یکی از جذاب ترین روش های ورود به کشور کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری است. این سیستم به علاقمندان کار در این کشور کمک می کند تا علاوه بر فرصت کاریابی در این کشور، بتوانند اقامتی دائم (PR) کانادا را برای خود و اعضای خانواده بدست آورند.

در این سیستم که دارای یک فرمول امتیاز بندی خاص است، همه متقاضیان با هم قیاس می شوند و افراد برتر می توانند به خواسته خود در این رابطه دست پیدا کنند.

اقتصاد رو به رشد کانادا و همچنین شرایط سنی شهروندان کانادا سبب شده است تا دولت این کشور برنامه های مختلفی را برای جذب نیروی متخصص طراحی کنند تا بتوانند از نیروی انسانی کشورهای مختلف مشکلات خود در این زمینه را رفع کنند.

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا مهم ترین برنامه های استانی اسکیل ورکر کانادا را به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که این برنامه در همه استان های کانادا اجرا نمی شود و در استان های مختلف دارای قوانین و ضوابط متفاوت است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر، حتما با ما در ارتباط باشید.

معرفی برنامه اسکیل ورکر کانادا

برای این که فردی بتواند از طریق اسکیل ورکر وارد کانادا شود، باید حداقل سابقه کاری، مدرک زبان و مدرک تحصیلی را در اختیار داشته باشند. البته عوامل دیگری نیز در این بین دخیل هستند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سن
  • دریافت پیشنهاد کاری از کانادا
  • نحوه تطبیق پذیری با جامعه کانادایی

این فاکتور ها بخشی از سیستم امتیازی 100 تایی است و بستگی دارد که شما در این 6 بخش چگونه عمل می کنید و چه امتیازی به دست می آورید.

در حال حاضر عبور از این مرحله با 67 امتیاز امکان پذیر می شود. پس از عبور از این سیستم فرد وارد سیستم جدیدی می شود که با فاکتور های مشخص دیگری مورد سنجش قرار می گیرد.

در مرحله دوم فرد وارد یک مرحله 1200 امتیازی می شود که 600 امتیاز از شرایط شخصی خود بدست می آورد و 600 امتیاز دیگر در شرایط اضافه بدست می آید.

افرادی که متاهل هستند، از شرایط همسر خود نیز می توانند در این بخش استفاده کنند و امتیازات بیش تری را بدست آورند البته شرایط به طور کلی به گونه ای طراحی شده است که میان افرادی متاهل و مجرد مساوات برقرار باشد.

در صورتی که متقاضی متاهل باشد،  باید همسر وی نیز شرایط مناسبی داشته باشد و در غیر این فرد نسبت به متقاضیان مجرد، امتیازات کم تری دریافت خواهند کرد.

مهاجرت به کشور کانادا از طریق اسکیل ورکر چندان ساده نیست و شهروندان غیر کانادایی باید رزومه قدرتمندی در اختیار داشته باشند. راه های زیادی برای تقویت شانس اخذ اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری در کانادا وجود دارد. در مقاله ی “راهکارهایی برای افزایش امتیاز اکسپرس انتری” می توانید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برنامه اسکیل ورکر کانادا (Skilled Worker) برای نیروهای کار ماهر فدرال است که بر اساس توانایی و مهارت هایشان به آن ها اعطاء می شود تا کمبود نیروی کار متخصص در کانادا جبران شود.

برنامه استانی بریتیش کلمبیا از طریق اسکیل ورکر

یکی از استان هایی که برنامه مرتبط اسکیل ورکر را ارائه می کند استان بریتیش کلمبیای کانادا است. اقتصاد در حال رشد استان بریتیش کلمبیا به نیروی کار حرفه ای در مشاغلی که با کمبود نیروی کار روبرو هستند نیاز دارد.

برنامه استانی بریتیش کلمبیا برای نیروی کار حرفه ای تحت عنوان BC PNP یکی از راه هایی است که نیروی کار حرفه ای، مدیران، تکنسین ها و سایر افراد حرفه ای می توانند به کمک آن اقامت دائمی بریتیش کلمبیا را بدست آورند.

