجوها و پرونده‌های حق و حقوق خود بهره ببرند، زیرا کانادا یکی از معدود کشورهایی است که به نظر می‌رسد الزامات ماده 9 UCC را برآورده می‌کند.

بااین‌حال، علیرغم هم ارزی نزدیک سیستم‌های ایالات‌متحده و کانادا، برخی از خطرات وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها آگاه بود و از آن‌ها اجتناب کرد. به‌عنوان‌مثال، کانادا اجازه ارسال کپی از پرونده‌ها را نمی‌دهد.

سخن آخر

خرید بیزنس در کانادا می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد و به دلیل گستردگی ارتباط کانادا با سایر بازارهای جهانی و جمعیت روزافزون این کشور می‌توانید یک آینده سودآور را برای بیزینس خود متصور شوید. درعین‌حال باید مشکلات خرید بیزینس در کانادا را نیز قبل از انجام این کار به‌طور کامل بررسی کنید تا بعد از شروع کار دچار مشکل خاصی نشوید و سرمایه خود را از دست ندهید.

شما عزیزان می‌توانید جهت گرفتن مشاوره برای خرید بهترین بیزینس در کانادا با سوددهی بالا با توجه به شرایط منحصربه‌فرد خود از مشاوره کارشناسان مجرب و با دانش بالای ما در این زمینه استفاده نمایید.