قانون گزاران ایالات متحده آمریکا حسرت مهاجران کانادایی را خوردند

همزمان با متوقف شدن تلاش ها برای اصلاح قوانین مهاجرتی ایالات متحده آمریکا سیاست گزاران آمریکایی توجهشان به سیاست های مهاجرتی کانادایی ها جلب شد.

قوانین مهاجرتی آمریکایی سال ها فرصت های جذب مهاجران نخبه را از ایالات متحده آمریکا گرفته است و تلاش ها برای اصلاح قوانین مهاجرتی به علت اختلافات درون حزبی متوقف شده اند. بازار کار ایالات متحده اخطار داده است که این اختلافات می تواند برای روند جذب و توسعه استعداد ها  گران تمام شود.

به همین علت روز سه شنبه برخی از سیاست گزاران آمریکایی حسادت خود نسبت به موفقیت کانادا در این زمینه را ابراز کردند.

گروهی از قانون گزاران نشستی را برگزار کردند به نام “وای کانادا! چگونه قوانین مهاجرتی منسوخ شده و قدیمی امریکا، نخبگان را به سمت سایر کشور ها سوق داده است.” به ظاهر این یک نشست بود که در جهت درس گرفتن از سیاست های مهاجرتی کانادایی شکل گرفته بود اما در آن، بحث به علت یابی توقف روند اصلاح قوانین مهاجرتی ایالات متحده آمریکا نیز کشیده شد.

سیاست گزاران آمریکایی در این نشست به پدیده فرار مغز های برعکس اشاره کردند و خاطرنشان کردند که ایالات متحده آمریکا باید روند جذب نخبگان و متخصصان مهاجر را تسهیل کنند.

یکی از سیاست گزاران کالیفرنیایی، لافگرن، که نماینده ناحیه سیلیکون ولی است، یک گزارش خبری را نشان داد که در آن اعلام شده بود که بکارگیری و توسعه فناوری در تورنتو و ادمونتون از سیلیکون ولی پیشی گرفته و سرعت پیشرفت بیشتری دارد.

او علت این مشکل را سیستم پیچیده مهاجرت به آمریکا از جمله مواردی مانند لاتاری، تعیین سقف سالیانه برای صدور ویزا و لزوم اسپانسرشیپ کمپانی ها از نامزد ها مهاجرت به آمریکا، می دانست.

“بنظر شما هنوز جای تعجب وجود دارد که چرا نخبگان متخصص به کانادا مهاجرت می کنند؟” این پرسشی بود که لافگرن مطرح کرد.

“ما در یک تو در توی زمانی گیر افتاده ایم. انگار یک نقشه قدیمی سی ساله را برای پیدا کردن مسیر خودمان انتخاب کرده ایم در حالی که سایرین در حال مسیریابی  درست هستند. به همین علت  هم از دیگران عقب مانده ایم.”

او در ادامه به سرگذشت از یکی از همکلاسیان خود که در دانشگاه استنفورد با یکدیگر همکلاسی بوده اند اشاره کرد. او که دارای مهارت های تخصصی و نادری در امور کامپیوتر بود سال ها در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک مقیم با اقامت دائم آمریکا کار کرده است و ۴ میلیون دلار در ایالات متحده مالیات پرداخت کرده است اما همچنان نتوانسته است اقامت دائم خود را بگیرد، که در نهایت هم تصمیم گرفت به کانادا مهاجرت کند.

یکی دیگر از دموکرات ها اذعان داشت که برخی از ایده های مهاجرتی که کانادا اجرا می کند در واقع ایده های آمریکایی هستند که آمریکا هیچ گاه آن ها را اجرایی نکرده است.

رپ جری ندلر از نیویورک مشخصا به برنامه استارتاپ ویزا کانادا برای کمپانی های استارتاپی اشاره می کند، این برنامه مقدم بر کانادا درایالات متحده آمریکا پیشنهاد داده شده بود که اعضای کنگره آن را رد می کنند.

او همچنین به برنامه های اکسپرس انتری و ویزاهای دو هفته ای برای کارگران جویای کار و برنامه جریان استعداد های جهانی (GTS) نیز اشاره کرد.

نگاهی بر اصلاحات مهاجرتی متوقف شده

“آن هایی که به علت سیستم مهاجرتی پیچیده ایالات متحده نمی توانند به آمریکا مهاجرت کنند، به کانادا تغییر مقصد می دهند.” ندلر این جمله را بیان کرد.

“تورنتو اصطلاحا به سیلیکون ولی شمالی معروف شده است و این نتیجه سیاست های مهاجرتی خوب کانادا و جذب نخبگان متخصص در زمینه های مختلف می باشد.”

در ادامه نشست، بحث حول محور این موضوع ادامه پیدا کرد که چرا تلاش برای اصلاح سیاست های مهاجرتی آمریکا متوقف شده است و حتی تا امروز نیز این وقفه ادامه پیدا کرده است. این پرسش را نمایندگان حزب های مختلف در نشست مطرح کردند.

دونالد ترامپ همچنین پیشنهاد تقلید از سیاست های مهاجرتی کانادا را داد که این پیشنهاد هم به نتیجه ای نرسید درست همانطور که در زمان اوباما و جرج بوش به جایی نرسید.

دموکرات ها با مشاهده کند شدن روند اصلاحات سیاست های مهاجرتی امید داشتند که با تغییرات جزئی در بودجه تغییرات محدودی برای بهتر شدن شرایط مهاجرت ایجاد کنند و تسهیلاتی را برای مهاجران جوان که در اصطلاح معروف به “رویاپردازان” هستند، در نظر بگیرند.

در این جلسه جمهوری خواهان پیشنهاد دادند که دموکرات ها باید از اولویت های خودشان عقب نشینی کنند.

جمعی از آن ها اعتراض کردند و معتقد بودند که به جای اشاره به کانادا و سخن گفتن از نکات مثبت مهاجرت به تنهایی باید در مورد مکزیک هم صحبت کرد و آسیب های مهاجرت بی رویه از مرزهای جنوبی را در نظرگرفت. جمهوری خواهان مهاجرت سیل عظیم مهاجران از مکزیک به سمت آمریکا را یک بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی می دانند.

تقلید از کانادا؟ چرا؟

یکی از جمهوری خواهان کالیفرنیایی در همین جلسه معتقد بود که اکثریت احزاب از پیش فرض های غلط و اشتباهی در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا و کانادا دارند. تام مک کلینتاک اذعان داشت که دموکرات ها بر تغییرات مهاجرتی تمرکز کرده اند که شانس استخدام کارگران خارجی با دستمزد کمتر را افزایش می دهد و منجر به سود بیشتر شرکت های بزرگ شود.

به نظر مک کلینتون، کنگره، منافع کارگران خارجی و سود شرکت های بزرگ آمریکایی را نسبت شهروندان آمریکایی در اولویت قرار می دهد و منافع شهروندان آمریکایی را در نظر نمیگیرد. مک کلینتون همچنین این ایده که آمریکا باید از سیاست های اقتصادی کانادا پیروی کند را نیز زیر سوال برد و گفت که “قبل از پاندمی کرونا رشد اقتصادی آمریکا از کانادا بیشتر بوده است، همچنین دستمزد کارگران بیشتر و نرخ بیکاری در آمریکا بسیار کمتر از کانادا می باشد. مقایسه اقتصاد آن ها با اقتصاد ایالات متحده آمریکا از نظر او منطقی نیست. همچنین ایالات متحده آمریکا از نظر میل مهاجران به مهاجرت بسیار بالاتر از کانادا می باشد و آمریکا هر ساله مهاجران بیشتری را جذب می کند. پس مقایسه و تقلید از کانادا در این مورد اصلا موضوعیت نخواهد داشت.

از طرف دیگر نرخ مهاجرت به آمریکا به طور قابل توجهی کاهش یافته است و آمریکا در مقایسه با کانادا جمعیت مهاجر کمتری داشته است. این روند کاهشی در دوران ترامپ نیز شدت گرفته بود در حالی که کانادا در دوران اوج جذب مهاجران متخصص در طول دهه های اخیر بوده است.

تجربه شاهدان

شاهدان در جلسه نیز برخی تجربه های خود را در همین زمینه بیان کردند. استوارت اندرسون، یک مقام سابق در دوران جورج واشنگتن بوش، مقام اجرایی و اداری اتاق فکر تجارت و مهاجرت حوزه واشنگتن، عنوان کرد که تعداد مهاجرت دانشجویان هندی به ایالات متحده آمریکا کاهش یافته است در حالی که تعداد آن ها در کانادا افزایش یافته است.

“از دیدگاه کانادا مهاجرت عنصری اساسی برای رشد اقتصادی است،” این جمله را اندرسون در تاکیدات خود بیان کرد.

“جهان از زمان آخرین اصلاحات مهاجرتی ایالات متحده که در سال ۱۹۹۰ بوده است تغییر کرده است اما سیاست های مهاجرتی همسو با تغییرات جهانی هیچ تغییری نکرده اند.”

او همچنین در مورد عواقب بلند مدت این سیاست ها نیز اخطار داد. او عنوان کرد بر اساس تحقیقات شخصی خود او بیش از نیمی از استارتاپ های میلیون دلاری آمریکا را مهاجران راه اندازی کرده اند و عناصر اصلی که به ساختن واکسن مدرنا کمک کردند مهاجران بودند، از جمله دریک روسی کانادایی از دانشگاه هاروارد.

همچنین یکی دیگر از شاهدان پروسه مهاجرت به آمریکا بیان کرد که روند مهاجرت به کانادا به جای استفاده از سیستم های کامپیوتری، کاغذی است و این امر منجر به طولانی تر شدن پروسه پذیرش مهاجران می شود.

پیش فرض سیستم پذیرش مهاجران آمریکایی به طور کلی مبتنی بر پیدا کردن کلاهبرداری و دروغ است، به این معنا که اصل را بر بد بینی نسبت به مهاجران می گذارند تا اینکه به دنبال کشف استعداد ها باشند. این جمله را جنیفر گراندی یانگ، رییس سازمان تکنولوژی و تجارت بیان کرد.

او اشاره کرد به داستان همکارش و همسرش که ۱۸ سال در آمریکا با ویزای کار زندگی کردند ولی نتوانستند اقامت دائم بگیرند، پس به تورنتو مهاجرت کردند وهم اکنون نیز بقیه را نیز تشویق می کنند که به کانادا مهاجرت کنند.

“بی شک کانادایی ها دارند خودشان را آماده می کنند تا با ما رقابت کنند.” این جمله را نیز گراندی یانگ رئیس شورای تکنولوژی شمال آمریکا، در جلسه گفت.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link