امروزه مسیر مهاجرت به‌ویژه از طریق تحصیل به کشورهای مختلف جهان باز شده است و هر فرد باتوجه‌به علاقه و توانایی‌های خود تلاش می‌کند تا بهترین مراکز تحصیلی جهان را برای دریافت پذیرش در نظر داشته باشد. کشورهای پیشرفته جهان تمرکز بسیار زیادی بر مسئله‌آموزش دارند و همین مسئله سبب شده است تا دانشگاه‌های موجود در این کشورها از نظر علمی شرایط بسیار بهتری را ارائه کنند. در این میان کانادا یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی است چراکه ضمن ارائه ویزای همراه به همسر و فرزندان دانشجویان، امکان کار ضمن و پس از تحصیل را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا از این طریق امکان دریافت اقامت دائم کانادا را نیز داشته باشند.

کالج سنکا که در شهر تورنتو قرار دارد، یکی از شناخته‌شده‌ترین کالج‌های آموزشی در این کشور است که دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. در حدود 55 سال سابقه آموزش به دانشجویان، سبب شده است تا این کالج به یکی از مهم‌ترین مراکز علمی تورنتو، برای پرورش نیروی کار تبدیل شود. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعاتی جامع دررابطه‌با کالج سنکا در اختیار علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا قرار دهیم.

نگاهی به کالج سنکا تورنتو در گذر زمان

حیات یک کالج را می‌توان با موفقیت فارغ‌التحصیلان و رشد فیزیکی آن مورد ارزیابی قرار داد. کالج سنکا از زمان شروع فعالیت خود در سال 1967، هزاران مدرک تحصیلی را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است و این افراد توانسته‌اند در حرفه‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. برخی از مشهورترین شخصیت‌هایی که در تاریخ این کالج تحصیل‌کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • مارک کایرا؛ رئیس و مدیرعامل سابق تیم هورتونز
  • عالی‌جناب آلوین کرلینگ سفیر کانادا در جمهوری دومینیکن
  • آرماند لاباژ؛ رئیس پلیس منطقه‌ای یورک
  • فیلیپ اسپارکس طراح مد
  • و بسیاری افراد دیگر که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

سنکای امروز، مسیر بسیار طولانی را برای رسیدن به وضعیت کنونی طی کرده است. برای اولین‌بار، در سال 1967 درب‌های کالج سنکا به روی دانشجویان گشوده شد و کلاس‌های درس در مکان‌های مختلفی از جمله فروشگاه وولورس و یک کارخانه بازسازی شده برگزار می‌شدند.

در سال 1968 اولین مکان دائمی کالج سنکا ساخته شد و در طول سال‌های گذشته رشد بسیاری را به خود دید و امروزه به احترام رئیس و مؤسس کالج، ولیام نیونهم (William Newnham) نام‌گذاری شده است. به‌منظور تشکیل دوره‌های هوانوردی، به‌صورت هم‌زمان، ساختمان پردیس باتونویل (Buttonville) نیز ساخته شد. از آن زمان تا کنون، ناوگان هوایی کالج رشد چشمگیری را تجربه کرده است و 19 هواپیمای تک موتور و دو موتور و همچنین شبیه‌سازهای پیشرفته در اختیار آن قرار دارد که به دانشجویان فرصت تجربه‌اندوزی در زمینه پرواز را می‌دهند.

تغییر عمده بعدی در آخرین سال قرن بیستم، در سال 1999، زمانی در کالج سنکا رخ داد که پردیس سنکا در یورک (Seneca@York) به‌عنوان اولین پردیس کالج در محیط یک دانشگاه افتتاح شد. در سال 2005 نیز، این کالج، پردیس مارکهم را افتتاح کرد که یک ساختمان منحصربه‌فرد 10 طبقه است. کالج همچنین پردیس‌های کوچک دیگری را نیز در اختیار دارد که خدمات اجتماعی را نیز ارائه می‌کنند. در سال 2011 پردیس نیونهم جشن بزرگی به مناسبت افتتاح ساختمان سازگار با محیط‌زیست (A+) برگزار کرد که مجموعه جدیدی از کلاس‌ها، مراکز مطالعه و محل جلسات بود.

دانشجویان مقطع کارشناسی رشته هوانوردی، در سال 2014 کلاس‌های خود را در پردیس پتربروگ آغاز کردند. این اتفاق به این دلیل رخ داد که صاحبان فرودگاه باتونویل که محل پردیس هوانوردی کالج سنکا بود، تصمیم به تعطیلی فرودگاه پس از 40 سال گرفتند. همه این اتفاقات سبب شده است تا کالج سنکا امروزه 6 پردیس مجزا در اختیار داشته باشد که البته برنامه‌ریزی‌های مشخصی نیز برای آینده آن در نظر گرفته شده است.

کالج سنکا تورنتو کانادا

آشنایی با مشاهیر کالج سنکا تورنتو

یکی از مواردی که می‌تواند دید روشن‌تری دررابطه‌با اهمیت یک کالج در اختیار متقاضیان قرار دهد، توجه به افرادی است که دوره تحصیل خود را در این کالج به پایان رسانده‌اند و موفقیت‌هایی را در بازار کار رشته خود به دست آورده‌اند. دوره‌های هنری در کالج سنکا از جایگاه ویژه برخوردار هستند و به همین دلیل است که بسیاری از مشاهیر این کالج را هنرمندان تشکیل می‌دهند. پولاد کیمیایی بازیگر ایرانی یکی از مشاهیری است که در این کالج تحصیل‌کرده است و نام او برای بسیاری از ایرانیان نیز آشنا است.

مارک پنی (Mark Penney) کارگردان کانادایی یکی از هنرمندانی است که در این کالج تحصیل‌کرده است. راشل بونتا (Rachel Bonnetta) نیز که در این کالج تحصیل‌کرده است، در حال حاضر یکی از مجری‌های تلویزیونی در کشور کانادا است. لیریک بنت (Lyriq Bent) که در فیلم سینمایی اره نقش‌آفرینی کرده است نیز از جمله بازیگران سرشناسی است که دوره تحصیلی خود را در این کالج سپری کرده است.

بورلی تامسون (Beverly D. Thomson) روزنامه‌نگار سرشناس کانادایی یکی از افرادی است که در این کالج دوره تحصیلی خود را گذرانده است و ویوین پوی (Vivienne Poy) تاجر سرشناس کانادایی که در مجلس سنای این کشور نیز عضویت داشته است، یکی دیگر از شخصیت‌های سیاسی است که در این کالج تحصیل‌کرده است. همان‌طور که گفته شد، عالی‌جناب آلوین کورلینگ (Alvin Curling) سخنگوی سابق مجلس قانون‌گذاری انتاریو و سفیر دومینیکن، مشهورترین فردی است در این کالج تحصیلات خود را ادامه داده است.

هزینه تحصیل در کالج سنکا تورنتو کانادا

یکی از موارد بسیار حائز اهمیت دررابطه‌با کالج سنکا هزینه‌هایی است که دانشجویان در طول دوره تحصیل خود در این کالج با آن روبرو خواهند شد. هزینه تحصیل در کانادا در این کالج برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر است و افرادی که یکی از بستگان آن‌ها که به او وابستگی اقتصادی دارند در کانادا زندگی می‌کند، می‌توانند در این کالج همچون یک شهروند کانادایی با هزینه‌های به‌شدت مقرون‌به‌صرفه به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشجویان بین‌المللی باید هزینه‌های مربوط به بیمه تحصیل خود را در ابتدای سال تحصیلی پرداخت کنند که معادل 807.49$ (دلار کانادا) است. ضمن آن که حق عضویت در انجمن‌های دانشجویی که معادل 50.75$ (دلار کانادا) است نیز تنها در ترم نخست تحصیل از دانشجویان دریافت می‌شود. هزینه استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی نیز در اکثر رشته‌های تحصیلی 126.87$ (دلار کانادا) در نظر گرفته شده است.

هزینه تحصیل در کالج سنکا در کانادا در دوره های مختلف

متقاضیان تحصیل در این کالج باید در نظر داشته باشند که دوره‌های لیسانس در کالج سنکا همگی 4 ساله هستند و دانشجویان باید برای این موضوع برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. از طرف دیگر، دوره پرستاری این کالج با همکاری دانشگاه یورک ارائه می‌شود.

دانشجویان همچنین می‌توانند در دوره‌های دیپلم دو‌ساله یا سه‌ساله در این کالج نیز شرکت کنند که به طبع، هزینه‌های کمتری را به همراه خواهد داشت. در جدول زیر هزینه‌های تحصیل در دوره‌های دو‌ساله دیپلم کالج سنکا را می‌توان مشاهده کرد.

جدول هزینه های تحصیل در دوره های دو ساله دیپلم کالج سنکا در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره‌های دیپلم سه‌ساله را نیز دارند در اکثر رشته‌های تحصیلی باید مبلغی در حدود 6930.50$ دلار کانادا را در ترم اول هرسال تحصیلی خودپرداخت کنند. برخی از مهم‌ترین رشته‌های این دوره‌ها عبارت‌اند از:

  • هنر مد
  • تکنولوژی مهندسی عمران
  • فناوری تکنولوژی آزمایشگاه – داروسازی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت اقتصاد
  • مدیریت بازاریابی

در برخی از رشته‌های تحصیلی مانند تکنولوژی سیستم‌های کامپیوتری، گرافیک و آنالیز و برنامه‌نویسی کامپیوتری نیز دانشجویان باید در اولین ترم دوره تحصیل خود مبلغ 7421$ دلار کانادا را به کالج پرداخت کنند.

کالج همچنین دوره‌های یک‌ساله را نیز برگزار می‌کند که بر اساس آن یک گواهینامه پایان دوره در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که همچنان در بازار کار کشور کانادا دارای اعتبار است. هزینه تحصیل در تمامی این رشته‌ها 6930.50$ دلار کانادا است و دانشجویان در رشته‌های زیر امکان دریافت گواهینامه پایان دوره را خواهند داشت:

  • تکنیک‌های حسابداری
  • خدمات پرواز
  • هنر عمومی
  • دوره‌های پیش اقتصاد
  • عملیات سفر – توریسم
  • مقدمات مهمان‌پذیری

در این کالج دوره‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود که برای افرادی مناسب است که می‌خواهند به‌صورت ویژه در یک تخصص خاص توانایی‌های خود را افزایش دهند. شهریه تحصیل ترم اول سال تحصیلی در این دوره‌ها نیز اکثرا 6930.50$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است اما در برخی از رشته‌ها، هزینه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می‌توان اطلاعات دقیق‌تری دراین‌رابطه به دست آورد.

هزینه تحصیل در دوره های مختلف آموزشی در کالج سنکا در کانادا

باید توجه داشت که هزینه‌های بیمه و همچنین حق عضویت در انجمن‌های دانشجویی و غیره نیز به این مبالغ اضافه خواهد شد و دانشجویان مبلغی در حدود 1100$ دلار کانادا بیش‌تر از مبلغ اعلام شده را به دانشگاه پرداخت خواهند کرد. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه‌های اعلام شده در این بخش مربوط به دانشجویان خارجی و ترم اول هرسال تحصیلی است. کلیه هزینه‌های اعلام شده در این بخش مربوط به سال تحصیلی 2021- 2022 است.

