تحصیل در خارج از کشور یکی از گزینه‌هایی است که افراد برای کسب آموزش با سطح کیفیت بالا و آینده‌ای درخشان انتخاب می‌کنند؛ زمانی که صحبت از تحصیل در کشوری دیگر می‌شود بی شک کانادا یکی از گزینه‌های اصلی است. مزایای عالی تحصیل در کانادا مانند صحبت به زبان اصلی جهان، وجود بورسیه‌های عالی، امکان کار در کنار تحصیل، امکان استفاده از ویزای همراه کانادا، اقامت موقت پس از تحصیل و دریافت اقامت دائم در ادامه زندگی و کار در کانادا از دلایلی هستند که این کشور به یک مقصد مهاجرتی محبوب تبدیل شده است.

دانشگاه‌های زیادی در رشته‌های مختلف در کانادا وجود دارند در این بخش به برسی رشته مدیریت انرژی که یکی از رشته‌های پرکاربرد در کانادا است می‌پردازیم. این رشته آینده زندگی بشریت را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است و در آن نحوه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر مطرح می‌شود.

باتوجه‌به اینکه در صورت ازدست‌رفتن منابع زندگی نیز وجود نخواهد داشت کشورهای پیشرفته به دنبال راهی برای جانشین کردن انرژی‌های تجدیدناپذیر هستند؛ با استفاده از این موضوع می‌توان شرایط حیات برای نسل‌های آینده را نیز فراهم کرد. در این بخش به بررسی دقیق این رشته و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازیم تا مسیر روشنی روشن و مشخص برای تحصیل در این رشته داشته باشید؛ تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت تحصیل در رشته مدیریت انرژی

یکی از مسائلی که آینده بشر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد این است که صنایع مختلف در جهان در حال تخلیه منبع‌های انرژی هستند. باتوجه به این کمبود منابع انرژی و اهمیت ویژه آن در زندگی مدیریت صحیح انرژی اهمیت ویژه‌ای دارد. داشتن سیستم‌های کارآمد در کنار مدیریت انرژی به استفاده حداکثری از انرژی کمک می‌کند. آژانس محیط‌زیست در بیانه ای اعلام کرده است که عدم مدیریت انرژی زنجیره تأمین انرژی، استخراج، تبدیل و حمل‌ونقل را تحت‌تأثیر قرار داده است. با دانستن این موارد بدیهی است که ایجاد شرایطی که بتواند تمامی مراحل استفاده از انرژی را با بهترین روش و احتمال بازگشت ایجاد کند یکی مهم‌ترین موضوعات این روزها است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه به آینده جهان کمک می‌کند تکنولوژی‌های پاک است. واقعیت این است که این تکنولوژی‌ها دستاوردهای زیادی دارند دلیل این موضوع این است که این تکنولوژی‌های تأثیرات زیست‌محیطی استفاده از انرژی را در نظر دارند و برای کاهش اثرات منفی آن تلاش می‌کنند. مدیران باهدف توسعه روش‌های جدید برای استخراج، پردازش، حمل‌ونقل و ایجاد یک سیستم مدیریت بهتر در تلاش هستند.

یان اشکه مدیر انرژی و محیط‌زیست گفته است: “ما تلاش می‌کنیم نشان دهیم که حفاظت از آب‌وهوا و بهره‌وری از انرژی می‌تواند از نظر اقتصادی نیز مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد و همچنین تلاش می‌کنیم تا میزان آگاهی را در سایر شرکت‌ها افزایش دهیم. علاوه بر این ما در تلاش هستیم تا با جهان سیاست نیز ارتباط برقرار کنیم و تجربیات خود را در مرحله قانون‌گذاری در اختیار قرار دهیم. ایجاد سیستم‌های مدیریت انرژی بهتر، نقش مهمی در یافتن راه‌حل‌هایی برای بحران‌های کنونی اقلیمی در جهان ایفا می‌کند.”

تحصیل در رشته مدیریت انرژی در کالچ آلگونکوئین در شهر اتاوا

تحصیل رشته مدیریت انرژی در ونکوور کانادا

ونکوور یکی از شهرهایی است که بسیاری از مهاجران تمایل به زندگی در این شهر را دارند؛ در واقع یکی از دلایلی که این شهر اهمیت دارد و دانشگاه و مراکز آموزشی زیادی دارد این موضوع است؛ البته نباید از این نکته غافل شد که شرایط پذیرش نیز در دانشگاه‌های این شهر خاص‌تر است. یکی از مؤسسات خوبی که شرایط تحصیل در رشته مدیریت انرژی در کانادا را برای افراد دارد مؤسسه NYIT است.

طول دوره تحصیلی در رشته مدیریت انرژی در مقطع ارشد 2 سال است و دانشجویان در این 2 سال به زبان انگلیسی به تحصیل می‌پردازند. تحصیل در این رشته می‌تواند آینده و بازار کار خوبی برای افراد داشته باشد. رشته مدیریت انرژی دروس متنوعی مانند ساختمان‌های سبز، سیستم‌های قدرتی و مشکلات زیست‌محیطی دارد که جز اصلی‌ترین دروس است؛ سایر دروس این رشته عبارت‌اند از:

  • فناوری‌های پیشرفته باتری و پیل سوختی
  • انرژی‌های جایگزین
  • نظارت بر محیط‌زیست
  • ارزیابی ریسک‌های زیست‌محیطی
  • بهره‌برداری از تأسیسات
  • سیستم‌های نیروگاهی
  • سیستم‌های شبکه هوشمند
  • فناوری انرژی خورشیدی
  • مهندسی و مدیریت سیستم

دانشجویانی که قصد تحصیل در این دانشگاه در مقطع ارشد رشته مدیریت انرژی را دارند باید مدرک کارشناسی در رشته مهندسی یا علوم را داشته باشند. البته در برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان دارای مدارک رشته‌های اقتصاد، مدیریت، معماری و هنرهای لیبرال نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند البته باید پیش‌نیازهایی را سپری کنند که عبارت‌اند از:

  • مردم‌شناسی و جهان فیزیکال (۳ واحد)
  • مبانی اقتصاد (۳ واحد)
  • طراحی آماری (۳ واحد)
  • همچنین دانشجویان باید حداقل معدل ۲.۸۵ در مقیاس ۴ را به دست آورند.
  • مدرک زبان در سطح آیلتس ۶.۵ یا تافل ۸۸ نیز برای پذیرش الزامی است.
  • در برخی از مواقع شرکت در آزمون GRE نیز الزامی است.

تحصیل رشته مدیریت انرژی در کلگری

یکی از دانشگاه‌های محبوب کانادا که به متقاضیان اجازه تحصیل به زبان انگلیسی در رشته مدیریت انرژی را می‌دهد مؤسسه تکنولوژی آلبرتای جنوبی است. این دانشگاه فرصت تحصیل به دانشجویان به‌صورت حضوری و آنلاین را می‌دهد. دوره آموزشی این دانشگاه 2 سال است و برای این دوره دانشجویان بین‌المللی باید تقریباً 35128 دلار شهریه پرداخت کنند. دوره تحصیلی مقطع کارشناسی رشته مدیریت انرژی در دانشگاه کلگری در مدرسه اقتصاد برگزار شده و 4 سال زمان نیاز دارد. دانشجویانی که متقاضی تحصیل در این مقطع هستند باید دیپلم 12 ساله و مدرک زبان تافل 86 یا آیلتس 6.5 را ارائه دهند.

پس از تحصیل در این رشته دانشجویان می‌توانند وارد بازار کار شده و در صنایعی مانند نفت، برق، زغال‌سنگ، باد، انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای، انرژی زمین گرمایی و … فعالیت خود را شروع کنند.

تحصیل رشته مدیریت انرژی در نورکوئست کالج کانادا

از دیگر کالج‌های کانادا که رشته مدیریت انرژی را ارائه می‌دهد کالج نورکوئست است که متقاضیان تحصیل در این رشته می‌توانند در دوره‌های 2 ساله تحصیل کنند. در این دوره به دانشجویان نحوه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را آموزش می‌دهند؛ همچنین دانشجویان با تحصیل در این رشته بهره‌وری انرژی را درک کرده و سیاست‌های مرتبط باانرژی را دنبال می‌کنند تا بتوانند به پشتیبانی و تأمین نیازهای سازمانی بپردازند.

در پایان این دوره نیز دانشجویان در یک دوره کارآموزی 16 هفته‌ای شرکت می‌کنند که این گزینه فرصت عالی برای ورود به بازار کار پس از تحصیل است. دانشجویان پس از دریافت مدرک تحصیلی خود می‌توانند به صنایعی مانند برق، نفت و گاز، شرکت‌های مشاوره، مدیریت تأسیسات و تأمین نیازهای انسانی وارد شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند عناوین شغلی زیر را در صنعت انرژی در اختیار بگیرند:

  • مدیر پروژه
  • مشاور انرژی
  • مدیر انرژی
  • ارزیاب انرژی
  • حسابرس انرژی
  • مدیر انرژی شهرداری
  • تحلیلگر انرژی

افرادی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند باید نمره حداقل 65 را در درس ریاضی دریافت کرده باشند و همچنین مهارت زبان خود را از طریق ارائه مدارکی مانند آیلتس 6.5  به شرطی که هیچ نمره‌ای کمتر از 6 نباشد یا تافل 84 به شرطی که هیچ نمره‌ای کمتر از 21 نباشد کسب کنند. در کنار این موارد دانشجویان باید تمکن مالی موردنیاز را داشته باشند و برای تحصیل در این رشته مبلغ 16328 دلار در سال هزینه کنند.

تحصیل رشته مدیریت انرژی در کالج آلگونکوئین

کالج الگونکوئین از دیگر گزینه‌های عالی برای تحصیل در رشته مدیریت انرژی در شهر اتاوا است. این دانشگاه یک دوره آموزشی 8 ماهه را برای دانشجویان ارائه می‌کند و افراد پس از اتمام این دوره یک مدرک معتبر در این رشته را کسب می‌کنند. تحصیل در این دوره به دانشجویان کمک می‌کند تا پس از پایان تحصیل به‌راحتی بتوانند وارد بازار کار و شرکت‌های دولتی و غیردولتی شوند. شرکت‌های خدمات انرژی، سازمان‌های تجاری و صنعتی همگی از مهم‌ترین مکان‌ها برای به‌دست‌آوردن فرصت کار در کانادا برای ایرانیان در این بخش هستند. فارغ‌التحصیلان ممکن است بتوانند در حرفه‌هایی نظیر مشاور انرژی، مدیر انرژی، محافظت و ارزیاب انرژی مشغول به کار شوند.

دانشجویان این رشته می‌توانند در دوره‌های کواپ نیز شرکت کنند. هزینه‌های تحصیل در ترم اول دوره‌های بدون کواپ 8409 دلار در ترم پاییز 2022، 8186 دلار در ترم زمستان 2023 و 8038 دلار در ترم زمستان و پاییز 2022 است که تقریباً در هرسال معادل 16448 دلار در ترم پاییز 2022 و 16226 دلار در ترم   زمستان 2023 می‌شود. هزینه دوره‌های کواپ نیز در زمستان 2023 8586 دلار در ترم اول و 8038 دلار در ترم دوم است که تقریباً 16625 دلار در زمستان 2023 محاسبه می‌شود.

افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید نمره زبان آیلتس 6.5 به شرطی که نمره‌ای کمتر از 6 نباشد و همچنین تافل 88 به شرطی که نمره‌ای کمتر از 22 نباشد را کسب کنند.

دوره کوآپ کانادا و معرفی برترین دوره ها

متوسط درآمد مدیر فنی انرژی در کشور کانادا

مدیر فنی انرژی در کانادا تقریباً 131000 دلار در سال درآمد دارد که این مبلغ برای سپری کردن یک زندگی مناسب کافی است. مواردی می‌توانند در افزایش درآمد تأثیر داشته باشند که شامل تجربه کاری و تحصیلات است. یک مدیر انرژی که سابقه 4 سال کار را دارند تقریباً 74000 دلار درآمد و فردی که 5 تا 9 سال سابقه کار دارد 79000 دلار درآمد در سال دارد که این مورد نشان افزایش درآمد 42 درصدی برای مدیران است و افرادی که 10 تا 19 سال سابقه کاری دارند 85000 دلار درامد دارند.

افرادی که با مدرک کارشناسی در این رشته فعالیت دارند تقریباً 116000 دلار درآمد و فردی که با مدرک ارشد در این شغل فعالیت دارد 166000 دلار درآمد دارد. برای تبدیل‌شدن به مدیر انرژی در کشور کانادا رشته‌های مختلفی وجود دارد که دانشجویان باتوجه‌به علاقه خود می‌توانند در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوند. در این شرایط متقاضیان باید باتوجه‌به شرایط و مدارکی که در اختیار دارند دانشگاهی را انتخاب کنند که بتوانند با شانس بالایی پذیرش تحصیلی خود را از آن دریافت کنند.

در چنین شرایطی حضور مشاور رسمی و بهترین وکیل مهاجرت به کانادا RCIC در کنار شما می‌تواند شرایطی را فراهم کند که با آسودگی خاطر پذیرش خود را از معتبرترین کالج‌ها یا بهترین دانشگاه‌ های کانادا دریافت کنید و همچنین به بهترین شکل ممکن پرونده خود را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به سفارت این کشور تقدیم کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در ارتباط باشید.