ویزای تجاری کانادا

بیش از 471 هزار نفر در سال 2023 اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند. یکی از مهمترین روش‌های مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا، مهاجرت تجاری و مشارکت اقتصادی در این کشور است. 

مهاجرت تجاری از جمله محبوب‌ترین و نسبتا سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. کارآفرینان در سرتاسر جهان با خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا می‌توانند به این کشور مهاجرت و علاوه بر فعالیت در حوزه تجاری خود، اقامت دائم این کشور را برای خود و خانواده‌شان دریافت کنند.

در این مقاله ضمن مرور مهمترین‌ برنامه‌های مهاجرت تجاری به کانادا به موضوعاتی مراحل، هزینه‌ها و زمان پردازش پرونده نیز پرداخته شده است.

  • مقایسه اجمالی انواع برنامه‌های مهاجرت تجاری کانادا
  • برنامه‌های مهاجرت تجاری فدرال کانادا
  • برنامه‌های مهاجرت تجاری استانی کانادا
  • برنامه‌های مهاجرت تجاری کبک
  • مراحل اقدام برای مهاجرت تجاری کانادا تا دریافت اقامت دائم
  • هزینه و مدت زمان پردازش برای مهاجرت تجاری کانادا
  • سخن پایانی

مقایسه اجمالی انواع برنامه‌های مهاجرت تجاری کانادا

معیارها/سطح برنامهبرنامه تجاری فدرالبرنامه تجاری استانیبرنامه تجاری کبک
دارایی شخصیتمکن مالی واجد شرایطحداقل 400 هزار دلار کانادا حداقل 100 هزار دلار
سرمایهسرمایه لازم بسته به نوع کسب‌وکارحداقل 100 هزار دلارحداقل 25 هزار دلار 
محدودیت سنیبدون محدودیتحداقل 21 سالحداقل 18 سال
تحصیلاتدر حوزه کسب‌وکاردر حوزه کسب‌وکاردر حوزه کسب‌وکار
سابقه کاریالزامی استالزامی استالزامی است
مدرک زبانسطح 7 – 5 CLBسطح 7 – 4 CLBسطح 7 – 5 CLB
نوع مجوز برای مهاجرتمجوز کار کانادامجوز کار کانادامجوز کار کانادا
دریافت اقامت دائمحداقل 2 سالحداقل 2 سالحداقل 2 سال

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم برای افزایش اطلاعات خود، مقاله هزینه های ثبت شرکت در کانادا را نیز مطالعه بفرمایید.

برنامه‌های مهاجرت تجاری فدرال کانادا

انواع برنامه‌های مهاجرت تجاری فدرال کانادا عبارتند از:

  • برنامه خوداشتغالی (Self-Employed Persons Program)

این برنامه مناسب فعالان حوزه فرهنگی و ورزشکاران است. متقاضیان این برنامه باید حداقل 2 سال سابقه کار طی 5 سال قبل از درخواست خود داشته باشند. این سابقه کار باید برای همان شغلی باشد که برای آن درخواست داده‌اند. سابقه کاری بیشتر از 2 سال امتیاز بیشتری خواهد داشت. متقاضیان واجد شرایط براساس معیارهایی مانند سن، سابقه کاری، تحصیلات، مهارت زبان و تطبیق‌پذیری ارزیابی می‌شوند.

  • برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا (Start-Up Visa Program)

این برنامه مناسب کارآفرینان دارای ایده‌های نو و خلاقانه است که از طرف یکی از سازمان‌های مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، نامه حمایتی دریافت کرده‌اند. این سازمان‌ها عبارتند از: صندوق سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، انکوباتور کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران انجل. سایر الزمات این برنامه داشتن توانایی مالی کافی برای راه‌اندازی و اقامت در کانادا و مهارت زبانی است.

  • برنامه مالک – اپراتور (Owner-Operator)

این برنامه مناسب متخصصانی است که قصد خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا را و بیشترین سهام و مدیریت آن کسب‌وکار را در اختیار دارند. برای واجد شرایط بودن این برنامه، متقاضیان باید ثابت کنند که کسب‌وکار مدنظر آن‌ها باعث حفظ یا افزایش فرصت‌های شغلی در کانادا خواهد شد.

  • برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)

این برنامه مناسب مالکان و متخصصان شرکت‌های خارجی است که قصد گسترش کسب‌وکار خود به کانادا را دارند. متقاضیان می‌تواند شرکت خود در کانادا را به صورت یک شعبه از شرکت یا شرکت تابعه ثبت کنند. برای واجد شرایط بودن، شرکت اصلی یا مادر (خارج از کانادا) باید حداقل 12 ماه پیش از درخواست، فعال بوده باشد.

  • ویزای کارآفرین (C11)

این ویزا مناسب صاحبان مشاغل و افراد خوداشتغال است که قصد مهاجرت به کانادا برای خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا را دارند. تحت این ویزا متقاضیان اجازه فعالیت به مدت 2 سال را خواهند داشت و تنها درصورتی که کسب‌وکار آن‌ها در کانادا فعال و سودآور باشد، ویزای آن تمدید خواهد شد.

برنامه‌های مهاجرت تجاری استانی کانادا

هر استان در کانادا، برنامه‌های مهاجرت تجاری خاص خود را تحت برنامه نامزدی استانی کانادا دارد. در ادامه این برنامه‌ها به تفکیک استان، به شرح زیر است:

  • استان آلبرتا

چهار جریان مهاجرت تجاری استان آلبرتا عبارتند از: جریان مزرعه آلبرتا، جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل خارجی آلبرتا، جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل آلبرتا و جریان کارآفرین روستایی آلبرتا.

  • جریان مزرعه آلبرتا: این جریان، با همکاری بخش کشاورزی و جنگلداری استان آلبرتا اجرا می‌شود. متقاضیان باید سابقه کاری و قابلیت مدیریت مزرعه و توان مالی کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در حوزه کشاورزی را داشته باشند. 
  • جریان کارآفرین فارغ التحصیل خارجی آلبرتا: این جریان مناسب فارغ‌التحصیلان خارج از کشور کانادا و متقاضی راه‌اندازی یک شرکت در استان آلبرتا است.
  • جریان کارآفرین فارغ التحصیل آلبرتا: این جریان برای فارغ‌التحصیلان موسسات آموزش عالی آلبرتا مایل به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این استان طراحی شده است.
  • جریان کارآفرین روستایی آلبرتا: این جریان مناسب کارآفرینان است که قصد خریداری یا راه‌اندازی کسب‌وکار در جوامع روستایی آلبرتا را دارند.
  • استان انتاریو: این استان 2 جریان برای مهاجرت تجاری متقاضیان ارائه می‌دهد: جریان شرکتی انتاریو و جریان کارآفرینی انتاریو.

جریان شرکتی انتاریو: این جریان مناسب شرکت‌های بین‌المللی معتبری است که قصد توسعه شرکت خود یا خریداری یک کسب‌وکار در استان انتاریو را دارند.

جریان کارآفرینی انتاریو: این جریان مناسب کارآفرینان بین‌المللی (خارج از کانادا) است که قصد دارند کسب‌وکاری را در استان انتاریو راه‌اندازی یا خریداری کنند.

  • استان بریتیش کلمبیا

این استان 3 جریان برای مهاجرت تجاری طراحی کرده است: جریان مهاجرت کارآفرین پایه، جریان کارآفرین پایلوت منطقه‌ای و جریان پروژه‌ای استراتژیک.

جریان مهاجرت کارآفرین پایه: این جریان برای کارآفرینانی مناسب است که قصد خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در استان بریتیش کلمبیا دارند.

جریان کارآفرین پایلوت منطقه‌ای: این جریان با هدف جذب کارآفرینان به مناطق روستایی برای خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در آن منطقه طراحی شده است.

جریان پروژه‌ای استراتژیک: این جریان مناسب شرکت‌های خارجی است که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار واجد شرایط در این استان راه‌اندازی کنند. برای راه‌اندازی این کسب‌وکار باید کارکنان کلیدی پست‌های مدیریتی، تخصصی یا فنی به بریتیش کلمبیا مهاجرت کنند.

  • استان جزیره پرنس ادوارد

جریان مجوز کار: این جریان مناسب متقاضیانی است که قصد سرمایه‌گذاری و مدیریت یک کسب‌وکار در این استان را دارند.

  • استان ساسکاچوان

این استان 2 جریان مهاجرت تجاری دارد: جریان کارآفرین و جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل بین‌المللی.

جریان کارآفرین: این جریان برای صاحبان مشاغل باتجربه مناسب است که قصد خریداری یا قصد راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار در این استان را دارند.

جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل بین‌المللی: این جریان مناسب فارغ‌التحصیلان بین‌المللی موسسات آموزش عالی استان ساسکاچوان با قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در این استان است.

  • استان مانیتوبا

جریان سرمایه‌گذار مانیتوبا 2 مسیر مهاجرت تجاری دارد: مسیر کارآفرین و مسیر سرمایه‌گذار مزرعه.

مسیر کارآفرین: این مسیر مناسب مهاجرت کارآفرینان به قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این استان است. 

مسیر سرمایه‌گذار مزرعه: این مسیر برای متقاضیان راه‌اندازی یک مزرعه در مناطق روستای مانیتوبا مناسب است.

  • استان نیوبرانزویک

برنامه نامزدی استانی نیوبرانزویک 2 جریان مهاجرت تجاری دارد: جریان کارآفرینی و جریان کارآفرین پس از فارغ‌التحصیلی.

جریان کارآفرینی: این جریان مناسب کارآفرینانی است که قصد مالکیت و مدیریت یک کسب‌وکار در این استان را دارند.

جریان کارآفرین پس از فارغ‌التحصیلی: این جریان برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از موسسات آموزش عالی این استان با قصد خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار طراحی شده است.

  • استان نیوفاندلند و لابرادور

رده کارآفرینان فارغ التحصیل بین‌المللی: متقاضیان این رده باید فارغ‌التحصیل دانشگاه مموریال یا کالج آتلانتیک شمالی و قصد راه‌اندازی، مدیریت یا پیوستن به یک کسب‌وکار در این استان را داشته باشند.

  • استان نوا اسکوشیا

جریان کارآفرین نوا اسکوشیا: این جریان مناسب صاحبان با تجربه مشاغل یا مدیران‌ارشد یک کسب‌وکار با قصد خریداری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار و مدیریت آن در این استان است.

  • حوزه مناطق شمالی غربی

جریان کسب‌وکار مناطق شمال غربی: این جریان برای کارآفرینانی با تخصص تجاری با قصد سرمایه‌گذاری، خریداری یا راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه طراحی شده است.

  • استان یوکان

برنامه نامزد کسب‌وکار یوکان: این برنامه به کارآفرینان این فرصت را می‌دهد تا کسب‌وکار خود را در یوکان داشته باشند و آن را اداره کنند.

برنامه‌های مهاجرت تجاری کبک

متقاضیانی که قصد مهاجرت تجاری و سرمایه‌گذاری در استان کبک و دریافت اقامت دائم این استان را دارند، بسته به شرایط‌شان می‌توانند از طریق یکی از سه برنامه مهاجرت تجاری این استان اقدام کنند: برنامه سرمایه‌گذار کبک، برنامه کارآفرین مهاجر کبک و برنامه خوداشتغالی کبک.

  • برنامه سرمایه‌گذار مهاجر کبک: این برنامه مناسب متقاضیانی است که صرفا قصد سرمایه‌گذاری در این استان دارند. برای واجد شرایط بودن این برنامه، نیازی به راه‌اندازی یا مدیریت کسب‌وکار نیست.
  • برنامه کارآفرین مهاجر کبک: این برنامه با هدف جذب افرادی با مهارت و تجربه لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این استان طراحی شده است. متقاضیان واجد شرایط باید یا قصد مدیریت کسب‌وکار را داشته یا سهامدار 25 درصد از کسب‌وکار جدید یا 51 درصد از کسب‌وکار موجود باشند.
  • برنامه خوداشتغالی کبک: متقاضیان این برنامه باید حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه کسب‌وکاری داشته باشند که قصد راه‌اندازی آن در این استان را دارند.

مراحل اقدام برای مهاجرت تجاری کانادا تا دریافت اقامت دائم

با این که جزییات درخواست برای هر برنامه و جریان مهاجرت تجاری به کانادا متفاوت است اما به صورت کلی، متقاضیان می‌توانند طبق مراحل زیر اقدام کنند:

  • مرحله 1: انتخاب مسیر مهاجرتی
  • مرحله 2: اقدام به خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار
  • مرحله 3: تهیه و تنظیم بیزنس پلن و سایر مدارک و اسناد
  • مرحله 4: اقدام برای دریافت مجوز کار کانادا
  • مرحله 5: مهاجرت به کانادا و شروع کسب‌وکار 
  • مرحله 6: اقدام برای دریافت اقامت دائم کانادا

هزینه و مدت زمان پردازش برای مهاجرت تجاری کانادا

در جدول زیر، هزینه و مدت زمان پردازش درخواست‌ها برای مهاجرت تجاری کانادا به تفکیک آورده شده است:

  • برنامه‌های تجاری فدرال:
نام برنامههزینه درخواستزمان پردازش درخواست
برنامه خوداشتغالی2140 دلار24 ماه
برنامه ویزای استارتاپ2140 دلار37 ماه
برنامه مالک – اپراتور155 دلار کانادا4 الی 6 ماه
برنامه انتقال درون شرکتی16270 دلار کانادا4 تا 12 هفته
ویزای کارآفرین155 دلار کانادا6 تا 12 ماه
  • برنامه‌های تجاری استانی:
نام استان/ حوزهنام برنامههزینه درخواستزمان پردازش درخواست
آلبرتاجریان مزرعه500 دلار4 ماه
جریان کارآفرین فارغ التحصیل خارجی3500 دلار1 تا 4 ماه
جریان کارآفرین فارغ التحصیل3500 دلار1 تا 4 ماه
جریان کارآفرین روستایی3500 دلار1 تا 4 ماه
انتاریوجریان شرکتی3500 دلار18 تا 20 ماه
جریان کارآفرینی3500 دلارحدود 12 ماه
بریتیش کلمبیاجریان مهاجرت کارآفرین پایه3500 دلارحدود 4 ماه
جریان کارآفرین پایلوت منطقه‌ای3500 دلارحدود 4 ماه
جریان پروژه‌ای استراتژیک3500 دلارحدود 4 ماه
جزیره پرنس ادواردجریان مجوز کار10 هزار دلار5 تا 7 ماه
ساسکاچوانجریان کارآفرین2500 دلارکمتر از 12 ماه
جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل بین‌المللیکمتر از 12 ماه
مانیتوبامسیر کارآفرین2500 دلاربیشتر از 6 ماه
مسیر سرمایه‌گذار مزرعه2500 دلار9 تا 12 ماه
نیوبرانزویکجریان کارآفرینی2000 دلار18 ماه
جریان کارآفرین پس از فارغ‌التحصیلی250 دلار کانادا18 ماه
نیوفاندلند و لابرادوررده کارآفرینان فارغ التحصیل بین‌المللی250 دلار کاناداحداقل 18 ماه
نوا اسکوشیاجریان کارآفرینبدون هزینه18 ماه
مناطق شمال غربیجریان کسب‌وکار2800 دلار6 ماه
یوکانبرنامه نامزد کسب‌وکار550 دلار12 تا 14 ماه
  • برنامه‌های تجاری کبک:
نام برنامههزینه درخواستزمان پردازش درخواست
برنامه سرمایه‌گذار مهاجر کبک16874 دلار9 تا 12 ماه
برنامه کارآفرین مهاجر کبک1176 دلار9 تا 12 ماه
برنامه خوداشتغالی کبک1176 دلار9 تا 12 ماه

سخن پایانی

برنامه‌های مهاجرت تجاری به کانادا مناسب متخصصان، صاحبان مشاغل و کارآفرینان در سرتاسر جهان است. کانادا برای جذب این افراد در جهت ارتقای فرصت‌ها و استفاده از پتانسیل‌های حوزه اقتصادی خود، برنامه‌های مختلفی با شرایط متنوع ارائه می‌دهد تا متقاضیان بیشتری را پوشش دهد. 

استفاده برنامه مناسب برای مهاجرت تجاری به کانادا اولین و مهم‌ترین گام در مسیر مهاجرت به کانادا و فعالیت تجاری موفقیت‌آمیز در کانادا است.

اگر شما نیز قصد مهاجرت از این طریق را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم برای انتخاب درست و مناسب با کارشناسان کاناداپاس در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

سوالات متداول

در اینجا سوالات متداول را خواهید یافت. می توانید نتیجه را بر اساس بازاری که به صفحه سؤالات متداول علاقه دارید فیلتر کنید.

بیا شروع کنیم

شما هر چقدر هم که جاه طلبی تان جسورانه باشد
می توانیم اعتماد کنیم که آن را محقق خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید