یکی از راه های مهاجرت به کشور کانادا تحصیل در این کشور است. افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، باید در ابتدای امر پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند و پس از آن برای دریافت ویزای تحصیلی خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی از دانشگاه های کشور کانادا که دانشجویان خارجی امکان تحصیل در آن را دارند، دانشگاه بروک است. این دانشگاه که در شهر سنت کاترینز در استان انتاریو قرار دارد، جز دانشگاه های تراز اول این کشور نیست اما می تواند سکوی پرتاب مناسبی برای ورود به بازار کار در سراسر جهان باشد. انتاریو یکی از استان های محبوب برای زندگی در میان ایرانیان است و شهر سنت کاترینز نیز یکی از شهرهای ارزان این استان به حساب می آید. دانشگاه بروک در سال 1964 با شعار ” به مسیر ادامه بده” فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه در رابطه با شرایط تحصیل در دانشگاه بروک توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت ویزای تحصیلی کانادا دارید، مجموعه کاناداپاس در خدمت شماست.

تاریخچه دانشگاه بروک

در اواخر دهه 1950 میلادی، بحث هایی در این رابطه بوجود آمد که منطقه نیاگارا چگونه می تواند یک دانشگاه ویژه خود را داشته باشد. بسیاری از ساکنان این منطقه تمایل داشتند تا جوانان فرصت تحصیل در دانشگاه را داشته باشند اما در این مسیر ناچار به ترک محل زندگی خود نشوند.

زمانی که در نوامبر 1957 موسسه زنان آلانبورگ درخواست رسمی خود مبنی بر احداث دانشگاه در منطقه نیاگارا را به دولت انتاریو تسلیم کرد، جدیت بیشتری در این رابطه شکل گرفت. این جنبش به رشد خود ادامه داد تا در نهایت کمیته بنیان گذاران بروک در پاییز 1962 تشکیل شد. این کمیته موفق شد مجوز احداث دانشگاه را دریافت کند و برنامه آکادمیک و ادارای آن نیز طراحی و تنظیم شد. پس از انجام برنامه ریزی های اولیه، تلاش های لازم برای تامین منابع مالی و جمع آوری پول صورت پذیرفت.

پس از سال ها تلاش و پیگیری سرانجام دانشگاه بروک در سپتامبر 1964 افتتاح شد. این دانشگاه 127 دانشجو داشت که در یک کارخانه یخچال سازی در سنت کاترینز اولین کلاس های درس را تشکیل دادند. در سال 1966 برج اسکمون به بهره برداری رسید و به مکان اصلی دانشگاه تبدیل شد.

در 30 سال بعد، بروک هزاران فارغ التحصیل داشت که در بازار کار کشورهای مختلف مشغول به فعالیت های مختلف شدند. شیوه های تدریس و کیفیت آموزش توسط هیئت های علمی و آموزشی مورد بررسی قرار می گرفت و کنترل می شد. شروع قرن 21 شروع یک تحول عظیم در دانشگاه بروک بود به طوری که این موسسه آموزشی که اجازه پرورش دانشجویان تا مقطع کارشناسی را داشت به یک موسسه آموزش عالی تبدیل شد و آموزش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را نیز آغاز کرد.

در حال حاضر نیز همچنان دانشگاه از نظر فیزیکی و گروه های آموزشی در حال رشد است تا بتواند نیاز های موجود را برطرف سازد. آزمایشگاه های بزرگ تحقیقاتی با استاندارد های جهانی، یک مجموعه هنری تراز اول و یک مرکز بین المللی همگی از دارایی های مهم دانشگاه بروک هستند.

نام دانشگاه برگرفته از نام جنرال سر ایساک بروک است که در سال 1812 با وجود پیروزی نیرو های انگلیس و کانادا، در ارتفاعات کوئینستون جان خود را از دست داد. در یک نظر سنجی در سال 2004، ایساک بروک به عنوان بیست و هشتمین شخصیت بزرگ کانادا از طرف مردم انتخاب شد.

دانشگاه بروک در کانادا

مشاهیر دانشگاه بروک

با وجود این که دانشگاه بروک قدمت چندانی ندارد اما شخصیت های برجسته فراوانی دوره تحصیلات خود را در این دانشگاه پشت سر گذاشته اند. یکی از این شخصیت های برجسته پتر مک لارن (Peter McLaren) دانشمند برجسته کانادایی است که بیش از 20 عنوان کتاب علمی منتشر کرده است. کایل رای (Kyle Rae) عضو سابق شورای شهر تورنتو و سیاستمدار شناخته شده کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده بود. مالکولم آلن (Malcolm Allen) عضو سابق هیئت وزیران کانادا نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

در جمع شخصیت های برجسته سیاسی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند، برایان مک مولان (Brian James McMullan) توانست از سال 2006 تا 2014 به عنوان شهردار شهر سنت کاترینز فعالیت داشته باشد. کارن کرافت (Karen Kraft Sloan) نیز یکی دیگر از اعضای مشهور حزب لیبرال در کشور کانادا بود که سال ها در مجلس عوام فعالیت می کرد. سم اوشترهوف یکی از اعضای پارلمان استانی انتاریو و جوان ترین فرد در تاریخ این پارلمان که در سن 19 سالگی در سال 2016 وارد این جایگاه شد نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

ورزشکاران فراوانی نیز در این دانشگاه دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده اند. ازجمله این افراد می توان به دنیس هال (Dennis William Hull ) بازیکن بازنشسته هاکی، تونیا وربیک (Tonya Lynn Verbeek) دارنده دو مدال نقره و یک مدال برنز المپیک در رشته کشتی، ری بارکویل (Ray Barkwill) بازیکن راگبی، مارتی کالدر (Marty Calder) کشتی گیر کانادیی و دیانا وایکر (Diana Weicker) دارنده مدال طلای جهانی در کشتی آزاد اشاره کرد.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه بروک

زمانی که می خواهید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنید، حتما باید در رابطه با یک دانشگاه تحقیقات تکمیلی را انجام دهید چرا که نسبت به بسیاری از دانشگاه ها شناخت کافی را در اختیار ندارید و ممکن است در مسیر انتخاب دانشگاه خود دچار مشکل شوید. یکی از شاخص هایی که می تواند به شما در مسیر انتخاب دانشگاه کمک کند، جایگاه علمی دانشگاهی است که قصد تحصیل در آن را دارید است. دانشگاه های جهان هر ساله تلاش می کنند تا در رقابت با رقبای خود جایگاه بهتری را بدست آورند تا بتوانند از این طریق مسیر جذب دانشجویان برتر در جهان را فراهم کنند.

سازمان های ارزیاب در جهان با توجه به شاخص های اولیه خود و تعاریفی که در اختیار دارند، به هر دانشگاه امتیازاتی را اختصاص می دهند و دانشجویان را از این طریق در یک رده بندی کلی قرار می دهند. دانشگاه بروک نیز یکی از دانشگاه هایی است که توانسته است در برخی از رده بندی های جهانی برای خود جایگاه علمی بدست آورد. در جدول زیر جایگاه علمی دانشگاه بروک در برخی از این رده بندی ها تعیین شده است.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه بروک

چنانچه از جدول فوق بر می آید، دانشگاه بروک جز دانشگاه های تراز اول جهان نیست اما آن را می توان در رده دانشگاه های خوب کانادا و جهان قرار داد. برای این که بتوانید جایگاه علمی این دانشگاه را بهتر درک کنید می توان گفت که به گزارش وبومتریک، دانشگاه بروک، در جایگاه بهتری نسبت به دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه اصفهان قرار دارد.

USN علاوه بر توجه به جایگاه علمی دانشگاه های جهان، اطلاعات علمی دیگری در رابطه با دانشگاه ها را نیز مورد بررسی قرار داده است. در جدول زیر، برخی از اطلاعات ارائه شده درباره دانشگاه بروک را می توانید مشاهده کنید.

رتبه جهانی ارزش علمی
1477 اعتبار تحقیقات جهانی
248 اعتبار تحقیقات منطقه ای
1197 انتشارات علمی
364 انتشار کتاب
1540 برگزاری کنفرانس
1115 استناد های علمی
778 همکاری های بین المللی

دانشگاه بروک از نگاه آمار و ارقام

یکی دیگر از مباحثی که در رابطه با دانشگاه بروک می توان به آن توجه داشت، داده های عددی است که هر ساله توسط این دانشگاه منتشر می شود. چنان چه پیش تر نیز گفته شد، با همت موسسه بانوان آلانبورگ در سال 1957، دانشگاه بروک در سال 1964 به افتتاح رسید. این دانشگاه در شهر سنت کاترینز در استان انتاریو واقع شده است. شهری کوچک با حدود 132000 نفر جمعیت در منطقه نیاگارا به عنوان یکی از مناطق تاریخی در کشور کانادا. در همین شهر کوچک، جمعیت دانشجویان دانشگاه بروک بیش از 19000 نفر است.

در حال حاضر در دانشگاه بروک 7 دانشکده وجود دارد که عبارتند از :

  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده علوم آموزشی
  • دانشکده مردم شناسی
  • دانشکده علوم و ریاضیات
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی
  • مدرسه علوم کسب و کار گودمن

بیش از 600 استاد هئیت علمی نیز در این دانشگاه مشغول به آموزش دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی هستند. یکی از مزیت های تحصیل در دانشگاه بروک برای دانشجویان بین المللی، امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی در این دانشگاه است. 8 ساختمان مختلف به عنوان خوابگاه دانشجویی در این دانشگاه وجود دارد که امکان سکونت 2800 دانشجو به صورت همزمان را فراهم آورده اند. اتاق های مجزا و برنامه مشخص شده برای ارائه وعده های غذایی همان چیزی است که بسیاری از دانشجویان به دنبال آن هستند.

در حال حاضر بیش از 130 برنامه تحصیلی در دانشگاه بروک ارائه می شود. بیش از 70 برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی و 50 برنامه تحصیلات تکمیلی در 7 دانشکده این دانشگاه ارائه می شود. بر اساس گزارش دانشگاه، سالیانه بیش از 11 میلیون دلار کانادا به دانشجویان به عنوان بورسیه یا کمک هزینه تحصیل اعطا می شود. نکته جالب رابطه با این دانشگاه آن است که در حدود 6000 نیروی کار به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مشغول به کار هستند.

هزینه تحصیل در دانشگاه بروک

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در رابطه با دانشگاه بروک، کسب آگاهی در رابطه با شهریه ای است که دانشجویان باید در طول سال تحصیلی به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کنند. دانشجویان می توانند از بورسیه های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه استفاده کنند اما توصیه می شود هیچ شخصی به امید استفاده از بورسیه تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام نکند چرا که در صورت عدم موفقیت در کسب بورسیه تحصیلی دانشجو ممکن است با مشکل مالی روبرو شود.

دانشجویانی که شهروند کشور کانادا هستند هزینه های به مراتب کم تری را نسبت به شهروندان خارجی پرداخت می کنند. در این بخش از مقاله، کلیه هزینه های اعلام شده مربوط به افرادی است که به عنوان دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

هزینه هر واحد درسی در رشته های علوم و هنری 5577.12$ دلار کانادا است. در رشته های کامپیوتر و بیزینس نیز برای هر واحد درسی شهریه ای معادل 5830.60$ دلار کانادا دارد. هزینه بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی در این دانشگاه نیز 161.82$ دلار کانادا است. استفاده از بیمه دندانپزشکی نیز 120.61$ دلار کانادا است.

در رشته های تحقیق محور و دکترای هنر و علوم، دانشجویان بین المللی باید هزینه ای معادل 7834.83$ دلار کانادا را پرداخت کنند. هزینه تحصیل در رشته دکتری در رشته علوم آموزشی نیز 7933.26$ دلار کانادا در نظر گرفته است. در رشته کارشناسی ارشد حرکت شناسی دانشجویان بین المللی 10114.40$ دلار کانادا پرداخت می کنند و رشته سلامت عمومی در مقطع کارشناسی ارشد نیز شهریه ای مشابه دارد.

به طور کلی دانشگاه بروک را نمی توان در دسته دانشگاه های برتر کشور کانادا جای داد اما باید به این نکته اشاره داشت که این دانشگاه یک دانشگاه خوب در این کشور است. دانشجویان پس از پایان تحصیل خود نه تنها در کانادا بلکه در کشور خود نیز این فرصت را خواهند داشت که وارد بازار کار شوند و به خواسته خود برسند.

به طور کلی تحصیل در کشور کانادا فرصت کاریابی را به متقاضیان کار در کانادا می دهد و مقدمات کار را برای آنان فراهم می کند. شما نیز در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل و مهاجرت به کانادا می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا علاوه بر بررسی رزومه شما، بهترین مسیر رسیدن به کانادا را به شما نشان دهند تا بتوانید با کم ترین ریسک ممکن به کشور کانادا وارد شوید.

 

وبسایت رسمی دانشگاه : brocku.ca