ویزای کار IMP / برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا

کانادا کشوری پیشرفته با فرصت‌های شغلی بالا و پتانسیل‌های فوق‌العاده برای رشد اقتصادی است. کار در این کشور می‌تواند یک سابقه درخشان در کارنامه حرفه‌ای هر نیروی کار و متخصص باشد. یکی از مشکلاتی که بیشتر متخصصان در زمینه ورود به بازار کار کانادا تحت برخی برنامه‌ها دارند، الزام دریافت تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) توسط کارفرمای کانادایی برای جذب آن‌ها است.

 برنامه جابه‌جایی بین‌المللی مسیری برای دریافت مجوز کار معاف از تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) است که به متقاضیان این فرصت را می‌دهد تا بتوانند حین کار در کانادا و رشد مهارت‌های حرفه‌ای خود، برای دریافت اقامت دائم کانادا نیز اقدام کنند.

  • ویزای کار IMP / برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا چیست؟
  • برنامه‌های تحت ویزای جابه‌جایی بین‌المللی کانادا
  • مراحل درخواست ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی تا دریافت اقامت دائم کانادا
  • مدارک مورد نیاز برای ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا
  • مزایای دریافت ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا
  • مدت زمان پردازش ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا
  • دلایل و راه رفع ریجکتی ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا
  • سخن پایانی

ویزای کار IMP / برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا چیست؟

برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا، برنامه‌ای است که به نیروی کار خارجی موقت، فرصت دریافت مجوز کار باز کانادا را بدون نیاز به دریافت تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) می‌دهد. کارفرمایان کانادایی تحت این برنامه می‌توانند نیروی کار خارجی مدنظر خود را استخدام کنند. 

این برنامه متفاوت از برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) است. برنامه نیروی کار خارجی موقت معاف از تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) نیست. هم‌چنین، دریافت ویزای کار تحت این برنامه مناسب جوانان و متخصصان برای کار در کانادا است که تحت توافق‌نامه‌های بین‌المللی کانادا مانند توافق‌نامه آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) اقدام می‌کنند.

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله ما با عنوان تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا را مطالعه بفرمایید.

برنامه‌های تحت ویزای جابه‌جایی بین‌المللی کانادا

برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا شامل چندین برنامه و توافقنامه است. برخی از اصلی‌ترین توافق‌نامه‌ها و مجوزهای تحت این برنامه عبارتند از:

  1. توافق‌نامه‌های تجارت آزاد بین‌المللی

این توافق‌نامه‌ها بین کانادا و سایر کشورها برقرار شده است که یکی از بندهای توافق شده در آن، مقرراتی برای تسهیل ورود موقت افراد فعال در حوزه تجاری است. 

در جدول زیر، انواع توافقنامه‌های تجارت آزاد کانادا همراه با کشورهای مورد توافق و تاریخ اجرای آن آورده شده است:

عنوان توافق‌نامهکشورهای مورد توافقتاریخ اجرا
توافق‌نامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام (CPTPP)استرالیا، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ویتنام30/12/2018
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و اوکراین (CUFTA)اوکراین01/08/2017
کانادا-اتحادیه اروپا: توافق‌نامه جامع اقتصادی و تجاری (CETA)اتحادیه اروپا21/09/2017
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و کره (CKFTA)کره01/01/2015
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا-هندوراسهندوراس01/10/2014
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و پاناماپاناما01/04/2013
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و اردناردن01/12/2012
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و کلمبیاکلمبیا21/11/2008
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و اتحادیه اروپا (EFTA)ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس01/07/2009
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و پروپرو01/08/2009
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و کاستاریکاکاستاریکا01/11/2002
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و اسرائیل (CIFTA)اسرائیل01/01/1997
توافق‌نامه تجارت آزاد کانادا و شیلیشیلی05/07/1997
توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)آمریکا، کانادا و مکزیک1/11/1994

کسانی که تحت حمایت این توافقنامه‌ها وارد کشور کانادا می‌شوند و کار می‌کنند، تحت عنوان بازرگانان (Business People) شناخته می‌شوند. این توافق‌نامه‌ها به شهروندان این کشورها اجازه ورود موقت به کشورهای هم به منظور کار یا سرمایه‌گذاری را می‌دهد. 

کارفرمایان کانادایی برای استخدام اتباع خارجی مشمول این توافق‌نامه‌ها، نیازی به دریافت تاییدیه از طرف دولت کانادا را دارند. در اصل، این توافق‌نامه‌ها با هدف توافق تجاری برای بهرمندی از فرصت‌های اقتصادی و فرهنگی همدیگر است.

  1. تجربه بین‌المللی کانادا (IEC)

این برنامه، مناسب جوانان (رده سنی 18 تا 35 سال) کشورهای طرف توافقنامه دوجانبه جابه‌جایی جوانان (youth mobility agreement) با کانادا است. 

در جدول زیر، لیست اسامی کشورهای طرف توافقنامه دوجانبه جابه‌جایی جوانان با کانادا آورده شده است:

استرالیاآلمانمکزیکسوئداتریشیونان
هلندسوئیسبلژیکهنگ کنگنیوزلندتایوان
شیلیایرلندنروژاوکراینکاستا ریکاایتالیا
لهستانبریتانیاکرواسیژاپنپرتغالجمهوری چک
جمهوری کرهسن مارینودانمارکجمهوری لیتوانیاسلواکیاستونی
لیتوانیفرانسهلوکزامبورگاسپانیا

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا 3 دسته اصلی دارند:

  • تعطیلات کاری (Working Holiday): متقاضیان می‌توانند تحت این دسته، برای دریافت مجوز کار باز اقدام و متقاضیان این امکان را دارند تا برای چند کارفرما در چند نقطه از کانادا کار کنند. متقاضیان این دسته نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند. 86 درصد از مجوز‌های تایید شده برای تجربه بین‌المللی کانادا، به این دسته اختصاص دارد.
  • متخصصان جوان (Young Professionals): متقاضیان این دسته باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشند و این پیشنهاد شغلی در راستای پیشرفت در حرفه‌شان و بهبود منفعت اقتصاد جهانی باشد. متقاضیان در این دسته تنها برای یک کارفرما و در یک موقعیت مکانی در کانادا کار کنند.
  • جریان کوآپ بین‌المللی (کارآموزی)( The International co-op (internship) stream): این دسته مناسب دانشجویانی است که به دنبال کسب سابقه کاری در حوزه تحصیلی خود در کانادا هستند. این دسته باید یک پیشنهاد شغلی مرتبط با رشته خود داشته باشند.
  1. مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از موسسات آموزش عالی مورد تایید (DLI) در کانادا می‌توانند برای دریافت مجوز کار باز تحت عنوان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) اقدام کنند. دراندگان این مجوز این اجازه را دارند که برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنند و در صورت نیاز، هر زمانی که بخواهند شغل خود را تغییر دهند. 

  1. انتقال درون شرکتی (ICT)

انتقال درون شرکتی، برنامه‌ای است که تحت آن، شرکت‌های خارجی می‌توانند با تاسیس شعبه یا تابعه در کانادا، به صورت موقت کارکنان کلیدی خود را به کانادا منتقل کنند. 

متقاضیان این برنامه می‌توانند تنها برای همان کارفرمای خود در خارج از کانادا کار  و باید مجوز کار دریافت کنند. مجوز کار تحت این برنامه معاف از تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) است.

مراحل درخواست ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی تا دریافت اقامت دائم کانادا

متقاضیان برای دریافت ویزای کار تحت برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا و در وهله بعدی، دریافت اقامت دائم کانادا، می‌توانند طبق مراحل زیر اقدام کنند:

  • ارزیابی معیارهای شخصی برای واجد شرایط بودن

متقاضیان برای واجد شرایط بودن این برنامه باید تمام مدارک و اسناد مربوط به درخواست ویزای کار تحت این برنامه را جمع‌آوری و تهیه کرده باشند.

  • دریافت یک پیشنهاد شغلی

برای واجد شرایط بودن تحت برخی از دسته‌های این برنامه، متقاضیان باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی داشته باشند. در صورتی که متقاضی نیاز به دریافت یک پیشنهاد شغلی رسمی دارد، کارفرما باید هزینه انطباق (230 دلار) را بپردازد؛ اما برای متقاضیانی که واجد شرایط دریافت مجوز کار باز هستند، کارفرما ملزم به پرداخت این هزینه نیست.

  • اقدام برای دریافت مجوز کار کانادا

پس از جمع‌آوری مدارک و اسناد، متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز کار باز یا مجوز کار کانادا معاف از  تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) در خواست دهند.

  • مهاجرت به کانادا و کسب سابقه کاری

دارندگان مجوز کار کانادا می‌توانند به این کشور مهاجرت و کار و زندگی خود را در این کشور تا زمان اعتبار مجوزشان شروع کنند.

  • اقدام برای دریافت اقامت دائم کانادا

در صورتی که دارندگان مجوز کار کانادا حداقل سابقه یک سال کار در کانادا و سایر الزامات یکی از برنامه‌های مهاجرتی منتهی به دریافت اقامت دائم کانادا را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم خود و خانواده‌شان درخواست دهند.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا

به صورت کلی، متقاضیان برای درخواست مجوز کار تحت این برنامه نیاز به مدارک زیر خواهند داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه رسمی کارفرما
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک هویتی
  • 2 قطعه عکس پرسنلی
  • تکمیل و تهیه فرم درخواست مجوز کار
  • مدارک مربوط به خانواده (همسر/ شریک عرفی و فرزندان تحت تکفل)
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گواهی معاینه پزشکی

مزایای دریافت ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا

برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا یک برنامه مهاجرتی سودمند از چندین جهت است. این برنامه هم برای کانادا، هم برای کارفرمای کانادایی و هم برای نیروی کار خارجی مزایای بسیاری خواهد داشت:

  • مزایا برای کارفرمایان
  1. فرآیند استخدام سریع به دلیل معاف بودن از تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)
  2. دسترسی آسان به استعدادهای دیدگاه‌ها و ایده‌های متنوع جهانی
  3. گسترش کسب‌وکار با بهره‌گیری از تخصص‌ها و استعدادهای بین‌المللی
  • مزایا برای نیروی کار خارجی
  1. رشد حرفه‌ای، افزایش مهارت تخصصی و پیشرفت شغلی 
  2. امکان دریافت اقامت دائم کانادا پس از کسب سابقه شغلی در این کشور
  3. تبادل فرهنگی با سایر متخصصان در حوزه شغلی و تحصیلی
  • مزایا برای کانادا
  1. امکان پیشرفت و رشد اقتصاد کشور کانادا به خاطر دسترسی به انواع تخصص‌ها و استعدادها
  2. تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با سایر کشورها
  3. ارتقای تنوع فرهنگی و قومیتی کانادا با جذب متخصصان بین‌المللی

مدت زمان پردازش ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا

بسته به کشور مبدا و برنامه انتخاب شده توسط متقاضی، ممکن است پردازش درخواست برای دریافت ویزای کار تحت برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا 2 تا 27 هفته طول بکشد.

دلایل ریجکتی ویزای کار جابه‌جایی بین‌المللی کانادا و معرفی راه‌حل‌ها

ممکن است درخواست مجوز کار متقاضیان به دلایلی مانند عدم تمکن مالی کافی، ناقص بودن پرونده یا دلایل دیگری ریجکت شود. متقاضیان رد شده، نامه‌ای دریافت خواهند کرد که دلایل ریجکت درخواست‌شان در آن نوشته شده است. پس از دریافت نامه ریجکتی، متقاضیان می‌تواند یکی از 2 کار زیر را انجام دهند:

  1. رفع مشکل و ایراد آورده شده و اقدام مجدد برای دریافت مجوز کار
  2. در صورتی که متقاضی معتقد است که این تصمیم عادلانه و منصفانه نیست، می‌تواند از دادگاه فدرال کانادا بخواهد تا درخواستش مجدد بررسی شود.

اگر متقاضی قصد ارائه درخواست به دادگاه فدرال برای بررسی مجدد پرونده‌اش را دارد، توصیه می‌شود پیش از اقدام، با یک وکیل مشورت کند.

سخن پایانی

برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا، برنامه‌ای برای دریافت مجوز کار کانادا و معاف از تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)است. بسته ب دسته انتخابی در این برنامه، متقاضیان برای دریافت مجوز کار باز یا مجوز کار بسته (محدود) اقدام می‌کنند. بسته به نوع مجوز کار می‌توانند برای یک یا تعداد کارفرمای بیشتری کار کنند. 

اقدام برای این برنامه می‌تواند مسیری برای دریافت اقامت دائم کانادا باشد. اگر شما قصد مهاجرت به کانادا از طریق این برنامه را دارید، اولین و مهم‌ترین گام انتخاب دسته مناسب و سپس ارائه یک درخواست کامل است. برای افزایش اطلاعات و دریافت مشاوره‌های لازم می‌توانید با کارشناسان مجموعه کاناداپاس تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه مشاغلی تحت برنامه جابه‌جایی بین‌المللی کانادا نیازی به دریافت مجوز کار ندارند؟

برخی از مشاغل نیازی به دریافت مجوز کار تحت این برنامه ندارد. از جمله این استثناءها عبارتند از: ورزشکار یا مربی ورزشی، بازرس هواپیمایی، ارائه‌دهنده خدمات اضطراری، دیپلمات خارجی، گزارشگر خبر یا گروه فیلم و رسانه، رهبر مذهبی، ارزیاب، سازمان‌دهنده همایش، داور ورزشی، جشنواره موسیقی/رقص، نمایش حیوانات یا مسابقه کشاورزی، پرسنل نظامی و غیره.

هزینه مجوز کار باز چقدر است؟

هزینه مجوز کار باز نسبت به مجوز کار مختص کارفرما بیشتر است. درخواست مجوز کار باز 255 دلار کانادا (155 دلار برای درخواست مجوز کار اولیه و 100 دلار برای مجوز کار باز) هزینه خواهد داشت.

آیا می‌توانم افراد تحت تکفل خود را با مجوز کار باز به کانادا بیاورم؟

اگر قصد مهاجرت به همراه خانواده را دارید، در زمان درخواست برای مجوز کار باز باید مدارک مربوط به مشخصات همسر/شریک عرفی و فرزند(ان) تحت تکفل خود را به همراه مدارک خود ارسال کنید.

فهرست مطالب

سوالات متداول

در اینجا سوالات متداول را خواهید یافت. می توانید نتیجه را بر اساس بازاری که به صفحه سؤالات متداول علاقه دارید فیلتر کنید.

بیا شروع کنیم

شما هر چقدر هم که جاه طلبی تان جسورانه باشد
می توانیم اعتماد کنیم که آن را محقق خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید