شغل سیاه یا غیر قانونی در کانادا، مفهومی است که معمولاً به مشاغل مخفیانه و بیرون از قوانین و مقررات رسمی اشاره دارد. در حالی که کانادا به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و قانونمند شناخته می‌شود، ممکن است به نظر برخی عجیب باشد که در این کشور نیز شغل سیاه وجود دارد. با این حال، در حقیقت، همانند دیگر کشورها، کانادا نیز با فعالیت‌های غیرقانونی مختلف روبروست که بخشی از اقتصاد زیرزمینی کشور را تشکیل می‌دهند.

این پدیده معمولاً به دلیل افزایش نیازهای مالی، عدم دسترسی به شغل‌های مناسب، کاهش فرصت‌های کاری رسمی و در برخی موارد، تمایل به کسب درآمد سریع و آسان برای برخی افراد بوجود می‌آید. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد شغل سیاه در کانادا به شما ارائه دهیم

کار غیرقانونی در کانادا به‌عنوان شغل سیاه

کار غیرقانونی در کانادا یا شغل سیاه، یک وضعیت حساس و مشکل‌ساز است که برخی تبعه‌های خارجی بدون ویزای مجاز یا مجوز کار به آن روی می‌آورند. در کانادا، استخدام یک تبعه خارجی در صورتی که شرایط قانونی برای اشتغال آن فرد مهیا نباشد، جرم محسوب می‌شود و باعث مواجهه کارفرما با عواقب قانونی جدی خواهد شد.

این موضوع معمولاً در حالاتی بروز می‌کند که یک تبعه خارجی پس از ورود به کانادا به‌عنوان ویزیتور تجاری، به طور غیرقانونی در یک فعالیت شغلی فعالیت کند که منجر به کاهش فرصت‌های شغلی برای افراد کانادایی می‌شود و به آن شغل سیاه می‌گویند.

برای جلوگیری از اشتغال غیرقانونی تبعه‌های خارجی، سازمان‌های نظارتی مهاجرت کانادا اقدامات لازم را انجام می‌دهند. افسران خدمات مرزی ممکن است به‌عنوان عملیات مقابله با اشتغال غیرقانونی، هشدار اطلاعاتی را در سیستم مدیریت پرونده جهانی (GCMS) ثبت کنند. این سیستم اطلاعات شخصی را در مورد تبعه‌های خارجی جمع‌آوری و ذخیره می‌کند و در صورت ثبت هشدار، اطلاعات مربوطه برای مدت ۱۰ سال در سیستم باقی می‌ماند.

حذف هشدار اطلاعاتی از نمایه تبعه خارجی در GCMS چالش‌های قابل توجهی را به دنبال دارد و در شرایط خاصی توسط کارشناسان مهاجرت کانادا انجام می‌شود. اگر یک هشدار اطلاعاتی برای یک تبعه خارجی در GCMS ثبت شود، احتمالاً هربار که فرد موردنظر به کانادا سفر کند، نیاز به غربالگری و بررسی دقیق بیشتری خواهد داشت تا دولت کانادا مطمئن شود که شخص مورد نظر نمی‌خواهد کار غیرقانونی در این کشور انجام دهد.

بنابراین، کار غیرقانونی یا شغل سیاه در کانادا، حتی اگر اثبات نشود، در صورت برملا شدن توسط مجریان قانون کشور کانادا، تبعات جدی را به همراه دارد. این عمل نه تنها می‌تواند عواقب قانونی مانند اخراج دائمی از کشور کانادا برای فرد متخلف داشته باشد، بلکه برای کارفرما و حتی افراد دیگری که به اشتغال این فرد بصورت غیرقانونی در کانادا کمک کردند، نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

به همین دلیل، رعایت قوانین و مقررات مهاجرت و استخدام در کانادا براساس این قوانین، بسیار حائز اهمیت است تا از ورود به این دامنه غیرقانونی جلوگیری شود. در صورتی که می‌خواهید برای کار به کانادا مهاجرت کنید، مهم است که این فرایند را به کمک یک موسسه مهاجرتی معتبر انجام دهید تا دچار این مشکلات و ورود غیرقانونی به برخی از مشاغل نشوید.

شغل سیاه در کانادا

ویزای کار کانادا، یک سند قانونی است که به افراد خارجی اجازه می‌دهد تا در کانادا مشغول به کار شوند.

شغل سیاه در کانادا به چه کارهایی گفته می‌شود؟

به طور کلی، این مفهوم به کارهایی اطلاق می‌شود که بدون رسمیت حقوقی مانند وجود قرارداد رسمی کار بین کارمند و کارفرما و بدون پرداخت مالیات یا کسر از حقوق به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

درآمد حاصل از شغل سیاه در کانادا می‌تواند از فعالیت‌های مختلفی مانند ساخت‌وساز، خدمات خانگی، رستوران‌ها، تعمیرات منزل و حتی تاکسی‌رانی به دست آید. درواقع، خود شغل به تنهایی ممکن است از نظر عرف جامعه مشکلی نداشته باشد، اما وقتی یک مهاجر با ورود غیرقانونی یا یک فرد بدون داشتن مجوزهای لازم برای کار به آن رو می‌آورد، به‌عنوان شغل سیاه محسوب می‌شود.

یکی از دلایل شایع انتخاب شغل سیاه در کانادا توسط برخی افراد در این کشور یا مهاجران، عدم دسترسی به مجوز کار رسمی است. برخی از مهاجران یا افرادی که در شرایط مهاجرتی نامناسب قرار دارند، به دلایلی مانند نداشتن مدارک مورد نیاز یا قوانین مهاجرت پیچیده، نمی‌توانند مجوز کار را دریافت کنند. در نتیجه، برای تأمین نیازهای مالی خود و خانواده خود، به انجام شغل سیاه در کانادا می‌پردازند.

نگاهی به درآمد شغل سیاه در کانادا

همانطور که قبلاً گفتیم افرادی که به شغل سیاه در کانادا روی می‌آورند، هیچ‌گونه قرارداد رسمی ندارند. همین امر منجر به کاهش دستمزدشان می‌شود و کارفرمایان را به گرفتن نیروهای این چنینی تشویق می‌کند. در این نوع مشاغل، دستمزد‌ها عموماً پایین‌تر از تعرفه اصلی مربوط به آن شغل و تخصص بوده و کارفرمایان مجبور به پرداخت مواردی همچون بیمه و مالیات نیستند.

به عنوان مثال، برخی از شاغلانی که با ویزای تحصیلی یا توریستی به کانادا سفر کرده‌اند و مجبور به درآمدزایی هستند، وارد انواع شغل سیاه در کانادا می‌شوند. این امر به آنان امکان می‌دهد که با دریافت مبلغ کمتری به انجام کارهای خدماتی یا مشاغل دیگر بپردازند و نسبت به کار دانشجویی، درآمد بیشتری برای خود ایجاد نمایند. اما در صورت متوجه شدن مراجع ذی‌ربط، احتمال اخراج از دانشگاه و دیپورت شدن به کشور مبدأ وجود دارد.

در جدول زیر، نمونه‌ای از درآمد کار سیاه و درآمد قانونی برخی از شغل‌ها در کانادا آورده شده است:

شغل درآمد کار سیاه (دلار در ساعت) درآمد قانونی (دلار در ساعت)
نظافت و تمیزکاری 23.50 30.75
تکنسین تعمیر و نگهداری 23.50 30
مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات (سالیانه)79,142 91,844 (سالیانه)
راننده 20 21.50

در زمان حال، دستمزد ساعات کاری شغل سیاه در کانادا عموماً به صورت نقدی حساب شده و مبلغ آن بسته به نوع شغل روزانه یا هفتگی، محاسبه می‌شود. با این حال، این مبلغ آنقدر زیاد نیست که تمامی هزینه‌های زندگی را پوشش دهد و زندگی آسوده و راحتی را فراهم کند.

همانطور که در جدول نیز مشاهده می‌شود، درآمد شغل سیاه در کانادا کمتر از درآمد قانونی است. بنابراین، انتخاب کردن شغل سیاه در کانادا به دلیل دستمزد کمتر نیازمند دقت و بررسی دقیق‌تر است و باید خطرات آن نیز به‌طور کامل در نظر گرفته شود. زیرا شغل سیاه در کانادا غیرقانونی است و ممکن است عواقب حقوقی جدی برای فرد مشغول به کار به همراه داشته باشد.

