زمانی که رشته تحصیلی مورد نظر خود برای مهاجرت تحصیلی را انتخاب کردید، تردیدی وجود ندارد که کانادا می تواند یکی از گزینه های اصلی شما باشد. فاکتورهای بسیار زیادی می تواند در تصمیم گیری شما دخیل باشد اما کانادا کیفیت بالای تحصیل و زندگی، امکان اخذ ویزای همراه، امکان کار دانشجویی برای همراه و شخص دانشجو، امکان کار پس از تحصیل در کانادا و همچنین امکان بازگشت به کشور خود برای کاریابی به دلیل اعتبار بالای مدرک تحصیلی را در اختیار شما قرار می دهد و به همین دلیل است که پس از تحصیل در انگلستان، کانادا دومین مقصد جذاب در جهان برای تحصیل شناخته می شود.

دانشگاه ترنت که در شهر پیتربورو در استان انتاریو واقع شده است، یکی از دانشگاه هایی است که در کشور کانادا و در رشته های مختلف تحصیلی به دانشجویان خارجی فرصت تحصیل را ارائه می کند. این دانشگاه در جمع دانشگاه های جدید التاسیس کانادا قرار دارد با این حال فرصت های تحصیلی فراوانی را برای دانشجویان ایجاد کرده است. در ادامه این گفتار اطلاعات کاملی در خصوص شرایط تحصیل در دانشگاه ترنت در اختیار شما قرار خواهیم داد تا پیش از تصمیم گیری نهایی در این خصوص با شرایط آن آشنایی کامل داشته باشید.

تاریخچه دانشگاه ترنت

در سال 1957 یک بحث جامع اجتماعی صورت گرفت و بر اساس آن مصوب شد که یک مرکز آموزشی برای دوره پس از دبیرستان در دره ترنت ایجاد شود. کمپین ایجاد شده برای ایجاد یک موسسه برای تحصیل در دوره پس از دبیرستان در پیتربورو با سیاست های دولت انتاریو مبنی بر اینکه حق آموزش از پایه های اولیه عدالت اجتماعی است و این که دانشگاه سبب افزایش بهره وری اقتصادی می شود، کاملاً مطابقت داشت.

در راستای همین فعالیت های اجتماعی بود که نهایتا در سال 1963 دانشگاه غیر فرقه ای ترنت در مرکز شهر پیتربورو فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه فعالیت خود را به عنوان یک دانشگاه دولتی آغاز کرد. فرماندار کل وقت، ژرژ وانییر در سال 1964 رسما این دانشگاه را افتتاح کرد. در پاییز 1964، اولین دانشجویان موفق به نام نویسی در این دانشگاه شدند. دانشگاه در آن زمان از سه ساختمان قدیمی بازسازی شده استفاده می کرد: روبیج ها، کالج تریل کاترین پار برای زنان و کالج پیتر روبینسون برای مردان. در همان سال اول حدود 100 دانشجو در این دانشگاه نام نویسی کردند.

دانشگاه ترنت با الگوبرداری از شیوه اداره دانشگاه تورنتو در سال 1906 سیاست های اجرایی خود را در نظر گرفت. در حقیقت دو گروه مدیریتی بر اداره دانشگاه تاثیر می گذاشتند. اعضای هئیت علمی دانشگاه که در حقیقت همان مجلس سنای دانشگاه بود و وظیفه کنترل و اداره امور آموزشی را به عهده داشتند و  یک هیئت مشخص که همان شهروندان عادی بودند و ایشان نظارت کاملی بر سیاست های مالی و اداره دانشگاه داشتند. رئیس دانشگاه توسط هیئت دوم انتخاب می شد و وظیفه ایجاد رابطه میان دو گروه تشکیل دهنده بدنه دانشگاه یعنی مردم و هیئت علمی دانشگاه را برعهده داشت.

جنرال الکتریک به عنوان یکی از کارفرمایان بزرگ صنعتی در پیتر برو، یک قطعه زمین 100 هکتاری را در امتداد رودخانه اوتونابی در اختیار دانشگاه قرار داد. سایر زمین های مربوط به دانشگاه نیز در اطراف همین محل خریداری شد تا بتوانند از آن ها به عنوان سایر ساختمان های مرتبط با دانشگاه استفاده شود. جنرال الکتریک کانادا علاوه بر آن زمین ارزشمند، یک نیروگاه برق آبی را نیز از دهه 1890 تا کنون که بخش عمده ای از برق مصرفی دانشگاه را تامین می کند ، به دانشگاه اهدا کرد. 50% از مالکیت آن همچنان در اختیار دانشگاه ترنت است و ارزش آن در سال  2013 به 22.8 میلیون دلار رسیده است.

در سال 1968 دپارتمان جغرافیا فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرد و در سال 1969 نیز برای اولین بار برنامه مطالعات بومی در این دانشگاه شروع شد. در سال 2017 نیز پارک تحقیقات و نوآوری دانشگاه ترنت فعالیت خود را آغاز کرد و همین مسئله سبب شد تا در یک سال تحصیلی 3500 دانشجوی جدید به دانشجویان این دانشگاه اضافه شود.

تصویر دانشگاه ترنت

معرفی مشاهیر دانشگاه ترنت

آشنایی با مشاهیر یک دانشگاه به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از نرخ تبدیل علم به عمل در این دانشگاه داشته باشید. بدون تردید شما نیز تحصیل می کنید که در آینده بتوانید به عنوان یک نیروی کار درآمد مناسبی را به دست آورید. در این بخش، برخی از برجسته ترین شخصیت هایی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه ترنت دریافت کرده اند را معرفی خواهیم کرد.

لوسی ادواردز (Lucie Edwards) یک دیپلمات کانادایی است که از سال 1976 تا 2009 در وزارت خارجه کانادا مشغول به کار بوده و در سمت کمیساریای عالی در هند، آفریقای جنوبی، کنیا و نماینده دائمی در برنامه محیط زیست سازمان ملل فعالیت کرده است. استفان استون (John Stephen Stohn) یک وکیل برجسته کانادایی است که در زمینه ساخت برنامه تلویزیونی برای جوانان نیز فعالیت دارد از جمله فارغ التحصیلان موفق دانشگاه ترنت است. جین استوارت (Jane Stewart) وزیر سابق توسعه منابع انسانی کانادا نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. جیمز آلوم (James Allum) وزیر سابق قضایی مانیتوبا نیز از دیگر شخصیت های سرشناسی سیاسی این دانشگاه است.

جیمز اربینسکی (James Jude Orbinski) پزشک سرشناس کانادایی و فعال در زمینه بهداشت جهانی نیز فارغ التحصیل همین دانشگاه است که چندین کتاب معتبر را به چاپ رسانده است. جان هورگان (John Joseph Horgan) یکی دیگر از شخصیت های برجسته است که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه ترنت دریافت کرده است. او در سال 2017 به سمت نخست وزیری بریتیش کلمبیا انتخاب شد و همچنان در این سمت ابقا شده است.

یان مرتل (Yann Martel) نویسنده کتاب مشهور زندگی پی (Life of Pi) و لینوود بارکلی نویسنده پرفروش ترین کتاب سال 2007 در کانادا با نام “زمانی برای خداحافظی نیست” نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند. ریچارد بروس رایت (Richard Bruce Wright) نویسنده کتاب تاثیرگذار کلارا کالان که جوایز بسیار زیادی را به خود اختصاص داده نیز در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رساند. جیمز موتلاک (James Motluk) کارگردان کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده است. نویسندگان، شاعران و هنرمندان برجسته بسیار زیادی در این دانشگاه به تحصیل پرداخته اند.

این دانشگاه در زمینه پرورش شخصیت های دینی نیز بسیار قوی عمل کرده است و چه بسیارند مبلغان دینی که تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رسانده اند.

بررسی جایگاه علمی دانشگاه ترنت در کانادا

دانشگاه های کانادا به طور کلی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارند و به همین دلیل است که مدارک تحصیلی دریافتی از این دانشگاه ها بسیار ارزشمند است. بسیاری از دانشجویان خارجی پس از تحصیل در این کشور، به راحتی می توانند با توجه به اعتبار مدرک تحصیلی خود راهی سایر کشورهای پیشرفته در جهان شوند و در بازار کار آن کشور شغل مناسبی برای خود بیابند.

هر ساله منابع مختلفی در جهان به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف پرداخته و برترین ها را برای تحصیل معرفی می کنند. شاخص هایی که در هر سازمان یا نهاد ارزشگذار مورد پذیرش قرار گرفته است متفاوت از دیگری است و به همین دلیل است که گاه اختلاف های بسیار زیادی بین جایگاه دانشگاه های جهان در رده بندی های مختلف مشاهده می شود.

دانشگاه ترنت نیز در برخی از سازمان های ارزیاب توانسته است جایگاهی برای خود به دست آورد. در رنکینگ بین المللی USN دانشگاه ترنت در جایگاه 1497 جهان و همچنین 35 در کانادا قرار دارد. در مقام مقایسه، دانشگاه ترنت در جایگاهی نزدیک به دانشگاه شیراز (1485) و سهند (1481) قرار دارد.

جایگاه 349 در میان کشورهای آمریکای شمالی و همچنین جایگاه 1266 نیز در جهان بر اساس آخرین رده بندی سازمان وبومتریک در اختیار دانشگاه ترنت قرار گرفته است. دانشگاه ترنت با قرار گرفتن در این جایگاه توانسته است جایگاه بهتری نسبت به بسیاری از دانشگاه های کانادا از جمله دانشگاه سنت ماری، دانشگاه وینیپگ و غیره به دست آورد.

با توجه به جایگاه دانشگاه ترنت در کانادا، بسیاری از علاقمندان به تحصیل که رزومه قدرتمندی در اختیار ندارند، می توانند از این دانشگاه به عنوان دروازه ورود خود به کانادا استفاده کنند.

معرفی دانشکده های تحصیلی معتبر در دانشگاه ترنت

رشته های تحصیلی در دانشگاه ترنت در دپارتمان های مختلف ارائه می شوند که در ادامه هر یک از آن ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم:

دانشکده تجارت: رشته هایی مانند امور مالی، حسابداری، مدیریت، کارآفرینی، منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و تجارت الکترونیکی و بسیاری از رشته هایی از این دست را در این دانشکده تجربه کنند.

دانشکده محیط زیست: دانشگاه ترنت در رشته محیط زیست یک دانشگاه پیشتاز در کانادا است و برجسته ترین دانشکده در کانادا بشمار می رود.

دانشکده علوم آموزشی: علاقمندان به حرفه معلمی و کسانی که قصد ورود به حوزه تدریس را دارند، می توانند در این دانشکده به ادامه تحصیل بپردازند. دانشکده علوم آموزشی ترنت محلی برای تربیت و الهام بخشیدن به معلمان فردا است.

دانشکده مطالعات بومی چنی ونجک: ترنت شهرتی دیرینه در پیشگامی آموزش بومی در کانادا دارد.

دانشکده پرستاری فلمینگ: دانشکده پرستاری ترنت یکی از بهترین دانشکده های این دانشگاه برای تربیت پرستاران آینده با بالاترین استانداردهای ممکن است.

مدرسه مطالعات کانادایی: مطالعات کانادایی برای اولین بار در دانشگاه ترنت متولد شد.

دانشکده تحصیلات تکمیلی: دانشگاه ترنت تعداد بسیار زیادی از رشته های آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را ارائه می کند.

جایگاه دانشگاه ترنت در رنکینگ بین المللی

نگاهی به دانشگاه ترنت از دید آمار و ارقام

حال زمان آن رسیده است که داده های کاملی در خصوص شرایط تحصیل در دانشگاه ترنت را از نظر آماری در اختیار شما قرار دهیم. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط دانشگاه، 11079 نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که می توان آن ها را به دانشجویان بومی و غیر بومی تقسیم کرد. دانشجویانی که از شهرهای دورهم و پیتربورو در این دانشگاه نام نویسی کرده اند تنها 383 نفر هستند و دانشجویان بین المللی این دانشگاه نیز به 999 نفر رسیده است. سایر دانشجویان از سایر نقاط کانادا در این دانشگاه نام نویسی کرده اند.

دانشجویان به طور کلی در دو دانشکده این دانشگاه در شهر پیتربورو و دورهم مشغول به تحصیل هستند و بخش عمده ای از آن ها در مقر اصلی دانشگاه ترنت در شهر پیتربورو تحصیل می کنند. 8753 دانشجوی مقطع کارشناسی و 653 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ترنت در پیتربورو مشغول به تحصیل هستند. از طرف دیگر 1632 دانشجو در مقطع کارشناسی و 41 دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دورهم به تحصیل مشغول هستند.

بر اساس گزارش سایت رسمی دانشگاه به ازای هر 18 دانشجو در دانشگاه ترنت یک عضو هیئت علمی وجود دارد که آماری کم نظیر در نوع خود است. در دانشگاه ترنت بیش از 100 برنامه آموزشی در گروه های هنر، علوم، علوم اجتماعی و برنامه های حرفه ای وجود دارد.

54000 فارغ التحصیل از دانشگاه ترنت نیز در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. از نظر تعداد شاغلین نیز یک آمار بسیار جالب در خصوص دانشگاه ترنت وجود دارد. دانشگاه ترنت در پیتربورو 1163 نیروی کار دارد و همین مسئله آن را به سومین نهاد با بیش ترین نیروی کار در این شهر تبدل کرده است. تعداد شاغلین در دورهم نیز به 113 نفر رسیده است.

فاصله پردیس پیتربورو تا مرکز شهر تورنتو تقریبا 90 دقیقه است و مساحت دانشگاه تقریبا 1400 هکتار است. 30 کیلومتر مسافت برای پیاده روی در محیط دانشگاه در نظر گرفته شده است روزانه 10 اتوبوس از این پردیس به سمت منطقه بزرگ تورنتو حرکت می کند. پردیس دورهم نیز در فاصله 40 دقیقه ای از تورنتو قرار دارد و در منطقه تورنتو بزرگ قرار دارد.

دانشگاه ترنت در زمینه های ورزشی نیز فعالیت بسیار مناسبی دارد. 12 تیم مختلف ورزشی مردان و زنان در بالاترین سطح ممکن در حال فعالیت حرفه ای هستند؛ فوتبال، والیبال، راگبی، قایقرانی، لاکرو و کرلینگ از جمله رشته های ورزشی فعال در این دانشگاه هستند. بیش از 30 گروه یا نهاد بین المللی در دانشگاه وجود دارد که شما نیز قادر به عضویت در آن ها خواهید بود و به طور کلی بیش از 100 گروه و نهاد در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که هر یک از آن ها در زمینه ای خاص فعالیت می کنند و دانشجویان نیز قادر خواهند بود با توجه به علائق یا توانایی های خود در آن عضویت پیدا کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه ترنت

یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت در رابطه با هر دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، شهریه ای است که باید سالیانه به دانشگاه پرداخت کنید، همچنین هزینه های زندگی در شهر محل قرارگیری دانشگاه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه ترنت، شهریه تحصیلی دانشجویان بین المللی در پردیس دورهم نسبت به سال گذشته حدود 700$ دلار کانادا افزایش پیدا کرده است. دانشجویان بین المللی باید 24250.48$ دلار کانادا را به عنوان شهریه سالیانه خود پرداخت کنند که با توجه به برخی هزینه های اضافه در این دانشگاه که مربوط به هزینه های جانبی و حق عضویت در انجمن ها و بسیاری از امور اداری می شود، حدود هزینه دانشجویان برای یک سال تحصیلی 26660.37 $ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

جزئیات هزینه تحصیل در پردیس دورهم در دانشگاه ترنت به شرح جدول زیر است.

کل هزینه

شهریه

هزینه های جانبی ترم پاییز

ترم زمستان

26660.37$

24250.48$

2409.89$ 14205.23$

12455.14$

با توجه به اینکه اکثر دانشجویان در پردیس پیتربورو تحصیل می کنند، هزینه های تحصیل در این پردیس با جزئیات بیشتری در دسترس است.

در رشته های عمومی هزینه تحصیل در دانشگاه ترنت برای دانشجویانی که در پاییز 2020 دوره آموزش خود را شروع کرده اند، هزینه های تحصیل به شرح زیر بوده است.

جدول هزینه رشته های عمومی هزینه تحصیل در دانشگاه ترنت برای دانشجویانی که در پاییز 2020 دوره آموزش خود را شروع کرده اند

کل هزینه های ثبت نام برای ورودی های سال 2019، معادل 24716.54$ دلار کانادا در نظر گرفته شده بود که تنها 390.66$ دلار کانادا نسبت به سال 2020 کمتر بوده است.

در رشته های مدیریت  و تجارت هزینه های تحصیل حدودا 20$ بیشتر از رشته های عمومی در نظر گرفته شده است و شهریه کل دانشجویان بین المللی برای یک سال تحصیلی 25137.20$ دلار در نظر گرفته شده است. در رشته علوم آموزشی در مقطع کارشناسی کمترین هزینه تعیین شده است و دانشجویان غیر بومی برای تحصیل در این مقطع سالیانه مبلغی معادل 25016.54$ دلار کانادا را پرداخت می کنند. هزینه یک سال تحصیل پرستاری در این دانشگاه برای دانشجویان تمام وقت نیز 25125.20$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

دانشجویان بین المللی نیز قادر خواهند بود به دلیل شیوع بیماری کرونا، در دوره های آنلاین نیز شرکت کنند. هزینه دوره های آنلاین برای دانشجویان بین المللی در دورهم 4944.89$ دلار کانادا و در پردیس پیتربورو 4926.51$ دلار کانادا است.

اگر بخواهید در پیتربورو زندگی کنید، هزینه های زندگی شما به نسبت شهر تورنتو به عنوان یکی از شهرهای بزرگ انتاریو به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. برای مثال، هزینه اجاره یک خانه خارج از مرکز شهر، 37.8% کاهش پیدا می کند. هزینه های مربوط به خوراک نیز حودا 9.24% به نسبت تورنتو ارزان قیمت تر است.

زمانی که دانشگاه ترنت را برای تحصیل خود در کشور کانادا انتخاب می کنید باید در نظر داشته باشید که این دانشگاه از جایگاه عالی در میان دانشگاه های کانادا برخوردار نیست و صرفا یک دانشگاه خوب در این کشور به حساب می آید. شاید بتوان گفت که یک رزومه سطح متوسط می تواند در این دانشگاه پذیرش تحصیلی دریافت کند. در صورتی که تمایل به زندگی در تورنتو را دارید، دانشگاه ترنت می تواند این امکان را در اختیار شما قرار دهد چراکه فاصله ای 90 دقیقه میان تورنتو و دانشگاه وجود دارد. برای دریافت پذیرش از این دانشگاه باید از مدارک مورد نیاز و همچنین زمان های تعیین شده برای دریافت پذیرش اطلاع کسب کنید.

یک وکیل مهاجرت با دانش و تجربه قادر خواهد بود تا مسیر ورود شما به کانادا برای تحصیل را فراهم کند و به همین دلیل است که توصیه می کنیم پیش از صرف هزینه ای برای شروع پروسه مهاجرتی خود به کانادا، حتما با مشاورین ما در ارتباط باشید تا از مقدمات و نحوه مهاجرت به کانادا شما را مطلع سازند.

 

وب سایت رسمی دانشگاه: www.trentu.ca