سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) یا ورود سریع، سیستم آنلاینی است که از سال 2015 برای بررسی دقیق پرونده متقاضیان مهاجرت به کانادا بر اساس یک سیستم امتیازدهی ایجاد شد. در این سیستم هر فرد متقاضی با توجه به معیارهای مورد نظر همانند سن، تحصیلات، دانش زبان، سابقه شغلی و … امتیازی مشخص دریافت می‌کند. در صورت رسیدن به سقف امتیاز مورد نظر اکسپرس انتری، فرد پذیرفته‌شده می‌تواند در زمان کمتر از یک سال اقامت دائم خود و اعضای خانواده‌اش را به دست آورد. 

 

  • برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا را بشناسید
  • برنامه تجربه کار کانادایی (The Canadian Experience Class program) 
  • برنامه نیرو متخصص فدرال (The Federal Skilled Worker program) 
  • برنامه نیروی فنی فدرال (The Federal Skill Trades program)
  • مراحل ثبت‌نام در اکسپرس اینتری
  • هزینه اکسپری اینتری کانادا چقدر است؟
  • مدارک موردنیاز اکسپرس انتری کانادا
  • در زمان انتظار در استخر چه کارهایی باید انجام دهید؟ 
  • شرایط سابقه کار در سیستم اکسپرس اینتری 
  • سیستم طبقه‌بندی مشاغل در کانادا 

 

برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا را بشناسید

 

۱- برنامه تجربه کار کانادایی (The Canadian Experience Class program) 

در این برنامه اولین شرط این است که فرد متقاضی حداقل یک سال در کشور کانادا سابقه کار داشته باشد (این سابقه حتماً باید در سه سال اخیر پیش از زمان اقدام باشد). 

تجربه کاری شما در سه ناک NOC (National Occupation Classification) دسته‌بندی می‌شود که عبارتند از : 

مهارت‌های گروه ۰ (مشاغل مدیریتی) 

مهارت‌های گروه A (مشاغل حرفه‌ای) 

مهارت‌های گروه B (مشاغل فنی)

 

۲- برنامه نیرو متخصص فدرال (The Federal Skilled Worker program) 

طبق برنامه نیروی کار متخصص هر ساله افراد زیادی بر اساس توانایی‌های خود از طریق این برنامه وارد کانادا می‌شوند. در مرحله اول هر متقاضی باید ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز موجود را کسب کند. متقاضیان این برنامه می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود نیز اقدام کنند. بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ها در مدت زمان یک سال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۳- برنامه نیروی فنی فدرال (The Federal Skill Trades program)

این برنامه یک مسیر ویژه برای نیروهای کار ماهر یا افراد دارای مهارت‌های تخصصی است که می‌توانند نیازهای کشور کانادا در زمینه نیروی کار را برآورده کنند. مشاغل مورد نظر در این برنامه در ناک B قرار می‌گیرند نمونه‌هایی از این دسته عبارتند از: 

شغل‌های مرتبط با صنعت، برق و ساختمان: لوله کش، نجار، آهنگر، برقکار صنعتی و کابینت‌ساز. 

اپراتور های تعمیرات و نگهداری: تعمیرکار آسانسور، اپراتورهای ماشین‌های جوشکاری، مسئول راه‌آهن و اپراتورهای جرثقیل. 

مشاغل مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و زمین‌شناسی: جنگل‌بان، مسئول معدن، اپراتورهای استخراج نفت و گاز و مزرعه‌دار.

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا را نیز مطالعه بفرمایید.

مراحل ثبت‌نام در اکسپرس اینتری

پیشنهاد می‌شود که پیش از شروع مراحل اقدام برای اکسپرس انتری شرایط خود را به صورت دقیق بررسی و با توجه به سابقه کاری و رزومه خود برنامه مناسب را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید قبل از ثبت پروفایل، امتیاز مربوط به خودتان را محاسبه کنید یا با گرفتن مشاوره از مشاوران مجرب و باتجربه کاناداپاس با آگاهی بیشتری مراحل اکسپرس انتری خود را پشت سر بگذارید. 

  •  پیش از درست کردن پروفایل اکسپرس انتری مدارک مورد نیاز خود را آماده‌سازی و در صورت نداشتن نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی، اقدام به دادن آزمون IELTS یا TEF کنید. همچنین مدارک تحصیلی شما باید از طریق موسسه WES ارزیابی شوند و تاییدیه آن را دریافت کنید. 

 

  •  پروفایل اکسپرس انتری خود را از طریق لینک اداره مهاجرت کانادا تشکیل دهید (روی گزینه Register for an account کلیک کنید). این ثبت‌نام در چند مرحله انجام می‌شود و در هر مرحله بخش‌هایی مانند سابقه کاری، اطلاعات شخصی، تحصیلات و … باید تکمیل شوند. در مرحله اول شرایط شما ارزیابی می‌شود و در صورت کسب ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز می‌توانید به مرحله دوم راه پیدا کنید.