کالج همچنین برنامه‌های متنوعی برای وعده‌های غذایی در نظر گرفته است و تخفیفات مناسبی را نیز برای دانشجویانی که هزینه کامل را پرداخت می‌کنند در نظر گرفته است. برای مثال افرادی که برنامه‌های غذایی یک ترم را دریافت کنند، مبلغ 995$ دلار کانادا را به دانشگاه پرداخت می‌کنند و این در حالی است که ارزش وعده‌های غذایی که دریافت می‌کنند، 1075$ دلار کانادا است. افرادی که بتوانند هزینه وعده‌های غذایی دو ترم خود را پرداخت کنند، می‌توانند بیشترین مقدار تخفیف را دریافت کنند. در این برنامه، هزینه قابل پرداخت 1990$ دلار کانادا است و این در حالی است که هزینه وعده‌های غذایی در این بازه زمانی 2190$ دلار کانادا خواهد بود.

دانشجویان در این کالج امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی را نیز خواهند داشت و از این طریق می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را بیش‌ازپیش کنترل کنند. با همه این تفاسیر می‌توان کالج سنکا که در شهر تورنتو واقع شده است را به‌عنوان یکی از کالج‌های مناسب این کشور برای تحصیل معرفی کرد. در این کالج دانشجویان با شرایط بازار کار آشنایی مناسبی پیدا خواهند کرد و می‌توانند تخصص موردنیاز خود برای ورود به کار را بیاموزند.

کالج سنکا چه رنکینگی دارد؟

دومین کالج بزرگ کانادا سنکا است. این کالج تاکنون موفق به آموزش دانشجویان باتجربه‌ای شده است که توانسته‌اند به دانشگاه‌های برتر کانادا وارد شوند. سنکا رتبه 69 را در بین کالج و دانشگاه‌های برتر کانادا دارد.

پردیس‌های کالج سنکا

سنکا دارای 7 پردیس است که بزرگ‌ترین پردیس در نیونهام قرار دارد. در هر پردیس رشته‌های خاصی آموزش داده می‌شود و گروه‌های تحصیلی خاصی قرار دارند.

  • پردیس نیونهام: همان‌طور که گفتیم این پردیس بزرگ‌ترین، پردیس کالج است که بیش از 11000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. در این پردیس انواع رشته‌های مهندسی، فناوری اطلاعات، علوم و فنون، هوانوردی و هنرهای آزاد تدریس می‌شود.
  • پردیس یورک: پردیس یورک از دیگر پردیس‌های سنکا است که مشغول به آموزش رشته‌های هنر، علوم زیستی، رسانه، شیمی کاربردی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم آزاد است.
  • پردیس کینگ: این پردیس در شهر کینگ واقع شده است. بیش از 5000 دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در این مرکز مشغول به تحصیل در رشته‌ها علوم پزشکی، خدمات اجتماعی و پرستاری هستند.
  • پردیس مارکهام: در سال 2005 این پردیس در انتاریو راه‌اندازی شد. مارکهام نیز دارای رشته‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت است. رشته‌های اقتصاد، فناوری اطلاعات، توریسم و منابع انسانی از اصلی‌ترین رشته‌های این پردیس هستند.
  • پردیس پیتر بورو: این پردیس رشته هوانوردی و تجهیزات خلبانی را آموزش می‌دهد. دانشجویان علاقه‌مند به این رشته‌ها می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت در این پردیس مشغول به تحصیل در این رشته شوند.
  • پردیس سنکا داون تاون: پردیس تاون در سال 2019 در تورنتو راه‌اندازی شد. این پردیس دارای دستگاه‌های هوشمند متنوعی است و کلاس‌های آنلاین و عملی را در کنار هم برای دانشجویان دارد.
  • پردیس یورک گیت: این پردیس در سال 1990 راه‌اندازی شد. این پردیس تحصیلات عالی در رشته‌های متنوعی را مانند پرستاری و رشته‌های مربوط به خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد.

درباره شرایط، هزینه تحصیل و اساتید دانشگاه تورنتو در این مقاله مطالعه کنید.

رشته‌های تحصیلی در کالج سنکا

رشته‌های مرتبط با علوم بازرگانی و منابع انسانی در کالج سنکا

  • حسابداری
  • مدیریت تجارت‌های بین‌الملل
  • برنامه‌ریزی مالی
  • مدیریت تجارت
  • خدمات مالی
  • فناوری خدمات مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • امور حمل‌ونقل بین‌المللی
  • مدیریت زنجیرة تأمین
  • تکنسین اطلاعات انبار
  • مدیریت صنعت توریسم
  • مدیریت رویداد
  • مدیریت بازاریابی
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • خدمات توریسم
  • مهمانداری بین‌المللی

رشته‌های مرتبط با علوم و فنون هوانوردی در کالج سنکا

  • عملیات پرواز
  • مهمانداری هواپیما
  • امنیت پرواز
  • مدیریت کابین هواپیما
  • لیسانس فناوری هوانوردی
  • مبانی خلبانی

رشته‌های مربوط به هنرهای خلاقانه و رسانه‌ای در کالج سنکا

  • بازیگری مقابل دوربین و ضبط صدا
  • طراحی تعاملی رسانه
  • طراحی انیمیشن سه‌بعدی
  • طراحی بازی‌های کامپیوتری
  • طراحی جلوه‌های بصری در تلویزیون و فیلم
  • طراحی انیمیشن
  • خلق تبلیغات
  • مبانی هنر
  • عکاسی

رشته‌های مربوط به مهندسی و فناوری در کالج سنکا

  • تکنسین مهندسی مکانیک
  • مهندسی فناوری الکترومکانیک
  • مهندسی طراحی صنعتی
  • مهندسی اتفاء حریق
  • مدیریت پروژه
  • مهندسی فناوری شیمی
  • مهندسی سیستم داخلی ساختمان

رشته‌های مربوط به خدمات اجتماعی  و تحصیلی در کالج سنکا

  • کارمندی در خدمات اجتماعی
  • آموزش کودکان
  • آموزش‌های پلیسی
  • علوم رفتارشناسی
  • مراقبت از سلامت روانی افراد
  • مراقبت از کودک و نوجوان
  • لیسانس روان‌شناسی رفتار

رشته‌های مربوط به هنر طراحی مد در کالج سنکا

  • بیزینس در صنعت مد
  • مطالعات صنعت مد
  • طراحی گل‌وگیاه
  • هنرهای تجسمی و بصری

رشته‌های مربوط به علوم پزشکی و سلامت در کالج سنکا

  • تکنسین دامپزشکی
  • پرستاری
  • دستیاری دامپزشکی
  • بینایی‌سنجی
  • سلامت و تناسب‌اندام
  • لیسانس مدیریت سلامت
  • مدیریت درمانگاه

رشته‌های مربوط به صنعت توریسم در کالج سنکا

  • مدیریت مؤسسات مهمانداری
  • مدیریت رویداد (مديريت انواع مراسم‌ها و جشن‌ها)
  • مدیریت رستوران و هتل
  • خدمات پرواز
  • مدیریت خدمات و مؤسسات توریستی

رشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات در کالج سنکا

  • مهندسی فناوری‌های کامپیوتری
  • فناوری سیستم کامپیوتر
  • کارشناسی توسعه‌ نرم‌افزار
  • کارشناسی فناوری اطلاعات و امنیت
  • پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتر
  • برنامه‌نویسی
  • تکنسین سیستم کامپیوتر

رشته‌های مربوط به حقوق و علوم سیاسی و امنیت عمومی

  • خدمات اداری دادگستری
  • کارمند حقوقی
  • اجرای تحقیقات
  • دستیار وکیل
  • اداره‌ امور عمومی
  • آنالیز جرایم و اطلاعات
  • اداره‌ املاک و مستغلات
  • رادیو و صداوسیما
  • بنیادهای پلیسی
  • روزنامه‌نگاری
  • عکاسی
  • رشته‌های مربوط به رسانه و ارتباطات
  • روابط دولت‌ها
  • روابط جوامع
  • تولید برنامة تلویزیونی
  • رشته‌های مرتبط با علوم زیستی
  • مدیریت مناظر طبیعی
  • بیوتکنولوژی
  • تکنسین آزمایشگاه
  • تحقیقات بالینی
  • تکنسین محیط‌زیست

