کانادا به عنوان یکی از 10 کشور برتر جهان برای زندگی، کشوری است که بسیاری از افراد تمایل زیادی به زندگی در آن را دارند. افراد متخصص با آغوش باز توسط دولت کانادا پذیرفته می شوند و واجدین شرایط می توانند طبق پروسه های قانونی به این کشور مهاجرت کنند. مهاجرت افراد متخصص از طریق کار، کارآفرینی و حتی تحصیل می تواند امکان پذیر شود.

پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا متخصصین علوم رایانه در رشته های مختلف مورد توجه قرار گیرند. کانادا نیز به عنوان یکی از کشور های پیشگام در جهان نیز به نیروی کار متخصص در حوزه IT نیاز دارد. افرادی که قصد رسیدن به کار در این حوزه در کشور کانادا را دارند می توانند از ابتدا برای تحصیل در این کشور اقدام کنند و پس از دریافت مدرک خود وارد بازار کار شوند اما درصورتی که کسی مدرک تحصیلی خود را در کشور دیگری اخذ کرده باشد اما باید مسیر دیگری را برای رسیدن به کار در کانادا طی کند. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا در رابطه با مهاجرت به کانادا به عنوان کارشناس IT توضیحات کافی را ارائه دهیم. با این وجود در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در این خصوص می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

معرفی کد مهاجرتی کارشناس IT در کشور کانادا

هر فرصت شغلی در کشور کانادا در لیست NOC دارای کد است و کد در نظر گرفته شده برای افرادی که قصد دارند به عنوان متخصص IT راهی کانادا شوند 0213 است. کدهای در نظر گرفته شده برای متخصصین IT صرفا برای این افراد در نظر گرفته نشده است و بسیاری از مشاغلی که با علوم کامپیوتر در ارتباط هستند نیز تحت این عنوان می توانند برای مهاجرت به کشور کانادا اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از مشاغلی که می توانند از طریق این کد اقدام کنند عبارتند از:

  • مدیر طراحی سیستم های ارتباطی
  • مدیر خدمات مرتبط و کامپیوتر
  • مدیر برنامه های رایانه ای
  • مدیر کامپیوتر
  • مدیر شبکه های کامپیوتری
  • مدیر سیستم های کامپیوتری
  • مدیر پردازش داده های الکترونیکی (EDP)
  • مدیر میز راهنما (IT)
  • مدیر فناوری اطلاعات
  • مدیر پیاده سازی فناوری اطلاعات (IT)
  • مدیر توسعه نرم افزار
  • مدیر مهندسی نرم افزار
  • مدیر MIS

پروسه مهاجرت به کانادا به عنوان کارشناس IT

زمانی که شما تحصیلات کافی داشته باشید، شرایط سنی شما مناسب باشد و سابقه کار مناسبی در اختیار داشته باشید، در اختیار داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی می تواند به شما کمک کند تا به این کشور مهاجرت کنید. برای این که بتوانید با موفقیت به عنوان یک کارشناس IT به کانادا مهاجرت کنید، باید در مرحله اول، یک پروفایل اکسپرس انتری تشکیل دهید. البته در نظر داشته باشید که ایجاد این پروفایل، اولین گام در مسیر مهاجرت شما است و پایان آن نیست.

در مرحله بعد که می تواند بسیار مهم باشد، شما باید مدارک و اطلاعات خود را به بهترین شکل ممکن بارگزاری کنید تا بتوانید در سیستم امتیاز بندی تعیین شده، بالا ترین امتیازات ممکن را بدست آورید. توجه داشته باشید که سیستم اکسپرس انتری کانادا یک سیستم کاملا رقابتی است که کسب هر یک امتیاز می تواند در سرنوشت شما تاثیر گذار باشد. اطلاعاتی که شما در پروفایل خود بارگزاری می کنید، توسط افراد متخصص بررسی می شود پس بنابراین پیش از آن که اطلاعات خود را در دسترس قرار دهید، کیفیت آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان یک متخصص IT که قصد مهاجرت به کشور کانادا و زندگی در این کشور را دارید، باید ابتدا در استخر اکسپرس انتری نام نویسی کنید و منتظر بمانید که نامه پذیرش تحت عنوان ITA از طرف اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) در اختیار شما قرار گیرد. زمانی که یک فرد ITA را بدست آورد این امکان را خواهد داشت که برای دریافت اقامت دائم کانادا یا PR اقدام کند.