عواقب مشاغل غیرقانونی در کانادا

مهاجرت کاری کانادا؛ روش ها و شرایط مهاجرت کاری به کانادا

چه کسانی اجازه کار در کانادا دارند؟

کانادا یکی از کشورهایی است که به دلیل اقتصاد پیشرفته خود و نیاز به نیروهای کار متخصص، هرساله مهاجران و کارگران خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

با این حال، برای اینکه بتوان در کانادا کار کرد، باید شرایط خاصی را برآورده نمود. افرادی که به‌صورت قانونی اجازه کار در کانادا را دارند، عبارتند از:

 

1. شهروندان کانادایی و مقیم دائم

شهروندان خود کانادا و مهاجرانی که در کانادا دارای اقامت دائم هستند، برای کار در کانادا نیازی به مجوز کار ندارند. آنها می‌توانند در هر شغلی و در هر استان یا منطقه‌ای کار کرده و کسب درآمد نمایند.

 

2. کارگران خارجی موقت

برنامه‌های مختلفی وجود دارد که به کارفرمایان اجازه می‌دهد کارگران خارجی ماهر و باتجربه‌ای که در کانادا نمی‌توان آنها را یافت، استخدام کنند. این برنامه‌ها به منظور پرکردن نیازهای کارفرمایان کانادایی و همچنین اطمینان از برخورد منصفانه با کارگران خارجی طراحی شده‌اند.

برای واجد شرایط بودن برای مجوز کار در برنامه‌های کارگران خارجی موقت، کارگر خارجی باید یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرمای کانادایی داشته باشد که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تایید شده باشد. همچنین کارفرما باید یک ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) از IRCC دریافت کند که نشان می‌دهد نیاز به مهارت‌های کارگر خارجی در کانادا وجود دارد.

برخی از رایج‌ترین برنامه‌های کارگران خارجی موقت عبارتند از:

  • برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP)
  • برنامه تحرک بین‌المللی (IMP)
  • برنامه کارگران فصلی کشاورزی (SAWP)
  • برنامه مراقب زنده (LCP)

3. دارندگان مجوز کار پس از تحصیل

دانشجویان بین‌المللی که از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) در کانادا فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند درخواست مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) داشته باشند. این مجوز به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا حداکثر سه سال پس از فارغ التحصیلی در کانادا کار کنند.

برای واجد شرایط بودن برای PGWP، دانشجویان بین‌المللی باید یک برنامه تحصیلی تمام وقت در DLI را که حداقل یک سال زمان می‎برد، تکمیل کرده باشند. همچنین باید مجوز تحصیلی معتبر داشته باشند و شرایط زبان مورد نیاز برای برنامه مورد نظر را برآورده سازند.

4. سایر افراد واجد شرایط

تعدادی دیگر از افراد ممکن است بدون نیاز به مجوز کار در کانادا قابلیت اشتغال داشته باشند. این شامل همسران و وابستگان شهروندان کانادایی و مقیم دائم، پناهندگان و افراد محافظت شده و برخی از مقامات دولتی می‌شود.

کار در کانادا برای ایرانیان؛ بررسی وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان

عواقب داشتن شغل سیاه در کانادا

داشتن شغل سیاه در کانادا عواقب جدی برای افراد و کارفرمایان دارد که می‌تواند در نهایت منجر به محرومیت و تبعات قانونی شدیدی شود. بنابراین در نظر داشته باشید که اگر شما به عنوان یک کارگر غیرقانونی در کانادا فعالیت کنید، به نوعی قانون مهاجرت را نقض کرده‌اید و در نتیجه، با مجازات و حکم محرومیت یا Exclusion Order روبه‌رو می‌شوید. حکم محرومیت به معنای اخراج شما از کانادا است و شما مجبور به ترک کشور خواهید بود.

با این حال، در شرایط خاص و با رعایت برخی مقررات، امکان بازگشت به کانادا وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر شما موفق به دریافت ویزای صلاحیت برگشت به کانادا یا همان ARC شوید، می‌توانید مجدداً به کانادا بازگردید. همچنین، در صورتی که حداقل یک سال از زمان خروج شما گذشته باشد نیز ممکن است امکان بازگشت وجود داشته باشد.

با این حال، باید توجه داشت که همیشه شرایط بازگشت به کانادا به این سادگی نیست و در برخی از موارد ممکن است بسیار پیچیده شود و شما با موانعی مانند سابقه کیفری یا عدم شفافیت در مورد اطلاعات شخصی خود (Misrepresentation) مواجه شوید یا به طور دائم اخراج شوید.