کالج سنکا رشته‌هایی را به مدت 1 الی 3 سال به ارائه مدرک برای دانشجویان باهدف تقویت مهارت در یک‌رشته خاص ارائه کرده است؛ این رشته‌ها عبارت‌اند از:

رشته‌های با مدرک دیپلم – دوره 1 ساله: (زبان انگلیسی)

  • ارتباطات خدمات اورژانس (119)
  • به‌روزرسانی علمی
  • تکنیک‌های حسابداری
  • طراحی گل
  • هنرهای عمومی (گواهی یک‌ساله)
  • اصول هنر
  • مطالعات مد
  • آتش‌نشان، آموزش قبل از خدمت
  • تکنیک‌های مکانیکی (ساخت ابزار و قالب)
  • تکنیک‌های مکانیکی – برنامه‌نویسی CNC
  • دوره پیش کسب‌وکار
  • علوم بهداشت پایه
  • خدمات پرواز
  • اصول مهمان‌نوازی
  • تولید مستقل موسیقی
  • گردشگری و توریسم
  • مهارت‌های زیر آب
  • دستیار دامپزشکی
  • آهنگ‌سازی و اجرای مستقل
  • مبانی پایه رسانه‌ها (اصول ارتباطات)

رشته‌های با مدرک دیپلم – دوره 2 یا 3 ساله: (زبان انگلیسی)

  • حسابداری و حقوق و دستمزد
  • عملیات حمل‌ونقل هوایی
  • علوم رفتاری
  • رادیو و تلویزیون – رادیو
  • رادیو و تلویزیون – تلویزیون
  • تکنسین مهندسی سیستم‌های ساخت
  • کسب‌وکار – بازاریابی
  • کسب‌وکار
  • حسابداری
  • بازیگری برای دوربین و صدا
  • تکنسین آزمایشگاه شیمیایی
  • متخصص رشد کودک
  • تکنسین مهندسی عمران
  • شبکه‌های کامپیوتری و پشتیبانی فنی
  • برنامه‌نویس کامپیوتر
  • مدیریت و فنون آرایشی و بهداشتی
  • دادگاه و دیوان اداری
  • تبلیغات خلاق
  • آموزش خردسالان
  • کسب‌وکار – بیمه
  • کسب‌وکار – کسب‌وکار بین‌المللی
  • تکنسین مهندسی الکترونیک
  • مدیریت مناظر محیطی
  • تکنسین محیط‌زیست – نمونه‌برداری و نظارت
  • آرایشگر
  • تولیدات رسانه‌ای و رویدادها
  • کسب‌وکار مد
  • خدمات مالی – خدمات مشتری
  • تکنسین مهندسی حفاظت از آتش
  • تناسب‌اندام و ارتقا سلامت
  • گردشگری – مدیریت خدمات هتل و رستوران
  • عکاسی دیجیتال مستقل
  • روزنامه‌نگاری
  • کارمند حقوقی
  • انتقال دانشگاه علوم‌انسانی
  • تکنسین کتابداری و اطلاعات
  • تکنسین مهندسی مکانیک
  • امور اداری دفاتر – اجرایی
  • امور اداری دفاتر – خدمات بهداشتی درمانی
  • امور اداری دفاتر – حقوقی
  • تصویرسازی مستقل
  • طراحی رسانه تعاملی
  • حمل‌ونقل بین‌المللی و گمرک
  • بینایی‌سنجی
  • واسطه حقوقی
  • مبانی پلیس
  • پرستاری عملی
  • اداره املاک و مستغلات
  • خدمات تفریح و اوقات فراغت
  • کارمند خدمات اجتماعی
  • گردشگری و توریسم – خدمات مدیریت – خدمات پرواز تخصصی
  • گردشگری و توریسم – مدیریت خدمات – گردشگری جهانی
  • گردشگری و توریسم – خدمات مدیریت – جلسات، کنوانسیون‌ها و رویدادها
  • گردشگری و توریسم – خدمات مدیریت – خدمات مسافرتی
  • تکنسین دامپزشکی
  • هنرهای تجاری بصری

هزینه‌های زندگی دانشجویی هنگام تحصیل در کالج سنکا

دانشجویان می‌توانند در کالج سنکا اقامت نیز داشته باشند. در این صورت هزینه‌های زندگی در ترم تابستان 2900 دلار و در زمستان 4100 دلار است که این هزینه‌ها به‌صورت تقریبی است؛ ممکن است بیشتر یا کمتر نیز باشد. زنگی در کالج مزایای زیادی نیز دارد که می‌توان به کم بودن هزینه رفت‌وآمد و دریافت تخفیف برای غذا اشاره کرد. هزینه بیمه دیگر موضوعی است که برای دانشجویان اهمیت دارد. هزینه این مورد برای ترم پاییز 807 دلار، در ترم زمستان 606 دلار و در ترم بهار 403 دلار است. تحصیل در سنکا هزینه‌های متنوعی را از نظر شهریه و هزینه‌های زندگی برای افراد دارد که برای کسب اطلاعات دقیق بر اساس رشته می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.senecacollege.ca/programs/byareaofstudy.html

مزایای تحصیل در کالج سنکا

  • تحصیل در یکی از بزرگ‌ترین کالج‌های کانادا
  • تحصیل در کالجی که دارای سیستم‌های هوشمند است.
  • تحصیل در کالج که در زمینه بازرگانی بسیار فعال است.
  • آموزش توسط اساتید باتجربه مانند سفیران، کارآفرین، مهندس و طراح برجسته
  • ورود به بازار کار پس از تحصیل

شرایط و مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در کالج سنکا

پذیرش در این کالج به رشته و مقطع تحصیلی شما مرتبط است. برای پذیرش در کنار مدرک زبان در برخی از رشته‌ها نیاز به قبولی در درس‌های ریاضی، زیست و شیمی نیز است. به‌صورت کلی برای پذیرش در سنکا نیاز به:

  • ارائه سوابق تحصیلی+ نمرات دروس مرتبط
  • دریافت مدرک دوره تحصیلی+ارائه نمرات مربوط به رشته مدنظر
  • درصورتی‌که برای تحصیلات عالی اقدام می‌کنید نیاز است مدارک کالج و دانشگاه قبلی را ارائه دهید.
  • ارائه مدارک به زبان انگلیسی
  • ارائه اصل مدارک البته در صورت نیاز

دانش و مدرک زبان موردنیاز برای کالج سنکا

باتوجه‌به اینکه زبان بومیان کانادا انگلیسی است مهم است که دانشجویان حداقل مهارت‌های زبان انگلیسی را قبل از ورود به این کشور بلد باشند. برای اثبات این موضوع افراد می‌توانند از یکی از موارد زیر استفاده کنند:

  • سابقه تحصیل 2 ساله و تمام‌وقت در کشورهای انگلیسی‌زبان
  • ارائه مدرک آیلتس یا تافل یا سایر مدارک زبان (این مورد بستگی به رشته و مقطع شما نیز دارد)
  • به پایان رساندن دوره آموزش زبان در یک آموزشگاه

حداقل نمرات قابل‌قبول در آزمون‌ زبان انگلیسی

  • حداقل نمره آزمون تافل اینترنتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی 80
  • حداقل نمره آزمون آیلتس 6.5
  • حداقل نمره آزمون PTE نمره 60
  • حداقل آزمون دولینگو 115
  • حداقل نمره آزمون‌های آنلاینی مانند CAEL CE و CAEL 70 که حداقل نمره 60 باید در رایتینگ کسب شود.

کمک‌هزینه و بورسیه تحصیلی در کالج سنکا

این کالج بورسیه و کمک‌هزینه‌های زیادی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. این موارد عبارت‌اند از:

کمک‌هزینه دانشکده‌های هنرهای کاربردی و علوم سلامت

نام بورسیه و کمک‌هزینه‌ها مبلغ
Johnson & Johnson Vision Award ۲۵۰۰ دلار
Follett Award for Fitness and Health Promotion ۱۰۰۰ دلار
Leonard and Gabryela Osin Foundation Veterinary Tech Award ۱۷۰۰ دلار
Audrey Bullen and Tadeusz Smykiel Memorial Bursary ۱۰۰۰ دلار

کمک‌هزینه‌های مربوط به دانشجویان تمام‌وقت در تمام رشته‌ها

نام بورسیه و کمک‌هزینه‌ها  مبلغ
 Alumni Student Government Leadership Award ۱۰۰۰ دلار
Seneca Cup ۲۵۰۰ دلار
Friends of Seneca Association Bursaries ۱۵۰۰ دلار
SSF Leadership Award ۱۱۰۰ دلار

کمک‌هزینه و بورسیه‌های مربوط به دانشکده‌ هنر، طراحی و ارتباطات

نام بورسیه و کمک‌هزینه‌ها مبلغ
Azeem Kayum Special Needs Scholarship ۱۰۰۰ دلار
MBNA-Seneca Alumni Creative Arts Award ۱۰۰۰ دلار
Larry DeFlorio Leadership Award ۱۰۰۰ دلار
 Hodan Nalayeh Excellence in Journalism Award ۹۰۰ دلار

کمک‌هزینه‌های دانشکده‌های علوم کاربردی و مهندسی تکنولوژی

نام بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌ها مبلغ
 The University Women’s Club of North York Bursary – Technology ۱۰۰۰ دلار
Marcus Udokang Computer Science Award ۱۰۰۰ دلار
Laura Flanagan Memorial Award (CPA, CPAC, CPD) ۱۲۰۰ دلار
Laura Flanagan Memorial Award (CNS, CTY, CTYC) ۱۲۰۰ دلار

 

کالج سنکا در چه شهری قرار دارد؟

کالج سنکا در تورنتو یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کانادا قرار دارد. این شهر جاذبه‌های دیدنی مانند آبشار نیاگارا دارد. اگر فردی علاقه‌مند به طبیعت به این شهر سفر کند هرگز از دیدن جاذبه‌های طبیعی و توریستی خسته نمی‌شود. باتوجه‌به اینکه تورنتو یکی از کلان‌شهرهای کانادا است هزینه‌های زندگی نیز در این شهر بالاتر از سایر شهرها است. باتوجه‌به این مورد و درنظرگرفتن شهریه‌های تحصیل در کالج مهم است قبل از سفر به این کشور و این شهر بودجه‌بندی‌های مالی دقیقی را انجام دهید.

کلام آخر

دریافت پذیرش از این کالج نیازمند آماده‌سازی مدارک موردنیاز به شکلی است که کالج درخواست کرده است و برای این کار قالب مشخصی را نیز تدارک دیده‌اند. اگر به فکر تحصیل در این کالج یا سایر مراکز آموزشی کانادا از دوران مدرسه تا دانشگاه هستید، توصیه می‌کنیم با وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در ارتباط باشید تا بتوانند مطابق با قوانین موجود در کشور کانادا شما را راهنمایی کنند. در این صورت شما قادر خواهید بود تا علاوه بر افزایش سرعت دریافت پذیرش تحصیلی خود، شانس دریافت ویزا را نیز برای خود افزایش دهید. در همین راستا می‌توانید با مشاورین با از طریق خطوط ارتباطی در تماس باشید.