زمانی که صحبت از شغل وکالت می‌شود اکثر ما فیلم‌های سینمایی که وکلا در آن در حال رسیدگی به پرونده‌های جنایی و مالی سنگین هستند را به یاد می‌آوریم و این در حالی است که این شغل در حوزه‌های متنوعی فعالیت دارد. دانشجویان این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند حقوق خانواده، حقوق محیط‌زیست، حقوق شرکت‌ها و… تحصیل‌کرده و وارد بازار کار جهانی شوند. شرایط تحصیل در این رشته در کانادا در سال‌های اخیر برای دانشجویان بین‌المللی تغییرات زیادی داشته و افراد می‌توانند رؤیای خود برای تحصیل در این رشته در کانادا را محقق کنند.

اگر تصمیم به تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارید جالب است بدانید که چند دانشگاه برتر دنیا در این رشته در کانادا قرار دارند و همچنین حضور در یک محیط چندفرهنگی و چند نژادی به شما کمک می‌کند بسیار بهتر و راحت‌تر وارد این شغل شوید. کشور کانادا با روش‌های نوآورانه خود در تدریس در دنیا مشهور است و این به معنای آن است که دانشجویان و اساتید به‌خوبی توانسته‌اند خود را به چالش بکشند و همچنین از منابع لازم برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

یکی از نکات مهم در تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا این است که شرایط اقتصادی و پیشرفت این کشور باعث شده تا بازار کار این رشته روزبه‌روز رونق گرفته و نیاز به حقوق‌دانان در این کشور هرساله زیادتر شود. این مورد این نوید را می‌دهد که دانشجویان پس از اتمام تحصل با اطمینان می‌توانند در این کشور کار پیدا کنند. در این بخش ما به بررسی دلایل انتخاب کانادا برای تحصیل در رشته حقوق و اهمیت آن پرداخته‌ایم؛ اگر تمایل به تحصیل در این رشته در کانادا را دارید تا انتها همراه ما باشید.

واجد شرایط شدن برای ورود به کانادا به عنوان دانشجوی حقوق

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند باید مراحل مختلفی را قبل از ورود به این کشور سپری کنند. اولین مرحله برای این گروه از دانشجویان دریافت ویزای تحصیلی کانادا است همچنین فرد باید مدرک مقطع قبلی خود در کشوری که نظام حقوقی مشابه با کانادا دارند را ارائه دهند. در برخی از شرایط ممکن است دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را در این رشته دریافت کرده‌اند بتوانند در رشته حقوق در این کشور پذیرش شوند اما باید 2 ترم قبل از شروع دوره تحصیلی دوره‌های موردنیاز را در این کشور سپری کنند.

در کنار ارائه مدارک معتبر و تحصیل مرتبط دانشجویان بین‌المللی باید تمکن مالی خود را به دولت اثبات کنند و نشان دهند که می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند. برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارند مهم است که گواهی عدم سوءسابقه کیفری خود را ارائه دهند؛ دقت داشته باشید که دانشجو درصورتی‌که هر ارتباطی با گروه‌های تروریستی یا خرابکار داشته باشد که ذره‌ای امنیت کانادا را تهدید کند اجازه ورود به خاک کانادا و تحصیل در این کشور را نخواهد داشت.

تحصیل در دوره لیسانس حقوق در کانادا

تحصیل در رشته حقوق در کانادا در مقطع کارشناسی بین 3 الی 4 سال طول می‌کشد که این زمان بر اساس برنامه‌های دانشگاه متفاوت است. در  این کشور 25 دانشگاه رشته حقوق را ارائه می‌دهند که 6 دانشگاه این لیست در انتاریو و سایر دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف کانادا قرار دارد. درصورتی‌که تمایل به تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی در کانادا را دارید به معدل بالا و کسب حداقل نمره قبولی در آزمون LSAT نیاز است.

تحصیل در دوره فوق‌لیسانس حقوق در کانادا

درصورتی‌که دوره کارشناسی را در رشته حقوق گذرانده‌اید و هم اکنون می‌خواهید برای ارشد اقدام کنید اولین موردی که باید بدانید این است که در صورتی می‌توانید برای این موضوع اقدام کنید که سیاست‌های کشوری که در آن در رشته حقوق در مقطع کارشناسی تحصیل کرده‌اید در زمینه‌های حقوقی مشابه با کانادا باشد.

تحصیل در این رشته در مقطع ارشد نیز مانند کارشناسی سختی‌هایی در پذیرش دارد. بسته به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و برنامه‌های دانشگاه بین 1 الی 2 سال این دوره تحصیلی زمان می‌برد. دوره کارشناسی ارشد در رشته حقوق در دانشگاه‌های کانادا می‌تواند بدون تز یا با تز در یکی از رشته‌های زیر باشد:

  • Business Law
  • Legal Theory
  • Criminal Law and Health Law
  • Ethics and Policy

علاوه بر این موارد دوره‌های یک‌ساله‌ای برای کار در مقطع ارشد در کانادا با عنوان Global Professional Master of Laws GPLLM  ارائه می‌شود.

تحصیل در دوره دکتری حقوق در کانادا

تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا در مقطع دکترا در یک دوره 3 ساله انجام می‌شود و این دوره مناسب افرادی است که هدف تدریس در دانشگاه را دارند. برای قبولی در این دوره نیاز است که حداقل‌های لازم را بر اساس قوانین دانشگاه داشته باشید. درصورتی‌که قصد تحصیل در این مقطع در کانادا را دارید مهم است پس از انتخاب دانشگاه به قوانین و نکات دانشگاه توجه کنید و در ارسال مدارک توجه ویژه‌ای داشته باشید تا پذیرش شما در کمترین زمان ممکن و بدون مشکلی اجرا شود.

آزمون پذیرش مدارس حقوق (LSAT)

گرایش‌های رشته حقوق در کانادا

  • حقوق خصوصی
  • حقوق مالکیت فکری
  • حقوق تجاری
  • حقوق مدنی
  • حقوق خانواده
  • حقوق معاهدات
  • حقوق بین­الملل
  • حقوق عمومی
  • حقوق قانون اساسی
  • حقوق اداری
  • حقوق کیفری

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که دانشجویان باید به‌خصوص دانشجویان بین‌المللی باید به آن توجه کنند هزینه تحصیل در کانادا است. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارند باید بین 17000 دلار تا 21500 دلار در سال برای تحصیل در این رشته کنار بگذارند. البته موارد مختلفی مانند بورسیه، کمک‌هزینه‌ها و وام‌های دانشجویی وجود دارد که به دانشجویان کمک می‌کند هزینه‌ها تحصیلی آنها کمتر باشد. با وجود این که گزینه‌هایی برای راحتی تحصیل دانشجویان وجود دارد اما به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش در این رشته اکثر دانشگاه‌های کانادا گواهی تمکن مالی را از دانشجویان می‌خواهند به همین دلیل مهم است که قبل از ارسال مدارک قوانین دانشگاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید به این موردنیاز است یا خیر؟!

جا دارد در این قسمت مجدد به این نکته اشاره کنیم که برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در رشته حقوق در کانادا نه‌ تنها شرایط تحصیل در یک سیستم آموزش عالی را فراهم می‌کند بلکه فرصت‌های شغلی و آینده روشنی را برای آنها به همراه دارد.

مدارس موجود برای تحصیل در کانادا

دانشگاه‌های مختلفی در کانادا وجود  دارد که برای تحصلی در رشته حقوق می‌توان آن را انتخاب کرد اما باید دقت کرد که شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها مختلف است و افراد باید با آگاهی اقدام به چنین کاری کنند. برخی از دانشگاه‌های معروف کانادا برای تحصیل در رشته حقوق عبارت‌اند از:

  • دانشکده حقوق در دانشگاه آلبرتا
  • مدرسه حقوق آلارد در دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشکده حقوق بورا لاسکین در دانشگاه لِیکهد
  • دانشکده حقوق دانشگاه کلگری
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشکده حقوق دانشگاه مانیتوبا
  • دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل
  • دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل (به زبان فرانسوی)
  • دانشکده حقوق دانشگاه نیوبرانزویک
  • مدرسه حقوق دانشگاه یورک
  • دانشکده حقوق دانشگاه اتاوا
  • دانشکده حقوق دانشگاه اتاوا (به زبان فرانسوی)
  • دانشکده حقوق دانشگاه کوئینز
  • دانشکده حقوق دانشگاه ریرسون
  • کالج حقوق دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشکده حقوق دانشگاه تامپسون ریورز
  • دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو
  • دانشکده حقوق دانشگاه ویکتوریا
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشکده حقوق دانشگاه ویندزور

آموزش حقوق در کشور کانادا

آموزش حقوق در کانادا بر عهده انجمن‌های حقوقی در استان‌های مختلف و دانشکده‌های حقوق در این کشور است. دانشکده‌های حقوق در کانادا وابسته به مؤسسات آموزش عالی بوده که شرایط تحصیل در این رشته را برای  دانشجویان بین‌المللی و بومی فراهم کرده است. انجمن‌های حقوقی استانی در این کشور وظیفه نظارت بر دانشکده‌ها را بر عهده داشته و این اطمینان را حاصل می‌کنند که دروس ارائه شده به دانشجویان بالاترین سطح را دارد همچنین این انجمن‌ها دوره‌های متنوعی را برای وکلا نیز برگزار می‌کند.

اکثر دانشگاه‌های حقوق در این کشور رویکرد مشابهی در زمینه آموزش دارند اما در تأیید یک سری موضوعات خاص مانند تحصیل مستقل، کارآموزی و شرکت‌های دولتی تفاوتی‌هایی با یکدیگر دارند. برخی از مدارس حقوق در این کشور نیز مدرک حقوق را به‌صورت بین‌رشته‌ای ترکیبی از رشته حقوق با سایر رشته‌ها مانند بیزینس یا سیاست‌های عمومی ارائه می‌دهند.

هزینه تخصیل برای دانشجویان بین المللی رشته حقوق در کانادا

نظام‌های حقوقی در کانادا

در کشور کانادا 2 نظام حقوقی حکم‌فرماست. نظام حقوقی فرانسه در کبک و کامن لا انگلیسی در سایر استان‌های کانادا دو نظام گفته شده است. اگر قصد کار در کبک به‌عنوان یک وکیل را دارید باید مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه کبک یا اتاوا دریافت کرده باشید اما درصورتی‌که می‌خواهید در سایر استان‌ها مشغول به کار شوید می‌توانید از دانشگاه و مدارسی که گفته شد مدرک خود را دریافت کنید. در کانادا این قانون وجود دارد که وکلا بتوانند در دادگاه‌های قضایی استان‌ها و شهرهای مختلف کشور حضور داشته باشند و ممنوعیتی در این مورد برایشان وجود ندارد.

دانشگاه‌های حقوق کانادا چگونه به انتخاب دانشجویان می‌پردازند؟

در سال‌های گذشته بین 5000 تا 7000 نفر برای 2350 صندلی که مخصوص دانشجویان حقوق بود درخواست خود را ارسال کردند. این مورد دلیلی برای رد رزومه‌های تحصیلی شایسته در این کشور بود و فقط محدودیت باعث شد برخی از افراد موفق به پذیرش در این رشته در کانادا نشوند.

مدارس حقوق در کانادا برای پذیرش دانشجویان فاکتورها و استاندارهای مختلفی را در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل با بررسی یک رزومه از سمت فردی به جز مسئولین همان مؤسسه نمی‌توان جواب قطعی برای پذیرش یا رد شدن یک رزومه داد. البته برای این که شرایط برای تمامی افراد منصفانه باشد مدارس و دانشگاه‌ها شاخص‌های استانداردی مانند  LSAT و دستاوردهای تحصیلی که در نهایت می‌توان به کمک آن پیش‌بینی کرد که دانشجویان در مدرسه حقوق چه عملکردی را ارائه خواهند کرد؛ را در نظر گرفته‌اند.

آزمون LSAT برای دانشجویان حقوق در کانادا

یکی از بخش‌های اصلی و جدایی‌ناپذیر از دانشکده‌های حقوق در کانادا و ایالات متحده آزمون‌پذیرش مدارس حقوق (LSAT) است. هدف برگزاری این آزمون بررسی مهارت‌های متقاضی برای موفقیت در سال اول تحصیل است. این مهارت‌ها شامل استدلال، نوشتن و درک مطلب است. نتایج آزمون به داوطلبان و هیئت ارزیابی دید روشنی از آمادگی فرد برای ورود به مدارس حقوقی را می‌دهد. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد که این آزمون پیش‌بینی درستی از عملکرد دانشجویان در طول سال تحصیلی داشته و حتی مقیاس بهتری نسبت به معدل برای دانشجویان است.

این آزمون در دو مرحله متفاوت اجرا می‌شود. بخش اول آزمون شامل سؤالات چندگزینه‌ای بوده و سؤالات استدلال منطقی و تحلیلی در آن قرار دارد. با شیوع کرونا و اهمیت این آزمون از سال 2022 به‌صورت آنلاین نیز این آزمون برگزار می‌شود اما احتمال دارد با بهبود شرایط مجدد به‌صورت قبل برگزار شود.

روند تأیید اعتبار سؤالات بخش اساسی از تعهد برگزارکنندگان آزمون به برقراری عدالت است چرا که آن‌ها از این طریق اطمینان حاصل خواهند کرد که سؤالات آن‌ها از استاندارد کافی در طولانی‌مدت برخوردار بوده است و از هرگونه تعصب به‌دور هستند. بخش بدون امتیاز آزمون می‌تواند در هر مرحله یا موقعیتی از آزمون برگزار شود. این بخش به این دلیل طراحی شده است که بین بخش‌های مختلف برگزاری آزمون یک وقفه کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای ایجاد شود که می‌تواند در ارزشیابی نهایی ساختار آزمون بسیار اثرگذار باشد.

بخش دوم این آزمون به‌صورت کاملاً نوشتاری است به همین دلیل به LSAT Writing  نیز گفته می‌شود. این بخش هم اکنون نیز به‌صورت آنلاین قابل‌اجرا است. داوطلبان این آزمون می‌توانند تا 8 روز قبل از آزمون تستی این آزمون را انجام دهند.

LSAT تنها آزمون معتبر و مورد تأیید دانشکده‌های حقوق در کشور کانادا است و همچنین تنها آزمونی است که می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا متوجه شوند آیا مدرسه حقوق جایگاه مناسبی برای تحصیل آن‌ها خواهد بود یا خیر. برخی از مدارس حقوق ممکن است آزمون‌های دیگری را برای پذیرش دانشجویان در نظر بگیرند اما درصورتی‌که فردی تمایل دارد تا گزینه‌های خود را به حداکثر برساند باید در این آزمون شرکت کرده و نمره مناسبی را دریافت کند. هزینه شرکت در آزمون نیز 200$ در نظر گرفته شده است.

شرایط پذیرش برای دانشجویان بومی و غیر بومی در کانادا

بیشتر دانشگاه‌های کانادا برای رشته حقوق تلاش کرده‌اند برنامه‌ای متفاوت را برای دانشجویان داشته باشند. در برخی از دانشگاه‌های کانادا می‌توان برنامه‌های حمایتی متنوعی را برای دانشجویان مشاهده کرد. برای بررسی دقیق این موضوع می‌توانید به سایت دانشگاه انتخابی مراجعه کنید.

بومیان این کشور نیز افرادی که هستند که واجد شرایط پذیرش در این رشته تحصیلی هستند؛ موردی که وجود دارد این است که این گروه از افراد در کانادا کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند به همین دلیل این آزمون‌ها و برنامه‌ها امکان شرکت در دوره‌های مقدماتی را به این گروه افراد می‌دهد. دانشگاه ساسکاچوان  چنین برنامه‌ای را برای این افراد در دسترس قرار داده است.  این برنامه به آماده‌سازی دانشجویان بومی برای ورود به دانشکده حقوق کمک می‌کند. اتمام موفقیت‌آمیز در این برنامه به دانشجویان کمک می‌کند تا شانس بیش‌تری برای ورود به دانشگاه‌های کانادا داشته باشند.

کمک‌هزینه‌های دریافتی برای تحصیل حقوق در کانادا

در ارتباط با هزینه‌های تحصیل در این کشور در رشته حقوق صحبت کردیم اما این هزینه‌ها بر اساس شهر انتخابی، محل زندگی، سبک زندگی و بسیاری از موارد دیگر متفاوت است. هزینه‌های زندگی برای دانشجویان سالانه تقریباً 10.000 تا 20.000 دلار است. البته این مورد جای نگرانی ندارد و دانشجویان با کمک وام‌های دانشجویی و کمک‌هزینه‌ها می‌توانند این هزینه‌ها را کاهش دهند و استرس و دغدغه‌های مالی را کمتر کنند.

در برخی از استان‌های کانادا همچنین بورسیه‌های بلاعوض نیز وجود دارد که دانشگاه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند اما به‌ندرت هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد. بسیاری از دانشکده‌های حقوق کانادا نیز تعداد محدودی بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی را به دانشجویان اعطا می‌کنند که دانشجویان بین‌المللی نیز قادر به استفاده از آن‌ها خواهند بود.

شرایط پذیرش وکالت در کانادا

برای اینکه در بسیاری از استان‌های کانادا به‌عنوان یک وکیل شناخته شوید شرایط یکسانی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • یک متقاضی باید یک مدرک معتبر از مدارس حقوق در کشور کانادا در اختیار داشته باشد.
  • یک متقاضی باید یک دوره کارآموزی را به‌عنوان نیروی کار زیر نظر یک عضو واجد شرایط وکالت در آن استان پشت سر گذاشته باشد.

دوره کارآموزی وکالت (Articling) دارای کار تمام‌وقت به‌عنوان یک نیروی کار در دفاتر وکالت، دادگاه یا دپارتمان قضایی است. طول دوره‌های کارآموزی این رشته بین 10 ماه تا 1 سال متفاوت بوده و بر اساس استان انتخابی که قصد فعالیت در آن را دارید تغییر می‌کند. هر جامعه حقوقی یک دوره پذیرش را برای متقاضیان وکالت در نظر گرفته یا آزمونی را برگزار می‌کند تا فرد قبل تز پذیرفته شدن به‌عنوان وکیل صلاحیت خود را اثبات کند.

دوره‌های آموزشی وکالت در کانادا دارای آزمون‌های رسمی متنوعی است که موضوعات مختلفی را نیز پوشش می‌دهد. در این آزمون و دوره‌ها تمرکز بر بررسی توانایی افراد است و عملکرد آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد. این ارزیابی‌ها برای اطمینان از کسب نیروی جدید اما با دانش، مهارت و نگرش مورد انتظار از یک وکیل مجرب پایه یک در انجام عمل درست و حرفه‌ای طراحی شده است.

در انتاریو یک برنامه آمادگی قضایی استانی با نام  (LPP) برای کارآموزی حقوق ارائه شده است. این دوره یک دوره تمام‌وقت برای دانشجویان قبل از دکترای حقوق است که با محیط کار قانونی به‌خوبی آشنا شوند. دانشکده حقوق بورا لاسکین دانشگاه لیکهد که دارای وظایف مشخصی برای آموزش وکلای بومی شمال و روستایی کانادا است، برای این برنامه اعتبار بسیار ویژه‌ای قائل شده است.

درصورتی‌که می‌خواهید در کبک به‌عنوان یک وکیل کار کنید باید فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های با نظام حقوقی نوشته (سیویل لا) به همراه عضویت در یک مدرسه حقوق و یک دوره پایه حقوق که معادل دوره کارآموزی است الزامی تعریف شده است باشید. مراحل پذیرش و امتحانات این رشته در یک شرایط کنترل شده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که فردی قصد دارد در یک استان خاص پروانه وکالت خود را دریافت کند باید برای دسترسی بهتر به شرایط آزمون و بسیاری موارد دیگر با جامعه حقوق استان در ارتباط باشد.

دوره پذیرش برای متقاضیان وکالت در کانادا

مهارت‌های موردنیاز برای وکیل در کانادا

فردی که به‌عنوان وکیل قصد فعالیت در کانادا را دارد باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  • توانایی نگارش مناسب
  • مدیریت زمان
  • دانش مناسب از علم حقوق در زمینه تخصصی خود
  • توانایی کار گروهی
  • اطلاع از رویه‌های قضایی
  • توانایی تحلیل و استدلال منطقی
  • توانایی ارائه خدمات به مراجعان

زمینه‌های کاری وکیل در کانادا

پس از اتمام تحصیل در رشته حقوق و سپری کردن دوره کارآموزی افراد می‌توانند در یکی از موارد زیر مشغول به کار شوند:

  • مشاور، وکیل ثبت برند و پتنت در شرکت‌ها
  • دولت‌ها
  • تدریس و پژوهش در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با حقوق
  • حل اختلاف در اتحادیه‌های کارگری، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و آژانس‌های دولتی
  • شرکت‌های غیرانتفاعی
  • فعالیت به‌عنوان مشاور حقوقی و وکیل‌مدافع
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی

حداکثر و حداقل حقوق وکیل در کانادا

به طور متوسط وکلا در کانادا 106000 دلار در سال در کانادا درآمد دارند. این گروه شغلی حداقل 54000 دلار در سال و حداکثر 144000 دلار در سال درآمد دارند. بیشترین حقوق به وکلای فعال در انتاریو، آلبرتا، نواحی شمال غربی، ساسکاچوان و نیروبرانزویک تعلق دارد.

مسیر شغلی رشته حقوق در کانادا

برای فعالیت به‌عنوان وکیل در کانادا باید ابتدا دوره لیسانس 3 الی 4 ساله را سپری کرد سپس می‌توان در آزمون وکالت شرکت و در صورت تأیید در دوره کارآموزی شرکت کرد. پس از اتمام مراحل می‌توان در منطقه و استان موردنظر با کسب مجوز فعالیت کرد.

وظایف شغلی رشته حقوق در کانادا

بر اساس گزارش اداره دسته‌بندی مشاغل وظیفه وکیل در کانادا به‌صورت زیر است:

  • آگاهی مراجعان از حقوق قانونی و مسائل حقوقی
  • تحقیق درباره رویه‌های قضایی
  • فعالیت به‌عنوان میانجی و آشتی دهنده
  • تحریر مدارک حقوقی مانند قراردادها، طلاق و مبادلات مسکن

مذاکره در ارتباط با اختلافات مدنی

کد مشاغل رشته حقوق در کانادا

سازمان رده‌بندی مشاغل در کانادا این شغل را به‌عنوان کد 4112 دسته‌بندی کرده و براین‌اساس فارغ‌التحصیلان می‌توانند مشاغل زیر را بر عهده بگیرند:

  • وکیل اداری
  • وکیل تصادف اتومبیل‌ها
  • مشاور حقوقی
  • وکیل مدنی
  • وکیل حقوق تجارت
  • وکیل شرکت‌ها
  • وکیل مالکیت فکری
  • دادستان ویژه
  • وکیل شهرداری
  • وابسته حقوقی
  • وکیل کارگران
  • دستیار حقوقی دیوان عالی
  • وکیل‌مدافع و وکیل کیفری

بهترین استان‌های کانادا برای کار وکیل

همان‌طور که گفتیم بازار کار این شغل در شهرهای آلبرتا، ساسکاچوان، انتاریو و نیوبرانزویک بسیار مناسب است. حقوق وکلا در این شهرها به‌صورت زیر است:

آلبرتا ۱۲۶۵۷۱
نیو برانزویک ۹۱۶۱۱
آنتاریو ۱۰۸۰۱۱
ساسکاچوان ۱۰۸۰۱۱
مناطق شمال غربی کانادا ۱۴۲۱۷۵

وکالت یکی از رشته‌های مهم مانند پزشکی در جامعه است و تأثیر مهمی در آینده یک جامعه دارد. یک خطا و تصمیم اشتباه و تحلیل‌های نادرست می‌تواند جرائم سنگینی را برای فرد داشته و زندگی او را تحت‌تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که دولت کانادا سخت‌گیری‌های زیادی برای پذیرش در این رشته برای دانشجویان کرده است.  همان‌طور که گفته شد دانشجویان برای ورود به رشته حقوق در کانادا باید در یک آزمون ورودی به نام LSAT شرکت کنند و نتیجه نهایی این آزمون نقش بسیار زیادی در پروسه انتخاب دانشگاه آن‌ها خواهد داشت.

جالب است بدانید دانشجویان این رشته پس از پذیرش و دریافت مدرک تحصیلی خود در این رشته نمی‌توانند به‌صورت مستقیم وارد محیط کاری شده و باید در دوره‌های کارآموزی مشخص شده توسط دولت شرکت کنند. شرکت در آزمون‌های نهایی وکالت، چنانچه در ایران نیز برگزار می‌شوند و همچنین دوره‌های آموزش وکالت در استان‌های مختلف آخرین مراحل آماده‌سازی وکلا برای ورود به بازار کار است.

درصورتی‌که تمایل به تحصیل  در رشته حقوق در کانادا دارید یا می‌خواهید آینده فرزند خود را با ورود به این رشته تضمین کنید، حتماً با وکلا و مشاورین باتجربه و خبره ما در زمینه مهاجرت به کانادا در تماس باشید تا شما را تا تحقق این رؤیا همراهی کنند.

پرسش های متداول درباره تحصیل در رشته حقوق در کانادا

دانشگاه های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، مونترال، واترلو و ….

دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارند باید بین 17000 دلار تا 21500 دلار در سال برای تحصیل در این رشته کنار بگذارند.