مدرک رشته موسیقی، نوعی مدرک هنرهای آزاد برای دانشجویانی است که می‌خواهند حرفه موسیقی را دنبال کنند. دانشجویانی که قصد دارند رشته موسیقی را تا سطح لیسانس در کانادا دنبال کنند، طیف متنوعی از مباحث و زمینه‌های مختلفی که به صنعت موسیقی مرتبط هستند را می‌آموزند و در مقاطع بالاتر، با انتخاب گرایش‌های تخصصی‌تر، در یک موضوع خاص تخصص پیدا می‌کنند.

اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در رشته موسیقی در کانادا هستید، لطفا تا انتهای این مطلب با ما در کاناداپاس همراه باشید تا ضمن معرفی گرایش‌های رشته موسیقی در کانادا، پردرآمدترین مشاغلی که با این رشته می‌توانید انجام دهید را نیز به شما معرفی کنیم و شما را با بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته در کانادا نیز آشنا کنیم.

آشنایی با رشته موسیقی در کانادا

دانشجویان رشته موسیقی در کانادا، در طول دوره‌های آموزشی خود اطلاعات اساسی درمورد تاریخچه، تئوری و ترکیب موسیقی به دست می‌آورند. این دانش عمیق، می‌تواند به گسترش دامنه درک آن‌ها از این رشته کمک کند تا بتوانند حرفه انتخابی خود را با تخصص، بینش و مهارت بیشتری انتخاب کنند.

دانشجویان در طول دوره تحصیل در رشته موسیقی در کانادا، بخش زیادی از مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند که از این دست می‌توان به کارگروهی، خلاقیت، نظم، برقراری ارتباط و تعهد اشاره کنیم. همانطور که دانشجویان یاد می‌گیرند مهارت‌های خود را در یک ساز توسعه‌ دهند، درک عمیق‌تری هم از موسیقی از منظر اجرایی و فنی به دست خواهند آورد.

کد شغلی رشته موسیقی در کانادا

همه مشاغل در کانادا، دارای یک کد منحصر به فرد هستند که شرح وظایف، مهارت‌های لازم، محدوده حقوق و دستمزد و سایر جزئیات و اطلاعات مشاغل مختلف در این کشور را از یکدیگر تفکیک می‌کنند.

به همین ترتیب، برای رشته موسیقی هم یک کد منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده که با این کد در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) شناخته می‌شود. کد شغلی رشته موسیقی در کانادا NOC 5133 است که در طبقه‌بندی جدید مشاغل کانادا نیز با کد NOC TEER 51122 شناخته می‌شود.

تحصیل در رشته موسیقی در کانادا

در صورتی که قصد دارید در رشته موسیقی در کانادا تحصیل کنید، برخی نکات کلی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

این نکات عبارت هستند از:

  1. تحقیق کنید که کدام یک از دانشگاه‌های کانادا رشته موسیقی را ارائه می‌دهند تا بدانید برای چه دانشگاه‌هایی باید اپلای کنید، این دانشگاه‌ها چه شرایطی نیاز دارند و آیا امکان تحصیل دانشجویان خارجی در آن‌ها وجود دارد یا خیر.
  2. سپس بررسی کنید که حداقل معدل مورد نیاز، زبان تدریس و شهریه دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند به چه صورت است.
  3. با انجام اقدامات فوق دایره انتخاب شما محدودتر می‌شود و گزینه‌هایی که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارند را پیدا خواهید کرد. اکنون زمان آن است تا درخصوص بورسیه‌ها و کمک هزینه‌هایی که در این دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی ارائه می‌شود تحقیق کنید.
  4. بررسی کنید که آیا دانشگاه‌های انتخابی، فقط بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌دهند یا آزمون ورودی هم دارند.
  5. تلاش برای دریافت بورسیه را به هیچ وجه نادیده نگیرید. زیرا تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای ایرانیان چندان ارزان نیست و داشتن بورسیه، کمک بسیار بزرگی از نظر مالی به دانشجویان خواهد کرد تا حداقل بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.
  6. به طور کلی، شرایط اعطای بورسیه در کانادا به این صورت است که دریافت کمک هزینه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا راحت‌تر است. بدین معنی که شرایط دریافت بورسیه در مقطع لیسانس چندان راحت نیست. در صورت داشتن معدل بالا، نمره زبان خوب در یک آزمون معتبر، رزومه قوی، سابقه انجام پروژه‌های تحقیقاتی و به طور کلی، شرایط تحصیلی عالی، ممکن است در مقطع لیسانس هم بتوانید بورسیه دریافت کنید.
  7. برای تحصیل در کانادا باید ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشید. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی شما، معمولا بر اساس مدت زمان دوره تحصیلی‌ خواهد بود؛ اما اگر بیشتر طول کشید، می‌توانید ویزای خود را تمدید کنید.

پذیرش در رشته موسیقی در کانادا

اولین قدمی که باید برای تحصیل در رشته موسیقی در کانادا بردارید، اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌های کانادا است که این رشته را ارائه می‌دهند.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

1. مقدمات اخذ مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی را بسته به زبان تدریس دانشگاه مورد نظر خود فراهم کنید.

با توجه به اینکه زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های کانادا انگلیسی است، توصیه می‌شود به غیر از موارد خاصی که قصد دارید برای شهرها یا دانشگاه‌های کاملا فرانسوی زبان اپلای کنید، مدرک خود را در زبان انگلیسی بگیرید. بسته به سطح زبان خود، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ماه قبل از تاریخ اپلای، برای اخذ مدرک زبان اقدام کنید.

2. یک رزومه و انگیزه‌نامه قوی تهیه کنید.

انگیزه‌نامه، نشانگر اهداف شما از تحصیل در کانادا است که باید مشخص کند چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید، چرا در کشور خودتان ادامه تحصیل ندادید و به موارد دیگری از این دست باید بپردازید. رزومه هم باید بر اساس آخرین دستاوردها و تجربیات شغلی یا حرفه‌ای شما تهیه شده باشد و کاملا به‌روز باشد. با توجه به اهمیت این دو مدرک، بهتر است تهیه آن‌ها را به متخصصینی که تجربه کافی در این زمینه دارند، نظیر کارشناسان کاناداپاس بسپارید.

3. مدارک و مستندات تکمیلی که کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر از شما درخواست می‌کند را ارائه دهید.

این مدارک می‌توانند شامل مدرک زبان یا توصیه‌نامه از یک یا چند نفر از اساتید قبلی شما باشند.

4. اطلاعات پذیرش دانشگاه‌های مختلف را سازماندهی کنید.

برای سازماندهی این اطلاعات، می‌توانید مواردی نظیر مدارک مورد نیاز برای پذیرش، ددلاین اپلای، هزینه پذیرش و نام اساتید مرتبط با حوزه تحقیق مورد علاقه خود را به صورت یک فایل اکسل ذخیره کنید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

5. ایمیل زدن به اساتید برای دریافت بورسیه را شروع کنید.

توصیه می‌شود که به هیچ وجه از ایمیل‌های آماده استفاده نکنید. با ارسال نمونه‌های آماده، نشان می‌دهید که زیاد برای اهداف خود جدی نیستید و استاد مربوطه هم اهمیت زیادی برای شما نداشته تا یک ایمیل منحصربه‌فرد برای وی بنویسید. موضوع، متن اصلی و پیوست بودن رزومه خود، مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در این ایمیل‌ها رعایت کنید.

6. صبر کنید و امید داشته باشید.

فقط با ادامه دادن این مسیر، می‌توانید در آن به موفقیت برسید. در این بین، از افراد باتجربه هم کمک بگیرید. این افراد بهتر می‌توانند نقاط ضعف شما و ایرادات کارتان را نسبت به خودتان پیدا کنند.

7. به دانشگاه مورد نظرتان درخواست پذیرش بدهید.

پس از اینکه پاسخ مثبتی از یکی از اساتید گرفتید، می‌توانید فرایند درخواست برای پذیرش دانشگاه مورد نظر را به طور رسمی آغاز کنید.

8. مدارک کامل خود را برای دانشگاه ارسال کنید.

اکنون می‌توانید اطلاعات و مشخصات فردی خود، مدرک آخرین مقطع تحصیلی به همراه ریزنمرات و سایر مدارک اعم از انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه، مدرک زبان و رسید پرداخت هزینه اپلای را در فرم درخواست پذیرش خود پیوست کرده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

9. پذیرش دانشگاه را دریافت کنید.

در صورتی که شرایط مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را داشته باشید، می‌توانید پذیرش آن را اکنون دریافت کنید.

10. فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا را شروع کنید.

با داشتن نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، می‌توانید فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا را آغاز کنید. این فرایند، حدود ۳ تا ۶ ماه بسته به شلوغی سفارت و شرایط پرونده شما طول می‌کشد. با توجه به پیچیدگی و دشواری‌های اخذ ویزای تحصیلی کانادا، بهتر است با کمک یک متخصص نظیر کارشناسان کاناداپاس این مسیر را طی کنید.

هزینه تحصیل در رشته موسیقی در کانادا

هزینه تحصیل در رشته موسیقی در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از تاثیرگذارترین این عوامل‌ میزان شهریه دانشگاه مورد نظر، سبک زندگی افراد و شهر و استانی است که در آن اقامت دارند.

به طور کلی، شهریه دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته موسیقی در مقطع کارشناسی، بین ۸ تا ۴۵ هزار دلار در سال است.

درمورد هزینه‌های زندگی نیز باید اشاره کنیم که در اکثر شهرهای کانادا نظیر کبک سیتی، مونترال و اتاوا به چیزی حدود ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه نیاز خواهید داشت؛ اما در شهرهای بزرگی نظیر ونکوور، کلگری و تورنتو هزینه‌های شما ممکن است به ۲۰۰۰ دلار کانادا به ازای هر ماه هم برسد.

برخی از مهمترین هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا در جدول زیر ذکر شده است:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر ماه
اجاره آپارتمان به صورت شریکی ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر ماه بسته به موقعیت مکانی آپارتمان و امکانات آن. در صورت اجاره استودیو یا آپارتمان یک خوابه این هزینه می‌تواند به ۱۰۰۰ دلار در ماه هم برسد.
تاسیسات اولیه (برق، آب، گرمایش، سطل زباله) ۱۵۰ دلار به ازای هر ماه
اینترنت ۵۰ تا ۷۰ دلار به ازای هر ماه
غذا حدود ۳۰۰ دلار به ازای هر ماه در صورت خرید از فروشگاه و ۱۰ الی ۶۵ دلار به ازای هر وعده در رستوران
رفت و آمد ۹۰ دلار به ازای هر ماه
هزینه ویزای تحصیلی ۱۵۰ دلار

 

برای آگاهی از هزینه‌های دقیق زندگی در کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و با انتخاب شهر و استان مورد نظر خود، از ریز جزئیات هزینه‌های مختلف در آن از انواع مواد غذایی گرفته تا اقامت در شرایط مختلف، اطلاع پیدا کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته موسیقی در کانادا

معمولا جهت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های کانادا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر به صورت تکمیل شده و ارسال آن به وبسایت این دانشگاه
  • ریزنمرات
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • رزومه
  • مقالات و پروژهش‌های انجام شده
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدارک مالی جهت اثبات برخورداری از تمکن مالی به میزانی که دانشگاه مورد نظر درخواست کرده است (تمکن مالی شما هم باید به اندازه مبلغ شهریه دانشگاه باشد و هم به اندازه هزینه‌های زندگی در کانادا که در بخش قبل بررسی کردیم).

گرایش‌های رشته موسیقی در کانادا

با توجه به اینکه کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل در رشته موسیقی است، گرایش‌های زیادی در دانشگاه‌های این کشور برای علاقه‌مندان به این رشته در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید:

 

نام گرایش توضیحات
تئاتر موزیکال این گرایش، تکنیک‌ها و اصول موسیقی، تئاتر و رقص را برای ایجاد یک اجرای منسجم با یکدیگر ترکیب می‌کند. دانشجویانی که این مسیر تحصیلی را انتخاب می‌کنند، اغلب در کلاس‌های متنوعی از جمله طراحی صحنه، آواز، بازیگری، پیانو و تاریخ تئاتر موزیکال شرکت می‌کنند. واحدها و دروسی که در این گرایش ارائه می‌شوند، در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از دوره‌های تئاتر موزیکال در برخی از دانشگاه‌های کانادا، دارای تخصص‌های اضافی هستند، که از این دست می‌توانیم به باله یا رقص مدرن اشاره کنیم.
آموزش موسیقی دانشجویانی که این گرایش موسیقی را دنبال می‌کنند، می‌توانند دانش و مهارت‌های فنی لازم برای آموزش دادن در یک محیط آکادمیک را کسب کنند. اکثر دانشجویان، در سال اول تحصیل در این گرایش دانش عمومی درمورد موسیقی را به دست می‌آورند. اما بسیاری از آن‌ها پس از این مدت، روی یک تخصص تمرکز می‌کنند که می‌تواند آموزش یک ساز به‌خصوص یا آموزش ارکستر و یا گروه کر باشد. در این گرایش، همچنین ممکن است تاریخ موسیقی و نحوه ارائه این اطلاعات به روشی دقیق و جذاب نیز مورد مطالعه قرار بگیرد.
ترانه سرایی دانشجویان در گرایش ترانه سرایی، می‌آموزند که چگونه آهنگ هایی بسازند که شامل مفاهیم کلیدی موسیقی و بیان احساسات باشند. دانشجویان در این گرایش اغلب نحوه استفاده از سبک‌ها و ژانرهای مختلف را مطالعه می‌کنند و ممکن است بسته به ترجیحات خود روی یک سبک خاص تمرکز کنند. دانشجویان در این گرایش می‌توانند فرمت‌های استاندارد ترانه سرایی و نحوه نوشتن اشعاری که تکمیل کننده ترکیبات موسیقی آن‌ها هستند را یاد بگیرند. همچنین، در این گرایش ممکن است با تکنیک‌های نوازندگی، نرم افزارهای ضبط و سایر گرایش‌های صنعت موسیقی آشنا شوند.
نوازندگی ساز دانشجویانی که علاقه‌مند به دنبال کردن یک حرفه متمرکز بر موسیقی هستند که شامل اجرای روی صحنه هم باشد، می‌توانند این گرایش را انتخاب کنند. در طول دوره‌های تحصیلی گرایش نوازندگی ساز، دانشجویان معمولا مهارت‌های اجرایی خود را توسعه می‌دهند و فرصت‌هایی برای بهبود مهارت‌های خود در یک زمینه تخصصی یا یک ساز به‌خصوص را نیز به دست می‌آورند. با مطالعه درمورد ساز تخصصی خود، می توانند در جنبه‌های فنی این ساز، مانند تن صدا و زیر و بم آن تخصص کسب کنند. بسیاری از دانشجویانی که در گرایش نوازندگی ساز تحصیل کرده‌اند، به دنبال فرصت‌های شغلی در سمفونی‌ها، ارکسترها، گروه‌های موسیقی، خانه‌های اپرا یا گروه‌های کر حرفه‌ای هستند.
تجارت و مدیریت موسیقی این گرایش، اصول تجاری صنعت موسیقی از دیدگاه یک هنرمند را به دانشجویان آموزش می‌دهد. در این گرایش، دانشجویان درمورد چگونگی رسیدگی به موقعیت‌های مختلف مالی و حقوقی در حوزه موسیقی آموزش می‌بینند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است در مورد اعمال قانون کپی رایت در صنعت موسیقی یا راه‌های کسب درآمد از ضبط با استفاده از یک سرویس پخش آنلاین نظیر اسپاتیفای (Spotify) آموزش ببینند. آن‌ها همچنین می‌توانند روی مسیرهای آکادمیک مانند کارآفرینی، مدیریت شرکتی و تولید موسیقی تمرکز کنند.
فناوری موسیقی و طراحی صدا دانشجویان گرایش فناوری موسیقی و طراحی صدا، یاد می‌گیرند که چگونه از نرم افزارهای مدرن دستکاری صدا استفاده کنند. بدین ترتیب، می‌توانند در استفاده از فناوری برای ایجاد و ساخت قطعات موسیقی که توسط خودشان ساخته شده‌اند تخصص پیدا کنند. همچنین، نحوه استفاده از یک رابط دیجیتال ابزار موسیقی (MIDI) را نیز یاد می‌گیرند. رابط دیجیتال ابزار موسیقی یا MIDI سیستمی است که متخصصان اغلب برای اتصال ابزارهای دیجیتال، نرم افزار کامپیوتر و سخت افزار ضبط صدا از آن استفاده می‌کنند. دانشجویان در این گرایش می‌توانند طیف متنوعی از موضوعات در این رشته مانند مهندسی آکوستیک، ریمیکس آهنگ و امتیازدهی فیلم را کشف کنند.
موسیقی درمانی این گرایش تخصصی، درمورد تعاملات بین موسیقی و علوم عصبی رفتاری به دانشجویان آموزش می‌دهد. در این گرایش دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه از صداهای موسیقی برای کمک به رسیدگی به مسائل عاطفی بیماران خود استفاده کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در یک موقعیت استرس‌زا تسکین روانی پیدا کنند. در این گرایش، اغلب دوره‌هایی در زمینه تئوری موسیقی، روانشناسی و رشد انسانی ارائه می‌شود تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانش خود برای پیاده‌سازی تکنیک‌های درمانی استفاده کنند.

