یکی از بهترین راه‌های مهاجرتی به کانادا در صورت داشتن سرمایه و ایده نوآورانه، ویزای استارت‌آپ است. ویزای استارتاپ کانادا علاوه بر نیاز به یک ایده کسب‌وکار عالی و سرمایه اولیه شرایط دیگری نیز دارد که نمره آیلتس یکی از این موارد است. البته اگر بخواهید به استان‌های فرانسوی‌زبان مانند استان کبک مهاجرت کنید نیاز است مدرک زبان فرانسه را نیز ارائه دهید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مهمی در مورد شرایط زبان سفارت کانادا برای صدور ویزای استارت‌آپ را در اختیار شما قرار دهیم.

مدارک زبان برای ویزای استارت آپ کانادا

برای درخواست ویزای راه‌اندازی کسب‌وکار یا استارت‌آپ، شما ملزم به اثبات توانایی‌های خود در زبان انگلیسی هستید و یکی از معتبرترین مدارک زبان که اکثر استان‌های کانادا آن را قبول دارند، آیلتس است.

شما باید با ارائه نمره آزمون آیلتس در بخش‌های مختلف، نشان دهید که به‌اندازه کافی دارای مهارت‌های اصلی زبان یعنی شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن هستید.

برای اثبات مهارت‌های زبانی خود، باید در آزمون زبانی که توسط آژانسی که از نظر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تایید شده است، شرکت کنید و نتایج را با درخواست خود برای ویزای استارت‌آپ ارائه دهید.

برای انجام آزمون باید با یک آژانس تاییدشده توسط سفارت کانادا هماهنگ کنید و هزینه‌های لازم برای انجام این آزمون را هنگام ثبت‌نام بپردازید. بعد از مشخص شدن نتایج نیز باید کپی نتایج آزمون خود را با درخواست مهاجرت خود وارد کنید. اگر این کار را نکنید، سفارت کانادا درخواست شما را پردازش نمی‌کند و برگشت می‌خورد.

از ارسال نتیجه آزمون زبان خود به‌تنهایی، به دفتر پذیرش مرکزی خودداری کنید و نتیجه آزمون اصلی خود را همراه با درخواست ویزای استارت‌آپ ارسال کنید.

برای ویزای استارت‌آپ کانادا باید مدرک آیلتس جنرال داشت یا آکادمیک؟

آیلتس دو گزینه برای آزمون‌های خواندن و نوشتن (reading and writing) دارد که شامل آموزش عمومی و آکادمیک است. معمولا مدرک آیلتس آکادمیک برای افرادی مورد نیاز است که قصد دارند در یک رشته تخصصی در مقاطع بالا مانند کارشناسی ارشد یا دکتری در کانادا به ادامه تحصیل بپردازند. شما برای مدرک آیلتس باید گزینه “General Training” را انتخاب کنید.

آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا؛ حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

آزمون‌های زبان مورد تایید کانادا برای ویزای استارت‌آپ

امروزه آزمون‌های زبان بین‌المللی بسیار زیادی در سرتاسر جهان در حال برگزاری هستند، ولی از نظر دولت کانادا تنها تعداد محدودی از آن‌ها می‌توانند توانایی و مهارت زبان متقاضیان را تشخیص دهند. بسیار مهم است که قبل از انجام آزمون زبان برای هر روش مهاجرتی در این مورد تحقیق کنید که آیا مدرک آزمون مورد نظر برای روش انتخابی، توسط کانادا معتبر است یا خیر؟

به ‌عنوان ‌مثال مدارک زبان مورد نیاز برای ویزای استارت‌آپ با مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل متفاوت است.

همچنین حداقل نمرات مورد تأیید در این روش‌ها نیز باهم تفاوت دارند؛ بنابراین مهم است که از قبل بدانید دولت کانادا برای هر روش مهاجرتی هر نوع مدرک زبانی را تایید نمی‌کند و اگر مدرک شما غیر از موارد مورد تایید این دولت باشد، درخواست شما اصلا بررسی نخواهد شد.

در این قسمت می‌توانید لیست مدارک زبان مورد تایید کشور کانادا را مشاهده می‌کنید که نمرات قبولی آن‌ها را به‌طورکلی در قسمت‌های قبل در جداول آورده‌ایم:

  • مدرک زبان آیلتس جنرال International English Language Testing System برای زبان انگلیسی
  • مدرک زبان سلپیپ جنرال (CELPIP-General )CELPIP-G برای زبان انگلیسی
  • مدرک زبان TEF (Test d’évaluation de français) برای زبان فرانسه
  • مدرک زبان TCF(Test de connaissance du français) برای زبان فرانسه
نمره آیلتس برای استارتاپ کانادا

نمره آیلتس برای استارت‌آپ کانادا

به‌طور کلی بسته به اینکه در آزمون آیلتس، نوع جنرال یا آکادمیک را تعیین کنید، تمامی شرایط اعم از سوالات امتحان، نمره مورد نیاز و … تغییر می‌کند. همان‌طور که در قسمت نیز به این موضوع اشاره شد، برای ویزای استارت‌آپ باید نوع جنرال را انتخاب کنید.

طبق گزارش‌های سفارت کانادا، شما به‌عنوان فرد متقاضی برای ویزای استارت‌آپ کانادا باید در مهارت‌های اصلی زبان یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن (reading, writing, listening and speaking) کاملا توانا باشید و حداقل نمره سطح 5 CLB را اخذ کنید.

حداقل نمره آیلتس برای استارت‌آپ کانادا برای هر مهارت به‌طور جداگانه در جدول زیر آمده است:

speaking Writing reading Listening سطح CLB
7– 9 7– 9 7– 9 8- 9 9 و بالاتر
6.5 6.5 6.5 7.5 8
6 6 6 6 7
5.5 5.5 5 5.5 6
5 5 4 5 5
4 4 3.5 4.5 4

مدرک زبان فرانسه برای استارت‌آپ کانادا

زبان انگلیسی در تمام استان‌های کانادا استفاده می‌شود، اما در همه آن‌ها به‌عنوان زبان رسمی پذیرفته نشده است. در حال حاضر مهم‌ترین استانی که به‌جای زبان انگلیسی، زبان فرانسه را به‌عنوان زبان رسمی قبول دارد، استان کبک است.

حتی اگر از طریق روش‌های دیگری به‌جز استارت‌آپ، بخواهید به این استان مهاجرت کنید حتماً لازم است که زبان فرانسه را بدانید، به‌خصوص اگر قرار است در این استان زندگی کنید.

در مورد ویزای استارت‌آپ نیز اگر قصد دارید از این طریق به استان کبک مهاجرت کنید، باید حتما همراه با مدارک خود مدرک زبان فرانسه را نیز ارائه دهید.

برای اثبات مهارت‌های زبان فرانسه خود می‌توانید در دو آزمون شرکت کنید که شامل آزمون‌های TEF و TCF هستند که متقاضی با توجه به شرایط خود می‌تواند در هر یک از این آزمون‌های فرانسوی شرکت کند.

هرکدام از این آزمون‌ها شرایطی دارند که باید هنگام ثبت‌نام، آزمونی که با شرایط شما هماهنگ‌تر است را انتخاب کنید. هر کدام از آن‌ها را که انتخاب کردید باید حداقل نمره قبولی در مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری را دریافت کنید.

در این بخش نیز حداقل نمرات مورد نیاز برای مهارت‌های مختلف در این دو آزمون، آورده شده است:

ارزشیابی آزمون TEF زبان فرانسه

Writing reading Listening speaking سطح NCLC
372+ 248+ 298+ 372+ 9 و بالاتر
349 تا 371 233 تا 247 280 تا 297 349 تا 371 8
309 206 248 309 7
271 181 217 271 6
225 150 180 225 5
181 121 145 181 4

ارزشیابی آزمون TCF زبان فرانسه

Writing reading Listening speaking سطح NCLC
16 تا 20 549 تا 699 549 تا 699 16 تا 20 سطح 10 و بالاتر
14 تا 15 523 تا 548 523 تا 548 14 تا 15 9
12 تا 13 499 تا 523 503 تا 522 12 تا 13 8
10 تا 11 453 تا 498 458 تا 502 10 تا 11 7
7 تا 9 406 تا 452 398 تا 457 7 تا 9 6
6 375 تا 405 369 تا 397 6 5
4 تا 5 342 تا 374 331 تا 368 4 4

نمره  آزمون سلپیپ برای استارت‌آپ کانادا

سلپیپ نیز یکی از چند آزمون زبانی است که نتایج آن به‌عنوان مدرک زبان برای ویزای استارت‌آپ کانادا توسط سفارت این کشور قابل‌قبول است. آزمون سلپیپ نیز دقیقا همانند آزمون آیلتس دارای دو نوع جنرال و آکادمیک است.

