سیستم مراقبت های درمانی کانادا به کمک بودجه عمومی پویا مانده است. اصلاحاتی طی 4 دهه گذشته صورت گرفته است که همگی در پاسخ به تغییرات در پزشکی بوده و با توجه به شرایط جدید ممکن است مجددا دچار تغییراتی شود. با این حال، اصول اولیه سیستم درمانی در کانادا یکسان خواهد بود. پوشش جهانی برای درمان ضرروی پزشکی مهم تر از توانایی پرداخت آن است.

ارزش های اساسی عدالت و برابری که آرزوی کانادایی ها است، در سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا نمایش داده می شود و از طریق اصلاحات گسترده ای که در آن صورت گرفته است منعکس شده است. این سیستم با تغییرات جمعیت و شرایط کشور و با تغییر ماهیت مراقبت های بهداشتی اصلاح شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

تکامل سیستم مراقبت های بهداشتی در کانادا

بر اساس قانونی اساسی 1867، استان های کانادا مسئول تاسیس، نگهداری و مدیریت بیمارستان ها، آسایشگاه ها و موسسات خیریه بوده اند و به دولت فدرال صلاحیت رسیدگی به بیمارستان های دریایی و قرنطینه داده شده است.

همچنین به دولت فدرال اختیاراتی داده شده است تا بتواند مالیات دریافت کرده و این در شرایطی است که به اختیارات دولت استانی تجاوز نکند. وزارت کشاورزی فدرال بین سال های 1867 تا 1919 مسئولیت های بهداشتی فدرال را بر عهده داشت تا این که وزارت بهداشت تاسیس شد. در طول این سال ها، مسئولیت هر دو سطح دولتی تغییر کرده است.

قبل از جنگ جهانی دوم، سیستم درمانی کانادا بیشتر به صورت خصوصی اداره می شد ولی در سال 1947 دولت ساسکاچوان یک طرح عمومی برای درمان بیمارستانی در سراسر استان ایجاد کرد. تا 1950، بریتیش کلمبیا و آلبرتا برنامه های مشابهی داشتند.

دولت فدرال قانون بیمه بیمارستا و خدمات تشخیصی را در سال 1957 تصویب کرد که پیشنهاد بازپرداخت یا سهم درمان برای خدمات بیمارستانی را در بر داشت. 4 سال بعد همه استان ها پذیرفتند که خدمات بیمارستانی و بستری با بودجه عمومی ارائه شود.

از سال 1957 تا 1977 کمک های مالی دولت فدرال نیمی از هزینه های بستری و تشخیص را پرداخت می کرد. در سال 1984 نیز قانون فدرال، قانون بهداشت کانادا را تصویب کرد. این قانون جایگزین قوانین فدرال بیمارستان ها و بیمه های پزشکی شد و اصول آنها را با ایجاد معیارهایی در مورد قابلیت حمل، دسترسی، جهانی بودن و جامعیت تحت تاثیر قرار داد.

توافق نامه ای در مورد بهداشت در سال 2000 توسط رهبران دولت فدرال، استانی و منطقه ای به دست آمد که اصلاحات کلیدی را در مراقبت های بهداشتی اولیه، مدیریت داروسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات بهداشت و غیره تعیین کرد. در همان زمان، دولت فدرال انتقال پول نقد را برای حمایت از سلامت افزایش داد.

اصلاحات بیشتر توسط وزرا در یک برنامه 10 ساله برای تقویت مراقبت های بهداشتی در سال 2004 اعلام شد. منابع سلامت انسانی، سلامت بومیان، مراقبت در منزل، مراقبت های بهداشتی اولیه، استراتژی ملی داروسازی، خدمات و مراقبت های بهداشی، تجهیزات پزشکی، پیشگیری و ارتقای سلامت عمومی در این برنامه دچار تغییراتی شد.

در بهار 2007 نیز همه استان ها و مناطق به طور عمومی متعهد شدند که تا سال 2010 یک ضمانت زمان انتظار بیمار در حوزه های بالینی اولویت دار ایجاد کنند. ضمانت زمان انتظار بیمار، گزینه های جایگزین (مانند ارجاع به پزشک در مراکز دیگر) است که زمان انتظار برای مراجعه به درمانگر را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

پوشش قانون سلامت کانادا

خرید خانه سالمندان در کانادا؛ مهاجرت و دریافت اقامت کانادا با خرید خانه سالمندان

پوشش بیمه بخش سلامت روان در سیستم درمانی کانادا

قانون سلامت کانادا خدمات روانپزشکان و پزشکان آموزش دیده در بخش روانپزشکی را پوشش می دهد. در کانادا تمایل روانپزشکان بر آن است که بیماران را با استفاده از داروها درمان کنند با این قانون بهداشت و درمان کانادا، مراقبت های ارائه شده در بیمارستان یا موسسه های درجه اول برای بیماران با اختلالات روانی را به عنوان یک استثنا معرفی کرده است.

قانون سلامت کانادا درمان توسط روانشناس یا روان درمانگر را پوشش نمی دهد مگر این که درمانگر به عنوان پزشک شناخته شود. برخی از پوشش ها ممکن است برای مراقبت از سلامت روان و سوءمصرف مواد مورد پوشش بیمه های استانی قرار گیرد.

برای مثال استان آلبرتا بودجه مشخصی برای درمان در نظر گرفته است. اکثر استان های و مناطق بازپروری اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی را با بودجه دولتی پوشش می دهند.

سیستم درمانی کانادا در بخش بهداشت دهان و دندان

برخی از داده ها نشان می دهد که کانادا در بین کشورهای OECD رتبه دوم از نظر بودجه مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را در اختیار دارد.

کسانی که به مراقبت های دندانی نیاز دارند باید شخصا هزینه های خود را پرداخت کنند و عده کمی هستند که می توانند از طریق پوشش های درمانی محل کار خود از مراقبت های دهان و دندان بهره ببرند.

بر خلاف سیستم ملی بیمه سلامت عمومی، مراقبت های دندانپزشکی در کانادا تقریبا به صورت خصوصی تامین می شود و حدود 60% از هزینه ها گاهی از طریق بیمه های اشتغال و 35% نیز به صورت شخصی پرداخت می گردد. 5% باقی مانده به کودکان و همچنین بزرگسالان کم درآمد تعلق می گیرد.

داده های مطالعاتی نشان می دهد که بسیاری از افراد در کانادا با توجه به شرایط خود، مراجعات متفاوتی به دندانپزشکی ها داشته اند. برای مثال مطالعات در کبک نشان می دهد که افراد با سطح درآمد کافی به دندانپزشکی ها مراجعه می کنند و بین عوامل اجتماعی و اقتصادی و تحصیلات افراد با میزان مراجعه آن ها به دندانپزشکی رابطه معناداری وجود دارد. در انتاریو نیز، افراد با سن بالا برای مراجعه به دندانپزشکی، به بیمه های درمانی متکی بوده اند.

تحت سیستم مراقبت های بهداشتی دولت کانادا، مراقبت های معمول دندان پزشکی پوشش داده نمی شود. در برخی از استان ها مانند نوا اسکوشیا و کبک برای کودکان برنامه های درمانی البته وجود دارند ولی در سایر استان های کانادا، بیماران ناچار هستند تا هزینه های درمان دندانپزشکی خود را شخصا پرداخت کنند.

برخی از درمان هایی که تحت پوشش نیستند ممکن است شامل پر کردن حفره، معاینات معمول دندانپزشکی، مراقبت های ترمیمی دندان، پروتز مصنوعی، ایمپلنت دندانی، بریج، روکش، عکس برداری و ارتودنسی باشد.

مراقبت های بهداشتی دولت کانادا در حوزه دندانپزشکی

هزینه های درمان فیزیوتراپی، کار درمانی و ماساژ درمانی

پوشش خدمات مربوط به فیزیوتراپی، کاردرمانی و ماساژدرمانگرها در استان های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال در انتاریو، طرح بهداشت استانی، فیزیوتراپی پس از ترخیص از بیمارستان و کار درمانی را پوشش می دهد اما ماساژ درمانی را پوشش نمی دهد.

برای واجد شرایط شدن برای پوشش فیزیوتراپی در انتاریو، فرد بیمه شده باید پس از یک شب اقامت در بیمارستان ترخیص شده باشد و برای دلیلی که برای آن بستری شده است، به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. یا 19 سال و کمتر و 65 سال و بیشتر سن داشته باشد.

سایر محدودیت های سیستم درمانی در کانادا

پوشش بیمه برای مراقبت های مربوط به بیماری های پا متفاوت است. در انتاریو از سال 2019 یک بیمه درمانی حدود 7$ تا 16$ دلار از هر ویزیت یک متخصص پا تا سقف 135$ دلار در سال را پرداخت می کند و به علاوه 30$ دلار برای عکس برداری را نیز می پردازد.

اگرچه بیماران دیابتی و افراد مسن ممکن است به درمان های بیشتری در این رابطه نیاز داشته باشند ولی باید در نظر داشت که در حال حاضر این درمان ها باید با بیمه های خصوصی درمان شوند.

از سال 2014 اکثر استان ها پوشش های بیمه برای جراحی های مربوط به تایید جنسیت نیز تصویب کردند و در برخی از استان ها مانند استان انتاریو این جراحی نیاز به تاییدهای قبلی دارد.

اختلافات گسترده ای در پوشش وسایل کمکی مختلف مانند صندلی چرخدار و تجهیزات تنفسی در کانادا وجود دارد.

انتاریو یکی از بهترین برنامه های درمانی در این رابطه را ارائه می کند و حدود 75% هیزنه تجهیزات و لوازم یاد شده را برای افراد دارای معلولیت که به مدت 6 ماه و بیشتر به این تجهیزات نیاز خواهند داشت را پرداخت می کند.

این برنامه محدودیت سنی یا درآمدی ندارد. ولی باید در نظر داشت که تنها بخشی از تجهیزات و لوازم تحت پوشش قرار می گیرد و فروشندگان نمی توانند بیش از قیمت های تعیین شده توسط دولت هزینه دریافت کنند.

پوشش خدمات فیزیوتراپی در کانادا

خانه سالمندان و مراقبت های در منزل در سیستم درمانی کانادا

مراقبت در منزل یک خدمت گسترش یافته است و بنابراین طبق قانون بهداشت کانادا، دریافت خدمات بیمه برای آن ها تضمین شده نیست.

هیچ تعهدی برای ارائه خدمات مراقبت در منزل وجود ندارد. مراقبت های در خانه از جمله خدمات ضروروی پزشکی در نظر گرفته نمی شود و دولت فدرال و دولت های استانی هیچ گونه تعهدی برای ارائه خدمات در این باره ندارند.

گزارش های منتشر شده در سال 2009 نشان می داد که با توجه به افزایش سن جمعیت در این کشور، بیماری های خاصی در میان جمعیت کانادایی رخ داد که نیاز به مراقبت را بیشتر می کرد. در حالی که دولت نگران هزینه های مراقبت های بهداشتی بود، مراقبت های در منزل به عنوان یک جایگزین کم هزینه در نظر گرفته شد.

از هر چهار مراقبت، یک مراقبت مربوط به افزایش سن و پیری است. یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که افزایش سن جمعیت و افزایش تعداد سالمندان سبب شده است تا عرضه مراقبت های مورد نیاز برای سالمندان به نسبت تقاضا کمتر شود.

افرادی که به عنوان خدمات دهنده بیماری های ناشی از پیری کار می کنند خطرات بیشتری را متحمل می شوند و البته باید آموزش های بیشتری را به نسبت پرستاران پشت سر بگذارند.

در حال حاضر سیستم های درمانی در کانادا یکی از کارآمدترین سیستم های درمانی در جهان به حساب می آید و بخش زیادی از هزینه های درمانی را پوشش می دهد با این حال به مانند اکثر کشورهای جهان برخی از درمان ها تحت پوشش های درمانی قرار نمی گیرند.

در صورتی که به دنبال مسیرهای اصلی مهاجرت به کانادا هستید یا در جستجوی کسب اطلاع از جزئیات زندگی در این کشور هستید، حتما با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی و همراهی کنند.

منبع معتبر مقاله