تحصیل در مقطع کاردانی رشته موسیقی در کانادا

مدرک کاردانی دو ساله در رشته موسیقی در کانادا، به کمترین زمان و تعهد نسبت به مدرک مقاطع بالاتر در این رشته نیاز دارد. به این ترتیب، کم‌ترین مهارت و چشم انداز شغلی را نیز به همراه دارد.

دوره‌های کاردانی رشته موسیقی در کانادا، معمولا فقط روی یک حوزه از موسیقی تمرکز دارند و مفاهیم و مهارت‌های اصلی مانند تولید صدا یا اجرای آواز را معرفی می‌کنند. با این حال، در این مقطع می‌توانید برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی در مقطع کارشناسی آمادگی بیشتری پیدا کنید.

همچنین، با مدرک کاردانی، می‌توانید وارد بازار کار رشته موسیقی هم بشوید. اگرچه مشاغل قابل انجام با مدرک کاردانی رشته موسیقی مشاغل چندان تخصصی و پردرآمدی نیستند، اما در هر صورت، می‌توانید تجربه ورود به بازار این رشته را به دست بیاورید.

در ادامه، چند موقعیت شغلی که با مدرک کاردانی رشته موسیقی در کانادا می‌توانید انجام دهید، معرفی شده است:

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
هماهنگ کننده تور ۳۸۰۰۰ دلار در سال هماهنگ کننده‌های تور، به خوانندگان و نوازندگان کمک می‌کنند تا تورها را در سطح منطقه‌ای، کشوری یا بین‌المللی برنامه‌ریزی و سازماندهی کنند. آن‌ها ممکن است مسئول بسیاری از نگرانی‌های عمده لجستیک مانند رزرو اتاق هتل، برقراری ارتباط با مسئولین سالن و برگزار کنندگان کنسرت و سایر ترتیبات سفر باشند. داشتن مدرک گرایش تجارت و مدیریت موسیقی، معمولا بهترین مدرکی است که می‌توانید برای آمادگی برای انجام این شغل به دست بیاورید.
دستیار معلم ۲۳۲۰۰ دلار در سال فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در گرایش‌های موسیقی معمولا نمی‌توانند به عنوان معلم موسیقی فعالیت کنند. اما ممکن است در حین تحصیل در مقطع کارشناسی، بتوانند به عنوان دستیار معلم کار کنند. این افراد، در آموزش موسیقی به دانشجویان یا دانش‌آموزان کمک می‌کنند و اغلب با گروه‌های کوچکی از دانش‌آموزان کار می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است در ایجاد طرح‌ها و برنامه‌های درسی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های کلاسی نیز کمک کنند.
معاون اداری ۳۹۶۳۰ دلار در سال فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی موسیقی ممکن است در شرکت‌های ضبط موسیقی یا آژانس‌های مدیریت امور هنرمندان، موقعیت‌های شغلی اداری سطح ابتدایی برای خود پیدا کنند. معاونان اداری، معمولا جلسات را برنامه‌ریزی می‌کنند، تدارکات اداری را هماهنگ می‌کنند، تماس‌های تلفنی دریافت می‌کنند و امور دفاتر موسیقی را انجام می‌دهند. همچنین، ممکن است با نوازندگان و سایر پرسنل صنعت موسیقی نیز تعامل داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته موسیقی در کانادا

مدرک لیسانس، رایج‌ترین مدرک تحصیلی مورد نیاز برای انجام مشاغل رشته موسیقی است که فارغ‌التحصیلان را قادر می‌سازد برای انجام اکثر مشاغل این صنعت واجد شرایط باشند. لیسانس موسیقی معمولا دانش جامعی از یک حوزه تخصصی مانند اجرا یا تولید به افراد می‌دهد.

این مدرک، شما را برای دنبال کردن انواع مشاغل سطح متوسطی که چشم‌انداز خوبی هم برای رشد و توسعه دارند، آماده می‌کند. با این مدرک، می‌توانید به عنوان اجرا کننده، معلم موسیقی، آهنگساز و ترانه سرا و بسیاری از مشاغل دیگر فعالیت کنید.

وظایف و میانگین درآمد برخی از مشاغلی که با مدرک کارشناسی رشته موسیقی در کانادا می‌توان انجام داد در جدول زیر ذکر شده است:

 

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
نوازنده ۴۱۷۰۰ دلار در سال نوازندگان و خوانندگان موسیقی را در محیط‌های مختلف مانند بارها، کلوپ‌ها، سالن‌های کنسرت و تئاتر اجرا می‌کنند. آن‌ها ممکن است اجراهای کوچک در مناطق مختلف برگزار کنند یا تورهای ملی و بین‌المللی داشته باشند. برخی از نوازندگان ممکن است از تور برای کار در استودیو صرف نظر کنند. بسیاری از نوازندگان نیز به عنوان فریلنسر کار می‌کنند و از پلتفرم‌های پخش آنلاین نظیر اسپاتیفای، اپل موزیک و یوتیوب درآمد کسب می‌کنند.
معلم موسیقی ۴۳۴۸۰ دلار در سال معلمان موسیقی به دانش‌آموزان به‌صورت خصوصی یا در کلاس‌ها آموزش می‌دهند و نوازندگان کم‌تجربه را هم برای اجرای موسیقی یا خوانندگی آموزش می‌دهند. معلمان موسیقی ممکن است برای کل کلاس‌ها آموزش عمومی ارائه دهند یا به صورت جداگانه با دانش‌آموزان کار کنند. فارغ التحصیلان رشته موسیقی در مقطع کارشناسی که این زمینه شغلی را انتخاب می‌کنند، معمولا در مدارس تدریس می‌کنند. اما امکان تدریس در آموزشگاه‌های تخصصی موسیقی را هم خواهند داشت.
موسیقی درمانگر ۴۲۰۹۰ دلار در سال موسیقی درمانگرها که در میان اکثر مشاغل موسیقی منحصر به فرد هستند، به مشتریانی که مشکلات ذهنی، جسمی یا رشدی دارند، خدمات می‌دهند و از ظرفیت ترمیمی موسیقی استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است مشتریان را در تمریناتی مانند آواز خواندن، نواختن ساز یا حرکت به سمت موسیقی هدایت کنند. موسیقی درمانگران باید نیازهای مشتری را ارزیابی کنند تا بهترین استفاده از موسیقی را در هر موقعیتی تعیین کنند.
کارگردان موسیقی ۳۹۵۷۰ دلار در سال کارگردانان موسیقی بر برنامه‌های موسیقی در سازمان‌های مختلف از جمله کلیساها، ایستگاه‌های رادیویی و مدارس نظارت می‌کنند. آن‌ها معمولا وظایف مختلفی را انجام می‌دهند، از جمله سازماندهی و اجرای اجراهای زنده، انتخاب موسیقی برای رویدادها، انتخاب آهنگ‌ها برای اجراها، و برنامه‌ریزی تمرین‌ها.
تهیه کننده موسیقی ۵۱۰۸۰ دلار در سال تهیه کنندگان موسیقی، برای ضبط موسیقی در استودیو با هنرمندان همکاری می‌کنند. این افراد، مسئولیت بخش فنی موسیقی را بر عهده می‌گیرند و در کنار سایر مهندسان استودیو کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرایند ضبط به درستی انجام شود. تهیه‌کنندگان با تجربه‌تر نیز ممکن است در بخش هنری مشارکت بیشتری کنند و در زمینه آهنگسازی و ترانه‌سرایی مشاوره ارائه دهند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته موسیقی در کانادا

برای اکثر متخصصان صنعت موسیقی، مدرک کارشناسی ارشد بالاترین مدرک تحصیلی مورد نیاز است. مدرک کارشناسی ارشد، افراد را به سمت بسیاری از موقعیت‌های شغلی مدیریتی و رهبری در زمینه موسیقی هدایت می‌کند و اکثر مسیرهای شغلی را به بالاترین پتانسیل پیشرفت می‌رساند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته موسیقی در کانادا، می‌توانند تمام مشاغلی که در مقطع لیسانس در دسترس هستند را انجام دهند؛ اما علاوه بر آن، مزیت رقابتی بیشتری به دست خواهند آورد و فرصت‌های استخدامی بیشتری با حقوق بالاتر نیز به دست خواهند آورد.

برخی از مشاغل قابل انجام با مدرک کارشناسی ارشد رشته موسیقی در جدول زیر ذکر شده‌اند:

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
آهنگساز ۵۱۰۱۰ دلار در سال آهنگسازان در زمینه‌های مختلفی کار می‌کنند که از این دست می‌توان به موسیقی پاپ، تبلیغات، فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اشاره کرد. امروزه فعالیت به صورت فریلنسری در آهنگسازی بسیار رواج پیدا کرده و آهنگسازان ممکن است به طور همزمان روی چند پروژه کار کنند یا انرژی خود را فقط صرف یک پروژه کنند. آهنگسازان به دانش سطح بالایی از موسیقی و توانایی آهنگسازی در سبک‌های مختلف نیاز دارند.
طراح صدا ۵۳۳۰۰ دلار در سال طراحان صدا، صداهایی را برای تولیدات رسانه‌ای می‌سازند که متفاوت از موسیقی‌های اصلی متن هستند؛ مانند جلوه‌های صوتی. این افراد، معمولا مسئولیت صدای کلی یک تولید را برعهده می‌گیرند و اطمینان حاصل می‌کنند که موسیقی و جلوه‌های صوتی با هم هماهنگ باشند. طراحان صدا، روی انواع رسانه‌ها از جمله فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی کار می‌کنند.
مدیر اجرایی ۷۹۴۲۰ دلار در سال دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را در گرایش تجارت موسیقی کسب می‌کنند، می‌توانند تا بالاترین سطوح صنعت موسیقی پیشرفت کنند و در موقعیت‌های اجرایی عالی کار کنند. مانند اکثر متخصصان، مدیران اجرایی نیز بر عملیات کسب و کار نظارت می‌کنند و استراتژی‌هایی را برای کمک به رقابتی ماندن کسب و کار خود طراحی و اجرا می‌کنند. میران اجرایی موسیقی، امروزه روی روش‌های جدید دستیابی به مشتریان از طریق پلتفرم‌های دیجیتال تمرکز می‌کنند.

تحصیل در مقطع دکتری رشته موسیقی در کانادا

دکتری به عنوان بالاترین سطح تحصیلات قابل دستیابی در اکثر زمینه‌های حرفه‌ای از جمله موسیقی، دانش جامعی را در یک زمینه بسیار تخصصی توسعه می‌دهد. با این حال، داشتن مدرک دکتری برای دستیابی به موفقیت‌های شغلی بسیار بزرگ، ضروری نیست.

در واقع، با وجود اینکه قطعا در رسیدن به پیشرفت‌های بزرگ تاثیر بسیار زیادی دارد، اما تنها عامل تعیین‌کننده برای دستیابی به این اهداف نیست.

مدرک دکتری، معمولا برای افرادی که به انجام مشاغل آکادمیک و یا بالاترین سطوح قابل دستیابی در آهنگسازی یا رهبری موسیقی علاقه‌مند هستند، مناسب است. دکتری به چندین سال مطالعه پیشرفته همراه با یک پروژه تحقیقاتی و سطح آکادمیک بسیار بالایی نیاز دارد؛ اما در عوض، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مشاغل پردرآمد و بسیار سطح بالایی مشغول به کار شوند که برخی از نمونه‌های آن‌ها در جدول زیر ذکر شده‌ است:

 

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
استاد دانشگاه ۸۸۱۲۰ دلار در سال اساتید دانشگاه، در دانشگاه و یا کالج به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می‌کنند. اساتیدی که دارای مدرک دکتری موسیقی هستند، ممکن است در گرایش‌های بسیاری مانند آهنگسازی، تئوری موسیقی، اجرا و تاریخ موسیقی تدریس کنند. همچنین، آن‌ها معمولا یکسری تحقیقات هم در زمینه موسیقی انجام می‌دهند.
مورخ موسیقی ۶۳۶۸۰ دلار در سال مورخان گذشته را تجزیه و تحلیل و تفسیر می‌کنند و هم موضوعات تاریخی و هم ابزارهایی را که جوامع کنونی آن‌ها را درک می‌کنند، بررسی می‌کنند. برخی از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی در مقطع دکترا ممکن است در تاریخ موسیقی تخصص داشته باشند و موسیقی را در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بررسی کنند. مورخان موسیقی ممکن است در دانشگاه‌ها و کالج‌ها، موزه‌ها یا سایر موسسات فرهنگی کار کنند.

مهارت‌های مورد نیاز برای تحصیل در رشته موسیقی در کانادا

دوره‌های آکادمیک و آموزشی رشته موسیقی، مهارت‌های مختلفی را در دانشجویان به وجود می‌آورند که باعث می‌شود برای انجام مشاغل مختلف در صنعت موسیقی آمادگی کافی به دست بیاورند.

در حالی که دوره‌های تحصیلی یا آموزشی مختلف بر مهارت‌های متفاوتی برای مسیرهای شغلی مختلف تاکید دارند، اما اغلب فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی در کانادا، با مفاهیم اولیه و اصولی این رشته و زمینه‌های مختلف آن حداقل یک آشنایی کلی به دست می‌آورند.

دانشجویان رشته موسیقی در کانادا، دانش خود را از مجموعه‌ای از منابع نظیر کلاس‌های درس، اجراهای زنده، دوره‌های کارآموزی و سایر تجربیات حرفه‌ای به دست می‌آورند.

مهارت‌های مهمی که در طول دوره‌های تحصیلی رشته موسیقی در کانادا به دانشجویان آموخته می‌شوند، در جدول زیر ذکر شده‌ است:

نوع مهارت توضیحات
مهارت فنی دوره‌های تحصیلی و آموزشی اجرای ساز یا آواز در کانادا، بر مهارت فنی تاکید می‌کنند و به دانشجویان مهارت‌های لازم برای اجرای قطعات سخت موسیقی را می‌دهند. برخی از دوره‌ها ممکن است سبک‌های مختلفی را معرفی کنند، در حالی که برخی دیگر از دوره‌ها، بر یک سبک خاص مانند جاز یا کلاسیک تاکید دارند.
اجرا اجرای زنده، اغلب بخش قابل توجهی از حرفه یک نوازنده حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد و هنرجویان در یک دوره آموزش ساز یا آواز، برای اجرا در مقابل تماشاچیان آماده می‌شوند. هنرجویان از طریق تمرینات فشرده و مداوم و همچنین، اجرای زنده هم در مدرسه و هم در آموزشگاهی که تحصیل می‌کنند، تجربه اجرای موسیقی در سالن‌های بزرگ را به دست می‌آورند تا برای تعداد جمعیت بیشتری اجرا کنند.
آهنگسازی برخی از دوره‌های تحصیلی و آموزشی رشته موسیقی به طور خاص بر آهنگسازی تمرکز می‌کنند، اما همه دانشجویان، معمولا با دانش تئوری موسیقی و تمرین آهنگسازی آشنا می‌شوند. آموزش آهنگسازی به نوازندگان کمک می‌کند تا به نوازندگان و نویسندگان بهتری تبدیل شوند و حتی برنامه‌های متمرکز بر اجرا نیز معمولا شامل دوره‌های عمومی آهنگسازی هستند.
آموزش موسیقی بسیاری از نوازندگان، موسیقی را به صورت تمام وقت یا پاره وقت آموزش می‌دهند. این آموزش می‌تواند از طریق کلاس‌های خصوصی انجام شود یا تدریس در مدارس و آموزشگاه‌های موسیقی. در بسیاری از مناطق کانادا، حتی دوره‌های آموزشی که به طور خاص بر آموزش موسیقی تمرکز ندارند هم اغلب شامل دوره‌های آموزشی عمومی موسیقی هستند که ابرازهایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا به دیگران نحوه نواختن موسیقی را آموزش دهند.
تاریخچه موسیقی مانند هر رشته هنری دیگری، دانشجویان رشته موسیقی نیز می‌توانند مباحث و موضوعاتی را با مطالعه سبک‌های گذشته یاد بگیرند. تقریبا همه دوره‌های تحصیلی رشته موسیقی در کانادا، بر تاریخچه موسیقی، کاوش در سبک‌های اصلی و آموزش دانشجویان برای شناخت و تجزیه و تحلیل اشکال مختلف موسیقی، چه در سبک‌های غربی و چه در سبک‌های غیرغربی، تاکید دارند.

بازار کار رشته موسیقی در کانادا

دو عامل بسیار مهمی که بر درآمد مشاغل حوزه موسیقی تاثیرگذار هستند، زمینه کاری هنرمندان در صنعت موسیقی و مکان فعالیت آن‌ها است. علاوه بر این، میزان سابقه و تجربه آن‌ها در زمینه موسیقی نیز قطعا در این امر تاثیرگذار است.

بر اساس بررسی‌های پایگاه رسمی مشاغل کانادا (Canda job bank)، در حال حاضر انتظار می‌رود تعداد فرصت‌های شغلی موجود که ناشی از گسترش صنعت موسیقی و افزایش تقاضای جایگزینی مشاغل آن هستند، افزایش یافته و مجموعا به ۲۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برسد.

در صورتی که طبق پیش‌بینی‌ها، تعداد متقاضیان برای تصاحب این موقعیت‌های شغلی ۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر خواهد بود. بر این اساس، کانادا در حال حاضر با کمبود نیروی کار در صنعت موسیقی مواجه است و متخصصین این حوزه، می‌توانند فرصت‌های شغلی کافی به دست بیاورند.

فرصت‌های شغلی رشته موسیقی در کانادا

موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد که با مدرک رشته موسیقی از دانشگاه‌های کانادا می‌توانید آن‌ها را به دست بیاورید. برخی از مشاغل قابل انجام با رشته موسیقی در کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

 

عنوان شغل میانگین درآمد توضیحات
مدیر برنامه موسیقی ۴۳۰۳۴ دلار در سال مدیر برنامه‌های موسیقی، یک فرد متخصص حوزه کسب و کار است که به مدیریت دارایی‌های موزیسین‌ها از قبیل هرگونه قطعه موسیقی یا آیتم تبلیغاتی که پتانسیل فروش دارد، کمک می‌کند. این افراد، اغلب مسئول درک قانون مالکیت معنوی، توسعه بودجه و رویه‌های صدور مجوز و اطمینان از صحت همه اطلاعات انتشار هستند. آن‌ها همچنین، هر قطعه را بررسی و ارزیابی می‌کنند تا هیچ‌گونه نگرانی بابت مالکیت آن‌ها به موزیسین‌ها یا متخصصین دیگر وجود نداشته باشد. مدیران برنامه موسیقی می‌توانند فرصت‌های شغلی مختلفی در سازمان‌های مختلف، از جمله شرکت‌های تولیدات تلویزیونی، شرکت‌های تئاتر و سالن‌های اجرا پیدا کنند یا به طور اختصاصی فقط برای یک موزیسین کار کنند.
نوازنده ارکستر ۴۶۸۸۲ دلار در سال همانطور که می‌توانید حدس بزنید، نوازندگان ارکستر وظیفه‌ی نوازندگی یک ساز به‌خصوص را در گروه‌های بزرگ ارکستر برعهده دارند. این افراد معمولا بر نوازندگی موسیقی کلاسیک تمرکز دارند و برخی از سازهای رایجی که می‌نوازند نیز شامل ویولن، ویولن سل، فلوت، باس، کلارینت و پیانو است. نوازندگان ارکستر، معمولا در طول یک روز کاری مهارت‌های خود را در کنار سایر اعضای ارکستر تمرین می‌کنند یا به ضبط موسیقی در استودیو می‌پردازند. این متخصصان معمولا در یک سالن تخصصی فعالیت می‌کنند و ممکن است در طول حرفه خود به مکان‌های مختلف زیادی سفر کنند.
موسیقی درمانگر ۷۲۲۹۲ دلار در سال موسیقی درمانگران، متخصصینی هستند که از صداها برای درمان عاطفی بیماران استفاده می‌کنند. جلسات موسیقی درمانی، می‌تواند بسته به تکنیک‌هایی که متخصص به کار می‌گیرد متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از درمانگران موسیقی ممکن است از بیماران خود بخواهند آهنگ خاصی را بخوانند یا یک ساز را با صدایی آرام بخش بنوازند. سایر متخصصان، ممکن است از استعدادهای خودشان در موسیقی برای مصارف درمانی استفاده کنند و به بیماران آرامش بدهند. این متخصصین، می‌توانند در موسسات مختلف از جمله بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت روان، خانه‌های سالمندان، مراکز آموزشی نظیر دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز اصلاح و تربیت فرصت‌های شغلی پیدا کنند. همچنین، می‌توانن مطب خودشان را داشته باشند و به ارائه این خدمات بپردازند.
معلم موسیقی ۷۲۳۸۹ دلار در سال معلم موسیقی، یک مربی است که مفاهیم کلیدی موسیقی، مهارت‌های اجرا و بیان خلاق را به دانش‌آموزان می‌آموزد. معلمان موسیقی، می‌توانند دارای تخصص و مهارت‌های مختلفی باشند؛ از جمله آموزش آوازخوانی یا نوازندگی. آن‌ها می‌توانند به چندین دانش‌آموز در یک محیط درسی آموزش دهند یا آموزش را در جلسات تدریس خصوصی انجام دهند. معلمان موسیقی می‌توانند برای مدارس، آکادمی‌های موسیقی یا سازمان‌های غیرانتفاعی کار کنند. اما ممکن است آموزش خصوصی نیز به دانش‌آموزان ارائه دهند.
مهندس صدا ۹۸۶۱۷ دلار در سال مهندسان صدا، متخصصان موسیقی هستند که با استفاده از فناوری‌های مدرن به تولید صداهای ضبط شده می‌پردازند یا به بهبود صدای اجراهای زنده کمک می‌کنند. آن‌ها اغلب از تکنیک‌های ماهرانه‌ای برای دستکاری صداها و تقویت آن‌ها با کیفیت‌های منحصر به فرد استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که چطور صداها را با استفاده از ابزارهای متنوعی مانند اکولایزر، نرم افزار جلوه‌های صوتی، تنظیم خودکار و میکس تنظیم کنند. مهندسان صدا می‌توانند فرصت‌های شغلی زیادی در استودیوهای ضبط، سالن‌های اجرا و شرکت‌های پخش پیدا کنند.

وظایف شغلی موسیقی‌دان‌ها در کانادا

بدیهی است که وظایف شغلی موسیقی‌دان‌ها در مشاغل مختلف، متفاوت است و بسته به تخصص‌ها و مهارت‌های خود و کاری که انجام می‌دهند، وظایف متفاوتی را برعهده دارند. اما با این حال، یکسری از وظایف بین اکثر موسیقی‌دان‌ها رایج است که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است:

  • تمرین و مطالعه موسیقی قبل از شروع اجرا
  • اجرای موسیقی و ترانه با استفاده از مهارت‌های شنیداری پیشرفته برای بازتولید موسیقی بر اساس تفسیر، جهت و شیوه ارائه
  • تبدیل کردن ایده‌ها و مفاهیم به نشان استاندارد موسیقی برای باز تولید و اجرای موسیقی
  • تحقیق و برقراری ارتباط با مخاطبان هنگام تهیه و ساخت قطعات موسیقی برای تبلیغات تلویزیونی، ضبط برنامه‌های محبوب و تولیدات رادیویی، تلویزیونی و فیلم
  • اجرای موسیقی در رسیتال به‌عنوان نوازنده، عضو ارکستر یا گروه‌های موسیقی دیگر، از طریق نت‌خوانی و یا به خاطر سپردن نت‌ها به حافظه
  • ضبط قطعات موسیقی برای تبلیغ یا ضبط روی دیسک‌های فشرده یا انتشار در فضای مجازی
  • ساخت قطعات موسیقی برای تبلیغات تلویزیونی، ضبط برنامه‌های محبوب، تولیدات رادیویی، تلویزیونی یا تولیدات فیلم
  • گزینش نوازندگان و خوانندگان یا انتخاب آن‌ها
  • اجرای قطعات موسیقی تحت نظر رهبر ارکستر
  • توانایی بداهه نوازی، آهنگسازی یا تنظیم موسیقی
  • هدایت گروه‌های موسیقی در تمرینات و اجراها برای دستیابی به اهداف موردنظر که می‌تواند شامل برقراری تعادل در تنالیته، هارمونیک، ریتم و سرعت باشد.

بورسیه‌های رشته موسیقی در کانادا

بورسیه‌های رشته موسیقی در کانادا، توسط دانشگاه‌ها و مراکز معتبر زیادی در این کشور ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها، در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌خصوص کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته شده‌اند.

دانشجویان بر اساس شرایط، وضعیت تحصیلی و سوابق خود می‌توانند واجد شرایط دریافت این بورسیه‌ها شوند.

شرایط کلی دریافت بورسیه از دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

  • معدل بالا
  • مدرک زبان معتبر با نمره بالا
  • رزومه قوی
  • سابقه تهیه مقالات ارزشمند در نشریات بین المللی معتبر
  • سابقه کار و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی
  • سابقه فعالیت در زمینه‌های مختلف دیگر از قبیل فرهنگی، هنری، ورزشی

 

همچنین در جدول زیر انواع مختلف بورسیه‌های موجود برای رشته موسیقی در کانادا قید شده است:

نوع بورسیه توضیحات
بورسیه‌های تشویقی این دسته از بورسیه‌های تحصیلی که بورسیه‌های شایسته محور نیز به آن‌ها گفته می‌شود، بر اساس وضعیت درسی یا تحصیلی دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرند. این نوع بورسیه‌ها توسط منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی و یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. همچنین، با اسم فلوشیپ (Fllowship) نیز شناخته می‌شوند و دانشجویان باید برای به دست آوردنشان شرایط خاصی از جمله معدل بالا، نمره زبان مناسب و تجربه تحقیق و ارائه مقاله داشته باشند.
بورسیه‌های RA یا تحقیقاتی دانشجویانی که سابقه تهیه مقالات علمی دارند یا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند، واجد شرایط استفاده از این بورسیه‌ها هستند. در واقع، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی و یا تحقیقاتی شرکت کنند تا از این بورسیه برخوردار شوند. این فعالیت‌ها، معمولا به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته انجام می‌شوند و دپارتمان‌ها و یا دانشکده‌های خاصی، دانشجویان را برای این نوع از فعالیت‌ها گزینش می‌کنند.
بورسیه‌های TA یا دستیار مدرس این نوع بورسیه، برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که در کنار اساتید خود، به دانشجویان ترم‌های پایین‌تر تدریس می‌کنند. در واقع، یکی از روش‌های به دست آوردن کمک هزینه دانشجویی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، فعالیت به عنوان دستیار مدرس است. دانشجویان اساتید خود را در امر آموزش یاری می‌دهند و در قبال آن بورسیه دریافت کنند. داشتن مدرک زبان با نمره بالا، یکی دیگر از شرایط برخورداری از این نوع بورسیه است.
بورسیه‌های کارآموزی دانشجویانی که مشتاق انجام کارهای پاره وقت در کنار تحصیل خود هستند، می‌توانند از این نوع بورسیه‌ها استفاده کنند.
بورسیه‌های ورودی همانطور که نام این دسته از بورسیه‌ها هم نشان می‌دهد، برای دانشجویان سال اولی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.

در جدول زیر بهترین منابع جست و جوی بورسیه بسته به دانشگاه مورد نظر خود، مقطع تحصیلی و رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید (در اینجا، موسیقی) معرفی شده‌اند

نام سایت توضیحات
findamasters این بانک اطلاعاتی، شامل انواع پوزیشن‌های مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه‌های تحصیلی است.
scholarship-positions این سایت به طور اختصاصی، برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده تا کمک هزینه‌های تحصیلی مناسبی پیدا کنند و برای این کمک هزینه‌ها درخواست دهند.
Idp در این سایت می‌توانید نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را وارد کنید تا از بورسیه‌ها و خدمات دانشجویی قابل ارائه در آن اطلاع پیدا کنید.
Opportunitydesk این سایت بیش از ۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های مختلف سراسر کانادا را معرفی کرده است.
scholarships.universitystudy این سایت هم برای معرفی بورسیه‌های موجود در دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفته شده است.
Findaphd در صورتی که در مقطع PHD تحصیل می‌کنید، با مراجعه به این بانک اطلاعاتی می‌توانید از انواع پوزیشن‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی موجود در این مقطع اطلاع پیدا کنید.
Scholarships مزیت این سایت، این است که بورسیه‌های به‌روز در دانشگاه‌های سراسر دنیا را معرفی کرده است.
scholars4dev فهرستی به‌روز از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان در این سایت وجود دارد.
Wemakescholars این سایت بیش از ۱۵۵ بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا در کانادا را معرفی کرده است.
Scholarshipportal این سایت، پورتال اختصاصی انواع بورسیه‌های تحصیلی اعم از اسکالرشیپ، گرانت، فلوشیپ و فاندهای تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان است.
Scholarshipscanada تعداد بسیار زیادی از بورسیه‌های قابل ارائه در کانادا در این سایت معرفی شده است.

با وجود اینکه امکان جست و جوی بورسیه از منابع معرفی شده فوق وجود دارد، اما در ادامه، چند بورسیه برای رشته موسیقی که در دانشگاه‌های برتر کانادا ارائه می‌شود را به شما معرفی خواهیم کرد:

نام دانشگاه ارائه دهنده بورسیه نوع بورسیه جزئیات بورسیه
University of Toronto بورسیه تحصیلی انتاریو ۱۸۸۷۷ دلار در سال
Simon Fraser University بورسیه تحصیلی ورودی GDES ۲۶۴۲۸ دلار در سال
McGill University بورسیه ورودی موسیقی ۱۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار در سال
University of Alberta ·        بورسیه تحصیلی هری فارمر در رشته موسیقی

·        بورسیه فارغ التحصیلی لیا مموریال در رشته موسیقی

·        ۵۴۰۰ دلار در سال

·        ۸۰۰ دلار در ماه

Queen’s University at Kingston بورسیه یادبود کریگ ال. هویت (Craig L. Hoyt) به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در دوره لیسانس موسیقی ثبت نام کرده‌اند یا قبلا پذیرفته شده‌اند و رشته تحصیلی کاربردی آن‌ها صدا (Voice) است.
University of Calgary بورسیه‌های ورودی ۱۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ دلار در سال
University of Montreal بورسیه تحصیلی عالی تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری متغیر

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته موسیقی

در این بخش، بهترین دانشگاه‌هایی که در کانادا برای تحصیل در رشته موسیقی در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد، معرفی شده است.

نام دانشگاه دوره‌های موسیقی قابل ارائه مدت زمان دوره شهریه دانشگاه رتبه جهانی دانشگاه
University of Toronto ·        لیسانس موسیقی

·        لیسانس اجرای موسیقی

۴ سال ۳۷۶۸۰ دلار در سال ۱۶
University of British Columbia ·        لیسانس هنر در موسیقی ۴ سال ۴۰۵۱۷ دلار در سال ۳۰
McGill University ·        لیسانس همزمان موسیقی ۵ سال ۲۵۰۴۷ دلار در سال ۳۷
University of Montreal ·        لیسانس موسیقی

·        لیسانس موسیقی شناسی

·        لیسانس اجرا

۴ سال ۱۴۶۹۶ دلار در سال ۱۲۰
York University ·        لیسانس افتخاری هنر در موسیقی ۴ سال ۳۲۵۰۲ دلار در سال ۱۵۹
University of Alberta ·        لیسانس موسیقی (B.Mus)

·        لیسانس هنر (گرایش موسیقی)

۴ سال ۳۰۹۰ دلار در سال ۱۸۰
University of Calgary ·        لیسانس موسیقی (B.Mus) ۴ سال ۲۷۹۹۸ دلار در سال ۲۱۰
Queen’s University at Kingston ·        لیسانس موسیقی (B.Mus) ۴ سال ۱۶۹۷۰ دلار در سال ۲۳۴
Simon Fraser University ·        لیسانس هنر (موسیقی و صدا) ۳ تا ۴ سال ۳۲۷۲۴ دلار در سال ۲۴۲
University of Ottawa ·        لیسانس افتخاری موسیقی ۱۲۰ واحد ۳۸۶۹۲ دلار در سال ۲۴۲
نام دانشگاه دوره‌های موسیقی قابل ارائه مدت زمان دوره شهریه دانشگاه رتبه جهانی دانشگاه
University of Toronto ·        کارشناسی ارشد هنر (موسیقی شناسی)

·        کارشناسی ارشد هنر (آموزش موسیقی)

·        کارشناسی ارشد هنر (تئوری موسیقی)

·        کارشناسی ارشد هنر (موسیقی و علوم سلامت)

·        کارشناسی ارشد هنر (اتنوموزیکولوژی)

۲ تا ۳ سال ۳۶۱۵۰ دلار در سال ۱۶
University of British Columbia ·        کارشناسی ارشد موسیقی گرایش موسیقی شناسی ۲ سال ۹۳۱۳ دلار در سال ۳۰
McGill University ·        کارشناسی ارشد هنر در موسیقی گرایش موسیقی شناسی (با پایان نامه) ۲ سال ۱۷۹۶۲ دلار در سال ۳۷
University of Montreal ·        کارشناسی ارشد موسیقی ۲ سال ۱۱۳۸۶ دلار در سال ۱۲۰
York University ·        کارشناسی ارشد موسیقی ۲ سال ۱۲۵۵۰ دلار در سال ۱۵۹
University of Alberta ·        کارشناسی ارشد موسیقی ۱ تا ۲ سال ۸۷۰۰ دلار در سال ۱۸۰
University of Calgary ·        کارشناسی ارشد موسیقی

·        کارشناسی ارشد هنر

۲ سال ۱۷۵۵۳ دلار در سال ۲۱۰
Queen’s University at Kingston ·        کارشناسی ارشد رهبری هنر ۲ سال ۳۱۶۰۴ دلار در سال ۲۳۴
Simon Fraser University ·        کارشناسی ارشد موسیقی ۲ سال ۱۱۶۸۱ دلار در سال ۲۴۲
University of Ottawa ·        کارشناسی ارشد موسیقی ۲ سال ۸۵۷۳ دلار در سال ۲۴۲
نام دانشگاه دوره‌های موسیقی قابل ارائه مدت زمان دوره شهریه دانشگاه رتبه جهانی دانشگاه
University of Calgary دکترای فلسفه در موسیقی ۳ سال ۱۷۵۵۳ دلار در سال ۲۱۰
University of British Columbia دکترای فلسفه در موسیقی، تاکید بر قوم شناسی ۴ تا ۵ سال ۹۳۱۳ دلار در سال ۳۰

درآمد رشته موسیقی در کانادا

درآمد رشته موسیقی در کانادا، به عوامل مختلف زیادی بستگی دارد که از این دست، می‌توان به زمینه‌ای که افراد به طور تخصصی در آن فعالیت می‌کنند، شهر و استان محل سکونت آن‌ها و سطح تحصیلات‌شان اشاره کرد؛ اما به طور میانگین، درآمد موزیسین‌ها در کانادا ۴۸ هزار و ۲۶۳ دلار در سال است که بر اساس معیارهای اشاره شده، می‌تواند کم‌تر یا بیشتر هم باشد.

درآمد افراد تازه‌کار در کانادا، به طور میانگین ۳۱ هزار دلار در سال است و افراد باتجربه نیز می‌توانند تا سقف ۹۲ هزار و ۲۲۰ دلار در سال درآمد به دست بیاورند.

با این حال، در جدول زیر می‌توانید درآمد مشاغل مختلف رشته موسیقی را بر اساس میزان سابقه افراد مشاهده کنید:

 

عنوان شغل

درآمد تازه وارد (با کم‌تر از ۱۲ ماه سابقه) درآمد یک فرد مبتدی (با ۱ تا ۴ سال سابقه) درآمد یک فرد با تجربه (با ۵ تا ۹ سال سابقه) درآمد فرد کهنه‌کار (با بیش از ۱۰ سال سابقه)
کارگردان موسیقی ۳۸۹۵۰ دلار در سال ۳۳۶۱۰ دلار در سال ۴۰۲۳۰ دلار در سال ۴۱۸۵۰ دلار در سال
معلم موسیقی ۳۷۲۸۰ دلار در سال ۴۰۱۱۰ دلار در سال ۴۳۰۶۰ دلار در سال ۴۹۶۰۰ دلار در سال
آهنگساز نامشخص ۳۸۹۷۰ دلار در سال ۵۱۰۵۰ دلار در سال ۶۴۱۱۰ دلار در سال

همچنین، بر اساس بررسی پایگاه رسمی مشاغل کانادا (Canada job bank) حداقل، حداکثر و میانگین درآمد رشته موسیقی در استان‌های مختلف کانادا به شرح زیر است:

 

نام استان حداقل درآمد (به ازای هر ساعت) متوسط درآمد (به ازای هر ساعت) حداکثر درآمد (به ازای هر ساعت)
بریتیش کلمبیا ۱۸.۵۱ دلار ۳۰.۸۰ دلار ۵۱.۱۶ دلار
آلبرتا ۱۹ دلار ۲۵ دلار ۴۶ دلار
مانیتوبا ۱۷.۳۱ دلار ۲۳.۷۹ دلار ۵۰ دلار
انتاریو ۱۶ دلار ۲۲ دلار ۳۵ دلار
کبک ۱۵.۲۵ دلار ۲۵ دلار ۴۳.۹۵ دلار
نیوبرانزویک ۱۵.۳۴ دلار ۲۱.۷۳ دلار ۴۱.۴۵ دلار
نوا اسکوشیا ۱۴.۵۰ دلار ۲۳.۷۴ دلار ۳۸.۷۶ دلار
کل کانادا ۱۴ دلار ۲۵ دلار ۴۰.۳۸ دلار

پردرآمدترین مشاغل رشته موسیقی در کانادا

در جدول زیر می‌توانید با پردرآمدترین مشاغل رشته موسیقی در کانادا آشنا شوید:

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
مهندس صدا تا سقف ۱۹۴ هزار و ۹۲۰ دلار در سال مهندسان صدا در صنعت موسیقی، عناصر فنی صدا را در حین ضبط یا اجرای زنده مدیریت می‌کنند. آن‌ها مسئول بهینه سازی کیفیت صدا، اطمینان از واضح بودن صداها، انجام بررسی‌های صوتی و حل هرگونه مشکل در سیستم‌های صوتی هستند. مدارک و گواهینامه‌های رسمی و حرفه‌ای مهندسان صدا را برای کار در صنعت موسیقی آماده می‌کند و کار در سطح ابتدایی یا به صورت داوطلبانه نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا در این زمینه تجربه کسب کنند.
مهندس ویدیو تا سقف ۱۵۰ هزار دلار در سال شاید زیاد با این شغل آشنا نباشید یا اسم آن را نشنیده باشید، اما مهندسان ویدیو، یکی از پردرآمدترین مشاغل در صنعت موسیقی را دارند. آن‌ها وظیفه نصب و نگهداری تجهیزات ویدیویی مانند سوئیچرها، دستگاه‌های نوار و مانیتور را در رویدادها یا مراسم‌های مختلف برعهده دارند. مهندسان ویدیو دارای مهارت‌های فنی هستند تا بتوانند تجهیزات را برای اطمینان از پخش یکنواخت، کالیبره و تنظیم کنند.
وکیل تا سقف ۱۰۰ هزار و ۹۹۳ دلار در سال وکلا در صنعت موسیقی، از نوازندگان و شرکت‌های ضبط در هر معامله یا مبحث قانونی محافظت می‌کنند. مسئولیت‌های آن‌ها شامل بررسی قراردادها یا توافقات و نمایندگی مشتریان خود در مواردی مانند اختلافات قراردادی و پرونده‌های مدنی است که له یا علیه اعمال موسیقی مطرح می‌شوند.
مدیر روابط عمومی تا سقف ۹۶ هزار و ۲۱ دلار در سال مدیران روابط عمومی در صنعت موسیقی، مسئول مدیریت تصویر عمومی مشتریان یا موکلان خود هستند. کار آن‌ها برای موفقیت کنش‌های موسیقی ضروری است. زیرا آن‌ها از طریق پوشش رسانه‌ای مثبت، بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارند. مسئولیت‌های یک مدیر روابط عمومی، شامل رزرو وقت مصاحبه با مجلات یا شبکه‌ها، آماده‌سازی موکلان خود برای حضور در انظار عمومی و انتشار بیانیه‌های رسمی است.
DJ تا سقف ۸۸ هزار و ۸۹۲ دلار در سال همانطور که می‌دانید، دی‌جی‌ها در عروسی‌ها، مهمانی‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای دیگر، موسیقی پخش می‌کنند. آن‌ها دانش گسترده‌ای از موسیقی پاپ دارند و مسئول تنظیم لیست‌های پخش برای رویدادها، انجام درخواست‌های مهمانان و اجرای نرم افزار و برپایی تجهیزات حرفه‌ای میکس هستند. یکی از راه‌های اصلی موفقیت برای دی‌جی‌ها، کسب تجربه است و برخی از دی‌جی‌های باتجربه و شناخته شده که کارنامه کاری پربار و طولانی دارند، در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی برنامه‌های خودشان را دارند.

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته موسیقی

شرایط کلی مهاجرت به کانادا از طریق رشته موسیقی به شرح زیر است:

  • باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • مدرک تحصیلی شما حداقل دیپلم باشد.
  • مدرک زبان حداقل CLB 4 داشته باشید.
  • باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار بگیرید.
  • حداقل ۱ سال سابقه کار داشته باشید.
  • تمکن مالی کافی داشته باشید تا بتوانید نیازهای زندگی خود و اعضای خانواده‌تان را برای مدت حداقل ۱ سال در کانادا تامین کنید.
  • نباید سوء پیشینه یا سوابق کیفری چه در کانادا و چه در کشور مبداء خود داشته باشید.
  • معاینات پزشکی را باید انجام دهید و بیماری خطرناک پرهزینه نداشته باشید.

موارد فوق، فقط یکسری از شرایط کلی برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته موسیقی هستند. بدیهی است که بر اساس روش یا برنامه مهاجرتی که متقاضیان از طریق آن اقدام می‌کنند، لازم است یکسری شرایط و معیارهای جزئی‌تر نیز داشته باشند که بستگی به روشی دارد که از طریق آن اقدام می‌کنند.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق رشته موسیقی

روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانید با رشته موسیقی به کانادا مهاجرت کنید در جدول زیر ذکر شده‌اند:

روش مهاجرتی توضیحات
اکسپرس انتری سیستم اکسپرس انتری، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه مهاجرت به کانادا است. در صورتی که متقاضیان در محدوده سنتی مناسب قرار داشته باشند و مدرک تحصیلی بالا، مدرک زبان با نمره خوب و سابقه کار پیشنهاد شغلی داشته باشند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق این سیستم خواهند شد. در واقع، متقاضیان در مرحله اول این روش، باید حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) را به دست بیاورند تا واجد شرایط یکی از سه زیرمجموعه اکسپرس انتری یعنی کلاس تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و مشاغل فنی فدرال شوند. سپس از طریق یکی از این سه روش، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
برنامه‌های استانی نیروهای کار ماهر و نیمه ماهری که قادر به برطرف کردن نیازهای بازار هر یک از استان‌های کانادا هستند، می‌توانند از طریق برنامه‌های استانی اقدام کنند و مجوز کار (Work Permit) کانادا را به دست بیاورند. در برنامه‌های استانی کانادا بیش از ۸۰ مسیر مهاجرتی (Stream) وجود دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و الزامات متفاوتی دارند.
مشاغل پرتقاضا اکثر استان‌های کانادا به رشته موسیقی و افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند یا سابقه کار دارند، نیاز دارند. متقاضیان از طریق این روش می‌توانند برای اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست دهند تا در صورت واجد شرایط بودن، بتوانند اقامت موقت خود در کانادا را آغاز کنند.
پیشنهاد شغلی در صورتی که بتوانید یک پیشنهاد شغلی در یک شغل مرتبط با رشته موسیقی به دست بیاورید، واجد شرایط مجوز کار کانادا خواهید شد. در این روش، کارفرما باید برای استخدام شما، مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) داشته باشد. دریافت این مجوز مستلزم آگهی کردن موقعیت شغلی مورد نظر به مدت حداقل ۱ ماه در سه تا پنج منبع شغلی کانادایی است. اگر در طول این ۱ ماه فرد مناسبی برای انجام این شغل پیدا نشد، کارفرما می‌تواند شما را به عنوان یک نیروی کار خارجی استخدام کند.
کلاس تجربه کبک افرادی که قصد دارند در استان کبک سکونت و کار کنند، می‌توانند از طریق این روش اقدام کنند. برای این منظور، باید مدرک زبان فرانسوی داشته باشید و مدرک CAQ (گواهی انتخاب کبک) را هم به دست بیاورید. داشتن گواهی انتخاب کبک برای همه کسانی که قصد دارند برای برنامه‌های مهاجرتی استان کبک اقدام کنند الزامی است.
برنامه مهاجرتی آتلانتیک در صورتی که از یک کارفرمای ساکن یکی از استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد یا نیوفاندلند ولابرادور (استان‌های آتلانتیک کانادا) پیشنهاد شغلی بگیرید یا در یکی از دانشگاه‌های این چهار استان فارغ التحصیل شده باشید، می‌توانید از طریق این روش اقدام کنید و اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

کلام آخر

افرادی که در رشته موسیقی تحصیل کرده‌اند یا سابقه کار در این زمینه دارند، می‌توانند از طریق سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های مهاجرتی، پیشنهاد شغلی و سایر روش‌های مهاجرتی که در این مطلب معرفی شدند، برای اخذ اقامت موقت یا دائم این کشور اقدام کنند و در پردرآمدترین مشاغل صنعت موسیقی در کانادا یعنی مهندس صدا، مهندس ویدیو، وکیل، مدیر روابط عمومی و DJ مشغول به کار شوند.

در دانشگاه‌های کانادا گرایش‌های زیادی از رشته موسیقی ارائه می‌شود که برخی از آن‌ها شامل تئاتر موزیکال، آموزش موسیقی، ترانه سرایی، نوازندگی و موسیقی درمانی می‌شوند. همچنین، علاقه‌مندان به موسیقی، می‌توانند این رشته را از دوره کاردانی شروع کرده و تا بالاترین مقاطع تحصیلات آکادمیک یعنی دکترا نیز ادامه دهند.

در صورتی که سوال یا ابهام خاصی درمورد این رشته و بازار کار آن در کانادا برایتان باقی مانده، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید.