بر اساس آخرین گزارش‌ها در مارچ 2024، اقتصاد کانادا در ماه فوریه ۴۱ هزار شغل ایجاد کرد و نرخ بیکاری به ۵.۸ درصد رسید. از سوی دیگر نیز وجود بیش از 80 مسیر مهاجرت کاری و نرخ استخدامی بالای 60 درصد، کانادا را به مکانی عالی برای کار تبدیل کرده است. 

این نکته را نیز فراموش نکنید که کیفیت و استانداردهای بالای زندگی و تنوع فرهنگی و اجتماعی در کانادا باعث سازگاری اغلب افراد با محیط اجتماعی آن می‌شود. هم‌چنین، به دلیل کمبود نیروی کار و فرصت‌های شغلی فراوان در این کشور منجر به مهاجرت بسیاری از افراد با هدف کار در کانادا شده است.

در این گزارش به مزایای کار در کانادا، معرفی انواع ویزای کاری و بهترین مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا پرداخته شده است؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

  • مزایای کار در کانادا
  • بهترین مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا
  • انواع ویزای کار کانادا
  • سخن آخر

مزایای کار در کانادا

کار در کانادا، مزایای بسیاری را برای متقاضیان به دنبال خواهد داشت. در زیر، به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  1. امنیت شغلی با بیمه بیکاری کانادا

یکی از مزایای مهم کار کردن در کانادا و ارکان کلیدی شبکه امنیت اجتماعی آن، دسترسی به بیمه بیکاری (EI) است. این بیمه، یک نوع حمایت درآمدی کوتاه مدت برای نیروی کار واجد شرایط در دوره‌های بیکاری است. افراد واجد شرایط می‌توانند تا 35 درصد میانگین درآمد هفتگی خود را از این طریق دریافت کنند. 

ویژگی‌ها و اهداف کلیدی برنامه بیمه بیکاری کانادا عبارتند از:

  • حمایت از درآمد در دوران بیکاری افراد مانند زمان از دست دادن شغل، بیماری، مرخصی زایمان، یا سایر شرایط مشابه
  • داشتن ساعت شغلی کافی و قابل بیمه پیش از بیکاری یا فعالانه در جست‌وجوی کار بودن از جمله معیارهای واجد شرایط بودن است.
  • پوشش بخشی از درآمدهای قبلی افراد برای حمایت این افراد و خانواده‌هایشان به منطور تامین نیازهای اساسی مانند مسکن، غذا و خدمات اجتماعی مانند پرداخت قبوض آب و برق
  • حمایت از مادر و والدین برای مراقبت از نوزادان یا فرزندخواندگان برای دریافت مرخصی با حقوق
  • حمایت مالی از نیروی کار در زمان بیماری، آسیب‌دیدگی یا قرنطینه تا بهبودی کامل و بازگشت به کار
  • ارائه برنامه‌های توسعه مهارت با هدف پشتیبانی از آن‌ها در جهت افزایش قابلیت اشتغال افراد
  • تقویت انعطاف‌پذیری در اقتصاد کانادا در زمان رکود یا بحران اقتصادی با ارائه حمایت و پوشش هزینه‌های افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند و کاهش تاثیر رکود بر جامعه
  1. حداقل حقوق و اضافه حقوق بالا

کانادا در رتبه دهم جهان از نظر حداقل حقوق قرار دارد و درآمد پایدار در این کشور را تضمین می‌کند. پرداخت اضافه کاری در کانادا بسته به منطقه متفاوت است (پرداخت اضافه کاری برای کار بیش از 40 تا 48 ساعت در هفته). معمولا میزان اضافه کاری در کانادا 150 تا 200 درصد حقوق عادی فرد است. 

در جدول زیر میانگین حداقل حقوق هر استان آورده شده است:

نام استان/ منطقهحداقل حقوق ساعتی (دلار کانادا)
آلبرتا15
بریتیش کلمبیا75/16
مانیتوبا15/14
نیوبرانزویک75/14
نیوفاندلند و لابرادور15
مناطق شمالی20/15
نوا اسکوشیا15
نوناووت16
انتاریو15
جزیره پرنس ادوارد70/13
کبک25/14
ساسکاچوان14
یوکان66/16

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید ولی با مشکل مدرک زبان دست و پنجه نرم میکنید، به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله کاناداپاس با عنوان مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان را مطالعه کنید.

  1. بیمه محل کار

در نظر داشته باشید که حقوق اجتماعی نیروی کار در کانادا به صورت کامل رعایت می‌شود. یکی از این حقوق اجتماعی، داشتن بیمه محل کار است. در صورتی که فردی در حین کار صدمه ببیند یا به دلیل شرایط کاری، بیمار شود، سیستم بیمه محل کار به آن فرد، مزایا و خدمات درنظر گرفته شده را پرداخت می‌کند. 

از جمله خدمات و مزایای این بیمه، پوشش هزینه‌های پزشکی و درمانی و گاها پرداخت بخشی از حقوق فرد (در صورت از کار افتادگی) خواهد بود.

  1. مراقبت‌های بهداشتی رایگان 

دارندگان ویزای کار معتبر و مقیمان دائم یا شهروندان کانادا، حق دریافت مراقبت‌های بهداشتی رایگان را دارند که شامل پوشش هزینه‌های تمام داروهای تجویزی از طریق پرداختی‌های مالیات است.

  1. برنامه بازنشستگی کانادا

برنامه بازنشستگی کانادا (CPP) هم مشمول نیروی کار و هم مشمول کارفرما می‌شود. طبق این برنامه، یک فرد پس از بازنشستگی از شرکت یا سازمان (سن بازنشستگی 60 سالگی) حقوق دریافت می‌کند. اجرای این برنامه برای همه کارمندان اجباری است. 

از جمله مزایای برنامه بازنشستگی کانادا این است که که حقوق فرد بازنشسته مشمول مالیات نخواهد بود. طبق داده‌های آماری تا آوریل 2022، میانگین مبلغ پرداختی ماهانه برای مستمری بازنشستگی جدید 61/727 دلار بوده است. حداکثر میزان مستمری، به وضعیت فرد بستگی دارد. افرادی که در سن 65 سالگی در سال 2022 بازنشسته شده‌اند، 59/1253 دلار ماهانه دریافت کرده‌اند.

  1. هزینه‌های به‌صرفه زندگی در کانادا

در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته، هزینه زندگی در کانادا کاملا مقرون به‌صرفه است. هزینه زندگی در کانادا بسته به منطقه محل سکونت متفاوت خواهد بود و متقاضیان کار در کانادا این امکان را دارند تا مناطق با هزینه‌های زندگی پایین را انتخاب کنند. 

علاوه بر هزینه‌های زندگی، هزینه بنزین و اتومبیل در این کشور پایین‌تر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته است. در نتیجه، در کانادا بین درآمد دریافتی و هزینه زندگی تعادل نسبتا خوبی وجود دارد.

  1. مزایا برای مادر و والدین شاغل

از جمله مزایای کار کردن در کانادا، کمک مالی به مادران و والدین شاغلی است که به تازگی بچه‌دار شده‌اند. هم‌چنین مادر/والدین شاغل این حق را دارند که در صورت بچه‌دار شدن یا فرزندخواندگی کودکی برای مدت مشخصی مرخصی با حقوق دریافت کنند. کارمندان واجد شرایط می‌توانند حداکثر 15 هفته مرخصی زایمان و 35 هفته مرخصی والدین دریافت کنند که هر یک از والدین می‌توانند از آن استفاده کنند. 

همچنین، مادران می‌توانند براساس سابقه شغلی و ساعات کاری از 17 تا 52 هفته مرخصی شغلی با حقوق داشته باشند. در طول این مدت، کارمندان واجد شرایط، 55 درصد از میانگین درآمد هفتگی مشمول بیمه خود را حداکثر تا سقف تعیین شده توسط دولت دریافت می‌کنند.

  1. دریافت ویزای کار و اقامت دائم کانادا

کانادا برنامه‌ها و سیستم‌های مهاجرتی متنوعی برای جذب افراد با مهارت‌های مختلف دارد. هم‌چنین، انواع ویزای کار در این کشور وجود دارد که افراد با شرایط مختلف می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. افرادی که در کانادا کار می‌کنند، این فرصت را دارند تا از این طریق اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

بهترین مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا

با توجه به کمبود نیروی کار و پتانسیل بالای اقتصادی کانادا، فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد. از جمله بهترین مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا عبارتند از:

  1. سیستم اکسپرس اینتری کانادا

این سیستم یک برنامه مهاجرتی نیست بلکه دارای سه برنامه مهاجرتی است: کلاس با تجربه کار کانادایی، برنامه کارکنان ماهر فدرال و برنامه نیروی متخصص فدرال. این سیستم مبتنی بر امتیازدهی است و متقاضیان براساس یک سری از عوامل مانند سابقه کاری و تحصیلی، امتیاز کسب می‌کنند.

حداقل یک سال سابقه کار برای واجد شرایط بودن این سیستم الزامی است. متقاضیان با امتیاز بالا شانس دریافت اقامت دائم کانادا را دارند.

  1. برنامه نامزدی استانی

هر استان/منطقه کانادا، برنامه نامزدی استانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا به دو دسته اساسی تقسیم می‌شوند: جریان‌های مناسب افراد ماهر و جریان‌های مناسب کارآفرینان و صاحبان مشاغل. متقاضیان واجد شرایط که از یک کارفرما در یک استان خاص پیشنهاد شغلی دارند یا در آن استان کسب‌وکاری را خریداری یا راه‌اندازی می‌کنند، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا برای همان استان اقدام کنند.

  1. پایلوت مهاجرتی آتلانتیک

این برنامه با هدف تامین نیروی بازار کار استان‌های حوزه آتلانتیک طراحی شده است: نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، و نیوفاندلند و لابرادور. افراد هدف این برنامه، نیروی کار ماهر، فارغ‌التحصیلان و مشاغل مورد تقاضا این استان‌ها است و متقاضیان واجد شرایط امکان دریافت اقامت دائم را دارند.

  1. ویزای استارت‌آپ کانادا

کارآفرینان واجد شرایط دارای ایده‌های نوآورانه برای کسب و کار، بیزنس پلن منسجم و تحت حمایت سازمان‌های مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، می‌توانند از طریق این برنامه، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

  1. پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی

این برنامه برای جبران کمبود نیروی کار در جوامع خاص روستایی و شمالی طراحی شده است. نیروی کار واجد شرایط می‌توانند با دریافت پیشنهاد شغلی در یکی از جوامع شرکت کننده در این پایلوت، اقامت دائم کانادا را دریافت کند.

  1. پایلوت کشاورزی – غذایی

پایلوت کشاورزی – غذایی بر جدب نیروی خارجی در بخش کشاورزی-غذایی تمرکز دارد. هدف آن افزایش نیروی کاری است که در زنجیره تامین مواد غذایی کانادا مشارکت دارند. متقاضیان واجد شرایط باید حداقل یک سال سابقه کاری مرتبط در 3 سال گذشته را داشته باشند تا بتوانند برای این برنامه و سپس اقامت دائم کاناد اقدام کنند.

  1. برنامه افراد خوداشتغال

هنرمندان، ورزشکاران و افراد خوداشتغال با تجربه مرتبط می‌توانند تحت این برنامه برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

  1. برنامه‌های مهاجرتی کبک

استان کبک به دلیل موقعیت منحصر به فرد خود در کانادا، برنامه‌های مهاجرتی خاص خود را دارد. متقاضیان علاقه‌مند به اقامت در کبک می‌توانند برای برنامه‌های مهاجرتی این استان مانند برنامه اسکیل ورکر کبک درخواست دهند.

انواع ویزای کار کانادا

انواع ویزای کار کانادا عبارتند از:

  1. ویزای کاری ملزم به داشتن تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)
  • برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP)
  • LMIA تسهیل شده (مخصوص استان کبک)
  • جریان جهانی استعدادها
  1. ویزای کاری معاف از LMIA اما ملزم به پیشنهاد شغلی (جاب آفر) یا قرارداد کاری
  • برنامه تحرک بین‌المللی (IMP)
  • مجوزهای کاری نفتا (NAFTA)
  • مجوزهای کاری سیتا (CETA)
  • انتقال درون شرکتی (ICT)
  1. مجوزهای کاری باز (بدون نیاز به پیشنهاد شغلی یا LMIA)
  • مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)
  • برنامه اسپانسرشیپ همسر از داخل کانادا
  • تجربه بین‌المللی کانادا (IEC) (ویزای تعطیلات کاری)
  • مجوز کار باز بریج (BOWP)
  • ویزای کار باز همسر همراه دانشجو یا نیروی بین‌المللی

سخن آخر

موارد بیان شده، تنها بخشی از مزایای کار در کانادا است. پتانسیل بالای اقتصاد کانادا و فرصت‌های شغلی این کشور باعث شده است تا در حال حاضر بیش از 8 میلیون مهاجر در کانادا مشغول به کار باشند. هم‌چنین، هر سالانه، دولت کانادا تعداد پذیرش سالانه مهاجران را افزایش می‌دهد. 

اگر شما قصد مهاجرت برای کار در کانادا را دارید، برای اطلاع از فرصت‌های شغلی، بررسی شرایط شخصی و انتخاب روش مناسب برای مهاجرت با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.