یکی از مهمترین مسائل برای مهاجران ایرانی در کانادا، اعتبار پاسپورت کانادایی آن‌هاست؛ به این معنی که تاریخ انقضای پاسپورت به پایان رسیده یا کمتر از شش ماه اعتبار دارد و نیاز به تمدید دارد. اگر شما نیز با این مساله روبرو شده‌اید و نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید با ما در ادامه همراه شوید تا مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا و مراحل انجام آن را به‌طور کامل برایتان توضیح دهیم.

مکان تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

در حال حاضر، کارهای مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا در سفارت پاکستان در آمریکا انجام می‌شود که از منافع ایران در آمریکا حفاظت می‌کند.

قبل از اینکه به سفارت پاکستان بروید باید مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا را در سایت آنلاین میخک بارگذاری کنید و بعد از ایجاد حساب کاربری، مدارک مرحله دوم را به‌ صورت حضوری به سفارت پاکستان ببرید یا می‌توانید آن‌ها را پست کنید.

مکان تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مراحل دقیق تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا کار چندان سختی نیست و شما می‌توانید با یک درخواست و ارسال مدارک مورد نیاز البته اگر به‌طور صحیح و کامل انجام شود، پاسپورت جدید خود را دریافت نمایید.

برای این کار باید مراحل زیر را به‌طور دقیق انجام دهید:

  • ثبت‌نام در وب‌سایت میخک و بارگذاری مدارک مورد نیاز در آن
  • ثبت اطلاعات هویتی به‌طور کامل و دقیق در سامانه
  • انتخاب دفتر واشنگتن جهت نمایندگی دریافت خدمات
  • ثبت نهایی و پرینت گرفتن از کد رهگیری و رسید مربوطه
  • پر کردن فرم شماره یک در وب‌سایت دفتر واشنگتن
  • ارسال مدارک به دفتر واشنگتن و آغاز فرایند تمدید پاسپورت

در پایان ثبت‌نام هنگام دریافت رسید کاملا دقت کنید که تمامی اطلاعات شما صحیح باشد، زیرا در صورت مغایرت و اشتباه بودن هر قسمت از اطلاعات، روند تمدید پاسپورت شما به تعویق خواهد افتاد و اگر برنامه‌ای مانند سفر به کشور دیگری را داشته باشید ممکن است به آن نرسید.

ثبت‌نام در سایت میخک برای تمدید پاسپورت ایرانی

اولین کاری که باید برای تمدید پاسپورت ایرانی خود در کانادا انجام دهید، ثبت‌نام در سایت میخک و دریافت کد رهگیری است. اگر این کار را بدون اشکال و درست انجام دهید، روند تمدید پاسپورت ایرانی شما در کانادا خیلی سریع انجام خواهد شد.

مدارکی که باید قبل از حضور در سفارت پاکستان آن‌ها را در وب‌سایت میخک بارگذاری کنید، شامل عکس مدارک شناسایی به‌طور کامل، تصویر عکس پرسنلی و یک سری مدارک دیگر است که به‌طور کامل در سایت مورد نظر توضیح داده شده است.

بعد از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری باید مدارک لازم را به دفتر سفارت پاکستان در آمریکا پست کنید یا به‌صورت حضوری آن‌ها را تحویل دهید.

در صورت تکمیل بودن مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا، مراحل تمدید پاسپورت ایرانی شما با تشکیل پرونده آغاز خواهد شد. برخی دیگر از امور مربوط به ایرانی‌های مقیم کانادا مانند امور دانشجویی و ثبت‌احوال نیز در حال حاضر در همین دفتر در واشنگتن انجام می‌شود.

علاوه بر این روش، شما می‌توانید به وب‌سایت امور خارجه ایران نیز جهت تمدید پاسپورت خود مراجعه کنید که اطلاعات مربوط به مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا به‌ طور کامل در آن توضیح داده شده است.

بعد از ثبت‌نام برای درخواست تمدید پاسپورت و دریافت کد رهگیری باید مدارک مورد نیاز را به‌صورت حضوری به دفتر واشنگتن تحویل دهید یا آن‌ها را پست کنید.

مراحل انجام ثبت‌نام جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. ابتدا شما باید مدارکی را برای ثبت‌نام در سامانه میخک آماده کنید و مراحل ثبت‌نام را به‌طور دقیق و کامل پشت سر بگذارید.

در این بخش باید دقت داشته باشید که بر اساس هدفتان درخواست گذرنامه برای خود یا درخواست گذرنامه برای فرزند را انتخاب کنید. سپس باید اطلاعات هویتی خود یا فرزندتان را به‌طور دقیق وارد کنید و وارد مرحله بارگذاری مدارک دیگر شوید.

مدارک لازم جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری در سامانه میخک

  • تصویر مدرک اقامتی دارای اعتبار
  • تصویر صفحه اول شناسنامه و سایر مدارک شناسایی من جمله کارت ملی
  • اسکن از عکس پرسنلی
  • تصویر کارت پایان خدمت برای آقایان
  • تصویر مدرک تحصیلی رسمی
  • ثبت نشانی منزل و اطلاعات تماس به‌طور کامل

اگر همه مدارک را به‌طور کامل بارگذاری کنید، در پایان یک رسید برای شما صادر می‌شود و یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد که بعدا می‌توانید برای پیگیری تمدید پاسپورت خود از آن استفاده کنید.

بهتر است رسیدی که به شما داده می‌شود را پرینت کنید تا بعدا بتوانید راحت‌تر روند تمدید پاسپورت خود را پیگیری کنید. بعد از انجام ثبت‌نام اولیه در سایت میخک نوبت آن است که به سایت دفتر واشنگتن بروید و فرم عمومی مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا را به‌طور کامل و دقیق پر کنید. نام این فرم در وب‌سایت مربوطه فرم 001 است.

اگر گذرنامه شما دانشجویی نباشد، مدارکی که باید به دفتر واشنگتن ببرید یا پست کنید، شامل موارد زیر هستند:

  • رسید نهایی که از سامانه میخک دریافت کردید
  • فرم شماره ۰۰۱ که به‌طور کامل پر شده است
  • اصل گذرنامه که اعتبار آن تمام شده است
  • اصل شناسنامه
  • اصل یا تصویر کارت ملی
  • اصل یا تصویر مدرک اقامتی معتبر در کانادا
  • اصل یا تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم شما
  • دو عدد عکس پرسنلی جدید از متقاضی
  • هزینه خدمات به‌صورت Money Order

توجه داشته باشید تفاوتی که در مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی برای دانشجویان با افراد غیردانشجو وجود دارد، فرمی است که باید پر کنند. دانشجویان باید فرم امور دانشجویی که فرم شماره 50 در سایت مربوطه است را پر کنند.

لازم به ذکر است تغییر محل اقامت در گذرنامه تنها با درخواست مستقیم خود متقاضی انجام می‌شود و باید یک سری شرایط حاکم باشد. به ‌علاوه در نظر داشته باشید که این کار هزینه اضافی ایجاد می‌کند که باید در کنار هزینه Money Order پرداخت شود.

همچنین اگر شناسنامه فرد متقاضی بالای ۱۵ سال هنوز عکس‌دار نشده باشد، باید حتما هم‌زمان با درخواست تمدید پاسپورت در کانادا، درخواست عکس‌دار کردن شناسنامه نیز ثبت شود. در غیر این صورت تمدید پاسپورت نیز انجام نمی‌شود.

ویزای استارت آپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا برای افراد زیر 18 سال

برای افراد زیر 18 سال نیز پدر و مادر یا قیم فرد می‌تواند مراحل گفته شده در قسمت‌های قبلی را به‌طور کامل و دقیق انجام دهد.

طبق اطلاعات سایت میخک درخواست صدور گذرنامه و برگه عبور برای افراد زیر 18 سال حتما باید توسط پدر یا قیم قانونی وی ثبت گردد. به این شکل که پدر یا قیم قانونی باید پروفایل خود را تشکیل داده و بعد اقدام به ثبت درخواست برای فرزند زیر 18 سال خود نماید.

کد رهگیری دریافت شده پس از انجام این ثبت نام متعلق به درخواست صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال خواهد بود. تنها نکته‌ای که باید برای این افراد در نظر داشته باشید این است که حتما هنگام ثبت‌نام گزینه درخواست گذرنامه برای فرزند را تیک بزنید.

چگونه حجم تصاویر مدارک را بارگذاری در سایت میخک باید کم کرد؟

حداکثر اندازه تصاویر مدارک شما برای بارگذاری در سایت میخک باید 300kb باشد. برای کاهش حجم تصاویر مدارکتتان می توانید از برنامه Paint استفاده نمایید.

به این شکل که تصویر مورد نظر را باز کرده و در صفحه اصلی برنامه paint بر روی دکمه Resize کلیک نمایید و با تغییر اندازه درصد یا پیکسل حجم تصویر را تا اندازه مورد نظر کاهش دهید.

سفارت کانادا؛ همه چیز درباره گرفتن وقت سفارت تا انگشت نگاری

هزینه تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

همان‌طورکه وقتی در ایران می‌خواهید پاسپورت خود را تمدید کنید باید هزینه‌های مربوط به انجام این کار را بپردازید، در کانادا نیز باید هزینه تمدید پاسپورت را در نظر داشته باشید.

هزینه‌های مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی در دفتر واشنگتن به‌عنوان Money Order  شناخته می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است تغییراتی داشته باشد، باید خودتان با مراجعه به وب‌سایت Daftar.org به‌طور دقیق هزینه‌های به‌روز را مشاهده نمایید.

آنچه مهم است این است که هزینه‌های کنسولی و برآورد شده را باید در قالب یک Money Order و در وجه EMBASSY OF PAKISTAN ارسال کنید.

این مدرک را می‌توانید از یک بانک تهیه کنید، اما طبق پیشنهاد خود دفتر واشنگتن، بهتر است آن را از یک دفتر پستی تهیه کنید تا مراحل تمدید پاسپورت ایرانی در کانادای شما با سرعت بیشتری انجام شود.

آخرین ارقامی که این سایت برای هزینه‌های مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا در نظر گرفته است به‌صورت حدودی در جدول زیر آمده است، اما باز هم تاکید می‌کنیم احتمال تغییر آن‌ها وجود دارد و شما  باید این هزینه‌ها را به‌طور مستقیم در سایت مربوطه در زمان اقدام برای تمدید پاسپورت، مطالعه کنید.

هزینه مربوطه موارد مورد نیاز
۱۳۰ دلار صدور گذرنامه برای افراد بالای ۱۸ سال (در صورت تقاضای تغییر محل اقامت ۲۳ دلار به این مبلغ افزوده خواهد شد)
۶۵ دلار صدور گذرنامه برای افراد زیر ۱۸ سال (در صورت تغییر محل اقامت ۲۳ دلار به این مبلغ اضافه خواهد شد)
۲۳ دلار تغییر محل اقامت در گذرنامه (در صورت دارا بودن شرایط و درخواست خود متقاضی)
۲۴۱ دلار صدور گذرنامه مفقودی یا خراب شدن گذرنامه
۳۲۹ دلار صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز
۲۳۲ دلار تفکیک فرد از گذرنامه، برای افراد با سن بالای ۱۸ سال
۱۶۷ دلار تفکیک فرد از گذرنامه، برای افراد زیر ۱۸ سال

علاوه بر موارد گفته شده در جدول بالا که به‌صورت مانی اُردر (Money Order  ) باید آماده شده و به دفتر واشنگتن ارسال شود باید هزینه پستی را نیز در نظر بگیرید که برای داخل آمریکا حدود 30 دلار و برای کانادا حدود 40 دلار است.

زمان اقدام جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

زمان اقدام جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

معمولا بسیاری از کشورها زمان کمتر از شش ماه در گذرنامه را معتبر نمی‌دانند؛ بنابراین بهترین زمان برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا قبل از این است که به این تاریخ شش ماه برسید.

حتی اگر در این زمان نتوانستید برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنید، حتمً قبل از اینکه اعتبار شش‌ماهه آخر به پایان برسد این کار را انجام دهید.

در شرایط خاص مانند مفقود شدن، دزدیده شدن پاسپورت و یا پر شدن صفحات آن باید در همان زمان که این اتفاق می‌افتد برای ارسال مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا اقدام کنید.

به ‌طور کلی مهمترین مواردی که نیاز به تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا دارند، عبارتند از:

  • پایان اعتبار پاسپورت شما (اعتبار ۶ ماه یا کمتر از آن)
  • پر شدن صفحات پاسپورت
  • تغییر نام یا نام خانوادگی و یا تاریخ تولد به استناد شناسنامه ایرانی
  • تغییر محل اقامت

سفارت‌های نماینده برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا

به‌ طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید از طریق یکی از نمایندگی‌های رسمی سفارت ایران برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنید. بهترین انتخاب همان دفتر سفارت پاکستان در شهر واشنگتن آمریکا است.

با این ‌حال می‌توانید از طریق سفارت‌های دیگری که نماینده ایران هستند نیز اقدام کنید. در این صورت باید در قسمت مربوطه هنگام ثبت‌نام در وب‌سایت میخک نمایندگی دیگری را انتخاب و بعد  مدارک مورد نیاز را به همان دفتر ارسال کنید.

شرایط تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا در صورت مفقود شدن

اگر پاسپورت شما به هر دلیلی در کانادا مفقود شود، می‌توانید با انجام ثبت‌نام در سامانه میخک و ارسال مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا پاسپورت جدیدی دریافت کنید.

تفاوتی که در گرفتن پاسپورت در صورت مفقود شدن پاسپورت قبلی با تمدید پاسپورت وجود دارد، مدارک مورد نیازی است که باید ارسال کنید.

به ‌عنوان ‌مثال، باید حتما گواهی پلیس برای مفقود شدن Passport را به دفتر واشنگتن ارسال کنید تا آن‌ها مطمئن شوند که واقعا پاسپورت شما مفقود شده است.

هزینه‌های مربوط به گرفتن پاسپورت جدید در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن پاسپورت قبلی با هزینه‌های مربوط به تمدید پاسپورت متفاوت است و مدارک لازم نیز شامل موارد زیر هستند:

  • رسید نهایی درخواست «صدور گذرنامه مفقودی» از سایت میخک
  • تکمیل فرم شماره یک از وب‌سایت دفتر سفارت پاکستان در واشنگتن
  • تصویر گذرنامه مفقودی (در صورت امکان)
  • اصل شناسنامه
  • اصل یا تصویر کارت ملی متقاضی
  • اصل یا تصویر مدرک اقامتی معتبر
  • اصل یا تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • تعداد دو عدد عکس پرسنلی جدید از متقاضی
  • هزینه خدمات کنسولی به‌صورت Money Order طبق اطلاعیه شماره 600

برای درخواست پاسپورت جدید در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن پاسپورت قبلی برای فرزندان زیر 18 سال نیز روند به همان شکل است که پیشتر گفته شد؛ فقط باید مدارک متفاوتی ارسال کنید و حتما هم گزینه درخواست گذرنامه برای فرزند را انتخاب نمایید.

شرایط تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا در صورت مفقود شدن

مدارک لازم جهت تفکیک پاسپورت ایرانی در کانادا

گاهی ممکن است پدر خانواده در ایران پاسپورت خود را به این صورت گرفته باشد که اجازه عبور اعضای خانواده مانند فرزندان یا همسر نیز در پاسپورت او ثبت شده است و حالا می‌خواهد آن را تفکیک کند و برای هر عضوی به‌طور جداگانه پاسپورت دریافت کند.

در این صورت نیز مانند مراحل مورد نیاز جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا می‌توانید از طریق دفتر واشنگتن اقدام نمایید و تفاوت باز هم در مدارکی است که باید ارسال کنید. همچنین در هنگام ثبت‌نام در سامانه میخک باید دقت داشته باشید که حتما گزینه تفکیک گذرنامه را تیک بزنید.

مدارک مورد نیاز برای ارسال به دفتر واشنگتن جهت تفکیک پاسپورت عبارتند از:

  • رسید درخواست تفکیک گذرنامه دریافتی پس از ثبت‌نام در سامانه میخک
  • فرم شماره ۰۰۱ از وب‌سایتorg
  • اصل گذرنامه که خودتان با آن از ایران خارج شده‌اید.
  • اصل شناسنامه (از خود شما و افرادی که باید برایشان پاسپورت صادر شود)
  • اصل یا تصویر کارت ملی (از خود شما و افرادی که باید برایشان پاسپورت صادر شود)
  • اصل یا تصویر مدرک اقامت معتبر
  • اصل یا تصویر کارت پایان خدمت برای آقایان یا معافیت دائم (از خود شما و افرادی که باید برایشان پاسپورت صادر شود)
  • تعداد دو عدد عکس جدید از متقاضی (از خود شما و افرادی که باید برایشان پاسپورت صادر شود)
  • هزینه خدمات کنسولی بر اساس فهرست شماره 600 و به‌صورت Money Order

ویژگی‌های عکس مورد نیاز برای تمدید پاسپورت کانادایی

یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا عکس متقاضی است که باید دو قطعه عکس پرسنلی یکسان با ابعاد 7*5 که نهایتا در شش ماه اخیر گرفته شده باشد و ارسال شود.

این عکس‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا مورد قبول واقع شوند و در غیر این صورت مدارک ناقص تلقی می‌شود.

در نتیجه شما باید روند کار را مجددا از ابتدا انجام دهید که وقت زیادی از شما گرفته خواهد شد. پس بهتر است از همان ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید و عکس درستی بفرستید.

ویژگی‌های مورد نیاز برای عکس جهت تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا عبارتند از:

  • هر دو عکس باید کاملا یکسان و واضح باشند
  • چشم‌ها کاملا باید باز و قابل رؤیت باشند
  • چهره بدون حالت و بدون لبخند یا اخم باشد
  • دهان کاملا بسته باشد
  • نور یکنواخت و بدون سایه یا انعکاس فلاش در عکس
  • قرارگیری درست سر، صورت و شانه‌ها در مرکز تصویر
  • عدم تغییر رنگ پوست و استفاده از پس‌زمینه‌هایی که موجب هرگونه تغییر در رنگ پوست متقاضی خواهد شد
  • عکس مربوط به حداقل 6 ماه اخیر باشد و قدیمی نباشد
  • چاپ حرفه‌ای روی کاغذ عکاسی ساده و باکیفیت بالا
  • تاریخ ثبت عکس، نام و آدرس دقیق آتلیه عکاسی باید حتماً در پشت یکی از عکس‌ها نوشته شود
  • پشت عکس‌ها باید توسط متقاضی امضا شود

توجه کنید در صورت بروز موارد زیر در عکس‌های شما، عکس‌ها توسط دفتر واشنگتن قابل قبول نخواهند بود:

  • وجود عینک آفتابی یا دیگر عینک‌های رنگی (حتی اگر چشم‌ها کاملاً قابل مشاهده باشند)
  • سایه یا قرمزی در چشم
  • وجود هاله یا سایه در پس‌زمینه یا اطراف صورت

درصورتی‌که تمام‌ صورت متقاضی دیده شود و پوشش روی سر بر صورت سایه نیانداخته باشد به دلیل اعتقادات مذهبی یا مسائل پزشکی، عکس قابل قبول خواهد بود.

تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا با روش‌هایی غیر از سامانه میخک

شما علاوه بر اقدام برای تمدید پاسپورت ایرانی خود در کانادا از طریق وب‌سایت میخک می‌توانید به روش‌های زیر نیز این کار را انجام دهید:

  • مراجعه به شرکت خصوصی چاپارکس

این شرکت در حال حاضر در کانادا فعالیت می‌کند و امور مربوط به تمدید پاسپورت ایرانی را برایتان انجام می‌دهد.

شرکت چاپارکس مدارک شما را به جای دفتر واشنگتن به کنسولگری ایران در مکزیک ارسال می‌کند که کار را با دقت کامل، بدون اشتباه و سرعت بالا انجام خواهد داد.

  • وکالت‌نامه

روش دیگری که می‌توانید از آن طریق پاسپورت ایرانی خود را تمدید کنید، دادن وکالت‌نامه به یک فرد مورد اعتماد است که قصد مراجعت به ایران را دارد.

آن فرد می‌تواند با مراجعه به ساختمان وزارت خارجه و ارائه مدارک لازم در ایران، پاسپورت شما را در ایران تمدید کند. اگرچه این کار ممکن است به زمان بیشتری برای تمدید پاسپورت نیاز داشته باشد ولی هزینه‌های تمدید پاسپورت را کاهش می‌دهد.

اگر فرد مورد نظر یکی از والدین شما باشد دیگر نیازی به ارائه وکالت‌نامه هم نیست و پدر یا مادرتان می‌توانند به‌راحتی در ایران این کار را برایتان انجام دهند.

توجه داشته باشید که اگر به این روش پاسپورت خود را تمدید کردید، باید به‌محض ورود به ایران به اداره گذرنامه رفته و مجدداً اثرانگشت خود را ثبت کنید. در غیر این صورت، اجازه خروج مجدد از ایران را نخواهید داشت.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید، روند تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا بسیار آسان است و شما می‌توانید با انجام چند مرحله ثبت‌نامی ساده و ارسال مدارک مورد نیاز، این کار را انجام دهید. البته پیشنهاد می‌شود قبل از اتمام کامل تاریخ اعتبار این کار انجام شود تا در صورت تاخیرهای احتمالی مشکلی برایتان پیش نیاید.

در این مقاله تلاش شد که به تمامی مسائل مربوط به تمدید پاسپورت به ‌صورت خلاصه پرداخته شود. در صورتی ‌که سوالی در این زمینه دارید که در مقاله به آن پاسخ داده نشده است، می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.