علاوه بر این، در صورتی که کارفرمایان در کانادا کارگران بدون ویزا را استخدام کنند، نه تنها قوانین کار استخدام غیرقانونی را نقض می‌کنند، بلکه قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان در کانادا (IRPA) را نیز نقض کرده‌اند. در نتیجه، کارفرمایان ممکن است مجازات‌های جدی از جمله حبس تا دو سال و جریمه تا ۵۰ هزار دلار را دریافت کنند.

در صورتی که کارفرما خود یک فرد خارجی یا دارای اقامت دائم در کانادا باشد، ممکن است با لغو اقامت خود مواجه شود.

بنابراین، داشتن شغل سیاه در کانادا نه تنها عواقب قانونی جدی برای شما به همراه دارد، بلکه به صورت کلی آینده مهاجرتی و اقامتی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهترین راه برای اجتناب از این عواقب از قبل پیش بینی شده، رعایت قوانین مهاجرتی کانادا و جستجوی راه‌های قانونی برای کار و اقامت در این کشور است.

عواقب داشتن شغل سیاه در کانادا

شغل سیاه در کانادا برای دانشجویان

در صورتی که شما دانشجوی بین المللی هستید و به دنبال کار بدون مجوز در کانادا هستید، باید به تغییرات مربوط به ساعات کاری خارج از دانشگاه دقت کنید. اما احتمال اخراج از دانشگاه نیز وجود دارد و اگر به درستی بررسی کنید، متوجه خواهید شد که واقعاً ارزشش را ندارد و بهتر است از روش‌های قانونی استفاده کنید. مثلاً اگر بتوانید شغلی در خود دانشگاه پیدا کنید احتمالاً می‌توانید بیش از 20 ساعت در هفته فعالیت داشته باشید.

در صورتی که مجوز تحصیلی خود را پس از تاریخ 1 ژوئن دریافت کنید، بسته به محتوای مجوز، ممکن است بتوانید خارج از دانشگاه کار کنید. اما حداکثر تا 20 ساعت در هفته مجاز به کار خواهید بود و شرایط زیر باید برقرار باشد:

  • برنامه تحصیلی شما در حال برگزاری باشد.
  • شما در زمان استراحت برنامه ریزی شده در تقویم تحصیلی خود به کار بپردازید و کارتان به تحصیل شما آسیب نزند.

برای شرکت در برنامه‌های تعاونی یا کارآموزی، شما باید دارای مجوز کار باشید. همچنین، پس از فارغ التحصیلی نیز برای کار در کانادا باید اجازه کار پس از فارغ التحصیلی را دریافت کنید.

اقتصاد کانادا؛ کانادا چندمین اقتصاد جهان است؟

انواع مشاغل در کانادا که نیازی به مجوز کار ندارند!

در کانادا، برخی از مشاغل برای اتباع خارجی نیازی به مجوز کار ندارند و شما می‌توانید به جای روی آوردن به شغل سیاه در کانادا به آنها بپردازید.

با این حال، توجه داشته باشید که این لیست تنها به معنای ذاتی برای واجد شرایط بودن فرد برای معافیت از مجوز کار نیست و در هر صورت، مشاغل زیر ممکن است نیاز به مدارک اضافی دیگر داشته باشند.

در زیر لیست این مشاغل آورده شده است:

1. ورزشکار یا مربی

این مشاغل مربوط به اشتغال در زمینه ورزش و فعالیت‌های مربوط به آن مانند تمرین و آموزش برای تیم‌های ورزشی می‌شود.

2. بررسی کننده سوانح یا حوادث هوایی

شاغلینی که مسئول بررسی و تحلیل علل وقوع سوانح هوایی و حوادث مربوط به آنها هستند.

3. بازدید کننده تجاری

افرادی که برای انجام مذاکرات تجاری، بازدید از شرکت‌ها و تسهیل ارتباطات تجاری به کانادا می‌آیند.

4. بازرس هواپیمایی کشوری

اشخاصی که وظیفه بررسی، بازرسی و اعتبارسنجی امنیتی هواپیماها و فرودگاه‌ها را دارند.

