اقتصاد ایالات متحده به دلیل ممنوعیت مهاجرت ترامپ 100 میلیارد دلار ضرر کرد

 

موسسه بروکینگز  تخمین زده است  که اقتصاد آمریکا پس از فرمان اجرایی ترامپ در ماه ژوئن سال جاری میلادی  ، 100 میلیارد دلار ضرر داشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریكا ، در تارخ  22 ژوئن سال 2020 ، دستورالعملی را مبنی بر محدود كردن تعداد ویزاهای  کاری ایالات متحده،  تا پایان سال 2020 امضا كرد. این شامل ویزاهای مبتنی بر اشتغال تحت H-1B ، H-2B ، دسته های J و  L می شود.

به گفته دولت ترامپ، هدف از این دستورالعمل، حمایت از کارگران آمریکایی در زمان شیوع پاندومی کرونا است.

در یک مطالعه جدید، موسسه بروکینگز، که یک موسسه تحقیقاتی برجسته در ایالات متحده آمریکاست، تخمین زده است که این دستورالعمل برای اقتصاد ایالات متحده 100 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. طبق تخمین موسسه بروکینگز حکم  اجرایی ترامپ باعث شد که 200.000 کارگر خارجی و افراد تحت تکفل آنها امسال نتوانند وارد ایالات متحده شوند.

موسسه بروکینز ارزش کمپانی های موجود در فهرست  Fortune 500 را قبل و بعد از این فرمان ارزیابی کرده است و دریافته  است که این شرکت ها  پس از امضای فرمان 100 میلیارد دلار کاهش ارزش داشته اند.

ذکراین نکته مهم  است که ارزیابی بازار شرکتهای Fortune 500 در جریان پاندومی کرونا بی ثبات بوده است. علاوه بر این ، سقوط ارزیابی های بازار لزوما به معنای “از دست دادن” 100 میلیارد دلار نیست ، زیرا این ارزیابی احتمالاً پس از اتمام این پاندومی بهبود خواهد یافت.

این مطالعه اهمیت مهاجرت در اقتصاد ایالات متحده را نشان می دهد و به همین ترتیب، مهاجرت برای اقتصاد کانادا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل کانادا قصد دارد تا در سال پیش رو از 340.000 اقامت دائم جدید در کانادا استقبال کند.

سیستم مهاجرت باز کانادا و شباهت های اقتصادی و اجتماعی  این کشور با آمریکا باعث شده تا افراد زیادی از آمریکا به کانادا مهاجرت کنند.


چگونه مهاجران و شهروندان ایالات متحده می توانند به کانادا مهاجرت کنند؟

کانادا بیش از 100 روش مختلف مهاجرت برای کسانی دارد  که می خواهند به عنوان  نیروی متخصص از ایالات متحده اقامت دائم بگیرند .

متقاضیان مهاجرت به کانادا از نظر سن ، تحصیلات ، مهارت انگلیسی ، سابقه کار ، روابط خانوادگی در کانادا و معیارهای دیگر از جمله این که آیا آن ها در کانادا کار کرده اند و یا تحصیل کرده اند و … ارزیابی می شوند. برای موفقیت در سیستم مهاجرت کانادا نیازی به پیشنهاد شغلی  نیست.

ساکنان و شهروندان ایالات متحده اغلب به عنوان نیروی متخصص از طریق Express Entry مهاجرت می کنند.

Express Entry   اصلی ترین سیستم مدیریت برنامه کانادا برای نیروهای متخصص است. هر دو هفته ، اداره مهاجرت(IRCC) قرعه کشی اکسپرس اینتری را برگزار می کند. داوطلبانی که موفق به اخذ بالاترین امتیاز شوند،  دعوتنامه هایی را برای درخواست اقامت دائم دریافت می کنند. پس از ارسال درخواست اقامت دائم،  IRCC درخواست ها را ارزیابی می کند و ظرف شش ماه یا کمتر اقامت دائم را به متقاضیان اعطاخواهد کرد.

بعد از Express Entry ، دومین و بهترین روش مهاجرت از ایالات متحده به عنوان یک  نیروی متخصص، برنامه نامزدهای استانی یا  PNP است.

تقریباً تمام استان ها و منطقه های کانادا با استفاده ازبرنامه استانی یا PNP، مهاجران را جذب می کنند که ازین طریق می توانند نیازهای بازار کار محلی خود را برآورده کنند. در صورت پذیرفته شدن، متقاضیان می توانند درخواست اقامت دائم خود را به IRCC ارائه نمایند.

اگر واجد شرایط Express Entry هستید، باید یک پروفایل در Express Entry ثبت کنید . استان ها و منطقه ها  و علاوه بر آن IRCC  پروفایل افراد را بررسی کرده و برای این افراد دعوت نامه صادر می گردد. متقاضیانی که از طرف استان انتخاب می شوند 600 امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت می کنند که اساساً موفقیت آنان را از طریق Express Entry  تضمین می کند.

گزینه های ویزای کار برای ساکنان و شهروندان ایالات متحده

اجازه کار در کانادا به دو دسته تقسیم می شود.

کارهایی که  (LMIA)مثبت اداره کار کانادا نیاز دارد و کارهایی که به LMIA  نیاز ندارند .کانادا از LMIA برای تعیین تأثیر کارگران خارجی بر بازار کار کانادا استفاده می کند. در مشاغل که به LMIA  نیاز دارند، کارفرمایان کانادایی درخواست LMIA را به دولت کانادا ارائه می دهند. اگر دولت موافقت کند که استخدام کارگر خارجی به بازار کار به نفع کارگران کانادایی آسیب نمی رساند، درخواست LMIA تأیید می شود.

اکثر کارگران خارجی نیازی به LMIA ندارند. برای مثال، شهروندان ایالات متحده در کانادا تحت مقررات توافق نامه ایالات متحده ، کانادا – مکزیک (USMCA) ، بدون نیاز به LMIA ، می توانند در کانادا کار کنند. این توافق نامه در کانادا “CUSMA” نام دارد و قبلاً توسط “NAFTA” منعقد می شد.

جریان جهانی استعدادهای درخشان کانادا یکی دیگر از گزینه های محبوب از سال 2017 برای ساکنان و شهروندان ایالات متحده ، است. استعدادهای جهانی در بخش تکنولوژی در اولویت است. در این مورد اگرچه LMIA مورد نیاز است ، اما بررسی درخواست ها معمولاً حدود یک ماه زمان نیاز دارد.