پیش نیازهای مهاجرت به کانادا به عنوان متخصص IT

تکنولوژی در همه صنایع جهان نقش بسیار ویژه ای بازی می کند. با توجه به همین نقش حیاتی است که نیروی کار متخصص در بخش IT نقش ویژه ای در اقتصاد یک کشور بازی می کند. یک مدیر IT رهبر یک دپارتمان تخصصی است که مسئول گروه خود است. برخی از مهم ترین وظایف مدیر IT عبارتند از نظارت منظم در مورد امنیت داده ها و شبکه، اجرای سیاست های صحیح در رابطه با تیم IT، انجام ممیزی منظم و غیره.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک نیروی کار در بخش IT فعالیت داشته باشید، باید شرایطی داشته باشید تا بتوانید به کمک آن به ویزای کاری کانادا برسید. در ابتدا باید برخی ویژگی های مورد نیاز برای رسیدن به کار را داشته باشید:

  • شما برای کار در این حوزه باید حداقل مدرک پایان دوره دبیرستان را در اختیار داشته باشید.
  • شما باید سابقه کار به عنوان مدیر IT یا متخصص IT را داشته باشید
  • شما باید یک مدرک زبان معتبر بین المللی در زبان انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشید.

مهاجرت متخصصین IT به کانادا تحت برنامه استانی

یکی از راه های مهاجرت به کشور کانادا به عنوان نیروی کار، استفاده از برنامه های استانی تعیین شده در این کشور است. زمانی که شما تحت برنامه استانی پذیرفته می شوید، امتیاز شما 600 امتیاز افزایش پیدا می کند و شما می توانید با آسودگی خاطر بیش تری برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید. برخی از استان ها در کشور کانادا به پیشنهاد کاری نیاز دارند اما این یک الزام در همه استان های کشور کانادا نیست.

به کمک برنامه های استانی شما می توانید اقامت دائم کشور کانادا را بدست آورید. اگرچه در ابتدای امر شما اقامت دائم کانادا را بدست می آورید اما در نظر داشته باشید که برای مدت دو سال در استانی که در آن پذیرفته شده اید باید اقامت داشته باشید اما پس از آن آزاد خواهید بود که در سایر استان های کشور کانادا نیز اقامت داشته باشید.

برنامه های استانی در تاریخ های مختلف متوقف می شوند و در تاریخ های دیگری مجدد اجرا می شوند. همچنین لیست مشاغل مورد نیاز نیز در تاریخ های مختلف بروز رسانی می شوند. در این مواقع است که توصیه می شود با یک وکیل خبره در ارتباط باشید تا در بهترین زمان ممکن بتواند پروسه شما را به مرحله اجرا در آورد.

مهاجرت متخصصین IT به کانادا از طریق پایلوت آتلانتیک

برنامه پایلوت آتلانتیک، یک برنامه مهاجرتی در دسترس برای شهروندان خارجی است که شباهت های بسیار زیادی به برنامه های استانی کشور کانادا دارد. این برنامه به افرادی که قصد زندگی در کشور کانادا را دارند اجازه می دهد تا در یکی از 4 استانی که در طرح پایلوت آتلانتیک عضویت دارند سکونت داشته باشند. هدف اصلی این برنامه برطرف ساختن کمبود نیروی کار در چهار استان حوزه آتلانتیک است که عبارتند از:

در صورتی که یک متخصص IT بتواند یک پیشنهاد کاری از درون یکی از 4 استان یاد شده بدست آورد، این فرصت را خواهد داشت که به صورت همزمان برای دریافت مجوز کار در کانادا و اقامت دائم این کشور اقدام کند.

