شرکت در آزمون آیلتس و دریافت نمره قابل‌قبول به منظور مهاجرت به کانادا می‌تواند امری دلهره‌آور باشد، اما فراموش نکنید که کسب نمره خوب، شانس شما را برای موفقیت در مهاجرت به کانادا تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آزمون عمومی سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یک آزمون استاندارد بین‌المللی برای سنجش توانایی زبان انگلیسی افراد است که توسط دولت کانادا برای مهاجرت به رسمیت شناخته شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز در مورد آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا را به دست آورید.

آشنایی با آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

آیلتس یکی از چهار آزمون زبانی است که توسط دولت کانادا برای مقاصد مهاجرتی به رسمیت شناخته شده است. سایر موارد عبارتند از:

  • برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP)
  • Test de connaissance du français pour le Canada (TCF Canada)
  • Test d’Évaluation du Français( TEF)

آزمون‌های CELPIP بیشتر در داخل کانادا برگزار می‌شود، اگرچه مراکز آزمون CELPIP مختلفی نیز در سطح بین‌المللی افتتاح شده‌اند و TCF و TEF فقط برای ارزیابی توانایی فرانسوی استفاده می‌شوند.

علاوه بر این موارد از اواخر سال 2023، آزمون Pearson’s English (PTE) Essential برای درخواست‌های مهاجرت به کانادا پذیرفته می‌شود که هنوز جزئیات آن به‌صورت کامل از طرف دولت کانادا اعلام نشده است.

با توجه به اینکه چهار آزمون زبان برای مقاصد مهاجرتی توسط کانادا به رسمیت شناخته شده و هر آزمون دارای نتایج و روش‌های متفاوتی است، کانادا یک سیستم نمره‌دهی معادل‌سازی برای آزمون‌های مختلف ایجاد کرده است. به نتایج هر آزمون یک نمره معادل با معیار زبان کانادایی (CLB) از 1 تا 10 داده می‌شود. به‌ این ‌ترتیب، افرادی که در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کنند، می‌توانند نمرات خود را معادل‌سازی و از آن برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند.

در حال حاضر آزمون بین‌المللی آیلتس برای مشخص شدن توانایی و مهارت‌های زبان انگلیسی شما یکی از معتبرترین و بهترین مدارک زبان است که در اکثر کشورهای دنیا از جمله کانادا مورد قبول است.

با این ‌حال، ممکن است بسته به روشی که برای مهاجرت به کانادا انتخاب می‌کنید، حداقل نمره قبولی مورد پذیرش توسط دولت کانادا جهت صدور ویزا متفاوت باشد. به‌ عنوان ‌مثال، نمره آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا برای افراد متقاضی ادامه تحصیل در این کشور در مقاطع دکتری بالاتر از مقاطع ارشد یا سایر روش‌ها خواهد بود. بنابراین مهم است که از قبل به کمک مشاوران مهاجرتی باتجربه مانند مشاوران ما در مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس در مورد جزئیات مدرک زبان برای هر روش اطلاعات لازم را کسب کنید تا در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شود.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا
آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا در روش اکسپرس اینتری

هزینه های مهاجرت به کانادا؛ بررسی هزینه های مهاجرت به کانادا با روش های مختلف

آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا در روش اکسپرس اینتری

اکثر درخواست‌های ارسال شده اقتصادی به دولت فدرال کانادا جهت انجام کار توسط افرادی که در یک زمینه خاص دارای تخصص، مهارت و تجربه هستند، تحت سیستم انتخاب مهاجرت اکسپرس اینتری کانادا مدیریت می‌شوند. کلیت این سیستم به این صورت است که کانادا بر اساس نیازهای نیروی کاری خود هرساله از افراد واجد شرایط در سرتاسر دنیا نیروهای متخصص و ماهر را بر اساس یک جدول امتیازبندی مشخص جذب می‌کند. در این جدول یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند امتیاز خوبی برای مهاجران به همراه داشته باشد، مدرک زبان و نمره بالا در این مدرک است.

همه مهاجران بالقوه تحت سیستم اکسپرس اینتری باید توانایی خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی (اگر هر دو مورد باشد قطعاً امتیاز بالاتری برای فرد محسوب می‌شود) اثبات کنند.

افراد زیادی برای مهاجرت به کانادا از طریق این سیستم رقابت دارند و به همین دلیل اگر بتوانید مدرک مهمی مانند آیلتس را با نمره بالا دریافت کنید، قطعاً می‌توانید امتیاز بهتری در این سیستم به دست آورید. لازم به ذکر است برای سیستم اکسپرس اینتری باید در آزمون آیلتس جنرال ترینینگ یعنی نوع عمومی آن (نه نسخه آکادمیک) شرکت کنید.

به طور کلی، مسیرهای مختلفی برای ورود به استخر اکسپرس اینتری وجود دارد و اداره مهاجرت کانادا سه برنامه جداگانه را در سیستم اکسپرس اینتری ارائه داده است. اگر مطمئن نیستید که برای کدام برنامه (های) ممکن است واجد شرایط باشید، می‌توانید از جدول راهنمای زیر استفاده کنید:

کلاس کارگر ماهر فدرال (FSWC) برای کارگرانی که تحت یک سیستم امتیاز منحصربه‌فرد FSWC ارزیابی می‌شوند. افراد واجد شرایط باید حداقل 67 امتیاز از 100 را کسب کنند. حداکثر 28 امتیاز برای توانایی زبان قرار داده شده است، به‌علاوه 5 امتیاز اضافی در صورت درخواست با همسر یا شریک زندگی مشترک که به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط است.
کلاس تجارت ماهر فدرال (FSTC) این برنامه برای تاجران با تجربه ارائه می‌شود.
کلاس تجربه کانادایی (CEC) برای افرادی که تجربه کاری مداوم در کانادا دارند یا اخیراً در کانادا مشغول به فعالیت بوده‌اند.

 

نمرات آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا از طریق روش‌های اکسپرس اینتری در جدول زیر آورده شده است:

حداقل نمره توانایی زبان در هر بخش FSWC (برنامه نیروی متخصص فدرال) FSTC (کلاس تجارت ماهر فدرال) CEC ( کلاسB) (کلاس تجربه کانادایی) CEC ( کلاسB)

(کلاس تجربه کانادایی)

صحبت كردن آیلتس 6 آیلتس 5 آیلتس 6 آیلتس 4
خواندن آیلتس 6 آیلتس 3.5 آیلتس 6 آیلتس 4
نوشتن آیلتس 6 آیلتس 4 آیلتس 6 آیلتس 4
استماع آیلتس 6 آیلتس 5 آیلتس 6 آیلتس 5

توجه داشته باشید کسب نتایج آزمون آیلتس بهتر از نتایج ذکر شده در بالا، ورود به استخر اکسپرس اینتری را تضمین نمی‌کند.

همان‌طورکه می‌بینید، شرایط واجد شرایط بودن برای ورود به استخر از نظر نتایج آیلتس، به ترتیب برای داوطلبان FSW، FST و CEC متفاوت است. با این‌ حال، در استخر، همه نامزدها با استفاده از سیستم امتیازی یکسانی که به‌عنوان سیستم رتبه‌بندی جامع یا CRS شناخته می‌شود، رتبه‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است داوطلبانی که با نتایج آیلتس معادل CLB 8 یا کمتر وارد استخر شده‌اند، درصورتی‌که بتوانند پس از شرکت در آزمون مجدد، بهبود مهارت‌های زبانی خود را ثابت کنند، می‌توانند در مجموع امتیازات CRS بالاتری برای خود به دست آورند. در صورت رسیدن به CLB 9 که به‌عنوان سطح «پیشرفته اولیه» نیز شناخته می‌شود، شانس موفقیت شما برای مهاجرت به کانادا از طریق این سیستم افزایش پیدا می‌کند.

