کانادا در طول تاریخ با چالش های بسیاری روبرو شده و توانسته  این چالش ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

“هرچه قدر همه چیز بیشتر تغییر کند، بیشتر ثابت می ماند.” این جمله یک جمله فرانسوی است که یکی از دو زبان رسمی کانادا است . همه ما امسال شاهد این بودیم که بیماری همه گیر کرونا، جهان و به همراه آن، کانادا را در وضعیت دشوار بی سابقه ای  قرار داده  و دوران سختی را برای همگان رقم زده است. کانادا در طول تاریخ ، با چالش های بزرگی روبه رو بوده و توانسته سر بلند از آن ها بیرون بیاید; سیستم مهاجرت کانادا  خود گواهی از این موارد است.

کانادا در گذشته  این شرایط سخت را نیز بسیار تجربه کرده است که در آن زمان، توانایی پذیرش مهاجران جدید را به طرز چشمگیری کاهش داد. برای مثال در جنگ جهانی اول میزان مهاجرت به کانادا به شدت کاهش یافت; در سال 1915 ، فقط 34000 نفر را توانستند  به کشورکانادا  جذب شوند (در حالی که دو سال قبل از این تاریخ، این آماربیش از 400.000 بود) اما در “دهه بیستم ” به میزان قابل توجهی این تعداد افزایش داشت، اما در زمان ظهور رکود بزرگ تعداد مهاجران دوباره به شدت کاهش یافت و با جنگ جهانی دوم تشدید شد. بنابراین کاهش مهاجرت به کانادا به دلیل ویروس کرونا در تاریخ کانادا دور از انتظار نیست.

کانادا همچنین در طول تاریخ شاهد موج های بزرگی از مهاجرت نیز بوده است. در حدود یک دهه پس از ایجاد ساسکاچوان و آلبرتا به عنوان استان، صدها هزار مهاجر به کشور وارد شدند – بسیاری از آن ها به غرب کانادا مهاجرت کردند.

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، که جمعیت زیادی دارد و باعث تراکم جمعیت می شود و زمین کافی برای این فراد وجود ندارد، کانادا جمعیت کم تر و زمین های بسیار دارد.

پس از فاجعه جنگ جهانی دوم، کانادا برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، قدرتمند و پایدار ظاهر شد. اما فاقد نیروی کار و مهارتهای لازم برای اقتصاد بعد از جنگ بود. بین سالهای 1946 و 1953، بیش از 750.000 مهاجر در کانادا مقیم شدند.

با وجود اینکه کل جمعیت کانادا در سال 1946 کمتر از 13 میلیون نفر بود، افزایش قابل توجه بازده اقتصادی، استاندارد زندگی و همچنین مطرح شدن کانادا در سطح جهانی، کاملا مشهود بود.

کانادا امروز در حال جنگ نه با یک دشمن نظامی بلکه با یک ویروس وحشتناک و کشنده در جهان است. در این جنگ هزاران نفر جان خود را از دست دادند و اقتصاد این کشور دچار مشکل شده و زاد و ولد به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است. با این وجود، کانادا همچنان مقاوم و ایمن است.  گرچه کانادا مانند هر کشوری چالش هایی دارد اما همچنان صلح و ثبات در آن جریان دارد. برخلاف ایالات متحده ، هرگز جنگ داخلی در کانادا رخ نداده و اعتراضات طی یک سال گذشته بسیار مسالمت آمیز و ایمن بوده است که با وضعیت ایالات متحده متفاوت است.

چندان طول نخواهد کشید که مانند گذشته  در مورد بهبود اقتصادی و اجتماعی صحبت کنیم و نیز مانند گذشته ، مهاجرت نقشی اساسی در آینده کانادا ایفا خواهد خواهد کرد. دولت کانادا، هدف خود را برای اسکان بیش از1,200,000  نفرجدید با اقامت دائم در کانادا از 2021 تا2023 اعلام کرده است .

انگیزه اصلی این طرح مهاجرتی، نیازهای اقتصادی و جمعیتی برای کانادا است.  مارکو منیدیسینو، وزیر مهاجرت فعلی ، در اعلام این اهداف اظهار داشت:

“مهاجرت برای بهبود اقتصادی کوتاه مدت و رشد اقتصادی بلند مدت ما ضروری است … مهاجران تازه وارد نه تنها مهارت های لازم برای کسب و کار و تجارت را فراهم می کنند بلکه می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند”

کانادا مدت هاست که پناهگاه کسانی است که از خشونت فرار می کنند. این کشور در سال 1956 تا سال 1957از هزاران مجارستانی و در اواخر دهه 1970 از ویتنامی ها و در دهه 2010 از مهاجران سوری استقبال کرد.

کانادا حتی در تلاش برای جذب مهاجر برای مناطق کم جمعیت و توسعه کشاورزی در کانادا است. برنامه پایلوت مهاجرتی روستایی و شمالی کانادا، به جوامع کوچک تر و کم جمعیت تر در این کشور اجازه می دهد تا مهاجران را برای کار و اقامت به این مناطق جذب کنند.

در همین حال، برنامه پایلوت مهاجرتی کشاورزی غذایی، ورود مهاجران را برای کار به عنوان کشاورز، دامدار و سایر مشاغل تولید، محصولات کشاورزی یا غذایی تسهیل می کند.

کانادا سالانه تعداد زیادی از افرادی که با فاکتورهای مورد نیاز کشور و هر استان مطابق باشند طبق یک سیستم امتیازبندی، جذب می کند.

همچنین، استان ها  و مناطق  کانادا، در ایجاد جریان های نوآورانه برای جذب بهترین و درخشان ترین ها پیش قدم شده اند. برنامه هایی برای تجار و کارآفرینان و افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند، از پیشرفت های قابل توجه است.