آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که در حال حاضر کانادا بیش از هر زمان دیگری به راننده کامیون نیاز دارد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، این کشور تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۷ هزار راننده کامیون جدید در هر سال نیاز دارد تا عرضه و تقاضا برای این شغل در کانادا به تعادل برسد.

این یک فرصت عالی برای افرادی است که در این زمینه سابقه کار دارند تا از این طریق به کانادا مهاجرت کنند. کانادا همیشه به رانندگان کامیون حرفه‌ای و باسابقه نیاز داشته و خواهد داشت؛ زیرا صنعت حمل‌ونقل یکی از صنایع مهم و اساسی این کشور محسوب می‌شود و رانندگان کامیون نقش پررنگ و مهمی در آن ایفا می‌کنند.

در واقع، کانادا برای سیستم حمل‌ونقل کالاهای اساسی خود به رونق هر چه بیشتر این شغل نیاز دارد. طبق داده‌های سازمان حمل‌ونقل کانادا (THRC)، پیش‌بینی می‌شود که تعداد کل فرصت‌های شغلی در صنعت حمل‌ونقل در سراسر کانادا تا سال 2024 به 55 هزار شغل افزایش یابد.

بنابراین اگر شما هم دارای سابقه کار و مهارت کافی در این زمینه هستید و قصد دارید به عنوان راننده کامیون به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید با مطالعه این مطلب کاناداپاس هر اطلاعاتی که باید درمورد مهاجرت به کانادا به عنوان راننده کامیون بدانید را به دست بیاورید.

چگونه شغلی تحت عنوان راننده کامیون پیدا کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن شغل راننده کامیون و مهاجرت به کانادا از این طریق، شرکت در نمایشگاه های شغلی است. این ها رویدادهایی است که توسط افسران مهاجرت و کارفرمایان از استان های مختلف کانادا، اغلب از نیوبرانزویک برگزار می شود.

نمایشگاه های شغلی در شهرهای مختلف جهان برگزار می شود. برای کامیون داران، چنین رویدادهایی اغلب در لهستان و اوکراین ، به عنوان مثال، در کیف یا ورشو برگزار می شود.

برای شرکت در یک نمایشگاه شغلی، باید در وبسایت نیوبرانزویک ، ثبت نام کنید. قبل از ثبت نام ، بارگذاری کپی اسناد باید در قالب .jpg یا .pdf باشد

سایت های کاریابی کانادا؛ معرفی انواع روش‌های کاریابی در کانادا

مدارک مورد نیاز برای شغل رانندگی کامیون در کانادا

  • گواهینامه آزمون زبان

این مدرک با داشتن نمره زبان از تست های معتبر مانند آیلتس (با نمره معیار زبان کانادایی (CLB) 4 یا بالاتر) امکان پذیر خواهد بود. مانند گواهینامه اگر هنوز نتایج را به صورت کاغذی دریافت نکرده اید، می توانید آنها را به صورت الکترونیکی ارائه دهید. اگر هنوز در این آزمون موفق نشده اید، می توانید ثبت نام کنید اما باید به افسر یا کارفرمای مهاجرت توضیح دهید که قصد دارید در آینده نزدیک در این آزمون شرکت کنید و آن را به زودی ارائه خواهید داد.

  • اثبات سابقه کار

و آن شامل نامه مرجعی از کارفرما است که ترجیحاً میانگین حقوق شما را نشان می دهد. داشتن سابقه کار تمام وقت (30 ساعت در هفته) 12 ماهه (برای رانندگان کامیون اغلب 18 ماه است) الزامی است.

  • مدارک تحصیلی

  • CV به انگلیسی که نشان می دهد شما شرایط شغلی این کار را دارید.

  • گواهینامه رانندگی

  • سوابق راننده

که شامل اسناد اطلاعات مربوط به تاریخ دریافت گواهینامه، تاریخ دریافت، دسته های گواهینامه رانندگی ، رد صلاحیت ها و تخلفات (البته نه جریمه) است. اگر تخلفات زیادی داشته باشید، به دست آوردن بیمه دشوار خواهد بود و ممکن است کارفرمایان تمایلی به استخدام شما نداشته باشند

از داوطلبان برگزیده برای شرکت در یک نمایشگاه شغلی دعوت می شود. به احتمال زیاد بدون دعوت  هم می توان در این مراسم شرکت کرد.

نمایشگاه های شغلی در کانادا برای شغل راننده کامیون

در یک نمایشگاه شغلی، یک داوطلب می تواند از افسران مهاجرت در مورد مهاجرت به نیوبرانزویک سوال کند و از کارفرمای استانی پیشنهاد کار بگیرد. پیشنهاد کار در این استان ، به نوبه خود ، امکان مهاجرت از طریق Atlantic Immigration Pilot را فراهم می کند.

نمایشگاه شغل از دو قسمت تشکیل شده است. ابتدا افسران مهاجرت اطلاعاتی را در مورد زندگی در نیوبرانزویک به شرکت کنندگان ارائه می دهند. پس از آن، شرکت کنندگان در مصاحبه های شغلی برنامه ریزی شده با کارفرمایان شرکت می کنند. در یک نمایشگاه شغلی می توان با چندین کارفرما مصاحبه کرد. اگر خوش شانس باشید ، پیشنهاد کار برای کار در کانادا را دریافت خواهید کرد.

حقوق رانندگان کامیون در کانادا

پس از اخذ گواهینامه، یک راننده کامیون از 35.00 دلار کانادا به 4.000دلار کانادا در ماه می رسد، گاهی اوقات تا 5.000 دلار کانادا (قبل از مالیات بر درآمد). این بستگی به پرداخت در هر مایل دارد که معمولاً از 12-15 سنت شروع می شود و برای رانندگان باتجربه می تواند به 16-20 سنت در مایل برسد.

حقوق رانندگان کامیون بدون تجربه از 45 هزار دلار به 50 هزار دلار کانادا در سال می رسد، کسانی که 5 سال تجربه دارند حدود 60 هزار دلار یا 70 هزار دلار کانادا در سال دریافت می کنند، کسانی که بیش از 6 تا 7 سال تجربه دارند می توانند از80.000 تا 120.000دلار کانادا دریافت کنند.

طبق وب سایت Glassdoor، کامیون داران در کانادا به طور متوسط ​​60.000-70.000 دلار کانادا در سال کانادا دریافت می کنند و متوسط ​​دستمزد هر ساعت رانندگان کامیون 20.5 دلار کانادا است.

رانندگان کامیون نه تنها دستمزد بالاتری از متوسط ​​بازار دریافت می کنند، بلکه از شرایط کاری خوبی نیز بهره مند می شوند. به عنوان مثال، اگر کامیون خراب شود و راننده نتواند مسیر را طی کند، باز هم 50 ساعت حقوق به وی پرداخت می شود. علاوه بر این، رانندگان خودشان کامیون ها را تعمیر نمی کنند. آنها با توزیع کننده تماس می گیرند، که با نزدیکترین مرکز خدمات تماس می گیرد که یک متخصص تعمیرات را بفرستد. کانادا تقسیم کار سختی دارد و هیچ کس کارهای دیگران را انجام نمی دهد.

در جدول زیر می توان اطلاعات دقیق تری در رابطه با کار ساعتی در رانندگان کامیون در کانادا به دست آورد.

تعداد استان
837 جایگاه شغلی خالی استان کبک
546 جایگاه شغلی خالی استان آلبرتا
494 جایگاه شغلی خالی استان انتاریو
427 جایگاه شغلی خالی استان بریتیش کلمبیا
126 جایگاه شغلی خالی استان ساسکاچوان
107 جایگاه شغلی خالی استان منیتوبا
66 جایگاه شغلی خالی استان نیوبرانزویک
28 جایگاه شغلی خالی نوا اسکوشیا
13 جایگاه شغلی خالی جزیره پرنس ادوارد
7 جایگاه شغلی خالی استان نیوفاندلند

حقوق راننده بیل مکانیکی در کانادا

در بین رانندگان تجهیزات سنگین، برای افرادی که مهارت کار با بیل مکانیکی دارند، بیشتر از سایر تجهیزات صنعتی، تقاضا وجود دارد. با توجه به تقاضای بالا برای این شغل در کانادا، بد نیست حقوق راننده بیل مکانیکی در کانادا را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

آمارها نشان می‌دهند میانگین درآمد راننده بیل مکانیکی در کانادا ۵۲ هزار و ۸۶۷ دلار در سال است که معادل با ۲۵.۴۲ دلار در ساعت می‌شود. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در آن میزان سابقه کار فرد، شهر و استان محل فعالیت وی و شرکتی است که در آن کار می‌کند.

درآمد رانندگان بیل مکانیکی در کانادا از حداقل ۳۳ هزار و ۲۸۰ دلار در سال شروع می‌شود تا حداکثر ۸۱ هزار و ۱۲۰ دلار در سال.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد میانگین درآمد راننده بیل مکانیکی در استان‌های مختلف کانادا به دست بیاورید:

استان میانگین درآمد راننده بیل مکانیکی
آلبرتا ۴۱۵۸۹ دلار در سال
بریتیش کلمبیا ۵۸۴۹۷ دلار در سال
مانیتوبا ۴۴۳۲۱ دلار در سال
نیوبرانزویک ۶۵۷۵۶ دلار در سال
نیوفاندلند و لابرادور ۶۷۸۰۳ دلار در سال
نوا اسکوشیا ۶۴۹۸۱ دلار در سال
مناطق شمال غربی ۴۸۴۸۴ دلار در سال
نوناووت ۷۲۲۸۰ دلار در سال
انتاریو ۴۵۸۵۸ دلار در سال
جزیره پرنس ادوارد ۷۶۷۵۴ دلار در سال
کبک ۴۰۸۵۸ دلار در سال
ساسکاچوان ۳۹۷۷۳ دلار در سال
یوکان ۳۷۴۴۰ دلار در سال

حقوق راننده تریلی در کانادا

رانندگان تریلی در کانادا به طور میانگین حدود ۳۸ هزار و ۷۰۰ دلار در سال (حدودا ۱۹ دلار در ساعت) درآمد دارند که می‌تواند بین حداقل ۱۷ هزار و ۸۰۰ تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ دلار در سال متغیر باشد. درآمد رانندگان کامیون در کانادا بر اساس سابقه، مهارت، محل فعالیت و شرکتی که در آن کار می‌کنند، بسیار متغیر است.

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد درآمد راننده تریلی در شهرهای مختلف کانادا به دست بیاورید.

شهر استان حقوق راننده تریلی
برمپتون انتاریو ۳۸۷۰۰ دلار در سال
کلگری آلبرتا ۳۹۳۰۰ دلار در سال
ادمونتون آلبرتا ۴۰۰۰۰ دلار در سال
گتینو کبک ۳۵۱۰۰ دلار در سال
هالیفاکس نوا اسکوشیا ۳۵۳۰۰ دلار در سال
همیلتون انتاریو ۳۸۱۰۰ دلار در سال
کیچنر انتاریو ۳۸۹۰۰ دلار در سال
مارکهام انتاریو ۳۵۷۰۰ دلار در سال
میسیساگا انتاریو ۳۸۲۰۰ دلار در سال
مونترال کبک ۴۲۲۰۰ دلار در سال
اتاوا انتاریو ۴۱۷۰۰ دلار در سال
کبک سیتی کبک ۴۰۵۰۰ دلار در سال
رجینا ساسکاچوان ۳۴۳۰۰ دلار در سال
ریچموند انتاریو ۳۴۰۰۰ دلار در سال
ساسکاتون ساسکاچوان ۳۳۸۰۰ دلار در سال
سوری بریتیش کلمبیا ۳۹۳۰۰ دلار در سال
تورنتو انتاریو ۴۲۶۰۰ دلار در سال
ونکوور بریتیش کلمبیا ۴۱۸۰۰ دلار در سال
ووگان انتاریو ۳۵۸۰۰ دلار در سال
ویندسور بریتیش کلمبیا ۳۶۴۰۰ دلار در سال
وینیپگ مانیتوبا ۳۷۹۰۰ دلار در سال

ورک پرمیت کانادا Work Permit یک مدرک قانونی است که به افراد خارجی که در کشور کانادا قصد سکونت دارند، اجازه کار می‌دهد.

حقوق راننده پایه یک در کانادا

میانگین درآمد راننده پایه یک در کانادا ۶۳ هزار و ۵۵۶ دلار در سال معادل با ۳۲.۵۹ دلار در ساعت است. درآمد رانندگان پایه یک مبتدی در کانادا از حداقل ۴۸۷۵۰ دلار در سال شروع می‌شود تا حداکثر ۹۵ هزار و ۳۶۷ دلار در سال برای رانندگان حرفه‌ای و با تجربه.

در جدول زیر می‌توانید میانگین حقوق راننده پایه یک در برخی از استان‌های کانادا را مشاهده کنید:

استان میانگین حقوق راننده پایه یک
نیوبرانزویک ۸۲۰۰۰ دلار در سال
انتاریو ۶۴۲۴۴ دلار در سال
مانیتوبا ۶۴۰۳۲ دلار در سال
آلبرتا ۶۳۳۵۴ دلار در سال
کبک ۶۳۳۴۶ دلار در سال
ساسکاچوان ۶۲۸۹۹ دلار در سال
بریتیش کلمبیا ۶۱۸۹۱ دلار در سال
نوا اسکوشیا ۵۴۶۰۸ دلار در سال

برای شروع کار در کانادا به عنوان راننده کامیون، باید چه مراحل را دنبال کرد؟

  1. کارفرما باید ارزیابی اثر بازار کار (LMIA)  را داشته باشد.

این نامه اثبات می کند که هیچ کاندیدایی برای کار در بین اقامت دائم و شهروندان کانادا وجود ندارد و ورود این شخص به بازار کار کانادا اثر منفی بر روی کار کانادایی ها نخواهد داشت. اگر کارفرما ارزیابی اثر بازار کار کانادا LMIA نداشته باشد، مجبور است آن را تهیه کند. بسته به استان، ممکن است حدود 5-6 ماه طول بکشد حتی گاهی بیشتر.

  1. کارفرما پیشنهاد کاری به شما ارائه می دهد.
  2. یک اجازه کار صادر شده توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) دریافت می کنید.
  3. به کانادا وارد می شوید.

اجازه کار باید براساس LMIA مثبت باشد. برای دریافت مجوز کار نیز باید مدرک سابقه کار را داشته باشید و به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشته باشید.

کارفرما اغلب در فرودگاه شما را ملاقات می کند و هزینه بلیط هواپیما و همچنین هزینه غذا و اقامت در هتل را به مدت 2 هفته پرداخت می کند.

  1. در مدرسه رانندگی شرکت می کنید.

برای رانندگی با کامیون باید در امتحان مجوز رانندگی قبول شوید و از رده مربوطه گواهینامه رانندگی بگیرید. هزینه گذراندن دوره در کنار امتحانات حدود 3 هزار دلار کانادا است.

  1. به عنوان راننده کامیون شروع به کار می کنید. به طور معمول یک دوره آزمایشی 4-6 هفته وجود دارد.
  2. در پایان دوره آزمایشی، یک قرارداد بلند مدت امضا می کنید.
  3. می توانید خانواده خود را به کانادا بیاورید.

همسر میتواند با open work permit وارد شود و فرزندان نیز از امکان تحصیل رایگان برخوردار می‌شوند.

نحوه دریافت مجوز اقامت دائم برای رانندگان کامیون

پس از انجام کلیه مراحل فوق ، می توانید برای وضعیت اقامت دائم در استانی که جاب افر کانادا را دریافت کرده اید ، درخواست دهید. برنامه های مهاجرت که اقامت دائم را به رانندگان کامیون ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

 

  • Atlantic Intermediate-Skilled Program (استانهای آتلانتیک: نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور)
  • BC PNP Skills Immigration — Entry Level and Semi-Skilled (بریتیش کلمبیا)
  • NSNP Occupations in Demand (نوا اسکوشیا)
  • OINP In-Demand Skills (انتاریو)
  • SINP Long-Haul Truck Driver Project (ساسکاچوان)

الزامات این برنامه ها به شرح زیر است:

-پیشنهاد شغلی :

برای کار به عنوان راننده کامیون حمل و نقل(NOC 7511)  تمام وقت (حداقل 30 ساعت در هفته) در استان. حقوق نباید از سطح متوسط ​​رانندگان کامیون در استان کمتر باشد.

-سابقه کار :

به عنوان راننده کامیون: حداقل 6 ماه (در ساسکاچوان)، 9 ماه (در بریتیش کلمبیا و انتاریو) یا 12 ماه (در استان های آتلانتیک).

-آموزش متوسطه:

در استان های آتلانتیک، باید ارزیابی اعتبارنامه تحصیلی  (ECA) را که توسط یک سازمان مجاز صادر شده ارائه دهید.

-مهارت درانگلیسی :

باید نتایج آزمون آیلتس یا CELPIP را با نمره معیار زبان کانادایی (CLB) 4 به بالا در هر چهار توانایی زبان (خواندن ، نوشتن ، گوش دادن ، صحبت کردن) ارائه دهید. این مطابق با نمرات زیر آیلتس است: خواندن 3.5 ، نوشتن 4.0 ، گوش دادن 4.5 ، صحبت 4.0.

-گواهینامه رانندگی کامیون کانادایی

-مجوزها و گواهینامه های اضافی :

ممکن است لازم باشد شما نتایج آزمایش رانندگی با ترمزهای پنوماتیک و گواهینامه های اضافی (به عنوان مثال مجوز حمل کالاهای خطرناک) را داشته باشید.

-سن :

برای درخواست در برنامه Nova Scotia، باید بین 21 تا 55 سال سن داشته باشید.

 

*دریافت کارت اقامت دائم(PR Card)  از 2-3 ماه تا یک سال طول می کشد.

موارد آموزشی در کلاس های رانندگی کامیون در کانادا

هزینه مهاجرت راننده به کانادا

مهاجرت یک هزینه حداقلی و حداکثری دارد. مهاجرت به کانادا از طریق شغل رانندگی هم هزینه‌هایی دارد که ثبت نام، آموزش و هزینه‌های جاری برای سفارت و ارائه مدارک را شامل می‌شود. اما هزینه ثبت نام آموزش نیروی کار موقت برای این شغل در کانادا سه هزارو 750 دلار است.

دوره آموزش هم برای متقاضیان چهار هفته است. این قیمت هم حداکثر هزینه است و هزینه نهایی با بررسی پرونده متقاضی تعیین می‌شود که بیشتر یا کمتر خواهد بود. مثلا رانندگان آمریکایی و یا حتی کانادایی که سابقه کار هم دارند برای آموزش هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

اما هزینه‌های دیگر جاری برای رانندگان شامل موارد زیر است:

اجاره مسکن برای مدت حداقل سه ماه حدود 2هزارو 500دلار کانادا

هزینه صدور گواهینامه رانندگی کبک حدود 291.30 دلار کانادا  که شامل: ترجمه گواهینامه  در صورتی که به زبان فرانسه و با انگلیسی نباشد.

آزمون تئوری (کلاس 5): 11هزارو 10 دلار

امتحان (کلاس 5): 27.75 دلار

مجوز  رانندگی(کلاس 5): شت هزارو 300دلار

 آزمون تئوری (کلاس 1): 11.10 دلار

امتحان (کلاس 1): 65.35 دلار

(لطفا اعداد بالا یا همگی ارقام باشند یا همگی حروف)

و واریز مبلغ  600 دلار کانادا برای انجام بررسی اولیه از سوی نماینده کارفرما

توجه داشته باشید زمانی که کارفرما شخصی را برای شغلی دائم استخدام می‌کند و برای او به دنبال اقامت دائم است، فرد متقاضی ابتدا باید با ویزای موقت در کانادا ساکن شود تا بتواند کار خود را آغاز کنند. در این بین کارفرما باید شغل موقت و پیشنهاد کار دائم را درخواست بدهد و هزینه‌های قانونی آن را هم پرداخت کند.

اداره مهاجرت اما به منظور جلوگیری از انجام کمک کارفرما به کارجو، قوانین و محدودیت‌هایی را برای کارفرما ایجاد کرده که شامل موارد زیر هستند:

  • حقوقی که کارفرما پیشنهاد می‌دهد نباید پایین‌تر از حقوق استاندارد آن شغل باشد.
  • حقوق باید حداقل مساوی یا بیشتر از استانداردهای حقوق آن شغل در کانادا باشد.
  • باید شغل مورد نظر از همه نظر امن باشد.
  • کارجو باید به موقع دستمزد خود را دریافت کند.
  • کارجو باید در همان شغل و شاخه شغلی که شرح داده شده فعالیت کند.

برنامه‌های مهاجرت برای متقاضیان شغل رانندگی

برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق شغل رانندگی ماشین‌های سنگین شرایطی وجود دارد. فرد متقاضی هم باید طبق یکی از این برنامه‌های مهاجرتی که برای متقاضیان رانندگی در نظر گرفته شده اقدام کند تا بتواند اقامت دائم را کسب کند. این برنامه‌ها عبارتند از:

  • برنامه مهاجرت به استان‌های آتلانتیک کانادا برای نیروهایی با مهارت متوسط (Atlantic Intermediate-Skilled Program)
  • برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا از طریق مهارت و تخصص ویژه افراد مبتدی و نیمه ماهر (BC PNP Skilled Immigration – Entry Level and Semi-Skilled )
  • برنامه مهاجرت استانی به نوا اسکوشیا کانادا بر اساس مشاغل مورد تقاضا (NSNP Occupations in Demand)
  • برنامه مهاجرت استانی انتاریو بر اساس مهارت های مورد تقاضا (OINP In-Demand Skills)
  • برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان کانادا گروه تجربه برای پروژه‌های رانندگان کامیون برای مسیرهای طولانی (SKIP Long-Haul Truck Driver Project)

 منطقه

کمترین متوسط بیشترین

میانگین درآمد کار ساعتی همه مشاغل

آلبرتا

18 26 39 26.83
بریتیش کلمبیا 15 24.95 35.14

23.27

مانیتوبا

13 20 29 21.74
نیوبرانزویک 12.5 17.26 27

20.56

نیوفاندلند

13.5 20 35 23.74
نوااسکوشیا 12.82 18 25.64

20.97

انتاریو

13 20 29 22.73
پرینس ادوارد 12 16.5 27

19.03

کبک

13.5 18.6 26.67 22.48
ساسکاچوان 15.38 23.63 35

24.96

کانادا

14 20.4 32

23.26

چرا شرکت های کانادایی به دنبال استخدام رانندگان کامیون جدید هستند؟

شرکت ها در حال حاضر با کمبود رانندگان واجد شرایط برای طی کردن مسافت های طولانی روبرو هستند و به همین دلیل است که اقدام به استخدام نیروی کار جدید در این رابطه می کنند و با توجه به کمبود نیروی کار در این زمینه نیاز به استخدام مهاجران در این حوزه احساس می شود. هر روزه به هزاران کامیون فعال در مسیرهای مختلف نیاز است تا بتوانند کالاهای مورد نیاز شهروندان مختلف را با توجه به افزایش نیاز روزافزون به کالاها به دست آن ها برسانند. با توجه به کمبود نیروی کار در این زمینه، این مسئله به یک مشکل بزرگ برای شرکت ها تبدیل شده است و به همین دلیل است که آن ها روند استخدام نیروی کار در این کشور را تغییر داده اند. علاوه بر این، دولت کانادا نیز محدودیت های کاری موجود در صنعت حمل و نقل را برای شهروندان خارجی برطرف ساخته است و در نتیجه تقاضا برای استخدام نیروی کار در این حوزه در کشور کانادا افزایش پیدا کرده است

وظایف رانندگان کامیون در کشور کانادا

در حالی که فرصت های بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یک راننده کامیون در کانادا وجود دارد، اما این افراد نیز مجموعه ای از وظایف را به عهده دارند که در طول فعالیت خود باید آن ها را انجام دهند. برای تبدیل شدن به یک راننده کامیون موفق، در ادامه لیستی از مجموعه وظایف این افراد را ارائه کرده ایم:

  • مجوزهای لازم و ویژه ای که برای رانندگی با کامیون در مرزهای بین المللی لازم است را دریافت کند.
  • معاینات پیش از شروع کار کامیون را انجام دهد.
  • توانایی نقشه خوانی را داشته باشد و از دستورالعمل ها پیروی کند.
  • توانایی نظارت بر نگهداری از وسایل نقلیه را داشته باشد.
  • توانایی انجام تعمیرات اضطراری را داشته باشد.
  • کالاها، مواد و تجهیزات را از محل تولید دریافت کند، تاییدیه بار را صادر کند و مطابق با دستورالعمل های ارائه شده، آن ها را به محل توزیع برساند.
  • اطلاعات موجود در راه شامل مسافت طی شده، سوخت مصرفی و جزئیات دیگر راه را در مسیر یادداشت و نگهداری کند.
  • در انجمن های حمل و نقل عضویت پیدا کند و در سمینارهای مختلف مرتبط با حرفه خود شرکت کند. مطالعه نشریات تخصصی و موارد دیگری که به دانش فرد در این حوزه کمک می کند نیز از الزاماتی است که منجر به پیشرفت فرد خواهد شد.
کلاس های اموزش رانندگی کامیون در کانادا

آنچه در کلاس های آموزش رانندگی با کامیون در کانادا می گذرد

بر اساس قوانین کشور کانادا، اگر فردی قصد رانندگی در این کشور را داشته باشد، در اختیار داشتن گواهینامه رانندگی برای او الزامی است. در کشور کانادا کلاس های آموزش رانندگی کامیون فراوانی وجود دارد که می تواند تجربه جامع یادگیری در مورد صنعت حمل و نقل در کانادا را در اختیار فرد قرار دهد و به او بیاموزد که چگونه به ساده ترین شکل ممکن گواهینامه رانندگی خود در این زمینه را به دست آورد. کلاس های آموزش رانندگی کامیون شامل دوره های ایمنی، موارد اولیه زنجیره تامین و کار با یک کامیون می شود. به طور کلی این کلاس ها به فرد کمک خواهند کرد تا فرد به مهارت های لازم در زمینه رانندگی تسلط پیدا کند و بتواند به عنوان یک رانند حرفه ای در این حوزه کار کند.

آنچه در کلاس های رانندگی کامیون در کانادا آموزش داده می شود شامل موارد زیر است:

  • آموزش و آمادگی برای شرکت در آزمون های AZ و DZ
  • جلسات رانندگی با مربیان حرفه ای و واجد شرایط
  • رسیدگی به موارد اضطراری در جاده و نکات ایمنی برای رانندگی بهتر
  • نکاتی در رابطه با ایمنی و نگهداری کامیون
  • دانش اولیه در خصوص تعویض لاستیک و جدیدترین نکات درباره تکنیک های رانندگی

برنامه های استانی برای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا

شغل رانندگی کامیون و مشاغل مرتبط با آن در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا در بسیاری از استان های این کشور دیده می شود و این مسئله می تواند برای رانندگان کامیون امیدوار کننده باشد تا بتوانند از طریق برنامه استانی خود را به کانادا رسانده و اقامت این کشور را به دست آورند.

بر اساس داده های کنونی، استان کبک بالاترین درخواست برای استخدام رانندگان کامیون را دارد و اطلاعات مندرج در سایت استخدام دولت کبک نشان می دهد که چشم انداز مناسبی برای استخدام نیروی کار در این حرفه وجود دارد. لیست مرتبط با مشاغل نیروی کار حرفه ای در کبک نشان می دهد که مکانیک تجهیزات سنگین (7312) و تکنسین خدمات اتومبیل، مکانیک کامیون و تعمیرکاران (7321) می توانند از 12 امتیاز ممکن، 9 امتیاز را کسب کنند.

در استان انتاریو، کد 7511 با عنوان رانندگان کامیون حمل و نقل، در تاریخ جولای 2019 به لیست برنامه استانی اضافه شد و این بدان معناست که رانندگان با تجربه کامیون می توانند از این طریق اقامت دائم کانادا را برای خود و اعضای خانواده به دست آورند.

در استان بریتیش کلمبیا نیز فرصت های شغلی بسیار زیادی برای رانندگان کامیون وجود دارد. رانندگان کامیون در برنامه های استانی بریتیش کلمبیا در دسته مشاغل نیمه حرفه ای قرار می گیرند و افرادی که توانایی رانندگی در مسافت های طولانی را داشته باشند، قادر خواهند بود تا اقامت دائم کانادا را به دست آورند.

در آلبرتا نیز شرایط مشابهی برای رانندگان مسافت های طولانی وجود دارد و زمانی که به فرصت های موجود در لیست مشاغل مورد نیاز در این استان توجه داشته باشید، متوجه خواهید شد که آلبرتا نیز یکی از استان های بسیار مناسب برای به دست آوردن اقامت دائم در کانادا است. برنامه های مهاجرتی مختلفی وجود دارد که این فرصت را در اختیار رانندگان کامیون قرار می دهد. در مانیتوبا، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور، ساسکاچوان و نوا اسکوشیا نیز برنامه های مشابهی وجود دارد که می توان از طریق آن ها اقامت دائمی کشور کانادا را نیز به دست آورد.

 راننده ماشین سنگین در کانادا

جدول پیش رو تعداد جایگاه خالی شغلی در هر استان کانادا را اعلام کرده است. براساس آمار اعلام شده در این جدول تعداد تقاضای راننده ماشین سنگین و یا هر شغلی را می‌توانید به راحتی بررسی و انتخاب کنید. به عنوان مثال جذب رانندگان پایه یک در استان‌های کبک، آلبرتا، انتاریو و بریتیش کلمبیا نسبت به سایر استان‌های کشور کانادا بیشتر است. این آمار نشان می‌دهد که  بیش از دو هزارو 600 عنوان شغلی در کل کانادا متقاضی نیروی متخصص مورد نظر هستند.

شرایط شغلی رانندگان ماشین‌های سنگین در کانادا‌ امکاناتی خوب با درآمدی خوب برای راننده و خانواده او دارد. همچنین اقامت فرد و خانواده‌اش هم به راحتی امکان پذیر است اما ورود به این حرفه مانند یک قیف است که ورودی آن سخت است اما بعد از آن به ایده‌آل‌ها خواهید رسید. برای شروع باید گواهینامه مناسب با این حرفه را داشته باشید. اما عواملی که موفقیت شما در کسب این حرفه را مشخص می‌کند: پیشینه بدون تصادف، عدم سوء پیشینه، سلامت بینایی و گواهی سلامت پزشکی هستند.

رانندگان پایه یکی که اغلب مهاجر هستند و به دنبال استخدام در کانادا هستند با برنامه کارگران مقطعی همکاری خود با یک کارفرما را آغاز می‌کنند. پس از پیدا کردن یک کارفرما و متقاعد کردن او برای کار ٬ او باید به شما یک دعوتنامه رسمی ارائه دهد تا بطور قانونی شما را استخدام کند. برای سرعت بخشیدن به روند کارها که معمولا 6 ماه زمان می‌برد ساخت یک پروفایل اکسپرس انتری (Express Entry) الزامی است.

پس از گذراندن این مراحل و آغاز کار، راننده برای درخواست ویزای خود در استان مورد نظر باید یک “انگیزه‌نامه” (Expression of interest) آنلاین ارسال کند. همخوانی وضعیت فرد درخواست دهنده و معیارهای او٬ استان مورد نظر فرد را به پروژه راننده تریلی دعوت خواهد کرد. ورود به برنامه نامزدی استانی به شما امتیاز ویژه‌ای می‌دهد و تا 600 امتیاز دریافت خواهید کرد و این موضوع شانس پذیرش شما و ارتقای شغلی شما را افزایش خواهد داد. کسب این امتیاز در میان رانندگان مهاجر رقابت بسیاری ایجاد می‌کند.

شرایط جذب راننده ماشین سنگین در هر استان کانادا

استان بریتیش کلمبیا

طبق اعلام سایت رسمی بانک کاریابی استان بریتیش کلمبیا، بیش از 400 جایگاه شغلی خالی برای رانندگان پایه یک وجود دارد. استاندارد اصلی برای پذیرش در برنامه مهاجرتی این استان، داشتن یک جاب‌آفر از طرف کارفرمای کانادایی با شرایط کار تمام‌ وقت است. براساس تصمیم دولت محلی استان بریتیش کلمبیا آن دسته از رانندگان پایه یک که پیشنهاد کاری تأییدشده‌ای دارند و ذیل برنامه ورود کارگران نیمه‌ماهر تقاضای خود را اعلام کرده باشند، در گام اول امتیاز اقامت موقت و بعد از آن اقامت دائم به آنها ارائه خواهد شد.

استان منیتوبا

ازآنجایی که درخواست شغلی رانندگی ماشین‌های سنگین در استان مانیتوبا کمتر است، در نتیجه شرایط پذیرش آن هم سخت‌تر خواهد بود.  به توصیه دولت، کارفرمایان کانادایی حاضر در این استان باید از مسیر اخذ ” LMIA” به سمت جذب نیروی کار خارجی باشند. (LMIA) در واقع مدرک و سندی قانونی است که برای دریافت آن، کارفرمای متقاضی نیروی کار خارجی باید مراحل مشخصی را بگذراند. کارفرما با این استدلال که شخص کانادایی مناسب دیگری برای حضور در این موقعیت شغلی وجود ندارد، اجازه جذب نیروی کار خارجی را بدست می‌آورد و در اصطلاح صاحب (LIMIA) محسوب می‌شود. این بدان معنی است که رانندگان پایه یک متقاضی مهاجرت و سکونت در این استان، باید شرایط کارفرمایانی را دنبال کنند که دارای مدرک (LMIA) هستند.

جزیره پرنس ادوارد

پذیرش رانندگان پایه یک در این ناحیه کار ساده‌ای نیست. میزان تقاضای این فرصت شغلی هم در این استان کم است. بنابراین چنانچه خواهان کسب اقامت با حرفه رانندگی در این استان هستید باید مدت زمان طولانی را با ویزای کار موقت در این استان بگذرانید. شاخه‌ای که جزیره پرنس ادوارد برای پذیرش رانندگان پایه یک در نظر گرفته است، پذیرش از طریق برنامه کارگران ضروری این استان است.

نیوفاندلند و لابرادور

مطابق دورنمای دولت محلی، این ناحیه تا سال 2025 به تعداد زیادی از رانندگان پایه یک برای پر کردن فرصت‌های شغلی خالی نیاز دارد٬ بنابراین تقاضا برای جذب این قشر از کارگران در سال‌های آتی بیشتر خواهد بود. در حال حاضر کمپانی‌های حمل و نقل، برای جذب نیروی کار خارجی باید مطابق شرایط جذب کارگران ماهر (NLPNP) عمل کرده و متقاضیان را روانه پذیرش در سیستم اکسپرس انتری کنند.

پرسش های رایج مرتبط با مهاجرت به کانادا به عنوان راننده کامیون

* رانندگی تریلی، وسایل نقلیه با بیش از 4.6 تن وزن و وسایل حمل و نقل با بیش از 3 محور که از آن‌ها برای جابجایی مواد سنگین و کالا استفاده می‌شود.

* نظارت بر تمام جنبه‌های وسایل نقلیه مانند وضعیت تجهیزات بارگیری، تخلیه بار و امنیت ماشین

* انجام بازرسی‌های دوره‌ای و مستمر از سیستم‌ها قبل از سفر به منظور تعویض لاستیک، چراغ، ملزومات ترمز، فرمان و سردخانه

* دانش و آگاهی کافی برای انجام تعمیرات کنار جاده‌ای

* تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای حمل و نقل بین‌الملل در موارد اعلام‌شده از سوی کارفرما

حقوق رانندگان کامیون بدون تجربه از 45 هزار دلار به 50 هزار دلار کانادا در سال می رسد، کسانی که 5 سال تجربه دارند حدود 60 هزار دلار یا 70 هزار دلار کانادا در سال دریافت می کنند، کسانی که بیش از 6 تا 7 سال تجربه دارند می توانند از80.000 تا 120.000دلار کانادا دریافت کنند.

لیستی از ارزان قیمت ترین کامیون ها در کانادا : شورولت سیلورادو نیسان تایتان نیسان مرز. تویوتا تاکوما. GMC Canyon. سری F Ford. GMC سیرا. رام وانت

  • آموزش و آمادگی برای شرکت در آزمون های AZ و DZ
  • جلسات رانندگی با مربیان حرفه ای و واجد شرایط
  • رسیدگی به موارد اضطراری در جاده و نکات ایمنی برای رانندگی بهتر
  • نکاتی در رابطه با ایمنی و نگهداری کامیون
  • دانش اولیه در خصوص تعویض لاستیک و جدیدترین نکات درباره تکنیک های رانندگی

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link