برای نشان دادن این موضوع از یک مثال فرضی استفاده می‌کنیم؛ فرهاد یک نامزد در استخر است. پس از ورود به استخر، او توانایی انگلیسی معادل CLB 8 (یعنی: آیلتس 7.5 در گوش دادن و آیلتس 6.5 در صحبت کردن، خواندن و نوشتن) را دارد. او 30 سال سن دارد، مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد است و سه سال سابقه کار در خارج از کانادا دارد. او پیشنهاد شغلی، نامزدی استانی یا هیچ‌یک از اعضای خانواده ساکن کانادا را ندارد. موارد گفته شده امتیاز اولیه 382 امتیاز CRS را به فرهاد داده است. با این ‌حال، او مجدداً در آزمون آیلتس شرکت کرد و پیشرفت‌های جزئی در چهار توانایی داشت و نتایج خود را به CLB 9 در هر چهار مهارت رساند. با انجام این کار، امتیاز او به 464 امتیاز CRS افزایش یافت که شانس او را تا حد زیادی برای موفقیت در مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری افزایش می‌دهد.

نمرات آیلتس مربوط به CLB 9 طبق جدول زیر است:

صحبت كردن آیلتس 7
خواندن آیلتس 7
نوشتن آیلتس 7
گوش دادن آیلتس 8

نمره آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا

اگر قصد دارید برای ویزای کار کانادا اقدام کنید، باید توجه داشته باشید که بسته به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید، ممکن است به نمره آیلتس متفاوتی نیاز داشته باشید. روش‌ها و برنامه‌های مهاجرتی مختلف بسته به سطح مهارت مورد نیاز خود، به نمره آیلتس متفاوتی نیاز دارند.

با توجه به اینکه سیستم اکسپرس انتری سریع‌ترین و یکی از بهترین روش‌های مهاجرت کاری به کانادا محسوب می‌شود، در این بخش نمره آیلتس مورد نیاز برای زیرمجموعه‌های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما پیش از آن، باید خاطرنشان کنیم که نوع شغل شما هم در نمره آیلتس مورد نیاز تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید به عنوان یک وکیل به کانادا مهاجرت کنید، باید حداقل IELTS 7 داشته باشید یا اگر بخواهید به عنوان پرستار در کانادا فعالیت کنید، باید در مهارت Listening نمره ۷ تا ۷.۵، در مهارت Writing نمره ۶.۵ و در مهارت Speaking نمره ۷ کسب کنید.

نمره آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه نیروی کار ماهر

اگر از طریق برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا (Federak Skilled Worker) برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام می‌کنید، بر اساس جدول زیر به مهارت شما در زبان انگلیسی امتیاز داده خواهد شد.

سطح CLB امتیاز از هر بخش نمره Listening نمره Reading نمره Speaking نمره Writing
۷ ۴ امتیاز ۶ تا ۷ ۶ ۶ ۶
۸ ۵ امتیاز ۷.۵ ۶.۵ ۶.۵ ۶.۵
۹ ۶ امتیاز ۸ ۷ ۷ ۷
۱۰ و بالاتر ۶ امتیاز ۸.۵ تا ۹ ۸ تا ۹ ۷.۵ تا ۹ ۷.۵ تا ۹

اگر انگلیسی زبان دوم شما است، با برخورداری از شرایط ذکر شده در جدول زیر، مجموعا ۴ امتیاز دریافت خواهید کرد.

سطح CLB مجموع امتیازات نمره Listening نمره Reading نمره Speaking نمره Writing
۵ و بالاتر ۴ امتیاز ۵ تا ۹ ۴ تا ۹ ۵ تا ۹ ۵ تا ۹

نمره آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه مشاغل فنی

اگر از طریق ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا (Federal Skilled Trades) برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام می‌کنید، بر اساس جدول زیر به مهارت شما در زبان انگلیسی امتیاز داده خواهد شد.

سطح CLB نمره Listening نمره Reading نمره Speaking نمره Writing
۴ ۴.۵ ۳.۵ ۴ ۴
۵ ۵ ۴ ۵ ۵
۶ ۵.۵ ۵ ۵.۵ ۵.۵
۷ ۶ ۶ ۶ ۶
۸ ۷.۵ ۶.۵ ۶.۵ ۶.۵
۹ ۸ ۷ ۷ ۷
۱۰ و بالاتر ۸.۵ تا ۹ ۸ تا ۹ ۷.۵ تا ۹ ۷.۵ تا ۹

نمره آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق کلاس تجربه کانادایی

اگر از طریق برنامه کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام می‌کنید، بر اساس دسته بندی NOC شغلی شما در جدول زیر، به مهارت شما در زبان انگلیسی امتیاز داده خواهد شد.

دسته‌بندی NOC شغلی سطح CLB نمره Listening نمره Reading نمره Speaking نمره Writing
A ۱۰ و بالاتر ۸.۵ تا ۹ ۸ تا ۹ ۷.۵ تا ۹ ۷.۵ تا ۹
A ۹ ۸ ۷ ۷ ۷
A ۸ ۷.۵ ۶.۵ ۶.۵ ۶.۵
A ۷ ۶ ۶ ۶ ۶
B ۶ ۵.۵ ۵ ۵.۵ ۵.۵
B ۵ ۵ ۴ ۵ ۵

بر اساس جدول فوق، در صورتی که شغل شما جزو مشاغل دسته A قرار بگیرد، حداقل باید IELTS 6 داشته باشید تا بتوانید برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنید. در صورتی هم که شغل شما جزو مشاغل دسته B باشد، باید حداقل IELTS 5 داشته باشید.

مهاجرت کاری به کانادا با نمره آیلتس پایین

در حال حاضر بیش از ۸۰ روش مهاجرت به کانادا وجود دارد که متقاضیان می‌توانند برای مهاجرت کاری از طریق آن‌ها اقدام کنند. برنامه‌های سیستم اکسپرس انتری هم جزو این ۸۰ روش هستند؛ اما آن‌ها در مقایسه با سایر روش‌های مهاجرت به کانادا به نمره آیلتس بالاتری نیاز دارند.

این برای افرادی که نمره آیلتس پایینی دارند، ممکن است ناامیدکننده باشد. سایر روش‌ها و برنامه‌های مهاجرت کاری به کانادا، نیاز به نمره آیلتس پایین‌تری از برنامه‌های اکسپرس انتری دارند. برنامه‌های استانی (PNP)، نمونه بارز آن‌ها هستند که امکان مهاجرت به کانادا با نمره آیلتس پایین را فراهم کرده‌اند.

در ادامه، چند روش مهاجرت کاری به کانادا که با نمره آیلتس پایین می‌توانید برای آن‌ها اقدام کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

نام برنامه مهاجرتی نمره آیلتس مورد نیاز
برنامه مهاجرتی نامزدی آلبرتا (AINP) حداقل آیلتس ۴.۵
برنامه مهاجرتی نامزدی ساسکاچوان (SINP) حداقل آیلتس ۴.۵
برنامه نامزدی استانی مانیتوبا (MPNP) حداقل آیلتس ۴.۵
برنامه مهاجرتی آتلانتیک حداقل آیلتس ۴.۵
برنامه نیروی کار ماهر کبک (QSWP) حداقل آیلتس ۵
نتایج آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا چه مدت اعتبار دارد

نتایج آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا چه مدت اعتبار دارد؟

نتایج آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا از نظر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) به مدت دو سال از تاریخ صدور، معتبر در نظر گرفته می‌شود.

هنگامی‌که نتایج آیلتس باطل می‌شود، داوطلب به‌صورت اتوماتیک از استخر حذف می‌شود و واجد شرایط صدور ITA برای اقامت دائم نخواهد بود. ITA کوتاه شده عبارت Invitation to Apply هست و درواقع دعوت‌نامه‌ای است که متقاضیان اکسپرس اینتری با داشتن آن می‌توانند به‌منظور ورود به کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

بنابراین، داوطلبانی که ممکن است نتایج آن‌ها باطل شود، تشویق می‌شوند قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، دوباره در امتحان آیلتس شرکت کنند تا در استخر بمانند و شانس بیشتری برای پذیرش در این سیستم را داشته باشند.

امتیاز توانایی زبان همسر یا شریک حقوقی در سیستم اکسپرس اینتری

کاندیداهای مجرد و کاندیداهایی که دارای همسر همراه یا شریک معمولی هستند، CRS کمی متفاوت برایشان ارزیابی می شود. برای داوطلبان دارای همسر یا شریک، حداکثر 20 امتیاز برای توانایی زبان اول همسر یا شریک زندگی، با پنج امتیاز برای هر یک از چهار توانایی زبان در دسترس است.

بنابراین، اگر همسر یا شریک زندگی در یک آزمون زبان مانند آیلتس نیز شرکت کنند، می‌توان امتیاز CRS ارزشمندی را به دست آورد.

این امتیازها طبق جدول زیر برای سطح CLB همسر یا شریک قانونی است:

سطح CLB امتیاز CRS اعطا شده
1-4 0
5-6 1
7 3
8 3
9 یا بالاتر 5

معادل‌سازی CLB بر اساس نمرات آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

معیار زبان کانادایی (CLB) استاندارد کانادایی است که برای توصیف، اندازه‌گیری و تشخیص توانایی زبانی مهاجران بزرگسال احتمالی که قصد زندگی و کار در کانادا را دارند، استفاده می‌شود.

جدول زیر نشان می‌دهد که چگونه نمرات آزمون آیلتس عمومی با استانداردهای CLB برابری می‌کند:

معیارهای زبان کانادایی (CLB) Listening (گوش دادن) Reading (خواندن) Writing (نوشتاری) Speaking (صحبت کردن)
CLB1 1.0 1.0 1.0 1.0
CLB2 2.0 1.5 2.0 2.0
CLB3 3.5 2.5 3.0 3.0
CLB4 4.5 3.5 4.0 4.0
CLB5 5.0 4.0 5.0 5.0
CLB6 5.5 5.0 5.5 5.5
CLB7 6.0 6.0 6.0 6.0
CLB8 7.5 6.5 6.5 6.5
CLB9 8.0 7.0 7.0 7.0
CLB10 8.5 8.0 7.5 7.5
CLB11 9.0 8.5 8.0 8.0
CLB12 9.0 9.0 9.0 9.0
حداقل نمره آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا از طریق ادامه تحصیل

حداقل نمره آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا از طریق ادامه تحصیل

اگر قصد دارید با اخذ ویزای تحصیلی کانادا به این کشور مهاجرت کنید، باید توجه داشته باشید بسته به دانشگاهی که به شما پذیرش می‌دهد و مقطع دانشگاهی نوع مدرک زبان قابل قبول و حداقل نمره مورد نیاز متفاوت است. پس باید در مورد این موضوع به‌خوبی تحقیق کنید تا وقتتان هدر نرود. مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا که نمرات آزمون آیلتس را به‌عنوان مدرک مهارت زبان از شما می‌پذیرند، به همراه حداقل نمره آیلتس مورد نیازشان در جدول زیر آورده شده است:

 

نام دانشگاه

حداقل نمره آیلتس مورد نیاز در چهار مهارت زبان (گفتار، نوشتار، خواند و شنیدن) برای مدرک کارشناسی حداقل نمره آیلتس مورد نیاز در چهار مهارت زبان (گفتار، نوشتار، خواند و شنیدن) برای مدرک کارشناسی ارشد
دانشگاه تورنتو 5/6 7
دانشگاه مک گیل 5/6 5/6
دانشگاه بریتیش کلمبیا 5/6 5/6
دانشگاه آلبرتا 5/6 5/6
دانشگاه مک مستر 5/6 5/6
دانشگاه واترلو 5/6 7
دانشگاه وسترن انتاریو 5/6 5/6
دانشگاه اتاوا 5/6 7
دانشگاه کل 5/6 5/6
دانشگاه کوئینز در کینگستون 5/6 7
دانشگاه دالاهو 5/6 7
دانشگاه سایمون فریزر 5/6 7
دانشگاه ویکتوریا 5/6 5/6
دانشگاه ساسکاچوان 5/6 5/6
دانشگاه یورک 5/6 5/6

نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های کانادا؛ در این مقاله به بررسی نمرات لازم برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای تحصیلی پرداخته شده است.

نکاتی برای گرفتن نمره آیلتس بالا در آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

آیلتس یک آزمون مهارت زبان بسیار رقابتی است. به همین دلیل به دست آوردن نمره بالا در آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا به فداکاری، برنامه‌ریزی و کار سخت نیاز دارد.

برای رسیدن به این هدف مهم است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

1.    دایره لغات خود را غنی کنید: به خواندن کتاب‌های نوشته شده به زبان انگلیسی عادت کنید و در هنگام خواندن، کلمات جدید را پیدا کنید. مجلات و روزنامه‌های انگلیسی را نیز بخوانید. تمام کلمات جدیدی را که پیدا می‌کنید یادداشت کنید و سعی کنید بعد از یادگرفتن معنی آن، از آن‌ها در جملات استفاده کنید.

2.    بر تقویت مهارت گوش دادن و فهمیدن تمرکز کنید: ایجاد تسلط به گوش دادن و درک متون زبان انگلیسی برای بهبود مهارت‌های بخش‌های Listening و Speaking ضروری است. به پادکست‌ها گوش دهید، نمایش‌های انگلیسی را تماشا کنید و نحوه صحبت افراد بومی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید صحبت کردن خود را ضبط کنید و روی حوزه‌هایی که فکر می‌کنید نیاز به بهبود دارند کار کنید.

3.    روی مهارت‌های مدیریت زمان کار کنید: موفقیت در آزمون آیلتس با نمره بالا نیازمند مدیریت زمان است. صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن را همراه با یک تایمر تمرین کنید تا بفهمید میزان کنترل زمان و توانایی‌تان برای پاسخ به سؤالات در یک زمان مشخص چقدر است و اگر نیاز بود آن را بهبود دهید.

4.    روی مهارت‌های نوشتاری کار کنید: بخش رایتینگ احتمالاً چالش‌برانگیزترین بخش امتحانات آیلتس است. سعی کنید با استفاده از کلمات جدید و استفاده مناسب از آن‌ها در جملات، مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید.

آیلتس و سایر گزینه‌های مهاجرت به کانادا

اکسپرس اینتری تنها راه مهاجرت به کانادا به‌عنوان یک مهاجر اقتصادی نیست. مجموعه‌ای از برنامه‌های نامزد استانی (PNP) نیز وجود دارد که بسیاری از جریان‌های PNP کاملاً خارج از اکسپرس اینتری مدیریت می‌شوند. علاوه بر این، افراد و خانواده‌هایی که مایل به اقامت در استان کبک هستند، مشمول شرایط متفاوتی هستند و می‌توانند به جای مدرک آیلتس مدرک زبان فرانسه قابل قبول ارائه دهند. همچنین همه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و افراد خود اشتغال که می‌خواهند کانادا را برای ادامه زندگی خود انتخاب کنند می‌توانند از مدرک آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا استفاده نمایند.

مهم نیست که کدام برنامه دنبال می‌شود، تقریباً تمامی روش‌های مهاجرتی به کانادا نیاز به اثبات توانایی زبان دارد. اینکه چگونه نتایج آزمون زبان بر واجد شرایط بودن یا مجموع امتیازات افراد تأثیر می‌گذارد، به برنامه انتخابی شما بستگی دارد.

زبان تقریباً همیشه یک عامل مهم در میان برنامه‌های مهاجرت به کانادا است. به‌این‌ترتیب، متقاضیان هر نوع روشی باید این موضوع را جدی بگیرند، حتی اگر زبان انگلیسی یا فرانسه زبان مادری‌شان باشد.

مدت‌زمان آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

مراکز آزمون آیلتس متعددی در سرتاسر جهان وجود دارد که به‌صورت هم‌زمان این آزمون را اجرا می‌کنند و نیاز نیست برای امتحان آیلتس به کشور دیگری سفر کنید. آزمون آیلتس تقریباً 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد و دارای 4 ماژول یا بخش برای سنجش توانایی‌های صحبت کردن، خواندن، نوشتن و شنیدن است.

وقتی وارد حوزه امتحانی شدید، کارکنان محل امتحان آیلتس هویت شما را بررسی خواهند کرد. پاسپورت یا کارت اقامت دائم و یا شناسنامه، معتبر محسوب می‌شوند. اگر با شناسه اشتباه وارد شوید یا مدرک شناسایی معتبر نداشته باشید، اجازه شرکت در آزمون را نخواهید داشت. همچنین ممکن است به دو عکس جدید در اندازه پاسپورت نیاز داشته باشید.

شما فقط مجاز به داشتن خودکار یا مداد، پاک‌کن و شناسه خود روی میز خواهید بود. نتایج آیلتس 13 روز پس از آزمون شما در دسترس است و در فرم گزارش آزمون ثبت می‌شود. مراکز آزمون می‌توانند نسخه‌هایی از فرم گزارش آزمون شما را به حداکثر پنج سازمان به درخواست خودتان هنگام ثبت نام به‌صورت رایگان برای شما ارسال کنند.

نمره آیلتس آکادمیک برای مهاجرت به کانادا

انواع آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا

به‌طورکلی دو آزمون آیلتس وجود دارد که شامل آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی است. آزمونی که انتخاب می‌کنید باید بر اساس هدفی باشد که می‌خواهید انجام دهید که در ادامه توضیحات کامل‌تری شرح داده شده است:

·       آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک ارزیابی می‌کند که آیا سطح مهارت زبان انگلیسی شما برای یک محیط دانشگاهی مناسب است یا خیر؟ بنابراین در مورد آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا نوع آکادمیک آن برای کسانی است که می‌خواهند از طریق ویزای تحصیلی و بصورت تخصصی برای مهاجرت اقدام نمایند. همچنین افرادی که می‌خواهند در یک سازمان حرفه‌ای در کانادا مثلاً یک پژوهشکده بزرگ علمی مشغول به فعالیت شوند، باید در آزمون آکادمیک آیلتس برای مهاجرت به کانادا شرکت کنند.

·       آموزش عمومی آیلتس

آموزش عمومی آیلتس خارج از دانش تخصصی مانند رشته‌های دانشگاهی، مهارت کلی زبان انگلیسی را در یک زمینه عملی و روزمره اندازه‌گیری می‌کند. به همین دلیل معمولاً برای سایر روش‌های مهاجرت به کانادا مانند ویزای کار کانادا، باید در آزمون عمومی آیلتس شرکت نمایید و نیازی به آزمون آکادمیک که قطعاً سخت‌تر است، وجود نخواهد داشت.

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

هنگام برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون آیلتس فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود؛ از انتخاب مرکز آزمون گرفته تا نوع آزمون آیلتس که می‌خواهید شرکت کنید و هزینه نیز پارامتر مهمی است. برای برخی افراد، هزینه آیلتس به‌تنهایی اغلب دغدغه اصلی آن‌هاست.

متأسفانه اگرچه این آزمون به‌صورت سراسری و هم‌زمان در دنیا برگزار می‌شود، قیمت آزمون آیلتس را نمی‌توان به‌صورت قطعی و با یک عدد بیان کرد. زیرا بسیاری از هزینه‌های آزمون آیلتس به مرکز آزمون و کشوری که آزمون در آن برگزار می‌شود، بستگی دارد.

هزینه‌های آزمون آیلتس بسته به موارد مختلف می‌تواند بین 140 تا 310 دلار آمریکا متغیر باشد. اما در ایران در سال ۱۴۰۲، قیمت آزمون آیلتس ۶۱٫۵۱۰٫۰۰۰ ریال (شش میلیون و صد و پنجاه و یک هزار تومان) است.

سخن آخر

یکی از معتبرترین مدارک زبان جهت مهاجرت به کانادا با روش‌های مختلف، مدرک آیلتس است که هر ساله در تاریخ‌های مشخص به‌صورت هم‌زمان در جهان اجرا می‌شود. البته برای اطمینان از اینکه مدرک زبان شما برای روش مورد نظر مناسب است، باید حتماً از قبل تحقیق کنید تا پول و وقت شما به هدر نرود. در این رابطه می‌توانید به‌طور کامل از مشاورن باتجربه ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس نیز کمک بگیرید.