برنامه پایلوت مهاجرتی روستایی و شمال کانادا یک برنامه جامعه محور است که برای گسترش مزایای مهاجرت های اقتصادی به جوامع کوچک تر با ایجاد راهی برای بدست آوردن اقامت دائم برای کارگران ماهر خارجی طراحی شده است

میزان درآمد کارشناس IT در کانادا

یکی از مواردی که در رابطه با کار در کشور کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، درآمد ماهیانه در این کشور است. نیروی کار در رشته مهندسی IT در کانادا به طور متوسط در هر ماه 10000$ دلار کانادا درآمد دارد و این به معنای دسترسی به درآمدی 120000$ دلاری است. متوسط حداقل دستمزد سالیانه در کانادا برای یک مهندس IT در حدود 62200$ دلار کانادا و متوسط حداکثر درآمد حدود 196000$ دلار کانادا است. البته درآمد افراد به حرفه و تحصیلات آن ها نیز بستگی دارد. برای مثال یک مدیر مهندسی سخت افزار در سال به طور متوسط درآمدی در حدود 166000$ دلار کانادا دارد و متوسط درآمد یک وب مستر در حدود 96500$ دلار کانادا است. در جدول زیر متوسط درآمد سالیانه برخی از مشاغل مرتبط با این حوزه معرفی شده اند.

میزان درآمد کارشناس IT در کانادا
کانادا این فرصت را به افراد می دهد تا اقامت خود را از طریق کار به اقامت بلند مدت تبدیل کنند؛ اما برای دریافت اقامت دائمی کانادا از طریق کار چه باید کرد؟

تحصیل در کشور کانادا نیز به طور واضحی بر روی درآمد  فرد تاثیر می گذارد. برای مثال یک فرد با مدرک فنی یا دیپلم می تواند 17% بیش تر از فردی درآمد دریافت کند که مدرک دبیرستانی دارد. اخذ مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز می تواند به ترتیب 24%، 29% و 23% به درآمد افراد بیافزاید.

مهندسین IT مرد در کشور کانادا 5% درآمد بیش تری نسبت به همکاران زن خود دارند. در حقیقت می توان چنین گفت که درآمد یک مهندس IT مرد در کشور کانادا 123000$ دلار کانادا است و درآمد یک مهندس IT زن به طور متوسط در حدود 117000$ دلار کانادا است. باید در نظر داشت که درآمد ساعتی کار به عنوان متخصص IT در حدود 58$ دلار کانادا است.

باید در نظر داشت که درآمد افراد در استان های مختلف کانادا نیز متفاوت است و در جدول زیر نیز درآمد متخصصین IT در استان های مختلف کانادا اعلام شده است.

درآمد متخصصین IT در استان های مختلف کانادا

نکته دیگر در خصوص سطح درآمد، تفاوت آن در شهرهای مختلف کشور کانادا است. در نمودار زیر می توانید میزان درآمد سالیانه مهندسین IT در شهرهای مختلف و مهم کانادا را مشاهده کنید.

متوسط درآمد مهندسین IT در شهرهای مختلف کانادا به دلار کانادا

توجه داشته باشید که در شهرهایی که درآمد نیروی کار بالاتر از متوسط درآمد است معمولا هزینه های زندگی نیز به صورت نسبی بالا تر از متوسط هزینه های زندگی در کشور کانادا است.

به طور کلی می توان گفت که کشور کانادا می تواند مقصدی مناسب برای کار باشد چراکه کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالا است و نیروی کار خارجی در این کشور این فرصت را خواهد داشت که با کار کردن و پرداخت مالیات خود، اقامت بلند مدت و در نهایت تابعیت این کشور را بدست آورد. راه های مختلفی برای رسیدن به کار برای مهندسین IT در کشور کانادا وجود دارد که به تشریح آن ها پرداخته ایم. توجه داشته باشید که اگر مسیر مهاجرت کاری برای شما به کانادا هموار نباشد، می توانید از طریق ادامه تحصیل در کشور کانادا خود را به این کشور برسانید و در نهایت بتوانید از این طریق در شغل مورد نظر خود استخدام شوید.

بدون تردید تنها یک راه برای رسیدن به کانادا وجود ندارد و شما با توجه به رزومه و شرایط کلی خود می توانید با استفاده از مشورت مشاورین ما، بهترین راه را برای مهاجرت به کشور کانادا برای خود انتخاب کنید.