معمولا اولین مرحله‌ توسعه بیزینس در کانادا، ثبت برند است. موفقیت در تجارت، تا حد زیادی به پیام منتقل شده و تصویر ارائه‌شده از کسب‌وکار بستگی دارد. ممکن است خدمات یا محصول فوق‌العاده‌ای در یک بیزینس ارائه شود، اما اگر به خوبی تجاری‌سازی نشود، رقابت را به شرکتی که حضور قدرتمندتری در بازار داشته است، ببازد. در واقع ثبت برند، باعث ایجاد هویت متمایزی می‌شود که یک بیزینس برای موفقیت به آن نیاز دارد.

ثبت برند در کانادا، نه تنها به شما اجازه می‌دهد که به صورت عمومی در اختیار داشتن مالکیت کالاها (محصولات) و خدمات خود را اعلام کنید، بلکه باعث می‌شود که استفاده از علامت تجاری و برند خود در سراسر کانادا را نیز کنترل کنید. همچنین، ثبت برند باعث می‌شود که دیگران حق استفاده از علامت تجاری شما را نداشته باشند که می‌تواند از کسب‌وکارتان محافظت کند. انجام این کار، از ثبت نام‌های تجاری مشابه با کسب‌وکار شما نیز جلوگیری خواهد کرد.

بر همین اساس در این مقاله تلاش شده است تا به جزئیات ثبت برند در کانادا پرداخته شود؛ با ما همراه باشید.

ثبت برند در کانادا چیست؟

قبل از اینکه به توضیح ثبت برند بپردازیم، باید گفت که علامت تجاری یک یا ترکیبی از چند کلمه، طرح، رنگ، بافت، تصاویر متحرک، اشکال سه بعدی و یا هولوگرام‌هایی است که کالاها یا خدمات یک فرد یا شرکت را از دیگران متمایز می‌کند. اگر علائم تجاری به‌درستی کار کنند، مصرف‌کننده را به سمت کالاها یا خدمات مالک هدایت می‌کنند.

این موضوع به نوبه خود، باعث ایجاد حسن نیت می‌شود که در واقع همان شهرتی است که مالک علامت تجاری نزد مصرف‌کنندگان به دست آورده است.

البته از یک دیدگاه دیگر هم می‌توان به علامت تجاری نگاه کرد و  آن را یک گواهی در نظر گرفت که می‌تواند برای افراد یا شرکت‌ها صادر شود تا نشان دهد که کالا یا خدمات قابل‌ارائه، با استانداردهای تعیین‌شده، مطابقت دارند.

ثبت شرکت در کانادا از دو راه مختلف امکان پذیر است؛  ثبت شرکت از طریق ICT یا انتقال درون سازمانی یا
ثبت شرکت از طریق مالک گرداننده ( Owner Operator )

افرادی که می‌توانند در کانادا برند ثبت کنند

به منظور اینکه بدانید چه افرادی می‌توانند در کانادا برند ثبت کنند، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر کسی از داخل یا خارج از کانادا می‌تواند برای ثبت برند درخواست دهد.
  • با این حال، به عنوان یک فرد غیر مقیم، لازم است نماینده‌ای برای انجام خدمات در کانادا تعیین کنید که واجد شرایط دریافت مکاتبات از اداره علائم تجاری کانادا باشد.
افرادی که می‌توانند در کانادا برند ثبت کنند

مواردی که می‌توان به عنوان برند در کانادا ثبت کرد

نمونه‌های رایج علائم تجاری، شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام‌های تجاری
  • آرم‌ها،
  • طرح‌ها
  • صداها
  • رایحه‌ها
  • طعم‌ها
  • بافت‌ها
  • شعارها
  • عبارات

به طور کلی، هر چیزی که به‌طور مستقیم نشان‌دهنده برند شما و منحصر به فرد باشد، می‌تواند واجد شرایط ثبت علامت تجاری باشد.

مواردی که نمی‌توان به عنوان برند در کانادا ثبت کرد

شما نمی‌توانید موارد زیر را به عنوان برند در کانادا ثبت کنید:

  • نام یا نام خانوادگی
  • کلمات یا علائمی که به وضوح توصیفی یا فریبنده هستند
  • برندهایی که به منشا جغرافیایی محصول یا خدمات شما اشاره می‌کنند
  • برندهای مشابه با برندهایی که قبلا ثبت شده یا در مرحله‌ی ثبت هستند

همچنین، قانون علائم تجاری در کانادا فهرستی از آنچه به عنوان «علامت‌های ممنوعه» شناخته می‌شود، تعیین کرده است. این علائم، شامل هرگونه نشان یا علامتی است که توسط مقامات دولتی در کانادا به عنوان علامت رسمی پذیرفته شده، در حال استفاده شدن است و ثبت علائم تجاری (Registrar of Trademarks) نیز آن را به رسمیت می‌شناسد.

نکته: این موضوع از اهمیت فو‌ق‌العاده‌ای برخوردار است که با یک نماینده‌ ثبت‌شده و رسمی علائم تجاری کار کنید تا مطمئن شوید که در حال اقدام برای چیزی که قابل ثبت نیست، نباشید. اگر شما هم نسبت به این موضوع نگران هستید، می‌توانید با مشاورین و متخصصین کاناداپاس تماس بگیرید تا از هر آنچه که باید در این رابطه بدانید، اطلاع پیدا کنید.

مزایای ثبت برند در کانادا

برخی از مهمترین مزایای ثبت برند در کانادا عبارت است از:

  • ثبت برند تجاری در کانادا، به مالک آن حق استفاده انحصاری از برند خود در سراسر کانادا برای کالاها و خدمات ثبت شده، می‌دهد.
  • ثبت برند، به عنوان مدرک مستقیم مالکیت در نظر گرفته می‌شود و به مالک در اجرای حق استفاده انحصاری از برند خود کمک می‌کند.
  • با ثبت برند در کانادا، مالکان می‌توانند راه‌حل‌های قانونی دیگری نیز به دست بیاورند که مالکان برندهای ثبت‌نشده، امکان دسترسی و استفاده از آن‌ها را ندارند. اقدامات نقض رای دادگاه فدرال و حل اختلاف در مورد نام دامنه در اینترنت جزئی از این امکانات هستند.
  • اداره علائم تجاری کانادا، برندهای ثبت‌شده و در حال ثبت را در برابر متقاضیانی که اقدام به ثبت علائم تجاری مشابه کنند، محافظت می‌کند. بنابراین، با ثبت برند و حتی اقدام برای آن، اجازه ثبت علائم تجاری یکسان و حتی مشابه به متقاضیان بعدی داده نخواهد شد.
  • مالکان، به مدت ۱۰ سال نیازی به تمدید برند و علامت تجاری خود نخواهند داشت.
  • اگر علامت ثبت‌شده به‌طور مداوم و مناسب توسط مالک مورد استفاده قرار گیرد و هر 10 سال یکبار تمدید شود، حقوق انحصاری آن برای استفاده از برند، نامحدود است.
  • استان کبک، معمولا الزامات خاص خودش را برای زبان فرانسوی دارد، اما با ثبت برند در این استان، متقاضیان از داشتن مدرک زبان فرانسوی معاف خواهند شد که باعث می‌شود راحت‌تر کالا یا خدمات خود را تبلیغ کنند.
مزایای ثبت برند در کانادا

هزینه ثبت برند در کانادا

هزینه ثبت برند در کانادا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نوع هزینه
۳۴۷.۳۵ دلار هزینه درخواست ثبت برند؛ در صورتی که درخواست و هزینه از طریق سایت CIPO ثبت شود
۴۵۲.۶۰ دلار هزینه درخواست ثبت برند؛ در صورتی که درخواست و هزینه با روش دیگری ثبت شود
۷۸۹.۴۳ دلار ثبت اظهارنامه
۴۵۲.۶۰ دلار درخواست خدمات ثبت علامت تجاری
۴۲۱.۰۲ دلار هزینه تمدید ثبت برند؛ در صورتی که درخواست و هزینه به صورت آنلاین از طریق وب سایت CIPO ارسال شود
۵۲۶.۲۹ دلار هزینه تمدید ثبت برند؛ در صورتی که درخواست و هزینه با روش دیگری ثبت شود

راه اندازی استارت آپ در کانادا تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد که همراهی وکیل استارتاپ کانادا می تواند احتمال موفقیت آن را افزایش دهد.

مدت زمان پروسه ثبت برند در کانادا

ثبت برند در کانادا، معمولا حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد، اما امکان تسریع این روند وجود دارد که  در این صورت، باید هزینه‌های اضافی دیگری نیز پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که کل فرآیند درخواست، از تشکیل پرونده تا ثبت برند، در صورتی که هیچ اعتراضی از سوی بازرس یا مخالفت با درخواست شما وجود نداشته باشد، معمولا 24 تا 42 ماه زمان می‌برد.

مدت زمان پروسه ثبت برند در کانادا

برای شروع سرمایه گذاری در کانادا و ثبت شرکت در شهرها و استان های آن توصیه می‌کنیم مقالات ثبت شرکت در ونکوور ، ثبت شرکت در تورنتو،  ثبت شرکت در انتاریو، ثبت شرکت در آلبرتا ، ثبت شرکت در بریتیش کلمبیا و ثبت شرکت در استان کبک ، ثبت شرکت در مانیتوبا را مطالعه کنید.

مراحل ثبت برند در کانادا

مراحل اصلی ثبت برند در کانادا به شرح زیر است:

 

  1. یک علامت یا لوگوی قوی انتخاب کنید

یک برند تجاری متمایز و قوی، دارای علامتی است که در میان دیگران شاخص، برجسته و به‌راحتی قابل یادآوری باشد. علاوه بر این، نباید خیلی شبیه به برندهای موجود باشد یا شامل توصیفی از کالاها یا خدماتی باشد که از آن استفاده می‌کنید.

در نظر داشته باشید که علائم تجاری، معمولا به یکی از دسته‌های زیر تعلق دارند. این دسته‌بندی، بر اساس سطح تمایز آن‌ها به وجود آمده و به شکل زیر است:

  • عمومی / توصیفی: شامل توصیف کامل محصولات یا خدمات ارائه‌شده
  • پیشنهادی: این دسته از علائم تجاری، مستقیما به ویژگی‌های محصول ارائه‌شده اشاره نمی‌کنند (فقط سرنخی به شما می‌دهند که بدانید محصول قابل ارائه درمورد چیست و چه کاری انجام می‌دهد)
  • دلخواه: یک کلمه تصادفی و روزمره که هیچ ارتباطی با محصولی که شما ارائه می‌دهید ندارد.
  • فانتزی: معمولا شامل نئولوژیزم است (یک کلمه / عبارت تازه ایجاد شده).

 

  1. یک وکیل بگیرید (اختیاری)

تنها به شرطی که دارای یک آدرس در کانادا باشید، خودتان به تنهایی هم می‌توانید یک برند ثبت کنید، اما قطعا باید از کمک افراد متخصصی که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند، استفاده کنید تا مسیر اشتباهی نروید. داشتن یک وکیل در این مسیر، می‌تواند به شما کمک کند تا مراحل را با کمک یک راهنما پشت سر بگذارید.

یک وکیل حرفه‌ای و با تجربه می‌تواند به شما کمک کند یک برند قوی ایجاد کنید و روند قانونی اغلب پیچیده برای درخواست ثبت برند در کانادا را طی کنید. شما می‌توانید در این مسیر از مشاوره و نظرات مهیار حلاج‌پور، وکیل مهاجرتی کانادا و مدیر مجموعه حقوقی و مهاجرتی کانادپاس با سال‌ها تجربه موفق در زمینه مهاجرت به کانادا، استفاده کنید.

 

  1. از موجود بودن علامت تجاری مورد نظر خود مطمئن شوید

قبل از ارائه درخواست برای ثبت برند، باید مطمئن شوید که علامت تجاری مورد نظر شما موجود و قابل ثبت است. بهترین راه برای اطمینان از این موضوع این است که پایگاه داده علائم تجاری کانادا را چک کنید.

 

  1. اقدام برای ثبت برند

زمانی که مطمئن شدید علامت تجاری مورد نظرتان موجود و قابل ثبت است، می‌توانید درخواست خود را برای ثبت برند به اداره مالکیت معنوی کانادا ارسال کنید. در نظر داشته باشید که پروسه‌ درخواست، کمی پیچیده و ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. بنابراین، ضروری است که قبل از ارسال درخواست، دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید.

 

  1. درخواست‌های CIPO را نادیده نگیرید

پس از اینکه برای ثبت برند در کانادا درخواست دادید، CIPO ممکن است اطلاعات یا توضیحات بیشتری را درخواست کند. پاسخگویی سریع و دقیق به این درخواست‌ها ضروری است؛ در غیر این صورت، موفقیت پرونده خود را به خطر می‌اندازید.

 

  1. ثبت و انتشار در مجله Canadian Trademarks

به محض تایید درخواست شما، برندی که ثبت کردید، در مجله Canadian Trademarks  منتشر خواهد شد. پس از این، نام شما رسما به عنوان مالک علامت تجاری ثبت خواهد شد.

 

  1. تکمیل

پس از ثبت برند خود به‌طور رسمی، به یاد داشته باشید که علامت تجاری شما هر 10 سال یک بار باید تمدید شود. علاوه بر این، مطمئن شوید که استفاده‌ صحیح و کاملا قانونی از آن خواهید داشت. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به لغو علامت تجاری برند و انحلال آن شود.

درخواست ثبت برند در کانادا روند قانونی پیچیده ای دارد و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا
مدت زمان اعتبار ثبت برند در کاناد

تمدید علامت تجاری در کانادا

همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، علامت تجاری برند شما باید هر ۱۰ سال یک بار تمدید شود. روند تمدید علامت تجاری در کانادا بسیار ساده است؛ با این حال، چند اقدام کلیدی باید انجام شود تا این روند به خوبی پیش برود:

  • برای تمدید علامت تجاری خود در کانادا، باید این کار را ظرف شش ماه قبل از به اتمام رسیدن اعتبار آن انجام دهید.
  • در غیر این صورت، علامت تجاری برند شما لغو خواهد شد و شما کلیه حق و حقوق مادی و معنوی آن را از دست خواهید داد.
  • هزینه تمدید ثبت برند در صورتی که درخواست و هزینه به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت CIPO ارسال شود ۴۲۱ دلار است و در صورتی که به روش دیگری ثبت شود، ۵۲۶ دلار است که باید پرداخت شود.

برای تمدید علامت تجاری برند خود در کانادا باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. به سایت My Canada Business Account مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید.
  2. در مرحله بعد، می‌توانید به خدمات ثبت برند و تمدید آنلاین دسترسی داشته باشید.
  3. هزینه‌های ثبت برند یا تمدید علامت تجاری خود را پرداخت نمایید.
  4. اکنون می‌توانید گواهی تمدید خود را دریافت کنید.

به محض اینکه برند خود را ثبت و یا آن را تمدید کردید، به گواهی‌های ثبت برند و تمدید، دسترسی آنلاین خواهید داشت.

تفاوت علامت تجاری ثبت‌شده با علامت تجاری ثبت‌نشده

علائم و برندهای تجاری ثبت‌شده، مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده‌اند؛ به این معنی که متمایز بودن آن‌ها از سایر علائم تجاری و برندهای موجود تایید شده و تحت حمایت قانون علائم تجاری قرار گرفته‌اند.

برای به دست آوردن یک برند و علامت تجاری ثبت‌شده برای آن، باید به اداره مالکیت معنوی کانادا درخواست دهید و هر ۱۰ سال یک بار برای تمدید آن اقدام کنید.

علائم تجاری ثبت‌نشده در کانادا، تحت قانون عرفی اداره می‌شوند و فقط در محدوده‌ خاصی می‌توانند فعالیت داشته باشند. این برندها حق فعالیت در خارج از محدوده‌ تعیین شده خود را ندارند.

کلام آخر

روند ثبت برند در کانادا، یک فرایند نسبتا ساده است؛ با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که برای موفقیت پرونده خود، باید مراحل و الزامات خاصی را رعایت کنید. با نکاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد، اکنون تمام اطلاعات مربوط به نحوه ثبت برند در کانادا را به صورت گام به گام در اختیار دارید.

علاوه بر این، اهمیت ثبت برند که باعث محافظت از نام تجاری شما می‌شود را نیز می‌دانید. اگر شما هم به دنبال ثبت برند در کانادا برای توسعه بیزینس خود هستید، می‌توانید با متخصصین کاناداپاس تماس بگیرید تا به طور کامل و دقیق اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین، کلیه سوالات، ابهامات و نگرانی‌های خود را نیز می‌توانید با ما در میان بگذارید تا برطرف شوند.

سوالات متداول ثبت برند در کانادا

برای ثبت برند در کانادا، لزوما نیازی به وکیل ندارید و خودتان به تنهایی هم می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما با توجه به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بسیار زیاد این مسیر، توصیه می‌شود که همراهی یک وکیل ماهر و باتجربه را داشته باشید.

اکثر درخواست‌های ثبت برند و علامت تجاری در کانادا، در یک دوره 18 تا 24 ماهه پردازش و بررسی می‌شوند. با این حال، چند عامل می‌تواند بر جدول زمانی این پروسه تأثیر بگذارد، که از این دست، می‌توان به پیچیدگی علامت تجاری و اینکه آیا اعتراضی برای ثبت آن وجود دارد یا خیر اشاره کرد.

علائم تجاری جدیدی که در کانادا ثبت می‌شوند، برای مدت ۱۰ سال اعتبار دارند و پس از این مدت، باید تمدید شوند که پروسه‌ی کاملا ساده و راحتی هم دارد که در مطلب امروز خود به آن پرداختیم.

داشتن یک علامت تجاری ثبت شده، سطح تبلیغات و توجه به برند شما را افزایش می‌دهد. این امر، باعث برانگیخته شدن اعتبار برند شما نیز می‌شود. همچنین، نگرانی‌های شما را نسبت به ربوده شدن نام تجاری‌تان برطرف می‌کند.

بله؛ زیرا هر علامت تجاری، به کالاها و یا خدمات خاصی مرتبط است. به این ترتیب، علائم تجاری یکسان ممکن است در کلاس‌ها یا دسته‌های مختلف کالا یا خدمات وجود داشته باشند، مشروط بر اینکه چنین استفاده‌ای منجر به سردرگمی مصرف‌کنندگان در مورد منشا کالاها و خدمات نشود. به عنوان مثال، علامت تجاری “MAC” در کانادا هم برای استفاده در ارتباط با درخواست و فروش اوراق بهادار وام مسکن و هم برای قطعات اره برقی ثبت شده است.