تحصیل در کشور کانادا را می توان یکی از راه های رسیدن به شغل مناسب در کشورهای مختلف جهان قلمداد کرد. در کشور کانادا دانشگاه های متعددی وجود دارد که هر یک در جایگاه خود می توانند با ارائه بروز ترین داده های علمی، فرد را آماده حضور در بازار کار کنند. توافق نامه های همکاری میان دانشگاه ها و نهاد های مختلف در بازار کار از جمله مهم ترین نکات مثبت در خصوص دانشگاه های کانادایی است که سبب می شود فرد در محیط دانشگاهی الزامات لازم در محیط کار را نیز بیاموزد.

یکی از موسسات آموزشی که می تواند جایگاه مناسبی برای تحصیل در کشور کانادا باشد، مدرسه اقتصاد و بازرگانی HEC مونترال است که به عنوان یک موسسه آموزشی دولتی در شهر مونترئال در استان کبک واقع شده است. این مدرسه آموزشی که به عنوان اولین مدرسه مدیریت در کانادا در سال 1907 افتتاح شد، در دانشگاه مونترئال واقع شده است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا توضیحات کافی در رابطه با این مدرسه آموزشی را در اختیار شما علاقمندان به تحصیل در این مدرسه آموزشی قرار دهیم. در صورت کسب اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل در کانادا می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

تاریخچه مدرسه HEC مونترئال

مدرسه اقتصاد و بازرگانی (École des hautes études commerciales) در 14 مارس 1907 رضایت نامه های سلطنتی را به دست آورد و به عنوان اولین مدرسه تجارت در سطح دانشگاه در کانادا و یکی از اولین مدارس در آمریکای شمالی است. آگوست ژوزف دِبرای (Auguste-Joseph de Bray) بلژیکی به عنوان اولین رئیس مدرسه منصوب شد. اولین دروس ارائه شده در این دانشگاه در سن هوبرت آغاز شد و امروزه این ساختمان بخشی از دانشگاه مونترئال به حساب می آید و مرکز بایگانی این دانشگاه است.

در سال 1932، توافق نامه همکاری میان مدرسه تجارت و بازرگانی با دانشگاه هاروارد به امضا رسید و این تحول عظیمی در این مدرسه بود چرا که برای اولین بار چنین اتفاقی در کشور کانادا رخ داده بود. نام آلما لپاژ (Alma Lepage) نیز در تاریخ این موسسه تکرار نشدنی است چرا که او اولین زنی بود که در این مدرسه نام نویسی کرد. او که لیسانس هنر داشت، به عنوان یک کارآفرین در بازار کار فعالیت داشت و در سال 1946 به عنوان اولین دانشجوی زن مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

در 1944 نیز اولین انجمن دانشجویی در این مدرسه به همت 15 دانشجو افتتاح شد که بعد تر به نام کوآپ HEC مونترئال تغییر نام داد. در سال 1956 نیز موزه مدرسه اقتصاد و صنعت تعطیل شد و جای خود را به کتابخانه داد. در سال 1959 دفتری که امروزه به عنوان خدمات مدیریت شغلی (CMS) شناخته می شود تاسیس شد. این مرکز تا پایان عمر برای همه افرادی که از موسسه HEC مدرک خود را تحویل گرفته اند خدمات رایگان ارائه می کند.

در سال 1960، IBM1620 به عنوان یک مغز الکترونیک به عنوان یک ابزار برای آموزش تحقیقات عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت. این اتفاق نیز اولین بار در جوامع دانشگاهی کانادا رخ داد. در سال 1968، رشته مدیریت بازرگانی به با عنوان BAA فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی در 15 رشته تحصیلی دانشجو می پذیرد. در سال 1969 نیز رشته MBA فعالیت خود را آغاز کرد و بیش از 8000 دانشجو تا کنون مدرک تحصیلی خود را در این رشته از این موسسه آموزشی به دست آورده اند. در سال 1975 نیز دفتر تحقیق دانشگاه تاسیس شد و دکترای رشته مدیریت برای اولین با سه موسسه دیگر در دانشگاه مونترئال ارائه شد. اولین برنامه معاوضه دانشجو نیز با موسسه ESSEC در پاریس در سال 1979 به امضا رسید.

دوره کوآپ کانادا چیست و چه شرایطی دارد؟

مشاهیر شناخته شده موسسه HEC مونترئال

مدرسه آموزشی HEC مونترئال با بیش از 100 سال سابقه آموزش متقاضیان تحصیل، اولین مدرسه اقتصاد و تجارت در کشور کانادا است. از همین رو می توان انتظار داشت که فارغ التحصیلان بسیاری در این دانشگاه حضور داشته باشند که موفقیت های چشمگیری را نیز بدست آورده باشند. یکی از مشاهیر این مدرسه آموزشی دنیل پایل (Daniel Paillé) است که در حوزه سیاست فعالیت می کرد. فرانکو لگات (Joseph Léo François) نخست وزیر سابق کبک نیز دوره آموزش دانشگاهی خود را در این موسسه به پایان رسانده است. جاکوئز پاریزائو (Jacques Parizeau) بیست و ششمین نخست وزیر کبک که دو سال در این مسند حضور داشت نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

فرانکوئیس دسیاردینز (François Desjardins) مدیر اجرائی بانک لارنتین بین سال های 2015 تا 2020 نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. آنه گلیناس (Anne-Marie Gélinas) تهیه کننده سینما و مدیر اجرایی امافیلم نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

جمال الدین غربی (Jamel Eddine Gharbi) سیاستمدار تونسی و وزیر سابق برنامه ریزی و توسعه منطقه ای در تونس نیز از جمله فارغ التحصیلان این دانشگاه است. ناتالی لوی (Nathalie Elgrably-Lévy) استاد دانشگاه و مدرس اقتصاد نیز از جمله فارغ التحصیلان این دانشگاه است. میشل پاتری (Michel Patry) اقتصاد دان و مدیر فعلی HEC مونترئال، فاتیما موسا (Fatima Beyina-Moussa) مدیر اجرائی هواپیمایی کشور کونگو و دومنیک آنگلاده (Dominique Anglade) رئیس حزب لیبرال در کبک همگی از جمله شخصیت هایی هستند که حداقل یک دوره آموزشی را در HEC مونترئال پشت سر گذاشته اند.

دانشگاه HEC Montreal

نگاهی به جایگاه علمی مدرسه تجارت HEC مونترئال

اگر به فکر تحصیل در رشته های اقتصاد و همچنین تجارت در کشور کانادا هستید، HEC می تواند یک گزینه بسیار خوب برای شما باشد. به طور کلی در بسیاری از رنکینگ های جهان، HEC مونترئال به عنوان یکی از بهترین مدارس اقتصاد در کانادا و حتی در سراسر جهان شناخته می شود. این موسسات ارزش گذار اعتبار و برتری HEC را به طور کامل تایید کرده اند، اعتباری که آوازه آن را بسیار فراتر از مرز های کبک برده است.

نکته اول در رابطه با HEC آن است که این مدرسه در شهر مونترئال قرار گرفته است. وبسایت معتبر QS شهر مونترئال را در جایگاه ششمین شهر برتر دانشجویی جهان قرار داده است. در حقیقت مونترئال تنها شهر قاره آمریکا در میان 10 شهر برتر دانشجویی جهان به نقل از این منبع است. این موضوع زمانی اهمیت بیش تری پیدا می کند که بدانید مونترئال از سال 2016 تا کنون این جایگاه را برای خود حفظ کرده است.

مدرسه HEC مونترئال یک مدرسه آموزشی شناخته شده و معتبر در سراسر جهان است، گزارش های سازمان های مختلف در طی سالیان متوالی نشان می دهد که HEC می تواند جایگاه بسیار مناسبی برای تحصیل در رشته های مختلف اقتصاد و تجارت باشد. بر اساس رده بندی تحقیقات تجارت جهانی کوبز، HEC مونترئال برترین در استان کبک، سومین در کانادا و جایگاه 57 در جهان را در اختیار دارد. رده بندی بین المللی ادویونیورسال نیز با اعطای 5 نشان افتخار، بالاترین درجه را به این مدرسه اعطا کرده است. به گزارش QS نیز این مدرسه در جمع 5 مدرسه برتر در کشور کانادا و 100 دانشگاه برتر جهان در رشته اقتصاد معرفی شده است.

در سال 2017 نیز QS گزارشی از 250 مدرسه برتر تجارت در جهان منتشر کرد که HEC یکی از 94 مدرسه برتر جهان در رشته تجارت شناخته شد. در کنار همه این مسائل باید به این نکته نیز اشاره کرد که به گزارش مجله تحصیلات عالی تایمز، مدرسه HEC در جمع 50 دانشگاه برتر جهان از نظر ورود دانشجویان به بازار کار شناخته شده است. بر اساس مطالعات دانشگاه دالاس در آمریکا نیز این دانشگاه یکی از 100 دانشگاه برتر جهان در رشته اقتصاد در زمینه تولید علم شناخته شده است.

رشته MBA

به نقل از پوئت و کوانتس، مدرسه HEC در رابطه با ارائه رشته MBA در جایگاه سوم کانادا و 30 در جهان قرار گرفته است. کانادا بیزینس نیز با بررسی شاخص های خود این مدرسه را سومین موسسه برتر کانادا در ارائه این رشته معرفی کرده است.

بولومبرگ نیز در آخرین رده بندی خود جایگاه 6 در کانادا را به این مدرسه اهدا کرده است. در آخرین گزارش فوربس نیز رشته MBA در مدرسه HEC جایگاه 16 در جهان را به خود اختصاص داده است. جایگاه 30 به نقل از کورپریت نایتس، جایگاه برتر به نقل از مجله CEO، جایگاه 35 جهانی به نقل از آمریکا اکونومیا و جایگاه 84 به نقل از اکونومیست به خوبی نشان می دهد که HEC در رابطه با ارائه رشته MBA یکی از برترین دانشگاه های جهان است.

در برنامه های کارشناسی ارشد نیز مدرسه HEC جایگاه بسیار خوبی در سطح جهان بدست آورده است و سازمان های مختلف آن را در جمع بهترین دانشگاه های جهان قرار داده اند. برای مثال در رشته مدیریت زنجیره تامین، مدرسه HEC جایگاه 18 جهان را به نقل از QS به دست آورده است. در رشته مالی به نقل از فایننشیال تایمز رتبه 51 در اختیار این موسسه آموزشی قرار دارد. QS همچنین رتبه 51 را در رشته آنالیز تجاری و علوم داده ها به HEC اختصاص داده است. در درشته مالی  نیز جایگاه 75 جهان و در رشته تجارت بین المللی جایگاه 76 جهان را نیز در اختیار این مدرسه قرار داده است.

نگاهی به دانشگاه HEC مونترئال از دید آمار و ارقام

دانشگاه HEC مونترئال به عنوان اولین مدرسه تجاری در کانادا در سال 1907 افتتاح شد. پس از بیش از 110 سال سابقه ارائه خدمات آموزشی، در حال حاضر بیش از 100 برنامه آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه ارائه می شود. 14299 دانشجو (10214 دانشجوی مقطع کارشناسی، 3937 دانشجوی کارشناسی ارشد و 148 دانشجوی مقطع دکتری) در این مدرسه مشغول به تحصیل علوم تجارت و مدیریت هستند که از این میان 3746 دانشجوی بین المللی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. نکته جالب در خصوص دانشجویان بین المللی این دانشگاه این که 106 دانشجو از 148 دانشجوی مقطع دکترا در این دانشگاه، غیر بومی هستند.

اروپایی ها بیشترین فراوانی در میان دانشجویان خارجی در این دانشگاه را در اختیار دارند. در جدول زیر به تفکیک مناطق جغرافیایی می توان توزیع دانشجویان خارجی در این مدرسه را مشاهده کرد.

فراوانی دانشجویان خارجی منطقه جغرافیایی
37% آفریقا
38% اروپا
9% آمریکای جنوبی و مرکزی
13% آسیا
2% ایالات متحده آمریکا و مکزیک
1% اقیانوسیه

در دانشگاه HEC مونترئال 314 استاد دانشگاه به صورت رسمی مشغول تدریس هستند که بالاترین تعداد در گروه های آموزشی مربوط به رشته مدیریت در این دانشگاه است که 53 نفر در آن به عنوان اعضای هیئت علمی مشغول تدریس هستند. از میان اساتید این دانشگاه 47.3% اساتید بین المللی هستند و 78% از کل اساتید نیز دارای مدرک دکتری تخصصی هستند. میانگین سنی اساتید دانشگاه 48.6 سال است و 37.7% از آن ها را اساتید زن تشکیل می دهد. در طول 5 سال گذشته 117 استاد جدید به جمع اساتید این مدرسه اضافه شده است. از سوی دیگر 677 نیروی کار نیز در این دانشگاه مشغول به کار هستند که 84 نفر در حوزه مدیریت و 278 نفر در حوزه تحقیقات مشغول به کار هستند.

دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی رشته مدیریت کسب و کار برای یک سال تحصیلی باید شهریه ای معادل 27000$ دلار کانادا را به دانشگاه پرداخت کنند. سایر هزینه های دانشجویان که شامل حقوق کپی رایت، هزینه های عمومی، بیمه دانشجویی، مجله دانشگاه، انجمن های دانشجویی، خدمات دانشجویی و هزینه های تکنولوژی می شود نیز حدود 1629.82$ دلار کانادا ارزیابی می شود. بنابراین هزینه یک سال تحصیلی در رشته مدیریت کسب و کار برای دانشجویان بین المللی 28629.82$ دلار کانادا است.

یکی دیگر از رشته های پرمتقاضی برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه HEC رشته MBA است. دانشجویان بین المللی برای گذراندن این مقطع باید شهریه ای معادل 59000$ دلار کانادا در سال را پرداخت کنند.

شهریه تحصیل در مدرسه HEC

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید، شهریه تحصیل در مدرسه HEC مونترئال است. زمانی که شما قصد تحصیل در این مدرسه را دارید، باید اطلاع داشته باشید که برای بسیاری از دانشجویان در این مدرسه به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی وجود دارد اما بهتر است در برآورد هزینه های زندگی خود در شهر مونترئال، حساب خاصی بر روی این بورسیه های تحصیلی باز نکنید.

شهریه در مدرسه HEC به نوع شهروندی هر دانشجو به شدت وابسته است. شهروندان کبک برای تحصیل در این مدرسه هزینه های بسیار اندکی را پرداخت می کنند اما هزینه های دانشجویان بین المللی در این مدرسه بیش تر است. در این بخش از مقاله، کلیه هزینه هایی که به عنوان شهریه اعلام می شود مربوط به دانشجویان بین المللی است.

دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی رشته مدیریت کسب و کار برای یک سال تحصیلی باید شهریه ای معادل 27000$ دلار کانادا را به دانشگاه پرداخت کنند. سایر هزینه های دانشجویان که شامل حقوق کپی رایت، هزینه های عمومی، بیمه دانشجویی در کانادا، مجله دانشگاه، انجمن های دانشجویی، خدمات دانشجویی و هزینه های تکنولوژی می شود نیز حدود 1629.82$ دلار کانادا ارزیابی می شود. بنابر این هزینه یک تحصیلی در رشته مدیریت کسب و کار برای دانشجویان بین المللی 28629.82$ دلار کانادا است.

یکی دیگر از رشته های پرمتقاضی برای دانشجویان بین المللی در مدرسه HEC رشته MBA است. دانشجویان بین المللی برای گذراندن این مقطع باید شهریه ای معادل 54000$ دلار کانادا در سال را پرداخت کنند.

یکی دیگر از رشته های برجسته تحصیلی در این مدرسه رشته مدیریت هنرهای بین المللی (MMIAM) است. شهریه تحصیل در این رشته 45900$ دلار آمریکاست و شامل هزینه سفر بین دالاس و مونترئال، مونترئال و بمبئی، بمبئی و دهلی، دهلی و پکن و پکن تا میلان نیز می شود.

کارشناسی ارشد امور مالی، علوم داده و تجزیه و تحلیل تجارت، اقتصاد مالی کاربردی، تجارت بین الملل، مدیریت زنجیره تامین بین المللی و مهندسی مالی نیز از دیگر رشته های مناسب انگلیسی زبان در این دانشگاه هستند. هزینه تحصیل در دوره های تحقیق محور 28800$ و در دوره های پروژه محور 29900$ دلار کانادا تعیین شده است.

دانشگاه در مقطع دکتری نیز در رشته مدیریت  دانشجو می پذیرد و هزینه 5 سال تحصیل در این مقطع که شامل 15 ترم تحصیلی شامل ترم های تابستانه نیز می شود، معادل 64299.24$ دلار کانادا محاسبه شده است. یکی از مزایای تحصیل در این مقطع آن است که بسیاری از دانشجویان در 4 سال اول تحصیل خود هزینه ای را به عنوان شهریه دانشگاهی پرداخت نمی کنند و یا با حذف بخش عمده ای از شهریه آن ها تنها یک هزینه اندک را به عنوان شهریه پرداخت کنند. همچنین دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که تا پایان سال چهارم دوره تحصیل خود را به طور کامل به پایان برسانند.

مدرسه HEC در مونترئال در استان کبک

دانشجویان خارجی تقریبا 27% از دانشجویان این مدرسه را تشکیل داده اند که نشان از شانس بالای تحصیل در آن برای دانشجویان غیر بومی است.

این مدرسه که به عنوان بخشی از دانشگاه مونترئال در حال فعالیت است در بسیاری از رتبه بندی های جهانی موفق شده است جایگاه کم تر از 100 را از آن خود کند و این نیز نشانه ای روشن برای نشان دادن جایگاه علمی آن است. دانشجویانی که قصد تحصیل در این مدرسه را دارند باید رزومه تحصیلی مناسب با جایگاه آن را نیز ارائه دهند. بسیاری از دانشجویان این مدرسه بلافاصله پس از پایان دوره تحصیل خود وارد بازار کار مرتبط با رشته خود می شوند و این نیز خود مزیتی بزرگ برای دانشجویان این دانشگاه به شمار می رود.

علاقمندان به رشته های مدیریتی و همچنین علوم اقتصاد و بازرگانی که از رزومه مناسبی برخوردار هستند قطعا می توانند مدرسه HEC را به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای تحصیل خود در نظر داشته باشند. شما عزیزان نیز در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با رشته های فرانسوی و انگلیسی زبان این مدرسه و همچنین شرایط پذیرش در آن می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا ایشان با بررسی رزومه تحصیلی شما ضمن در نظر گرفتن شانس پذیرش در این مدرسه، شما را در مسیر دستیابی به خواسته های مهاجرتی و تحصیل در کشور کانادا یاری کنند.

 

وبسایت رسمی دانشگاه : www.hec.ca