یکی از جملاتی که این روزها از افراد مشتاق مهاجرت می‌شنویم این است: درآمد یک راننده تاکسی در کانادا از بسیاری مشاغل در ایران بیشتر است! همین موضوع شاید باعث شود شما به دنبال ورود به این شغل در یک کشور پیشرفته و روبه‌رشد باشید.

برای اینکه به‌عنوان راننده تاکسی در کانادا مشغول شد علاوه بر تخصص باید مراحل قانونی زیادی سپری شود. اما قبل از تمامی این موارد باید به این مورد پرداخت که می‌توان در کانادا با عنوان شغلی راننده تاکسی هزینه‌های زندگی را پوشش داد؟

شرکت‌های حمل‌ونقل مختلفی در کانادا فعالیت داشته و نیروی کار می‌گیرند؛ یکی از این شرکت‌ها اوبر است. این شرکت در سطح جهانی فعالیت رسمی دارد، ازاین‌رو بسیاری از افراد علاقه‌مند به فعالیت در این شرکت هستند؛ در این بخش به بررسی مهم‌ترین نکات درباره شغل راننده تاکسی در کانادا می‌پردازیم.

چگونگی کار در کانادا به عنوان راننده تاکسی

قبل از بررسی شرایط ورود به این کار به این نکته می‌پردازیم که شهروندان خارجی اجازه کار در این عنوان شغلی در کانادا را دارند؟

افرادی که می‌خواهند به‌عنوان یک راننده تاکسی در کانادا فعالیت داشته باشند باید از قوانین استانی محل سکونت خود مطلع بوده تا بتوانند بدون مشکلی در این زمینه فعالیت داشته باشد.

قوانین هر استان یا ایالت در کانادا متفاوت است برای مثال در انتاریو راننده باید گواهینامه معتبر در کلاس G یا بالاتر، اجازه کار قانونی، حداقل سن 18 سال و گواهی عدم سوءپیشینه از اداره پلیس را داشته باشد.

در کنار این موارد افراد علاقه‌مند به این شغل باید دوره آموزشی 25 ساعته را پشت سر بگذارند؛ افرادی که موفق به گذراندن این دوره شوند گواهی پایان را دریافت می‌کنند البته این گواهی هرساله به مبلغ 130 دلار تمدید نیاز دارد.

راننده تاکسی در هر ایالت کانادا

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه در کانادا

دریافت گواهینامه در کانادا بر اساس استان انتخابی شرایط متفاوتی دارد؛ به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است بر اساس استان انتخاب اقدام کنید اما ما در این بخش شرایط لازم برای استان‌های محبوب را آورده‌ایم.

فردی که قصد دارد این شغل را در استان انتاریو داشته باشد می‌تواند به مدت 60 روز با مجوزهای معتبر رانندگی کند اما پس از این زمان باید برای دریافت مجوزهای قانونی اقدام کند. افرادی که مجوزها را از استان‌های دیگر دریافت کرده‌اند این مسیر را راحت‌تر سپری می‌کنند.

افرادی که مجوز رانندگی را از کشوری جز کانادا دریافت کرده‌اند باید به مرکز DriveTest رفته و آزمایش‌های چشم، مدارک هویتی، گواهینامه غیر کانادایی، تکمیل فرم درخواست را تحویل داده و هزینه‌های مربوطه را نیز پرداخت کنند.

در استان بریتیش کلمبیا و استان آلبرتا نیز افراد به مدت 90 روز می‌توانند با گواهینامه غیر کانادایی خود رانندگی کنند اما پس از گذشت این مدت باید مراحل گفته شده را سپری کنند.

متوسط درآمد یک راننده تاکسی در کشور کانادا

یک راننده تاکسی در کانادا تقریباً ساعتی 15 دلار درآمد دارد که به طور متوسط برابر با 3160 دلار در ماه است. به‌طورکلی درآمد راننده تاکسی در کانادا حداقل 1640 و حداکثر 4940 دلار است که بر اساس جنسیت، تخصص، تجربه و دیگر عوامل این مورد تغییر می‌کند.

بررسی تحول درآمد رانندگان تاکسی در کشور کانادا بر حسب تجربه کاری

نقش تجربه کاری در افزایش درآمد رانندگان تاکسی در کشور کانادا

در کشور کانادا تجربه کاری در برخی از کارها تأثیر زیادی در درآمد خواهد داشت؛ یکی از این مشاغل راننده تاکسی است. افرادی که تجربه بیشتری دارند درآمد بالاتری را تجربه می‌کنند.

یک راننده تاکسی با کمتر از سه سال تجربه می‌تواند انتظار داشته باشد که حقوق متوسط ​​​​10.20 دلار در ساعت دریافت کند، یک راننده تاکسی ​​با 4 تا 9 سال سابقه، به طور متوسط ​​16.10 دلار حقوق دریافت می‌کند، درحالی‌که یک راننده تاکسی باتجربه با 10 تا 20 سال تجربه به طور متوسط ​​​​23.60 دلار درآمد دارد. رانندگان تاکسی با بیش از 20 سال تجربه به طور میانگین 26.80 دلار درآمد دارند.

تأثیر میزان تحصیلات بر متوسط درآمد رانندگان تاکسی در کشور کانادا

بعد از تجربه کاری دیگر عامل مهم و تأثیرگذار در درآمد راننده تاکسی در کانادا مدرک تحصیلی وی است. اکثر رانندگان در کانادا دارای مدرک تحصیلی دبیرستان هستند به همین دلیل رسیدن به حقوق بالا برایشان کمی سخت است.

همه ما می‌دانیم که تحصیلات عالی برابر با حقوق بیشتر است، اما یک مدرک چقدر می‌تواند به درآمد شما اضافه کند؟ این بخش حقوق راننده تاکسی را بر اساس سطح تحصیلات تقسیم کردیم تا بهتر بتوانیم مقایسه کنیم.

  • درصورتی‌که سطح تحصیلات دبیرستان باشد، متوسط ​​حقوق یک راننده تاکسی 25200 دلار کانادا در سال است.
  • درحالی‌که شخصی گواهینامه یا دیپلم داشته باشد 37100 دلار کانادا در سال دریافت می‌کند، 47 درصد بیشتر از فردی که دارای مدرک دبیرستان است.

یک مدرک لیسانس به طور متوسط ​​سالانه 56900 دلار کانادا حقوق دریافت می‌کند که 53 درصد بیشتر از فردی که دارای گواهی یا دیپلم است.

راننده تاکسی به‌عنوان شغل دانشجویی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی که قصد کار در کانادا را دارند به دنبال شغلی منعطف با درآمد خوب هستند که اوبر و فعالیت به‌عنوان یک راننده تاکسی گزینه بسیار مناسبی است.

دانشجویان در این شغل می‌توانند مدت‌زمان محدودی کار کنند و بیشتر زمان خود را برای تحصیل اختصاص دهند. کار در این شغل کفاف هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا تا پایان فارغ‌التحصیلی را می‌دهد.

البته جا دارد به این نکته اشاره کنیم که برای فعالیت در این شغل به‌عنوان یک دانشجو باید تمامی مراحل موردنیاز را سپری کرد.

افزایش درآمد رانندگان تاکسی در کشور کانادا

دیگر مورد مهمی که در درآمد رانندگان تاکسی در کانادا اهمیت دارد درآمد سالیانه این گروه از افراد است. بر اساس آخرین داده‌ها مشخص شد که متوسط درآمد رانندگان تاکسی در کانادا در هر 17 ماه تقریباً 8 درصد افزایش داشته و این در صورتی است که در سایر مشاغل در 15 ماه تنها رشد 9 درصدی درآمد را تجربه می‌کنند.

رانندگان تاکسی در کانادا قراردادهای بدون بونس را امضا می‌کنند به همین دلیل پاداشی به قرارداد آنها اضافه نمی‌شود. تنها 30 درصد از رانندگان تاکسی در کانادا قراردادهایی با بندهای تشویقی دارند که این مورد باعث افزایش درآمد 1 الی 3 درصدی آنها می‌شود.

مقایسه درآمد رانندگان تاکسی در کشور کانادا با مشاغل هم رده

علاوه بر شغل راننده تاکسی، مشاغل زیادی در کانادا وجود دارد که به داشتن درامد بالا کمک می کند. این مشاغل عبارتند از:

تفاوت درآمدی متوسط درآمد شغل
+2% 3270 راننده اتوبوس
+17% 3760 راننده CDL
+45% 4650 هماهنگ‌کننده پیک باربری
-15% 2710 راننده پیک
+13% 3610 راننده لیموزین
+5% 3380 راننده مدرسه
+1% 3250 راننده کامیون

مقایسه درآمد رانندگان تاکسی در شهرهای مختلف کانادا

علاوه بر اینکه قوانین هر استان در کانادا متفاوت است، شرایط اقتصادی و شرایط زندگی نیز در این شهرها متفاوت است. این مورد باعث شده که درآمد راننده تاکسی در کانادا در شهرها متفاوت باشد.

البته جا دارد به این نکته اشاره کنیم که درآمد کم در برخی از شهرها به معنی کیفیت زندگی پایین در آنها نیست. متوسط درآمد راننده تاکسی در کانادا در شهرهای مختلف به‌صورت زیر است:

متوسط درآمد به دلار کانادا شهر
3420 کلگری
3170 ادمنتون
2920 هلیفکس
2910 مارخام
3310 میسیساگا
3330 مونترال
3220 اتاوا
3230 کبک
2770 رجینا
2780 ریچموند
2980 ساسکاچوان
3600 تورنتو
3310 ونکوور
3040 ویندزور
3310 البرتا
3600 بریتیش کلمبیا
3280 منیتوبا
2960 نیوبرانزویک
3000 نیوفاندلند
3120 قلمروهای شمالی
3040 نوااسکوشیا
3480 نوناووت
3510 انتاریو
2810 پرنس ادوارد
2900 یوکان

بر اساس این جدول می‌توان متوجه شد که درآمد راننده تاکسی در استان‌هایی مانند آلبرتا، بریتیش کلمبیا، منیتوبا، کبک و انتاریو بالاتر از متوسط درآمد در کانادا است.

ساعات کاری راننده تاکسی در کانادا

بر اساس آخرین گزارش‌ها مشخص شد 46 درصد از افرادی که شغل راننده تاکسی را دارند 15 ساعت یا کمتر در هفته را به کار اختصاص می‌دهند. 34 درصد از افراد بین 15 تا 35 ساعت در هفته کارکرده و تنها 20 درصد از جمعیت رانندگان بیش از 35 ساعت در هفته را کار می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار مشخص شد ساعات ابتدایی و انتهایی روز بیشتر درآمد را برای رانندگان داشته است. علت این مورد زمان رفت‌وبرگشت افراد به محل کارشان است که همین باعث شده است یک راننده تاکسی در کانادا بتواند این شغل را به‌عنوان شغل دوم خود داشته باشد.

هرچند مواردی مانند تجربه، سابقه کار و استان انتخابی در افزایش درآمد یک راننده مؤثر است اما هماهنگ شدن با ساعت رفت‌وبرگشت افراد و همچنین کارکردن در روزهای آخر هفته کمک می‌کند افراد افزایش درآمد زیادی را تجربه کنند.

تاریخچه ورود اوبر به کانادا

اوبر در ژانویه 2020 به ونکوور وارد شد و این شروع خوبی برای علاقه‌مندان و فعالان در این شغل بود چراکه هم‌زمان با ورود ویروس کرونا بود و این مورد باعث لغو شدن بسیاری از مشاغل شد و بسیاری از افراد به شغل راننده تاکسی روآوردند.

می‌توان گفت دلیل محبوبیت اوبر در کانادا انعطاف‌پذیری بالای شغلی آن است؛ این مورد باعث شده تا اکثر افراد آن را به‌عنوان شغل دوم یا کار دانشجویی در نظر بگیرند.

خودروهای مناسب تازه‌واردان برای کار در اوبر در کانادا

اگر به‌تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اید و می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید یک ماشین دست دون با مبلغ متوسط را خریداری کرده و مشغول به کار شوید.

برندهای مختلفی در کانادا وجود دارد که ماشین‌های دست‌دوم را برای افراد دارند اما معمولاً خودروهای ساخته شده توسط کره و ژاپن از کیفیت خوبی برخوردارند. به جز گزینه خرید ماشین کارکرده گزینه خرید ماشین با وام نیز وجود دارد که در این صورت پس از مشخص‌شدن بهره سالانه می‌توان یک ماشین صفر را برای شروع کار خرید.

ماشین دست‌دوم برای راننده تاکسی در کانادا

افرادی که قصد خرید ماشین کارکرده را دارند می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه‌هایی که مخصوص این مورد است؛ خودروی مناسب را خریداری کنند.

نکته‌ای که در این نمایشگاه‌ها وجود دارد این است که اگر به نمایشگاه ماشین برندی رفتید و ماشینی از برند دیگر را مشاهده کردید با اطمینان می‌توانید آن ماشین را خریداری کنید چراکه فروشندگان اقدام به خرید محصول به کیفیت ندارند.

دیگر موردی که می‌توان باعث خرید مطمئن شود خرید از نمایشگاه‌های کوچک است چراکه صاحبان این موارد تمامی تلاش خود را کرده‌اند که ماشین‌های باکیفیتی را تهیه کنند و عملکرد خود را در یک محله به بالاترین حد ممکن برسانند.

هزینه نگهداری از ماشین در کانادا

هزینه نگهداری از ماشین بسته به میزان کارکرد متفاوت است اما به‌صورت کلی می‌توان در سال حدود 12.000 دلار باید هزینه کرد و این مبلغ برای شهرهای کوچک‌تر تا 10.000 دلار نیز می‌رسد.

دلیل این موضوع این است که در شهرهای بزرگ هزینه پارکینگ بیشتر است همچنین افراد هزینه‌های بیشتری برای استهلاک ماشین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، هزینه بیمه و بنزین پرداخت می‌کنند.

کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است و افراد زیادی هرساله از طرق مختلف وارد این کشور می‌شوند. بدون تردید برخی از این افراد ممکن است به شغل رانندگی تاکسی علاقه داشته باشند و به همین دلیل مقاله پیشرو تهیه شد تا این افراد بتوانند پیش از مهاجرت به کانادا اطلاعات کافی دررابطه‌با درآمد خود در این کشور را به دست آورند.

برای تبدیل‌شدن به یک راننده تاکسی مجاز در کشور کانادا هر فرد باید بسته به محل سکونت خود مراحلی را پشت سر بگذارد تا مجوزهای لازم در اختیار او قرار گیرد. بااین‌حال اولین مسئله‌ای که دراین‌بین می‌تواند برای متقاضیان کار در کانادا ایجاد مشکل کند، شرایط ورود قانونی به خاک کانادا است.

در صورت تمایل به زندگی در کشور کانادا بهتر است پیش از مهاجرت با وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC مشورت کنید تا با بررسی رزومه شما بهترین مسیر مهاجرت به این کشور را به شما پیشنهاد کند چراکه راه‌های متفاوت و البته متنوعی برای ورود به کانادا وجود دارد که هر یک نیازمند طی‌کردن مسیری خاص و حقوقی برای رسیدن به هدف هستند.

منبع مورد استفاده