کرونا ویروس و مهاجرت به کانادا :

در حالی که ایالت متحده ورود مهاجران را ممنوع می کند؛کانادا از آنها استقبال خواهد کرد…!

 

هم اکنون ممنوعیت موقت برای مهاجرت به ایالت متحده آمریکا عملی خواهد شد چنانچه رئیس جمهور دونالد ترامپ وعده آن را برای  اولین بار در توئیترش در شامگاه دوشنبه اعلام کرد.

رئیس جمهور ترامپ دستورالعمل اجرایی را امضا کردند که به موجب آن از روز پنجشنبه 23 آوریل 2020 تمام پرونده های مربوط به اقامت دائم افراد خارج از ایالت متحده به مدت 60 روز به حالت تعلیق در خواهد آمد.

اگر چه این ممنوعیت شامل متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند پزشکان ، پرستاران، دندانپزشکان و غیره یا محققانی که به دنبال مهاجرت برای کمک به مبارزه با ویروس COVID-19 هستند و می خواهند وارد ایالات متحده شوند،  نمی شود.

این ممنوعیت ورود به ایالات متحده  توسط رئیس جمهور ترامپ مورد انتقاد قرارگرفته چرا آنکه بسیاری معتقدند که این ممنوعیت برای افراد بیشتر جنبه سیاسی داشته و کمتر به موضوع شیوع ویروس کرونا مربوط می باشد.

کریستوبال ریمون، یک تحلیلگر ارشد سیاسی معتقد است که این حرکت رئیس جمهور فاقد هرگونه عمدی در رویکرد، اجرا و پیام رسانی می باشد.  حال آنکه براساس گزارش رادیو کانادا ، کانادا هیچ تعلیق مشابه مهاجرتی را اتخاذ نخواهد کرد.

علیرغم آشفتگی که ویروس کرونا در اقتصاد جهانی ایجاد کرده ، کانادا هنوز مهاجرت را راهی برای حمایت از بازار کار و رشد اقتصادی کشورش می داند. اگر چه کانادا به منظور متوقف کردن شیوع ویروس کرونا محدودیت های موقتی را در سفر های خارجی تصویب کرده .

اما هنوز پرونده های مربوط به اقامت دائم تائید می شوند و دولت همچنان قرعه کشی های مهاجرتی را برگذار می کند تا افراد بیشتری پرونده های اقامت دائم خود را ثبت کنند.

  • تاریخ: کانادا کشوری است که توسط مهاجران و مردمان بومی ساخته شده است. تاریخچه کانادا برای اسکان افراد از سراسر دنیا این کشور را به سمت تلاش برای اسکان افراد تازه هدایت می کند تا بتوانند از رشد اقتصادی کانادا و شور و نشاط اجتماعی آن حمایت کنند.
  • جغرافیا: جغرافیای کشور کانادا بسیار مساعد و مناسب مهاجرت میباشد چرا که می تواند کنترل کامل بر ورود افراد و اینکه چه کسانی وارد این کشور می شوند داشته باشد. و همانطور که پیشتر کفته شد ، این امر به کانادا اجازه می دهد که سطح بالایی از حمایت عمومی برای مهاجرت داشته باشد و همچنان از سطح بالایی از مهاجران استقبال کند
  • سیاست و خط مشی: سهامداران و افراد ذینفع در سراسر کانادا تصدیق می کنند که امر مهاجرت برای حفظ استانداردهای زندگی در سطح بالا در کانادا بسیار مهم و ضروری می باشد. کانادا دارای جمعیت پیر میباشد و میزان زاد و ولد در این کشور پایین بوده که ای امر جلو رشد اقتصادی این کشور را می گیرد و باعث ایجاد فشارهای مالی برای آن می شود. در نتیجه، عمدتا از مهاجران در کلاس و دسته اقتصادی برای رشد و ارتقاء اقتصاد کانادا و حمایت و پشتیبانی از جایگاه مالی این کشور استقبال می شود. سهامداران با هم همکاری می کنند تا سیاست های مختلفی را برای حمایت و پشتیبانی مهاجران و ادغام تازه واردان با جامعه کانادایی اتخاذ کنند.
  • سیاست : مهاجران بیش از 20 درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند و بسیاری از شهروندان کانادایی نسل های دوم ، سوم و چهارم هستند. با توجه به اینکه مهاجران بیشتر در بزرگترین شهرهای کانادا سکونت دارند احزاب سیاسی کانادا برای به دست آوردن قدرت معمولاً باید از مهاجران درخواست تجدید نظر کنند در نتیجه نظر و رای مهاجران در به دست آوردن قدرت برای این احزاب سیلسی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

 

سرانه مهاجرت به کانادا سه برابر سرانه مهاجرت به ایالت متحده است:

کانادا سه برابر بیشتر از ایالت متحده آمریکا از مهاجران استقبال می کند. کانادا حدود 38 میلیون نفر جمعیت دارد و اکنون پذیرای حدود 340/000 مهاجر در سال می باشد که حدود  9/0٪ از جمعیت آن می باشد.

ایالات متحده آمریکا حدود 330 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه حدود 1.1 میلیون مهاجر پذیرش می کند که 0.3٪ از جمعیت آن کشور می باشد.

نزدیک به 60 درصد از مهاجران کانادا  از طریق کلاس و گروه  اقتصادی و یا راه سرمایه گذاری به کانادا مهاجرت می کنند و 26٪ آنها از طریق خانواده و 14٪ پناهنده می شوند .در حالی که ایالات متحده آمریکا 10 % از مهاجرانش را از کلاس اقتصاذی و با سرمایه گذاری می پذیرد، 70 % آنها را از طریق  کلاس خانواده و 20 % را از طریق پناهندگی می پذیرد.

 

استانهای کانادا قدرت مهاجرت بیشتری نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند

بر اساس قانون اساسی کانادا، مهاجرت به کانادا ، موضوع صلاحیت مشترک فدرال-استانی است . این امر استانها و قلمروهای مختلف کانادا را قادر می سازد تا برنامه های مهاجرتی خود را مدیریت کنند تا بتوانند از تازه واردانی که نیازهای اقتصادی آنها را برآورده می کنند استقبال کنند.

ایالت متحده آمریکا هم مانند کانادا دولت فدرالی است در حالی که ایالت های آمریکا قدرت خود را از قانون اساسی این کشور دارند که به آنها  قدرت اجازه استقبال ار مهاجران را نمی دهد.

حال آنکه این تمایز و تفاوت بسیار مهم است زیرا در حالی که در کانادا ، دولت فدرال نمی تواند مهاجرت را بدون مواجهه با فشار استانها و قلمروها محدود کند ، دولت فدرال ایالات متحده دارای اقتدار کامل بر سیستم مهاجرتی این کشور است و نیازی به پاسخگویی به در خواست برخی از ایالت ها  برای استقبال از مهاجران بیشتر  و برای رفع کمبود نیروی کار ندارد.

 

چهار دلیلی که کانادا مهاجرت را متوقف نخواهد کرد و جلو ورود مهاجران را نخواهد گرفت:

با وجود دوران بی سابقه ای که هم اکنون در آن زندگی می کنیم، به چهار دلیل عمده کانادا جلو ورود مهاجران را نخواهد گرفت و روند مهاجرت به کانادا را متوقف نخواهد کرد.

  1. تاریخ: کانادا کشوری است که توسط مهاجران و مردمان بومی ساخته شده است. تاریخچه کانادا برای اسکان افراد از سراسر دنیا  این کشور را به سمت تلاش برای اسکان افراد تازه هدایت می کند تا بتوانند از رشد اقتصادی کانادا و شور و نشاط اجتماعی آن حمایت کنند.
  2. جغرافیا: جغرافیای کشور کانادا بسیار مساعد و مناسب مهاجرت میباشد چرا که می تواند کنترل کامل بر ورود افراد و اینکه چه کسانی وارد این کشور می شوند داشته باشد. و همانطور که پیشتر گفته شد، این امر به کانادا اجازه می دهد که سطح بالایی از حمایت عمومی برای مهاجرت به کانادا داشته باشد و همچنان از سطح بالایی از مهاجران استقبال کند.
  3. سیاست و خط مشی:  سهامداران و افراد ذینفع در سراسر کانادا  تصدیق می کنند که امر مهاجرت برای حفظ استانداردهای زندگی در سطح بالا در کانادا بسیار مهم و ضروری می باشد. کانادا دارای جمعیت پیر میباشد و میزان زاد و ولد در این کشور پایین بوده که این امر جلو رشد اقتصادی این کشور را می گیرد و باعث ایجاد فشارهای مالی برای آن می شود. در نتیجه،  عمدتا از مهاجران در کلاس و دسته اقتصادی برای رشد و ارتقاء اقتصاد کانادا و حمایت و پشتیبانی از جایگاه مالی این کشور استقبال می شود. سهامداران با هم همکاری می کنند تا سیاست های مختلفی را برای حمایت و پشتیبانی مهاجران و ادغام تازه واردان با جامعه کانادایی اتخاذ کنند.
  4. سیاست : مهاجران بیش از 20 درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند و بسیاری از شهروندان کانادایی نسل های دوم ، سوم و چهارم هستند. با توجه به اینکه مهاجران بیشتر در بزرگترین شهرهای کانادا سکونت دارند احزاب سیاسی کانادا برای به دست آوردن قدرت معمولاً باید از مهاجران درخواست تجدید نظر کنند در نتیجه نظر و رای مهاجران در به دست آوردن قدرت برای این احزاب سیاسی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

 

خط مشی دولت ایالات متحده در مهاجرت به کانادا

یکی دیگر از تفاوت های اساسی کانادا و ایالات متحده درموضوع مهاجرت در سیستم های سیاسی آنهاست.

کانادا دارای سیستم حکومتی پارلمانی است ، به این معنی که یک حزب سیاسی فدرال که رای اکثریت یا یک اقلیت قوی را به دست می آورد ، کنترل قابل توجهی بر سیاست های این کشور دارد. این امر به کانادا این امکان را می دهد که سیاست های جدید مهاجرتی را تصویب و برنامه ریزی کند.

از سوی دیگر ، ایالات متحده دارای یک سیستم ریاست جمهوری است که به موجب آن قدرت بین رئیس جمهور ، کنگره و سنا به طور مساوی تقسیم می شود. این امر باعث شده است تا در بسیاری از زمینه های سیاسی از جمله مهاجرت ، مشكلات سیاسی ایجاد شود ، زیرا سه شاخه دولت باید در مورد موضوعات اصلی قبل از تصویب سیاست ها و برنامه های جدید به توافق برسند.

دموکرات ها و جمهوریخواهان مدتها است که توافق کرده اند که اصلاحات در امور مهاجرت ایالات متحده امری ضروری است ، اما قادر به توافق درمورد ماهیت اصلاحات نیستند.

 

کانادا کنترل بیشتری بر مرزهای خود دارد که برای پشتیبانی و حمایت عمومی بسیار مهم است.

شاید بزرگترین تفاوت بین دو کشور توانایی آنها در مدیریت مهاجرت غیر قانونی باشد.

با توجه به این که کنترل بر افرادی که وارد کشور می شوند برای حفظ  حمایت و پشتیبانی عمومی از مهاجرت بسیار مهم است ، کانادا تمایل دارد که سطح بالاتری از حمایت عمومی برای تازه واردان نسبت به ایالات متحده را داشته باشد.

قبل از کرونا ویروس ، و در سال های اخیر کانادا بالاترین حد مهاجرت غیر قانونی و هزاران هزار  پناهجو را که از مرزهای آمریکا -کانادا  عبور می کردند را مشاده کرده است. با این حال آمار پناهندگی کانادا در مقایسه با ایالات متحده آمریکا کم رنگ می باشد و آمار پناهندگی کانادا کمتر از ایالات متحده آمریکا می باشد.

در نتیجه ، در حالی که مباحث مربوط به مهاجرت در ایالات متحده تحت سلطه بحث های مربوط به امنیت ملی است ، بحث های مهاجرت در کانادا حول مباحث چگونگی افزایش منافع اقتصادی مهاجرت متمرکز است.

 

تعهد بی حد و حصر کانادا به مهاجرت در طول بیماری همه گیر کرونا ویروس:

علیرغم اقدامات ویژه مهاجرت و مسافرت که کانادا در پاسخ و مواجه به COVID-19 پیاده سازی کرده است، اما این کشور همچنان تعهد خود را نسبت به برنامه های مهاجرتی در سطح 2022-2020 که در مارس 2020 اعلام کرده نشان می دهد.

کانادا هنوز به مهاجران ، دانشجویان بین المللی و کارگران خارجی موقت اجازه ورود به این کشور را می دهد. این کشور همچنین اقدامات ملایم تری را برای کمک به اسکان متقاضیان مهاجرت که قادر به ارائه کامل اسناد خود به دولت کانادا به دلیل اختلالات مربوط به کروناویروس نیستند، اعلام کرده است.

شاید بزرگترین نشانه تعهد قاطع کانادا برای استقبال از مهاجران ، حتی با وجود بیماری همه گیر کرونا ویروس ، این باشد که هم دولت فدرال و هم استانها برای دعوت از نامزدهای موفق برای درخواست اقامت دائم کانادا ، همچنان قرعه کشی های مهاجرت را نگه می دارند.

  • قرعه کشی اکسپرس اینتری در 15 و 16 آپریل انجام شد .
  • برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا در 16 آپریل برگزار شد.
  • 2 قرعه کشی اکسپرس اینتری در تاریخ 9 آپریل انجام شد.
  • ببریتیش کلمبیا 3 قرعه کشی برای برنامه های مهاجرت استانی PNPرا اعلام کرد.
  • آلبرتا 2 تا قرعه کشی برای برنامه های مهاجرت استانی PNP را در تاریخ 1 و 4 آپریل انجام داد.
  • ساسکاچوان در تاریخ 26 مارچ یک قرعه کشی برای برنامه های مهاجرت استانی PNP داشت.
  • مونیتوبا هم در تاریخ 26 مارچ قرعه کشی برگزار کرد.
  • قرعه کشی اکسپرس اینتری فدرال در 23 مارچ برگزار شد.
  • آلبرتا در تاریخ 18 مارچ قرعه کشی برای برنامه های مهاجرت استانی PNP برگزار کرد.
  • قرعه کشی اکسپرس اینتری در 18 مارچ انجام شد.

 

 

جدیدترین اطلاعات مهاجرت به کانادا به همراه انواع روشهای مهاجرت را از مجموعه کاناداپاس دریافت نمائید.
برای دریافت مشاوره در جهت مهاجرت به کانادا بوسیله بهترین وکیل مهاجرت به کانادا می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید یا از طریق فرم مشاوره ، به صورت آنلاین و با سریعترین زمان ممکن اقدام به رزرو وقت مشاوره نمائید.