کانادا کشور فستیوال ها و جشن های فراوان و متعدد است و همین مسئله سبب شده است تا در فصول مختلف سال، مهاجران زیادی را به خود جلب کند. در حقیقت برگزاری این فستیوال ها نه تنها موجب افزایش نشاط در جامعه می شود بلکه می تواند از نظر مالی نیز برای اقتصاد کانادا فواید بسیار بالایی داشته باشد.

فستیوال هایی که در کشور کانادا برگزار می شوند تنوع بسیار بالایی دارند و از جشنواره های موسیقی راک گرفته تا جشنواره های پیچیده فرهنگی را شامل می شود. شاید یکی از اصلی ترین دلایل این تنوع فستیوال ها، تنوع فرهنگی موجود در کشور کانادا است که خرده فرهنگ های بسیار زیادی را شامل می شود. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از بهترین فستیوال هایی خواهیم پرداخت که همه ساله در کشور کانادا برگزار می شوند. همراهی شما در این مقاله افتخار ماست ضمن این که توصیه می کنیم در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص پرونده های مهاجرت به کانادا سایر مقالات ما را مطالعه فرمایید یا با مشاورین ما در تماس باشید.

جشنواره نور هوندا در ونکوور کانادا

جشنواره نور هوندا در ونکوور با نام سمفونی آتش شناخته می شود و تاریخچه ای مشخص دارد. این جشن اولین بار در سال 1990 برگزار شد و امروزه به عنوان بزرگ ترین و طولانی ترین آتش بازی ساحلی در جهان شناخته می شود. هنرمندان و آتش بازان فراوانی از سراسر جهان در این مراسم شرکت می کنند و هنر خود را به نمایش می گذارند.

هدف از برگزاری این فستیوال کنار هم بودن است چرا که هر تابستان بیش از 1.3 میلیون نفر از شهروندان کانادایی و توریست های خارجی در این برنامه شرکت می کنند. در این فستیوال موسیقی جایگاه ویژه ای دارد و همچنین موقعیت های مکانی مشخصی نیز برای ارائه غذاهای محلی در نظر گرفته شده است اما هدف نهایی، غرق کردن بازدید کنندگان در هنر آتش بازی است. تا زمانی که در این مراسم شرکت نکرده اید، هرگز نمی توانید ادعا کنید که یک آتش بازی واقعی را تماشا کرده اید. این مراسم هر ساله در ماه های جولای و آگوست برگزار در خلیج انگلیش برگزار می شود.

نکته ای که درباره این مراسم بسیار جالب توجه است، اسپانسر های آن است. شرکت بزرگ هوندا برگزار کننده اصلی این مراسم است. دولت محلی بریتیش کلمبیا، شرکت اکسیز، رد بول، لومینت و هواپیمایی کانادا نیز بخشی از مهم ترین اسپانسر های مالی این برنامه هستند.

جشنواره نور در ونکوور کانادا

فستیوال بزرگ موسیقی اوشگا در مونترئال

یکی دیگر از فستیوال هایی که جمعیت قابل توجهی را هر ساله به کانادا سوق می دهد، فستیوال موسیقی و هنر اوشگا است که در شهر مونترئال برگزار می شود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است این مراسم در تاریخ 30 و 31 جولای و اول آگوست 2021 برگزار شود. این فستیوال نیز مانند بسیاری از مراسمات دیگر در سال 2020 برگزار نشد اما به نظر می رسد با توجه به برنامه اعلام شده و شروع واکسیناسیون همگانی کرونا، برگزاری آن در سال 2021 قطعی باشد. مکان برگزاری این جشن، پارک جین دراپو در شهر مونترئال است.

اوشگا سالیانه بیش از 120000 عاشق موسیقی را از اروپا و شمال آمریکا گرد هم می آورد. این فستیوال نمایشی بی نظیر از اجرای موسیقی دانان و التبه هنرهای نمایشی است. این جشنواره به بسیاری از هنرمندان تازه کار کمک می کند تا بتوانند هنر و استعداد خود را در کنار بسیاری از هنرمندان بزرگ به نمایش بگذارند.

فستیوال وینترلود در اوتاوا و کبک

این فستیوال زمستانی در پنجمین روز از ماه فوریه شروع خواهد شد و تا 21 فوریه ادامه خواهد داشت. این جشن را می توان مهم ترین جشن در اوتاوا نام گذاری کرد. این جشنواره سالیانه هزاران بازدید کننده را به خود جذب می کند. این مراسم اولین بار در سال 1979 برگزار شد.

مهم ترین نقطه در این مراسم کانال اسکیت سواری وینترلود است که با طول 7.8 کیلومتر، بزرگترین پیست اسکیت در جهان به شمار می آید. پارک ژاک کارتیه در گاتینو نیز یکی از مهم ترین مراکز این فستیوال است که سرسره های یخی و مجسمه های یخی آن، این پارک را به یک پارک برفی غول پیکر تبدیل کرده است. مسابقات بزرگ ساخت مجسمه های یخی، کنسرت های موسیقی، مسابقات اسکیت سواری، نمایش های هنری و رقص بر روی یخ از مهم ترین رویدادهایی هستند که در این فستیوال با آن روبرو خواهید شد.

وینترلود در کانادا

فستیوال موسیقی کارائیب در تورنتو

فستیوال کارائیب یک فستیوال کاملا خیابانی است و از آن به عنوان بزرگ ترین فستیوال خیابانی در آمریکای شمالی یاد می شود. مراسم پایانی این فستیوال معمولا بیش از 1.3 میلیون نفر بازدید کننده دارد و به طور کلی بیش از 2 میلیون نفر هر ساله در این جشنواره شرکت می کنند.

این فستیوال اولین بار توسط مهاجران جزیره کارائیب در کانادا برگزار و به آن ها معرفی شد. این برنامه هر ساله از سال 1967 در خیابان های تورنتو برگزار می شود. بودجه این جشن در حدود 1.2 میلیون دلار کانادا است. این برنامه نیز در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا کنسل شد اما در تاریخ سوم جولای این سال به صورت مجازی آغاز شد. این مراسم بزرگ هر ساله در ماه آگوست برگزار می شود.

جشنواره فیلم تورنتو

یکی از بزرگ ترین جشنواره های فیلم در جهان که سالیانه نزدیک به نیم میلیون نفر مخاطب دارد، جشنواره فیلم تورنتو است که در ماه سپتامبر برگزار می شود. در تاریخ 10 تا 19 سپتامبر 2020، چهل و پنجمین فستیوال بین المللی فیلم تورنتو در این شهر برگزار شد. البته این مراسم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد و فرش قرمز آن نیز کاملا مجازی برگزار شد.

این جشنواره اولین بار در سال 1976 در هتل ویندزور آرمز برگزار شد. در این سال مجموعه ای از فیلم های برگزیده در سایر مراسم های فیلم جهان به نمایش گذاشته شد. در این فستیوال حدود 35000 حضور داشتند. با این وجود سینمای هالیوود، محصولات خود را از جشنواره فیلم تورنتو پس گرفتند. در سال 1978 نیز به دلیل افزایش استقبال مکان برگزاری مراسم تغییر پیدا کرد و همچنین نام آن از فستیوالِ فستیوال ها به فستیوال بین المللی فیلم تورنتو تغییر پیدا کرد.

جشنواره تابستانی شهر کبک

جشنواره تابستانی شهر کبک با نام اصلی (Festival d’été de Québec) بزرگ ترین جشنواره موسیقی در فضای آزاد در کشور کانادا است. این مراسم بزرگ، اولین بار در سال 1968 برگزار شد. این جشنواره که یازده روز به طول می انجامد، در ماه جولای برگزار می شود. در این مراسم بسیاری از هنرمندان بزرگ بین المللی از سراسر جهان شرکت می کنند. پنجاه و سومین دوره برگزاری این جشنواره در تاریخ 8 تا 18 ماه جولای سال 2021 برگزار خواهد شد.

این مراسم بزرگ موسیقیایی پیشرفت های بسیار زیاد در سال های اخیر داشته است و امروزه تنوع موسیقیایی بسیار زیادی را شامل می شود. موسیقی راک، هیپ هاپ، موسیقی کلاسیک، موسیقی الکترونیک و پانک راک در این فستیوال برگزار می شوند. در سال 2007 برای اولین بار جمعیت شرکت کنندگان در این مراسم به یک میلیون نفر رسید و برای اولین بار در سال 2010 تمامی بلیت های این مراسم بفروش رسید.

فستیوال موسیقی جاز در مونترئال

دومین جشنواره بزرگ در کشور کانادا پس از جشنواره نور تورنتو، فستیوال بزرگ موسیقی جاز در مونترئال است که سالیانه در حدود 2.5 میلیون شرکت کننده را به خود جذب می کند. فستیوال بین المللی موسیقی جاز (Festival International de Jazz de Montréal) در سال 2004 رکوردی بی سابقه را به ثبت رساند و به عنوان بزرگ ترین فستیوال جهانی موسیقی جاز معرفی شد. هر ساله بیش از 3000 هنرمند از 30 کشور مختلف، بیش از 650 کنسرت موسیقی را در فضاهای بسته و باز برگزار می کنند و بیش از 2 میلیون نفر نیز از این فستیوال بازدید می کنند. در حدود  12.5% از شرکت کنندگان در این مراسم را توریست ها شکل می دهند. 300 خبرنگار نیز وظیفه پوشش خبری این فستیوال را به عهده دارند.

مکان برگزاری این مراسم برای ده روز بسته خواهد بود و امکان رفت و آمد وسایل نقلیه در این محوطه وجود نخواهد داشت چرا که مراسم هایی که از صبح تا نیمه های شب در فضای عمومی برگزار می شود، رایگان است و حضور عموم مردم در این مراسم امکان پذیر است. کنسرت های بزرگ نیز معمولا 100 تا 150 هزار مخاطب ویژه دارد. این مراسم از سال 1980 تا کنون در ماه های جون و جولای برگزار شده است.

فستیوال موسیقی جاز در مونترئال

فستیوال فقط برای خنده در مونترئال

یکی دیگر از فستیوال های مهمی که در کشور کانادا برگزار می شود، فستیوال فقط برای خنده (Juste pour rire) است. این مراسم، یک فستیوال کمدی است که معمولا در ماه جولای هر سال در مونترئال در استان کبک برگزار می شود. این مراسم اولین بار در سال 1983 برگزار شد و امروزه یکی از بزرگ ترین فستیوال های کمدی در جهان است و می توان از آن به عنوان بزرگ ترین فستیوال کمدی در جهان یاد کرد. این مراسم در طول تاریخ در ماه های مختلفی برگزار شده است اما آخرین دوره این فستیوال در سال 2020 در ماه اکتبر برگزار شد.

جشنواره کلگری استمپید در شهر کلگری

این فستیوال بزرگ سالیانه در اولین جمعه ماه جولای شروع می شود و به مدت 10 روز ادامه می یابد. در حقیقت این مراسم مجموعه ای از نمایشگاه ها، فستیوال ها و همچنین مسابقات گاو بازی است که در شهر کلگری و استان آلبرتا برگزار می شود. این فستیوال ده روزه، که خود را بزرگ ترین فستیوال جهان در محیط آزاد می خواند، هر ساله توجه بیش از یک میلیون نفر را به خود جلب می کند.

روز اول این فستیوال همراه با رژه آغاز می شود و روز های بعدی این فستیوال مسابقات فراوانی در زمینه های مختلف از جمله تولیدات کشاورزی برگزار می شود. روز دهم مسابقات در حقیقت بزرگ ترین و مهم ترین روز این فستیوال است و بیش از 1 میلیون دلار کانادا جایزه نقدی در این روز در میان برندگان توزیع می شود. به دلیل برگزاری مسابقات گاوچرانی بسیاری از فعالان حقوق حیوانات مخالف برگزاری این فستیوال در شهر کلگری هستند.

جمع بندی نهایی در خصوص فستیوال های سالانه در کانادا

برگزاری جشن های سالانه در کانادا هزینه های فراوانی را به دولت های محلی وارد می کند اما حقیقت امر آن است که این مراسمات توریست های فراوانی را به کانادا می کشاند و این خود به معنی ورود سرمایه به این کشور است. برای مثال جشنواره موسیقی خیابانی کارائیب در تورنتو از سال 2010 بیش از 470 میلیون دلار کانادا آورده نقدی داشته است که در نوع خود بی نظیر است.

جشنواره کلگری استمپید در شهر کلگری نیز یکی از سودآور ترین فستیوال های کانادا بوده است و بیش از 172.4 میلیون دلار کانادا سود مالی برای این کشور داشته است. اگرچه در پایان این مسابقات به برندگان جایزه های نقدی اهدا می شود اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که تماشاگران و همچنین شرکندگان نیز در برخی از رشته ها موظف به پرداخت ورودی هستند. از طرفی توریست هایی که به این کشور وارد می شوند همراه خود ارز آوری می کنند، در هتل ها اقامت دارند و با خرید های کوچک خود نیز سرمایه ای خارجی را به این کشور وارد می کنند.

کانادا یکی از کشورهای شاد جهان است و می توان گفت در هر ماه از سال فستیوالی خاص در یک شهر از کانادا برگزار می شود به همین دلیل است که می توان به بسیاری از افراد توصیه کنیم که کانادا می تواند مقصدی بسیار جذاب برای آن ها باشد. وکلای ما که مورد تایید اداره مهاجرت کشور کانادا هستند می توانند پرونده مهاجرتی شما به این کشور را به عهده بگیرند و یا راهنمایی های لازم جهت مهاجرت شما به این کشور را در اختیار شما قرار دهند. توجه داشته باشید که وظیفه اصلی وکیل مهاجرت آن است که شانس دریافت ویزای متقاضی را افزایش دهند و موانعی که احتمالا در مسیر مهاجرت فرد قرار دارند را به طریقی مرتفع سازد. در حقیقت وکیل مهاجرت نمی تواند دریافت ویزا را برای شما تضمین کند.