سیستم مهاجرتی کانادا  در حال دیجیتالیزه شدن برای رسیدگی به درخواست ها و جبران عقب ماندگی در دوران کرونا

[br]

با شروع بحران همه گیری کرونا در جهان، بیشتر کشور ها مرزهای خود را بستند و پروازها متوقف شد و خانواده ها از هم جدا ماندند.در این میان افراد زیادی نیز از پیگیری پروسه مهاجرتی خود بازماندند. این درحالی است که در زمان نخست وزیری جاستین ترودو افزایش جذب مهاجران تا 300.000 نفر در سال 2020-2021 در دستور کار دولت بوده است و ورود  مهاجر از ماه مارچ به کانادا صورت نگرفته است.

[br][br]

بدیهی است که بعد از برداشته شدن محدودیت های  به وجود آمده توسط پاندومی کرونا، کانادا با موجی از درخواست های مهاجرت روبرو خواهد شد. دولت کانادا اعلام کرده است که به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی  کانادا جهت مدرن سازی  و نحوه رسیدگی به درخواست های مهاجرت به کانادا کمک می کند.

[br][br]

شایان ذکر است که دولت کانادا برای جلوگیری از شیوع کرونا تدابیر ویژه ای اندیشیده است و کارمندان دولت فدرال در داخل و خارج با رعایت فاصله گذاری، به دورکاری مشغول هستند.

[br][br]

اداره مهاجرت سعی دارد برای رعایت حال نیروی کار موقت خارجی، دانشجویان خارجی، توریست ها، دارندگان اقامت دائم کانادا، متقاضیان شهروندی کانادا، پناهجویان، مدهیان پناهندگی و شهروندان کانادا، تمام تلاش خود را کرده و تمهیدات ویژه ای را برای پشتیبانی از رسیدگی به درخواست اتباع خارجی طی این بحران بیاندیشد.

[br][br]

اداره مهاجرت اعلام داشته که بسیاری از مراکز اداره مهاجرت در کانادا تعطیل شده اند و  با یا کاهش ظرفیت قابل توجهی رو به رو شده اند که این خود بر توان رسیدگی اداره مهاجرت به درخواست ها  تاثیر منفی داشته است.

[br]

سیستم  مهاجرت به  کانادا در حال باسازی و بهبود است

[br]

اداره مهاجرت کانادا قرار است سیاست ها، راهکارها و راه حل های دیجیتال ویژه و متفاوتی را در پیش گیرد تا بتواند  به حجم زیادی از درخواست ها ، در دوره ی پس از کرونا رسیدگی کند. یک از این اقدامات جایگزین کردن فرایندهای دیجیتال، برای جلوگیری از حضور فیزیکی متقاضیان است که هم باعث امنیت کارکنان اداره مهاجرت کانادا و هم متقاضیان خواهد شد و نیز باعث تسریع  در رسیدگی  به درخواست ها و انجام کارهاست.

[br]

وزارت مهاجرت کانادا IRCC  میخواهد با سرعت برای این مورد اقدام کند

  • به روز کردن و تدوین استراتژی های نو
  • ایجاد توسعه در سیستم های رسیدگی و دیجیتالی کردن آن ها برای توان رویارویی با تغییراتی که به سرعت در حال وقوعند
  • شناسایی نحوه اتوماتیک سازی برخی از فرایندها تا کارگزاران اداره  مهاجرت بتوانند از وقت خود برای رسیدگی به درخواست های مهاجرتی  بیشتری  استفاده کنند
  • ایجاد راه حل های تحلیل داده برای ارائه اطلاعات در مورد حجم عملیاتی و ظرفیت رسیدگی تا اداره مهاجرت کانادا بتواند به طور موثر نسبت به تغییرات در کانادا و خارج کانادا واکنش نشان دهد
  • تقویت امنیت سایبری اداره مهاجرت کانادا

[br][br]

هدف دولت لیبرال کانادا این بود که در سال میلادی جاری به دست کم 371000 نفر مهاجر جدید به کانادا خوش آمد بگوید و به آن ها اقامت دائم بدهد ولی به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا از این هدف خود عقب افتاده است. ولی همان طور که اشاره کردیم  کانادا  با تلاش هر چه بیشتر می کوشد تا با دیجیتالیزه کردن و آماده ساختن سیستم برای جبران آن اقدام نماید.

[br][br]

اقتصاد دانان رویال بانک کانادا به تازگی در گزارشی اعلام کرده اند که کند شدن روند مهاجرت و سفر به کانادا، اثر بسیار بدی بر اقتصاد کانادا داشته است. برای مثال اشاره شده است که اقتصاد کانادا فقط بابت شهریه دانشجویان خارجی سالانه 6 میلیارد دلار درآمد دارد.

[br][br]

خانم نانسی کارون سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا گفته است که این وزارتخانه در تلاش است تا، استفاده از این اپلیکیشن ها را به هدف برساند وی همچنین اظهار داشته است که با وجود چالش های پیش رو، وزارت مهاجرت تلاش خواهد کرد تا خود را با این شرایط جدید وفق داده و با جدیت هر چه تمام مشغول بهبود سیستم مهاجرتی کانادا هستیم.