کانادا یک ملت تماشایی با فرهنگ ­های متنوع است و دارای مردم خونگرم و صمیمی در برابر خارجی­ ها می باشد. سالانه درصد بزرگی از دانش آموزان و دانشجویان کانادا را مردم کشورهای دیگر تشکیل می دهند. در ادامه مقاله به نکات ریز و درشت زندگی در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین ­المللی بپردازیم.

همه چیز درباره دانشجوی بین المللی کانادا

تفاوت کالج و دانشگاه

تحصیلات عالی در کانادا باید در دانشگاه یا کالج سپری شود، هرکدام به نوبه خود فرصت های منحصر به فردی برای رشد و یادگیری در اختیار دانشجویان قرار میدهند. در کالج یا مراکز فنی ­و ­حرفه ­ای روزهای شما با درس ها و فعالیت­ های متمرکز روی حرفه شما و بطور عملی می گذرد. سال تحصیلی شما به غیر از شرکت در کلاس های درس ممکن است شامل انجام پروژه های تدوین و ساخت ویدیو، کار کردن بر روی مریض­ یا طراحی کردن کابینت آشپزخانه بشود. بطور خلاصه، شما در کالج فرصت های متعددی برای بکار بردن مهارت های آموخته شده در محیط کار واقعی وجود دارد. دوره های ارائه شده در کالج مدت زمانی های متنوعی دارند، از یکسال گرفته که مختص یاد گرفتن یک مهارت بخصوص است (معمولا این دوره ها نیاز به داشتن پیش زمینه در آن زمینه است)، تا دوره های دو ساله و سه ساله و در نهایت چهار ساله که همانند دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه ها است.

در دانشگاه، روزهای شما شامل سخنرانی­ ها، آزمایشگاه، کلاس های آموزشی و کارگاه­ ها خواهد شد. این تنوع چیزیست که زندگی دانشگاهی ارائه می دهد، ترکیبی از تئوری و مهارت­ هایی که شما را برای آینده آماده می کند. محیط دانشگاه بطور کلی بسیار بزرگتر و عظیم تر از کالج هاست و کلاس ها حداقل یک کمک معلم (که معمولا یک دانشجوی فارغ ­التحصیل شده رشته شما است) خواهد داشت.

هم در دانشگاه و هم در کالج ­ها، بعضی رشته ها شامل Co-Op هستند. کو-آپ بدین معناست که در کنار سالهای عادی تحصیلی که دارید، یکسال یا دو سال هم در محیط واقعی کار خواهید کرد. فرق آن با کار کردن عادی با ویزای کاری در این است که در کو-آپ شما از طرف دانشگاه به شرکت های بزرگ در رشته خودتان نظیر IBM معرفی خواهید شد و نسبت به افرادی که جداگانه در این شرکت ها درخواست ثبت میکنند برتری دارید و اولویت با شما خواهد بود(هرچه نمرات و عملکرد شما در سال اول تحصیلی بهتر باشد شانس بیشتری برای قبولی در شرکت های بهتر خواهید داشت). علاوه بر این از کو-آپ میتوانید کسب درآمد کنید که حقوق آن در مقایسه با کار عادی بیرون از دانشگاه بسیار بیشتر است( حقوق­ های کو-آپ بطور مثال در انتاریو از ساعتی 20 دلار شروع میشوند و به نسبت حرفه شما بالاتر خواهند رفت، این رقم در مقایسه با کار عادی ساعتی با میانگین ساعتی  13 دلار بسیار بیشتر است).

فرهنگ دانشجویی در کانادا

فرهنگ کانادایی تحت تاثیر قرار گرفته از سنت های بریتانیایی ­ها و فرانسوی­ هاست، اما درهای باز این کشور نسبت به مهاجران نشان دهنده این است که کانادا خواهان جذب انواع و اقسام فرهنگ ها در خود است. کانادایی ­ها طرفدار دو آتیشه ورزش های حرفه ­ای هستند که معروفترین آن ها لیگ ملی هاکی است. اکثر شهرهای کانادا میزبان بسیاری از مراسم ­های ورزشی، تولیدات رسانه ­ای و فستیوال های موسیقی هستند.

درباره انواع روش های مهاجرت به کانادا بیشتر بخوانید

آداب رفتار در کانادا

کانادایی ها مردم مؤدب و جامعه محوری هستند و خارجیان را تشویق میکنند تا فرهنگ خود را با آنها به اشتراک بگذرانند. رفتارها تقریبا شبیه چیزیست که در آمریکا یا بریتانیا یافت میشود. کانادا همچنین یکی از امن ترین کشورهای جهان ارزیابی شده است. رفتار خونگرم و راحت مردم این کشور، کانادا را به یک مکان خارق العاده برای تحصیل برای دانشجویان بین­ المللی تبدیل میکند.

غذا و خوراک در کانادا

خوراک کانادایی فراتر از شربت افرا(maple syrup) و یا پوتین(سیب زمینی سرخ کرده با پنیر پیتزا) است و به لطف اجداد فرانسوی و بریتانیایی، این کشور امروزه ظرفی پر و متنوع از غذاها برای ارائه دارد.  فِیر فرانسوی(fayre) که در کبک طبخ میشود در کنار گوشت دودی، دونات و تارت که یادگار یهودی­ ها است و هزاران غذای دیگر، باعث میشوند دانشجویان بین المللی در نهایت چیزی پیدا کنند تا آن ها را یاد خانه­ شان بیندازد.

 اقامت دانشجو در کانادا

اغلب دانشگاه ­ها اقامت داخل خوابگاه ارائه میدهند، با اولویت بیشتر برای سال اولی ها. اتاق ها حالت سوییت مانند دارند و ممکن آشپزخانه یا سرویس بهداشتی اشتراکی بین چند اتاق داشته باشند. دانشجویانی که ایده مختلط بودن محل راحت نیستند میتوانند درخواست رزرو یک اتاق به دانشگاه بدهند. خانه های بیرون محوطه دانشگاه هم موجود است که بیشتر خانه ها حالت و خانوادگی دارند و اجاره­ای هستند.

هزینه تحصیل و زندگی برای دانشجوی بین ­المللی در کانادا

دانشجویان معمولا مبلغی بین 15000 تا 30000 دلار کانادا برای تحصیل در کانادا نیاز دارند(هزینه کالج کمتر از دانشگاه است). این رقم شامل شهریه دانشگاه/کالج، اقامت دانشجو دیگر هزینه های زندگی است. شما به طور کلی 15 دلار کانادا برای یک خوراک عادی رستوران، 6 دلار کانادا برای یک قوطی آبجو، و 2 دلار کانادا برای شیر یا نان خرج خواهید کرد. هزینه حمل و نقل چیزی حدود 90 دلار کانادا در ماه است. آپارتمان­ ها و خانه ­ها هزینه های متفاوتی بر حسب منطقه دارند که از 400 دلار تا 1500 دلار کانادا متغیر است.

کار و تحصیل در کانادا

برای اینکه هم کار کنید و هم درس بخوانید باید به قوانین ویزای تحصیلی خود پایبند باشید. دانشجویان بین المللی مجاز هستند تا در محوطه دانشگاه با یک ویزای تحصیلی معتبر کار کنند. کارکردن بیرون از محوطه دانشگاه هم تا سقف 20 ساعت در هفته با داشتن ویزای کار مجاز است.

مزایای دانشجوی بین المللی شدن در کانادا

تحصیل در کانادا با مزایای متعددی همراه است، از برنامه های متعدد تعبیه شده درون محوطه دانشگاه گرفته، تا فرصت های مهاجرتی طراحی شده برای کمک به دانشجویان برای اپلیکیشن اقامت دائم خود. شهرت کانادا در زمینه آموزش و پرورش بین همه ملت ها شناخته شده است.

از آنجایی که تعداد دانشجویان بین ­المللی کانادا هر ساله بیشتر میشود، دولت و دانشگاه­ ها در حال برنامه ریزی برای بهبود تجربه دانشجویی و آسان نمودن راه دانشجویان برای کار کردن و در ادامه زندگی در کانادا هستند. اکثر دانشگاه ها و کالج­ ها برنامه ­ها و رشته ­های متعددی را برای دانشجویان بین المللی شان در نظر گرفته­ اند، نظیر انگلیسی به عنوان زبان دوم(ESL). خیلی از آنها حتی کمک های مالی برای دانشجویان بین المللی که موفقیت های آکادمیک کسب میکنند در نظر گرفته اند.

پرسش های متداول درباره دانشجوی بین المللی در کانادا

دانشجویان مبلغی بین 15000 تا 30000 دلار کانادا برای تحصیل در کانادا نیاز دارند. معمولا هزینه کالج کمتر از دانشگاه است.

مزایایی چون: اجازه کار دانشجویان بین المللی در حین تحصیل به صورت پاره وقت، چند فرهنگی بودن کانادا و ارزانتر بودن هزینه تحصیل نسبت به بقیه کشورهای انگلیسی زبان