یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا که منجر به اقامت دائم نیز می‌شود؛ مهاجرت تحصیلی است. این روش مهاجرتی مزایای زیادی به همراه دارد به همین دلیل هرساله متقاضیان زیادی نیز دارد.

از بین این متقاضیان فقط بخش از آنها موفق به کسب ویزا و پذیرش از این کشور می‌شوند؛ دلایل مختلفی مانند عدم هماهنگی شرایط فرد متقاضی با استانداردهای دانشگاه، ارسال مدارک اشتباه یا ناقص، اقدام در زمان نامناسب و … از دلایلی هستند که باعث رد شدن درخواست افراد می‌شود.

به همین دلیل مهم است که برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا با یک وکیل خبره و باتجربه مشورت کنید. در این بخش به بررسی یکی از دانشگاه‌های خوب کانادا، دانشگاه لاوال می‌پردازیم.

این دانشگاه در استان کبک قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی است که از سال 1663 فعالیت دارد البته در سال 1852 به‌عنوان دانشگاه شناخته شد. طی سال‌های اخیر دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای این دانشگاه درخواست داده‌اند. در این بخش به بررسی این دانشگاه محبوب می‌پردازیم.

تاریخچه دانشگاه لاوال

این دانشگاه اولین دانشگاه به زبان فرانسوی در امریکای شمالی است که توسط فرانسیس خاویرد مونمورنسی لاوال در سال 1663 راه‌اندازی شد. ابتدا نام این مرکز سمینار د کبک بود اما در سال 1852 یعنی دقیقاً 200 سال بعد تغییر نام داد و به نام دانشگاه لاوال شناخته شد.

در قرن 19 به نیروهای دارای تحصیلات دانشگاهی به‌شدت نیاز شد. در آن زمان جمعیت انگلیسی‌زبان در 5 دانشگاه تحصیل می‌کردند که این مورد برای کشور با آن وسعت بسیار کم بود. به همین دلیل در سال 1852 توسط ملکه ویکتوریا یک منشور سلطنتی امضا شد که بر اساس آن تمامی مؤسسات آموزشی اختیارات یک دانشگاه به همراه اعطای درجه آموزشی را داشتند که این باعث راه‌اندازی دانشگاه لاوال شد.

در سال 1878 دومین ساختمان آموزشی این مؤسسه در شهر مونترال راه‌اندازی شد. این ساختمان در سال 1920 استقلال خود را به‌صورت کامل به دست اورد و این روزها با نام دانشگاه مونترال شناخته می‌شود.

در آن زمان 6 دانشکده موسیقی، فلسفه، علوم مهندسی، ادبیات، زبان‌شناسی، کشاورزی، علوم اجتماعی به 4 دانشکده قدیمی پزشکی، حقوق، هنر و الهیات پیوستند که این مورد باعث امکان تحصیل در رشته‌های بیشتر برای متقاضیان شد.

در دهه 1960 تا 1970 اولین مرکز تحقیقاتی این دانشگاه افتتاح شد و آزمایشگاه‌های مختلفی در اختیار دانشجویان قرار گرفت؛ این مورد باعث شد که تحقیق و توسعه به اولویت اصلی این دانشگاه تبدیل شود.

جالب است بدانید این روند همچنان ادامه دارد و این دانشگاه جز 10 دانشگاه برتر کانادا در زمینه بودجه تحقیقاتی است.

در همین سال‌ها با ایجاد یک سری اصلاحات عمومی تعداد دانشجویان این دانشگاه از 6000 نفر به 15000 نفر رسید و امروزه بیش از 42500 نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در سال 1971 این دانشگاه به‌عنوان نهادی مستقل و در سال 1972 اولین رئیس خود را انتخاب کرد.

در اواخر قرن 20 میلادی در این دانشگاه تحقیقات سرعت زیادی گرفت به‌طوری‌که این دانشگاه به‌عنوان یک محل برای اندیشمندان جهان شناخته شده بود و هر سال دانشمندان زیادی به این دانشگاه تحقیقاتی می‌پیوستند.

در سال 1999 در این دانشگاه یک دفتر بین‌المللی برای دانشجویان بین‌المللی راه‌اندازی شد و ازاین‌پس دانشجویان خارجی بیشتری نیز وارد این دانشگاه شدند. در این زمان جمعیت زنان از 50 درصد در سال 1981 به 59 درصد رسید و این گروه افراد در شغل‌ها و رشته‌هایی که بیشتر مردانه شناخته می‌شد، وارد شدند. در این زمان شرکت در دوره‌های ارشد و دکترا بسیار رواج پیدا کرد و در یک دهه تعداد مدرک‌های ارائه شده در مقطع تحصیلات تکمیلی 50 درصد رشد را تجربه کرد.

تصویر دانشگاه لاوال ( Laval University )

دانشکده‌های دانشگاه لاوال

دانشکده‌های این دانشگاه به صورت زیر است:

آموزش‌وپرورش موسیقی کشاورزی و علوم غذایی
حقوق داروسازی دندان پزشکی
پزشکی علوم و مهندسی مدیریت کسب‌وکار
فلسفه علوم اجتماعی جنگل‌داری، زمین‌شناسی و جغرافی
نقشه‌کشی، طراحی و معماری الهیات تحصیلات تکمیلی
هنر و علوم‌انسانی پرستاری

رشته‌های تحصیلی دانشگاه لاوال

همان‌طور که گفتیم این دانشگاه بیش از 500 رشته دارد که عبارت‌اند از:

منابع انسانی مهندسی شیمی تاریخ هنر مدیریت تجاری
بازاریابی مهندسی عمران روابط بین‌الملل اقتصاد کشاورزی
مطالعات مذهبی مهندسی برق مدیریت و فناوری مدیریت جنگل
حسابداری مهندسی صنایع ریاضیات و علوم کامپیوتر انسان‌شناسی
پرستاری بیولوژی معماری حقوق
طراحی گرافیکی شیمی انیمیشن اقتصاد
توسعه پایدار روابط‌عمومی هنرهای تجسمی آموزش پیش‌دبستانی
فلسفه مهندسی مواد بیوشیمی زبان انگلیسی
ریاضیات مهندسی معدن بیوانفورماتیک تربیت‌بدنی
علوم تغذیه جرم‌شناسی زبان فرانسوی مهندسی نرم‌افزار
علوم اجتماعی طراحی محصول موسیقی مهندسی مکانیک
آمار علوم باستان جغرافی
علوم ترجمه مهندسی محیط‌زیست تاریخ

رنگینک علمی دانشگاه لاوال

این دانشگاه هم در کانادا و هم در دنیا به‌خوبی شناخته شده است. سازمان‌های مختلفی وجود دارند که بر اساس موارد و استانداردهای مختلفی سطح علمی و رتبه یک دانشگاه را بررسی می‌کنند. همچنین شاخص‌های زیادی وجود دارد تا دانشگاه با رعایت این موارد به رتبه خوب برسد؛ برخی از این موارد تعداد دانشجویان، اساتید بین‌المللی، خروجی‌های دانشگاه، تعداد کتاب‌های منتشر شده، جوایز کسب شده و … از این موارد هستند. رنکینگ این دانشگاه در ارزیابی‌های مختلف به‌صورت زیر است:

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

15

414 14 354 13-18 301-400 12

251- 300

مقایسه جایگاه علمی رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه لاوال

دقت به جایگاه علمی دانشگاه ممکن است روش درستی برای تصمیم‌گیری نباشد به همین دلیل باید پس از انتخاب رشته، جایگاه علمی رشته را نیز بررسی کنید تا بتوانید تصمیم درستی درباره این انتخاب بگیرید. این دانشگاه در رشته قلب و عروق رتبه 21 جهان را دارد که نسبت به رتبه کلی دانشگاه قابل‌مقایسه نیست. در این بخش به بررسی رتبه‌های رشته‌های مختلف می‌پردازیم:

رشته تحصیلی جایگاه جهانی رشته تحصیلی جایگاه جهانی
علوم کشاورزی 218 ایمنی شناسی 176
علوم زیست شناسی 253 علوم مواد 438
بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی کاربردی 207 میکروبیولوژی 191
سیستم های قلب و عروق 21 بیولوژی مولکولی و ژنتیک 222
زیست سلول شناسی 202 علوم اعصاب و رفتار 202
شیمی 526 آنکولوژی 222
پزشکی بالینی 182 بیماری های عفونی 86
اقتصاد و بازرگانی 213 علوم زمین و جانوری 264
غدد درون ریز و متابولیسم 146 بهداشت عمومی و محیط زیست 239
مهندسی 409 علوم اجتماعی 299
محیط زیست 265

دانشگاه لاوال در یک نگاه

دانستن برخی از داده‌ها به دانشجویان دید بهتری از شرایط تحصیل و محیط دانشگاه می‌دهد. بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از 45000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که بیش از 65 درصد آنها دانشجویان تمام‌وقت،2500 نفر آن‌ها دانشجویان نیمه‌وقت و 7700 دانشجوی بین‌المللی دارد. تقریباً بیش از 15 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

جالب است بدانید که بیش از 50 درصد از محققان این دانشگاه خراجی هستند و این دانشگاه را به‌عنوان اولین مقصد برای تحقیقات و فرصت‌های مطالعاتی انتخاب می‌کنند. بیش از 900 دانشجوی این دانشگاه خارج از کبک تحصیل می‌کنند؛ این مورد نشان‌دهنده فعالیت گسترده این دانشگاه است.

بیش از 1600 نفر در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و جالب است بدانید دکتر ایدا اسلامی یکی از پزشکان جوانی است که در این دانشگاه در دانشکده پزشکی و دپارتمان اجتماعی و پیشگیری مشغول فعالیت است. در این دانشگاه بیش از 3000 نیروی کار وجود دارد و در کنار این مورد 2500 دانشجو نیز به‌صورت نیمه‌وقت مشغول به تحصیل هستند.

بر اساس آخرین آمار در سال گذشته بیش از 5348 مدرک در مقطع کارشناسی، 1981 مدرک در مقطع ارشد و 312 مدرک در مقطع دکترا اعطا شد. همچنین 2129 گواهینامه تخصصی، 389 دیپلم تخصصی، 1772 مدرک دوره‌های کوتاه‌مدت از دیگر مدارکی است که از طرف دانشگاه به دانشجویان اعطا شد.

این دانشگاه 17 دانشکده، بیش از 60 دپارتمان و بیش از 500 برنامه آموزشی دارد. باتوجه‌به این موارد اینکه بتوان در تحصیل در رشته دلخواه موفق شد چیزی دور از ذهن نیست!

از این 500 برنامه بیش از 120 برنامه به‌صورت آنلاین برگزار شده و در خود دانشگاه بیش از 1000 دوره آموزشی برگزار می‌شود. این دانشگاه بیش از 850 توافق‌نامه با 560 مؤسسه آموزشی در 75 کشور به امضا رسانده که این مورد نشان‌دهنده هدف این دانشگاه از توسعه علم و دانش است.

در کنار علم و تحصیل این دانشگاه به زندگی دانشجویان نیز توجه داشته است. این دانشگاه 40 ساختمان مجزا دارد که با یک مسیر پیاده‌روی 5 کیلومتری به یکدیگر متصل شده و یک مسیر دوچرخه‌سواری 8 کیلومتری دارد.

در محیط این دانشگاه ساختمان‌هایی با امکانات عالی وجود دارد که بیش از 2300 اتاق را در خود جا داده‌اند که این باعث شده یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های رفاهی و ورزشی در این دانشگاه وجود داشته باشد؛ این مورد به فعالیت بیش از 500 دانشجوی ورزشکار نیز منجر شده است. این دانشگاه بیش از 319000 دانشجو از سراسر جهان را فارغ‌التحصیل کرده و در حدود 25 میلیون دلار در زمینه آموزش و تحقیق در نظر گرفته است.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه لاوال

برای پذیرش در این دانشگاه باید مدرک تحصیلی معتبر از مقطع قبل به همراه مدرک زبان فرانسه را ارائه داد؛ فردی که مهارت زبان فرانسه را ندارد شرط پذیرش در این دانشگاه را ندارد یا باید دروس پیش‌نیاز را به مدت 2 سال بگذراند و یا در دوره فرانسه شرکت کند.

پذیرش در مقطع کارشناسی

  • ترجمه ریز نمرات
  • مدرک دیپلم با ۱۲ سال سابقه تحصیل
  • داشتن حداقل معدل موردنیاز یا معادل آن

اثبات توانایی زبانی

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

  • داشتن مدرک کارشناسی
  • شرط معدل که برای کسب اطلاعات دقیق در این مورد می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
  • مهارت زبان
  • ریز نمرات + ترجمه
  • توصیه‌نامه
  • رزومه + انگیزه نامه

پذیرش در مقطع دکتری

  • ترجمه ریز نمرات
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد
  • توصیه‌نامه
  • رزومه + انگیزه نامه
  • داشتن مقالات علمی معتبر

مدارک زبان برای پذیرش در دانشگاه لاوال

  • مدرک زبان فرانسه معتبر (TFI، DELF)
  • شرکت در دوره‌های زبان که به‌صورت فشرده در 15 هفته از راه دور برگزار می‌شود.
  • دانشگاه برای 50 دانشجوی برتر مقطع ارشد که دوره زبان فرانسه را شرکت کنند 1000 دلار بورسیه ماهانه می‌دهد.

هزینه تحصیل در دانشگاه لاوال

یکی از موضوعات مهم در این باره موضوع هزینه‌های تحصیل است. باتوجه‌به اینکه این دانشگاه دولتی است برای دانشجویانی که اقامت این کشور را دارند هزینه‌ها بسیار کم است اما برای دانشجویان بین‌المللی این مورد متفاوت است. رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در این دانشگاه به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

گروه اول: رشته دندان‌پزشکی، پزشکی، پرستاری، داروسازی، رشته‌های تخصصی بهداشت، معماری، طراحی محیط، کشاورزی، علوم آموزشی، هنرهای زیبایی، جنگلداری، زمین‌شناسی و عکاسی

گروه دوم: مردم‌شناسی، روان‌شناسی، علوم اجتماعی و هنر

گروه سوم: ریاضیات، مهندسی، علوم محض، کامپیوتر، اقتصاد، حقوق و مدیریت

هزینه‌های این گروه عبارت‌اند از:

گروه 1

گروه 2

گروه 3

1 درس (3 واحد)

2209.50$ 2071.44$ 2318.61$
1 ترم (15 واحد) 11152.20$ 10461.90$

11697.75$

هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه در یک سال عبارت‌اند از:

گروه 1

گروه 2

گروه 3

1 سال تحصیلی (30 واحد)

22304.40$ 20923.80$

23395.50$

بیمه سلامت درمانی

$900 $900

$900

هزینه اخذ پذیرش

92.50$ 92.50$

92.50$

CAQ

120$ 120$

120$

اجازه تحصیل در کانادا

$150 $150

$150

محل اقامت و غذا

$8500 $8500

$8500

هزینه های جانبی

$3700 $3700

$3700

تخمین هزینه های 1 سال

35765$ 34385$

36855$

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند می‌توانند در دوره‌های زبان فرانسه نیز شرکت کنند که هزینه‌های این دوره 320 دلار در یک ترم است. تحصیل در مقطع ارشد و دکترا به هزینه‌های کمتری نیاز دارد؛ هزینه‌های تحصیل در این مقاطع عبارت‌اند از:

کارشناسی ارشد با تحقیق کارشناسی ارشد بدون تحقیق دکترا

دکترا با محدودیت شهریه

1 درس (3 واحد)

1872 دلار 1942 دلار 1689 دلار 339 دلار
1 ترم (12 واحد) 7612 دلار 7892 دلار 6876 دلار 1477 دلار

هزینه تحصیل یک سال تحصیلی در مقطع ارشد و دکترا به‌صورت زیر است:

کارشناسی ارشد با تحقیق کارشناسی ارشد بدون تحقیق دکترا

دکترا با محدودیت شهریه

1 سال تحصیلی (24 واحد)

15224 15784 13753 2954
بیماری سلامت درمانی 900 900 900 900
هزینه اخذ پذیرش 89 89 89

89

CAQ

116 116 116 116
اجازه تحصیل 150 150 150 150
محل اقامت و غذا 8500 8500 8500

8500

هزینه‌های جانبی

3700 3700 3700 3700
تخمین هزینه‌های 1 سال 28680 29240 27209 28680

دانشجویان نخبه می‌توانند از کمک‌هزینه‌های تحصیلی نیز استفاده کنند. برای دانشجویان مقطع کارشناسی 10.000 تا 15000 دلار، برای مقطع ارشد 10.000 تا 20.000 دلار و برای مقطع دکترا 30.000 دلار است.

ددلاین دانشگاه لاوال

ثبت‌نام و درخواست در این دانشگاه برای رشته و مقطع متفاوت است اما به‌صورت کلی:

ترم زمستان: برای رشته‌های بدون محدودیت‌پذیرش ۱۵ سپتامبر

ترم تابستان: ثبت‌نام اولیه تا ۱۵ ژانویه

  • ثبت‌نام در دوره اولیه زبان فرانسه (مه – ژوئن) پیش از دانشگاه ۱ آوریل
  • ثبت‌نام در دوره ثانویه زبان فرانسه (ژوئیه – اوت) پیش از دانشگاه ۱ مه

ترم پاییز:

  • رشته‌های دندان‌پزشکی، پزشکی، داروسازی و علوم زیستی در مقطع دکتری ۱ نوامبر
  • برای رشته‌های بدون محدودیت ثبت‌نام ۱ فوریه

برای کسب اطلاعات دقیق بر اساس رشته و مقطع می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نحوه مکاتبه با اساتید دانشگاه

برای پذیرش در مقطع ارشد مهم است که رزومه خود را ارائه کرده و با اساتید مکاتبه داشته باشید.

بورسیه‌های دانشگاه لاوال

  • تخفیف شهریه: این مورد برای دانشجویان دکترا جدیدالورود به ارزش 3500 دلار داده می‌شود.
  • خود ایالت کبک بورسیه باارزش 2000 تا 2500 دلار برای دانشجویان دکترا و پست دکترا در نظر گرفته است.
  • بورسیه‌های 5000 تا 7000 از طرف دولت وجود دارد.
  • وام‌های دانشجویی توسط این دانشگاه ارائه می‌شود که افراد واجد شرایط می‌توانند دریافت کنند.

دانشجویان برتر با معدل بالای 17 می‌توانند کمک‌هزینه‌های زیر را دریافت کنند:

  • 1000 دلار برای دوره‌ها و گواهی‌نامه‌ها
  • 2000 دلار برای ارشد تخصصی
  • 3000 دلار برای کارشناسی
  • 5000 دلار برای ارشد

خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه لاوال

این دانشگاه 4 ساختمان خوابگاهی به نام‌ها Pavillon Ernest-Lemieux، Pavillon H.Biermans-L.Moraud، Pavillon Agathe-Lacerte و Pavillon Alphonse-Marie-Parent دارد. از 4 ساختمان 1 ساختمان برای دخترها و بقیه بدون محدودیت است.

این خوابگاه‌ها لوازم تفریحی و امکانت زندگی را به‌صورت کامل دارند. هزینه خوابگاه دانشجویی لاوال 8500 دلار است که بر اساس شرایط ممکن است تغییر کند.

مشاهیر دانشگاه لاوال

قدمت این دانشگاه به قرن 17 برمی‌گردد. این دانشگاه در ابتدا یک محل برای تحصیل علوم دینی مسیحیان بوده اما با تسخیر فرانسه توسط انگلیسی‌ها به دانشگاه لیبرال تبدیل شد که در علوم مختلفی فعالیت دارد. این روزها نام مشاهیر برجسته مختلفی در این دانشگاه ‌دیده می‌شود که هرکدام موفق به کسب جایگاه ویژه‌ای شده‌اند. برخی از این مشاهیر عبارت‌اند از:

  • مارسل لوبوت: رئیسه کمیته المپیک کانادا
  • مانون بروئیلت: رئیس و مدیر اجرائی ویدئوتورن
  • لوئیز سنت لوران، برایان مولرونی و جین چرتین: نخست وزیران کانادایی
  • لارنس کنون: وزیر سابق امور خارجه کانادا
  • اوژن فیست: فرماندار سابق کبک که وی شخصیت نظامی و پزشکی نیز بود
  • لوییس روبینچاد: نخست‌وزیر نیوبرانزویک
  • محمدعلی ادوم: نماینده دولت در سازمان ملل متحد و وزیر سابق امور خارجه
  • ژاک ادوارد الکسیس: نخست‌وزیر کشور هایتی
  • کارم چاکن: وزیر سابق دفاع کشور اسپانیا
  • حبیبا زهی بن رمضان: وزیر بهداشت کشور تونس
  • ژان: روک کشور لوکزامبورگ

بودجه دانشگاه لاوال کانادا

بودجه این دانشگاه به کمک بخش‌های مختلف تأمین می‌شود. بودجه این دانشگاه بیش از 680 میلیون دلار برای هرسال است که بیشتر از 27 میلیون این بودجه برای کمک‌هزینه دانشجویان و بورسیه‌ها در نظر گرفته شده است.

دانشگاه لاوال به عنوان قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در کشور کانادا برای اخذ پذیرش دانشجویان خود، فاکتور های مشخصی را در نظر گرفته است و به همین منظور متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید پیش از اقدام برای اخذ پذیرش به خوبی رزومه تحصیلی خود را مورد بررسی قرار دهند.

مشاورین ما در حال حاضر آمادگی کامل برای بررسی رزومه تحصیلی شما را در اختیار دارند و شما عزیزان نیز از این طریق می توانید بهترین دانشگاه در دسترس برای تحصیل خود در کشور کانادا را انتخاب کنید. همچنین وکلای ما می توانند شما را در مسیر دریافت پذیرش تحصیلی و همچنین ویزای تحصیلی کشور کانادا یاری کنند تا ریسک رد درخواست شما برای رسیدن به کشور کانادا از این طریق به حداقل برسد.