جمعیت قابل توجهی از علاقمندان به تحصیل در جهان، هر ساله به منظور کسب اطلاعات بروز شده و همچنین به دست آوردن تجربه های آموزشی جدید، مهاجرت را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف خود انتخاب می کنند. کشور های مختلفی در جهان هستند که در جذب دانشجویان بسیار موفق عمل می کنند. کانادا نیز بالا تر از کشور آمریکا به عنوان دومین مقصد اصلی دانشجویان خارجی در جهان شناخته می شود. برنامه ها و سیاست های دولت کانادا در سال های اخیر تاثیر بسزایی در پیشرفت این کشور در زمینه تقاضای بالای افراد برای مهاجرت به کانادا داشته است.

دانشگاه های معتبر فراوانی در کشور کانادا وجود دارد که از اعتبار علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. افرادی که در این دانشگاه ها تحصیل می کنند، پس از پایان دوره تحصیل نه تنها می توانند در کشور کانادا بلکه در سایر نقاط جهان از جمله کشور خود مجددا کار مناسبی را بیابند. دانشگاه واترلو در کشور کانادا یکی از همین دانشگاه ها است که با قدمتی کمتر از یک قرن توانسته است جایگاه بسیار مناسبی در جهان برای خود از نظر علمی بدست آورد. این دانشگاه تحقیق محور در استان انتاریو و شهر واترلو واقع شده است و پذیرای دانشجویان فراوانی است. در ادامه در رابطه با شرایط تحصیل در دانشگاه واترلو توضیحات بسیار جامعی را ارائه خواهیم کرد. همچنین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید، حتما با ما تماس بگیرید.

تاریخچه دانشگاه واترلو

در سال 1957، نوآوری و کارآفرینی سبب شد که دانشگاه واترلو در این شهر احداث شود. دلیل اصلی این امر آن بود که گروهی از پیشگامان تجارت ساخت دانشگاهی را تصور کردند که برای مقابله با برخی نگرانی ها و چالش های جهان ساخته شده است. در آن زمان جنگ سرد آغاز شده بود و رقابت های زیادی بر سر فضاها وجود داشت به طوری که یک کامپیوتر ساده می توانست یک اتاق را به صورت کامل پر می کرد. اکتشافات انجام شده در علوم مختلف، پزشکی و مهندسی به سرعت در حال انجام بود. رهبران صنایع در واترلو می دانستند که پیشروی کردن معنایی فرا تر از آموزش افراد در زمینه فن آوری روز بود.

اولین ساختمان دانشگاه واترلو ساختمان شیمی و مهندسی شیمی بود که در ماه دسامبر 1958 تکمیل شد. در اوایل دهه 1960 میلادی، استاد ریاضیات، وس گراهام سبب شد تا دانشگاه واترلو به یکی از اولین دانشگاه های جهان تبدیل شد که امکان استفاده از کامپیوتر را برای دانشجویان حتی در مقطع کارشناسی را نیز فراهم آورده است. اولین برنامه Co-op خارج از رشته مهندسی در سال 1962 در دپارتمان فیزیک انجام شد. در سال 1975، اولین دوره Co-op برای دانشجویان اقتصاد نیز در دسترس قرار گرفت.

دیوید جانستون، پنجمین رئیس دانشگاه واترلو در نهایت موفق شد به عنوان بیست و هشتمین فرماندار کل کشور کانادا انتخاب شد. در سال 2003، مرکز آموزش و خدمات شغلی ویلیام تاتهام، بزرگ ترین ساختمانی که به خدمات عملی در کل دانشگاه های کانادا اختصاص داشت، افتتاح شد. در سال 2004، جان تامپسون زیست شناس مطرح ژن elF5A که زندگی یا مرگ یک سلول در گیاهان و جانوران را تعیین می کند را کشف کرد. این کشف بزرگ کمک شایانی به مبارزه با بیماری سرطان کرد.

تنها برنامه Co-op در رشته داروسازی در کشور کانادا در سال 2006 در مرکز شهر کیچنر آغاز شد. در سال 2007، بنیاد نوآوری کانادا 33 میلیون دلار به دانشگاه واترلو کمک مالی ارائه کرد که بالاترین مبلغ در میان همه دانشگاه های کانادایی بوده است. بر اساس گزارشات اقتصادی منتشر شده در سال 2013، دانشگاه واترلو تاثیر 2.6 میلیارد دلاری در اقتصاد کشور کانادا داشته است.

برخی از استارتاپ هایی که تا کنون توسط محققان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه واترلو آغاز به کار کرده اند عبارتند از:

  • BlackBerry
  • Clearpath Robotics
  • D2L
  • Kik Interactive
  • Maplesoft
  • MappedIn
  • OpenText
  • Vidyard

در حال حاضر بیش از 203000 فارغ التحصیل دانشگاه واترلو در 152 کشور جهان مشغول به کار و فعالیت هستند. در سال 2018 نیز دانشگاه موفق به کسب عنوان برنده جایزه نوبل در رشته فیزیک توسط دونا استریکلند شد. در حال حاضر نیز با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، دانشگاه واترلو امکان تحصیل به صورت آنلاین را نیز فراهم کرده است.

با دوره های کو آپ در کانادا بیشتر آشنا شوید

معرفی مشاهیر دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو به عنوان یکی از برترین دانشگاه های کشور کانادا، موفق شده است تا افراد برجسته فراوانی را در سراسر جهان به بازار های کاری معرفی کند. برخی از این افراد موفق به بدست آوردن دستاورد های بزرگ تری شده اند که از آن ها به عنوان شخصیت های برجسته که سابقه همکاری با دانشگاه چه به عنوان دانشجو چه به عنوان محقق داشته اند یاد می شود. پرفسور دونا استریکلند (Donna Strickland) یکی از برجسته ترین شخصیت های مرتبط با دانشگاه است. او در سال 2018 برنده جایزه نوبل در رشته فیزیک شد. او سومین زنی است که در تاریخ موفق به اخذ این جایزه شده است. اوری برودریک (Avery Broderick) نیز به عنوان استاد دانشگاه واترلو یکی از افرادی بود که در گرفتن اولین تصویر از سیاهچاله و ارائه آن به جهان در سال 2019 نقش ایفا کرده است.

دیوید چریتون (David Ross Cheriton) یکی از برجسته ترین دانشمندان این دانشگاه است که در حال حاضر مشغول تدریس علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد است. ایان گولدبرگ (Ian Goldberg)، جنیفر توملین (Claire Jennifer Tomlin ) و راسموس لادروف (Rasmus Lerdorf) از سایر شخصیت های برجسته علمی هستند که در دانشگاه واترلو تحصیل کرده اند. وحید تارخ نیز یک مهندس ایرانی است که در مقطع دکتری در دانشگاه واترلو تحصیل کرده بود و در زمینه علوم کامپیوتر و مخابرات بی سیم فعالیت کرده است. او در دانشگاه دوک در آمریکا تدریس می کند او سابقه فعالیت در دانشگاه هاروارد را نیز دارد.

هیتر مویس (Heather Moyse) دارنده دو مدال طلای المپیک زمستانی نیز از دانشجویان سابق این دانشگاه بوده است. ربکا اسکات (Rebecca “Beckie” Scott) نیز که دارنده یک مدال طلا و یک مدال نقره مسابقات المپیک زمستانی است در دانشگاه واترلو تحصیل کرده است.

راب ماکلساک (Rob MacIsaac) رئیس علوم پزشکی همیلتون، نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. گری گودیر (Gary T. Goodyear) و کارن ردمن (Karen Redman) عضو سابق مجلس عوام نیز از فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده اند.

به طور کلی درصد قابل توجهی از دانشجویان برجسته دانشگاه های واترلو به شخصیت های برجسته علمی تبدیل شده اند و در حال حاضر در دانشگاه های برتر جهان مشغول به تدریس بوده یا در تیم های تحقیقاتی برجسته مشغول به فعالیت هستند.

تصویر دانشگاه واترلو

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه واترلو

زمانی که قصد تحصیل در یک دانشگاه خارجی را دارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام، شرایط علمی تحصیل در این دانشگاه را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید آن دانشگاه در دید جامعه علمی چه جایگاهی را در اختیار دارد. شاخص های مختلفی وجود دارد که سازمان های ارزیاب دانشگاه های جهان به کمک آن ها یک دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهند و تعیین می کنند که در مقایسه با سایر دانشگاه های جهان از نظر علمی در چه جایگاهی قرار دارد.

در جدول زیر اطلاعات اولیه در خصوص جایگاه علمی دانشگاه واترلو در رده بندی های مختلف معرفی شده است.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

7

149 8 199 7-8 151-200 10

201-250

در جدول فوق می توان به خوبی دریافت که دانشگاه واترلو به عنوان یکی از 10 دانشگاه برتر کشور کانادا شناخته می شود و یکی از 250 دانشگاه برتر در جهان است. از همین رو دانشجویان می توانند اطمینان حاصل کنند که در دوره تحصیل خود، بهترین داده های آموزشی را دریافت می کنند و آماده ورود به بازار کار می شوند. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه واترلو در کانادا را دارند، باید رزومه تحصیلی نسبتا قدرتمندی در اختیار داشته باشند تا شانس پذیرش آن ها در این دانشگاه بیش تر شود.

نگاهی به جایگاه علمی رشته های تحصیلی در دانشگاه واترلو

توجه به جایگاه علمی دانشگاه ها برای تصمیم گیری در یک دانشگاه بسیار حائز اهمیت است اما بهتر است پیش از تصمیم گیری در رابطه با رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید، جایگاه علمی رشته های مختلف تحصیلی را نیز مورد بررسی قرار دهید. یک مثال ساده در رابطه با دانشگاه واترلو آن است که رشته مهندسی الکترونیک در این دانشگاه به گزارش USN جایگاه 23 را در جهان در اختیار دارد اما جایگاه رشته پزشکی بالینی 456 است.

در جدول زیر، جایگاه علمی برخی از مهم ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه واترلو را به نقل از USN معرفی کرده ایم.

رشته تحصیلی

رتبه

رشته تحصیلی

رتبه

بیولوژی و بیوشیمی

355 علوم زمین

229

مهندسی شیمی

93 علوم مواد

90

شیمی

119 ریاضیات 77
مهندسی عمران 78 مهندسی مکانیک

45

پزشکی بالینی

456 نورو ساینس 89
علوم کامپیوتر 42 فیزیک

220

اقتصاد و تجارت

168 روانپزشکی 169
مهندسی الکترونیک 23 سلامت عمومی

187

انرژی و سوخت

37 مهندسی 49
علوم اجتماعی 132 علوم هوافضا

201

محیط زیست

222 علوم پلیمر

93

از جدول فوق به خوبی می توان دریافت که بسیاری از رشته های تحصیلی در دانشگاه واترلو در جایگاه های برتر جهانی قرار دارند و رتبه های دو رقمی را به خود اختصاص داده اند. دانشجویانی که در این رشته های تحصیلی فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان نخبه وارد بازار کار شوند.

نگاهی به آمار و ارقام دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو یک دانشگاه به روز در قرن 21 است. در حال حاضر 42000 دانشجوی تمام وقت و نیمه وقت در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه واترلو مشغول به تحصیل هستند. در سال 2020 نیز بیش از 9000 مدرک دانشگاهی به دانشجویان سابق این دانشگاه اهدا شده است. در سال تحصیلی 2019-2020، بیش از 52000 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده اند. این دانشگاه دارای 6 دانشکده است.

دانشگاه واترلو جایگاه بسیار مناسبی برای دانشجویان بین المللی است به صورتی که در سال تحصیلی 2019-2020، 22% از دانشجویان در مقطع کارشناسی و 40% از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر دانشجویان بین المللی بوده اند. بیش از 220000 فارغ التحصیل این دانشگاه در 151 کشور جهان مشغول فعالیت هستند. همچنین این دانشگاه 243 توافق نامه همکاری فعال در سال 2020 داشته است.

دانشگاه واترلو به گزارش THE در سال 2020 جایگاه دوم از نظر تاثیر گذاری در اقتصاد کانادا را بدست آورده است و در ایجاد بیش از 5000 شغل در کانادا تا سال 2008 نقش داشته است. دانشگاه واترلو دارای 6 دانشکده است که عبارتند از:

  • علوم بهداشت کاربردی
  • هنر
  • مهندسی
  • علوم
  • ریاضیات
  • محیط زیست

هزینه تحصیل در دانشگاه واترلو

در بخش های قبل در رابطه با شرایط کلی تحصیل در دانشگاه واترلو توضیحاتی را ارائه کردیم اما یکی از موارد بسیار دارای اهمیت در رابطه با تحصیل در این دانشگاه، هزینه های مربوط به تحصیل است. دانشجویان غیر کانادایی برای اینکه بتوانند در دانشگاه واترلو تحصیل کنند، باید هزینه ای بیش تر نسبت به شهروندان رسمی کانادا پرداخت کنند. در این بخش از مقاله کلیه هزینه هایی که از آن یاد می شود مربوط به دانشجویان بین المللی در این دانشگاه است.

در جدول زیر هزینه های مربوط به سال اول تحصیل در دانشگاه واترلو بسته به نام دانشکده معرفی شده است. کلیه هزینه های ذکر شده در جدول زیر به دلار کانادا است.

نام دانشکده

شهریه و هزینه های جانبی تجهیزات آموزشی و کتاب

دانشکده علوم کاربردی بهداشت و هنر

42000$ تا 43000$

2100$

دانشکده مهندسی 63000$

2100$

دانشکده ریاضیات

47000$ تا 48000$ 2100$
دانشکده علوم 44000$ تا 45000$

2100$

دانشکده حسابداری و مدیریت مالی

$43000 2100$
معماری 61000$

4100$

مدیریت بازرگانی و ریاضیات

$45500 2100$
علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی و علوم کامپیوتر $43000

2100$

مدیریت مالی

$48000 2100$
تجارت جهانی و هنر دیجیتال $46000

2100$

در جدول بالا هزینه تحصیل در سال اول تحصیلی دانشگاه واترلو بیان شده است و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه باید حداقل این مبلغ را در اختیار داشته باشند. اگرچه امکان دریافت بورسیه های تحصیلی از دانشگاه واترلو وجود دارد اما دانشجویان نباید به امید دریافت بورسیه تحصیلی در مسیر مهاجرت گام بردارند. به طور کلی دانشگاه واترلو یکی از دانشگاه های برتر در جهان است بنابر این تحصیل در این دانشگاه می تواند از ارزش بسیار بالایی برخوردار باشد. زمانی که شخصی وارد این دانشگاه می شود، می تواند تفاوت عمده آموزش در یکی از دانشگاه های برتر جهان را متوجه شود. بنابراین تحصیل در دانشگاه واترلو به افرادی توصیه می شود که علاقه بسیار زیادی به تحصیل دارند و هدف اولیه آن ها از مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا تنها تحصیل است.

در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص شرایط زندگی دانشجویی، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، امکان انجام کار دانشجویی در کشور کانادا، امکان اقامت پس از تحصیل در کانادا، امکان ادامه تحصیل در این کشور، مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش همچنین شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا و یا کلیه روش های مهاجرتی به این کشور هستید، می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا ضمن بررسی رزومه تحصیلی شما، بهترین مسیر مهاجرت به این کشور را برای شما طراحی کنند تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین شکل در مسیر ورود به این کشور گام بردارید.

 

وبسایت رسمی دانشگاه : uwaterloo.ca