 

  • در این مرحله شما با سایر متقاضیان در یک Pool یا استخر قرار می‌گیرید. برنامه انتخاب متقاضیان یا اصطلاحاً Draw معمولا هر دو هفته یک بار انجام می‌شود. اگر امتیاز شما به حد نصاب یا Cut off score برسد، در این برنامه قبول می‌شوید و دعوت نامه ITA (Invitation To Apply) دریافت می‌کنید. در صورت قبول نشدن نیازی به نگرانی نیست، در استخر منتظر بمانید تا امتیاز شما به حد نصاب برسد. 

 

  • پس از دریافت دعوت‌نامه (ITA)، متقاضی 60 روز فرصت دارد تا درخواست اقامت دائم خود را ثبت کند. در صورت اقدام نکردن در این بازه زمانی، فرصت او از بین می‌رود. این مرحله با بارگذاری مدارک متقاضی در پروفایل اکسپرس انتری و سپس پرداخت هزینه‌ها تکمیل می‌شود.

 

هزینه اکسپری اینتری کانادا چقدر است؟

روش اکسپرس اینتری، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش دریافت اقامت دائم کانادا است؛ اما رایگان هم نیست و شما ملزم به پرداخت برخی هزینه‌ها هستید. عواملی مانند این که شما به صورت شخصی اقدام می‌کنید یا با خانواده، کشوری که در آن زندگی می‌کنید، تعداد آزمون‌های زبانی که خواهید داد و موارد دیگر بر مجموع هزینه‌های شما تاثیرگذار است. 

در جدول زیر حدود هزینه‌های تقریبی که متقاضیان سیستم اکسپرس انتری در سال ۲۰۲۳ ملزم به پرداخت هستند، لیست شده است:

 

نوع هزینه مقدار هزینه
آزمون زبان ۳۰۰ دلار
گزارش ارزیابی تحصیلی یا ECA (معادل سازی مدرک) ۲۰۰ دلار
بیومتریک (انگشت نگاری و عکس دیجیتال در مراکز VAC) ۸۵ دلار به ازای هر فرد یا

۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده (دو نفر یا بیشتر)

هزینه‌های دولتی (بررسی پرونده) ۱۳۲۵ دلار به ازای هر فرد بالغ و ۲۲۵ دلار به ازای هر فرزند
هزینه معاینه پزشکی ۴۵۰ دلار به ازای هر فرد بالغ و ۲۵۰ دلار به ازای هر فرزند
گواهی عدم سوء پیشینه ۱۰۰ دلار به ازای هر فرد

 

 در این سیستم بارگذاری اصل مدارک مهم است و نیازی به ارائه نسخه فیزیکی نیست. همچنین توجه داشته باشید که مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسه ترجمه شوند و گواهی مترجم و کپی برابر اصل مدرک را نیز باید ضمیمه کنید. 

 

مدارک موردنیاز برای اکسپرس انتری کانادا

مدارک هویتی: شامل شناسنامه و کارت ملی، پاسپورت دارای اعتبار، عکس جدید و در صورت تأهل سند ازدواج و مدارک هویتی همسر و فرزندان یا گواهی طلاق. 

مدارک زبان: بارگذاری نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو؛ این مدارک حتما باید آزمون‌های مورد تایید کشور کانادا یعنی آزمون IELTS General یا CELPIP برای زبان انگلیسی و آزمون TEF یا TCF برای زبان فرانسوی باشند. 

مدارک تحصیلی: مدارک تحصیلی و دانشگاهی شما و همسرتان باید توسط سازمان WES تایید و ترجمه این مدارک به همراه ریزنمرات باید بارگذاری شوند. 

مدارک سابقه کاری: نامه‌های رسمی مرتبط با سوابق کاری پیشین و سابقه بیمه؛ اگر از یک کارفرمای کانادایی نیز پیشنهاد کار یا جاب‌آفر دارید نیز این بخش مورد نیاز است. 

نامه تمکن مالی: در برنامه‌های نیروی کار ماهر (FSWP) و مشاغل فنی فدرال (FSTP) شما نیازمند ارائه نامه تمکن مالی بانک و گردش حساب هستید و باید مبلغ مشخصی را به عنوان تمکن مالی باید ارائه بدهید. مبلغ تمکن مالی به تعداد اعضای خانواده بستگی دارد که در جدول زیر ذکر شده است. 

تعداد اعضای خانواده مبلغ تمکن مورد نیاز (به دلار کانادا)
۱ نفر ۱۳۳۱۰ دلار
۲ نفر ۱۶۵۷۰ دلار
۳ نفر ۲۰۳۷۱ دلار
۴ نفر ۲۴۷۳۳ دلار
۵ نفر ۲۸۰۵۲ دلار
۶ نفر ۳۱۶۳۸ دلار
۷ نفر ۳۵۲۲۴ دلار
به ازای هر فرد بیشتر ۳۵۸۶ دلار

 

در زمان انتظار در استخر چه کارهایی باید انجام دهید؟ 

  • منتظر ارسال دعوت‌نامه باشید! 

در صورتی که دعوت‌نامه را دریافت کردید، ۶۰ روز زمان خواهید داشت تا پروسه خود را تکمیل کنید. در صورتی که پروفایل خود را تکمیل کردید، بهترین کار برای شما این است که مدارک خود را آماده کنید. در این صورت می توانید در بازه زمانی کمتر از ۶۰ روز فعالیت‌های لازم را انجام دهید. 

 

  • تاریخ اعتبار مدارک زبان را چک کنید! 

این مدارک برای مدت محدودی اعتبار خواهند داشت و زمانی که درخواست خود را برای اقامت دائم ثبت می‌کنید نیز باید همچنان دارای اعتبار باشند. در صورتی که اعتبار مدارک در این بازه زمانی به پایان رسیده باشد، باید مجددا در یک آزمون شرکت یا سعی کنید که پیش از اتمام این اعتبار اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین می‌توانید دعوت‌نامه را رد کنید و مجدد به استخر بازگردید تا شاید بار دیگر واجد شرایط شناخته شوید. دقت داشته باشید که اقدام برای دریافت اقامت دائم با مدرک زبان بدون اعتبار، منجر به رد شدن درخواست شما می‌شود. 

 

  • دنبال کار بگردید!

یکی از بهترین مسیرهای افزایش امتیاز اکسپرس انتری، پیدا کردن شغل مناسب و دریافت پیشنهاد کاری است. شما می‌توانید در سایت‌های جست‌وجوی کار به دنبال یک شغل مناسب و یک کارفرما باشید. شما به یک کد جست‌وجوی کار نیاز خواهید داشت که در هنگام ثبت پروفایل آن را به دست می‌آورید. زمانی که وارد کانادا شدید نیز می‌توانید به جست‌وجوی کار بپردازید. 

 

  • امتیازات خود را بالا ببرید!

 شما در این بازه زمانی همچنین می‌توانید تلاش کنید تا امتیازات خود را افزایش دهید و از این طریق در جدول رده‌بندی رتبه بهتری به دست آورید گاهی حتی یک امتیاز نیز می‌تواند جایگاه شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در قسمت زیر راه های ممکن برای افزایش امتیاز، توضیح داده شده است.

_ بالا بردن سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی و تقویت مهارت‌های زبانی 

_کسب مدارک تحصیلی بالاتر 

_ افزایش سابقه کاری و سابقه بیمه مرتبط با شغل خود 

_ دریافت یک پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای کانادایی 

_ اخذ دعوت‌نامه از یکی از استان‌های کانادا

 

شرایط سابقه کار در سیستم اکسپرس اینتری 

توجه داشته باشید که سابقه کار در حین تحصیل در سیستم اکسپرس اینتری اهمیتی ندارد و و تنها سابقه کار پس از اخذ مدرک تحصیلی امتیاز دارد. همچنین دقت داشته باشید که نامه سابقه کاری شما باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده و اطلاعات کامل به همراه شرح شغل و توضیح وظایف نیز در آن درج شده باشد. همچنین بهتر است وظایف ذکر شده در این نامه با NOC انتخاب شده مرتبط و میان سوابق کاری شما پیوستگی وجود داشته باشد.

 

سیستم طبقه‌بندی مشاغل در کانادا 

مشاغل در کشور کانادا طبق سیستم NOC دسته‌بندی می‌شوند و هر شغل در یک دسته قرار می‌گیرد. این دسته ها به زیرمجموعه‌های دیگری به نام TEER نیز تقسیم می‌شوند که این TEER ها نیز با توجه به وظایف شغلی به 6 دسته تقسیم می‌شوند؛ در جدول زیر به آنها اشاره شده است:

 

کلام پایانی 

به یاد داشته باشید که صحت اطلاعات و صداقت شما در ارائه مدارک برای دولت کشور کانادا اهمیت بسیاری دارد. اطلاعات اشتباه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود: 

_ رد درخواست 

_ غیرقابل قبول دانستن پروفایل 

_محرومیت از ورود به کانادا به مدت ۵ سال 

 

کاناداپاس

همانطور که گفته شد روش اکسپرس انتری جزو سریع‌ترین روش‌های مهاجرتی است که می‌توان اقامت دائم کانادا را برای شما به ارمغان بیاورد. از دیگر مزایای اکسپرس اینتری این است که می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان علاوه بر دریافت اقامت خودتان برای همسر و فرزندان زیر سن قانونی خود نیز اقدام کنید. در مسیر اقدام برای اکسپرس انتری و اخذ اقامت دائم، مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در کنار شماست. 

شما می‌توانید با دریافت مشاوره از مشاوران حرفه‌ای و باتجربه کانادا پاس روش مهاجرتی خود را تشخیص دهید و در ادامه مسیر نیز از مشاوره تخصصی مهیار حلاج‌پور، وکیل رسمی مهاجرت کشور کانادا نیز بهره‌مند شوید تا احتمال ریجکتی پرونده شما به حداقل برسد و شانس اخذ اقامت شما افزایش یابد.