اگر می‌خواهید در این آزمون برای درخواست ویزای استارت‌آپ شرکت کنید باید نوع جنرال را انتخاب کنید. برای این آزمون نیز حداقل نمراتی مشخص شده است که برای تایید مدرک زبان شما مورد نیاز است. شما در آزمون سلپیپ مانند آزمون‌های دیگر باید مهارت‌های نوشتاری، خواندن، صحبت کردن و شنیداری را اثبات کنید.

در جدول زیر حداقل نمرات مورد نیاز برای هر مهارت آورده شده است:

speaking Writing reading Listening سطح‌بندی
10+ 10+ 10+ 10+ سطح 10 و بالاتر
9 9 9 9 9
8 8 8 8 8
7 7 7 7 7
6 6 6 6 6
5 5 5 5 5
4 4 4 4 4

مراکز آزمون‌های زبان مورد تایید کانادا

دولت کانادا برای جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده معمولا نتایج آزمون همه آموزشگاه‌های برگزارکننده را قبول ندارد و تنها آژانس‌های خاصی را تایید کرده‌ است که برای افرادی که تحت ویزای کسب‌وکار استارت‌آپ درخواست می‌کنند، تست زبان انجام دهند و نتیجه را همراه با سایر مدارک مورد نیاز ارائه بدهند. این آژانس‌ها عبارتند از:

(CELPIP G-Test) Paragon Testing Enterprises Inc مراکز آزمون انگلیسی
Cambridge Assessment English

IDP Australia, and

The British Council

مراکز آزمون انگلیسی (آیلتس)
The Paris Chamber of Commerce and Industry مرکز آزمون فرانسوی (TEF کانادا)
France Education International (FEI) مرکز آزمون فرانسوی (TCF Canada)
میزان اعتبار مدرک زبان برای اخذ ویزای استارت‌آپ

میزان اعتبار مدرک زبان برای اخذ ویزای استارت‌آپ

از زمان شرکت در آزمون، به مدت 2 سال می‌توانید از نتایج آزمون زبان خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که یک کپی از نتایج آزمون زبان خود را برای سوابق خود و استفاده در آینده نگه دارید.

می‌توانید در آینده از این نتایج برای برنامه دیگری استفاده کنید، به شرطی که در هنگام درخواست مجدد، هنوز 2 سال زمان از آن نگذشته باشد. همچنین می‌توانید از نتایج این آزمون برای اثبات سطح زبان خود برای کار و تحصیل در کانادا در صورت تایید مهاجرت استفاده کنید و سپس برای شهروند شدن درخواست دهید.

در نظر داشته باشید که هیچ تاریخ انقضایی برای نتایج آزمون زبان برای شهروندان کانادایی وجود ندارد؛ بنابراین اگر بتوانید به‌عنوان شهروند کانادا تایید شوید دیگر نیاز به انجام مجدد آزمون زبان نخواهید داشت و نتایج برای همیشه معتبر خواهند بود.

کلاهبرداری استارتاپ کانادا؛ آشنایی با ترفندهای کلاهبرداری از صاحبان ایده استارتاپ کانادا

ویزای استارت‌آپ کانادا بدون مدرک زبان

شاید شنیده باشید که برخی از روش‌های مهاجرت به کانادا نیازی به مدرک زبان ندارند، اما قطعا روش راه‌اندازی کسب‌وکار یا استارت‌آپ جزو این روش‌ها نیست. شما برای اخذ این ویزا حتما نیاز به ارائه مدرک زبان خواهید داشت و نمی‌توانید بدون ارائه نتایج مورد قبول در آزمون‌های زبان تاییدشده توسط دولت کانادا حتی با وجود تکمیل سایر مدارک، این ویزا را دریافت کنید.

تنها در برخی روش‌های خاص مانند مهاجرت به کانادا در طرح‌های نامزدی استانی به‌عنوان نیروی کار ماهر یا متوسط و یا در روش مهاجرت به شیوه پناهندگی شما نیاز به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت. در سایر روش‌های مهاجرتی ارائه مدرک زبان هنگام درخواست ویزا کاملا ضروری است و در صورت عدم ارائه مدرک زبان، ویزا برایتان صادر نمی‌شود.

شرایط مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم از طریق ویزای استارت‌آپ

شرایطی که امکان درخواست اقامت دائم از طریق ویزای استارت‌آپ را به شما می‌دهد، عبارتند از:

  • شما مدیریت فعال و مستمر این تجارت را از داخل کانادا ارائه می‌دهید.
  • بخش مهمی از عملیات کسب‌وکار در کانادا اتفاق می‌افتد.
  • این تجارت در کانادا ثبت شده است.
  • یک نامه پشتیبانی از یک سازمان تعیین شده جهت حمایت مالی دریافت کرده‌اید.

لازم به ذکر است جهت دریافت نامه پشتیبانی از سرمایه‌گذاران مشخص شده کانادایی، فرآیند ارائه ایده شما برای هر سازمان متفاوت است. هر سازمانی الزامات خاص خود را دارد. به‌عنوان‌ مثال، ممکن است از شما خواسته شود که مفهوم کسب‌وکار خود را شخصً ارائه دهید یا یک طرح تجاری دقیق برایشان ارسال کنید.

اگر با یک سازمان تعیین‌شده به توافق برسید، نامه پشتیبانی را برای شما ارسال می‌کنند. هنگام ارسال درخواست خود به سفارت جهت اخذ ویزای استارت‌آپ، باید این نامه را همراه داشته باشید. این مدرکی است که مشخص می‌کند سرمایه‌گذارانی در کانادا از ایده کسب‌وکار شما حمایت می‌کنند.

اگر نامه پشتیبانی را همراه با سایر مدارک دیگر هنگام درخواست ویزا ارائه ندهید، درخواست شما برای صدور ویزای استارتاپ قطعا رد خواهد شد.

مدارک زبان برای ویزای استارت آپ کانادا

چه افرادی می‌توانند برای ویزای استارت‌آپ درخواست بدهند؟

برای واجد شرایط بودن برای برنامه ویزای استارت‌آپ، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • یک کسب‌وکار واجد شرایط داشته باشید.
  • یک نامه پشتیبانی از یک سازمان تعیین‌شده جهت حمایت مالی دریافت کنید. برای دریافت این حمایت، طرح شما باید کاملا نوآورانه و بسیار سودده باشد.
  • الزامات زبان را طبق آنچه در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، برآورده کنید.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز و تمکن مالی برای گذران امور زندگی در کانادا را داشته باشید.

تمکن مالی در هنگام درخواست ویزای استارت‌آپ به سفارت کانادا

دولت کانادا از مهاجران ویزای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید یا همان استارت‌آپ، حمایت مالی نمی‌کند.

به همین دلیل هنگام درخواست، باید مدرکی را ارائه دهید که نشان دهد پس از ورود به کانادا، پول لازم برای حمایت از خود و افراد تحت تکفلتان را دارید. شما نمی‌توانید این پول را از شخص دیگری قرض کنید و کاملا باید متعلق به خودتان باشد.

ارزش تمکن مالی مورد نیاز شما بستگی به تعداد افراد خانواده شما دارد. در جدول زیر مقدار این تمکن مالی آمده است، اما باید توجه داشته باشید که این مقادیر هر سال تغییر می‌کنند و باید قبل از اقدام برای اخذ ویزا سری به سایت سفارت کانادا بزنید و از مبالغ جدید اطلاع پیدا کنید.

وجوه مورد نیاز (به دلار کانادا) تعداد اعضای خانواده
13310 دلار 1
16570 دلار 2
20371 دلار 3
24733 دلار 4
28052 دلار 5
31638 دلار 6
35224 دلار 7
3586 دلار برای هر یک از اعضای خانواده اضافی

سخن آخر

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های مورد تایید برای مدرک زبان جهت اقدام برای اخذ ویزای استارت‌آپ است که حداقل نمره آیلتس برای استارت‌آپ کانادا را به‌طور کامل در طول مقاله بیان کرده‌ایم. فراموش نکنید که حتما باید مدرک زبانی ارائه دهید که توسط دولت کانادا تاییدشده باشد و همچنین در مراکز مورد تایید دولت کانادا آزمون مورد نظر را داده باشید.

اگر در زمینه مدرک زبان یا هر موضوع دیگری در زمینه ویزای استارت‌آپ کانادا سوالی دارید یا نیازمند اطلاعات دقیق‌تری هستید،  می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

منبع مقاله سایت رسمی دولت کانادا می باشد.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

کافیست فرم زیر را پر کنید تا با راهنمایی وکیل مهاجرت به کانادا اولین قدم را محکم بردارید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا