یکی از نیازهای اصلی افراد بیمه درمانی است. دانشجویان در کانادا نیز این بیمه را برای هزینه‌های احتمالی خود دارند و اگر دانشجویی برای دریافت بیمه اقدامی نکرده باشد در صورت بروز مشکل هزینه‌های بسیار سنگینی را باید پرداخت کند. هدف از ارائه بیمه دانشجویی این است که محصلان با کمترین هزینه بتوانند هزینه مربوط به درمان را پرداخت کرده و دغدغه‌ای در این باره نداشته باشند.

در کانادا سیستم مراقبت‌های بهداشتی بر اساس هر استان متفاوت است و افرادی که در این کشور مشغول به تحصیل هستند باید با اطلاعات و آگاهی قبلی برای این مورد اقدام کنند. جالب است بدانید در برخی از استان‌ها دانشجویان اجازه دارند از بیمه‌های دولتی استفاده کنند اما برخی از استان‌ها دانشجویان را موظف می‌داند که در یکی از برنامه‌های بیمه خصوصی معتبر ثبت‌نام کنند. در این بخش به بررسی دقیق موضوع بیمه دانشجویی در کانادا می‌پردازیم.

بیمه درمانی در کانادا

همه ما کانادا را با عنوان کشوری می‌شناسیم که در زمینه درمان رایگان است و این مورد کاملاً درست است؛ در واقع افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانند از خدمات ضروری بیمارستان‌ها به‌صورت رایگان استفاده کنند. اما دانشجویان به دلیل اقامت موقت خود باید بر اساس برنامه‌های مشخص شده توسط سیستم مراقبت‌های بهداشتی استان خود برای این مورد اقدام کنند.

واقعیت این است که در بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی که به افراد اقامت موقت داده می‌شود، افراد ناچارند برای پوشش هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده کنند.

باتوجه‌به این مورد اگر در کانادا دانشجو هستید گزینه‌های زیر را برای دریافت بیمه درمانی در اختیار دارد:

  • می‌توانید بیمه خود را از یک شرکت خصوصی تهیه کنید.
  • درصورتی‌که مشغول به کار هستید می‌توانید از کارفرما بیمه بگیرید؛ البته این مورد برای دانشجویانی که کار نیمه‌وقت دارند در برخی از استان‌ها ممکن است صدق نکند.
  • از طریق مؤسسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید بیمه دریافت کنید.

یکی از نکاتی که درباره کشور کانادا وجود دارد این است که اگر یک شرایط اضطراری در کشور ایجاد شود؛ تمامی استان‌ها خدمات درمانی را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند و این مورد برای افرادی که کارت بهداشت دولتی ندارند نیز صادق است. البته در برخی از مواقع ممکن است یک سری محدودیت‌ها برای مهاجران در مراحل درمانی وجود داشته باشد.

پوشش بیمه دانشجویی در استان های مختلف کانادا

بیمه درمانی دولتی

این بیمه سرویس‌هایی را ارائه می‌کند که تقریباً در همه‌جا یکی است. این بیمه شامل خدمات بیمارستان و پزشکان مراقبت‌های اولیه است البته در برخی از استان‌ها خدمات دیگری مانند دارو، فیزیوتراپی، خدمات دهان و دندان نیز توسط این بیمه قابل‌استفاده است. سرویس‌هایی مانند مراقبت چشم، دندان، بینایی‌سنجی و درمان‌های تجویز شده اکثرا شامل این بیمه نمی‌شوند.

بیمه درمانی خصوصی

هزینه‌های بیمه خصوصی بسیار گران‌تر است اما پوشش وسیع‌تری دارد. بدیهی است که فرد قادر به پرداخت بیمه خصوصی توانایی از خدمات مراقبت‌های دندان و بینایی نیز بهره‌مند می‌شود. یکی از مزیت‌های دیگر این بیمه این است که لیست انتظاری برای خدمات درمانی خصوصی وجود ندارد. هزینه‌های کلینیک‌های خصوصی نیز توسط بیمه البته 80 درصد آن پرداخت می‌شود.

گزینه‌های بیمه‌های دانشجویی خصوصی در کانادا

اگر قصد استفاده از بیمه خصوصی را در کانادا دارید می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

 Find Insurance: این بیمه 99 درصد از برنامه‌های بیمه را پوشش می‌دهد.

OmbudService for Life & Health Insurance (OLHI): این سرویس بیمه عمر و سلامت را برای دانشجویان ارائه می‌دهد و به‌عنوان یک ارکان برای حل شکایت‌ها نیز فعالیت دارد.

برنامه بیمه درمانی استانی برای دانش آموزان و دانشجویان

قبل از بررسی شرایط بیمه در هر استان مهم است این نکته را بیان کنیم که دانشجویان بین‌المللی که بر اساس استان موظف‌اند بیمه خصوصی تهیه کنند در برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند بیمه درمانی گرفته که هزینه‌های مقولی نیز دارد.

دانشگاه و مؤسساتی که این گزینه را دارند در زمان ثبت‌نام به محصل درخواست دریافت بسته درمانی را می‌دهند؛ همچنین در برخی از مؤسسات آموزشی به دانشجو این اجازه داده می‌شود که از فعال‌شدن این بیمه در زمان ثبت‌نام جلوگیری کنند البته این مورد زمانی قابل‌قبول است که فرد اثبات کند از دیگر منابعی می‌تواند برای بیمه درمانی خود استفاده کند. در این بخش به برسی شرایط بیمه درمانی در استان‌های کانادا برای دانشجویان می‌پردازیم.

بیمه درمانی دانشجو در آلبرتا

در استان آلبرتا دانشجویان می توانند از بیمه سلامت عمومی استفاده کنند. دانشجویان بین المللی که برای دوره های 1 تا 6 ماهه در این استان تحصیل می کنند شرایط استفاده از بیمه سلامت (AHCIP) را دارند. البته این نکته مهم است که مراقبت های بهداشتی در کانادا فقط شامل هزینه های اولیه بهداشت شده ودرمان هایی مانند دندانپزشکی و داروهای تجویز شده شامل این برنامه نیستند. اگر یک دانشجو به هر دلیلی واجد شرایط دریافت بیمه سلامت عمومی نباشد باید در یک شرکت بیمه خصوصی ثبت نام کند.

بیمه درمانی دانشجو در بریتیش کلمبیا

در استان بریتیش کلمبیا نیز بیمه سلامت عمومی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. اگر فردی در این استان قصد تحصیل در برنامه‌ای با بازه زمانی 1 تا 6 ماهه را داشته باشد واجد شرایط برنامه بهداشت عمومی (MSP) است. افرادی که قصد تحصیل در این استان را دارند در زمان ورود باید اقدامات اولیه را برای این مورد انجام دهند چراکه زمان رسیدگی به این مورد تقریباً 3 ماه و دیر اقدام کردن فقط باعث ایجاد تأخیر در پروسه پذیرش می‌شود. البته در این 3 ماه به دانشجویان بیمه با یک سری شرایط اولیه داده می‌شود.

بیمه درمانی دانشجو در منیتوبا

استان مانیتوبا بیمه سلامت عمومی ندارد و دانشجویان باید در بیمه دانشجویی را از طریق مؤسسه آموزشی یا شرکت خصوصی دریافت کنند. باید به این موردتوجه داشت که مواردی مانند بستری شدن در بیمارستان، آزمایش و خدماتی مانند عکس‌بردار هزینه زیادی دارد و در صورت نداشتن بیمه مخارج به‌صورت عجیبی بالا می‌رود.

بیمه دانشجویی در استان مانیتوبا

بیمه درمانی دانشجو در نیوبرانزویک

در استان نیوبرانزویک امکان استفاده از بیمه سلامت عمومی وجود دارد البته دانشجویان بین‌المللی باید واجد شرایط باشند و معیارهای لازم را داشته باشند. برای این که دانشجو در این استان واجد شرایط باشد باید در یکی از دوره‌های تمام‌وقت مؤسسات آموزشی ثبت‌نام کرده باشد و حداقل طول این دوره‌ها یک سال باشد. در طرح بیمه سلامت عمومی این استان موارد اولیه پزشکی پوشش داده می‌شود و دانشجویان برای طرح‌های بیشتر نیاز به شرکت در برنامه‌های بیمه خصوصی دارند.

بیمه درمانی دانشجو در نیوفاندلند

در استان نیوفاندلند دانشجویان بین‌المللی به‌صورت خودکار در طرح بیمه درمانی خارجی‌ها ثبت‌نام می‌شوند. البته برای اینکه واجد شرایط ثبت‌نام در این دوره باشند باید در یک دوره یک‌ساله تمام‌وقت ثبت‌نام کرده و مراحل اداری این مورد را سپری کرده باشند. افرادی که واجد شرایط نیستند باید در یکی از برنامه‌های بیمه خصوصی شرکت کنند. نکته‌ای که درباره بیمه درمانی این استان (MCP) وجود دارد این است که نیازهای اولیه درمان را پوشش می‌دهد و افراد در برخی از موارد نیاز است از بیمه خصوصی خود استفاده کنند.

بیمه درمانی دانشجو در اسکوشیا

در استان نوا اسکوشیا بیمه سلامت عمومی وجود ندارد و دانشجویان باید در یکی از شرکت‌های بیمه خصوصی بیمه خود را فعال کنند. البته برخی از مؤسسات آموزشی برنامه‌های مراقبت بهداشتی ارائه می‌دهند که برای دانشجویان بسیار مناسب هستند. جالب است بدانید با اینکه این استان بیمه سلامت عمومی را برای دانشجویان ارائه نمی‌کند اما این بیمه برای افرادی که به‌صورت قانونی برای حداقل 12 ماه در این استان زندگی کردند فعال می‌شود و هزینه آن برای 12 ماه تقریباً 650 دلار است. پس از عبور از این مدت دانشجویان می‌توانند برای دریافت کارت بیمه سلامت خود درخواست دهند.

بیمه دانشجویی در استان نیوفاندلند

بیمه درمانی دانشجو در انتاریو

در این استان دانشجویان واجد شرایط استفاده از خدمات درمانی عمومی نیستند اما مؤسسات آموزشی بیمه درمانی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های این استان بیمه درمانی را به همراه بیمه درمانی دانشگاهی ارائه می‌دهند؛ البته کالج‌ها طرح‌های دیگری را دارند. این برنامه بیمه پیشنهاد شده توسط دانشگاه رایگان نیست و برای آن دانشجو باید سالانه شهریه‌ای به دانشگاه پرداخت کند.

بیمه درمانی دانشجو در پرنس ادوارد

در  جزیره پرنس ادوارد دانشجویان بین‌المللی اجازه استفاده از بیمه درمانی عمومی (PEI) را دارند البته برای این مورد باید دانشجو واجد شرایط باشد. دانشجویان بین‌المللی برای دریافت این بیمه باید حداقل به مدت 6 ماه در این استان زندگی کنند البته فرد باگذشت حداقل 3 ماه می‌تواند برای این مورد درخواست دهد. باتوجه‌به این مورد دانشجویان موظف‌اند زمان ورود به این استان از پوشش بیمه درمانی دانشگاه استفاده کنند. زمانی که دانشجو واحد شرایط بیمه سلامت عمومی شود می‌تواند از بیمه درمانی خصوصی خود انصراف دهد.

بیمه درمانی دانشجو در کبک

شرایط بیمه در استان کبک متفاوت است. این استان با 10 کشور موافقت‌نامه امضا کرده است و شرایط بیمه برای دانشجویان بین‌المللی که از این کشورها می‌آیند راحت‌تر است به این صورت که کاملاً رایگان می‌توانند از طریق RAMQ ثبت‌نام کنند. درصورتی‌که دانشجو در لیست این 10 کشور نباشد باید از باید از دانشگاه خود بخواهد بیمه دانشجویی را برای وی فعال کند. اگر دانشجویی واجد شرایط این موارد نباشد باید بیمه درمانی خصوصی را خریداری کند.

بیمه درمانی دانشجو در ساسکاچوان

در استان ساسکاچوان نیز امکان استفاده از بیمه عمومی وجود دارد. دانشجویان برای این که واجد شرایط بیمه عمومی باشند باید در یک دوره که حداقل 6 ماه زمان دارد ثبت‌نام کرده باشد. برخی از دانشگاه‌ها نیز به‌صورت خودکار دانشجویان را در بیمه خصوصی ثبت‌نام می‌کنند البته دانشجویانی که بتوانند کارت بهداشت عمومی را دریافت کنند می‌توانند از سایر بیمه‌ها انصراف دهند.

بیمه دانشجویی در کانادا

بیمه دانشجو در محدوده شمال غربی

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند توسط سیستم مراقبت بهداشت عمومی (NWTHC) برای دریافت بیمه اقدام کنند البته افراد خاصی واجد شرایط این بیمه هستند. برای این که واجد شرایط باشید باید در یک دوره حداقل 12 ماهه در این منطقه ثبت‌نام کرده باشید. این بیمه فقط برای مراقبت‌های اولیه است و اگر دانشجویان قصد استفاده از خدمات درمانی بیشتری دارند باید در بیمه‌های خصوصی شرکت کنند.

بیمه دانشجو در نوناووت

در این منطقه بیمه عمومی برای افراد وجود ندارد. این منطقه برای مؤسسات آموزشی نیز برنامه‌ای ندارد و دانشجویان در این منطقه هیچ بیمه‌ای ندارند.

بیمه دانشجو در یوکان

در این منطقه نیز برنامه بیمه عمومی برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. البته مؤسسات و مراکز آموزشی به دانشجویان طرح‌های بیمه مختلفی را ارائه می‌دهند که اجباری است و افراد باید قبل از شروع سال تحصیلی اقدامات مربوط به این مورد را انجام دهید.

بیمه های دانشجویی خارج از استانی در کانادا

نکته مهمی که درباره بیمه وجود دارد این است که دانشجویان فقط از بیمه خود می‌توانند در استانی که آن را فعال کرده‌اند استفاده کنند و اگر در استان دیگری نیازمند خدمات درمانی باشند این بیمه قابل‌استفاده نیست. اگر دانشجو قصد سفر به استان دیگری در کانادا یا سفرهای خارجی را دارد باید با شرکت بیمه خصوصی خود صحبت کند تا از هزینه‌ها و شرایط این مورد مطمئن شود. استفاده از بیمه شرکت‌های خصوصی می‌تواند به کاهش هزینه‌های بیمه در سفر به‌شدت کمک کند.

باید به این نکته اشاره کرد که برای تمام دانشجویان بین المللی در کانادا این یک الزام است که تحت پوشش یکی از بیمه های درمانی قرار بگیرند و شرکت های بسیار مختلفی نیز در کانادا وجود دارند که خدمات بیمه را ارائه می کنند. حضور یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در کنار هر دانشجوی خارجی می تواند به او کمک کند که در کوتاه ترین بازه زمانی، بهترین نوع پوشش بیمه دانشجویی در کانادا را برای خود انتخاب کند تا در موارد متعدد درمانی بتواند از آن ها بهره ببرد.