مدارک لازم برای اسکیل ورکر کانادا

برای اینکه فردی واجد شرایط ورود به این برنامه شود، باید حتما یک دعوتنامه کاری از یکی از کارفرمایان این استان در اختیار داشته باشد.

صرف داشتن این دعوتنامه اهمیت چندانی ندارد بلکه فرد باید نشان دهد که در زمینه مرتبط با آن شغل پیش تر آموزش دیده است و همچنین سابقه کاری مرتبط دارد.

به طور کلی در اختیار داشتن شرایط زیر برای ورود به برنامه اسکیل ورکر بریتیش کلمبیا الزامی است:

  • در اختیار داشتن یک پیشنهاد پذیرفته شده کاری (چه با تاریخ مشخص اتمام کار چه بدون تاریخ) از یک کارفرمای رسمی در بریتیش کلمبیا در دسته های شغلی 0، A یا B
  • واجد شرایط بودن برای انجام دادن وظایف شغل محوله
  • در اختیار داشتن حداقل 2 سال سابقه کار کاملا مرتبط
  • در اختیار داشتن شرایط حمایت مالی از خود یا افراد وابسته
  • در اختیار داشتن شرایط قانونی مهاجرت به کانادا
  • در اختیار داشتن حداقل های دانش زبان برای مشاغل سطح NOC B

برنامه اسکیل ورکر فرانسوی زبان ها در انتاریو

برنامه مهاجرت نیروی متخصص فرانسوی زبان در انتاریو یکی از برنامه مهم مهاجرت به این استان است. این برنامه به فرانسوی زبانانی که تسلط بالایی به زبان انگلیسی دارند اجازه می دهد تا اقامت دائم استان انتاریوکشور کانادا را بدست آورند و بتوانند در این استان کار کنند.

تمام تقاضا ها برای ورود به این برنامه به صورت آنلاین انجام می شود. افراد باید در مرحله اول در سیستم اکسپرس انتری کانادا برای خود یک پروفایل تشکیل دهند.

از زمانی که از طرف انتاریو به شما نامه پذیرش (Notification of Interest) تحویل داده می شود، 45 روز فرصت دارید تا در این برنامه ثبت نام کنید.

پروسه ثبت نام به صورت آنلاین انجام می شود و به طور معمول، تکمیل همه فرم ها 3 ساعت زمان لازم دارد به همین منظور برنامه به گونه ای طراحی شده است که افراد می توانند در چند مرحله فرم را تکمیل کنند و اجازه ذخیره سازی اطلاعات خود را خواهند داشت. برای بررسی کامل این مدارک باید 1500$ دلار کانادا را نیز پرداخت کنید.

افرادی که مدرک تحصیلی دانشگاهی در اختیار داشته باشند می توانند برای شرکت در این برنامه اعلام آمادگی کنند البته توجه داشته باشید که همه مدارکی که از طریق سه سال تحصیل در دانشگاه یا کالج بدست می آید معادل مدرک لیسانس محاسبه نمی شود.

برای این که بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، باید CLB 7 زبان فرانسوی را در اختیار داشته باشید البته این موضوع را در نظر داشته باشید که زبان فرانسوی برای رسیدن به هدف نهایی کافی نیست و تسلط به زبان انگلیسی در همه مهارت ها در سطح CLB 6 نیز از الزامات این برنامه است.

در این برنامه باید اثبات کنید که تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و خانواده را خواهید داشت. یک مثال ساده در این رابطه آن که فرض کنید شما بر اساس اعداد تعیین شده در اداره مهاجرت کانادا، به 29000$ دلار کانادا نیاز خواهید داشت.

در صورتی که قرارداد کاری شما نشان دهد که در طول سال به 25000$ دلار کانادا می رسد، شما باید یک تمکن مالی در حد 4000$ دلار کانادا را نشان دهید که بتوانید مجوز حضور همه اعضای خانواده خود را نیز دریافت کنید.

استان انتاریو از لحاظ فعالیت های اقتصادی و نیزاز لحاظ جمعیتی، بزرگترین و قدرتمندترین استان کانادا می باشد و به عبارتی قطب اقتصادی کانادا محسوب می شود. برای مهاجرت به این استان و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه برنامه استانی انتاریو مراجعه نمایید.

معرفی برنامه اسکیل ورکر ساسکاچوان

برای اینکه فردی بتواند از این طریق به کانادا برسد، باید ضوابط تعیین شده در رابطه با برنامه مهاجرتی به ساسکاچوان (SINP) را رعایت کند.

برنامه مهاجرتی اسکیل ورکر ساسکاچوان برای آن دسته از نیروهای کار متخصص خارجی است که می خواهند در این استان کار و زندگی کنند.

بر اساس اعلام دولت ساسکاچوان، سه زیر گروه برای برنامه های اسکیل ورکر در استان ساسکاچوان کانادا وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • اسکیل ورکر بین المللی با پیشنهاد کاری: این برنامه برای آن دسته از نیرو های کار متخصص خارجی است که یک پیشنهاد کاری از این استان دریافت کرده اند اما ممکن است محل زندگی آن ها در کانادا یا خارج از آن باشد. این افراد باید 60 امتیاز از برنامه مهاجرتی ساسکاچوان بدست آورند و در 10 سال گذشته، 1 سال سابقه کار مرتبط داشته باشد و بتواند مدرک زبان معادل CLB 4 ارائه دهد.
  • برنامه اسکیل ورکر بین المللی در مشاغل مورد نیاز: این گروه از افراد، ممکن است پیشنهاد کاری از یک کارفرما نداشته باشند اما مهارت بالایی در فهرست مشاغل مورد نیاز کانادا در ساسکاچوان دارند. محل زندگی این افراد نیز اهمیتی ندارد اما فرد نباید یکی از داوطلبان دریافت پناهندگی در کانادا باشد. در این برنامه فرد باید 60 امتیاز از 110 امتیاز را بدست آورد و CLB 4 را در زبان انگلیسی بدست آورده باشد. فرد باید مدرک تحصیلی حداقل دیپلم را در اختیار داشته باشد. شرط دیگر نیز در اختیار داشتن حداقل 1 سال سابقه کار مرتبطِ تمام وقت در 10 سال گذشته است که باید در یکی از رده های NOC 0, A یا B باشد. ارائه گواهی تمکن مالی نیز برای این افراد الزامی است.
  • برنامه اسکیل ورکر بین المللی از طریق اکسپرس اینتری ساسکاچوان: این برنامه برای افرادی است که موفق شده اند خود را به استخر اکسپرس اینتری کانادا برسانند. در این موقعیت فرد باید دارای شماره ثبت نام در برنامه اکسپرس اینتری کانادا باشد و حداقل 60 امتیاز را نیز بدست آورده باشد و همچنین تسلط خود به زبان را نیز به اثبات برساند. در صورتی که فرد یک سال سابقه کار در کانادا در طول سه سال گذشته را داشته باشد، می تواند سابقه کار خود را تایید کند. در غیر این صورت باید یک سال سابقه کار مرتبط در ده سال گذشته را نشان دهد.

یکی از راه های مهاجرت به کانادا برنامه استانی ساسکاچوان کانادا است. این برنامه ها می تواند برای افرادی که تمایل به اقامت در این استان را دارند، منجر به اقامت دائم کانادا گردد.

معرفی برنامه اسکیل ورکر استان کبک

اسکیل ورکر کبک برای افرادی طراحی شده است که مهارت ویژه ای دارند و می خواهند تا شهروند دائمی استان کبک شده و در این استان کار کرده و زندگی کنند. استان کبک توافقات ویژه ای با دولت کانادا برای پذیرش مهاجران خارجی داشته است. این استان قوانین ویژه خود را برای انتخاب مهاجرانی که با شرایط زندگی در کبک تطبیق پیدا می کند دارد.

برای پذیرش در این برنامه باید از دو مرحله عبور کرد. ابتدا اینکه باید درخواست خود برای دریافت گواهی انتخاب کبک (Certificat de sélection du Québec [CSQ]) را به صورت رسمی به دولت کبک تحویل دهید و در مرحله دوم در صورتی که دولت کبک شما را مورد پذیرش قرار داد و CSQ را برای شما ارسال کرد، شما باید درخواستی را به دولت کانادا ارسال کنید تا بتوانید اقامت دائم کانادا را نیز بدست آورید.

توجه داشته باشید که از این طریق شما تنها می توانید اقامت دائم بدست آورید و شغل شما تضمین شده نیست اگر چه این افراد با سهولت بیش تری می توانند در کبک به کار برسند.

پروسه دریافت گواهی انتخاب کبک می تواند 15 تا 17 ماه به طول بیانجامد و هزینه درخواست آن نیز 1325$ دلار کانادا است. این هزینه بدون توجه به نتیجه پایانی درخواست، غیر قابل بازگشت خواهد بود.

مسیر ورود به کانادا از طریق اسکیل ورکر

معرفی برنامه اسکیل ورکر استان مانیتوبا

یکی دیگر از برنامه های مناسب استانی در کانادا، برنامه استانی مانیتوبا است که به نیروی کار مورد نیاز در این استان بستگی دارد.

استان مانیتوبا کانادا تلاش می کند تا افرادی را که در سراسر جهان، دوره های آموزشی مناسبی را پشت سر گذاشته و همچنین تجربه کاری دارند را در اختیار بگیرد.

ثبت درخواست برای ورود به کانادا از این طریق، نیازمند سپری کرد سه مرحله است. در مرحله اول شما باید فرم ابراز علاقه (EOI) را تکمیل کنید که در حقیقت یک درخواست نیست بلکه تنها یک پروفایل آنلاین است. پروفایل شما که یک سال اعتبار دارد در یک استخر قرار می گیرد تا با متقاضیان دیگر رقابت کند.

در نهایت شما امتیاز مشخصی را دریافت می کنید اما برنامه مهاجرت استانی مانیتوبا افراد برتر این لیست را انتخاب خواهد کرد. 6 عامل تسلط به زبان، سن، تجربه کار، تحصیلات، انطباق پذیر و ارزیابی ریسک تعیین کننده نفرات برتر در این لیست هستند.

در مرحله دوم از افراد برتر خواسته می شود تا درخواست رسمی خود برای برنامه مهاجرتی مانیتوبا را ثبت کنند. اطلاعات شخصی، تحصیلات، وضعیت شغلی، تاریخچه سفر ها، تسلط به زبان، شرایط مالی و انطباق پذیری از جمله مدارکی هستند که فرد به آن ها نیاز خواهد داشت.

منظور از شرایط مالی، ارائه یک گواهی رسمی است که نشان دهد فرد 10000$ دلار کانادا در اختیار دارد. این مبلغ صرفا جهت ورود به کانادا است و هزینه درخواست نیست. به ازای هر عضو دیگر، فرد باید 2000$ دلار کانادای دیگر نیز نشان دهد.

در مرحله پایانی نیز فرد باید درخواست رسمی خود را به سفارت کانادا ارسال کند تا بتواند ویزای نهایی را برای خود و اعضای خانواده اش بدست آورد.

سخن نهایی

مسیر ورود به کانادا از طریق اسکیل ورکر نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات کافی و همچنین صبوری بسیار زیادی است چرا که در بسیاری از موارد این پروسه حداقل یک سال به طول می انجامد.

در این مسیر پر فراز و نشیب، بهتر است یک وکیل رسمی مهاجرتی کانادا مورد تایید اداره مهاجرت کانادا در کنار شما حضور داشته باشد تا بتواند با کمترین ریسک ممکن شما را به سمت هدفتان هدایت کند. برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید با ما در تماس باشید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره برنامه اسکیل ورکر کانادا

افرادی که دارای تحصیلات، سابقه ی کار، دانش و مهارت زبان خارجی (انگلیسی و یا فرانسوی) و یک سری از فاکتورهای دیگر از قبیل شرایط سنی و… باشند.

اگر به جریان کارگر ماهر فدرال علاقه مند هستید، باید حداقل نمره قبولی 67 از 100 را در شبکه کارگر ماهر فدرال داشته باشید. اگر در استخر اکسپرس اینتری پذیرفته شوید، تضمینی برای دریافت دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم ندارید.
  • تحلیلگران پایگاه داده (NOC 2172).
  • مهندسین و طراحان نرم افزار (NOC 2173).
  • برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه دهندگان رسانه های تعاملی (NOC 2174).
  • رانندگان کامیون حمل و نقل (NOC 7511).
  • قصابی های صنعتی، برش های گوشت، کارگران مرغداری (NOC 9462).