5. روحانیت

افرادی که به‌عنوان رهبران مذهبی در مراسم دینی و خدمات مذهبی درگیر هستند.

6. برگزار کننده همایش

اشخاصی که مسئول برگزاری و سازماندهی همایش‌ها و رویدادهای عمومی و بین‌المللی هستند.

7. عضو خدمه

کارکنانی که در هواپیماها، کشتی‌ها، قطارها و وسایل نقلیه عمومی مشغول به کار و ارائه خدمات هستند.

8. ارائه دهنده خدمات اضطراری

افرادی که در خدمات اورژانسی و امداد و نجات مشغول به کار هستند.

9. بازپرس یا شاهد

افرادی که در صورت نیاز به تحقیق و بررسی در دادگاه یا در موارد قانونی دیگر به‌عنوان شاهد یا بازپرس باید حاضر شوند.

10. عضو خانواده نماینده خارجی

اعضای خانواده افرادی که به‌عنوان نماینده‌ای از کشور خارجی (سفیر) به کانادا می‌آیند و وظیفه نمایندگی کشور مبدأ در کانادا را بر عهده دارند.

11. افسر یا نماینده دولت خارجی

اشخاصی که نمایندگی از دولت خارجی را مانند کنسول‌ها و سفیران در کانادا بر عهده دارند.

12. دانشجوی بهداشت و درمان

افرادی که در زمینه بهداشت و درمان تحصیل می‌کنند و به‌عنوان بخشی از آموزش خود در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند.

13. قاضی، داور یا مقام مشابه

افرادی که در سیستم قضایی کانادا به‌عنوان قاضی، داور یا مقام قانونی دیگر مشغول به کار هستند.

14. پرسنل نظامی

افرادی که عضو نیروهای نظامی هستند و برای ارتقا و توسعه نیروهای نظامی کانادا فعالیت می‌کنند.

15. گزارشگر خبر یا گروه فیلم و رسانه

اشخاصی که در رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها یا گروه‌های فیلم و تولید محتوا فعالیت می‌کنند و مسئول گزارش دادن از رویدادها و اخبار مختلف هستند.

16. تهیه کننده یا کارمندان بخش تبلیغات

افرادی که در زمینه تبلیغات و بازاریابی فعالیت می‌کنند و مسئول تهیه و اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی هستند.

17. هنرمندان و مجریان

اشخاصی مانند هنرپیشه‌ها، خوانندگان و مجریان تلویزیونی که در عرصه هنر و سرگرمی فعالیت می‌کنند.

18. سخنران عمومی

افرادی که در رویدادها و جلسات عمومی به‌عنوان سخنران باید حاضر شوند و به ارائه سخنرانی‌ها و سخنوری می‌پردازند.

19. کارگر کوتاه مدت با مهارت بالا

اشخاصی مانند کارگران ساختمانی، آشپزان، آرایشگران و تعمیرکاران که در زمینه‌های مشاغل مهارتی خاص و کوتاه مدت فعالیت می‌کنند.

20. دانشجویان فعال در محوطه دانشگاه

دانشجویانی که در خود دانشگاه‌ها به‌عنوان کارمند یا کمک‌آموزش مشغول به کار هستند.

لطفاً توجه داشته باشید که اگر یک تابعه خارجی در یکی از موقعیت‌ها یا سناریوهای فوق استخدام شده باشد، ممکن است واجد شرایط معافیت از مجوز کار باشد.

نتیجه گیری

شغل سیاه در کانادا، به مشاغلی اشاره دارد که در آنها، افراد بدون داشتن مجوز رسمی، مشاغل عرف و معمولی جامعه را انجام می‌دهند که هیچ قراردادی برایشان وجود ندارد و دستمزدشان پایین‌تر از کار قانونی است. این پدیده بیشتر در صنایع ساختمانی، خدمات رستوران و مراقبت از کودکان و سالمندان شایع است.

عواملی نظیر عدم دسترسی به شغل‌های مناسب، نیاز به درآمد اضافی و وجود تراکم‌های جمعیتی و مهاجرتی در کانادا، برخی از دلایل موجود برای انتخاب این نوع شغل هستند. اما انتخاب این مشاغل، خطرات جدی مانند اخراج دائمی از کشور کانادا را نیز به همراه دارد و اقدام برای انجام آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌های مهاجرتی، با کارشناسان و مشاوران ما در موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا