کانادا از 27،332 داوطلب مهاجرت اکسپرس انتری در یک قرعه کشی تاریخی دعوت به عمل آورد!

در کانادا قرعه کشی اکسپرس برگزار شد و ده ها هزار نفر  را برای درخواست اقامت دائم دعوت کرد.

کانادا در آخرین قرعه کشی اکسپرس انتری خود 27.332 داوطلب را برای درخواست اقامت دائم دعوت کرده است !  بله تعجب نکنید این خبر صحت دارد.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)  در تاریخ 13 فوریه کاندیدهایی را از کلاس تجربه کانادا  (CEC) دعوت کرد. در این  اتفاق بی سابقه  در دعوتنامه اکسپرس انتری داوطلبان نیاز به داشتن امتیاز جامع رتبه بندی (CRS)  حداقل 75 که کمترین  CRS تا کنون محسوب می شود، داشتند.

این قرعه کشی تقریباً شش برابر بزرگتر از رکورد قبلی اکسپرس انتری با 5000 ITA بود که این نشان می دهد که کانادا به دستیابی به هدف خود برای استقبال از بیش از 400،000 مهاجر برای امسال متعهد است.

در مجموع 5000 دعوت به درخواست (ITA) در هر چهار قرعه اکسپرس انتری که بین 18 نوامبر و 23 دسامبر سال گذشته انجام شده بود صادر شده است. پیش از امروز، کمترین میزان CRS امتیاز تاکنون 199 امتیاز در قرعه کشی 16 مه 2017 بود که فقط از کاندیدهای برنامه Skilled Trades فدرال دعوت شده بود. برنامه اکسپرس انتری در ژانویه 2015 راه اندازی شد.

 

روز چهارشنبه، کانادا همچنین یک قرعه کشی اکسپرس انتری با دعوت از 654 نامزد برنامه استانی استان (PNP) برای درخواست اقامت دائم برگزار کرد که در مجموع در این هفته 27.986 دعوت نامه برای درخواست دعوتنامه صادر شده است.

طبق اعلام IRCC ، نامزدهایی که حداقل نمره 75 را داشتند تنها در صورتی می توانستند ثبت نام کنند که مشخصات اکسپرس انتری خود را قبل از 12 سپتامبر 2020 در ساعت 15:31 به وقت محلی ارسال کنند.

قرعه کشی اخیر تعهد IRCC برای دستیابی به هدف خود برای 401.000 مهاجر جدید در سال 2021 را به خوبی نشان می دهد. از این تعداد، IRCC بر اساس برنامه های مهاجرتی 2021-2023 خود از 108.500 تازه وارد از طریق برنامه های تحت عنوان اکسپرس انتری استقبال خواهد کرد. سال آینده این هدف به 110.500 ، و سپس به 113.750 در سال 2023 افزایش پیدا خواهد کرد.

کانادا بیشترین سهم از پذیرفتن مهاجران جدید در بین برنامه های مهاجرتی اش را که برای سه سال آینده ترسیم کرده است  را به مهاجرانی که واجد شرایط برنامه های عنوان اکسپرس انتری هستند، اختصاص داده است .

این بدان معنی است که سیستم اکسپرس انتری به عنوان برنامه اصلی پذیرفتن مهاجران جدید کانادا در آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت.

مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، اخیراً گفته است که IRCC با انتقال ساکنان موقت بیشتر به مقیمان دائم در کانادا در طی همه گیری جهانی کرونا، تلاش می کند تا اهداف بلند پروازانه مهاجرتی را محقق کند.

به نظر می رسد  این قرعه کشی بی سابقه نشان می دهد که IRCC  قصد دارد تا آن جا که می تواند دعوت نامه های ابتدایی سال جاری را انجام دهد تا بتواند محل اقامت دائم نامزدهای موفق  اکسپرس انتری را در اواخر سال 2021 تکمیل کند. این امر IRCC بیشتر فرصتی برای دستیابی به اهداف مهاجرتی خود در میان اختلالات مداوم ویروس کرونا در سراسر جهان، است. در عین حال IRCC و مندیچینو همچنان تأکید می کنند که آن ها همچنین به دنبال استعدادهای جهانی  و از جمله کسانی هستند که در حال حاضر در خارج از کانادا هستند تا از بهبود پس از پاندومی کرونا  بتوانند کشور کانادا راحمایت کنند.

سیستم  اکسپرس انتری کانادا چیست؟

اکسپرس انتری به خودی خود یک برنامه مهاجرتی نیست، بلکه یک سیستم مدیریت برنامه برای سه برنامه تحت عنوان گروه فدرال با مهارت بالا است:

  • برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Class)
  • برنامه نیروی متخصص فنی (Federal Skilled Trades Program)
  • کلاس تجربه کانادایی(Canadian Experience Class)

برای ورود به استخر اکسپرس انتری از داوطلبان، باید مطمئن شوند که واجد شرایط یکی از این برنامه ها هستند. بدین منظور، آن ها امتیاز بندی شده و نمره CRS کسب می کنند که این امتیازات براساس سن، تحصیلات، سابقه کار، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و همچنین سایر عوامل  مشخص می شود. به عنوان مثال، نامزدهایی که از طریق PNP نامزد استانی می شوند، 600 امتیاز CRS اضافی می گیرند که این امتیاز اضافه شده، تضمین می کند که  داوطلبان در قرعه کشی اکسپرس انتری ITA دریافت می کنند.

IRCC این قرعه کشی ها را هر دو هفته یک بار برگزار می کند و از کاندیدهای اکسپرس انتری دعوت می کند تا برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. کانادا هنوز در سال 2021 قرعه کشی تمام برنامه ها برگزار نکرده است که شامل نامزدهای برنامه نیروی متخصص(Skilled Worker) فدرال است، در عوض  نامزدهای CEC و PNP در قرعه کشی های ویژه برنامه جداگانه دعوت شده اند.

کانادا اولویت بندی این نامزدها را در طی شیوع ویروس کرونا انجام می دهد، زیرا به طور کلی احتمال حضور آنها در کشور بیشتر است. نامزدهای PNP توسط استان ها یا مناطق مربوطه خود برای تأمین خواسته های بازارهای محلی کار انتخاب شده اند و نامزدهای CEC اغلب در کانادا مستقر شده اند. IRCC امروز در یک بیانیه مطبوعاتی جداگانه توضیح داد که حدود 90 درصد نامزدهای CEC در حال حاضر در کانادا زندگی می کنند.

IRCC این قرعه کشی های Express Entry ویژه برنامه را برای حدود سه ماه پس از اولین بسته شدن کانادا در مارس 2020 برگزار کرد. تا سپتامبر قرعه کشی های تمام برنامه ها که هر دو هفته یک بار برگزار می شد تا پایان سال  به روال سابق بازگشت. بسیار احتمال دارد که IRCC بار دیگر قرعه کشی های تمام برنامه ها را در سال 2021، مانند روال گذشته خود انجام دهد.  باید خاطر نشان كرد كه IRCC به پذیرش و پردازش درخواستهای اکسپرس انتری ادامه خواهد داد و مشتاقانه منتظر استقبال افراد ماهر و متخصص از خارج از کانادا هنگام از سرگیری سفرها است.