چرا کانادا باید به طرح خود قبل از دوران کرونا برای پذیرش  بیش از 341،000 مهاجر جدید در سال 2021 پایبند باشد؟

کانادا به زودی اعلامیه ای را منتشر می کند که مسیرهای اقتصادی  کشور را برای سالهای آینده ترسیم می کند. در روزهای آتی مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت  کانادا، از طرح جدیدی برای روند مهاجرت کانادا رونمایی خواهد کرد که جزئیات تعداد تازه واردانی را که این کشور پذیرش خواهد کرد  را در سال 2021 ، شرح می دهد.

از اواخر دهه 1980، دولت های لیبرال و محافظه کار به طور یکسان تعداد  مهاجران به کانادا را به تدریج افزایش داده اند.

منطق این کار ساده است. تازه واردین به جبران تأثیرات اقتصادی و مالی منفی ناشی از جمعیت رو به پیری کانادا و نرخ زاد و ولد پایین آن،  کمک می کنند.

شروع پاندومی کرونا باعث شد که کانادا از هدف 341،000  مهاجری که برای سال 2020 تعیین شده بود، فاصله داشته باشد.

ممکن است فکر شود که هدف قرار دادن این میزان از مهاجرت در سال آینده دیگر منطقی نیست زیرا مرزها برای مهار ویروس بسته شده اند و اقتصاد کانادا ضعیف تر و بیکاری بالایی دارد.

اما کاهش اهداف  مهاجرتی به دلیل شیوع ویروس کرونا به دلایل زیر اشتباه خواهد بود.

شیوع پاندومی کرونا نیاز به ورود مهاجران به کانادا برای تامین نیروی جایگزین که بیش از 9 میلیون نفر که تا سال 2030 در سن بازنشستگی خواهند بود، را تغییر نداده است .

نرخ تولد در کانادا برای جایگزینی جمعیت نسل قبلی بسیار پایین است و صحبت از عدم اطمینان اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا ممکن است به کاهش میزان زاد و ولد شتاب بیشتری دهد.

برای تأمین نیازهای آینده در ارتباط با تامین نیروی کار می بایست به پیشرفتهای تکنولوژی بیشتر اعتماد کرد و در این راستا وجود کانادایی ها و مهاجران با استعداد برای پشتیبانی از پیشرفت فناوری الزامی است.

اقتصاد کانادا تنها در شرایطی رشد خواهد کرد که رشد نیروی کار که قبل از دوران کرونا  توسط مهاجرت تامین می شد، مانند قبل تقویت شود.

این جا می توان مدارکی را مطرح کرد که اکنون مهاجرت بیشتر از اهمیت بیشتری برخوردار است. با کاهش میزان زاد و ولد فعالیت اقتصادی حتی بیشتراز قبل تضعیف می شود. بدهی دولت در حال افزایش است تا بتواند در جریان این پاندومی، اقتصاد را سرپا نگه دارد اما نسل های آینده باید تاوان  پرداخت این بدهی را بدهند.

از این رو ، استقبال از مهاجران برای حمایت از رشدی که برای چرخاندن چرخ های اقتصادی و مالی پس از دوران کرونا نیاز است ، امری حیاتی خواهد بود. به طور قانونی ممکن است استدلال شود که استقبال از تعداد بیشتری از مهاجران در یک دوره بیکاری کار عاقلانه ای نیست.

علت غلط بودن این استدلال این است که مهاجرت باعث ایجاد شغل در کوتاه مدت می شود زیرا مهاجران برای استقرار و زندگی در  کانادا، هزینه می کنند. با پایان یافتن دوران کرونا، اشتغال زایی سرعت می گیرد و آماده سازی برای بهبود اقتصادی پس از این دوران اجتناب ناپذیر است.  پیش از دوران شیوع کرونا، به دلیل پیر شدن جمعیت و پایین بودن نرخ زاد و ولد، کانادا از کمترین نرخ بیکاری تا کنون برخوردار بود و در نهایت به  دوران بیکاری نسبتاً کمی باز خواهیم گشت و برای پر کردن جای خالی به مهاجران نیاز خواهیم داشت.

مطالعه جدید نشان می دهد مهاجرانی که اخیراً به عنوان نیروی متخصص به کانادا آمده اند عملکرد فوق العاده ای در بازار کار داشته اند.

مارکو مندیچینو اعلام کرده است با توجه به این که ما بهترین ها را جذب می کنیم، نباید نگران این مهاجران در کانادا باشیم و مطمئنا حفظ سلامت و ایمنی کانادایی ها در اولویت اصلی قرار دارد.

صرف نظر از هدفی که مندیچینو تا روز جمعه اعلام خواهد کرد، می توان امیدوار بود که این موضوع همچنان ادامه خواهد داشت. این هدف لزوماً به معنای استقبال کانادا از این تعداد تازه وارد در سال آینده در صورت طولانی شدن همه گیری نیست.

مهاجرت قبل از شیوع ویروس کرونا برای رونق اقتصادی کانادا مهم بود و بعد از پایان پاندومی کرونا، قرار است نقش بیشتری در سلامت اقتصادی و مالی کانادا داشته باشد. این کارعاقلانه است که دولت کانادا، روند مهاجرت را همچنان ادامه دهد.